abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 juli 2014 @ 10:45:58 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_142875772
http://nos.nl/artikel/680(...)js-in-amsterdam.html

quote:
axi-app Uber wil de vervoersmarkt openbreken door particulieren als chauffeur in te zetten en klanten voor de helft van de prijs van een taxi te laten vervoeren. De nieuwe dienst heet UberPOP en gaat vandaag in Amsterdam van start.

Niet-professionele chauffeurs gaan in hun eigen auto klanten rondrijden. Die kunnen een chauffeur bestellen via de Uber-app. Betaling gaat ook via die app, met een geregistreerde creditcard.

Protesten

Uber introduceerde UberPOP ook al in steden in het buitenland en dat leidde vaak tot protesten van de taxibranche wegens oneerlijke concurrentie en tot juridische stappen. In Brussel werden meerdere auto's van UberPOP-chauffeurs in beslag genomen. In Hamburg werd de dienst onlangs door de autoriteiten verboden. Een rechter hief dat verbod later weer op.

Volgens de wet

Uber erkent dat het zich met UberPOP niet helemaal aan de huidige regels rond vervoer houdt. Chauffeurs zijn in Nederland bijvoorbeeld verplicht een diploma te hebben en ze moeten een chauffeurskaart hebben.

"De huidige wetgeving is verouderd", zegt Niek van Leeuwen, directeur van Uber Nederland. "Gelukkig wordt de wet later dit jaar geëvalueerd en aangepast. Ik verwacht dat er dan ruimte wordt gemaakt voor innovatieve concepten zoals dit."

Eerder zei minister Kamp bereid te zijn de wet aan te passen voor Uber. Maar dat ging toen over de al langer bestaande dienst van Uber, met professionele chauffeurs die klanten vervoeren voor een prijs die vergelijkbaar is met een normale taxi.

Particuliere chauffeurs

Particulieren die voor UberPOP willen rijden, moeten minimaal 21 jaar oud zijn, een interne training volgen, een Verklaring Omtrent het Gedrag afgeven en een verzekerde en gekeurde vierdeursauto hebben uit 2005 of jonger. De dienst beperkt zich in eerste instantie tot Amsterdam.

Uber zegt vandaag van start te gaan met zo'n twintig chauffeurs, maar dat moeten er snel meer worden. Om te beginnen, kunnen een paar duizend van de bijna 100.000 huidige Uber-klanten de nieuwe dienst gebruiken. Als er meer UberPOP-chauffeurs komen, worden meer klanten toegelaten. Ritjes kunnen door gebruikers worden gerecenseerd.

Goedkoper dan taxi

Een rit van 5 kilometer in 10 minuten kost bij UberPOP zo'n 8,50 euro. Met een gewone taxi is dat 17 euro. Een ritje van Amsterdam Centrum naar Schiphol gaat zo'n 21 euro kosten, met een taxi is dat rond de 41 euro. UberPOP heeft een starttarief van 1 euro + 20 cent per minuut + 1,10 euro per kilometer. Een taxi heeft een starttarief van 2,89 euro + 35 cent per minuut + 2,12 euro per kilometer.

Uber verdient aan de dienst door 20 procent van de ritprijs in te houden. Het bedrijf zegt ook ideële bedoelingen te hebben. Auto's worden volgens het bedrijf nu zeer inefficiënt gebruikt. Ze staan 23 uur per dag stil en als ze rijden zitten er gemiddeld maar 1,4 mensen in. Op den duur moet UberPOP een alternatief worden voor autobezit, zodat er minder ruimte nodig is voor parkeerplaatsen in grote steden.
Wie neemt in NL überhaupt nog de taxi?
pi_142875813
Nou ik dus.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_142875889
Zodra je met uber rijdt overtreedt dus zowel de bestuurder als de "passsagier" de wet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142875924
quote:
3s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:51 schreef Deetch het volgende:
Zodra je met uber rijdt overtreedt dus zowel de bestuurder als de "passsagier" de wet.
Jup. Binnenkort dus ook gewoon weer verboden. ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 30 juli 2014 @ 10:59:42 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142876081
Deflation, bitchez! >:)

Maar goed, het wordt ook eens hoog tijd dat je gewone vrij markt prijzen gaat betalen voor taxi's. Het ontgaat me waarom in de taxiwereld kartels zijn toegestaan terwijl dat in de meeste andere sectoren illegaal is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:08:22 #6
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_142876300
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:59 schreef SeLang het volgende:
Maar goed, het wordt ook eens hoog tijd dat je gewone vrij markt prijzen gaat betalen voor taxi's.
Nederlandse taxis :')
duur, smerig, onbeschoft en als het ff kan naaien ze je, naast dat het zo'n beetje de enige naast hoogbejaarden zijn die zich uitermate strak aan de maximum snelheid houden :{
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:10:00 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_142876334
Taxi's in NL zijn sowieso achterlijk duur. Als de taxi-branche zo bang is, dan gaan ze zich maar eens normaal gedragen, dus normale auto's ipv dure luxe pats-wagens, goede service en klantvriendelijkheid, en vooral gewoon normale prijzen.

Maar goed, dat zal allemaal niet gebeuren, dus dan zullen dit soort initiatieven wel gewoon verboden worden.
pi_142876359
Ubermensen
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:11:25 #9
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_142876367
Idd, iedereen in NL wil dit, behalve een jankende, oplichtende, criminele, beroepsgroep, dus het zal wel weer verboden worden :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_142876390
Uiteindelijk moeten voor iedereen dezelfde regels gelden. Dus of alle chauffeurs een diploma, of geen enkele chauffeur een diploma.

Overigens gelden toch in alle landen toelatingseisen voor de taximarkt?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142876421
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:12 schreef DroogDok het volgende:
Uiteindelijk moeten voor iedereen dezelfde regels gelden. Dus of alle chauffeurs een diploma, of geen enkele chauffeur een diploma.

Overigens gelden toch in alle landen toelatingseisen voor de taximarkt?
Dat heet een rijbewijs :D In London is er zelfs een examen voor taxichauffeurs (zag ik een keer op TV) maar daar fungeren ze ook als uithangbord voor klantvriendelijkheid in london.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:13:59 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142876431
Dit is toch gewoon een zwarte taxi, maar dan met een app?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142876434
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:59 schreef SeLang het volgende:
Deflation, bitchez! >:)

Maar goed, het wordt ook eens hoog tijd dat je gewone vrij markt prijzen gaat betalen voor taxi's. Het ontgaat me waarom in de taxiwereld kartels zijn toegestaan terwijl dat in de meeste andere sectoren illegaal is.
Dat ontgaat mij ook, de overheid lijkt het ook in stand te willen houden. In mijn stad zijn de taxiprijzen verdubbeld na de invoering van het starttarief alleen omdat het in een paar grote steden een puinhoop was en dan met name Amsterdam.

Een kleine 10 jaar geleden kon ik voor nog geen 4 euro de halve stad door en nu is het starttarief alleen al hoger en loopt de meter ook nog eens snel op. Ja je zat voor dat bedrag niet in de beste auto's maar wat maakt dat uit als je met je dronken kop de kroeg uitrolt.
pi_142876480
quote:
3s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat heet een rijbewijs :D In London is er zelfs een examen voor taxichauffeurs (zag ik een keer op TV) maar daar fungeren ze ook als uithangbord voor klantvriendelijkheid in london.
Dus in Londen is een initiatief als Uber dan ook illegaal lijkt me.

Gewoon voor iedereen dezelfde regels.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:17:48 #15
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_142876555
De scheiding ligt hier; wanneer neem je iemand mee en krijg je daar een vergoeding voor en wanneer ben je een taxi?
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:20:25 #16
202014 JJH
Knetter. O+
pi_142876637
quote:
3s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat heet een rijbewijs :D In London is er zelfs een examen voor taxichauffeurs (zag ik een keer op TV) maar daar fungeren ze ook als uithangbord voor klantvriendelijkheid in london.
Dat is er in nederland ook, maar dat is een beetje een wassen neus.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat ontgaat mij ook, de overheid lijkt het ook in stand te willen houden. In mijn stad zijn de taxiprijzen verdubbeld na de invoering van het starttarief alleen omdat het in een paar grote steden een puinhoop was en dan met name Amsterdam.

Een kleine 10 jaar geleden kon ik voor nog geen 4 euro de halve stad door en nu is het starttarief alleen al hoger en loopt de meter ook nog eens snel op. Ja je zat voor dat bedrag niet in de beste auto's maar wat maakt dat uit als je met je dronken kop de kroeg uitrolt.
Start is maximaall 2,89. Paar jaar geleden had je in inderdaad 7,50 instap, maar daar zaten de eerste 2km's al bij in.

En een kleine tien jaar geleden reed ik al, en toen ging je ook al niet voor 4 euro de halve stad door, tenzij je bijeen snorder inzit.
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:20:27 #17
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_142876639
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat ontgaat mij ook, de overheid lijkt het ook in stand te willen houden. In mijn stad zijn de taxiprijzen verdubbeld na de invoering van het starttarief alleen omdat het in een paar grote steden een puinhoop was en dan met name Amsterdam.

Een kleine 10 jaar geleden kon ik voor nog geen 4 euro de halve stad door en nu is het starttarief alleen al hoger en loopt de meter ook nog eens snel op. Ja je zat voor dat bedrag niet in de beste auto's maar wat maakt dat uit als je met je dronken kop de kroeg uitrolt.
Ook dat, laten ze eens beginnen met normale auto's te gebruiken, gewoon goeie, degelijke auto's maar geen dikke Mercedessen altijd. Dan bel je maar een Premium Taxi ofzo.

Ik kan om 4:00 's nachts prima naar huis in een Toyota ofzo.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:20:48 #18
202014 JJH
Knetter. O+
pi_142876653
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:17 schreef xzaz het volgende:
De scheiding ligt hier; wanneer neem je iemand mee en krijg je daar een vergoeding voor en wanneer ben je een taxi?
Vervoer van personen tegen betaling.
Zo simpel is het. :Y
pi_142876690
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:12 schreef DroogDok het volgende:
...
Overigens gelden toch in alle landen toelatingseisen voor de taximarkt?
Wel eens buiten West-Europa geweest? In de meeste landen is de enige toelatingseis dat je de beschikking moet hebben over een vervoersmiddel..
pi_142876703
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ook dat, laten ze eens beginnen met normale auto's te gebruiken, gewoon goeie, degelijke auto's maar geen dikke Mercedessen altijd. Dan bel je maar een Premium Taxi ofzo.

Ik kan om 4:00 's nachts prima naar huis in een Toyota ofzo.
Of een toffe Aygo of hoe heet dat electrische ding van peugeot?

Ik kan me voorstellen dat de taxi chauffeurs arbo technisch liever een wat beter uitgeruste auto hebben omdat ze er de hele dag in zitten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:23:00 #21
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_142876725
quote:
3s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:22 schreef Deetch het volgende:

[..]

Of een toffe Aygo of hoe heet dat electrische ding van peugeot?

Ik kan me voorstellen dat de taxi chauffeurs arbo technisch liever een wat beter uitgeruste auto hebben omdat ze er de hele dag in zitten.
Ja ok, maar komop, het kan niet anders dan dat de prijzen zo hoog zijn omdat ze allemaal in van die dikke bakken moeten rijden.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:24:26 #22
202014 JJH
Knetter. O+
pi_142876780
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:23 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja ok, maar komop, het kan niet anders dan dat de prijzen zo hoog zijn omdat ze allemaal in van die dikke bakken moeten rijden.
Overheid stelt de maximumtarieven vast. En zeker in grote steden rijd iedereen voor die maximumtarieven dus doet iedereen het. Beetje dief van je eigen portemonnee als je dan voor bij wijze van 1.80 gaat rijden.
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:24:54 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_142876801
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:24 schreef JJH het volgende:

[..]

Overheid stelt de tarieven vast. En zeker in grote steden rijd iedereen voor die maximumtarieven dus doet iedereen het. Beetje dief van je eigen portemonnee als je dan voor bij wijze van 1.80 gaat rijden.
Nou ja, blijkbaar dus niet als Uber het wel denkt te kunnen voor minder.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:25:40 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142876825
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:24 schreef JJH het volgende:

[..]

Overheid stelt de maximumtarieven vast. En zeker in grote steden rijd iedereen voor die maximumtarieven dus doet iedereen het. Beetje dief van je eigen portemonnee als je dan voor bij wijze van 1.80 gaat rijden.
Dat komt omdat er geen vrije toegang tot de markt is. Was die er wel, dan ging je wel voor 1,80 rijden en pakte je alle klanten van die anderen af. Overigens heb je daar in Amsterdam wel wat Japanse verdedigingstechnieken voor nodig.

Uber probeert nu met een vorm van piraterij die vrije toegang af te dwingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 30 juli 2014 @ 11:26:31 #25
202014 JJH
Knetter. O+
pi_142876849
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nou ja, blijkbaar dus niet als Uber het wel denkt te kunnen voor minder.
De mensen die daar voor rijden zijn alleen een beetje onderhoud en brandstof kwijt, en dan is het leuk toeren voor die 1,10. (op afroep)

Vergeet niet dat taxibedrijven een boel meer kosten heeft. Verzekering gaat een keer over de kop. Onderhoud is bes pittig met 100k per auto op jaarbasis. Personeelskosten, eventueel bedrijfsruimte.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')