abonnement Unibet Coolblue
pi_142807660
hallo,

Ik en mijn vriendin willen graag samenwonen.
Nu willen we een huis kopen van 195 duizend euro.
Ik heb een 28 uur contract en werk altijd wel 40 uur.
En verdien tussen de 1200-1600 euro per maand.

Mijn vriendin heeft een vast contract maar een 0-uren contract(werkt er al ruim 6 jaar en nog steeds een 0 uren contract) maar werkt 30-40 uur per week.
en verdient tussen de 1300-1500
Samen hebben we 28 duizend aan spaargeld.

Hoeveel kunnen wij ongeveer lenen?
pi_142807755
Dat nul-uren-contract is feitelijk allang een vast contract met een aantal uren. Voor je hypotheek is het brutobedrag belangrijk. Ik heb het idee dat je nu netto bedragen opschrijft, toch?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142807832
Kan jij een intentieverklaring krijgen op je werk? Zo ja, even je gegevens in een rekenhulpje op de site van de Hypotheker ofzo en je weet wel wat je ongeveer kan lenen.
pi_142807839
Je kan beter een vrijblijvend gesprek aangaan bij een hypotheekaanbieder.
pi_142807871
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:15 schreef MarkyB het volgende:
Je kan beter een vrijblijvend gesprek aangaan bij een hypotheekaanbieder.
Hier kan het prima :) , naast de hoogte heeft TS misschien wel meer vragen...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142807879
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:15 schreef MarkyB het volgende:
Je kan beter een vrijblijvend gesprek aangaan bij een hypotheekaanbieder.
Ter oriëntatie een paar rekenhulpen invullen is ook prima toch, kost geen geld en amper tijd.
pi_142807916
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:16 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ter oriëntatie een paar rekenhulpen invullen is ook prima toch, kost geen geld en amper tijd.
Dat klopt, maar een hypotheekverstrekker kijkt verder dan alleen inkomen.
pi_142807922
ja bedragen zijn netto.

Ja ik heb morgen een afspraak bij de hypotheker.

Maar 6 jaar werken bij een bedrijf dan moeten ze haar toch een meer uren contract geven?
pi_142807974
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:17 schreef shabalala het volgende:
ja bedragen zijn netto.

Ja ik heb morgen een afspraak bij de hypotheker.
Handig is om vooraf al je vragen te stellen/informatie te zoeken, zodat je ook direct snapt waar hij het over heeft, denk ik. En zodat je nog gerichter vragen kunt stellen. :)

Wat zijn de bruto bedragen?

quote:
Maar 6 jaar werken bij een bedrijf dan moeten ze haar toch een meer uren contract geven?
Kan, maar hoeft niet: dat contract is al uit 'gewoonte' ontstaan. Dat hoeft niet op papier te staan. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142808044
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:17 schreef MarkyB het volgende:

[..]

Dat klopt, maar een hypotheekverstrekker kijkt verder dan alleen inkomen.
Ja, nog verder dan de Hypotheker, zelfs. Niets mis mee om je voorafgaand aan zo'n gesprek hier te informeren. Krijgt 'ie waarschijnlijk meer en betere informatie.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142808085
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, nog verder dan de Hypotheker, zelfs. Niets mis mee om je voorafgaand aan zo'n gesprek hier te informeren. Krijgt 'ie waarschijnlijk meer en betere informatie.
Niks mis mee, dan zou ik de vraag alleen anders formuleren. De vraag is nu: Krijgen we een hypotheek.

De vraag zou dan moeten zijn; Welke vragen moeten we stellen op een eerste hypotheekgesprek en welke informatie moeten we hiermee naartoe meenemen?
pi_142808178
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:17 schreef MarkyB het volgende:

[..]

Dat klopt, maar een hypotheekverstrekker kijkt verder dan alleen inkomen.
Dat valt reuze mee. Poen is poen
pi_142808255
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:25 schreef mrkrul het volgende:

[..]

Dat valt reuze mee. Poen is poen
Met een tijdelijke of 2 parttime aanstellingen wordt er zeker verder gekeken naar huidige kosten, eventuele schulden en draagkracht. Poen is poen maar een geldverstrekker doet er veel aan om zo min mogelijk risico te lopen.
pi_142808305
Bij geen vast contract en dus flex werker wordt gekeken naar inkomens over de afgelopen jaren. Dit kan gewoon meegenomen worden in hypotheek berekening. De Hypotheker is vooral heel duur in zijn advies. Eerste gesprek is gratis, maar daar heb je niet zoveel aan. Typ alles eens in in zo'n rekenhulpje en stel hier verdere vragen
pi_142808310
Ja, dat kan.

Bruto bedragen:

1300 netto betekent ongeveer 1488 bruto (geen rekening gehouden met pensioen en andere zaken) =19.284 per jaar.
1200 netto betekent ongeveer 1369 bruto = 18.092 per jaar.

Ingevuld betekent dit een maximale hypotheek van: 176.449.

Als we uitgaan van 1600 netto (2000 bruto = 25.920 per jaar) en het andere inkomen gewoon hetzelfde laten, is het maximum ruim 216.000 euro. (let op: dit is een indicatie; zonder de daadwerkelijke bedragen kunnen we hier heel weinig mee)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142808326
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:28 schreef MarkyB het volgende:

[..]

Met een tijdelijke of 2 parttime aanstellingen wordt er zeker verder gekeken naar huidige kosten, eventuele schulden en draagkracht. Poen is poen maar een geldverstrekker doet er veel aan om zo min mogelijk risico te lopen.
Die schulden worden sowieso wel bekeken. 'Huidige kosten' niet en de draagkracht volgt uit het inkomen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142808613
Huidige kosten, draagkracht, schulden is allemaal poen en dus poen.
pi_142808946
gelukkig hebben we geen schulden. en 28 duizend aan spaargeld.:D
pi_142808982
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:38 schreef mrkrul het volgende:
Huidige kosten, draagkracht, schulden is allemaal poen en dus poen.
Huidige woonkosten vervallen als TS naar zijn nieuw aan te schaffen koopwoning verhuisd en vervallen dus simpelweg.

De bank kijkt echt alleen naar je schulden, eventuele partneralimentatie, het inkomen en de stabiliteit van dat inkomen. Daar volgt dan een draagkracht uit.
  maandag 28 juli 2014 @ 12:50:48 #20
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142809067
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, nog verder dan de Hypotheker, zelfs. Niets mis mee om je voorafgaand aan zo'n gesprek hier te informeren. Krijgt 'ie waarschijnlijk meer en betere informatie.
Hier betere informatie dan bij een hypotheekadviseur? Lijkt me sterk, helemaal omdat TS hier zijn loonstrookjes, pensioengegevens en arbeidsongeschikheidsverzekeringen niet gaat posten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142809121
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:08 schreef shabalala het volgende:
hallo,

Ik en mijn vriendin mijn vriendin en ik! willen graag samenwonen.
Nu willen we een huis kopen van 195 duizend euro.
Ik heb een 28 uur contract en werk altijd wel 40 uur.
En verdien tussen de 1200-1600 euro per maand.

Mijn vriendin heeft een vast contract maar een 0-uren contract(werkt er al ruim 6 jaar en nog steeds een 0 uren contract) maar werkt 30-40 uur per week.
en verdient tussen de 1300-1500
Samen hebben we 28 duizend aan spaargeld.

Hoeveel kunnen wij ongeveer lenen?
Heb jij een vast contract? Voor 28 uur dan denk ik en hoeveel verdien je dan bruto? Hmm lastig te zeggen zo. Contract van je vriendin zou volgens mij nu naar meer uur moeten als ze inderdaad altijd ongeveer zoveel werkt..
pi_142809170
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:50 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hier betere informatie dan bij een hypotheekadviseur? Lijkt me sterk, helemaal omdat TS hier zijn loonstrookjes, pensioengegevens en arbeidsongeschikheidsverzekeringen niet gaat posten.
Als hij z'n brutoloon post, is dat echt voldoende, hoor. Als die zaken relevant zijn, kunnen deze hier prima boven tafel komen. Ik weet uit ervaring inmiddels dat hier meer kennis rondloopt, dan bij de gemiddelde hypotheekadviseur (zelfs tussen de mensen die niét uit de branche komen).

De gemiddelde hypotheekadviseur kijkt helemaal niet naar zijn pensioen of AO. Het is nog steeds treurig gesteld met de kennis van de adviseurs. Dat blijkt ook wel uit de slagingspercentages van de PE-examens.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 28 juli 2014 @ 12:55:39 #23
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142809235
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:53 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde hypotheekadviseur kijkt helemaal niet naar zijn pensioen of AO.
Dan weet ik niet bij wat voor prutser jij je hypotheek hebt afgesloten, maar de keren dat ik een serieus adviesgesprek heb gehad kwamen al deze zaken op tafel.

Face-to-face en met alle stukken op tafel kan je een veel beter advies geven dan via een forum. Waarmee ik niets wil afdoen aan de kennis die hier rondloopt natuurlijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142809343
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:55 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dan weet ik niet bij wat voor prutser jij je hypotheek hebt afgesloten, maar de keren dat ik een serieus adviesgesprek heb gehad kwamen al deze zaken op tafel.
Ik heb nooit een hypotheek bij 'een prutser' af hoéven sluiten, aangezien het mijn eigen vak is. Ik heb iets meer ervaring met hypotheekadviseurs, vrees ik.

quote:
Face-to-face en met alle stukken op tafel kan je een veel beter advies geven dan via een forum. Waarmee ik niets wil afdoen aan de kennis die hier rondloopt natuurlijk.
Een beter advies zóu kunnen, ja. Probleem is dat er gewoon heel veel prutsers rondlopen die alle informatie alleen maar in een computerprogramma kloppen en verder geen verstand van zaken heeft.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 28 juli 2014 @ 13:00:49 #25
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142809425
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik heb nooit een hypotheek bij 'een prutser' af hoéven sluiten, aangezien het mijn eigen vak is. Ik heb iets meer ervaring met hypotheekadviseurs, vrees ik.

[..]

Een beter advies zóu kunnen, ja. Probleem is dat er gewoon heel veel prutsers rondlopen die alle informatie alleen maar in een computerprogramma kloppen en verder geen verstand van zaken heeft.
Als jij met alleen een brutoloon tot een goed advies denkt te kunnen komen vraag ik me af hoe goed jij in je vak bent :X
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')