abonnement Unibet Coolblue
pi_142709678
Dag beste Fokkers,
Dit is al het zoveelste topic in korte tijd van mij...
Het punt waar ik mee zit is het volgende:

Ik wil heel graag aerospace engineering gaan doen. Ik wilde eigenlijk van jongs af aan al,
maar door verschillende omstandigheden is het er nooit van terechtgekomen.
Zoals ik het zie heb ik 2 opties:

1. Ik haal aankomend jaar het vwo in 1 jaar. Wordt vast hard werken, maar dan heb ik wel direct toegang tot het 1e jaar van de opleiding.
2. Ik Vraag of er een speciaal schakelprogramma is voor mensen die hbo bouwkunde hebben gedaan. Ik heb gezien dat hbo civiele techniek een schakeltraject van 47 ECT's toegang geeft toch de master Aerospace Engineering. Aangezien ik de meest technische kant van bouwkunde heb gekozen: constructie kan ik misschien regelen dat ik met iets meer ECT's of dezelfde in 1 jaar het schakelprogramma kan doen.

Ik ben ook al aardig op leeftijd: bijna 26 jaar en zou in theorie alleen nog 1 jaar stufi overhebben.
Daarnaast heb ik ook al te veel stufi verbruikt dus zou misschien nog 3 jaar recht hebben op het verlaagde collegegeld. Als ik een 2 jarige master ga doen, dan heb ik recht op 1 jaar stufi. Nu is mijn moeder de beroerdste niet en wilt ze met mij verhuizen naar de buurt van de universiteit zodat ik mijn kosten zo laag mogelijk kan houden.

Denken jullie dat dit nog nut heeft? Maakt het ook veel uit als je de master haalt en de bachelor niet aan de TU Delft hebt gevolgd? Ik weet dat ik heel twijfelachtig ben, maar ik wil gewoon iets gaan doen wat ik leuk vind. Ik heb mij nu ingeschreven voor de constructeursopleiding (bouwkunde) in Eindhoven maar begin hier steeds meer over te twijfelen. Goed advies zou echt heel welkom zijn.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142710204
Je ging toch carports en dakkapellen ontwerpen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142710382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 09:21 schreef DroogDok het volgende:
Je ging toch carports en dakkapellen ontwerpen?
Dat worden nu misschien vliegtuigjes :D
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 10:14:27 #4
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_142711325
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik geef je weinig kans.

Optie 1: Vwo in één jaar is prima te doen, stelt allemaal niet zo veel voor. Ik zou eerder naar wat anders kijken: Je bent immers als 26, en de gemiddelde studenten doen pakweg 7 jaar over L&R. Als we er dan van uitgaan dat je dat allemaal haalt, ben je 33 als je afgestudeerd bent, en heb je tot die tijd bij je moeder gewoond. Ik denk dat de vrouwen (leuke interesses staan er in je profiel) dat zeker kunnen waarderen.

Optie 2: Vergeet het maar. De kans dat ze iemand met een hbo bouwkunde bachelor toelaten tot de wo AE master is nihil. Je mist simpelweg te veel voorkennis en vaardigheden. Mocht je dit nou toch echt willen doen, neem dan wel alsjeblieft zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur.

Als ik jou was zou ik lekker op het hbo Aviation gaan doen. Je kunt kiezen voor de technische kant, en je bent toch mooi met 4 jaar klaar. Ook denk ik dat het hbo wat beter bij je past.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 09:31 schreef engineerx het volgende:

[..]

Dat worden nu misschien vliegtuigjes :D
Je weet dat je het grootste deel van de eerste twee jaar elementaire wis- en natuurkunde aan het doen bent?

Na het lezen van je pohi heb ik behoorlijk spijt dat ik dit betoog heb geschreven, je hebt volgens mij geen flauw idee wat je wilt.
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_142711421
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:14 schreef Laurens-Jan het volgende:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik geef je weinig kans.

Optie 1: Vwo in één jaar is prima te doen, stelt allemaal niet zo veel voor. Ik zou eerder naar wat anders kijken: Je bent immers als 26, en de gemiddelde studenten doen pakweg 7 jaar over L&R. Als we er dan van uitgaan dat je dat allemaal haalt, ben je 33 als je afgestudeerd bent, en heb je tot die tijd bij je moeder gewoond. Ik denk dat de vrouwen (leuke interesses staan er in je profiel) dat zeker kunnen waarderen.

Optie 2: Vergeet het maar. De kans dat ze iemand met een hbo bouwkunde bachelor toelaten tot de wo AE master is nihil. Je mist simpelweg te veel voorkennis en vaardigheden. Mocht je dit nou toch echt willen doen, neem dan wel alsjeblieft zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur.

Als ik jou was zou ik lekker op het hbo Aviation gaan doen. Je kunt kiezen voor de technische kant, en je bent toch mooi met 4 jaar klaar. Ook denk ik dat het hbo wat beter bij je past.

[..]

Je weet dat je het grootste deel van de eerste twee jaar elementaire wis- en natuurkunde aan het doen bent?

Na het lezen van je pohi heb ik behoorlijk spijt dat ik dit betoog heb geschreven, je hebt volgens mij geen flauw idee wat je wilt.
Neem niet elke reactie uit mijn mond als serieus.
Dit is echt serieus iets wat ik eigenlijk van jongs af aan wilde.
De bouw ben ik meer ingerold omdat mijn vader dat motiveerde.
Echter zie ik dat je met de hbo civiele techniek en een schakeljaar wel toegelaten wordt tot de master. Dit heb ik in de doorstroommatrix van de TU-Delft gezien.
Tussen mijn opleiding en civiele techniek is niet zo veel verschil immers ik had vanaf begin 3e jaar al samen les. Tevens kom ik van een covenant hogeschool. Dan vraag ik mij af als dit allemaal onmogelijk is waarom bieden ze dan toch dat traject aan?

Het traject zouden zoiets worden als 1 jaar schakeljaar en 2 jaar master. Die master reken ik dan een keer 3 jaar voor?
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 10:44:58 #6
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_142712051
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:18 schreef engineerx het volgende:

[..]

Neem niet elke reactie uit mijn mond als serieus.
Dit is echt serieus iets wat ik eigenlijk van jongs af aan wilde.
De bouw ben ik meer ingerold omdat mijn vader dat motiveerde.
Echter zie ik dat je met de hbo civiele techniek en een schakeljaar wel toegelaten wordt tot de master. Dit heb ik in de doorstroommatrix van de TU-Delft gezien.
Tussen mijn opleiding en civiele techniek is niet zo veel verschil immers ik had vanaf begin 3e jaar al samen les. Tevens kom ik van een covenant hogeschool. Dan vraag ik mij af als dit allemaal onmogelijk is waarom bieden ze dan toch dat traject aan?

Het traject zouden zoiets worden als 1 jaar schakeljaar en 2 jaar master. Die master reken ik dan een keer 3 jaar voor?
Waarom ze het traject aanbieden? Geen flauw idee. Ik denk simpelweg niet dat je die master zult halen met jou achtergrond. Maar als je echt serieus bent, bel een studieadviseur van de TU. Die kan je een stuk beter helpen dan wij hier op een forum.
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_142712096
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:44 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Waarom ze het traject aanbieden? Geen flauw idee. Ik denk simpelweg niet dat je die master zult halen met jou achtergrond. Maar als je echt serieus bent, bel een studieadviseur van de TU. Die kan je een stuk beter helpen dan wij hier op een forum.
'
Ik heb dhr. Eikelenboom al een e-mail gestuurd.
Zelf ken ik een specifiek geval van iemand die na de hts werktuigbouwkunde en een schakeljaar de master aerospace engineering heeft behaald. Echter is werktuigbouwkunde een andere opleiding dan bouwkunde of civiele techniek. Waarschijnlijk was het ook een slimme student als ik het allemaal zo bekijk. Kan jij mij wel vertellen wat ik me moet voorstellen bij deze opleiding qua studielast?
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 11:40:58 #8
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_142713478
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:47 schreef engineerx het volgende:

[..]

'
Ik heb dhr. Eikelenboom al een e-mail gestuurd.
Zelf ken ik een specifiek geval van iemand die na de hts werktuigbouwkunde en een schakeljaar de master aerospace engineering heeft behaald. Echter is werktuigbouwkunde een andere opleiding dan bouwkunde of civiele techniek. Waarschijnlijk was het ook een slimme student als ik het allemaal zo bekijk. Kan jij mij wel vertellen wat ik me moet voorstellen bij deze opleiding qua studielast?
Werktuigbouwkunde sluit inderdaad een stuk beter aan op AE dan bouwkunde, maar zelfs dan zal het een uitzonderlijk geval zijn. De meeste mensen van het hbo zullen het niet aankunnen.

Ik ga zelf iets anders studeren, maar overwoog dit lange tijd te doen. De studielast is zwaar, je zult flink hard moeten werken. Kijk anders even in het bètastudenten topic, daar lopen wat LR studenten rond.

Mocht je hier uiteindelijk toch voor gaan, heel veel succes. Waar een wil is is een weg.
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_142751167
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 11:40 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Werktuigbouwkunde sluit inderdaad een stuk beter aan op AE dan bouwkunde, maar zelfs dan zal het een uitzonderlijk geval zijn. De meeste mensen van het hbo zullen het niet aankunnen.

Ik ga zelf iets anders studeren, maar overwoog dit lange tijd te doen. De studielast is zwaar, je zult flink hard moeten werken. Kijk anders even in het bètastudenten topic, daar lopen wat LR studenten rond.

Mocht je hier uiteindelijk toch voor gaan, heel veel succes. Waar een wil is is een weg.
Ik wacht de e-mail af. Zal eerst door mijn eigen schakeltraject proberen te komen. Als dit is gelukt en de master applied mechanics in structural design geen moeite vormt, kan ik altijd nog een master er na doen. Ik ben een type die in combinatie met werk zijn hele leven door kan studeren. Toch bedankt voor je (oprechte) mening en hulp. Dat kan ik wel waarderen.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142751344
Even een willekeurige hogeschool gepakt voor overstap naar TUD master, maar volgens deze doorstroommatrix is er niets bekend en zul je er zelf achteraan moeten.

Wat voor vakken heb je gehad op bouwkunde die op LR van pas zouden kunnen komen?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 19:21:47 #11
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_142756663
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 16:06 schreef OllieWilliams het volgende:
Even een willekeurige hogeschool gepakt voor overstap naar TUD master, maar volgens deze doorstroommatrix is er niets bekend en zul je er zelf achteraan moeten.

Wat voor vakken heb je gehad op bouwkunde die op LR van pas zouden kunnen komen?
Waarschijnlijk geen, hij heeft nog niet eens calculus gehad :p
pi_142758179
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 19:21 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Waarschijnlijk geen, hij heeft nog niet eens calculus gehad :p
Daarom dus dat ik het vroeg :P als ik zie wat mijn huisgenootje op de TU bij bouwkunde krijgt kan ik me niet voorstellen hoe je van hbo bouwkunde ooit een master LR zou kunnen doen.
pi_142762001
Een vriend van me ging van hbo werktuigbouw naar TU delft werktuigbouw met zijn propedeuse. Hij haalde Wiskunde en natuurkunde volgens mij op vwo niveau en ging toen naar het 1e jaar. Na een tijdje was het zo zwaar voor hem dat hij met hangende pootjes terug naar het hbo ging terwijl hij een aardige wiskunde knobbel heeft.

Een schakelprogramma is ook niet een snel wegje naar de universiteit. Het schijnt ook een zwaar gedeelte te zijn waar veel mensen gewoon uitvallen.

Kortom: Als je rond de 21 was zou ik zeggen ga voor hbo, maak het af en ga voor een master. Maar je bent nu 26, woont bij moeders en hebt bijna geen stufi meer. Neem daarnaast het feit dat het nog maar de vraag is of je AE gaat halen gezien het een van de zwaarste studies is waar gemiddeld ook vwo'ers erg lang over doen.
  zondag 27 juli 2014 @ 11:57:34 #14
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_142774011
Ik weet niet, maar natuur- en wiskunde zijn bij AE toch wel van een héél ander niveau dan wat je op het hbo krijgt(zelfs bij hbo werktuigbouwkunde of civiele techniek). Zelfs de uitblinkers op het vwo hebben er niet zelden veel moeite mee.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  zondag 27 juli 2014 @ 13:55:55 #15
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_142777078
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2014 11:57 schreef Revanches het volgende:
Ik weet niet, maar natuur- en wiskunde zijn bij AE toch wel van een héél ander niveau dan wat je op het hbo krijgt(zelfs bij hbo werktuigbouwkunde of civiele techniek). Zelfs de uitblinkers op het vwo hebben er niet zelden veel moeite mee.
Ik vond het bij de wiskunde eigenlijk wel meevallen. Op de middelbare school heb ik wisB met een 5 afgesloten, omdat ik daar echt geen zak deed, maar bij LR heb ik de wiskundevakken gewoon met gemiddeld een 8 gehaald. Simpelweg omdat ik er nu wel wat voor deed. Volgens mij hangt het dus meer van je inzet af.

Om echter gelijk de masterfase in te gaan, lijkt me niet zo'n goed idee. Je hebt de bachelor er echt wel voor nodig.
pi_148455901
Oké ik ben nu iets verder en denk er nog steeds aan om LR of CT te gaan doen. Ik heb calculus met een 9 afgesloten dus dat zat wel goed. Ik heb nu ook lineaire algebra en diff vergelijkingen tussentoets 8,5 voor gehaald en de eindtoets moet nog komen.
Bouwkunde sluit inderdaad totaal niet aan op LR. Ik denk toch dat de meesten de mechanica die je bij de master krijgt onderschatten. Ik ga denk ik voor het schakeltraject voor Structural Engineer van de faculteit CT van de TUD. Met een beetje geluk kan ik dit in 3 jaar afronden. De master SD in Eindhoven is helaas zo erg uitgekleed dat het bijna te vergelijken is met een tienermeisje dat donderdagavond hier op stratum rondloopt.
Wil graag LR willen doen, maar vraag me ergens ook af wie er nog geïnteresseerd is om om een 32/33 jarige die pas afgestudeerd is nog aan te nemen. Aan de andere kant hecht ik niet zo heel veel waarde aan het werk wat je ermee kan doen, maar meer aan de analytische wijze van denken die je ontwikkelt.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_148458367
Ik denk toch wel dat de wiskunde vakken op het hbo die je hebt opgenoemd van een (veel) lager niveau zijn dan bij een universitaire technische studie (vooral als je LR wil gaan doen)?

[ Bericht 0% gewijzigd door ibrkadabra op 09-01-2015 11:34:19 ]
pi_148459483
Met een bachelor behoor je geen andere bachelor meer doen. Dat gaat in tegen het dogma van de bama-structuur.
Je gaat dus na je bachelor bouwkunde een master doen, wo of hbo niveau.

Omdat er nog maar weinig hbo masters zijn laten uni's je (nog) toe met een hbo bachelor. Gevolg is een schakeltraject dat aan de hand van inhoud van je vooropleiding wordt samengesteld. Daarna begin je aan je master.

Als er niet genoeg overlap tussen je bachelor en je master zit, bijvoorbeeld een deficientie van 60 ECTS, dan is zo een traject niet mogelijk en zou je een tweede studie moeten gaan doen. Met je hbo minor kun je wel extra ruimte vullen.

Volgens mij vraagt men nooit om vwo examentoetsen na een hbo bachelor. Je mag er van uit gaan dat een relevante hbo-studie voldoende niveau had om boven het vwo-niveau uit te komen.

Een schakelprogramma is zwaar. Je komt van je stages enzo af, bent hbo-tempo gewend. De wiskunde/het rekenen ben je al weer voor een deel verleert omdat je in het eerste jaar een bepaald niveau, vaak tussen havo en vwo in, aantikt, en er daarna niet veel meer mee doet.
En dan krijg je ineens op wo-tempo alle moeilijke vakken van de bachelor-fase in 1 jaar gepropt.

Weet verder niets van LR en of die studie echt zo uitzonderlijk is dat je het anders moet beschouwen dan alle andere wo-betastudies. Lijkt me eigenlijk niet.
  donderdag 8 januari 2015 @ 17:29:00 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_148474656
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 03:06 schreef engineerx het volgende:
Bouwkunde sluit inderdaad totaal niet aan op LR. Ik denk toch dat de meesten de mechanica die je bij de master krijgt onderschatten. Ik ga denk ik voor het schakeltraject voor Structural Engineer van de faculteit CT van de TUD. Met een beetje geluk kan ik dit in 3 jaar afronden. De master SD in Eindhoven is helaas zo erg uitgekleed dat het bijna te vergelijken is met een tienermeisje dat donderdagavond hier op stratum rondloopt.
Bijzondere vergelijking.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_148699616
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 10:00 schreef ibrkadabra het volgende:
Ik denk toch wel dat de wiskunde vakken op het hbo die je hebt opgenoemd van een (veel) lager niveau zijn dan bij een universitaire technische studie (vooral als je LR wil gaan doen)?
De wiskundevakken die ik zojuist opnoemde zijn voor het schakeltraject structural design op de TU/e.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_148745477
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:14 schreef Laurens-Jan het volgende:
Als we er dan van uitgaan dat je dat allemaal haalt, ben je 33 als je afgestudeerd bent, en heb je tot die tijd bij je moeder gewoond. Ik denk dat de vrouwen (leuke interesses staan er in je profiel) dat zeker kunnen waarderen.

Waar slaat dit op? Als je je carrièrekeuze of überhaupt dingen in je leven laat afhangen van de kansen die je dan hebt op een wijf, spoor je sowieso al niet. Met 33 jaar klaar zijn is niet zo erg als je een technische richting hebt gedaan, zeker omdat er een enorm tekort is aan ingenieurs in die richting. Dus een goedbetaalde baan krijg je echt wel en als het zover is kun je de vrouwen ook niet meer van je afslaan, want zo werkt dat helaas, in alle lagen van de bevolking, zeker als je hoogopgeleid bent.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_148861140
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 13:21 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Waar slaat dit op? Als je je carrièrekeuze of überhaupt dingen in je leven laat afhangen van de kansen die je dan hebt op een wijf, spoor je sowieso al niet. Met 33 jaar klaar zijn is niet zo erg als je een technische richting hebt gedaan, zeker omdat er een enorm tekort is aan ingenieurs in die richting. Dus een goedbetaalde baan krijg je echt wel en als het zover is kun je de vrouwen ook niet meer van je afslaan, want zo werkt dat helaas, in alle lagen van de bevolking, zeker als je hoogopgeleid bent.
Jij hebt het begrepen. Laurens-Jan vergeet dat sommige mensen niet veel moeite voor een vrouw hoeven te doen. Overigens heeft die wel goede tips gegeven m.b.t. de studie L&R, dat moet ik hem wel nageven. Vrouwen zijn voor mij vanaf nu af aan echt bijzaak. Vrouwen zijn de reden dat ik dit jaar pas aan de TU ben begonnen. Beetje minder vrouwen en meer techniek kan geen kwaad.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')