abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 juli 2014 @ 15:03:32 #1
54408 Parzival
Where it happens
pi_142884295
Hoi,

Ik probeer wat info te zoeken voor aanschaf van een huis in NL (als investering) om daarna te verhuren.. en dan met name de belastingen die daarbij komen kijken.. uiteraard heb je gemeentelijke belastingen.. maar what else?

Wellicht dat iemand dat hier weet..

(ps. ik ben niet belastingplichtig in NL)
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_142884738
Ik neem aan dat je het huis dan hypotheekvrij koopt? En om een huis te verhuren heb je een vergunning nodig van de gemeente volgens mij.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142885013
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 15:03 schreef Parzival het volgende:
...

(ps. ik ben niet belastingplichtig in NL)
Totdat je hier een huis koopt, dan.
pi_142907146
Als u een woning koopt en die verhuurt valt de woning in Box 3. Dat is ook het geval als u in het buitenland woont. U bent of u wordt door een huis te kopen in Nederland buitenlands belastingplichtig, m.a.w. u moet aangifte doen in Nederland over uw bezit. Een eventuele hypothecaire schuld kan in mindering worden gebracht op de waarde van de woning. Een vrijgesteld bedrag is niet van toepassing op buitenlandse belastingplicht.

Voorbeeld: waarde woning ¤ 220.000 / vermelden bij overige onroerende zaken (geen hoofdverblijf) in Nederland. Schulden voor de tweede woning ¤ 70.000 // Grondslag voordeel sparen en beleggen: ¤ 150.000 U betaalt 1,2% inkomstenbelasting over ¤ 150.000, dus ¤ 1800
N.B: de huuropbrengsten zijn vrij.

U kunt door het programma voor buitenlands belastingplichtigen te downloaden nagaan wat de consequenties zijn van het kopen en verhuren van de eigen woning (tweede woning) in Nederland.
Zie: http://www.belastingdiens(...)belastingplichtigen/
pi_142911235
Wat belfis zegt, met de aanpassing dat niet de volledige waarde van het huis wordt genomen in box 3, maar een percentage, de leegwaarderatio. Wat dit percentage precies is hangt af van de hoogte van de huur t.o.v. de woz waarde.
pi_142915617
Hebben vorig jaar hetzelfde gedaan.

Waarde huis (obv de leegwaarderation) valt in box 3, evt. hypotheekbedrag mag afgetrokken worden en over het restant betaald je IB.

Al je andere bezittingen (en inkomsten) blijven dus buiten de belastingheffing (als er tenminste niks in je persoonlijke omstandigheden veranderd)

http://www.belastingdiens(...)_verhuurde_woningen/
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_142917991
De Belastingdienst heeft een tabel om de leegwaarderatio te bepalen. De leegwaarderatio is een percentage van de WOZ-waarde van een woning. De hoogte van de leegwaarderatio is afhankelijk van de hoogte van de huur. Zie ook Essebes en dodoria hierboven.

Stel: WOZ is ¤ 200.000 / huuropbrengst per jaar is ¤ 9600 / Percentage huur is 4,8%.
De leegwaarderatio die hier bij hoort is 67% (jaar 2014) M.a.w. in de aangifte kan als waarde van de woning ¤ 134.000 worden aangehouden. Lees hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')