abonnement Unibet Coolblue
pi_142801350
Een aantal jaar geleden las ik een stukje over over de groeiende behoefte aan authenticiteit bij de westerse tourist. Op vakantie naar de lokale Aziaat om "tijdelijk een deel uit te maken van het "authentieke" leven". Na een hoop bla, sloot dat artikel af met de vraag: "What is next? Op vakantie naar oorlogsgebieden?"

Dit jaar is de waarde van 'dark tourism' ("warzones" en "political hotspot") geschat op 260 miljard dollar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2014 02:17:31 ]
  maandag 28 juli 2014 @ 10:08:22 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142804684
Normaal ben ik absoluut niet van de collectieve emotie. Vandaar dat ik ook nooit popfestivals of voetbalwedstrijden bezoek.
Maar dit beeld van die lege snelweg, en dan lijkwagen na lijkwagen die voorbij komt zoeven, in alle stilte omgeven, dat had gewoon een bepaalde boodschap, een bepaalde symboliek. Het leek wel een droom van Frits van Egters in de Avonden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_142805651
Hoe krijg je trouwens meer dan 70 lijkwagens bij elkaar? Zouden de gewone sterfgevallen hebben moeten wachten?
  maandag 28 juli 2014 @ 11:03:21 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142805866
Ik vroeg het me ook af.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 28 juli 2014 @ 11:05:03 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142805909
Er gaan per dag in Nederland zo'n 380 mensen dood. We zullen dus ook minstens zoveel lijkwagens hebben. Het aantal van 70 lijkwagens is dus maar een klein deel van het geheel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_142806125
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 11:05 schreef LXIV het volgende:
Er gaan per dag in Nederland zo'n 380 mensen dood. We zullen dus ook minstens zoveel lijkwagens hebben. Het aantal van 70 lijkwagens is dus maar een klein deel van het geheel.
Nee joh, dat loopt toch niet 1 op 1. Wat mij vooral verbaasde was dat het allemaal precies dezelfde wagens leken te zijn.
Aldus.
  maandag 28 juli 2014 @ 11:14:57 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142806160
quote:
2s.gif Op maandag 28 juli 2014 11:13 schreef Z het volgende:

[..]

Nee joh, dat loopt toch niet 1 op 1. Wat mij vooral verbaasde was dat het allemaal precies dezelfde wagens leken te zijn.
Nee, waarschijnlijk hebben wel wel 700 wagens in Nederland. Maar dat maakt het enkel gemakkelijker. De wagens waren niet allemaal precies dezelfde, wel waren ze allemaal zwart. Dat was opzettelijk zo.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_142813854
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:08 schreef LXIV het volgende:
Normaal ben ik absoluut niet van de collectieve emotie. Vandaar dat ik ook nooit popfestivals of voetbalwedstrijden bezoek.
Maar dit beeld van die lege snelweg, en dan lijkwagen na lijkwagen die voorbij komt zoeven, in alle stilte omgeven, dat had gewoon een bepaalde boodschap, een bepaalde symboliek. Het leek wel een droom van Frits van Egters in de Avonden.
Daar sluit ik me bij aan.

Het verbaast me wel dat er vooral in wordt gegaan op het collectieve van de rouw; dat is een element ervan, maar ik heb de afgelopen week juist geleerd dat ik meer waarde hecht aan rituelen en symbolen dan ik dacht. Ik ben een nuchter mens en ik geloof niet in een ziel of een leven na de dood, maar ik voelde me door de ceremonie en de rouwstoet getroost.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_142814351
quote:
2s.gif Op zondag 27 juli 2014 23:26 schreef Z het volgende:
Grunberg heeft daar een goed stuk over geschreven.
http://mobile.nytimes.com(...).html?referrer=&_r=0
In De Correspondent stond een beter stuk waarin uitgelegd werd dat het heel normaal, menselijk zelfs, is om meer te voelen bij de dood van een landgenoot. En dat het in potentie is goeds is, namelijk als het het de basis kan vormen voor het hebben van empathie met anderen buiten je directe groep.

Grunberg schrijft dat een "wij" altijd een "zij" nodig heeft. Dat heeft een "ik" toch ook? In zijn wereld is ieder ander de vijand. En hij ziet 1988 in zijn analyse voor het gemak over het hoofd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_142814749
quote:
7s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:55 schreef k_man het volgende:
Hoe krijg je trouwens meer dan 70 lijkwagens bij elkaar? Zouden de gewone sterfgevallen hebben moeten wachten?
In de zomer overlijden er minder mensen dan in de winter, dus het is waarschijnlijk in deze tijd minder moeilijk om lijkwagens op te vragen bij diverse uitvaartondernemers. En wat Lodewijk al zei: niet alle wagens waren hetzelfde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 15:38:28 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_142815122
Ik heb een nabij iemand eens horen zeggen nadat een dierbare was overleden, dat hij liever had dat het iemand in afrika was overkomen en dat hij het niet kon opbrengen om dat dan erg te vinden... Zulke uitspraken zou ik nooit kunnen maken, maar ik kan wel begrijpen wat hij bedoeld, ik deel het niet.

Ik vind het een vreemde eigenschap van mensen om leed te kunnen categoriseren, maar ook een essentiële eigenschap anders kun je niet leven en moet je constant in rouw zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_142817361
Nee, precies. Dat we selectief zijn, is logisch en dat mensen zich als onderdeel van een groep gedragen ook. Dat gedrag als 'hypocriet' bestempelen (Arnon heeft vandaag in de vk ook weer zo'n soort stukje) vind ik dus overbodig. Want ja, als dat zo is, wat dan? Wat wil je dan? Dat mensen zich met de hele wereld verbonden voelen, of dat we allemaal hyperindividueel zijn? Natuurlijk heb je liever dat het een anoniem iemand in Afrika overkomt dan een dierbare. Ik heb ook liever dat er kinderen aan de andere kant van de wereld sterven dan dat mijn kind sterft. Dat zijn toch idiote gedachtegangen om je mee bezig te gaan houden, onzinnig om uit te spreken of om onszelf en anderen mee de maat te nemen?

Door zich er zo mee bezig te houden, laat Arnon overigens zien dat hij zelf niet anders is natuurlijk.

Ik hecht ook waarde aan symboliek en daarin keer ik gewoon terug naar mijn wortels. Tijdens de minuut stilte zat ik in een kapel in de kloosterkerk. Een dienst zou ik niet bijwonen, maar de atmosfeer van een kerk trekt mij op zulke momenten zeer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142817584
Ik kan het niet meer met je eens zijn, mane, ook voor wat betreft de symboliek. (Ik heb afgelopen week voor het eerst een kaarsje aangestoken in een kerk!)

Het grootste schrikbeeld is voor mij dat er alleen nog maar een "wij" bestaat. Het bestaan van een "zij" maakt de aanwezigheid van een "wij" of "ik" mogelijk, en andersom. Die scheidslijnen zijn niet altijd duidelijk, maar zo is het leven - rommelig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 16:55:38 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_142817955
Symboliek heb ik dan weer helemaal niets mee. Niets zo leeg als een kaarsje bij grafsteen. Mijn vriendin vind het raar dat ik vrijwel niet naar het graf van mijn vader ga maar voor mij is dat graf niets anders als een mooie kei op een vrij lelijk weiland. Met mijn vader heeft het niets meer te maken, zijn botten liggen er de rest van zijn lijf is allang opgegeten en een eigen leven gaan leiden. Nee die symboliek vind ik leeg en niets toevoegend.

Waar ik wel waarde aan hecht zijn dingen die mijn vader bewust of onbewust heeft achter gelaten, ik schrijf dagelijks met zijn pen, ik kweek cactussen in zijn plantenpotjes, etc Dat vind ik veel meer hebben dan iets wat een waarde krijgt omdat men daar ooit een waarde aan heeft gehangen dat vind ik veel te onpersoonlijk.

Ik hoop dan ook dat mocht ik ooit overlijden dat mensen meer waarde hechten aan de onzin die ik ooit op FOK! getypt heb dan aan het bloemetje die ze op het weiland leggen waar ooit wat van moleculen die ooit een kleine periode deel van mij geweest zijn zich hebben bevonden...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_142818060
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 15:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In De Correspondent stond een beter stuk waarin uitgelegd werd dat het heel normaal, menselijk zelfs, is om meer te voelen bij de dood van een landgenoot. En dat het in potentie is goeds is, namelijk als het het de basis kan vormen voor het hebben van empathie met anderen buiten je directe groep.

Grunberg schrijft dat een "wij" altijd een "zij" nodig heeft. Dat heeft een "ik" toch ook? In zijn wereld is ieder ander de vijand. En hij ziet 1988 in zijn analyse voor het gemak over het hoofd.
Het stuk:
https://decorrespondent.n(...)fe/38214330-807b64c6

Ik heb het nog niet gelezen.
Aldus.
pi_142818122
Nou, Thisbe. :{ .

http://www.telegraaf.nl/b(...)ben_het_zwaar__.html

Met dit soort informatie heb ik wel moeite. Ik begrijp niet waarom het zo naar buiten wordt gebracht. Dat het zwaar werk is volstaat. Vertellen wat ze aantreffen, vind ik te ver gaan. Discretie richting slachtoffers en nabestaanden is op z'n plaats. Wij hoeven niet alles te weten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142818815
Het lijkt mij juist wel relevant. Iedereen snapt dat het zwaar werk is, maar ik had nog niet eerder gehoord dat het aantal gevonden slachtoffers zo onzeker is. Ik meende juist begrepen te hebben dat de meeste lichamen in redelijke staat waren. Nu lijkt het echter zo te zijn dat in sommige van die lijkkisten een verzameling menselijke delen zat, waarvan überhaupt niet duidelijk is of ze wel van één persoon zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2014 17:18:58 ]
pi_142818976
Ik hoef dat soort dingen ook niet te weten.
Aldus.
  maandag 28 juli 2014 @ 18:07:28 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_142820409
Het is typische Telegraafspin om onze rommelende onderbuiken te kunnen blijven voeden met pijn, frustratie en ellende.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_142820749
De Volkskrant heeft eenzelfde artikel.
pi_142820824
quote:
2s.gif Op maandag 28 juli 2014 16:55 schreef Bosbeetle het volgende:

Waar ik wel waarde aan hecht zijn dingen die mijn vader bewust of onbewust heeft achter gelaten, ik schrijf dagelijks met zijn pen, ik kweek cactussen in zijn plantenpotjes, etc Dat vind ik veel meer hebben dan iets wat een waarde krijgt omdat men daar ooit een waarde aan heeft gehangen dat vind ik veel te onpersoonlijk.
Die pen heeft ook geen inherente waarde, B. Jij hecht er waarde aan en dat is dus eigenlijk net zoiets.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 18:27:40 #122
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_142820975
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 18:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die pen heeft ook geen inherente waarde, B. Jij hecht er waarde aan en dat is dus eigenlijk net zoiets.
klopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 28 juli 2014 @ 18:31:24 #123
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_142821058
quote:
7s.gif Op maandag 28 juli 2014 18:19 schreef k_man het volgende:
De Volkskrant heeft eenzelfde artikel.
Dat bewijst nogmaals naar welk laag niveau de krantenjournalistiek is gezakt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_142821234
Ik vind ook dit weer flauw. Jij hebt er geen behoefte aan, ik ook niet, maar een ander misschien wel. Iedereen verwerkt op een andere manier. Zo wil de een alles weten en zien, en de ander liever niet. Mij is bijvoorbeeld gegarandeerd dat het me goed zou doen om mijn vader in zijn kist te zien, dat ik het nodig zou hebben om zijn dood te kunnen verwerken. Ik vond het een vreselijk beeld en wou dat ik voet bij stuk had gehouden - ik had dit niet willen zien.

Ik vind het wel valide om je af te vragen of het publiek recht heeft om zulke dingen te horen (en te zien). De ongecensureerde foto's van de rampplek bijvoorbeeld, moeten journalisten die wel openbaar maken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_142824160
Het gaat mij om wat het publiek te weten komt, Claudia. De nabestaanden hebben recht om de vragen die ze hebben zoveel mogelijk beantwoord te krijgen. Dat de Volkskrant en de Telegraaf dit nieuws allebei brengen is op zich niet zo raar: de korpschef deelt deze informatie met de Tweede Kamer. Dus dan berichten de kranten dat. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de korpschef zo in detail treedt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')