abonnement Unibet Coolblue
pi_142830717
Heej,
Normaal lees ik teksten die te moeilijk (voor mij) zijn om achter elkaar in een flow te lezen, waardoor ik steeds dingen moet opzoeken op internet. Nu kreeg ik het idee om bij wijze van experiment dat internet eens helemaal te verbieden voor mezelf en aan een stuk door te lezen. Nu moet ik het niet meteen te moeilijk maken, dus: weet iemand boeken (of gedichten desnoods) die een opvallend vlotte (of beter: vlot leesbare), heldere/ondubbelzinnige, maar mooie schrijfstijl hebben? En het liefst ook zonder ruimtelijke beschrijvingen. Het onderwerp maakt niet zoveel uit als het maar niet over Nederlands-Indië of oorlog gaat, haha. Belangrijk is dat het (volgens jou) de moeite waard is. Het mag ook non-fictie zijn:)

Heel erg bedankt!
pi_142830990
eender welk boek van herman brusselmans
pi_142831650
Goeie, bedankt! ^-^
  maandag 28 juli 2014 @ 23:50:27 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142834758
Vrijwel ieder populair boek voldoet aan jouw beschrijving. Vooral Dan Brown is echt van die hapklare shizzle die er zo ingaat. Niet erg diepgaand, wel goed en vlot geschreven. En je leert nog eens iets bij over de dingen (al is wat je leert niet altijd helemaal waar...)
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2014 @ 10:39:31 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_142841726
Tim Krabbé en Kees van Kooten lezen prettig weg.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:35:20 #6
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_142843180
De alchemist van Paulo Coelho is een makkelijk leesbaar boek met een boodschap. Op elke pagina staat wel iets om over na te denken.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:48:15 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142843491
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:35 schreef Revanches het volgende:
De alchemist van Paulo Coelho is een makkelijk leesbaar boek met een boodschap. Op elke pagina staat wel iets om over na te denken.
Dat boek is echt niet weg te krijgen. Pretentieuze pseudo-diepe new-age rommel zonder boodschap. Het enige waar je op iedere pagina over nadenkt is: "Wat is dit nou weer voor onzin?"
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2014 @ 14:40:17 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_142848519
Google anders naar de boekenlijst van de gemiddelde HAVO-leerling.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_142860420
Noem eens wat titels van boeken die je te moeilijk vindt?
En waarom mag het niet over oorlog gaan? Dan sluit je veel uit.
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2014 @ 21:19:22 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_142862199
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:38 schreef _Arual_ het volgende:
Noem eens wat titels van boeken die je te moeilijk vindt
Ulysses is een in 1922 uitgegeven roman van James Joyce. Over het algemeen wordt Ulysses, samen met het eveneens in 1922 verschenen gedicht The Waste Land van T.S. Eliot, gezien als de belangrijkste exponent van de modernistische literatuur.

Door zijn vaak gevoelige en confronterende thematiek was Ulysses lange tijd het onderwerp van controverse, met name het feit dat Joyce herhaaldelijk expliciet aan seks refereert werd hem niet in dank afgenomen. Dit resulteerde dan ook in een langdurig verbod op het boek in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Ierse Republiek. Beweerd wordt dat Ulysses, na de Bijbel en de Odyssee van Homeros, het meest bestudeerde boek is in de literatuurwetenschap. Nog steeds zijn wetenschappers verdeeld over de vraag of Ulysses een overschat stuk egotripperij of een absoluut meesterwerk is. Het is ongetwijfeld voor het grote publiek ook een weinig toegankelijk boek: velen zijn eraan begonnen maar slechts zeer weinigen houden vol tot het eind. In een door het Engelse dagblad The Guardian in 2007 georganiseerde verkiezing van de minst uitgelezen boeken ooit eindigde Ulysses royaal in de top-10 met een derde plaats.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_142862926
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:19 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ulysses is een in 1922 uitgegeven roman van James Joyce. Over het algemeen wordt Ulysses, samen met het eveneens in 1922 verschenen gedicht The Waste Land van T.S. Eliot, gezien als de belangrijkste exponent van de modernistische literatuur.

Door zijn vaak gevoelige en confronterende thematiek was Ulysses lange tijd het onderwerp van controverse, met name het feit dat Joyce herhaaldelijk expliciet aan seks refereert werd hem niet in dank afgenomen. Dit resulteerde dan ook in een langdurig verbod op het boek in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Ierse Republiek. Beweerd wordt dat Ulysses, na de Bijbel en de Odyssee van Homeros, het meest bestudeerde boek is in de literatuurwetenschap. Nog steeds zijn wetenschappers verdeeld over de vraag of Ulysses een overschat stuk egotripperij of een absoluut meesterwerk is. Het is ongetwijfeld voor het grote publiek ook een weinig toegankelijk boek: velen zijn eraan begonnen maar slechts zeer weinigen houden vol tot het eind. In een door het Engelse dagblad The Guardian in 2007 georganiseerde verkiezing van de minst uitgelezen boeken ooit eindigde Ulysses royaal in de top-10 met een derde plaats.

:P
Ik bedoelde eigenlijk meer specifiek TS :P Als Ulysses je grens is, dan kun je veel al wel aan.
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2014 @ 21:37:33 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_142863078
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:34 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk meer specifiek TS :P Als Ulysses je grens is, dan kun je veel al wel aan.
Als dat je grens is kun je alles aan. ;) Wat zouden de 2 andere boeken er boven zijn ? :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_142865903
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:37 schreef tong80 het volgende:

[..]

Als dat je grens is kun je alles aan. ;) Wat zouden de 2 andere boeken er boven zijn ? :)

:P
http://www.theguardian.com/uk/2007/mar/12/topstories3.books
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2014 @ 23:15:46 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_142868013
quote:
Gelukkig zijn de Britten niet chauvinistisch.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:21:14 #15
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142868278
Lees 'ns wat van Glen Duncan.
Of je nou van weerwolven houdt of niet. Hij schrijft lekker vlot, intelligent en ironisch.
pi_142870331
Bedankt voor de reacties!
Ik ben een beetje een neuroot, dus ik kan me soms blind staren op een zin die ik niet begrijp maar wel wil begrijpen zonder dat de clue er per se in ligt. Maar in principe kan ik wel wat aan, zeker omdat ik ook veel academische teksten heb moeten lezen :) 'T is meer dat ik lang niet meer heb ervaren om aan een stuk door te lezen zegmaar, zonder te moeten (van jezelf dan) herlezen of iets opzoeken.
pi_142882623
Komt me enigzins bekend voor, ik krijg het gevoel dat TS op zoek is naar een tamelijk zeldzame kwaliteit in schrijfstijl, nl. ritme, kadans, flow. Ik heb er vaak ook moeite mee als lezen moeite gaat kosten, omdat het niet helemaal vanzelf gaat. Veel hoog aangeschreven schrijvers hebben het niet, en sommige tamelijk platte schrijvers hebben het wel. Dan wisselt het ook nog per boek van één en dezelfde schrijver, en misschien is het ook nog wel persoonlijk, pik je het ritme op of niet.

Een paar boeken die ik lekker weg vond lezen
- Joe Speedboot - Tommy Wieringa
- Black Venus - Jef Geraerts
- Montyn - Dirk Ayelt Kooiman (gaat wel over WOII)
- Charles Bukowski - Ham on Rye/Women/Erections, Ejaculations, Exhibitions, and General Tales of Ordinary Madness

Ik zeg het niet vaak, maar Bukowski moet je wel in het Engels lezen want juist het ritme gaat verloren in de vertaling.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Trouwste user 2022 woensdag 30 juli 2014 @ 16:07:01 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_142886675
'- Montyn - Dirk Ayelt Kooiman (gaat wel over WOII)
- Charles Bukowski - Ham on Rye/Women/Erections, Ejaculations, Exhibitions, and General Tales of Ordinary Madness'

Maar dan ook Vuilnisroos en Postoffice, _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_142892025
Post office vond ik wat minder.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Trouwste user 2022 donderdag 31 juli 2014 @ 13:39:44 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_142919686
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Post office vond ik wat minder.
Eerste boek dat ik van Bukowski las. Was gelijk fan.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_142991525
Reves 'Op weg naar het einde' zal ook goed aansluiten bij de wensen van TS.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_142993277
Cool, bedankt! Ga het checken.
Dit is trouwens ook een goed voorbeeld van leesbaarheid: http://www.bol.com/nl/p/gewapende-man/1001004007494439/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')