abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 juli 2014 @ 13:25:20 #1
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142776162
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.

Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 juli 2014 @ 13:26:02 #2
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142776189
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Lees Bicentennial Man van Isaac Asimov, waar een androïde robot langzaam de wens krijgt om mensenrechten te krijgen.
Nu ben ik sowieso al een groot fan van Asimov, en natuurlijk ken ik deze titel. Maar dat is er nou net 1 die ik, volgens mij, nog niet heb gelezen.

Dus dank voor de tip! :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 juli 2014 @ 13:32:01 #3
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_142776374
Mensen die op de hawza hebben gestudeert zijn echt niet dom. Je leert daar bv de wetenschap van logica. Je bent dan als gelovige serieus intelligenter dan heel wat atheïsten shit.

Je moest eens weten :') Als jij in een wetenschappelijke discussie gaat met zo'n hoog gestudeerd iemand ben je al snel stil. Alles is met logica onderbouwt en klopt volgens de wetten waardoor er geen reden is om niet te geloven.

Deze wetenschap gaat echter zo diep dat de meesten dit niet eens begrijpen en enkel oppervlakkig denken. De mens is alsnog maar een dom wezen eigenlijk.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  zondag 27 juli 2014 @ 13:42:10 #4
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142776678
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:32 schreef darkmond het volgende:
Mensen die op de hawza hebben gestudeert zijn echt niet dom. Je leert daar bv de wetenschap van logica. Je bent dan als gelovige serieus intelligenter dan heel wat atheïsten shit.

Je moest eens weten :') Als jij in een wetenschappelijke discussie gaat met zo'n hoog gestudeerd iemand ben je al snel stil. Alles is met logica onderbouwt en klopt volgens de wetten waardoor er geen reden is om niet te geloven.

Deze wetenschap gaat echter zo diep dat de meesten dit niet eens begrijpen en enkel oppervlakkig denken. De mens is alsnog maar een dom wezen eigenlijk.
Een wetenschapper die meent dat het bestaan van een god wetenschappelijk aannemelijk te maken is wordt over het algemeen niet serieus genomen, en niet omdat zijn collega's hem niet begrijpen. ;)

Hawza moest ik overigens wel even opzoeken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawza

quote:
Hawza (Arabic/Persian: ) or awza ilmiyya (Arabic/Persian: ) is a seminary of traditional Islamic school of higher learning. It is a term used mostly by the Shi'a Muslims communities to refer to a traditional Shi'a centre where clerics are trained. Here students are trained through a study of classic texts in their original languages.
Een opleiding in het lezen van boeken. :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 juli 2014 @ 13:46:15 #5
224960 highender
Travellin' Light
pi_142776791
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:32 schreef darkmond het volgende:
Mensen die op de hawza hebben gestudeert zijn echt niet dom. Je leert daar bv de wetenschap van logica. Je bent dan als gelovige serieus intelligenter dan heel wat atheïsten shit.

Je moest eens weten :') Als jij in een wetenschappelijke discussie gaat met zo'n hoog gestudeerd iemand ben je al snel stil. Alles is met logica onderbouwt en klopt volgens de wetten waardoor er geen reden is om niet te geloven.

Deze wetenschap gaat echter zo diep dat de meesten dit niet eens begrijpen en enkel oppervlakkig denken. De mens is alsnog maar een dom wezen eigenlijk.
Heb je wellicht een hawza publicatie die de brug maakt van deïsme naar de Islam?
  zondag 27 juli 2014 @ 13:46:52 #6
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_142776811
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wetenschapper die meent dat het bestaan van een god wetenschappelijk aannemelijk te maken is wordt over het algemeen niet serieus genomen, en niet omdat zijn collega's hem niet begrijpen. ;)
Er is daar een hele filosofie over die het gros niet eens kan bevatten ;) veel dingen kunnen wel degelijk wetenschappelijk verklaard worden.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  zondag 27 juli 2014 @ 13:48:05 #7
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142776843
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:46 schreef darkmond het volgende:

[..]

Er is daar een hele filosofie over die het gros niet eens kan bevatten ;) veel dingen kunnen wel degelijk wetenschappelijk verklaard worden.
Inderdaad, het grootste deel van de wetenschap is voor leken niet te volgen. Maar dat heeft verder niets te maken met goden of religie.

Die zogenaamde 'schriftgeleerden' hebben geen noemenswaardige kennis van wat dan ook. Het is puur autoriteitsdenken. Dat men kan lezen was misschien interessant in een wereld vol analfabeten, tegenwoordig scoor je er niet meer mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 27-07-2014 13:58:01 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 juli 2014 @ 13:50:33 #8
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142776916
quote:
5s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:46 schreef highender het volgende:

[..]

Heb je wellicht een hawza publicatie die de brug maakt van deïsme naar de Islam?
Trick question. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 27 juli 2014 @ 13:58:51 #9
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_142777169
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Inderdaad, het grootste deel van de wetenschap is voor leken niet te volgen. Maar dat heeft verder niets te maken met goden of religie.
Ik probeer je te zeggen dat er een groot verband is tussen geloof (islam) en wetenschap. En dat de hele islam een wetenschap is volledig gebaseerd op logica en het redeneringsvermogen van de mens.

En omdat de islam een compleet logisch iets is, is het voor super intelligente mensen mogelijk erin te geloven. Deze mensen gaan namelijk met de islam verder dan enkel de "normale" gelovige die bidt etc. Deze vinden met behulp van hun intelligentie meer antwoorden op ook moeilijke vragen. Ze denken ook diep na over vragen als "Een van Gods namen is al-moktadir of te wel de meest machtige, hoe kan hij de meest machtige zijn?,is dit niet een begrenzing van zijn macht? Hoe kunnen wij hen machtig noemen als hij de de schepper is van macht en tijd en van een begin en een eind?" hierop wordt gefilosofeerd en je staat serieus met je mond vol tanden als hier uitgebreid over wordt gepraat. Zulke mensen weten waar ze het over hebben lijkt me :P
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  zondag 27 juli 2014 @ 13:59:53 #10
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_142777202
quote:
5s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:46 schreef highender het volgende:

[..]

Heb je wellicht een hawza publicatie die de brug maakt van deïsme naar de Islam?
Nop
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  zondag 27 juli 2014 @ 14:04:00 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_142777356
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:58 schreef darkmond het volgende:

[..]

En dat de hele islam een wetenschap is volledig gebaseerd op logica en het redeneringsvermogen van de mens.
Logica en redenatie vormen niet de basis van wetenschap, maar van filosofie.

Wetenschap gaat uit van observaties, hypotheses, experimenten, metingen en theorieën. Geen van deze zaken zijn van toepassing op welk geloof dan ook, omdat er geen observaties zijn om een hypothese op te baseren.
  zondag 27 juli 2014 @ 14:07:42 #12
224960 highender
Travellin' Light
pi_142777451
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:59 schreef darkmond het volgende:
Nop
Jammer, wil je dat zelf niet weten? Daar moeten de hawza 'wetenschappers' toch wel onderzoek naar hebben gedaan?

[ Bericht 1% gewijzigd door highender op 27-07-2014 15:41:35 (typo) ]
pi_142777727
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nu ben ik sowieso al een groot fan van Asimov, en natuurlijk ken ik deze titel. Maar dat is er nou net 1 die ik, volgens mij, nog niet heb gelezen.

Dus dank voor de tip! :)
In 1999 verfilmd met Robin Williams als de androïde in de hoofdrol.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_142777839
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:46 schreef darkmond het volgende:

[..]

Er is daar een hele filosofie over die het gros niet eens kan bevatten ;) veel dingen kunnen wel degelijk wetenschappelijk verklaard worden.
Kijk dat heb ik nu ook met Heidegger, die schreef echt onbegrijpelijk Duits:

Das Wovor des Erschreckens ist zunächst etwas Bekanntes und Vertrautes. Hat dagegen das Bedrohliche den Charakter des ganz und gar Unvertrauten, dann wird die Furcht zum Grauen.
Martin Heidegger, Sein und Zeit

http://www.psp-tao.de/zitate/autor/Martin_Heidegger/315
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_142779792
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:42 schreef Molurus het volgende:

Een opleiding in het lezen van boeken. :')
OEI, als zelfs Molurus die emoticon gaat gebruiken moet het wel heel bar zijn.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_142779915
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:58 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik probeer je te zeggen dat er een groot verband is tussen geloof (islam) en wetenschap. En dat de hele islam een wetenschap is volledig gebaseerd op logica en het redeneringsvermogen van de mens.

En omdat de islam een compleet logisch iets is, is het voor super intelligente mensen mogelijk erin te geloven. Deze mensen gaan namelijk met de islam verder dan enkel de "normale" gelovige die bidt etc. Deze vinden met behulp van hun intelligentie meer antwoorden op ook moeilijke vragen. Ze denken ook diep na over vragen als "Een van Gods namen is al-moktadir of te wel de meest machtige, hoe kan hij de meest machtige zijn?,is dit niet een begrenzing van zijn macht? Hoe kunnen wij hen machtig noemen als hij de de schepper is van macht en tijd en van een begin en een eind?" hierop wordt gefilosofeerd en je staat serieus met je mond vol tanden als hier uitgebreid over wordt gepraat. Zulke mensen weten waar ze het over hebben lijkt me :P
Maar hoe is dit dan wetenschap? Ik zie namelijk geen van de kenmerken zoals Tijn die aan geeft.
pi_142780836
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 15:35 schreef MrGuma het volgende:

Maar hoe is dit dan wetenschap? Ik zie namelijk geen van de kenmerken zoals Tijn die aan geeft.
Wetenschap voor analfabeten misschien? Analfabeten hebben het nu eenmaal moeilijk om een boek te lezen. Vandaar die hoog wetenschappelijke studie.
pi_142782543
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:58 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik probeer je te zeggen dat er een groot verband is tussen geloof (islam) en wetenschap. En dat de hele islam een wetenschap is volledig gebaseerd op logica en het redeneringsvermogen van de mens.

En omdat de islam een compleet logisch iets is, is het voor super intelligente mensen mogelijk erin te geloven. Deze mensen gaan namelijk met de islam verder dan enkel de "normale" gelovige die bidt etc. Deze vinden met behulp van hun intelligentie meer antwoorden op ook moeilijke vragen. Ze denken ook diep na over vragen als "Een van Gods namen is al-moktadir of te wel de meest machtige, hoe kan hij de meest machtige zijn?,is dit niet een begrenzing van zijn macht? Hoe kunnen wij hen machtig noemen als hij de de schepper is van macht en tijd en van een begin en een eind?" hierop wordt gefilosofeerd en je staat serieus met je mond vol tanden als hier uitgebreid over wordt gepraat. Zulke mensen weten waar ze het over hebben lijkt me :P
O ja, zeer hoogstaand. Veel beter dan hier. Vandaar de enorme grote voorsprong van de islamitische wereld op gebieden als welvaart, techniek en gezondheidszorg.
pi_142784816
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:32 schreef darkmond het volgende:
Mensen die op de hawza hebben gestudeert zijn echt niet dom. Je leert daar bv de wetenschap van logica. Je bent dan als gelovige serieus intelligenter dan heel wat atheïsten shit.

Je moest eens weten :') Als jij in een wetenschappelijke discussie gaat met zo'n hoog gestudeerd iemand ben je al snel stil. Alles is met logica onderbouwt en klopt volgens de wetten waardoor er geen reden is om niet te geloven.

Deze wetenschap gaat echter zo diep dat de meesten dit niet eens begrijpen en enkel oppervlakkig denken. De mens is alsnog maar een dom wezen eigenlijk.
_O- _O- _O-
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 28 juli 2014 @ 23:56:59 #20
431296 DeepakChopra
The Whole is Quantum
pi_142835041
quote:
2s.gif Op zondag 27 juli 2014 14:04 schreef Tijn het volgende:

[..]

Logica en redenatie vormen niet de basis van wetenschap, maar van filosofie.

Wetenschap gaat uit van observaties, hypotheses, experimenten, metingen en theorieën. Geen van deze zaken zijn van toepassing op welk geloof dan ook, omdat er geen observaties zijn om een hypothese op te baseren.
Cultuur beïnvloedt de kosmische vervulling.
Intuition is in the midst of species specific destiny - Deepak Chopra
  dinsdag 29 juli 2014 @ 10:40:21 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_142841744
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:58 schreef darkmond het volgende:
Zulke mensen weten waar ze het over hebben lijkt me :P
Lijkt jou, dus is het waar.

Hmmm......
pi_142841986
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 23:56 schreef DeepakChopra het volgende:

[..]

Cultuur beïnvloedt de kosmische vervulling.
De moeder der snorren is een sinaasappel met klontjes.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:02:59 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_142842263
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 23:56 schreef DeepakChopra het volgende:

[..]

Cultuur beïnvloedt de kosmische vervulling.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De moeder der snorren is een sinaasappel met klontjes.
Ik dacht even dat ik naar de Twitter van Yoko Ono zat te kijken _O-
pi_142842307
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:02 schreef Tijn het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht even dat ik naar de Twitter van Yoko Ono zat te kijken _O-
Blijkbaar heeft iemand de new age bullshit generator ontdekt.

Of gewoon deze: http://www.wisdomofchopra.com/

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2014 11:06:31 ]
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:57:49 #25
432141 JaneEyre
Queen of the Governess
pi_143050755
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.

Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Maar je zegt het al: ze zijn intelligent. Ze hebben nagedacht. En hoe bedoel je flauwekul?! Omdat JIJ het niet ziet/gelooft?
--A good novel tells us the truth about it's hero, but a bad novel tells us the truth about it's autor--
G.K. Chesterton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')