abonnement Unibet Coolblue
pi_142740234
Hallo,

Ik ben een 23 jarige afgestudeerde financieel administratief medewerker. (man)
Ik zit nu na mijn mbo diploma te twijfelen of ik nog thuis blijf wonen of dat ik het huis uit ga.

Achtergrond:

Hoewel ik een mbo diploma bezit heb ik hiervoor een aantal jaren op de hbo gezeten waar ik uiteindelijk geen diploma behaalde. Hierdoor heb ik een forse studieschuld opgelopen.
Overigens ga ik niet meer terug naar de hbo omdat dat minimaal 4 jaar duurt.

Ik ga per augustus aanstaande als financieel administratief medewerker ongeveer ¤1300 netto verdienen per maand. Dit betekend dat als ik ongeveer 75% van het volledige loon aflos om en nabij 1 jaar over doe om mijn gehele studieschuld af te lossen. Uiteraard is loonverhoging of geen verlenging van het contract niet meegeteld.

Ik bezit na dat 1 jaar aflossen nog geen spaargeld. Is dat een groot probleem?

Hoeveel spaargeld bezat jij toen je het huis uit ging?

Ik sta nu ongeveer 3 jaar ingeschreven bij twee woning coöperatie voor sociale huurwoningen.
Dat is uiteraard niet veel maar hier kan ik zelf niks aan veranderen.

Thuissituatie wordt steeds nijpender omdat ik kamp met stressklachten en persoonlijke problemen met mijn ouders. (het gebruikelijke taferelen).

Hoe moeilijk was het voor jezelf om de band te breken met je ouders?

In mijn cultuur is het ongebruikelijk om het huis te gaan als alleenstaande. Je gaat het alleen het huis uit als je ergens ver weg gaat studeren of op het punt staat om samen te gaan wonen.

Bij voorbaat dank!

[ Bericht 1% gewijzigd door Jevon op 26-07-2014 02:22:38 ]
  zaterdag 26 juli 2014 @ 02:07:36 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_142740258
Zo lang mogelijk thuis blijven wonen en zoveel mogelijk studeren en eten op je ouders hun zak.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 02:46:07 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142740715
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 02:06 schreef Jevon het volgende:
Ik bezit na dat 1 jaar aflossen nog geen spaargeld. Is dat een groot probleem?
Waar wil je je huis van gaan inrichten dan?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 07:42:09 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_142742197
Ik zou even doorbijten. Nu nog 2 jaar bij je ouders en dan op jezelf.

En doen wat je zelf wilt. Laat je niet tegenhouden door de cultuur.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 07:47:53 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142742220
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 02:46 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Waar wil je je huis van gaan inrichten dan?
2e hands meubels? Straat spul? Vrienden? Zelf zooi een nieuw doel geven? Een houten krat functioneert prima als tafel.

Waarom moet iedereen maar een huis binnen lopen die volledig met woningboulevard designer meubels is afgetankt? Kan iemand mij dat uitleggen? Oh zonder 50 inch flatscreen kan ik hier echt niet wonen, hoorrrr.

Deze generatie is weerloos. :')
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 26 juli 2014 @ 07:50:27 #6
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142742234
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 02:46 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Waar wil je je huis van gaan inrichten dan?
:{w toen ik als student op kamers ging had ik ook geen spaargeld..
ik heb toen heel veel spullen van vrienden/kennissen/bekenden gekregen en een uitstapje ikea gemaakt.. je hoeft niet meteen allerlei designer spullen te hebben..

@ TS:
ik neem aan dat je iig al een bed een kast en andere zooi hebt..
alsje daadwerkelijk het huis uit gaat ( je hebt een huisje voor ogen) ga dan actief lobbyen bij bekenden etc voor tafels, banken, huisraad, etc..

zoals gezegd, zelf ben ik als student op kamers gegaan.. dat kon toen makkeijk via anti-kraak.en zo verder gegroeid naar en "normale"woning.. hou iig in je achterhoofd dat je pas over een aantal jaar je "perfecte"huis hebt en dat het de komende jaren gewoon even doorbijten is qua huis.

verder wil ik ook nog vragen waarom je je stufi in 1 jaar terug wil betalen? als je minder terug betaald ( is het niet zo dat je de eerste 2 jaren niet terug hoeft te betalen) heb je meer te besteden voor je huishouden. ALS je het zo belangrijk vind om die studie schuld terug te betalen DAN moet je dat eerst doen, bij je ouders blijven wonen en proberen te sparen. dan heb je over een jaar (2??) wat spaargeld , een hogere ranking voor een huisje en meer geld uit te geven..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 26 juli 2014 @ 07:59:40 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142742286
Je hoeft je studieschuld trouwens toch niet meteen af te lossen? Pas als je genoeg verdient en zelfs dan is het iets van maximaal 200 tot 300 euro per maand toch?

Of zijn de regels alweer veranderd?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_142742309
Je kunt de studieschuld aflossen ook over meerdere jaren verspreiden, dan kun je geld opzij leggen voor de woning. Of het de beste keus is nu al een sociale huurwoning te huren of later ligt er dus aan hoe je de studieschuld wilt gaan afbetalen. Als je het in één keer wilt doen, dan zou ik nog thuis blijven. Helaas blijf je dan wel in de vervelende situatie zitten. Wanneer je dat echt niet trekt, zou ik het afbetalen van de studieschuld gaan verspreiden en voor een woning zoeken.
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
pi_142742591
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 07:59 schreef SpecialK het volgende:
Je hoeft je studieschuld trouwens toch niet meteen af te lossen? Pas als je genoeg verdient en zelfs dan is het iets van maximaal 200 tot 300 euro per maand toch?

Of zijn de regels alweer veranderd?
Ik ben bekend met de 2 jarige aanloopfase bij de Duo.
Alleen ik wil zo snel mogelijk mijn studieschuld aflossen.
Al is het maar om een toekomstige vriendin niet op te zadelen met
een gezamenlijke schuld (want dat wordt het als je gaat samenwonen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Jevon op 26-07-2014 09:01:18 ]
pi_142742650
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 07:50 schreef Barreltje het volgende:

[..]

:{w toen ik als student op kamers ging had ik ook geen spaargeld..
ik heb toen heel veel spullen van vrienden/kennissen/bekenden gekregen en een uitstapje ikea gemaakt.. je hoeft niet meteen allerlei designer spullen te hebben..

@ TS:
ik neem aan dat je iig al een bed een kast en andere zooi hebt..
alsje daadwerkelijk het huis uit gaat ( je hebt een huisje voor ogen) ga dan actief lobbyen bij bekenden etc voor tafels, banken, huisraad, etc..

zoals gezegd, zelf ben ik als student op kamers gegaan.. dat kon toen makkeijk via anti-kraak.en zo verder gegroeid naar en "normale"woning.. hou iig in je achterhoofd dat je pas over een aantal jaar je "perfecte"huis hebt en dat het de komende jaren gewoon even doorbijten is qua huis.

verder wil ik ook nog vragen waarom je je stufi in 1 jaar terug wil betalen? als je minder terug betaald ( is het niet zo dat je de eerste 2 jaren niet terug hoeft te betalen) heb je meer te besteden voor je huishouden. ALS je het zo belangrijk vind om die studie schuld terug te betalen DAN moet je dat eerst doen, bij je ouders blijven wonen en proberen te sparen. dan heb je over een jaar (2??) wat spaargeld , een hogere ranking voor een huisje en meer geld uit te geven..
Ik heb nooit gezegd dat ik designer spullen wilde. Het is ook Gordon gelukt om voor ¤1000
bij de kringloopwinkel een fatsoenlijk inrichting in te richten.
(ik ben even de naam van de tv programma vergeten).

Mijn toekomstige inzicht:

Positief
1) Geen auto nodig (ben wel in bezit van rijbewijs)
2) Geen tv nodig (kijk nu ook nooit tv en je kunt bijna alles op het internet terug kijken)
3) Geen huisdier
4) Geen vast telefoon maar alleen mobiel (Robin mobile is onbeperkt bellen)

Extra kosten: (gas, licht en dergelijke reken ik tot de standaard kosten waar je niet aan ontloopt).
1) Supplementen nodig voor mijn stress klachten (¤30 per maand)
2 ) Fitness (¤30 per maand)
3 ) Een tijdschrift abonnement per jaar die niet in de bieb verkrijgbaar is. (¤40)
4) OV kosten in het weekend als ik wat leuks ga doen.
5) Overige= Afas huishoud boekje jaar contributie, Sociale huurwoning inschrijving jaarlijkse contributie, FNV bondgenoten contributie, bibliotheek contributie en een apart spaarpotje voor noodgevallen.

Overigens ben ik helemaal niet bekend wanneer het normaal is om loonsverhoging te vragen?
Gebeurt dat automatisch en geld dat ook voor mbo`ers waar je sneller tegen de loongrens zit?

Tenslotte hoor ik vaak over dat je jaar contract na het 3e verlenging niet wordt verlengd
omdat ze je anders een vaste contract moeten aanbieden? Is dat de reden dat iedereen
slechte ervaringen heeft met de flexwet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jevon op 26-07-2014 09:08:40 ]
pi_142742745
Het idee om schuldenvrij door het leven te gaan is natuurlijk uitstekend. Sterker nog, (een beetje) spaargeld is zeer aan te raden.

Aan de andere kant is de lening die je nu bij DUO hebt een van de makkelijkste en betaalbaarste leningen die je ooit zult krijgen. Ik weet niet aan welk rentepercentage je vast zit, maar het zou zomaar mogelijk kunnen zijn dat je ook gewoon zelf geld apart houdt en daar meer rendement over maakt dan wat je bij DUO aan rente hoeft te betalen. Dan kun je het dus beter zelf investeren. Mocht je willen aflossen dan kan dat altijd nog, je hebt immers dat geld nog ergens opzij staan. Het geeft je ook meer flexibiliteit mocht je ineens geld nodig hebben.

Over al dan niet het huis uit gaan: Thuiswonen is wel de allermakkelijkste manier om geld over te houden. Ook al neem je goedkope meubels, je zit toch met een maandelijkse huur die je thuis over zou houden. Mijn advies zou zijn om zo lang je het nog volhoudt thuis te blijven en dan te kijken of je een antikraakplekje kunt vinden.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:03:04 #12
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_142743200
Waarom wordt het een gezamelijke schuld als je gaat samenwonen? Gaan jullie gelijk all the way dan? Zo niet dan is het gewoon bullshit

Oh, MBO hebben en jezelf afgestudeerd vinden. Man man.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_142743366
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:03 schreef pl4kkie het volgende:
Waarom wordt het een gezamelijke schuld als je gaat samenwonen? Gaan jullie gelijk all the way dan? Zo niet dan is het gewoon bullshit

Oh, MBO hebben en jezelf afgestudeerd vinden. Man man.
Dat wordt het als je daadwerkelijk op papier samen gaat wonen
wat in mijn cultuur erg snel kan gaan.
http://blog.rente.nl/lenen/samenwonen-en-schulden

Hoe moet ik volgens jouw dan iemand noemen die klaar is met zijn mbo opleiding?
Mbo'ers zijn ook gewoon nodig in de Nederlandse maatschappij.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:47:23 #14
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142743749
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 07:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

2e hands meubels? Straat spul? Vrienden? Zelf zooi een nieuw doel geven? Een houten krat functioneert prima als tafel.

Waarom moet iedereen maar een huis binnen lopen die volledig met woningboulevard designer meubels is afgetankt? Kan iemand mij dat uitleggen? Oh zonder 50 inch flatscreen kan ik hier echt niet wonen, hoorrrr.

Deze generatie is weerloos. :')
Zie maar eens behang, vloerbedekking en verf bij de kringloop te vinden. Een sociale huurwoning is iets anders dan een gemeubileerde studentenwoning. Maar idd in een kaal huis met een 2e hands matras of luchtbed kan je ook wonen, het is maar net hoe graag je het huis uit wilt, al wordt het dan de eerste tijd meer kamperen dan wonen.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:47:40 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142743754
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 08:50 schreef Jevon het volgende:

[..]

Ik ben bekend met de 2 jarige aanloopfase bij de Duo.
Alleen ik wil zo snel mogelijk mijn studieschuld aflossen.
Al is het maar om een toekomstige vriendin niet op te zadelen met
een gezamenlijke schuld (want dat wordt het als je gaat samenwonen).
Hoezo? Als jij gewoon jouw deel kan blijven betalen is er geen probleem. Ga nou maar eerst eens op jezelf wonen. Daarna pas misschien een keertje nadenken over samenwonen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:50:23 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142743792
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:47 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Zie maar eens behang,
Onnodig.

quote:
vloerbedekking
Vloerbedekking is echt spotgoedkoop. Maar in de meeste gevallen ligt er al iets.

quote:
en verf bij de kringloop te vinden.
Verf is best te vinden maar nog steeds bloedje onnodig.

quote:
Een sociale huurwoning is iets anders dan een gemeubileerde studentenwoning. Maar idd in een kaal huis met een 2e hands matras of luchtbed kan je ook wonen, het is maar net hoe graag je het huis uit wilt, al wordt het dan de eerste tijd meer kamperen dan wonen.
Kamperen in een kaal huis hoort er gewoon bij. Als je dat niet aan kan dan ben je in het verkeerde lichaam geboren. Gewoon tot je 60ste bij je mammie en pappie blijven wonen en als ze sterven de boel overnemen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_142743984
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoezo? Als jij gewoon jouw deel kan blijven betalen is er geen probleem. Ga nou maar eerst eens op jezelf wonen. Daarna pas misschien een keertje nadenken over samenwonen.
In mijn cultuur is het ongebruikelijk om op jezelf/als alleenstaand te gaan wonen.
Je gaat alleen het huis uit als je gaat samenwonen. Een vorm van conservatieve familie
waar ik dus enorm loop te stressen.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:06:41 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142744009
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 11:04 schreef Jevon het volgende:

[..]

In mijn cultuur is het ongebruikelijk om op jezelf/als alleenstaand te gaan wonen.
Je gaat alleen het huis uit als je gaat samenwonen. Een vorm van conservatieve familie
waar ik dus enorm loop te stressen.
Maar gelukkig trek jij je daar niks van aan en doe je het gewoon zoals jij het wil, toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_142744209
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 11:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maar gelukkig trek jij je daar niks van aan en doe je het gewoon zoals jij het wil, toch?
Wel dat is de reden dat ik zo snel mogelijk mijn studieschuld wil aflossen en het huis uit wil gaan.
Ik ben zelf ook de oudste van het gezin dus er rust een vorm van verantwoordelijkheid over mij heen
zeker ik nu de voltijds ga werken en de studie tijd achter me ligt.
Maar makkelijk is het niet om het elke dag van je ouders te horen dat ik zo snel mogelijk
een huisje, boompje , beestje moet creëren.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:36:19 #20
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_142744518
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:16 schreef Jevon het volgende:

[..]

Dat wordt het als je daadwerkelijk op papier samen gaat wonen
wat in mijn cultuur erg snel kan gaan.
http://blog.rente.nl/lenen/samenwonen-en-schulden

Hoe moet ik volgens jouw dan iemand noemen die klaar is met zijn mbo opleiding?
Mbo'ers zijn ook gewoon nodig in de Nederlandse maatschappij.
Tsja. Je kan het je zelf zo moeilijk maken als je wilt.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:59:47 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142745050
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 08:50 schreef Jevon het volgende:
Al is het maar om een toekomstige vriendin niet op te zadelen met
een gezamenlijke schuld (want dat wordt het als je gaat samenwonen).
Nee hoor, dat wordt het helemaal niet. Dat kán, als je dat in je eventuele samenlevingscontract zou vermelden. Maar dan kun je dan beter niet doen, hè?
quote:
Overigens ben ik helemaal niet bekend wanneer het normaal is om loonsverhoging te vragen?
Gebeurt dat automatisch en geld dat ook voor mbo`ers waar je sneller tegen de loongrens zit?
In veel CAO's ga je min of meer automatisch een trede omhoog als je er een dienstjaar bij hebt, maar daar word je meestal niet echt rijk van. Loonsverhoging vragen kun je natuurlijk altijd, maar de vraag is of je het krijgt. Over jouw specifieke situatie is natuurlijk weinig zinnigs te zeggen, maar je zou kunnen zeggen dat je een loonsverhoging zou kunnen krijgen, het bedrijf dus meer zou gaan kosten, als jij ook duidelijk meer oplevert voor je werkgever.
quote:
Tenslotte hoor ik vaak over dat je jaar contract na het 3e verlenging niet wordt verlengd
omdat ze je anders een vaste contract moeten aanbieden?
Dat gebeurt alleen bij mensen die geen vast contract waard zijn. Dat heb je dus zelf in de hand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 12:29:32 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_142745712
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 11:20 schreef Jevon het volgende:

[..]

Wel dat is de reden dat ik zo snel mogelijk mijn studieschuld wil aflossen en het huis uit wil gaan.
Ik ben zelf ook de oudste van het gezin dus er rust een vorm van verantwoordelijkheid over mij heen
zeker ik nu de voltijds ga werken en de studie tijd achter me ligt.
Maar makkelijk is het niet om het elke dag van je ouders te horen dat ik zo snel mogelijk
een huisje, boompje , beestje moet creëren.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je vooral jezelf in de weg zit met allemaal rare principes en een behoefte om soms wel en soms niet de regels op te volgen waar dat juist niet relevant is.

Zoals al eerder gesteld. Je maakt het jezelf heel erg moeilijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_142746775
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 11:04 schreef Jevon het volgende:

[..]

In mijn cultuur is het ongebruikelijk om op jezelf/als alleenstaand te gaan wonen.
Je gaat alleen het huis uit als je gaat samenwonen. Een vorm van conservatieve familie
waar ik dus enorm loop te stressen.
Wat voor consequenties heeft het als je besluit op jezelf te gaan wonen ?
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
pi_142747058
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 13:10 schreef rosability het volgende:

[..]

Wat voor consequenties heeft het als je besluit op jezelf te gaan wonen ?
Geen financiële hulp van mijn ouders bij noodgevallen.

Wordt de zwarte schaap van de gehele familie omdat ik 1e ben die als alleenstaande
op zichzelf gaat wonen. Er heest een vorm van negatief stigma op mensen die alleen wonen
en al helemaal voor mannen.

Ouders kampen zelf ook met gezondheidsklachten. Ik voel me schuldig als er iets
door mijn toedoen hun gezondheid zich verslechterd.

Ik moet dan wel ver weg gaan wonen aangezien ik mijn moeder voor aan zie om elke dag
langs te komen om te vragen hoe het mij gaat (zij is een grote bemoeial en perfectionist).

Ik kan niet meer gebruik maken van mijn ouders reserve auto om naar mijn toekomstige baan te rijden.
Uiteraard moet ik een nieuwe baan zoeken als ik ergens ver weg (buiten de randstad) ga wonen.
Geen idee hoe lang dat proces duurt om een nieuwe baan te vinden in een nieuwe stad en alleen...
  zaterdag 26 juli 2014 @ 13:35:48 #25
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_142747311
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 13:22 schreef Jevon het volgende:

[..]

Geen financiële hulp van mijn ouders bij noodgevallen.

Wordt de zwarte schaap van de gehele familie omdat ik 1e ben die als alleenstaande
op zichzelf gaat wonen. Er heest een vorm van negatief stigma op mensen die alleen wonen
en al helemaal voor mannen.

Ouders kampen zelf ook met gezondheidsklachten. Ik voel me schuldig als er iets
door mijn toedoen hun gezondheid zich verslechterd.

Ik moet dan wel ver weg gaan wonen aangezien ik mijn moeder voor aan zie om elke dag
langs te komen om te vragen hoe het mij gaat (zij is een grote bemoeial en perfectionist).

Ik kan niet meer gebruik maken van mijn ouders reserve auto om naar mijn toekomstige baan te rijden.
Uiteraard moet ik een nieuwe baan zoeken als ik ergens ver weg (buiten de randstad) ga wonen.
Geen idee hoe lang dat proces duurt om een nieuwe baan te vinden in een nieuwe stad en alleen...
En dat is allemaal minder erg dan dat je het nu thuis hebt? :o Damn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')