abonnement Unibet Coolblue
pi_142735687
Ik kan niet zo goed noten lezen en dat beperkt me nogal in het spelen van bladmuziek. Ik ben weer aan het oefenen met pianospelen, maar een nieuw stuk spelen gaat erg lastig.

Ik weet van een paar noten uit mijn hoofd op welke plek ze staan en van daaruit tel ik de overige noten. Dat kost natuurlijk tijd.

Er zijn voor de smartphone apps gratis te downloaden waarmee je kan oefenen met het noten lezen. Is dat een goede manier om jezelf te trainen? Want ik blijf tellen ipv dat ik de plek van een noot onthoudt.
pi_142735910
misschien beter een boek kopen
pi_142736784
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 23:25 schreef MrNiles het volgende:
misschien beter een boek kopen
Welk boek? :{

Ik weet wel wat de noten en tekens betekenen, maar wat ik al zei ik ken er maar een paar uit mijn hoofd en de rest moet ik van die plaatsen tellen.
  Moderator zaterdag 26 juli 2014 @ 00:33:15 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_142738250
kwestie van veel doen dan weet je die anderen ook te zitten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_142745703
Al gezocht op solfège en app?
Farts are jazz to assholes
pi_142749093
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 12:29 schreef trabant het volgende:
Al gezocht op solfège en app?
Nope... ga ik 's proberen. Thanx for the tip
pi_142778320
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 00:33 schreef Bosbeetle het volgende:
kwestie van veel doen dan weet je die anderen ook te zitten.
Dit ja.
Koop een pianoboek (dus met allerlei oefeningen erin, geen tekstboek ofzo) en ga spelen. Heel veel spelen. Je zult dan merken dat het steeds makkelijker gaat en je die andere noten ook direct weet zodra je ze ziet. :)
pi_142785473
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 14:42 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dit ja.
Koop een pianoboek (dus met allerlei oefeningen erin, geen tekstboek ofzo) en ga spelen. Heel veel spelen. Je zult dan merken dat het steeds makkelijker gaat en je die andere noten ook direct weet zodra je ze ziet. :)
Dit dus, de enige echte manier om vlekkeloos noten te leren lezen is gewoon veel spelen van een partituur. Op een gegeven moment hoef je er niet mee bij na te denken als je maar vaak genoeg speelt en gaat het vanzelf. Je kunt het niet leren (want als je de noten kent is het alleen een kwestie van welke noot er gespeeld wordt), je kunt het wél oefenen. En dat doe je dus door veel, veel en nog eens veel te spelen.
I feel kinda Locrian today
  Moderator zondag 27 juli 2014 @ 21:32:55 #9
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_142792227
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 23:49 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Welk boek? :{
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_142798888
quote:
14s.gif Op zondag 27 juli 2014 21:32 schreef belsen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat heb ik al trouwens.
pi_142798962
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 18:44 schreef starla het volgende:

[..]

Dit dus, de enige echte manier om vlekkeloos noten te leren lezen is gewoon veel spelen van een partituur. Op een gegeven moment hoef je er niet mee bij na te denken als je maar vaak genoeg speelt en gaat het vanzelf. Je kunt het niet leren (want als je de noten kent is het alleen een kwestie van welke noot er gespeeld wordt), je kunt het wél oefenen. En dat doe je dus door veel, veel en nog eens veel te spelen.
Dus blijven spelen van bladmuziek en je wordt er stukje bij beetje meer bedreven in, maar het gaat wel heel langzaam. Dus gewoon een kwestie van jezelf de discipline op blijven leggen dus?
pi_142802610
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 00:31 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dus blijven spelen van bladmuziek en je wordt er stukje bij beetje meer bedreven in, maar het gaat wel heel langzaam. Dus gewoon een kwestie van jezelf de discipline op blijven leggen dus?
Ja, dat gaat heel langzaam. Er moet een muscle memory ontstaan niet alleen van je handen (door bijvoorbeeld uit je hoofd steeds een moeilijk en snel motiefje te spelen), er moet óók nog eens oog handcoördinatie ontstaan. Deze twee moeten geïntegreerd worden. Dat kost tijd ja.

Ga er maar vanuit dat voordat je een lastig stuk vlekkeloos van blad kunt spelen je een aantal jaartjes verder bent, afhankelijk van hoe snel je het oppakt en hoe goed je het instrument beheerst.

Ik kan relatief goed noten lezen, omdat ik zelf ook veel op partituur maak, dus wordt het automatisme. Maar een lastig stuk in één keer goed spelen, gaat mij ook moeilijk af hoor, omdat ik het niet dagelijks train/bij hou.

Zoals bij overal waar je goed in wilt worden is discipline het sleutelwoord inderdaad.

Voor vragen mbt bladmuziek kun je ook altijd hier terecht: MUZ / Muziek theorie topic #2

;)
I feel kinda Locrian today
pi_142805507
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 06:07 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, dat gaat heel langzaam. Er moet een muscle memory ontstaan niet alleen van je handen (door bijvoorbeeld uit je hoofd steeds een moeilijk en snel motiefje te spelen), er moet óók nog eens oog handcoördinatie ontstaan. Deze twee moeten geïntegreerd worden. Dat kost tijd ja.

Ga er maar vanuit dat voordat je een lastig stuk vlekkeloos van blad kunt spelen je een aantal jaartjes verder bent, afhankelijk van hoe snel je het oppakt en hoe goed je het instrument beheerst.

Ik kan relatief goed noten lezen, omdat ik zelf ook veel op partituur maak, dus wordt het automatisme. Maar een lastig stuk in één keer goed spelen, gaat mij ook moeilijk af hoor, omdat ik het niet dagelijks train/bij hou.

Zoals bij overal waar je goed in wilt worden is discipline het sleutelwoord inderdaad.

Voor vragen mbt bladmuziek kun je ook altijd hier terecht: MUZ / Muziek theorie topic #2

;)
Thanx. Dat topic had ik al gezien. Ik worstel me momenteel door een boek over harmonieleer. De schrijfster probeert het een begrijpelijkere manier uit te leggen dan wat men op het conservatorium leert, maar nog steeds is het behoorlijk pittig. Maar wel interessant trouwens!
pi_142805559
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:49 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Thanx. Dat topic had ik al gezien. Ik worstel me momenteel door een boek over harmonieleer. De schrijfster probeert het een begrijpelijkere manier uit te leggen dan wat men op het conservatorium leert, maar nog steeds is het behoorlijk pittig. Maar wel interessant trouwens!
Nou, voor vragen ben je daar dus altijd welkom ;)
I feel kinda Locrian today
pi_142806169
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:51 schreef starla het volgende:

[..]

Nou, voor vragen ben je daar dus altijd welkom ;)
Die komen nog wel hahaha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')