Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen? En die gratis en voor niets apps gaan ontwikkelen? Ik bedoel: als je dat op eigen initiatief doet omdat je het leuk vindt, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar het doen 'omdat de schoolleiding het wil'? Daar herken ik mijn collega's niet in. . Hier ontstaat dan meteen gemor (en terecht).quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
Om die laatste twee woorden gaat het natuurlijk.
Op de school waar ik lesgaf willen ze dat docenten zelf educatieve apps gaan maken, maar de docenten krijgen daar geen extra tijd voor. De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
Nou, ik weet 't nog niet zo met die zogenaamde "assertieve generatie", hoor. Bij ons komen nieuwe collega's binnen, en strooien meteen een eisenpakketje in het rond. Na 3 weken besluiten ze dat ze "die 3HAVO" niet meer willen, "want die werken niet goed". Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dat soort zaken heb geroepen. Doe wat je opgedragen wordt door "de baas". Of nieuwe collega's die me op dwingende toon sommeren dat ik mijn klas toespreek, want bij hen werken ze niet goed. Kom op nou zeg... in mijn eerste jaren zou ik dat nog niet eens dúrven! Dus ik zit er niet zo op te wachten, eerlijk gezegd...quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?quote:Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
Natuurlijk kunnen ze extra taken krijgen, maar ook dat is maar zo-zo geregeld. Leraren moeten een functiebeschrijving hebben en iedere 4 jaar wordt geëvalueerd of de leraar daaraan voldoet. Een tijdelijke leraar kan meteen buitengegooid worden als dat niet het geval blijkt, een vastbenoemde leraar moet ofwel tweemaal achtereen niet voldoen (hij vervult zijn functie dan al 8 jaar slecht!) ofwel driemaal in z'n carrière voordat hij ontslagen kan worden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?
Wij hadden heel veel moeder Teresa's. Vrouwen die continu op het randje van overbelast zitten, daardoor vaak ook maar matig lesgaven, maar vervolgens wel een tweede mentoraat erbij namen omdat een der andere Moeders overspannen was geworden en er dus een klas zonder mentor zat.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:52 schreef Franny_G het volgende:
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen?
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Een opdracht van een klasgenoot? Of van iemand uit een andere klas/ander jaar?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Ik heb zoiets ooit bij tweedejaars op het hbo meegemaakt. Het was alleen een tussentijdse opdracht, dus ik heb ze die opnieuw laten maken. Bij slotopdrachten heeft het wat grotere consequenties.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Bij mij op de universiteit lopen er een paar vakken compleet mis doordat ze met verschillende faculteiteiten hals over kop nieuwe vakken hebben opgezet en niet goed samenwerkten.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.
quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.
Of de journalistiek.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:30 schreef Franny_G het volgende:
Frauduleus, dat is er echt eentje voor de wetenschap.
Dat is ook zo. Ik heb indertijd ook ja gezegd tegen het ontwikkelen van het vak omdat ik er veel van kon leren, ook vakinhoudelijk.bde herontwikkeling was trouwens ook een sterke wens van de docenten. Met hoe het vak nu is, kunnen we inderdaad de leerdoelen beter bereiken, wat uiteindelijk toch het belangrijkste is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.
Helemaal mee eens!quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he. .
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he. .
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Truth is in the eye of the beholder?quote:Op zaterdag 15 november 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |