abonnement Unibet Coolblue
pi_142844702
Hi,

Ik had afgelopen donderdag mijn auto uitgeleend aan een vriend. Ze hebben het niet breed, zijn vrouw heeft Ziekte van Lyme, en na een lange tijd voelde ze zich goed genoeg om eens naar buiten te gaan. Daarbij is mijn vriend beroepsschauffeur en weet ik dat hij kan autorijden.

Maar helaas. Bij de eerste de beste voorrangskruising (250 meter van hun huis ofzo), moest mijn vriend voorrang verlenen. En klapt zijn achterligger er met een gangetje of 40 bovenop omdat die te veel alcohol gedronken had, te dicht op zijn voorligger zat, en te hard en te nonchalant reed (zo staat het in het politierapport). De kerel had genoeg gedronken om een rijverbod van 4 uur opgelegd te krijgen, dus 416 - 480 ugl in plaats van de toegestane maximum van 220 ugl.

Met de klap heeft de vrouw van mijn vriend letsel opgelopen, mede doordat ze al Ziekte van Lyme heeft en niet de volledige beheersing over haar spieren heeft. Ze heeft kneuzingen aan nekwervels, ribben, heup, knie en been. Dat is een ander verhaal.

Maar nu. Het gaat om mijn auto. Deze is dus economisch total loss verklaard. 3900 euro schade, en de marktwaarde van de auto is 1400 euro. Volgens de garage doet het er verder niet toe dat de auto perfect onderhouden is en pas 105.000km gereden. De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van het bouwjaar. Oftewel: genaaid.

Nou heb ik een rechtsbijstandsverzekering, en heb die meteen ingeschakeld...

Mijn vraag is: wat kan ik verwachten met die rechtsbijstandsverzekering? De veroorzaker had gedronken, en er is meer met hem aan de hand, want zijn rijbewijs is voor onbepaalde tijd ingenomen, in plaats van voor 4 uurtjes.

Kan ik via mijn rechtsbijstandsverzekering het volledige schadebedrag van de veroorzaker terug eisen? Wat is de kans dat dat gaat lukken?

Ik heb geen zin om afgescheept te worden met een schijnbedragje voor een auto die nog makkelijk 10 jaar mee had gekund.
pi_142844834
De verzekeraar van de bestuurder betaalt volgens mij uit, en verhaalt dit vervolgens weer op de bestuurder (want geen rijbewijs en dronken). Of ze meer dan de dagwaarde uit zullen keren betwijfel ik trouwens.

Kan je jouw rechtsbijstandsverzekering wel in schakelen trouwens, je was niet zelf betrokken bij het ongeval.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142844979
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:34 schreef DroogDok het volgende:
De verzekeraar van de bestuurder betaalt volgens mij uit, en verhaalt dit vervolgens weer op de bestuurder (want geen rijbewijs en dronken). Of ze meer dan de dagwaarde uit zullen keren betwijfel ik trouwens.
De bestuurder had wel een rijbewijs, maar dat is nu ingenomen.

Een van de dingen die ik begreep is dat je niet verzekerd bent wanneer je met alcohol op in de auto zit. Jouw verzekering keert dan niet uit, trekt zijn handen van je af. Dus die verzekeraar betaalt waarschijnlijk helemaal niks.

Ik zal hem via mijn rechtsbijstandverzekering dus persoonlijk aansprakelijk moeten stellen.

quote:
Kan je jouw rechtsbijstandsverzekering wel in schakelen trouwens, je was niet zelf betrokken bij het ongeval.
Ja, het was mijn voertuig, en de verzekering staat op het voertuig.

Ook een inzittendenverzekering nog, dat mogelijk iets kan betekenen bij het letsel. Dat weet ik nog niet.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:38:55 #4
379755 ChocoladePinda
Chocolate Peanuts
pi_142844990
Wat voor auto is het?
pi_142845039
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:38 schreef ChocoladePinda het volgende:
Wat voor auto is het?
Doet dat er iets toe? Een Subaru Impreza 1.6 AWD uit 1999, 105.000km op de teller.
pi_142845061
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:38 schreef RetepV het volgende:
Dus die verzekeraar betaalt waarschijnlijk helemaal niks.

Jawel die betaalt wel uit, gaat het waarschijnlijk wel weer proberen te verhalen maar jij krijgt jouw geld.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:42:02 #7
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_142845087
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:38 schreef RetepV het volgende:

[..]

De bestuurder had wel een rijbewijs, maar dat is nu ingenomen.

Een van de dingen die ik begreep is dat je niet verzekerd bent wanneer je met alcohol op in de auto zit. Jouw verzekering keert dan niet uit, trekt zijn handen van je af. Dus die verzekeraar betaalt waarschijnlijk helemaal niks.


Zijn verzekeraar betaald wel uit aan jou. Ze verhalen het alleen weer terug op de veroorzaker. Geen zorgen daarom, jouw schade wordt gewoon vergoedt.
pi_142845089
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:38 schreef RetepV het volgende:
Een van de dingen die ik begreep is dat je niet verzekerd bent wanneer je met alcohol op in de auto zit. Jouw verzekering keert dan niet uit, trekt zijn handen van je af. Dus die verzekeraar betaalt waarschijnlijk helemaal niks.

De schade aan de derde partij wordt volgens mij wel uitgekeerd, maar uiteindelijk wel verhaald op de dronken bestuurder.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142845111
In principe dien jij schadeloos gesteld te worden voor de geleden schade. Normaal begint een verzekering over dagwaarde (en dan word je waarschijnlijk genaaid), maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Van de schadeloosstelling mag jij verwachten dat je een soortgelijke auto kunt kopen. Dus wat je het beste kunt doen is op zoek gaan op marktplaats o.i.d. naar een auto die grotendeels overeenkomt met jouw huidige m.b.t. bouwjaar, motor, km-stand, uitvoering, etc. Vervolgens kun je met dat bedrag bij de verzekering van de tegenpartij proberen te claimen als realistische schade. In ieder geval kun je dan een soortgelijk iets terug kopen.
pi_142845152
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:29 schreef RetepV het volgende:
Ik heb geen zin om afgescheept te worden met een schijnbedragje voor een auto die nog makkelijk 10 jaar mee had gekund.
Maar zo werkt het (helaas) wel, voor zover ik weet. En dan maakt het niet uit of de dader dronken was of niet, de verzekeraar keert de waarde uit en die is vastgesteld op de marktwaarde n.a.v. de leeftijd. Tenzij je heel goed hard kan maken dat dat te weinig is. De schatting wordt in principe door een onafhankelijk bedrijf gedaan en de ANWB adviseert ook om daarbij aanwezig te zijn, met zoveel mogelijk bewijs van onderhoud en aanpassingen:
quote:
De expert
De schade wordt vastgesteld door een expert. Deze is in dienst van een onafhankelijk expertisebureau of van de verzekeraar. De expert zal zijn bevindingen vastleggen in een expertiserapport. De expert bepaalt de dagwaarde van voor het ongeval en berekend de kosten van herstel. Aan de hand van deze gegevens bepaalt hij of uw auto total loss wordt verklaard. ANWB Rechtshulp raad aan om aanwezig te zijn bij de expertise. Bereid u goed voor. Neem een overzicht van onderhoudsbeurten mee en zoek vast op het internet naar de vervangende waarde. Dit kan in uw voordeel werken.

Verschil dagwaarde en aankoopprijs?
Als de dagwaarde door de expert juist is vastgesteld, kunt u hiervoor een gelijkwaardige auto of motor kopen. Zo is het juridisch in ieder geval bedoeld. De verzekeraar moet u schadeloos stellen. Helaas blijkt in de praktijk dat dit niet altijd het geval is. Vaak krijgt u een lager bedrag uitgekeerd dan dat u nodig hebt om een gelijkwaardige auto te kopen.
http://www.anwb.nl/rechts(...)mt-u/auto-total-loss
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:46:08 #11
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142845202
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:42 schreef Munchkin het volgende:
In principe dien jij schadeloos gesteld te worden voor de geleden schade. Normaal begint een verzekering over dagwaarde (en dan word je waarschijnlijk genaaid), maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Van de schadeloosstelling mag jij verwachten dat je een soortgelijke auto kunt kopen. Dus wat je het beste kunt doen is op zoek gaan op marktplaats o.i.d. naar een auto die grotendeels overeenkomt met jouw huidige m.b.t. bouwjaar, motor, km-stand, uitvoering, etc. Vervolgens kun je met dat bedrag bij de verzekering van de tegenpartij proberen te claimen als realistische schade. In ieder geval kun je dan een soortgelijk iets terug kopen.
Toen mijn vriendin een keer een ongeluk heeft gehad met haar auto (van de weg gereden door een vrachtwagen; total-los) heeft de verzekeringsmaatschappij van de vrachtwagenchauffeur het zo opgelost inderdaad. Op internet gekeken wat een vergelijkbare auto (gemiddeld) kost, en dat bedrag hebben ze uitbetaald. Prima.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142845302
Ik geloof dat het schadebedrijf me nu probeert te naaien. 1400 euro is een bullshitbedrag van ze, als ik op internet kijk.

De eerste die ik tegenkom:

http://www.autotekoop.nl/(...)ails?fromSearch=true

Jaartje nieuwer, maar ruim 84000 kilometer meer op de teller: 2750,- euro.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:52:24 #13
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142845384
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:49 schreef RetepV het volgende:
Ik geloof dat het schadebedrijf me nu probeert te naaien. 1400 euro is een bullshitbedrag van ze, als ik op internet kijk.

De eerste die ik tegenkom:

http://www.autotekoop.nl/(...)ails?fromSearch=true

Jaartje nieuwer, maar ruim 84000 kilometer meer op de teller: 2750,- euro.
Bouwjaar lijkt me belangrijker dan km's
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142845513
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Bouwjaar lijkt me belangrijker dan km's
Ik zie niet in waarom. 1999 en 2000 waren exact hetzelfde model.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:57:19 #15
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_142845520
Er is wel eens iemand achter op mijn Gol GTI van '83 gereden, expert gaf aan dat hij daar normaal ¤750 voor zou geven.

Maar gezien de auto, de staat van de auto en noem maar op, kreeg ik gewoon het volle pond van ¤1600 uitgekeerd.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:18:38 #16
36321 Donder
& bliksem
pi_142846124
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:49 schreef RetepV het volgende:
Ik geloof dat het schadebedrijf me nu probeert te naaien. 1400 euro is een bullshitbedrag van ze, als ik op internet kijk.

De eerste die ik tegenkom:

http://www.autotekoop.nl/(...)ails?fromSearch=true

Jaartje nieuwer, maar ruim 84000 kilometer meer op de teller: 2750,- euro.
Het schadebedrijf zal niet de dagwaarde/marktwaarde vaststellen. Een expert die door je rechtsbijstandverzekering wordt ingeschakeld zal dit doen. Beste leidraad die je hebt zijn inderdaad vergelijkbare auto's opzoeken op Marktplaats/dealers. Let wel dat dit vraagprijzen zijn en over het algemeen iets boven de daadwerkelijke marktwaarde ligt.
pi_142847193
Gelukkig heb je inzittenden verzekering, dat scheelt veel voor je vriend en vrouw zeg maar.
Denk dat je meer kans ook maakt voor hun schade met een letselschadeadvocaat. Ik heb er na mijn ongeluk met een zatlap heel veel aangehad en heeft me veel geld bespaard.
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_142847324
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:49 schreef RetepV het volgende:
Ik geloof dat het schadebedrijf me nu probeert te naaien. 1400 euro is een bullshitbedrag van ze, als ik op internet kijk.

De eerste die ik tegenkom:

http://www.autotekoop.nl/(...)ails?fromSearch=true

Jaartje nieuwer, maar ruim 84000 kilometer meer op de teller: 2750,- euro.
Zo gaat dat nou eenmaal. Dagwaarde is veeeel minder dan wat marktplaats er voor vraagt, maarja wie bepaald dat? Dat is gewoon zo :(
De dagwaarde van mijn auto is ook ongeveer de helft van wat ik er voor zou kunnen vangen bij verkoop..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_142847906
De verzekeraar van de dronkenlap wil zo min mogelijk geld kwijt zijn natuurlijk. Voorstel niet accepteren, maar ook even contact met je rechtsbijstand opnemen over het plan van aanpak. Naast procederen kunnen ze natuurlijk ook advies geven.
pi_142849210
Het zou eerlijker om mijn werkelijke schade te betalen. Mijn werkelijke schade is dat ik deze auto over 10 jaar wilde afschrijven, en daar pas 3 jaar van af geschreven is. Ik heb er netto 4000 euro voor betaald. Met een lineaire afschrijving is de auto mij nu dus 2800 euro waard.

Daarbij wil ik een schadevergoeding voor het feit dat ik gedwongen wordt op dit moment geld uit te geven voor een nieuwe auto. Dit is voor mij niet de juiste tijd om geld uit te geven. Ik word op onverwachte kosten gejaagd door het wangedrag van de client. Ik wil daar ook compensatie voor hebben.

Maar ja, dat zou dus in een ideale wereld zo werken. In deze wereld worden veroorzakers ook goed beschermd. Want anders zouden verzekeringsmaatschappijen al snel geen werk meer hebben. :)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 15:01:52 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142849316
Vergeet het maar, je krijgt de dagwaarde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_142849320
Misschien kan ik met die zogenaamde schade-expert de afspraak maken dat hij een vergelijkbare auto voor me terug koopt. Blijkbaar kan hij auto's kopen voor de inkoopprijs.

Goed, even realistisch. Ik ben het niet met de schatting van de dagwaarde eens, en de schade-expert gaat mij bellen.

Wel zo fijn dat hij me belt, want hij heeft me ook niet de gelegenheid gegeven om er bij te zijn.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 15:03:00 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142849362
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_142849492
De auto van de tegenpartij heeft als dagwaarde 2340 euro. Ik eis gewoon zijn auto van hem.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 15:07:26 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142849554
Wat kwam eruit bij independer?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')