abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_142756004


Eindelijk gaat de Tour de France weer aandacht besteden aan het vrouwenwielrennen; La Course!

Er is veel over gesproken de laatste tijd, maar het leek er nooit echt van te gaan komen. Terwijl het verleden heeft uitgewezen dat het wel degelijk mogelijk is. Zo was er de Tour de France Féminin, Tour Cycliste Féminin en La Grand Boucle Féminin. Rondes die van 1984 tot 2009 nog georganiseerd werden. Laatste Nederlandse winnares was natuurlijk Leontien van Moorsel, in 1994. Bij de laatste editie in 2009 werd Marianne Vos nog derde.

Heel jammer dus dat het toen ophield. Er waren nog wel andere grote rondes voor vrouwen, zoals de Giro, maar geen Tour de France. En dat terwijl de oplossing zo makkelijk leek te zijn. Als alles al helemaal geprepareerd is voor de mannen, waarom dan niet de vrouwen voor ze uit laten rijden? De business case hiervoor leek minder makkelijk, want dit plan is – nog – niet van de grond gekomen.

Maar gelukkig is er nu wel een alternatief, namelijk La Course! Ondermeer Marianne Vos, als ambassadeur, heeft zich hiervoor ingezet. Het is geen echte ronde door het land, het gaat vooralsnog om één etappe, maar wel op de Champs-Élysées! Het zijn een aantal rondes over de Champs met een totale afstand van 90km. Het mooie is dat het plaatsvindt op dezelfde dag als de finale etappe bij de heren, zijnde 27 juli. Een heel mooie testcase voor de vrouwen dus om te laten zien dat een volwaardige Ronde van Frankrijk voor vrouwen er weer moet komen!



Morgen is dit live te volgen via de NOS tussen 14:00 en 15:00 en op de radio.

Laten we hopen dat Marianne Vos deze etappe gaat winnen.
pi_142756230
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 18:53 schreef Breaker.Faker het volgende:
Er waren nog wel andere grote rondes voor vrouwen, zoals de Giro, maar geen Tour de France. En dat terwijl de oplossing zo makkelijk leek te zijn. Als alles al helemaal geprepareerd is voor de mannen, waarom dan niet de vrouwen voor ze uit laten rijden?
Het antwoord weten we allemaal. Er is amper interesse voor, zowel niet van publiek/kijker als vanuit de commercie
Afgezien van het WK en de OS wordt er nauwelijks/nooit aandacht besteed aan vrouwenwielrennen op TV.

Ik heb de Tour Féminin nog meegemaakt en er was gewoon geen kut aan om daar naar te kijken. La Course ga ik morgen ook niet kijken. Totaal geen interesse.

inb4 Tong die Keetie van Oosten-Hage nog wereldkampioene heeft zien worden.
pi_142756311
Ik ga dit gewoon kijken. Is interesanter dan de rit bij mannen, dat wordt pas leuk op de Champs Elysees.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 19:10:14 #4
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_142756404
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 18:53 schreef Breaker.Faker het volgende:
Laten we hopen dat Marianne Vos deze etappe gaat winnen.
Voor het vrouwen wielrennen zou het beter zijn als dat dus niet gebeurt.
pi_142756601
Ik ben alvast niet van plan ernaar te kijken en van mij hoeft er ook geen TDF voor vrouwen te komen
  Moderator zaterdag 26 juli 2014 @ 19:22:26 #6
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_142756684
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:10 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Voor het vrouwen wielrennen zou het beter zijn als dat dus niet gebeurt.
Voor het vrouwenwielrennen moet het een leuke koers worden. Dan maakt de winnaar verder vrij weinig uit.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_142756788
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Voor het vrouwenwielrennen moet het een leuke koers worden. Dan maakt de winnaar verder vrij weinig uit.
Het feit dat je er over praat alsof het over een dikke banden race voor 6-jarigen gaat zegt al genoeg over hoe serieus het vrouwenwielrennen genomen wordt.
pi_142756854
Waarom al deze negativiteit? Ondanks dat de top erg smal is in het vrouwenwielrennen heb ik toch best leuke koersen gezien in de afgelopen jaren.
pi_142756926
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom al deze negativiteit? Ondanks dat de top erg smal is in het vrouwenwielrennen heb ik toch best leuke koersen gezien in de afgelopen jaren.
Really? Noem er eens 1. (WK/OS zijn uitgesloten van deelname)
pi_142757050
Ik zou niet weten waarom WK en OS uitgesloten zijn dus die wedstrijden noem ik gewoon op.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 20:09:03 #11
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_142757941
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:31 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Really? Noem er eens 1. (WK/OS zijn uitgesloten van deelname)
Ronde van Drenthe
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  Moderator zaterdag 26 juli 2014 @ 20:22:24 #12
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_142758244
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:26 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het feit dat je er over praat alsof het over een dikke banden race voor 6-jarigen gaat zegt al genoeg over hoe serieus het vrouwenwielrennen genomen wordt.
Het wordt inderdaad niet serieus genomen. Om onbegrijpelijke redenen.

Vrouwenkoersen kunnen vaak juist interessanter zijn. Fietsen bijvoorbeeld vaak met 6 ipv 8. Helpt al mee.

Onderschat niet hoe hard die vrouwen rijden. Niveau is best hoog, iedereen blijft er alleen maar in geloven dat het niets voorstelt.

Als we morgen een attractieve koers krijgen gaat dat beeld misschien een klein beetje veranderen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Redactie Sport zaterdag 26 juli 2014 @ 20:28:54 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_142758423
Hopelijk kan Kirsten Wild de zege pakken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_142758445
Bedankt voor de negatieve reactie hier. Ik dacht ik open een topic over deze etappe voor de mensen die dit nog niet weten.
Wat voor verschil zit erin tussen de mannen en de vrouwen wielrennen helemaal niks.
Maar we kijken wel naar OS of het WK als de vrouwen aan het wielrennen zijn. Maar niet als het in een andere wielren klasse is. Ik vindt dat raar zelf vindt ik dat onsportief

Ik ben zelf een wielren fan en voor mij maakt het niet uit of er vrouwen of mannen rijden dat geld voor meer sporten zo. Dit is beetje hetzelfde discussie als vrouwen voetbal.
pi_142758472
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 20:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Het wordt inderdaad niet serieus genomen. Om onbegrijpelijke redenen.

Vrouwenkoersen kunnen vaak juist interessanter zijn. Fietsen bijvoorbeeld vaak met 6 ipv 8. Helpt al mee.

Onderschat niet hoe hard die vrouwen rijden. Niveau is best hoog, iedereen blijft er alleen maar in geloven dat het niets voorstelt.

Als we morgen een attractieve koers krijgen gaat dat beeld misschien een klein beetje veranderen.
Ik denk dat het weinig met niveau te maken heeft waarom het niet serieus genomen wordt, maar met traditie....er zijn genoeg sporten waar vrouwen net zoveel aandacht krijgen als mannen (tennis, zwemmen, athletiek, hockey om er zomaar een paar te noemen), terwijl dat bij andere sporten helemaal niet het geval is. (voetbal en ook dus wielrennen). Dan kan men wel roepen dat het niveau prima is, maar dat zal geen grotere interesse wekken. Blijkbaar zit het diep in onze cultuur verankert dat we het als mannensporten zien/ervaren.
pi_142758508
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 18:53 schreef Breaker.Faker het volgende:
Als alles al helemaal geprepareerd is voor de mannen, waarom dan niet de vrouwen voor ze uit laten rijden?
Vrouwen wielrennen is commercieel niet interessant.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_142758570
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 20:29 schreef Breaker.Faker het volgende:
Bedankt voor de negatieve reactie hier. Ik dacht ik open een topic over deze etappe voor de mensen die dit nog niet weten.
Wat voor verschil zit erin tussen de mannen en de vrouwen wielrennen helemaal niks.
Maar we kijken wel naar OS of het WK als de vrouwen aan het wielrennen zijn. Maar niet als het in een andere wielren klasse is. Ik vindt dat raar zelf vindt ik dat onsportief

Ik ben zelf een wielren fan en voor mij maakt het niet uit of er vrouwen of mannen rijden dat geld voor meer sporten zo. Dit is beetje hetzelfde discussie als vrouwen voetbal.
Op een OS kijken we ook met ze allen naar synchroonzwemmen. Daarbuiten boeit het echt niemand. En zo is het ook bij vrouwenwielrennen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_142759813
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 20:29 schreef Breaker.Faker het volgende:
Bedankt voor de negatieve reactie hier. Ik dacht ik open een topic over deze etappe voor de mensen die dit nog niet weten.
Wat voor verschil zit erin tussen de mannen en de vrouwen wielrennen helemaal niks.
Maar we kijken wel naar OS of het WK als de vrouwen aan het wielrennen zijn. Maar niet als het in een andere wielren klasse is. Ik vindt dat raar zelf vindt ik dat onsportief

Ik ben zelf een wielren fan en voor mij maakt het niet uit of er vrouwen of mannen rijden dat geld voor meer sporten zo. Dit is beetje hetzelfde discussie als vrouwen voetbal.
Tuurlijk is er wel verschil. Mannen gaan harder. En sinds ik wielrennen kijk heb ik nog niet meegemaakt dat er een man is die zowel een bergrit als een sprint kan winnen. Bij de vrouwen kan dat wel. Dat zegt iets over het niveau.
pi_142760467
Grappige is dat de vrouwen het al hebben dat massasprint ontweken kan worden door het stuk vals plat. Dat kenmerkt het begrijpelijke niveauverschil.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 27 juli 2014 @ 11:13:44 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_142773289
Vos of Wild w/

Ga wel even kijken :)
pi_142773897
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 21:32 schreef franklop het volgende:
Grappige is dat de vrouwen het al hebben dat massasprint ontweken kan worden door het stuk vals plat. Dat kenmerkt het begrijpelijke niveauverschil.
Dat kenmerkt voornamelijk het verschil in grootte van teams en van overheersing. In je eentje is zo'n vals plat stuk veel zwaarder dan in een peloton waar 10 teams tempo blijven maken en je er dus met 50 per uur overheen knalt.
  zondag 27 juli 2014 @ 11:58:39 #22
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_142774036
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 21:10 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Tuurlijk is er wel verschil. Mannen gaan harder. En sinds ik wielrennen kijk heb ik nog niet meegemaakt dat er een man is die zowel een bergrit als een sprint kan winnen. Bij de vrouwen kan dat wel. Dat zegt iets over het niveau.
George Hincapie deed het
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  zondag 27 juli 2014 @ 12:03:58 #23
300815 Sasman
Kijk en leer...
pi_142774154
Ja en?
Trotse Belg.
pi_142774190
Het probleem is niet het absolute verschil in niveau, wel het verschil in prestatiedichtheid.
pi_142774340
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 11:58 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]

George Hincapie deed het
Een massasprint? Dan nog eenmalig en niet structureel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')