abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:10:01 #1
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_142686377
Etappe 18: Pau - Hautacam, 145 km

De derde etappe in de Pyreneeën. Misschien wel de zwaarste dag, want tijdens deze etappe moeten twee Pyreneeënreuzen van de buitencategorie bedwongen worden. Cols met klinkende namen en historie in het wielrennen. Voor de klimmers de laatste kans om nog tijd te pakken, want na deze etappe is het gedaan met het klimmen. Renners die bang zijn voor de tijdrit van zaterdag kunnen hier misschien nog iets proberen.




Voor de 66e keer maakt Pau deel uit van de ronde van Frankrijk. De stad met 81.000 inwoners, net buiten de bergen, maakt dus bijna ieder jaar deel uit van de Tour. Vorig jaar ontbrak Pau, maar in 2012 was het zowel een aankomstplaats als een vertrekplaats. In de straten van Pau was Pierrick Fedrigo toen succesvol. Een dag later vertrok men van Pau richting Bagnères-de-Luchon, waar Voeckler won. Niet alleen in 2012 won Fedrigo hier, ook in 2010 was hij aan het feest. Nederlanders hebben hier ook wel eens gewonnen, Leon van Bon in 1998 bijvoorbeeld.



De eerste 60 kilometer hebben we nodig om richting het hooggebergte te fietsen. Ondertussen komen de renner wel enkele beklimmingen tegen. Twee van de derde categorie. Allebei zo rond de twee kilometer aan zeven procent. Al best lastig, maar nog niets vergeleken met de beklimmingen die daarna komen. Na 61 kilometer is de tussensprint in Trébons. Een paar kilometer verder rijden de coureurs door Bagnères-de-Bigorre. Hier begint de eerste klim van de buitencategorie van vandaag, Col du Tourmalet.



De Tourmalet is 17 kilometer lang en 7,3% gemiddeld. De eerste vijf kilometer zijn nog makkelijk, de percentages komen daar niet boven de vijf procent. Daarna wordt het wel wat lastiger en dat blijft zo tot de top. Enkele kilometers aan 8%, enkele aan 9% en zelfs nog twee kilometer aan 10%. Niet voor niets buitencategorie. Een hele lastige en vrij lange klim.



De Tourmalet is de col die het vaakst is beklommen in de Tour. Een keer of 80 ondertussen. Zit bijna ieder jaar in het parcours en wordt soms zelfs twee keer in dezelfde ronde beklommen. Voor de renners en voor de kijkers dus geen onbekende berg. Van de ene kant is het mooi, zo'n bijna jaarlijks terugkerend fenomeen, maar het zou ook helemaal niet erg zijn om deze beklimming een paar jaar links te laten liggen en op zoek te gaan naar verborgen pareltjes, want die zijn er in deze omgeving ook nog genoeg. In 2013 werd de Tourmalet overgeslagen, dat was voor het eerst sinds 2007. Thomas Voeckler was in 2012 hier als eerste boven. Een opvolger voor hem wordt dus gezocht.



Boven op de Tourmalet zijn er 95 kilometer gedaan. De wedstrijd is dan nog 50 kilometer lang. Na een lange beklimming volgt vaak een lange afdaling, zo ook nu. In totaal bijna 35 kilometer in dalende lijn. De afdaling van de Tourmalet zelf is bijna 20 kilometer lang en stopt in Luz-Saint-Sauver. Vanuit dit dorp gaan de renners naar rechts, om nog een stukje verder te dalen naar de vallei rond Lac des Gaves. Een paar kilometer verder, in Arbouix, begint de slotklim.



13,6 kilometer aan 7,8% gemiddeld. Misschien nog wel wat zwaarder dan de Tourmalet. De klim begint al vrij uitdagend, met een eerste kilometer aan 6%. Daarna een kilometer aan 8%, om vervolgens daarna wat af te vlakken. Tot kilometer zeven valt het nog wel mee, maar dan begint het echt. Twee kilometer achter elkaar boven de 10%, dan een wat makkelijkere kilometer en vervolgens weer een kilometer boven de 10%. In dit stuk kan een hoop gebeuren. In deze kilometers moet je het doen, want de laatste drie kilometer zijn weer wat makkelijker. Hoewel, tussen de 6,5 en 8%, nog steeds niet heel erg makkelijk. Een goede klim om grote verschillen te maken, zeker met de Tourmalet al in de benen.



Het wordt de vijfde keer dat we naar dit wintersportoord gaan. Nog niet zo heel vaak dus, toch kent iedereen Hautacam. Dat is met name te danken aan Bjarne Riis. In 1996 ging hij op de flanken van deze klim full retard. De klim is bepaald niet makkelijk, met stukken aan 12%, maar Bjarne zat zo vol met EPO dat hij gewoon op het buitenblad naar boven knalde. Hij liet iedereen staan alsof ze met de stadsfiets waren. Bjarne was een van die figuren die wel heel erg ver ging met doping. Zijn hematocriet was zo hoog dat hij 's nachts om het halve uur even een rondje moest lopen, anders bestond de kans dat zijn hart er mee zou stoppen. Zijn bloed was zo dik dat je het op een pannenkoek kon smeren. Uiteindelijk wel hilarische beelden natuurlijk. Blijft mooi.




De laatste keer dat we naar Hautacam gingen was in 2008. Ook toen kregen we een topshow voorgeschoteld. Het was de Tour van Saunier Duval. Riccardo Ricco had al twee ritten gewonnen, maar deed dat wel alleen. Het was wel weer eens tijd voor een ouderwetse 1-2, zoals op de Monte Zoncolan, een jaar eerder. Leonardo Piepoli kwam toen samen met Gibo Simoni over de streep. Op Hautacam kreeg hij Juan José Cobo mee. Samen gingen ze ervandoor. Fränk Schleck probeerde nog wel even aan te haken maar moest Team Ibarguren uiteindelijk toch laten gaan. Ze kwamen dus met z'n tweeën aan en gooiden allebei de handjes in de lucht. Leuk detail: Piepoli kwam als eerste over de streep, maar werd uiteindelijk net als Ricco betrapt. Cobo werd niet betrapt, dus kreeg hij deze overwinning. Van de regen in de drup.



Hautacam zorgt dus wel voor leuke taferelen. Hopelijk nu ook weer. Nibali die net als Riis op het buitenblad naar boven knalt en uiteindelijk met vijf minuten voorsprong wint. Ik zeg doen. Het weer zal niet heel fantastisch zijn, graadje of 20 en kans op regen.

Aangezien vandaag de vluchters het weer hadden gehaald lijkt het mij morgen weer een dag voor de klassementsrenners. Zoals gezegd, een Nibali die met vijf minuten voorsprong wint zou leuk zijn.
1. Nibali. Een imitatie van Riis. Even rondkijken, de concurrentie monsteren. Vast een speldenprikje uitdelen, dan weer even kijken en dan helemaal losgaan. Als een imbeciel met het grootst mogelijke verzet naar boven harken. Het zou kunnen, hij is er goed genoeg voor en is de afgelopen dagen niet heel diep gegaan, denk ik.
2. Peraud. De beste van de rest, wat je best opvallend mag noemen. Altijd wel een prima renner geweest, maar dat hij nu kans maakt om op het podium te komen had ik ook weer niet verwacht.
3. Pinot. Gaat hier dan toch de beslissende slag om de witte trui slaan. Zal niet meteen minuten wegrijden van Bardet, maar in ieder geval toch wel een aantal seconden.
4. Valverde. Valt mij toch een beetje tegen. Na de eerste maanden van dit seizoen had ik verwacht dat hij het Froome en Contador serieus moeilijk had kunnen maken. Uiteindelijk blijkt hij dan zelfs onder te doen voor een Peraud en een Pinot. De befaamde derde week van Movistar blijft dit jaar een beetje uit.
5. Bardet. In ieder geval een renner die durft aan te vallen, dat mag ik wel. Kan het nu ook weer proberen, maar ik denk niet dat het veel op zal leveren. Achja, een vijfde plaats is ook goed.
pi_142686390
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:09 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Want alleen iphone beeldschermen kunnen kapot gaan.
Nee, maar die gaan wel sneller heb ik het idee. Hoeveel paupers met kapotte beeldschermen ik al heb gezien :')
know'm sayin?
×
word? word.
  Moderator donderdag 24 juli 2014 @ 17:10:30 #3
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_142686402
Voor de Belkin's had de Tour nog een week langer moeten duren.
pi_142686414
Majka verloor zoveel toen hij moest wachten op Contador.
pi_142686415
Jammer dat de meeste bergetappes deze Tour ongeveer hetzelfde verlopen.
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:10:50 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_142686417
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:10 schreef alors het volgende:

[..]

Nee, maar die gaan wel sneller heb ik het idee. Hoeveel paupers met kapotte beeldschermen ik al heb gezien :')
Sowieso.. Iphone beeldschermen zijn bij eerste de beste aanraking al kapot
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2014 @ 17:10:51 #7
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_142686420
Nou Valverde, sleep dan de Belkins maar mee
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_142686422
majka wordt nog gepakt
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 24 juli 2014 @ 17:11:01 #9
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_142686424
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:09 schreef marcodej het volgende:

[..]

Virtueel sta ik tweede in de eindstand op 9 puntjes. Nummer 1 heeft Konig, en ik niet.
Wie ben je dan?
pi_142686432
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:10 schreef Slobeend het volgende:
Voor de Belkin's had de Tour nog een week langer moeten duren.
Kruiswijk is een diesel, die kan nog een maand door joh!
Who's your Stannis?
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:11:12 #11
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_142686433
Top-10 blijft hetzelfde zo?
pi_142686438
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:10 schreef alors het volgende:

[..]

Nee, maar die gaan wel sneller heb ik het idee. Hoeveel paupers met kapotte beeldschermen ik al heb gezien :')
ik heb ook genoeg mensen met een gebarsten samsung gezien
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:11:39 #13
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_142686447
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:09 schreef marcodej het volgende:

[..]

Virtueel sta ik tweede in de eindstand op 9 puntjes. Nummer 1 heeft Konig, en ik niet.
Spannend hoor.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_142686453
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:10 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Sowieso.. Iphone beeldschermen zijn bij eerste de beste aanraking al kapot
Onzin, heb mijn iPhone zo vaak laten vallen zonder hoesje en het scherm is nog nooit gebroken.
"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:11:59 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_142686464
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:11 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

ik heb ook genoeg mensen met een gebarsten samsung gezien
Dit boeit niemand.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:12:07 #16
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_142686469
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:11 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

ik heb ook genoeg mensen met een gebarsten samsung gezien
Butthurt Apple fanboy gespot oh oh.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_142686470
Ik heb een keer een lijnbus over mijn telefoon laten rijden. Goed begin van je werkdag om 7:00 's ochtends. :')
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_142686472
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:11 schreef Drolflap het volgende:

[..]

Onzin, heb mijn iPhone zo vaak laten vallen zonder hoesje en het scherm is nog nooit gebroken.
Dan heb je gewoon geluk gehad, want over t algemeen zijn ze meteen kapot.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_142686484
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:11 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Spannend hoor.
Bestwel. Gaat om keiharde knaken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:12:28 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_142686485
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:11 schreef Drolflap het volgende:

[..]

Onzin, heb mijn iPhone zo vaak laten vallen zonder hoesje en het scherm is nog nooit gebroken.
Dan ben je de eerste
pi_142686494
Majka ;(
  Redactie Sport donderdag 24 juli 2014 @ 17:13:03 #22
274204 crew  Mexicanobakker
pi_142686499
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:12 schreef marcodej het volgende:

[..]

Bestwel. Gaat om keiharde knaken.
Best wel dom om Koning Leopold niet te hebben.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_142686502
Bij Majka is Dr. Lamborghini even uitgewerkt...
  donderdag 24 juli 2014 @ 17:13:21 #24
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_142686510
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:13 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Best wel dom om Koning Leopold niet te hebben.
Zeer dom.
pi_142686511
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 17:13 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Best wel dom om Koning Leopold niet te hebben.
Ik had Talansky.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')