quote:
Langere treinen, drukte-app van Rover plus ‘drukte-indicator’ in NS Reisplanner om volle treinen tegen te gaan.
Reizigers moeten dit najaar alleen nog incidenteel terechtkomen in overvolle spitstreinen. Naar aanleiding van de klachtenregen van vorig jaar, stuurt NS deze herfst in de spits langere treinen het spoor op. Door ongeveer 30 procent van de treinen in de ochtendspits te verlengen, zijn er in zowel de ochtend- als avondspits zesduizend extra zitplaatsen.
Reizigers gaan hier zeker positieve gevolgen van merken, verwacht reizigersvereniging Rover. “Vooral omdat het ook gaat over de sprinters rond Amsterdam en Schiphol en de Flevolijn”, reageert een woordvoerder. “Dit zijn in ons meldpunt voor volle treinen de meest beklaagde treinen.”
Omdat de traditionele drukte door het begin van het nieuwe schooljaar en van vakantie terugkerende forensen nooit volledig is te voorspellen, gaat NS de structurele probleemtrajecten beter in de gaten houden. Zo moet sneller geanticipeerd kunnen worden. Samen met Rover wordt daarom een speciale smartphone-app gelanceerd. Hiermee kunnen reizigers de drukte in hun trein ‘eenvoudig’ doorgeven aan het meldpunt van de reizigersvereniging.
NS breidt daarnaast de ‘drukte-indicator’ in de eigen Reisplanner Xtra uit met een speciale ‘feedbackknop’. Hiermee kunnen klanten tijdens of na afloop van hun reis rechtstreeks aan de vervoerder doorgeven of het te druk was in hun trein. “Nu klagen veel mensen op Twitter”, stelt een woordvoerder. “Hiermee is het voor ons alleen lastig te achterhalen op welk tijdstip en in welke trein de drukte precies plaatsvond. Via deze knop kunnen we gedetailleerd bijhouden wat er loos is.”
Omdat alle reizigers bij NS nu verplicht moeten in- en uitchecken met een ov-chipkaart, verwacht het bedrijf sneller en betere informatie te kunnen verzamelen van druktetrajecten. De afgelopen jaren bleken niet alle vooraf gestelde prognoses van drukte namelijk in de praktijk te kloppen. Daarom wordt deze herfst op de drukste trajecten extra personeel ingezet om reizigers handmatig te tellen.
Studenten worden tot slot actief aangemoedigd zo veel mogelijk buiten de spitsuren de trein te pakken. De klantenservice adviseert anderen de reis zo veel mogelijk te plannen op basis van de drukte-indicator op de reisplanner en zich beter te verspreiden over de gehele trein.
De herfst is voor het openbaar vervoer traditioneel een drukke periode. Voor de trein komen daar jaarlijks de weersproblemen van het seizoen bij. Door de vallende bladeren worden de sporen glad, waardoor treinen bij het remmen kunnen doorglijden en de wielen sneller slijten. Het aanbrengen van een speciale gel, Sandite, gaat dit tegen.
Voor de toekomst doen NS en ProRail dit najaar proeven met twee nieuwe technieken. De eerste is het behandelen van de rails met laser. Deze in Engeland ontwikkelde techniek maakt het spoor schoon, en gaat tegelijkertijd corrosie tegen. Op een ander traject wordt getest met een speciale watersproei-installatie. Door enkele keren per dag water over het spoor te sproeien, kunnen bladeren minder snel hechten. De treinen rijden de rails vervolgens schoon.
BronEerlijk gezegd betwijfel ik of door middel van een app en andere mogelijkheden voor het makkelijker doorgeven van drukte in de trein er ook daadwerkelijk sneller meer zitplaatsen beschikbaar komen.
Wel goed dat ze sowieso in de spits 30% van hun treinen gaan verlengen, en dat ze beter hun best gaan doen om problemen met/op het spoor zelf te voorkomen.