abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 26 juli 2014 @ 01:46:34 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_142739945
Etappe 20: Bergerac - Périgueux, 54 km (ITT)

De laatste uitdaging van deze Tour. De enige tijdrit, maar wel een hele lange, over een glooiend parcours. Vanwege de lengte gaat hier met minuten gesmeten worden, al zullen de matige tijdrijders vanwege de heuveltjes die in het parcours zitten toch nog wel een klein beetje kunnen aanhaken. Alsnog minuten verliezen, maar waar je tijdens een vlakke tijdrit met deze lengte vijf minuten kan verliezen kan je als goede klimmer het hier misschien beperken tot een minuut of twee.




De start van de tijdrit is in Bergerac, waar rit 19 aankwam. Etappe 19 kwam aan ergens op een industrieterrein in een buitenwijkje van Bergerac. Deze tijdrit start wel netjes in het centrum. Rue de la Résistance, een winkelstraatje. Daar vertrekken de renners voor een barre tocht van meer dan 54 kilometer. In Bergerac zelf zijn er twee bochten die genomen moeten worden, maar verder zijn de eerste kilometers rechtdoor. Af een toe een flauwe bocht, maar stelt bijzonder weinig door. Op de grote molen en trappen maar. Net na de start fietsen de renners langs de kerk.



De eerste kilometers zijn over de grote weg, na zes kilometer draaien de renners af van de D709 naar de D4E3. Scherpe bocht, tweebaansweg in plaats van een vierbaansweg. Alsnog breed genoeg dus. Deze weg begint na een tijdje op te lopen. Wel vals plat, niet echt een hele moeilijke klim of iets in die richting. Tussen kilometer 7 en kilometer 15 moeten 110 hoogtemeters overwonnen worden, niet heel indrukwekkend. In het gehuchtje Lagudal moet er een beetje gedaald worden om daarna weer een stukje omhoog te gaan. Dit gaat gepaard met enkele bochten, maar dat zijn allemaal simpele bochten, geen scherp gedoe. Als dit tweede 'klimmetje' is geweest dalen de renners een stukje af en ondertussen komen ze door het gehucht Beleymas, waar de eerste tussentijd wordt gemeten, na 19 kilometer. 200 inwoners, maar wel een schattig kerkje.



Het gaat nu even naar beneden, maar het bochtenwerk valt mee. Lijkt allemaal redelijk voor zich te spreken. Na 23 kilometer fietsen de renners door Villamblard en dan loopt het alweer een beetje omhoog. Vijf kilometer na Villamblard komen de renners boven in Sargaillou en is er weer een meter of 100 hoogteverschil overwonnen. Echt vals plat dus. Dit gedeelte is wel echt geschikt voor de sterke jongens, die knallen hier goed door. Een beetje fietsen tussen de weilanden door, af en toe een bos, af en toe een verlaten boerderij.



Na het gehuchtje Sargaillou is het weer even een paar kilometer in dalende lijn. Deze afdaling kent wat meer bochten en loopt voor een deel door een bos, is dus wat onoverzichterlijker. Toch wel een paar bochten die je even verkend moet hebben. Het is goed te doen, maar met een beetje kennis van het parcours ben je in dit soort bochten wel in het voordeel. Zoals de 'klim' niet echt steil was is de 'afdaling' dat ook niet echt. In principe gewoon zo groot mogelijk trappen.



Na deze afdaling loopt het gelijk weer omhoog, richting Font-de-Meaux, waar de tweede tijdsmeting van de dag is, na 39 kilometer. Ook deze weg is weer vals plat, voor een deel door een bos. Kent wel enkele stukjes die er nog een beetje uitdagend uitzien, maar zou verder toch ook allemaal niet echt een probleem moeten zijn. Redelijk leuke omgeving. Af en toe een huisje, struikjes, bomen, heuveltjes links en rechts. En een vervelende weg omhoog.



Voorbij de tweede tijdsmeting moeten de renners nog even over een plateautje heen, om daarna weer een paar kilometer te dalen. Deze afdaling is behoorlijk bochtig, maar wel door een redelijk open vlakte. Toch net wat meer zicht op waar je naartoe gaat. Alsnog een paar blinde bochten, dus een verkenning lijkt me toch handig als je hier goed wil fietsen. Als je hier niet goed wil fietsen heb je alle tijd om te genieten van een leuk uitzicht. Vervelende paaltjes langs de weg, dus mijn advies is wel om netjes op het asfalt te blijven.



Als deze afdaling gedaan is moeten de renners nog één keer omhoog en dit lijkt de lastigste klim van de dag. Een korte klim, maar vrij steil, als je het profiel mag geloven. En jawel, we mogen dit profiel geloven, want Google Maps geeft hetzelfde beeld. We klimmen naar het dorpje Coulounieix en dat is vrij pittig. Enige voordeel voor de renners is dat ze na de afdaling flink wat snelheid hebben, een goede aanloop dus, om even over dit heuveltje te knallen. De klim loopt nog even door na het dorpje Coulounieix, maar het zwaarste gedeelte heb je dan wel gehad. Het zwaarste gedeelte zit net voor je het dorp binnenrijdt. Op de top krijgen we de derde tussentijd van de renners, op zes kilometer van de streep. Volgens het time schedule tenminste. Volgens het profiel niet. Komen we morgen wel achter.



De laatste kilometers zijn in dalende lijn. Nog enkele bochten, maar we zitten nu wel op een hele brede weg. De grootste uitdagingen zijn al geweest. Zo ongeveer op twee kilometer van de streep steken we de rivier L'Isle over en rijden we Périgueux binnen. De laatste kilometer loopt weer een beetje vals plat omhoog en kent nog een stuk of vijf bochten. Finishen doen we voor het Palais de Justice.



Dit is de derde keer dat Périgueux, een stad met 31.000 inwoners, deel uitmaakt van de Tour de France. De vorige twee keren hadden we zo ongeveer hetzelfde recept. Ook in 1961 was er een tijdrit van Bergerac naar Périgueux. In 1994 was het andersom, een tijdrit van Périgueux richting Bergerac. Grote namen wonnen uiteindelijk die tijdritten. In 1961 was Jacques Anquetil de sterkste. In 1994 Miguel Indurain. Beide renners wonnen in dat jaar ook het algemeen klassement. Als je het zo bekijkt is Vincenzo Nibali misschien wel de grootste favoriet.



Iedere dag kom ik met een weerbericht aan, maar dat blijkt vaak weinig betrouwbaar. Tijdens etappe 19 zou er bewolking zijn, maar over regen las ik niets. Viel dat even tegen. Toch gaan we het maar weer proberen. Volgens mijn Franse, blijkbaar onbetrouwbare, weersite wordt het goed weer. 28 graden, zon, weinig wind. Klinkt goed, maar hoe het echt wordt zien we tijdens de rit wel weer.

Deze tijdrit wordt natuurlijk een prooi voor Tony Martin. Dat lijkt mij redelijk duidelijk. Een Froome in topvorm kan het hem moeilijk maken, maar verder doet iedereen toch wel voor hem onder. Het is even afwachten hoe het met Tony Martin is na drie weken Tour. Hij heeft zich deze Tour vaak genoeg laten zien en vaak met zijn krachten gesmeten, maar deze tijdrit zal hij nog een keer alles geven en dan wint hij. Met een minuutje voorsprong op Dumoulin.
1. Martin. Der Panzerwagen.
2. Dumoulin. Toch lekker, zo'n Nederlander die een beetje goed kan tijdrijden. Heeft het de afgelopen dagen rustig aan gedaan, dus een tweede plaats achter Tony Martin lijkt mij zeker tot de mogelijkheden behoren.
3. Nibali. Als je in zo'n topvorm bent ga je ook gewoon een goede tijdrit fietsen. Hoewel hij helemaal niet voluit hoeft te gaan. Kan zelfs de laatste kilometers lopen, maar hem kennende zal hij tot het einde alles blijven geven.
4. Chavanel. Heeft toch een vrij kleurloze Tour achter zijn naam. Kan op een goede dag een ontzettend goede tijdrit rijden, dus om toch nog wat kleur aan zijn Tour te geven is een goed optreden in deze tijdrit nodig. Hij kan het, zo nu en dan.
5. Peraud. Een Peraud in vorm kan ontzettend goed tijdrijden. Hij is in vorm, dus goede tijdrit. Denk dat hij toch nog wel de tweede plaats gaat pakken.

Verrassing van de dag wordt Izagirre. Gaat top 10 rijden. Onze jongens gaan het lastig krijgen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 26 juli 2014 @ 07:09:02 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_142742073
Eindelijk een tijdrit :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 26 juli 2014 @ 07:38:36 #3
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_142742182
Bau en Lau gaan vandaag dus hun nieuwe tijdritfiets testen. :')
pi_142742222
Ik doe eens gewoon gek ;

Tom Dumoulin gaat de eerste Nederlander -na Erik Breukink- worden die een tijdrit in de Tour de France gaat winnen :D *O* w/ _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_142742464
Over anderhalf uur beginnen we al!
sig verwijderd door FA
  zaterdag 26 juli 2014 @ 08:41:25 #6
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_142742525
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 08:30 schreef Ambrosius het volgende:
Over anderhalf uur beginnen we al!
Pas over dik 2 uur.
pi_142743036
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 08:41 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Pas over dik 2 uur.
Natuurlijk, het schema op de Tourwebsite ging er vanuit dat er geen uitvallers waren de afgelopen drie weken :').
sig verwijderd door FA
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:05:52 #8
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_142743229
Ik kan op de tour site nog geen goede pagina vinden waar de tussentijden komen te staan. Iemand al iets gevonden?
Géén kloon van tvlxd!
pi_142743263
quote:
Merijn Zeeman denkt dat het goed is voor Bauke Mollema en Laurens ten Dam dat er zaterdag nog om het klassement wordt gestreden in de tijdrit van de Tour de France.

"Ze zijn allebei nog heel goed en ik denk dat we alleen maar in het voordeel zijn omdat er nog een zware beproeving is", voorspelt de Belkin-ploegleider aan NU.nl.

"Er zijn een paar concurrenten die in een neerwaartse spiraal zitten terwijl het bij ons juist een opgaande lijn is."

"Bauke is veel beter geworden en Laurens is nog steeds heel goed. Bovendien zijn ze heel fit. Wat dat betreft denk ik dat we een goede dag gaan hebben."

Grote verschillen
Mollema staat momenteel zevende en Ten Dam achtste. De achterstand op de top vijf is te groot terwijl de nummer negen en tien, goede tijdrijders Leopold König en Haimar Zubeldia, nog een bedreiging kunnen vormen.

"We moeten deze positie proberen vast te houden, dat is het voornaamste doel. König is vrijdag gevallen net als nummer vijf Romain Bardet, die bovendien weinig ervaring heeft met tijdritten."

"We gaan het zien. De tijdrit is in ieder geval heel lastig, hij is lang en er zitten veel hoogtemeters in. Het wordt flink afzien en er kunnen nog grote verschillen ontstaan
http://www.nusport.nl/wie(...)rit-in-voordeel.html

Begrijp het voordeel niet echt. Je hebt twee renners achter je die behoorlijk kunnen tijdrijden en voor je is het gat zo groot dat alleen een val of volledige ineenstorting kan zorgen voor een betere klassering. Zeeman geeft al aan dat positie vasthouden het doel is maar hoeveel voordeel heb je dan als het gat met Konig maar rond de halve minuut is?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:10:19 #10
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_142743289
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:05 schreef Montov het volgende:
Ik kan op de tour site nog geen goede pagina vinden waar de tussentijden komen te staan. Iemand al iets gevonden?
http://www.letour.fr/le-tour/2014/us/live/aso/
pi_142743360
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 07:48 schreef TLC het volgende:
Ik doe eens gewoon gek ;

Tom Dumoulin gaat de eerste Nederlander -na Erik Breukink- worden die een tijdrit in de Tour de France gaat winnen :D *O* w/ _O_
Zo jammer dat Der Panzerwagen meedoet, anders had ik je nog gelooft ook.... Hopelijk een mooie klassering in ieder geval!

Ji Chenggod start om 10.51 trouwens, nog ff wachten dus!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 26 juli 2014 @ 10:30:46 #12
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142743524
SPOILER: starttijden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om te beginnen
1 107 10:51:00 JI Cheng GIA CHN
2 112 10:53:00 CIMOLAI Davide LAM ITA
3 59 10:55:00 VIVIANI Elia CAN ITA
4 101 10:57:00 KITTEL Marcel GIA GER
5 121 10:59:00 DEMARE Arnaud FDJ FRA

6 177 11:01:00 PETIT Adrien COF FRA
7 57 11:03:00 MARINO Jean Marc CAN FRA
8 122 11:05:00 BONNET William FDJ FRA
9 22 11:07:00 ISAYCHEV Vladimir KAT RUS
10 109 11:09:00 VEELERS Tom GIA NED

[ Bericht 20% gewijzigd door borisz op 26-07-2014 10:37:39 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_142743546
Pinot gaat verrassen :Y
pi_142743550
Cheng gaat een goede tijdrit rijden. Onze held.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 26 juli 2014 @ 10:33:07 #15
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_142743556
Goede OP
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:41:49 #16
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_142743682
Cheng, de Terughaalchinees _O_
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:45:39 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_142743731
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:32 schreef StephanL het volgende:
Cheng gaat een goede tijdrit rijden. Onze held.
Na Cheng gewoon spijkers over het hele parcours strooien.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:55:01 #18
349633 SiIk
Echt zijde
pi_142743837
Is dit ook ergens te zien vóór 2 uur?
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
Op woensdag 21 oktober 2015 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Silk is niet hosselbaar voor een simpele sterveling als ik.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:57:42 #19
349633 SiIk
Echt zijde
pi_142743869
Wow, wist niet dat Kittel zó laag geklasseerd is.
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
Op woensdag 21 oktober 2015 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Silk is niet hosselbaar voor een simpele sterveling als ik.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:15:45 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_142744135
Cheng Ji for the win! _O_

Nee zonder gekheid. Zal wel gewoon Der Panzerwagen zijn met achter hem Nibali of Dumoulin. Ik weet het, niet heel gewaagd. Westra zal ook wel een aardig ritje kunnen rijden denk ik, alhoewel hij misschien niet echt in topvorm is en het beetje lang is.
pi_142744231
Teejay gaat de panzerwagen kraken
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:21:48 #22
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_142744232
Cheng Ji is volgens de statistieken een tijdrijder dus wie weet..

Had ook wel last van zijn linker-knie.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:22:06 #23
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_142744238
Gaat volgens mij helemaal mis met tijdregistratie :')

Cheng Ji
km 39 - 21'57
km 19 - 27'20

Edit; letour geeft inmiddels aan dat niemand tweede meetpunt is gepasseerd..
pi_142744241
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:57 schreef SiIk het volgende:
Wow, wist niet dat Kittel zó laag geklasseerd is.
Hij kwam meerdere malen in een klein groepje (4-5 man) achter de laatste bus binnen.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 11:24:44 #25
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_142744297
Cheng Ji stelt wat teleur in zijn eerste tijdritkilometers :( .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')