abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 juli 2014 @ 23:23:30 #1
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_142702191
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!



%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder


CBS huizenprijsindex


Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)





Bronnen: CBS 1, CBS 2, inflation.eu, CBS 3



Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of hypotheek aan zichelf wat dan ook!

Keine gewahr voor de grafieken, want ze zijn nogal subjectief eenzijdig ingestoken zeg maar. Statistiek is ondergeschikt aan leugens, en gezien de contribuant...... gaan ze zelfs daarachter ;)
Bedankt Hans.
pi_142704494
quote:
Nederlandse Woningmarkt #24 HRA en huursubsidie afschaffen
Beiden kun je per stuk niet afschaffen zonder daarmee honderdduizenden huishoudens in gigantische problemen te brengen. Laat staan allebei.... Dus dat is geen optie.

(Tenzij je wilt stoppen met werken om 24/7 je bezittingen te kunnen bewaken. Dan wel.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:20:51 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_142714600
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:20 schreef pfaf het volgende:
Je moet t ook niet in een keer afschaffen, maar geleidelijk.
Waarom moet het afgeschaft worden. Laten we gewoon ervoor proberen te zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen gebruik van hoeven/moeten/kunnen maken. Met het flink aanscherpen van de hyptoheekeisen vanuit de overheid komt dit voor de HRA vanzelf goed. Maar met de huurtoeslag en de dure huurwoningen waar elke huurder maar wil wonen hebben we wel een langdurig probleem.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 16:53:36 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_142723295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom moet het afgeschaft worden. Laten we gewoon ervoor proberen te zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen gebruik van hoeven/moeten/kunnen maken. Met het flink aanscherpen van de hyptoheekeisen vanuit de overheid komt dit voor de HRA vanzelf goed. Maar met de huurtoeslag en de dure huurwoningen waar elke huurder maar wil wonen hebben we wel een langdurig probleem.
Ik heb het met name over de HRA, de verkapte bankensubsidie. Huurtoeslag mag wel wat beperkt worden, maar afschaffen zal voor de minima jiet mogelijk zijn.
pi_142723400
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:53 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik heb het met name over de HRA, een verkapte bankensubsidie. Huurtoeslag mag wel wat beperkt worden, maar afschaffen zal voor de minima niet mogelijk zijn.
De nieuwe HRA regeling zie ik niet meer als banksubsidie, maar gewoon als een regeling om mensen weer bezit te laten krijgen. Die oude aflossingvrije gedrochten dat waren idd voornamelijk banksubsidies waar velen mensen in de mooie marketingpraatejs van de adviseurs getrapt zijn dat ze een dief van hun eigen zouden zijn.

En ook voor minima zouden er gewoon betaalbare huurwoningen moeten zijn, dat deze dan niet meer in de dure stadscentra liggen en ook opeens wat kleiner worden dan dat ze gewend waren zal dan wel een consequentie zijn.
pi_142723450
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 12:21 schreef Basp1 het volgende:

Met het flink aanscherpen van de hyptoheekeisen vanuit de overheid
Hoe precies? (die heeft namelijk allang laten zien dat er geen enkele logica in de eisen zit)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 17:39:07 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_142724590
Kan je de grafieken in de OP updaten? Zie AEX / Nederlandse Woningmarkt #23 LTV afbouwen
censuur :O
pi_142724822
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoe precies? (die heeft namelijk allang laten zien dat er geen enkele logica in de eisen zit)
De afschaffing van al die vreemde hypotheekconstructies, waardoor elke nieuwe hypotheek weer een aflossende variant is wil men voor HRA in aanmerking komen.
pi_142725202
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De afschaffing van al die vreemde hypotheekconstructies, waardoor elke nieuwe hypotheek weer een aflossende variant is wil men voor HRA in aanmerking komen.
Dat is allang gebeurd?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 19:40:35 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_142727667
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 18:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is allang gebeurd?
Nee, uitsluitend voor nieuwe gevallen, m.a.w. een fractie van het totaal.
Sterker nog: iemand die voor 2013 een annuitaire hypotheek had, kan die zelfs omzetten in een aflossingsvrije hypotheek, met behoud van renteaftrek.
censuur :O
  vrijdag 25 juli 2014 @ 19:46:19 #12
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_142727833
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan je de grafieken in de OP updaten? Zie AEX / Nederlandse Woningmarkt #23 LTV afbouwen
Dat zal vast kunnen, maar geen idee hoe.
Bedankt Hans.
pi_142733858
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee, uitsluitend voor nieuwe gevallen, m.a.w. een fractie van het totaal.
Sterker nog: iemand die voor 2013 een annuitaire hypotheek had, kan die zelfs omzetten in een aflossingsvrije hypotheek, met behoud van renteaftrek.
Dat is dan ook hartstikke logisch.

Verder zijn de regels dus inderdaad allang aangepast.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_142736746
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee, uitsluitend voor nieuwe gevallen, m.a.w. een fractie van het totaal.
Sterker nog: iemand die voor 2013 een annuitaire hypotheek had, kan die zelfs omzetten in een aflossingsvrije hypotheek, met behoud van renteaftrek.
Nou potverdomme zeg, is zelfmoord een optie?
so long and thanks for all the fish
  vrijdag 25 juli 2014 @ 23:53:47 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_142736958
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee, uitsluitend voor nieuwe gevallen, m.a.w. een fractie van het totaal.
Sterker nog: iemand die voor 2013 een annuitaire hypotheek had, kan die zelfs omzetten in een aflossingsvrije hypotheek, met behoud van renteaftrek.
Je kunt niet opeens voor bestaande gevallen een aflossingsvariant gaan eisen. Dan doe je precies hetzelfde als dat je in 1 klap de HRA zou killen, namelijk een heleboel mensen in de problemen brengen
pi_142743256
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 23:53 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt niet opeens voor bestaande gevallen een aflossingsvariant gaan eisen. Dan doe je precies hetzelfde als dat je in 1 klap de HRA zou killen, namelijk een heleboel mensen in de problemen brengen
Dit.
Maar dat gaat natuurlijk niet op voor bestaande gevallen die alsnog hun hypotheek kunnen omzetten in aflossingsvrij, dat lijkt me onnodig? (Klopt dat uberhaupt?)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 10:22:09 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_142743435
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De afschaffing van al die vreemde hypotheekconstructies, waardoor elke nieuwe hypotheek weer een aflossende variant is wil men voor HRA in aanmerking komen.
De overheid zou het beslissen over hypotheekregels inzake al dan niet aflossen eens aan de banken over moeten laten en stoppen met het monopoliseren van de banksector

Ook andere Europese banken zouden hier hypotheken moeten kunnen nemen op woningen


Wat de overheid kan doen is de afbouw van de HRA van 0,5% op 1% brengen dat zou ik doen als de rente zoals verwacht gaat stijgen, anders gaat het voor de overheid wel een hele dure zaak worden
Ook de huursubsidie verder afbouwen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 26 juli 2014 @ 15:10:40 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_142749874
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De overheid zou het beslissen over hypotheekregels inzake al dan niet aflossen eens aan de banken over moeten laten en stoppen met het monopoliseren van de banksector

Ook andere Europese banken zouden hier hypotheken moeten kunnen nemen op woningen


Wat de overheid kan doen is de afbouw van de HRA van 0,5% op 1% brengen dat zou ik doen als de rente zoals verwacht gaat stijgen, anders gaat het voor de overheid wel een hele dure zaak worden
Ook de huursubsidie verder afbouwen
De overheid verplicht niks aan de banken, je mag nog steeds een bankspaarrekening openen als je wilt. Alleen krijg je geen HRA als je dat doet.
pi_142750284
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:10 schreef Blik het volgende:

[..]

De overheid verplicht niks aan de banken, je mag nog steeds een bankspaarrekening openen als je wilt. Alleen krijg je geen HRA als je dat doet.
Wat heeft HRA precies met een bankspaarrekening te maken? Ik kan namelijk prima een bankspaarrekening openen en daar elke maand een bedrag op storten. Dat is dan geblokkeerd en kan ik pas na m'n 67 (lees: 75) jaar aankomen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 15:25:41 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_142750334
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:23 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat heeft HRA precies met een bankspaarrekening te maken?
Met de nieuwe regels krijg je met een bankspaarrekening (hypotheek) geen HRA meer
pi_142750353
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Met de nieuwe regels krijg je met een bankspaarrekening (hypotheek) geen HRA meer
Je kunt geen bankspaarrekening (SEW/BEW) meer openen. Wel gewoon als lijfrenterekening. Op die manier valt 'ie nog steeds in box 1.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 15:29:32 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_142750426
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je kunt geen bankspaarrekening (SEW/BEW) meer openen. Wel gewoon als lijfrenterekening. Op die manier valt 'ie nog steeds in box 1.
Ok, maakt verder ook niet uit. Bij een lijfrenterekening krijg je tenslotte ook geen HRA;)
pi_142750487
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:29 schreef Blik het volgende:

[..]

Ok, maakt verder ook niet uit. Bij een lijfrenterekening krijg je tenslotte ook geen HRA;)
Omdat dat twee dingen zijn die compleet los van elkaar staan. :)

HRA krijg je over een eigenwoningschuld. Een aflossingsvrije hypotheek nu afsluiten als starter (voor zover je dat rond zou kunnen krijgen) kwalificeert niet als eigenwoningschuld. (een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek is gewoon een aflossingsvrije hypotheek met een gekoppelde verzekering/rekening.)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 15:36:01 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_142750592
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat dat twee dingen zijn die compleet los van elkaar staan. :)

HRA krijg je over een eigenwoningschuld. Een aflossingsvrije hypotheek nu afsluiten als starter (voor zover je dat rond zou kunnen krijgen) kwalificeert niet als eigenwoningschuld. (een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek is gewoon een aflossingsvrije hypotheek met een gekoppelde verzekering/rekening.)
Anderhalf jaar geleden was dat toch echt nog anders, en waren de twee zaken aan elkaar gekoppeld. En dat is waar de reactie van michaelmoore over gaat, dat de overheid bepaald wat een eigenwoningschuld is
pi_142750637
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 15:36 schreef Blik het volgende:

[..]

Anderhalf jaar geleden was dat toch echt nog anders, en waren de twee zaken aan elkaar gekoppeld. En dat is waar de reactie van michaelmoore over gaat, dat de overheid bepaald wat een eigenwoningschuld is
Toen waren het ook nog steeds twee zaken die niet gekoppeld waren. Je kon prima een lijfrenterekening openen.

Jij doet voorkomen dat het openen van een bankspaarrekening ervoor zorgt dat je geen HRA meer hebt. Dat is simpelweg niet zo.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')