abonnement Unibet Coolblue
pi_146404514
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:

Om die laatste twee woorden gaat het natuurlijk.
Op de school waar ik lesgaf willen ze dat docenten zelf educatieve apps gaan maken, maar de docenten krijgen daar geen extra tijd voor. De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen? En die gratis en voor niets apps gaan ontwikkelen? Ik bedoel: als je dat op eigen initiatief doet omdat je het leuk vindt, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar het doen 'omdat de schoolleiding het wil'? Daar herken ik mijn collega's niet in. :D . Hier ontstaat dan meteen gemor (en terecht).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 7 november 2014 @ 16:18:20 #202
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146405232
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
Nou, ik weet 't nog niet zo met die zogenaamde "assertieve generatie", hoor. Bij ons komen nieuwe collega's binnen, en strooien meteen een eisenpakketje in het rond. Na 3 weken besluiten ze dat ze "die 3HAVO" niet meer willen, "want die werken niet goed". Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dat soort zaken heb geroepen. Doe wat je opgedragen wordt door "de baas". Of nieuwe collega's die me op dwingende toon sommeren dat ik mijn klas toespreek, want bij hen werken ze niet goed. Kom op nou zeg... in mijn eerste jaren zou ik dat nog niet eens dúrven! Dus ik zit er niet zo op te wachten, eerlijk gezegd...

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc? :o
.
  vrijdag 7 november 2014 @ 16:50:08 #203
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146406229
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc? :o
Natuurlijk kunnen ze extra taken krijgen, maar ook dat is maar zo-zo geregeld. Leraren moeten een functiebeschrijving hebben en iedere 4 jaar wordt geëvalueerd of de leraar daaraan voldoet. Een tijdelijke leraar kan meteen buitengegooid worden als dat niet het geval blijkt, een vastbenoemde leraar moet ofwel tweemaal achtereen niet voldoen (hij vervult zijn functie dan al 8 jaar slecht!) ofwel driemaal in z'n carrière voordat hij ontslagen kan worden.

Helaas werkt het in praktijk maar matig, met name omdat de evaluatie door de school moet gebeuren. Die heeft vaak niet de tijd, de kennis/methoden en/of de middelen voor een fatsoenlijke evaluatie. Daarom kan een luie leraar op sommige scholen nog steeds met veel wegkomen.

Vanzelfsprekend zul je wel ruzie krijgen met je collega's als je stelselmatig weigert deel te nemen aan vergaderingen/mentoraten/activiteiten/etc. en de meeste leraren doen zulke taken met graagte - Vlaamse leraren zijn net zo'n vakidioten als hun Nederlandse tegenhangers.
pi_146406495
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:52 schreef Franny_G het volgende:
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen?
Wij hadden heel veel moeder Teresa's. Vrouwen die continu op het randje van overbelast zitten, daardoor vaak ook maar matig lesgaven, maar vervolgens wel een tweede mentoraat erbij namen omdat een der andere Moeders overspannen was geworden en er dus een klas zonder mentor zat.

Ja het was toch wel erg zwaar en nee ze kregen er geen cent voor, maar alles voor de leerlingen he. Daar haalden ze hun voldoening uit, uit een grenzenloze opofferingsgezindheid "in het belang van de leerlingen".

(Ikzelf ben ervan overtuigd dat juist die houding schadelijk is voor de onderwijskwaliteit en er mede voor heeft gezorgd dat die dierbare leerlingen regelmatig een rits bezuinigingen over zich heen krijgen)
pi_146539422
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, want ik kom er niet helemaal uit (de websites van de universiteiten vind ik vrij onduidelijk):

Tijdens mijn Bachelor heb ik tijdens de studie bedrijfskunde de educatieve minor Economie gevolgd. De bevoegdheid heb ik binnen en ik heb inmiddels een halve baan bij een middelbare school. Nu wil ik volgend jaar september beginnen met een master. Ik wil beginnen aan een master in Rotterdam op de RSM of iBMG (ik weet het nog niet precies), maar het liefst zou ik ook mijn 1e graads bevoegdheid halen. Ik wil mij nog niet helemaal vastleggen op een carrière in het onderwijs. Wat is dan voor mij de route die ik kan volgen? Kan ik een of twee jaar een master aan deze faculteiten volgen en vervolgens een jaar de 1e graads opleiding doen? Of kan ik met een master van deze faculteiten niet direct instromen op een 1e graads Economie opleiding? Of nog iets totaal anders...?

Veel vragen... ik weet het.
pi_146646668
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders? :{

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2014 14:50:03 ]
pi_146648581
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders? :{
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146649167
Ik zocht het topic even op omdat ik een heel fijne onderwijsperiode erop heb zitten. Ik gaf in het Engels colleges aan een kleine groep. Omdat ik de meeste colleges op me nam, had ik de gelegenheid om de groep goed te leren kennen en de inhoud van het vak in grote mate zelf te bepalen. De onderwijsevaluatie is net teruggekomen en die is ontzettend lovend. Eén student schreef bijv. dat het de prettigste manier van lesgeven was die hij/zij tot nog toe heeft ervaren. Wat een compliment! Ik ben heel trots.

Ik vrees dat de evaluatie voor het vak dat ik nu geef wat minder gunstig uit zal pakken. Ik ben coördinator van het vak terwijl ik het voor het eerst geef en dat is eigenlijk een onmogelijke opgave. Ik doe mijn best en ik leer veel, maar ik kijk nu al uit naar het volgende jaar waarin ik het beter kan doen. Toch lukt het ook weer goed om contact met de groep te krijgen, die wat groter is dan in de vorige periode. Studenten blijven na het college (dat zo rond half 6 is afgelopen) nog plakken om over van alles en nog wat te praten. Dat is een goed teken. Ik krijg van hen ook nuttige feedback waarmee ik het vak volgend jaar beter kan aanpakken. Mogelijk zien ze het als een teken van zwakte dat ik kritiek ter harte neem, maar de kritiek is grotendeels geheel terecht. Ik ga daar niet huichelachtig over doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146649579
Iemand hier docent maatschappijleer/wetenschappen?
  vrijdag 14 november 2014 @ 16:57:56 #210
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146651473
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders? :{
Een opdracht van een klasgenoot? Of van iemand uit een andere klas/ander jaar?

Hoe dan ook stom, maar het eerste is wel veel stommer dan het tweede.
pi_146651651
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders? :{
Ik heb zoiets ooit bij tweedejaars op het hbo meegemaakt. Het was alleen een tussentijdse opdracht, dus ik heb ze die opnieuw laten maken. Bij slotopdrachten heeft het wat grotere consequenties.

Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
pi_146652014
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Bij mij op de universiteit lopen er een paar vakken compleet mis doordat ze met verschillende faculteiteiten hals over kop nieuwe vakken hebben opgezet en niet goed samenwerkten. :s)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146652943
Er zit inderdaad een groot gevaar in het creëren van geheel nieuwe vakken in de hoop dat die studenten dan wel zullen bevallen. Ik ben zelf vooral bezig om binnen de context van bestaande vakken veranderingen door te voeren waarmee de doelen die ik wil bereiken beter kunnen worden gediend. Het zou tof zijn om te zien dat dat lukt, maar daar is meer tijd voor nodig.

Misschien kan ik binnenkort een nieuw vak gaan ontwikkelen. Dat lijkt me waanzinnig moeilijk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146653039
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:

Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146654973
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.
  vrijdag 14 november 2014 @ 18:40:08 #216
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146655011
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:38 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.
pi_146659225
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146659337
Frauduleus, dat is er echt eentje voor de wetenschap.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146659400
quote:
9s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:30 schreef Franny_G het volgende:
Frauduleus, dat is er echt eentje voor de wetenschap.
Of de journalistiek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146659416
Flauw he. *) .

Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146660957
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.
Dat is ook zo. Ik heb indertijd ook ja gezegd tegen het ontwikkelen van het vak omdat ik er veel van kon leren, ook vakinhoudelijk.bde herontwikkeling was trouwens ook een sterke wens van de docenten. Met hoe het vak nu is, kunnen we inderdaad de leerdoelen beter bereiken, wat uiteindelijk toch het belangrijkste is.
pi_146660983
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he. *) .

Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Helemaal mee eens!
  vrijdag 14 november 2014 @ 21:19:05 #223
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_146661269
Vandaag de nieuwe CAO PO besproken met mijn teamleider; oude NJT is 43 u ( als je CV wil) nieuwe wordt 37 u. Teamleider reageerde dat het eigenlijk heel logisch is dat er paal en perk gesteld wordt, maar 'wie gaat nu dan al die dingen doen die gedaan moeten worden'? Zou politiek Den Haag daar over hebben nagedacht? Ik zie geen tekenen dat er extra geld komt voor al die wegvallende uren.
Prrrrr
pi_146674919
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he. *) .

Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.
pi_146682617
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.
Truth is in the eye of the beholder?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')