Nou nu denk je er aan dus heb je wat te doen deze week ik dacht dat bandenspanning ook aardig wat kan schelen in benzineverbruik..quote:
Ik moet ook mijn vacuumslangen nog vervangen, heb nieuwe in huis inclusief dopje voor de bypass die ik zou moeten maken volgens saabtuners en ook nog wat van die valves, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat. Vroeg om een handleiding maar er zat niets anders in de doos dan wat ik besteld had.quote:Op zondag 27 juli 2014 18:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nou nu denk je er aan dus heb je wat te doen deze week ik dacht dat bandenspanning ook aardig wat kan schelen in benzineverbruik..
Dan doe je die mwa optie of overigquote:Op zondag 27 juli 2014 18:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik moet ook mijn vacuumslangen nog vervangen, heb nieuwe in huis inclusief dopje voor de bypass die ik zou moeten maken volgens saabtuners en ook nog wat van die valves, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat. Vroeg om een handleiding maar er zat niets anders in de doos dan wat ik besteld had.
Bovendien veel te heet geweest om dingen te doen
En ik heb niet don't care gezegd he, ik vergeet zulks gewoon.
Volgens mij las ik net 'ik ga een andere poll maken', maargoed, ik vind het niet nodig te stemmen. Het is beter om het allemaal te checken, maar het schiet er bij in.quote:
Klopt maar beetje onnodig aangezien 2 opties met jou overeen komenquote:Op zondag 27 juli 2014 19:02 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Volgens mij las ik net 'ik ga een andere poll maken', maargoed, ik vind het niet nodig te stemmen. Het is beter om het allemaal te checken, maar het schiet er bij in.
In dat geval doe ik altijd 2,4 bar terwijl er 2,2 in de deur staatquote:Op zondag 27 juli 2014 19:18 schreef JohnB52 het volgende:
Olie 1x per jaar verversen.
Peilen doe ik afhankelijk van de km's , maar meestal 1X per maand.
Bandenspanning doe je in bar, niet in psi:)
Dat kan je makkelijker zien bij het kopje terugroepacties bij https://ovi.rdw.nl/ als je op je kenteken zoekt.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:27 schreef djkoelkast het volgende:
Je zou het nummer van de DI cassette moeten bekijken, er is een reeks teruggeroepen, als die van jou dat partnummer heeft dan moet je sowieso gaan vervangen.
Het kan geen kwaad om het partnummer even te checkenquote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:31 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat kan je makkelijker zien bij het kopje terugroepacties bij https://ovi.rdw.nl/ als je op je kenteken zoekt.
Bij mij staat niks, dus ik neem aan dat ik een goeie DI heb.
Dat is waar.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:32 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om het partnummer even te checken
Nee, dat kan niet, knock protection gaat naar de klote.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:32 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat is waar.
Kan je trouwens een zwarte DI plaatsen (T7) als je standaard een rode hebt (T5) of zit daar verschil in?
Heb je wel bijgevuld met de stok er uit?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:58 schreef djkoelkast het volgende:
Rode DI's zijn niet teruggeroepen, alleen zwarte bij mijn weten.
Ik heb net olie gecontroleerd dankzij delano.888
Eerst zoeken naar de oliepeilstok, zo vaak kijk ik. Blijkt dat die in de dop van de olie verborgen zit.
Enfin, zat wat aan de lage kant, maar heb altijd een restje olie achterin liggen. Bijgevuld, maar omdat de peilstok door hetzelfde gat gaat komt die nu altijd helemaal onder de olie boven
Enfin, morgen dus nog maar eens peilen? Of zoals ik op andere plekken lees: 5 minuten na het uitzetten van de motor.
'de stuk' er uit?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:11 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Heb je wel bijgevuld met de stuk er uit?
Hoeft niet morgen, kan ook nu, stok er uit halen, helemaal schoon vegen, er weer in doen, en dan kijken hoe hoog het staat, dat is de enige accurate meting.
Ja de stok ja, ik bedoel, misschien had je hem half er uit gehaald dus de stok er nog half in, en zo bijgevuld. Want ja, dan zit het meet stukje natuurlijk helemaal onder.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:13 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
'de stuk' er uit?
of de stok? Met de stok er in kun je niet bijvullen want de stok zit in het MOTOR OIL dopje.
Dat heeft geen zin want die vulopening is dezelfde opening als waar de stok in zit; daar zit nu dus olie aan. Er uit, schoonmaken, er in, er uit en die hele stok zit onder de olie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:14 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja de stok ja, ik bedoel, misschien had je hem half er uit gehaald dus de stok er nog half in, en zo bijgevuld. Want ja, dan zit het meet stukje natuurlijk helemaal onder.
Maargoed, schoonvegen, er weer in doen, en dan checken dus.
Nou blijkbaar snap je het nietquote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dat heeft geen zin want die vulopening is dezelfde opening als waar de stok in zit; daar zit nu dus olie aan. Er uit, schoonmaken, er in, er uit en die hele stok zit onder de olie.
Ik weet echt wel hoe je olie moet peilen, maar als je het moet bijvullen via hetzelfde gat wordt het lastig.
Ja ik snap hem nu, omdat je hem eerst had bijgevuld. Maar normaal, bij mijn check 1x in de zoveel tijd, heb ik hem nooit net bijgevuld, dus zit er ook geen olie in de buis.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:35 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb er niet veel te veel in gedaan, want er zat nog niet eens een halve liter meer in die kan en hij stond erg laag, er zat namelijk bij de 1e keer meten (koude motor) amper olie op het stokje, alleen op het onderste bolletje.
En ik heb geen 9-3
Je vult bij door het gat waar ook die stok in gaat.
Als je nu de stok terug steekt haal je hem dus door de olie in die buis, snap je.
Daarom kan ik hem beter morgen weer checken, dan is alle olie wel gezakt. Maar denk dat er nog wel wat bij kan. Aan de andere kant, over 3 maanden laat ik de olie weer helemaal vernieuwen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:00 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja ik snap hem nu, omdat je hem eerst had bijgevuld. Maar normaal, bij mijn check 1x in de zoveel tijd, heb ik hem nooit net bijgevuld, dus zit er ook geen olie in de buis.
Ik ook altijd met koud, maar heb al 1,5 jaar GEEN verbruik september ga ik weer vervangen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:29 schreef JohnB52 het volgende:
Als je altijd met dezelfde temperatuur meet, weet je ook wat je olieverbruik is.
Daarom altijd met koude motor.
Tenminste, zo doe ik het.
quote:SUMMARY:
CERTAIN PASSENGER VEHICLES EQUIPPED WITH B205/B235 4-CYLINDER GASOLINE ENGINES AND B308 6-CYLINDER GASOLINE ENGINES MAY EXPERIENCE OVERHEATING AND BURNOUT OF THE ISOLATED GATED BIPOLAR TRANSISTOR (IGBT) WITHIN THE IGNITION DISCHARGE MODULE (IDM) DUE TO INCREASED SUSCEPTIBILITY TO ELECTRICAL LOADS.
CONSEQUENCE:
OVERHEATING OF THE IGBT OCCURS MOST OFTEN AT ENGINE START-UP, BUT IT MAY ALSO OCCUR WHILE THE ENGINE IS RUNNING. ENGINE STALLING MAY OCCUR, WHICH COULD RESULT IN A CRASH.
REMEDY:
DEALERS WILL INSPECT TO SEE WHAT VERSION IDM IS IN THE VEHICLE AND REPLACE THE IDM IF IT IS A VERSION BUILT PRIOR TO THE INTRODUCTION OF QP3. AN INTERIM LETTER WILL BE MAILED TO OWNERS IN OCTOBER 2005, INFORMING THEM OF THE CONDITION. PARTS ARE NOW AVAILABLE AND OWNERS WILL BE NOTIFIED TO BRING THEIR VEHICLES IN TO THE DEALERS TO HAVE THE IDM REPLACED BY LETTER DATED MARCH 13, 2006. OWNERS MAY CONTACT SAAB AT 1-800-955-9007.
NOTES:
SAAB RECALL NO. 05087. CUSTOMERS MAY ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION'S VEHICLE SAFETY HOTLINE AT 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153), OR GO TO HTTP://WWW.SAFERCAR.GOV.
Nou die 2e gaat om een airbag sticker maar die eerste gaat dus om de DI als ik het goed begrijp toch?, die voor mij niet van toepassing zou moeten zijn (T5), toch?quote:SUMMARY:
VEHICLE DESCRIPTION: CERTAIN PASSENGER VEHICLES FAIL TO COMPLY WITH REQUIREMENTS OF FMVSS NO. 208, "OCCUPANT CRASH PROTECTION." THE AIR BAG ALERT LABELS MAY NOT BE PERMANENTLY AFFIXED AS REQUIRED BY THIS STANDARD.
CONSEQUENCE:
THESE VEHICLES DO NOT COMPLY WITH THE REQUIREMENTS.
REMEDY:
DEALERS WILL CLEAN THE SUNVISOR SURFACE AND APPLY A NEW AIR BAG ALERT LABEL ON BOTH SUNVISORS. OWNER NOTIFICATION BEGAN JULY 30, 2001. OWNERS WHO TAKE THEIR VEHICLES TO AN AUTHORIZED DEALER ON AN AGREED UPON SERVICE DATE AND DO NOT RECEIVE THE FREE REMEDY WITHIN A REASONABLE TIME SHOULD CONTACT SAAB AT 1-800-955-9007.
NOTES:
ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION'S AUTO SAFETY HOTLINE AT 1-888-DASH-2-DOT (1-888-327-4236).
B205/B235 4-CYLINDER GASOLINE ENGINES AND B308 6-CYLINDER GASOLINEquote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:12 schreef delano.888 het volgende:
Het RDW geeft dus aan dat er helemaal geen terugroep acties zijn geweest, maar ik heb een andere site gevonden, http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/SearchSafetyIssues en die geeft het volgende aan:
[..]
[..]
Nou die 2e gaat om een airbag sticker maar die eerste gaat dus om de DI als ik het goed begrijp toch?, die voor mij niet van toepassing zou moeten zijn (T5), toch?
Oja was ik even vergeten ik heb een B204E (154pk)quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:47 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
B205/B235 4-CYLINDER GASOLINE ENGINES AND B308 6-CYLINDER GASOLINE
Dus nee, want jij hebt n ander blok.
twitter:RemcoAndringa twitterde op donderdag 31-07-2014 om 21:24:06 2 aanhoudingen in Utrecht Terwijde ivm schietpartij #amersfoort. Verdachten reden in deze saab http://t.co/iBnqUxzpqm reageer retweet
Tsss.... mijn man zei gisteren (toen ze de auto nog niet gevonden hadden, de politie gemeld had op zoek te zijn naar een zwarte Saab, en de politiehelicopter over kwam vliegen) al "We've got an issue" en liet me de tweet van de politie lezen, waarop ik alleen maar dacht "zwarte Saab?" en toen keek hij me al zo schaapachtig aan van "Ja, zwarte Saab...."quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:14 schreef eXplorer1 het volgende:
Straks is het nog een forumlid ook, laatst ook koperdieven in een rode 9-3ss.
Is dat n nieuw opgebouwd blok?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:40 schreef Hyperdude het volgende:
Audi was toch het nieuwe BMW?
Verplichte Saab-inhoud:
Vrindje is bezig met 1984 16V Saab. Wat een slangenwirwar.
[ afbeelding ]
Geen compleet nwe. opbouwquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:45 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Is dat n nieuw opgebouwd blok?
En waar gaat ie in liggen?
Jonguh, dat ding heb ik 1 keer een paar kilometer in gereden, nadat de schakelstang losraakte bleef de bak in de achteruit staan. Dus achteruit terug gereden naar de sleutelschuur, waar ie nu al 13 maanden staat. Dus geen recentere foto's dan 1984.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:38 schreef JohnB52 het volgende:
Vette foto, komt de foto ook uit 1984?
Volgens mij is dat een poging tot grappige bobine.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:57 schreef Leandra het volgende:
...maar zie ik daar nou een blikje Red Bull dat een functie heeft?
Terug van vakantie en afgelopen maandag de 9-5 afgeleverd bij Saab Service Ommen (Brinkie van Saabforum) en gratis een leen 900 meegekregen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:22 schreef JohnB52 het volgende:
Di cassette kan je zelf ook wisselen.
Goedkoopst bij saabpartners.com te koop.
Je kan er nog wel gewoon mee rijden, alleen kans op misfires...
Heb de oude weer meegekregen, aangezien die wel een storing aangaf, maar geen merkbare problemen gaf qua rijden, met de redenatie: Altijd handig als je ergens in het buitenland problemen met je DI krijgt, kun je iig verder rijden, zie in bijv. Italië maar eens aan een DI cassette te komen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:27 schreef djkoelkast het volgende:
Is heel simpel te vervangen, 2 boutjes.
Ik heb die van mij toen uit Engeland gehaald, was véél goedkoper dan waar dan ook in de buurt. Sindsdien geen enkele melding meer gehad.
Je zou het nummer van de DI cassette moeten bekijken, er is een reeks teruggeroepen, als die van jou dat partnummer heeft dan moet je sowieso gaan vervangen.
Het zijn trouwens 4 boutjes, maar detailquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:01 schreef swollywood het volgende:
[..]
Terug van vakantie en afgelopen maandag de 9-5 afgeleverd bij Saab Service Ommen (Brinkie van Saabforum) en gratis een leen 900 meegekregen.
[ afbeelding ]
Die heeft er een 2e hands DI cassette ingezet à ¤ 100,-.
Direct maar een beurtje en APK laten doen, 2 nieuwe Continental voorbanden (was APK afkeur ), nieuwe remblokken achter en ook eindelijk maar eens mijn achterruitesproeier laten fixen (kwaaltje bij 9-5 wagon).
Dus de 9-5 kan er weer een tijdje tegenaan!
[..]
Heb de oude weer meegekregen, aangezien die wel een storing aangaf, maar geen merkbare problemen gaf qua rijden, met de redenatie: Altijd handig als je ergens in het buitenland problemen met je DI krijgt, kun je iig verder rijden, zie in bijv. Italië maar eens aan een DI cassette te komen.
Zal het nummer nog wel ff controleren.
Zal hem maandag op het werk ff netjes rechtop zetten in een doosje met opvulmateriaal er bij in.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:07 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het zijn trouwens 4 boutjes, maar detail
Ik heb die oude ook nog, alleen je schijnt hem wel rechtop te moeten bewaren (dus zoals hij in de motor zit). Althans, dat zei men op de diverse fora toen.
Ik laat hem net zien, reactie:quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 18:34 schreef JohnB52 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ik vind m leuk!
Dochter ook: papa heeft een cars Saab!
bijna goed,quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:07 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het zijn trouwens 4 boutjes, maar detail
Ik heb die oude ook nog, alleen je schijnt hem wel rechtop te moeten bewaren (dus zoals hij in de motor zit). Althans, dat zei men op de diverse fora toen.
Hoe kom je nou op gekoeltquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:37 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
bijna goed,
de bobines die erin zitten zijn olie "gekoelt" je mag hem bewaren hoe je het wil maar minimaal een uur van te voren de DI rechtop neerzetten zodat de (dikke) olie kan dalen.
Of het echt waar is weet ik niet, maar die pleuris dingen zijn zo duur dat ik het toch maar wel doe.
Fuck, ik zie het, oepsyquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:46 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hoe kom je nou op gekoelt
Het is gekoeld.
het gaat wel om E85 he?quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:43 schreef Leandra het volgende:
Darn, dat is de helft van wat het in NL kost.... waar kan ik zo goedkoop gaan shoppen, om de benzine hoef ik het niet te laten zo te zien
Bij de Total in Calais.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:43 schreef Leandra het volgende:
Darn, dat is de helft van wat het in NL kost.... waar kan ik zo goedkoop gaan shoppen, om de benzine hoef ik het niet te laten zo te zien
quote:Met uitzondering van sommige modellen van voor het midden van de jaren 80 zijn alle Saab modellen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Overleg met je Saab dealer.
Yup. We gaan erachter komen of t over te zetten is. (moet met tech 2 hopelijk wel lukken).quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:20 schreef JohnB52 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Lekker goedkoop getankt!
@descendent: weer eentje in mijlen gekocht?
Ik zou t graag doen maar dat kan allang niet meer.. Bij het volgende topic pas weer, dus als we zover zijn moet iedereen maar even nieuwe foto's plaatsenquote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:14 schreef Descendent het volgende:
Overigens mag de OP wel even aangepast worden. John heeft geen 9-5 meer (maar wel een hele mooie 900 RA; en de mijne is ehmm.. wat aangepast her en der....
[ link | afbeelding ]
Neenee; da's een heuse Viggen uitlaat!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik zou t graag doen maar dat kan allang niet meer.. Bij het volgende topic pas weer, dus als we zover zijn moet iedereen maar even nieuwe foto's plaatsen
Btw, het chromen uiteinde van je uitlaat is een dop die er op gelast is, toch? Waar heb je die gehaald?
Euw, wist helemaal niet dat dat bestaat.. Net een week geleden mijn uitlaat vervangen verdomme. Kost dat ongeveer? *hoop heel veel zodat ik minder baal*quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:31 schreef Descendent het volgende:
[..]
Neenee; da's een heuse Viggen uitlaat!
[ afbeelding ]
Nieuw kost zo iets incl. middendemper rond de 375.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:32 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Euw, wist helemaal niet dat dat bestaat.. Net een week geleden mijn uitlaat vervangen verdomme. Kost dat ongeveer? *hoop heel veel zodat ik minder baal*
Godsamme moet dat nou dus alleen einddemper is niet te koop? Daarvan heb ik laatst een standaard versie gekocht voor 140.. Had dus wel ff verder mogen kijken zie ik nu..quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:35 schreef Descendent het volgende:
[..]
Nieuw kost zo iets incl. middendemper rond de 375.
Ik heb de mijne z.g.a.n. voor rond de 110.
Hehe; of einddempers ook los te koop zijn weet ik niet, denk t wel.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Godsamme moet dat nou dus alleen einddemper is niet te koop? Daarvan heb ik laatst een standaard versie gekocht voor 140.. Had dus wel ff verder mogen kijken zie ik nu..
Dat ga ik nu niet meer doen, word er alleen maar sip van als ik dat nu vindquote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:38 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe; of einddempers ook los te koop zijn weet ik niet, denk t wel.
Goed je digitale ogen openhouden en dan komt er op MP of ebay wel eens eentje langs.
Ik ga het nu sowieso niet doen, heb letterlijk net 1 week een nieuwe einddemper. En het gaat me alleen om het uiteinde, dus koop wel een keer een mooiere brede dopquote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:46 schreef JohnB52 het volgende:
Je zit toch ook op Saabforum?
Daan Paul heeft/had nog n hele uitlaat te koop afkomstig van een /9-3se.
Die Viggen eindemper past bij jou niet.
Ja dat gaat me allemaal een beetje te ver. Maar met zo'n dop kan je hem natuurlijk heel simpel 1cm verder neerleggen waardoor hij meer uitsteekt. Ik heb dus al een chromen dop, maar die is best oud en een beetje minder chrome dan hij ooit was dus koop wel een keer een bredequote:Op donderdag 14 augustus 2014 21:51 schreef Descendent het volgende:
Ach; dat is ook zo; de Viggen komt iets meer naar binnen toe; dus heb je Viggen bumpers nodig; hoewel e.e.a. natuurlijk wel een beetje te verbuigen valt natuurlijk....
Ik vind het chromen uiteinde wel mooi staanquote:Op donderdag 14 augustus 2014 22:51 schreef eXplorer1 het volgende:
Ach ja, een viggen einddemper heb je geen fuck aan, een 3 inch DP echter, jammie!
Japstyle vind ik mooier, lekker lomp en groot.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 23:29 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik vind het chromen uiteinde wel mooi staan
J&d vinkeveen of elferink misschien?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 23:36 schreef 2cv het volgende:
Weet iemand waar je nieuwe of goed gereviseerde aandrijfassen voor een Saab 99 uit 1984 kan krijgen ? Inclusief tripoïdehuizen (dus ja, er moet serieus gesleuteld worden ... ).
Ga ik daar eens checken.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 00:30 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
J&d vinkeveen of elferink misschien?
Haha iedere zn ding.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 00:29 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Japstyle vind ik mooier, lekker lomp en groot.
Saabworld in Voorst.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 00:30 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
J&d vinkeveen of elferink misschien?
jepszz, dat is wat ik vet vind, dan krijg ik mischien ook wat meer vlammen als ik weer aan het klapperen benquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 00:44 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Haha iedere zn ding.
Dit ook wat voor jou?
http://www.ebay.com/itm/B(...)em1c41fce42c&vxp=mtr
Er staan er zooooveel op ebay, zal binnenkort eens een mooie aero-clone bestellen
Het nadeel is alleen dat ze allemaal vanuit het midden breder worden:
http://www.ebay.com/itm/R(...)em2a287c624f&vxp=mtr
En mijn uitlaat komt links uit, terwijl er rechts nog zeeën van ruimte is voor een bredere, maar links dus niet ik moet dus eentje hebben die de originele uitlaat links insteekt en rechts (nutteloos) breder word..
Kwam vandaag langs een pomp die het had (een Haan tankstation), maar aangezien de Blue One 95 daar 1,649 per liter kost en de Euro 95 bij de Firezone 1,659 heb ik de gok maar niet gewaagd, vooral na wat Googlen waarbij bijv. Toyota het hun klanten aanraadt om het niet te tanken.quote:Op maandag 11 augustus 2014 13:21 schreef djkoelkast het volgende:
Hier hebben ze tegenwoordig Blue one 95, is met 15% ethanol en een paar cent goedkoper. Rijdt een standaard 9-5 schitterend op. Scheelt niet heel veel, maar kom toch langs die pomp dus dan maakt het niet uit ook. Ik hoef er niet voor om.
Saab 9-3 en de 9-5 kunnen af fabriek bio ethanol hebben, echter bij hogere percentages heb je een remap nodig anders gaan de additieve en multiplicatieve adapties naar de klote.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:34 schreef swollywood het volgende:
[..]
Kwam vandaag langs een pomp die het had (een Haan tankstation), maar aangezien de Blue One 95 daar 1,649 per liter kost en de Euro 95 bij de Firezone 1,659 heb ik de gok maar niet gewaagd, vooral na wat Googlen waarbij bijv. Toyota het hun klanten aanraadt om het niet te tanken.
Alle Saab 9-3's en 9-5's muv de diesels natuurlijk.quote:
Oh wow... Ook de 9-3 OG? Want dan zou de 900 NG het ook moeten kunnen hebben...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:34 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Alle Saab 9-3's en 9-5's muv de diesels natuurlijk.
ja ook, want ik heb al een paar keer op 85% bio ethanol gereden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh wow... Ook de 9-3 OG? Want dan zou de 900 NG het ook moeten kunnen hebben...
Dan moet je eigenlijk een ander voor je laten tanken en niet laten vertellen wat er getankt is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:14 schreef delano.888 het volgende:
Ik tank ook wel eens e10 maar merk toch wel dat ik dan minder pit heb dan 95, en bij 98 heb ik weer merkbaar meer. Of ik wil dat juist geloven natuurlijk
Heb jij het idee dat het geen verschil maakt dan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan moet je eigenlijk een ander voor je laten tanken en niet laten vertellen wat er getankt is.
Ik tank altijd hetzelfdequote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:17 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Heb jij het idee dat het geen verschil maakt dan?
Ah zoquote:
Over welke brandstof hebben we het nu?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:15 schreef Leandra het volgende:
Je kunt niet afwisselen dus...
Dat is lastig als je een keer niet bij je vaste pomp in de buurt bent.
Wat zijn de voordelen behalve de prijs?
Serieus?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:24 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ah zo
Ja er is mij dus ooit verteld, dat E10 zorgt voor minder kracht bij het optrekken ed, en 98 voor meer, en dat 98 ook wel eens goed is voor onze turbo motoren.
Dus ik wissel het af, en "merk" het verschil ook bij het stoplicht.
Maar ik vraag me soms dus wel af of het niet gewoon placebo is
Dat was een reactie op jouw post dat het in een T5 ook wel kon maar dat je dan niets anders meer kunt tanken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:26 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Over welke brandstof hebben we het nu?
Wat bedoel je met de vraag, serieus?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:27 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Serieus?
Jij hebt nog een standaard T5 toch?
Ik merk alleen verschil tussen E85 en euro 95 van een "witte pomp" euro 98 gooi ik er meestal in.
Dat je verschil merkt tussen E10 en euro95.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:31 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de vraag, serieus?
Jij merkt het verschil dus toch ook?
En met stage1? Dan ook E10 nog mogelijk of dan beter minimaal 95?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:33 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Dat je verschil merkt tussen E10 en euro95.
Maar met een ongetunede motor is dat verschilecht marginaal klein. Ook tussen goede kwaliteit euro95 en euro98
En dat is dus E10.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:47 schreef JohnB52 het volgende:
Als je maar niet de allergoedkoopste benzine er in mikt.
Welke euro95 tank je dan nu?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
En dat is dus E10.
Meestal is in duitsland het verschil tussen E10/95/98 zo klein dat ik m vol gooi met 98
Ik tank meestal 98 als ik naar duitsland ga, maar als ik 95 tank in nederland is het shell (express)quote:
Ok goed zo!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 10:59 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik tank meestal 98 als ik naar duitsland ga, maar als ik 95 tank in nederland is het shell (express)
Erg moeilijk. De enige mensen die momenteel interesse in Saab hebben, zijn kenners/liefhebbers. Men koopt niet zomaar een auto van een "failliete" maker. Dus over het algemeen krijg je er niet veel voor, omdat Saab een gigantisch lage waarde heeft nu, en de koper dat zeer waarschijnlijk weet. Ik zou hem lekker oprijden.quote:Op donderdag 11 september 2014 22:39 schreef Fer het volgende:
Iemand nog tips hoe makkelijk je Saab te verkopen of verhandelen?
Alleen op de roest, rest is nog redelijk goed en voordelig te krijgen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 19:15 schreef ThePartyPooper het volgende:
Ik ga een Saab turbo 2.0 uit 1984 kopen, een opknapper. Zou iemand mij misschien willen vertellen waar ik op moet letten? Op dit moment heb ik nog geen idee wat voor auto ik moet verwachten kwa staat.
Bedankt voor het lezen.
Ik heb nog wel genoeg roest op mijn andere projectauto'squote:Op zaterdag 13 september 2014 19:39 schreef JohnB52 het volgende:
Ja hoe meer roest, des te minder je ervoor betaald
Dat je ons nog niet eerder gevonden hadquote:
Ik zie zo idd even geen andere merken...quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:57 schreef delano.888 het volgende:
Zijn wij eigenlijk het enige automerk met een eigen topic? Ja toch? Grappig dat andere auto bezitters niet zo fanatiek zijn eigenlijk.
Nee, had er eigenlijk ook nooit naar gekeken. Zat nog wel eens in het oldtimer topic vanwege mijn W123, maar die is al een tijdje naar de sloop ivm dat wegenbelasting geneuzel. Toen van twee auto's (W123 en een Mazda 626 coupe) terug gegaan naar 1 en dat is een Saab geworden.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat je ons nog niet eerder gevonden had
Oh, dat is altijd lekker, als je van onderwerp naar onderwerp verdwaaltquote:Op zaterdag 13 september 2014 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup, en dat Omega topic kwam weer door een verwijzing elders...
Idd.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:23 schreef Leandra het volgende:
Oh, dat is altijd lekker, als je van onderwerp naar onderwerp verdwaalt
Zo uit mijn hoofd is er ook nog een Volvo-topicreeks en een BMW-topicreeks.quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:57 schreef delano.888 het volgende:
Zijn wij eigenlijk het enige automerk met een eigen topic? Ja toch? Grappig dat andere auto bezitters niet zo fanatiek zijn eigenlijk.
Je vergeet je vacuumslangen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd.
Binnenkort weer klussen, olie, filters, remblokken rondom, schijven achter. En dan kan hij er weer 15.000 km tegenaan voor de volgende beurt.
Probleempuntje bij Saab?quote:
Ah, thanks. Een extra link erbij kan nooit kwaad. De WIS cd heb ik al.quote:En check ook dit: http://saab.platonoff.com/
Ik zal eens kijken.quote:Schijven en blokken (en ook de andere spullen) kan je bij neobrothers.co.uk of partsforsaabs.com kopen
Voor aanzienlijk lagere prijzen dan in NL
Ik loop ze wel ff langs, als ze nog goed zijn dan komt dat een volgende keer wel eens.quote:Op zaterdag 13 september 2014 23:39 schreef JohnB52 het volgende:
Niet alleen bij Saabs, bij alle merken verdrogen ze.
Alleen bij Saabs lijkt het meer problemen te geven dan bij anderen.
Kosten van vervangen door siliconen: 30 euro.
Heb een T5 blok.quote:Mocht je toruwens een 2.0 turbo hebben, kijk dan even waar de gele olievuldop zit, in t midden of links.
Links is T7 dus dan black sludge controle doen. Maar je zit met je bouwjaar net op t randje.
Dat snap ik. Maar zolang ze goed zijn is het prima.quote:Op zondag 14 september 2014 00:00 schreef JohnB52 het volgende:
Bij een t5 heb je nog minder slang nodig, en altijd fijn om te vervangen want onderweg wil je niet dat er zo een slangetje lek gaat..
Uchequote:Op zaterdag 13 september 2014 20:57 schreef delano.888 het volgende:
Zijn wij eigenlijk het enige automerk met een eigen topic? Ja toch? Grappig dat andere auto bezitters niet zo fanatiek zijn eigenlijk.
Ga er maar vanuit dat ze gaar zijn...quote:Op zondag 14 september 2014 00:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar zolang ze goed zijn is het prima.
Ik kijk het wel ff na, anyway thanks voor de tip.quote:Op zondag 14 september 2014 10:42 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat ze gaar zijn...
Vaak ook niet met blote oog te zien, vooral die aan je gasklephuis niet.
Uchequote:
quote:Op maandag 15 september 2014 12:15 schreef JohnB52 het volgende:
Nadeel is dat ze blijven staan, en je savonds konijn kan eten. Mits niet te hard aangereden
Nee ik vond het echt bagger, ik vind goed licht gewoon vet om te hebben (zonder mensen ermee te verblinden), dit is overigens een high quality picture van de kwaliteit van de huidige projectoren, ik moet nog een goede shot maken:quote:Op maandag 15 september 2014 12:30 schreef AchJa het volgende:
Is de standaard verlichting van een Saab niet goed genoeg? Ik heb nog nooit een auto gehad waar standaard zo'n bak licht uitkwam.
Ik snap je punt, echter, deze dingen slijten haast niet en je kan ze naar je volgende auto meenemen, ik was alleen niet tevreden met de mini h1's omdat ze achterlijk veel foreground licht hadden, beetje een maffe hostspot.quote:Op maandag 15 september 2014 13:18 schreef JohnB52 het volgende:
Het is maar waar je blij mee bent, jij bent tevreden met je Osram, eXplorer1 met zijn lichtshow :-)
Ik vind het ook vet, heb er alleen niet zoveel geld voor over.
Deze?quote:Op maandag 15 september 2014 15:18 schreef eXplorer1 het volgende:
Change of plans
De 9-3 gaat eruit, er komt een vroege 9-5 sedan
Vooralsnog de standaard, maar deze fake aero dop is onderweg:quote:Op maandag 15 september 2014 15:51 schreef JohnB52 het volgende:
En wat voor uitlaat hangt er nu onder je 9-3?
Ik had t tegen explorer1 , van jou wist ik het al.quote:Op maandag 15 september 2014 15:54 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Vooralsnog de standaard, maar deze fake aero dop is onderweg:
http://www.ebay.com/itm/1(...)e=STRK%3AMEBIDX%3AIT
En ja, dat rooster gaat er uit
Teller staat nu op 200 denk ik...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:03 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ok goed zo!
Ik rij zo weinig met de RA nu, laatste keer getankt was 2 juli :-)
En sinds doen 156 km gereden...
Standaard downpipe ( Kat eruit) en vanaf de lege cat 2.5 inch naar achteren met 1 demper.quote:Op maandag 15 september 2014 17:42 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ik had t tegen explorer1 , van jou wist ik het al.
Wat ik van Rein heb begrepen wel.quote:
Jepszz, en hij klinkt zo lekker dat ik hem pas ga maken voor de 9-5.quote:Op maandag 15 september 2014 19:58 schreef JohnB52 het volgende:
Oh had jij die van rein overgenomen :-)
http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=7241quote:Op maandag 15 september 2014 12:48 schreef delano.888 het volgende:
Ik snap ook niet waarom iedereen zo nodig xenon moet hebben hoor. Ik heb Osram Nightbreakers, en die zijn echt grandioos goed, veel mooier, witter, helderder, en feller licht dan de standaard peertjes, en dat voor 15 euro per 2. Alles daarboven vind ik echt geldverspilling.
Dankje, maar nee voorlopig niet misschien volgende zomerquote:Op dinsdag 23 september 2014 12:48 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=7241
Zocht je nog vervanging voor die lelijke wieldoppen van je? ;-)
Je had toch nieuwe banden nodig?quote:Op dinsdag 23 september 2014 13:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dankje, maar nee voorlopig niet misschien volgende zomer
Ik heb NIEUWE banden nodig ja, ondanks dat ik nu 4mm heb, ik heb nu flut banden (van de Saab dealer, jawel) die teveel geluid maken en slechte grip hebben. Ik ga niet velgen kopen met willekeurige banden, misschien zijn die nog wel slechter dan ik nu heb..quote:Op dinsdag 23 september 2014 13:09 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Je had toch nieuwe banden nodig?
Of ga je m eerst tunen?
Jep, binnenkort, misschien. Afhankelijk van geld.quote:
Al gedaan vorig jaar toen ik dit probleem ook al had, 0,0 verschil.quote:Op dinsdag 23 september 2014 13:46 schreef JohnB52 het volgende:
Nieuwe bak heb je nog lang niet nodig, zou eerst eens olie verversen...
als je goedkope banden wilt, de enige china banden die ik goed vind is de Nankang NS-2(r)quote:Op dinsdag 23 september 2014 13:14 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik heb NIEUWE banden nodig ja, ondanks dat ik nu 4mm heb, ik heb nu flut banden (van de Saab dealer, jawel) die teveel geluid maken en slechte grip hebben. Ik ga niet velgen kopen met willekeurige banden, misschien zijn die nog wel slechter dan ik nu heb..
Ik heb na veel reviews lezen besloten te gaan voor Michelin Energy Saver Plus 195/60 R15 88V.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:23 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
als je goedkope banden wilt, de enige china banden die ik goed vind is de Nankang NS-2(r)
Volgens mij heb ik die ook onder de Sport Sedan zitten (of ik had ze onder m'n vorige auto), wel een andere maat, maar dat is wat andersquote:Op dinsdag 23 september 2014 16:29 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik heb na veel reviews lezen besloten te gaan voor Michelin Energy Saver Plus 195/60 R15 88V.
Nog niet, staat nog op kut staal en moet nog even opgepoetst wordenquote:
Ik moest er echt even over nadenken hoe je in vredesnaam tot die conclusie zou komen, maar toen bedacht ik me dat je wel een automaat zal hebben ik ben niet de snuggerste..quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:32 schreef Leandra het volgende:
Lekker lage rolweerstand iig, ik maak me voor het stoplicht soms zorgen of m'n koppelingsplaten nog wel goed zijn, maar dan is de weg gewoon niet plat
Nee, ik heb geen automaat, want dan zou ik voor het stoplicht sowieso m'n voet op de rem moeten houdenquote:Op dinsdag 23 september 2014 16:34 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik moest er echt even over nadenken hoe je in vredesnaam tot die conclusie zou komen, maar toen bedacht ik me dat je wel een automaat zal hebben ik ben niet de snuggerste..
Dan snap ik dus helemaal niet wat je bedoelt met de koppelingsplaten die slecht aanvoelen als je goede banden hebt..quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen automaat, want dan zou ik voor het stoplicht sowieso m'n voet op de rem moeten houden
Ik heb altijd geleerd als een auto vanzelf gaat rijden (rijden als in: zoals wanneer je de koppeling langzaam laat opkomen) met ingetrapte koppeling, dat de koppelingsplaten kaduk zijn, terwijl hij anders stil moet blijven staan als je de koppeling ingetrapt hebt.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:38 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dan snap ik dus helemaal niet wat je bedoelt met de koppelingsplaten die slecht aanvoelen als je goede banden hebt..
Ohhhhh ja dat klinkt wel logisch ja. Ik heb hem altijd in de vrij bij het stoplicht dus dat kwam ff niet in me opquote:Op dinsdag 23 september 2014 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb altijd geleerd als een auto vanzelf gaat rijden (rijden als in: zoals wanneer je de koppeling langzaam laat opkomen) met ingetrapte koppeling, dat de koppelingsplaten kaduk zijn, terwijl hij anders stil moet blijven staan als je de koppeling ingetrapt hebt.
Ja, dat doe ik dan weer niet, en zeker niet als ik vooraan sta.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:44 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ohhhhh ja dat klinkt wel logisch ja. Ik heb hem altijd in de vrij bij het stoplicht dus dat kwam ff niet in me op
Had gehoord dat dat beter is voor je drukgroep ofzo. Als ik voorraan sta in onbekend gebied hou ik ook de koppeling in, maar hier in de buurt kan ik vrijwel overal aan kruisende stoplichten zien wanneer hij bijna groen word.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik dan weer niet, en zeker niet als ik vooraan sta.
In principe wel toch? Je hoeft hem alleen niet te bedienen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:51 schreef JohnB52 het volgende:
En een automaat heeft geen koppeling.
Trek de handrem aan, schakel naar eerste versnelling en ontkoppel gewoon: de motor moet afslaan, zo niet, dan zijn de platen versleten.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb altijd geleerd als een auto vanzelf gaat rijden (rijden als in: zoals wanneer je de koppeling langzaam laat opkomen) met ingetrapte koppeling, dat de koppelingsplaten kaduk zijn, terwijl hij anders stil moet blijven staan als je de koppeling ingetrapt hebt.
Zou de 2e versnelling pakken, de eerste versnelling is nogal sterk en kan hem er soms ook doorheen trekkenquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:14 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Trek de handrem aan, schakel naar eerste versnelling en ontkoppel gewoon: de motor moet afslaan, zo niet, dan zijn de platen versleten.
Bij een Saab wel ja ;-)quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:22 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Zou de 2e versnelling pakken, de eerste versnelling is nogal sterk en kan hem er soms ook doorheen trekken
Zeker niet slecht!quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:31 schreef delano.888 het volgende:
Niet slecht voor 14 euro toch? (ebay linkje)
[ afbeelding ]
Ik had gelijk het roostertje er uit gesloopt, dat had wel iets voorzichtiger gemogen, maarja het blijft maar een uitlaat natuurlijk. Ik vind het in ieder geval een stuk mooier dan standaard.
Hij hangt niet scheef dat lijkt zo door de foto.quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:33 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Zeker niet slecht!
Hangt ie nou scheef, of ligt het aan mij?
Wat staat er op die sticker?
Mijn bus ookquote:
Je wieldoppenquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:31 schreef delano.888 het volgende:
Niet slecht voor 14 euro toch? (ebay linkje)
[ afbeelding ]
Ik had gelijk het roostertje er uit gesloopt, dat had wel iets voorzichtiger gemogen, maarja het blijft maar een uitlaat natuurlijk. Ik vind het in ieder geval een stuk mooier dan standaard.
Ik maak me er geen zorgen om, het valt me alleen bij een paar stoplichten op dat de rolweerstand van de banden zo licht is, dat ik dus moet remmen terwijl anderen dat niet hoeven te doen, sterker nog; dat ik dat met een andere auto ook niet hoef te doen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:14 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Trek de handrem aan, schakel naar eerste versnelling en ontkoppel gewoon: de motor moet afslaan, zo niet, dan zijn de platen versleten.
Nou, afgezien van het feit dat het spuuglelijk is, en een Saab gewoon alu velgen hoort te hebben zijn we je vooral aan het plagenquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:51 schreef delano.888 het volgende:
Ik snap niet wat iedereen tegen mijn wieldoppen heeft
Haha snap ik ook wel maar ik vind ze zelf gewoon echt niet heel lelijk van degene die ik kon kiezen waren deze het mooist. Velgen heb ik nog geen geld voor voorlopigquote:Op dinsdag 23 september 2014 18:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, afgezien van het feit dat het spuuglelijk is, en een Saab gewoon alu velgen hoort te hebben zijn we je vooral aan het plagen
Er zijn best leuke wieldoppen hoorquote:Op dinsdag 23 september 2014 17:51 schreef delano.888 het volgende:
Ik snap niet wat iedereen tegen mijn wieldoppen heeft
Dat zijn niet de juiste; dat is inderdaad een wieldop, maar niet speciaal voor de 121.quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Er zijn best leuke wieldoppen hoor
[ afbeelding ]
Origineel op de Mazda 121
Maar even serieus, ik vind ze niet echt mooi. Ik kan wel voor een paar euro originele saab 15 inch wieldoppies voor je charteren als je wil...
Da's een baby Viggen uitlaat!quote:Op dinsdag 23 september 2014 17:31 schreef delano.888 het volgende:
Niet slecht voor 14 euro toch? (ebay linkje)
[ afbeelding ]
Ik had gelijk het roostertje er uit gesloopt, dat had wel iets voorzichtiger gemogen, maarja het blijft maar een uitlaat natuurlijk. Ik vind het in ieder geval een stuk mooier dan standaard.
Je hebt toch nog originele doppen liggen?quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:02 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Haha snap ik ook wel maar ik vind ze zelf gewoon echt niet heel lelijk van degene die ik kon kiezen waren deze het mooist. Velgen heb ik nog geen geld voor voorlopig
Ik zou een koppelomvormer niet vergelijken met een koppeling. Kwa opbouw, werking en functie totaal verschillend.quote:Op dinsdag 23 september 2014 16:54 schreef delano.888 het volgende:
[..]
In principe wel toch? Je hoeft hem alleen niet te bedienen.
Wat ik al zei, ik ben niet de snuggerste
http://m.ebay.co.uk/itm/141360370262?nav=SEARCHquote:Op dinsdag 23 september 2014 18:02 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Haha snap ik ook wel maar ik vind ze zelf gewoon echt niet heel lelijk van degene die ik kon kiezen waren deze het mooist. Velgen heb ik nog geen geld voor voorlopig
Nee, maar ik heb geen problemen met deze doppen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:22 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Je hebt toch nog originele doppen liggen?
Klopt, maar er zijn andere dingen die belangrijker zijn dan uiterlijk op dit momentquote:Op dinsdag 23 september 2014 18:24 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
http://m.ebay.co.uk/itm/141360370262?nav=SEARCH
Geen geld...
quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:24 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
http://m.ebay.co.uk/itm/141360370262?nav=SEARCH
Geen geld...
Geen verzending naar NLquote:Op dinsdag 23 september 2014 18:24 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
http://m.ebay.co.uk/itm/141360370262?nav=SEARCH
Geen geld...
Had ze al gevondenquote:Op dinsdag 23 september 2014 19:42 schreef JohnB52 het volgende:
Dat is vaak standaard ingesteld op eBay, a la je t vraagt, dan kan t meestal wel. Reken wel op £50 verzenden ofzo,
Verbeterd, ik vind stalen velgen er echt niet uitzien op een 9-3...quote:
Heb het toegevoegd inderdaad, model van 1995 tot 1998. Voorloper van de 9-3 zeg maar (die ik eventueel ook overweeg).quote:
Was al aan het kijken inderdaad. Toch nog een hoop aandachtspunten voor een 900ng. Al moet je bij een oudere auto altijd goed opletten natuurlijk. Gelukkig zijn ze zo te zien motorisch wel ontzettend betrouwbaar (vind ik toch belangrijk).quote:Op donderdag 25 september 2014 21:09 schreef Leandra het volgende:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=73846
Sowieso is het Saabforum een aanrader
Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.quote:Op donderdag 25 september 2014 21:26 schreef AchJa het volgende:
Ook zat 9-3's te krijgen voor dat geld.
Ik vind het wel prima dat geen hond ze meer wil hebben.
Ik had ook nooit Saab gereden maar ben helemaal om, de auto hierna wordt gewoon weer een Saab. Ik moet wel bekennen dat dit ook meteen de "nieuwste" auto is (bj 2000) die ik ooit gehad heb... Moderner dan 1989 heb ik hiervoor nooit gereden.quote:Op donderdag 25 september 2014 21:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.
Ik vind het wel prettig dat ze voor dergelijk aantrekkelijke bedragen te vinden zijn. Heb nog nooit een Saab gereden maar volgens mij moet dat voortreffelijk rijden.
Heb Saab altijd een beetje "oude lullen modellen" gevonden, maar vind het toch wel erg veel klasse uitstralen.
Ik hoor graag van jullie hoe dat nou rijdt zo'n Saab, en tevens of Saab duur is in onderhoud (ik verwacht het wel, al is dat voor een bijzonder merk niet onoverkomelijk).
Ik heb nu 5 liter GM Dexos2 5W30 bij www.olietekoop.nl besteld voor 24.50. Vorige keer besteld bij www.dekruiberg.nl (staat niet meer op de site) was ook ongeveer dat bedrag. Vind ik best meevallen voor 5 liter volsyntheet.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:07 schreef JohnB52 het volgende:
De olie kan je gewoon via eBay.de bestellen. Scheelt je de helft.
Of via j&d vd Bosch. Die verkopen de 5liter flessen van GM.
Of af en toe verkoopt de Action ook olie van Shell, 5w40. Volsyntheet.
Wel Orgineel Oliefilter nemen.
Het rijdt voortreffelijk, als ik moet kiezen tussen een 5 jaar oude Audi A3 of een 12 jaar oude Saab 9-3 Sport Sedan, dan kies ik probleemloos voor de Saab, als de keuze tussen die Audi of een 15 jaar oude 9-3 og is ook trouwens.quote:Op donderdag 25 september 2014 21:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie het inderdaad. Maar feitelijk gewoon hetzelfde model alleen een paar jaartjes jonger.
Ik vind het wel prettig dat ze voor dergelijk aantrekkelijke bedragen te vinden zijn. Heb nog nooit een Saab gereden maar volgens mij moet dat voortreffelijk rijden.
Heb Saab altijd een beetje "oude lullen modellen" gevonden, maar vind het toch wel erg veel klasse uitstralen.
Ik hoor graag van jullie hoe dat nou rijdt zo'n Saab, en tevens of Saab duur is in onderhoud (ik verwacht het wel, al is dat voor een bijzonder merk niet onoverkomelijk).
Volgens mij zijn Saabs er ondergewaardeerde auto's, daarnaast speelt een stukje angst voor een failliet merk bij veel mensen ook mee denk ik.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:05 schreef JohnB52 het volgende:
In feite is het gewoon een Opel Vectra, maar dan in een Saab jasje.
Rijden? Doen ze prima.
Qua motoren ook goed, totdat ze met de T7 kwamen.
Een 900ng/9-3 is ongeveer 2/3x zo goedkoop als vergelijkbare Mercedes BMW Audi.
Worden er nog steeds onderdelen geproduceerd of is er gewoon een onuitputtelijke voorraad onderdelen?quote:Onderdelen zijn prima te krijgen.
Klopt, al zie ik bij de 900ng en 9-3 types vooral problemen aan vering, schokdempers en slangen, maar motorisch en elektronisch lees ik niks geks. Dat stelt mij wel gerust.quote:Die lijst van mogelijke mankementen is inderdaad lang. Maar jijzelf kan ook 100en ziektes oplopen. Wil niet zeggen dat je die ook allemaal krijgt toch?
Ik ben niet zo van het tunen, ik hou m'n auto's het liefst zo origineel mogelijk. Dan zijn ze vaak op hun mooist.quote:Saabs zijn nog niet echt ontdekt door de jeugd, maar ze zijn erg goed te tunen :-)
Ik schat wel in dat een Saab gemiddeld 2x zo duur is in onderhoud als een gemiddelde Opel of Ford.quote:Oh en duur in onderhoud: de onderdelen die door Saab zelf zijn gemaakt houden het t langst uit.
Ik rij er nu bijna een jaar in... eerste beurt net na aankoop was 7 tientjes en nu weer voor een tientje of 7 aan olie etc.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
Ik denk dat het wel meevalt als je in hetzelfde segment gaat kijken, een Vectra/Omega of Mondeo van 1999 zal ook niet goedkoop in onderhoud zijn als je alles laat doen.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik schat wel in dat een Saab gemiddeld 2x zo duur is in onderhoud als een gemiddelde Opel of Ford.
Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
Dat is waar, nu moet ik ook zeggen dat ik voorheen vooral jongere auto's gewend ben geweest.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meevalt als je in hetzelfde segment gaat kijken, een Vectra/Omega of Mondeo van 1999 zal ook niet goedkoop in onderhoud zijn als je alles laat doen.
En hoeveel je aan onderhoud kwijt bent zal ook erg afhankelijk zijn van het aantal kilometers wat je maakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
Mijn man stapte probleemloos van z'n leaseAudi over in de Saab, terwijl hij toch echt geen zin had met mijn 16 jaar oude Honda te gaan rijden...quote:Op donderdag 25 september 2014 22:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is waar, nu moet ik ook zeggen dat ik voorheen vooral jongere auto's gewend ben geweest.
Ik verwacht ivm de grotere reisafstand naar mijn toekomstige werkplek zo'n 25.000 km per jaar te gaan rijden, de laatste jaren was dit slechts 15.000 km per jaar omdat ik nu nog op 8 km van mijn werk woon (dat worden er 40).
quote:Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef Leandra het volgende:
Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
Ik denk dat het in deze weinig uitmaakt of het een Saab of een willekeurig ander merk is, als je het niet zelf kunt dan ben je toch een hoop kwijt.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu weet ik weer waarom ik alles zelf doe...
Nu zit ik natuurlijk wel in een luxe positie met een gigantische autohobbyclub op de kazerne die beter uitgerust is dan de gemiddelde garage, 5 bruggen, balanceerapparaten en alles.
Klopt. Dat maakt vwb merk weinig uit.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het in deze weinig uitmaakt of het een Saab of een willekeurig ander merk is, als je het niet zelf kunt dan ben je toch een hoop kwijt.
quote:Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik kan wel posten wat ik de afgelopen 20 maanden ben kwijt geweest voor de Sport Sedan, maar daarbij moeten we ons er wel van bewust zijn dat een aantal zaken gewoon bekend waren toen ik de auto kocht, en dat ik die ook ingecaculeerd had (en bij de aankoopprijs in de onderhandeling meegenomen had ), zoals de draagarmen bijvoorbeeld.... en de accu die niet lekker was, en zo nog wat van die dingen.Zijn toch aardige bedragen, maar buiten de reparatie aan de ventilatiemotor en airco zie ik geen vreemde dingen die stuk zijn gegaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het enige wat ik daarvan zelf gedaan heb is een lichtschakelaar op de sloop scoren en hem plaatsen, verder is alles door de Saab-specialist gedaan.
Ik hoop echter het onderhoud wel op zo'n ¤ 70,- per maand te kunnen houden (ongeveer ¤ 800 tot ¤ 850,- per jaar). Maar ik denk dat dit geen onmogelijke opgave is aangezien je niet jaarlijks nieuwe banden nodig hebt bijvoorbeeld.'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
Ventilatormotor was al stuk toen ik hem kocht, en de airco was niet stuk, is ook alleen maar gevuld, het enige rare wat kapot is gegaan was die gordel, gordel zelf was niet kapot, maar het deel waar hij in moet (de sluiting), en dat was best een arbeidsintensieve klus om dat ding te vervangen (al even afgezien van het feit dat dat ding zelf ook niet goedkoop was).quote:Op donderdag 25 september 2014 22:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zijn toch aardige bedragen, maar buiten de reparatie aan de ventilatiemotor en airco zie ik geen vreemde dingen die stuk zijn gegaan.
Ik hoop echter het onderhoud wel op zo'n ¤ 70,- per maand te kunnen houden (ongeveer ¤ 800 tot ¤ 850,- per jaar). Maar ik denk dat dit geen onmogelijke opgave is aangezien je niet jaarlijks nieuwe banden nodig hebt bijvoorbeeld.
Dan moet ik toch even vervelend zijn.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb nu 5 liter GM Dexos2 5W30 bij www.olietekoop.nl besteld voor 24.50. Vorige keer besteld bij www.dekruiberg.nl (staat niet meer op de site) was ook ongeveer dat bedrag. Vind ik best meevallen voor 5 liter volsyntheet.
En ik koop al jarenlang filters van het merk Mann.
Dan ga ik hier maar niet neerzetten wat ik allemaal voor de RA heb uitgegeven...quote:Op donderdag 25 september 2014 22:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meevalt als je in hetzelfde segment gaat kijken, een Vectra/Omega of Mondeo van 1999 zal ook niet goedkoop in onderhoud zijn als je alles laat doen.
En hoeveel je aan onderhoud kwijt bent zal ook erg afhankelijk zijn van het aantal kilometers wat je maakt.
Onderdelen: veel is uitwisselbaar van andere merken, al is t logisch dat saab bijvoorbeeld niet zijn eigen remmen en dergelijke maakt.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn Saabs er ondergewaardeerde auto's, daarnaast speelt een stukje angst voor een failliet merk bij veel mensen ook mee denk ik.
[..]
Worden er nog steeds onderdelen geproduceerd of is er gewoon een onuitputtelijke voorraad onderdelen?
[..]
Klopt, al zie ik bij de 900ng en 9-3 types vooral problemen aan vering, schokdempers en slangen, maar motorisch en elektronisch lees ik niks geks. Dat stelt mij wel gerust.
[..]
Ik ben niet zo van het tunen, ik hou m'n auto's het liefst zo origineel mogelijk. Dan zijn ze vaak op hun mooist.
[..]
Ik schat wel in dat een Saab gemiddeld 2x zo duur is in onderhoud als een gemiddelde Opel of Ford.
Als ik uitga van gemiddeld ¤ 700,- per jaar aan onderhoud, zit ik dan in de goede richting?
Nope-1quote:Op donderdag 25 september 2014 23:42 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Dan moet ik toch even vervelend zijn.
Eigenlijk hoort er 5w40 in.
Nope-2, zit ook in Mann filters.quote:Mann filters is weinig mis mee , bij andere autos.
haal maar een origineel saab of een mahle oc981 filter!
de mann filter heeft namelijk een doorlaatventiel waarbij de olie terug in het carter stroomt
de originele en de mahle oc981 hebben een terugslagklep waardoor de olie in de motor blijft en je na de start direct oliedruk hebt.
Bronquote:Aanvullende informatie 2 : met een terugloopbeveiligingsklep
Volgende week krijgt hij een beurt, dan loop ik de slangen ook meteen na. Vervangen volgt als het nodig is.quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:06 schreef JohnB52 het volgende:
Ja, die w712/80 dan weer wel.
Saab adviseerde vroeger ook halfsyntheet, en voor de 900 classic mocht je ook je bakolie bijvullen met 10w40...
Tijd staat niet stil, de ontwikkelingen ook niet, dus hebben ze in de loop der tijd hun advies toch aangepast.
Heb je de vacuumslangen en terugslagklepje nog vervangen?
Nee, maar dat is dan ook een (potentiële) klassieker, dus daar ga je sowieso al anders mee om qua investering cq onderhoudskosten.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:43 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Dan ga ik hier maar niet neerzetten wat ik allemaal voor de RA heb uitgegeven...
Met de nieuwe bobine moet t nu dan wel goed zitten.
Hoop ik.
Daar kom ik wel uit. Maar thanks voor het aanbod.quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:14 schreef JohnB52 het volgende:
Nog tip nodig om te checken of een terugslagklepje werkt?
quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:28 schreef Leandra het volgende:
Darn, nou ben ik nieuwsgierig (ik wil gewoon altijd alles weten), maar ik weet niet eens wat het terugslagklepje is
Edit; Nou krijg ik visioenen dat het een soort "verloopnippeltje" is
Hans Auer schreef ooit columns in de Panorama, en wist niets van auto's, kocht een nieuwe auto bij de dichtstbijzijnde garage, en als er wat mis was met zijn auto was het altijd een of ander "verloopnippeltje"..... het staat op de rekening, je hebt geen flauw idee wat het is, en je begint te vermoeden dat eigenlijk niemand weet wat het is.
Ken je de Saab bananen niet? zo noemen veel mensen de afstandsbedieningenquote:
Oh, van de 9-3 og?quote:Op maandag 29 september 2014 22:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ken je de Saab bananen niet? zo noemen veel mensen de afstandsbedieningen
Jep die.quote:Op maandag 29 september 2014 22:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, van de 9-3 og?
Mijn peuter ziet daar een auto in, dus bij ons is het geen banaan.
Maar waarom heb je ze niet meer nodig?
Denk dat jouwe later bijgekocht zijn want mijn 9-3 had alleen bananen en is van 2000.quote:Op maandag 29 september 2014 23:38 schreef eXplorer1 het volgende:
Wanneer zijn ze geswitched eigenlijk van bananen naar de uniforme sleutels? mijn 9-3OG MY00 en 9-5OG MY98 hebben beide de sleutels en niet de bananen.
aahh dat kan dus ook inderdaad.quote:Op maandag 29 september 2014 23:47 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Denk dat jouwe later bijgekocht zijn want mijn 9-3 had alleen bananen en is van 2000.
Jansen vertelde mij btw vandaag nog dat 98 uberhaubt geen ab er bij kreeg, alleen sleutels. Dus mensen met een 98 zouden misschien wel die bananen willen van mij.
Gaat binnenkort gebeuren, ze zijn nog niet gaar, ze kunnen er nog wel een jaartje tegenaan schat ik maar veel langer geef ik ze niet meer.quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:06 schreef JohnB52 het volgende:
Heb je de vacuumslangen en terugslagklepje nog vervangen?
Ah okee, om de centen hoef je het niet te laten, zoveel slang zit er nu ook weer niet in.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:06 schreef JohnB52 het volgende:
Siliconen drogen niet uit. En goedkoper dan rubber denk ik.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:09 schreef JohnB52 het volgende:
Oja dat interieurfilter valt nog mee, moet je die van de 9-5 eens doen: dashboard kast er uit, en computer van de automaat los halen...
2000, T5.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:15 schreef JohnB52 het volgende:
Welk bouwjaar had je ook alweer? Heb je een T5 of T7?
Goeie.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:28 schreef JohnB52 het volgende:
Misschien kan je deze dan ook vervangen:
http://www.saab-tuners.co(...)n-valve-kit-4mm.html
Dat weet ik, maar die geannodiseerde meuk hoort thuis in Golfjes GTI en CRX'en enzo...quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:55 schreef JohnB52 het volgende:
Oh, maar daar zie je niks meer van zodra die cover er op zit...
En in zwart is ie ook leverbaar.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:05 schreef JohnB52 het volgende:
Mooi, zo blijven ze allemaal uniek!
Buitenkant blijft wel origineel, geen niet originele tupperware er op!
Is je 9-3 afgeschreven en definitief overleden?quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:25 schreef eXplorer1 het volgende:
ivm sloop van de 9-3 heb ik het volgende liggen:
1. Schokdempers monroe reflex voor(0km) en achter(4000km), 75¤
2. JVC radio met BT en 3 pre-outs met veel opties, 50¤
zooi gaat ook op MP maar voor jullie even iets aangepaste prijzen
Blok gaat naar de 9-5 (want is 7000km oud) en al het pretspul eruit getrokken, is dus de moeite niet om te verkopen en heb ik dus besloten om het hok te slachten.quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Is je 9-3 afgeschreven en definitief overleden?
Pmquote:Op dinsdag 30 september 2014 14:25 schreef eXplorer1 het volgende:
ivm sloop van de 9-3 heb ik het volgende liggen:
1. Schokdempers monroe reflex voor(0km) en achter(4000km), 75¤
2. JVC radio met BT en 3 pre-outs met veel opties, 50¤
3. TD04 15T, 10K achter de kiezen na revisie, 200¤
zooi gaat ook op MP maar voor jullie even iets aangepaste prijzen
Bij Saab Twente. Voor mij aan de andere kant van het land.quote:
Ik kom zelf uit de omgeving Breda. Dus dat was een stukje rijden, en zaterdag opnieuw.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:29 schreef JohnB52 het volgende:
Oh, dan zit t wel goed.
Check nog wel even de vacuumslangen, want die vervangen ze nooit.
Andere kant? Waar kom je vandaan?
Das de mijne inderdaad.quote:
Klopt, en de trekhaak moet eraf, dat is geen gezicht.quote:Op maandag 6 oktober 2014 15:24 schreef JohnB52 het volgende:
Netjes hoor, nog even lichtmetalen wielen er op. Smoke zijknippers en een niet verkreukeld kentekenplaat aan de voorkant en hij is af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |