abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_142715093
Mag ik een beroep doen op jullie kennis & ervaring met hypotheekverstrekkers?

Mijn situatie is als volgt:
- ik heb een tijdelijk contract dat nog 23 maanden loopt. Mijn werkgever wil geen intentieverklaring afgeven;
- ik kan obv mijn huidige salaris ¤285.000 lenen.
- Ik heb echter een woning op het oog waarvoor ik maar ¤82.000 wil lenen (<30% maximum hypotheek. De hypotheek is dan <40% van verwachte koopprijs, rest leg ik zelf in (erfenis helaas).
- ik had voor mijn huidige baan een vast contract, dat ik zelf heb beëindigd om over te stappen naar andere werkgever. Goede arbeidshistorie (nooit werkloos geweest), gemiddelde jaarinkomen van afgelopen 3 jaar nemend zou ik rond de 2 ton kunnen lenen.

De vraag: kom ik in deze situatie gewoon in aanmerking voor een "standaard" hypotheek bij alle hypotheekverstrekkers of kan ik problemen verwachten?
En als ik een hypotheek krijg, mag een bank dan andere voorwaarden of hogere rente rekenen omdat ik geen vast contract of intentieverklaring kan overleggen?

Ik heb overigens een afspraak met de Hypotheker staan maar dat is ivm werk pas over 1,5 week mogelijk. En ik ben zo enthousiast over dit huis dat ik wil weten of ik ongegeneerd kan dromen of dat ik me beter op een evt teleurstelling kan voorbereiden..
pi_142715281
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 12:50:32 #3
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_142715431
Ik denk dat je wel rekening moet gaan houden met een teleurstelling :)
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_142715454
Als je een hypotheek ver onder de executiewaarde wil zou het best kunnen dat een bank je dat wil lenen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
Het risico dat hij de hypotheek lasten niet meer kan dragen lijkt me laag.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142715494
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Zijn er nog erg veel mensen die de garantie hebben dat ze over twee jaar nog voor hun huidige werkgever werken?
pi_142715509
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
Als hij eigen geld heeft, waardoor lening onder executie waarde zit, ja dan zal een bank dat gewoon doen.

Eigen geld doet wonderen. (eigen ervaring)
pi_142715537
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:53 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Als hij eigen geld heeft, waardoor lening onder executie waarde zit, ja dan zal een bank dat gewoon doen.

Eigen geld doet wonderen. (eigen ervaring)
Dit inderdaad.

En daarnaast: wonen moet hij toch. Baan of niet, dus wat die baanzekerheid nu zegt, weet ik ook niet. Alsof een contract voor onbepaalde tijd garandeert dat je over twee jaar een baan hebt. :')

Verder leent hij ook maar een deel van de waarde van de woning én lost hij de komende tijd ook nog eens af. Prima risico voor de verstrekker.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 12:55:36 #8
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_142715572
Je kunt zonder vast contract gewoon een hypotheek krijgen hoor. Je valt wel in de 'discussie' categorie bij de hypotheekverstrekker, maar ik verwacht niet dat je voor 82k hypotheek een negatief antwoord krijgt (ik heb dit jaar ook een hypotheek gekregen onder VEEL slechtere voorwaarden). NHG-garantie en/of startersleningen vallen uiteraard wel af.
pi_142715574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Zou je hem het geld mee geven?
Ik zou staan te trappelen. Risico is bijna nihil.
pi_142715605
Lijkt me niet zo'n heel groot drama. Wellicht dat je je werkgever nogmaals kan vragen om een intentieverklaring, wetende dat het niet gemeend is. Je kan er dus eentje opstellen waarin helemaal niets wordt gezegd en toch de naam intentieverklaring heeft. Heb ik van mijn toenmalige directeur ook gekregen, wetende dat ik overbodig werd het jaar daarop.
Home is where my frontdoor is
  vrijdag 25 juli 2014 @ 12:57:13 #11
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142715624
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:56 schreef Wupper het volgende:
Heb ik van mijn toenmalige directeur ook gekregen, wetende dat ik overbodig werd het jaar daarop.
Dan fraudeer je toch gewoon?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142715633
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:56 schreef Wupper het volgende:
Lijkt me niet zo'n heel groot drama. Wellicht dat je je werkgever nogmaals kan vragen om een intentieverklaring, wetende dat het niet gemeend is. Je kan er dus eentje opstellen waarin helemaal niets wordt gezegd en toch de naam intentieverklaring heeft. Heb ik van mijn toenmalige directeur ook gekregen, wetende dat ik overbodig werd het jaar daarop.
Die intentieverklaring staat op de werkgeversverklaring.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142715653
nee, want in die intentieverklaring stond 'het is onze intentie (mij) te houden voor het volgend schooljaar wanneer de situatie en de formatiegelden onveranderd zijn aan dit jaar; .

Het was alleen al duidelijk dat dat niet het geval was.
Home is where my frontdoor is
  vrijdag 25 juli 2014 @ 12:59:33 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142715688
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
Realiseer je je wel hoe laag de lasten zijn bij een hypotheek van 82.000?

De kans dat die niet meer gedragen kunnen worden zijn kleiner dan dat je de huur voor een sociale huurwoning niet meer kunt betalen.
Daarbij is het huis meer dan het dubbele van de hypotheek waard, het risico voor de geldverstrekker is vrijwel nihil, zelfs in de bijstand kan TS de hypotheek nog blijven betalen, de bruto maandlast is nog geen ¤ 400,=
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_142715721
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
Not sure if...

Dat geld ga je echt wel krijgen TS.
pi_142716370
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:52 schreef Queller het volgende:

[..]

Zijn er nog erg veel mensen die de garantie hebben dat ze over twee jaar nog voor hun huidige werkgever werken?
Op papier wel maar dat zegt niks.

Een hypotheek van 82 K tegen een belachelijke rente van 5% kost 450 euro /mnd bruto.

Ik geef je een goeie kans, veel banken rekenen lagere rente (soms zelfs onder NHG) als je >50% van de woningwaarde zelf in brengt.

Voor een bank ben jij een klein risico. Ik verwacht geen acceptatieproblemen zolang je kunt aantonen dat je de erfenis (gecondoleerd) vrij beschikbaar hebt.
Succes.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142716438
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:57 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dan fraudeer je toch gewoon?
Is toch helemaal niet nodig voor zo'n klein hypotheekje.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:27:18 #18
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142716565
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:23 schreef Deetch het volgende:

[..]

Is toch helemaal niet nodig voor zo'n klein hypotheekje.
Ik bedoel dat wat user Wupper zegt over zijn werkgeversverklaring fraude is, willens en wetens liegen / niet de hele waarheid vertellen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142716610
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:27 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik bedoel dat wat user Wupper zegt over zijn werkgeversverklaring fraude is, willens en wetens liegen / niet de hele waarheid vertellen.
Ik ben wel benieuwd naar die 'werkgeversverklaring' van die user. Een intentieverklaring is namelijk niet veel meer dan een kruisje in een vakje en een extra handtekening op de werkgeversverklaring. Daar komen geen lappen tekst bij kijken, namelijk.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142716687
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:27 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik bedoel dat wat user Wupper zegt over zijn werkgeversverklaring fraude is, willens en wetens liegen / niet de hele waarheid vertellen.
Dat begrijp ik maar zonder werkgeversverklaring krijgt hij denk ik de hypotheek ook wel.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142716990
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:31 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat begrijp ik maar zonder werkgeversverklaring krijgt hij denk ik de hypotheek ook wel.
Nou, dát denk ik niet, maar ik denk dat je intentieverklaring bedoelt ;)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142717059
Dank voor de snelle reacties, dit stelt me gerust!


quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:45 schreef Eyip het volgende:
Verstandig van je om te lenen als je niet weet welke baangarantie je hebt in de toekomst. Niet.

Stel jij bent de bank en iemand komt naar je toe zoals in jouw situatie. Zou je hem het geld mee geven?
Eerlijk: ja. Ik heb nu bruto huurlasten van ¤600 per maand en kan meer dan ¤800 per maand sparen. Uitgaande van een hypotheek van ¤82.000 moet ik dat kunnen blijven doen. Naast het eigen geld dat ik inleg, behoud ik een buffer van ¤15.000 bij aankoop. Geld dat ik de komende jaren spaar, wil in gaan aflossen (ik reken op ¤8000 per jaar); waardoor hypotheek gaat krimpen tot onder 25% koopprijs.
Ik ben nog 23 maanden onder de pannen bij mijn huidige werkgever en heb een prima positie op de arbeidsmarkt dus ik verwacht geen langdurige werkloosheid. Ook met een ww-uitkering kan ik de maandlasten prima betalen; mocht het echt heel gek worden dan heb ik nog de buffer spaargeld en kan ik als die op is met een bijstandsuitkering ook de maandlasten betalen. Heb overigens een broer met volledig afgeloste hypotheek (zelfde erfenis) waarvan ik in geval van nood nog zou kunnen lenen (dat wil hij ook schriftelijk verklaren). Ik vind het zeker niet onverstandig nu een huis te kopen, blijven huren met hogere maandlasten terwijl ik nu nauwelijks spaarrente over m'n erfenis krijg waardoor ik door belasting er zelfs op inteer, is minder verstandig denk ik.
Ik denk ook dat ik voor een bank een kleiner risico vorm dan iemand met een vast contract die maximaal leent .... Ik weet alleen niet of banken ook zo redeneren, vandaar mijn vraag.
pi_142717096
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, dát denk ik niet, maar ik denk dat je intentieverklaring bedoelt ;)
De werkgeversverklaring krijg ik, uiteraard, wel :)
pi_142717111
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, dát denk ik niet, maar ik denk dat je intentieverklaring bedoelt ;)
Oh ja dat zijn twee verschillende dingen.

Het valt me wel op dat hypotheekverstrekkers nog niet gewend aan de huidige economie met veel flexibele contracten en ZZP'ers. Ze beoordelen risico nog steeds op basis van huidige werksituatie en niet op mogelijkheden op de arbeidsmarkt vanwege kennis, skills en werkervaring.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142717212
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:45 schreef Deetch het volgende:

Het valt me wel op dat hypotheekverstrekkers nog niet gewend aan de huidige economie met veel flexibele contracten en ZZP'ers. Ze beoordelen risico nog steeds op basis van huidige werksituatie en niet op mogelijkheden op de arbeidsmarkt vanwege kennis, skills en werkervaring.
Die hele hypotheekbranche en de regelgeving daaromtrent is te stompzinnig voor woorden. Er wordt alleen nog maar gekeken naar getalletjes en niet meer naar omstandigheden.

Laatst nog ergens een postje geplaatst waarin ik redelijk kon aantonen dat die maximale hypotheekberekeningen ook helemaal nergens op slaan. Dat soort dingen zorgen er ook voor dat de markt op slot blijft zitten. Politiek geneuzel, zonder inzicht.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')