abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:33:37 #1
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_142837858
Leuke folkband ontdekt uit Noorwegen. Zoek ze op Youtube, zitten prachtige nummers tussen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Folque


Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 02:22:07 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_142838382
Oh, ik dacht Iers, jammer.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_142838463
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 02:22 schreef Id_do_her het volgende:
Oh, ik dacht Iers, jammer.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 29 juli 2014 @ 09:34:41 #4
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_142840445
ah Noors, gelukkig.
nee, jij dan!
  Moderator dinsdag 29 juli 2014 @ 09:53:59 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_142840787
Folque

weet je zeker dat het geen FOK!kers zijn :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:08:07 #6
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_142842392
Het heeft een beetje een (voor mij) niet-verstaanbare Richard & Linda Thompson sfeer, maar dat bedoel ik niet negatief, het is wel te gek eigenlijk :)

Ik zag dat ik het debut al een tijdje op mijn wishlist had staan bij RYM, maar dat was ik alweer vergeten :')
nee, jij dan!
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:42:18 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_142845101
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:08 schreef Gehenna het volgende:
Het heeft een beetje een (voor mij) niet-verstaanbare Richard & Linda Thompson sfeer, maar dat bedoel ik niet negatief, het is wel te gek eigenlijk :)

Ik zag dat ik het debut al een tijdje op mijn wishlist had staan bij RYM, maar dat was ik alweer vergeten :')
Ik versta er zelf ook niets van xD
Vind het wel een geweldige taal trouwens.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:18:53 #8
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_142846128
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik versta er zelf ook niets van xD
Vind het wel een geweldige taal trouwens.
Maar het klinkt dus wel vrij Iers (iig: vrolijk en upbeat), normaal gesproken is de Noorse folksmuziek een stuk duisterder (tenminste hetgene wat ik ken, maar dat is vaak van na 1990 :) )
nee, jij dan!
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:56:26 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_142847142
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:18 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Maar het klinkt dus wel vrij Iers (iig: vrolijk en upbeat), normaal gesproken is de Noorse folksmuziek een stuk duisterder (tenminste hetgene wat ik ken, maar dat is vaak van na 1990 :) )
Welke bands/muzikanten zijn dat? Ken verder alleen Noorse Black Metal (Mayhem, Burzum, Darkthrone, etc) van na 1990, maar dat kun je niet folk noemen :P
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 15:50:23 #10
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_142851008
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Welke bands/muzikanten zijn dat? Ken verder alleen Noorse Black Metal (Mayhem, Burzum, Darkthrone, etc) van na 1990, maar dat kun je niet folk noemen :P
Hehe ja Noorse muziek is bijna synoniem aan black metal :P En de hedendaagse folk (dark-folk) heeft dan ook zijn roots in dit genre. Van bands als Ulver, Empyrium en later Agalloch die folk invloeden gingen gebruiken in hun muziek, maar later ook complete folk-albums hebben uitgebracht
Ulver ging van:

Naar: (en bleef trouwens van genre hoppen, want al snel zaten ze in de electronische en modern klassieke hoek :P)

Empyrium gooide de metal na een paar albums ook compleet aan de kant:

Tenhi (ik dacht altijd dat ze geen black metal roots hadden, maar hun oude demo'tje bevat zeker sporen ervan)

Wardruna probeerd voor elke letter in het oude (Felthark) Runen alfabet een compositie te maken die geïnspireerd is op oude middeleeuwse muziek (hier zit de metal invloeden eigenlijk alleen in het feit dat de oude zanger van Gorgoroth, Gaahl een bandlid is)

Maar mijn eigen favoriet is denk ik dit album van Valí, maar die was dan ook ooit weer lid van een doom metal projectje :P
nee, jij dan!
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:25:34 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_142853933
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 15:50 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Hehe ja Noorse muziek is bijna synoniem aan black metal :P En de hedendaagse folk (dark-folk) heeft dan ook zijn roots in dit genre. Van bands als Ulver, Empyrium en later Agalloch die folk invloeden gingen gebruiken in hun muziek, maar later ook complete folk-albums hebben uitgebracht
Ulver ging van:

Naar: (en bleef trouwens van genre hoppen, want al snel zaten ze in de electronische en modern klassieke hoek :P)

Empyrium gooide de metal na een paar albums ook compleet aan de kant:

Tenhi (ik dacht altijd dat ze geen black metal roots hadden, maar hun oude demo'tje bevat zeker sporen ervan)

Wardruna probeerd voor elke letter in het oude (Felthark) Runen alfabet een compositie te maken die geïnspireerd is op oude middeleeuwse muziek (hier zit de metal invloeden eigenlijk alleen in het feit dat de oude zanger van Gorgoroth, Gaahl een bandlid is)

Maar mijn eigen favoriet is denk ik dit album van Valí, maar die was dan ook ooit weer lid van een doom metal projectje :P
Thanx! geweldige muziek dit! vooral Wardruna.
Denk wel dat geloof een rol speelt als je deze bands vergelijkt met Folque. Nogmaals ik versta de teksten niet maar die bands van jou lijken (net als Black Metal) een ode te zijn aan pre-christelijke cultuur (paganisme/wicca). Ik denk dat Folque meer binnen de christelijke lijnen valt. :)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:58:11 #12
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_142854778
Zou goed kunnen dat geloof er iets mee maken heeft :)

Folque lijkt wat meer aan te sluiten bij de folk revival uit de jaren '60/'70, met artiesten als linda & Richard thompson, Pentangle en Fairpoint Connection (in NL was Fungus redelijk populair)

En de bands hierboven zoeken idd de duistere sfeer op, die je vaak hoort in de black metal :)

Comus is wel een leuke uitzondering, die maakten behoorlijk duistere folk in het begin van de jaren '70
nee, jij dan!
pi_142856756
Comus _O_

O/T: klinkt best leuk, dat Folque :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')