abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_142860184
Ik ga in september studeren en zal een bedragje bijlenen bij DUO. Je hoort wel eens van die studenten die vol bijlenen en redelijk gemakkelijk zitten qua financiën gedurende hun studententijd. Nu twijfel ik of ik wel of niet maximaal moet bijlenen. Op zich heb ik goede baankansen met de studie die ik ga volgen, maar het is ook weer geen WO studie, waarbij ik mijn studieschuld in een halfjaar heb afgelost. :P Ik vraag me af hoelang ik dan achteraf nog met zo'n schuld zal zitten.
Iemand tips/ervaring met vol bijlenen. Adviezen?
pi_142860249
heb ook vol bijgeleend, ben nu nog aan het betalen en ik ben 36.

Mijn advies: niet doen! Je weet nooit hoe de toekomst loopt.
pi_142860319
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:34 schreef Jeroen128 het volgende:
heb ook vol bijgeleend, ben nu nog aan het betalen en ik ben 36.

Mijn advies: niet doen! Je weet nooit hoe de toekomst loopt.

wauw oke. hbo studie?
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:39:43 #4
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_142860465
Als je het niet nodig hebt, niet doen.
pi_142860497
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:32 schreef hondebrokje het volgende:
Op zich heb ik goede baankansen met de studie die ik ga volgen,
Welke studie ga je volgen? Dan kunnen we je mooi uit die droom helpen.

[ Bericht 76% gewijzigd door DonnieDarkno op 29-07-2014 20:47:58 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:45:00 #6
427685 MiszSpace
Are you kidding me?!
pi_142860700
Ik denk dat je het antwoord al weet.
Immer gerade aus!
pi_142860848
Niks mis met (maximaal) bijlenen.Je lost 15jaar af op draagkracht en tegen een belachelijk lage rente. Zet het lekker op je spaarrekening of geniet ervan. Maar het valt wel mee itt hoe het hier geschetst wordt.. :') Ook al is het natuurlijk mooier om met een zo laag mogelijke schuld te beginnen na je studie ja.
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_142861057
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:48 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Niks mis met (maximaal) bijlenen.Je lost 15jaar af op draagkracht en tegen een belachelijk lage rente. Zet het lekker op je spaarrekening of geniet ervan. Maar het valt wel mee itt hoe het hier geschetst wordt.. :') Ook al is het natuurlijk mooier om met een zo laag mogelijke schuld te beginnen na je studie ja.
Tot je na afstuderen ineens geen baan kan vinden of zeker een maand of 9 aan het zoeken bent.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:53:19 #9
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_142861078
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:48 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Niks mis met (maximaal) bijlenen.Je lost 15jaar af op draagkracht en tegen een belachelijk lage rente. Zet het lekker op je spaarrekening of geniet ervan. Maar het valt wel mee itt hoe het hier geschetst wordt.. :') Ook al is het natuurlijk mooier om met een zo laag mogelijke schuld te beginnen na je studie ja.
Vind je ? Als je met iemand samen gaat wonen die hetzelfde heeft gedaan, heb je zo een ton schuld. Hoe denk je dan aan een hypotheek te komen.
pi_142861273
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:53 schreef MrStalin het volgende:

[..]

Vind je ? Als je met iemand samen gaat wonen die hetzelfde heeft gedaan, heb je zo een ton schuld. Hoe denk je dan aan een hypotheek te komen.
Je bent sowieso niet slim bezig als je een hypotheek gaat nemen op die leeftijd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:52 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Tot je na afstuderen ineens geen baan kan vinden of zeker een maand of 9 aan het zoeken bent.
Volgens mij heb je nog een jaar voordat je hoeft te beginnen met aflossen. Maar sparen, geld opzij schuiven en een bijbaan nemen doet een mens ook geen kwaad tijdens het zoeken, worst case scenario.
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_142861291
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:53 schreef MrStalin het volgende:

[..]

Vind je ? Als je met iemand samen gaat wonen die hetzelfde heeft gedaan, heb je zo een ton schuld. Hoe denk je dan aan een hypotheek te komen.
Het is geen BKR registratie, dacht ik.
pi_142861413
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:57 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Volgens mij heb je nog een jaar voordat je hoeft te beginnen met aflossen. Maar sparen, geld opzij schuiven en een bijbaan nemen doet een mens ook geen kwaad tijdens het zoeken, worst case scenario.
Oh ja, totaal vergeten. Overigens wel een opluchting, aangezien ik een studie ga doen waar niet bijster veel werkgevers om staan te springen.

Het is trouwens wel te relativeren, ten opzichte van studenten die volgend jaar beginnen en uitwonend gaan heb je zo'n ¤14k minder aan schuld, mits je uitwonend gaat. Dus je zou net zo goed ¤250 per maand meer kunnen lenen dan je broertje en alsnog voordeliger uitkomen.
pi_142861784
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:00 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Oh ja, totaal vergeten. Overigens wel een opluchting, aangezien ik een studie ga doen waar niet bijster veel werkgevers om staan te springen.

Het is trouwens wel te relativeren, ten opzichte van studenten die volgend jaar beginnen en uitwonend gaan heb je zo'n ¤14k minder aan schuld, mits je uitwonend gaat. Dus je zou net zo goed ¤250 per maand meer kunnen lenen dan je broertje en alsnog voordeliger uitkomen.
Inderdaad ;) . En zoals ik al zei, het is altijd lekker om zonder schuld te beginnen na je studie. Maar als je ook andere dingen wil doen dan alleen maar werken en bij je ouders op zolder te zitten ontkom je er bijna niet aan om bij te lenen.

Zelf leen ik nog niet maximaal bij, dit probeer ik wel zo lang mogelijk uit te stellen. Maar lang gaat het niet meer duren voordat het op maximaal staat met het oog op komend jaar. Gelukkig heb ik wel een studie waar genoeg vraag naar is. Maar ook dat is relatief natuurlijk.

Het valt in ieder geval wel mee itt de situatie die sommigen hier probeerden te schetsen ;)
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_142864979
Je hebt zelfs een aanloop van twee jaar om je studieschuld af te lossen, dus ik zou mij daar niet heel druk over maken. Zelf leen ik momenteel wel maximaal om mijn master te kunnen bekostigen, maar gezien de baankans in mijn sector maak mij hier niet erg veel zorgen over. Natuurlijk is het wel verstandig om deze lening enigszins onder controle te houden, omdat ik mij kan voorstellen dat een fikse lening nogal rauw op je dak kan vallen aan het einde.
pi_142879552
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 22:17 schreef FHRITP het volgende:
Je hebt zelfs een aanloop van twee jaar om je studieschuld af te lossen, dus ik zou mij daar niet heel druk over maken. Zelf leen ik momenteel wel maximaal om mijn master te kunnen bekostigen, maar gezien de baankans in mijn sector maak mij hier niet erg veel zorgen over. Natuurlijk is het wel verstandig om deze lening enigszins onder controle te houden, omdat ik mij kan voorstellen dat een fikse lening nogal rauw op je dak kan vallen aan het einde.
En die twee jaar gaat pas in vanaf januari. Dus als je in februari klaar bent, heb je 2 jaar + 11 maanden.
pi_142880054
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:42 schreef Aisomont het volgende:

[..]

En die twee jaar gaat pas in vanaf januari. Dus als je in februari klaar bent, heb je 2 jaar + 11 maanden.
Wow, eye opener! Heb je een bron? Wegens een semester vertraging studeer ik af in februari en dat is dus wel gunstig om een flink bedrag te sparen om in 1x af te lossen :)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_142880320
quote:
10s.gif Op woensdag 30 juli 2014 12:55 schreef The_Yakuza het volgende:

[..]

Wow, eye opener! Heb je een bron? Wegens een semester vertraging studeer ik af in februari en dat is dus wel gunstig om een flink bedrag te sparen om in 1x af te lossen :)
"U hoeft uw studieschuld niet direct af te lossen. Als uw recht op studiefinanciering stopt, begint op 1 januari van het daaropvolgende jaar de aanloopfase. Dit is een periode van twee jaar waarin u nog niet hoeft terug te betalen. Het mág natuurlijk wel."

http://duo.nl/particulier(...)eer-terugbetalen.asp
pi_142880378
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:03 schreef Aisomont het volgende:

[..]

"U hoeft uw studieschuld niet direct af te lossen. Als uw recht op studiefinanciering stopt, begint op 1 januari van het daaropvolgende jaar de aanloopfase. Dit is een periode van twee jaar waarin u nog niet hoeft terug te betalen. Het mág natuurlijk wel."

http://duo.nl/particulier(...)eer-terugbetalen.asp
Ongelooflijk

Thnx! ^O^
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:06:30 #19
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_142880426
Het lijkt allemaal leuk en weinig terugbetalen en shit, maar ik moet toch een beetje huilen als ze elke maand 180 euro bij mij afboeken, ondanks dat ik het kan missen.

Denk wel na over je schuld, want zo heel leuk is het niet om terug te betalen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 30 juli 2014 @ 14:32:30 #20
286575 Roces18
Chef de party
pi_142883114
Mijn visie:


Als je ''later'' fulltime werkt heb je geen tijd, ja dan mag je een paar weken per jaar op vakantie. Nu je jong bent heb je zoveel tijd dat je lekker moet genieten, maar doe het wel met mate zodat je niet teveel hoeft terug te betalen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_142883620
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:52 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Tot je na afstuderen ineens geen baan kan vinden of zeker een maand of 9 aan het zoeken bent.
je hebt 2 jaar recht op uitstel
pi_142883718
Niet doen! Ik kon niet anders maar hier wordt elke maand 221 euro afgeschreven en die voel je echt wel. En dat dus 15 jaar.

Trek je niet teveel aan van het verhaal van kwijtschelding. Dat gebeurt echt maar in sommige gevallen.

Afbetalen naar draagkracht klinkt ook al zo leuk. Maar dan wordt je termijn van 15 jaar dus verlengd.

Ik zou eens gaan praten met mensen die dit gedaan hebben en nu 30+ zijn. Dat zijn de ECHTE ervaringen waar je wat aan hebt denk ik om een objectief beeld te krijgen ;)
pi_142883839
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 14:48 schreef Twinkle20 het volgende:
Niet doen! Ik kon niet anders maar hier wordt elke maand 221 euro afgeschreven en die voel je echt wel. En dat dus 15 jaar.

Trek je niet teveel aan van het verhaal van kwijtschelding. Dat gebeurt echt maar in sommige gevallen.

Afbetalen naar draagkracht klinkt ook al zo leuk. Maar dan wordt je termijn van 15 jaar dus verlengd.

Ik zou eens gaan praten met mensen die dit gedaan hebben en nu 30+ zijn. Dat zijn de ECHTE ervaringen waar je wat aan hebt denk ik om een objectief beeld te krijgen ;)
Heb je in de aanloopfase dan niks gespaard/afgelost? 221 euro is iets van 40k schuld -O-
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_142884151
quote:
10s.gif Op woensdag 30 juli 2014 14:51 schreef The_Yakuza het volgende:
Heb je in de aanloopfase dan niks gespaard/afgelost? 221 euro is iets van 40k schuld -O-
Vergeet de rente niet. Die staat "nu" wel lekker laag. maar word steeds voor iets van 5 jaar vastgezet. Dus veel mensen betalen op het moment nog 5% oid.Bij een bedrag van 30000 is dat 1500 euro (in het eerste jaar dus als het volle bedrag er nog is). Dus 125 euro per maand, alleen rente...

*edit*
even opgezocht. rente was afgelopen jaar het hoogste in 2009, als hij toen is"vastgestelt" zit je op 2,39%. stuk lager dan ik dacht , maar alsnog een flink bedrag hoor :P

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2014 15:00:53 ]
pi_142887355
Idd. De rente staat voor mij nu de komende 5 jaar op 0,81% dus ik ben als een malle aan het aflossen.

Ik heb de aanloopfase niet gebruikt om alvast te beginnen. Was op dat moment nog niet in die positie. En al had ik dat wel gedaan.. dan was het nog slechts een druppel op een gloeiende plaat geweest (al helpt iedere euro natuurlijk ;) ).

Ik wil alleen maar zeggen: als je het niet nodig hebt, doe het dan alsjeblieft niet. Je weet niet wat er in de toekomst gebeurt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')