abonnement Unibet Coolblue
pi_142645110
Wie kent eigenlijk nog die piepgeluidjes vroeger op de radio als je je tuner helemaal naar 88FM of nog lager draaide. Wat was dat eigenlijk?
  woensdag 23 juli 2014 @ 17:15:52 #2
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_142645170
Werd vaak politiezender genoemd.
pi_142645185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 17:15 schreef DemonRage het volgende:
Werd vaak politiezender genoemd.
Bij ons zeiden we altijd dat het van het leger was :P

Ik richtte soms m'n antenne op overvliegende straaljagers, kijken of ze iets raars deden, maar was toen heel jong hoor, echt waar :')
pi_142645506
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 17:15 schreef DemonRage het volgende:
Werd vaak politiezender genoemd.
Dank, doordat jij het politiezender noemde heb ik dit gevonden:
MLN / Oude politie radio van vroeger (88fm)

Dat zocht ik!

Dit geluid dus:
http://www.pa3hjh.nl/sites/default/files/audio/semafoonriedel.mp3

CREEPY! :P
  woensdag 23 juli 2014 @ 17:31:43 #5
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_142645796
Je had vroeger op de AM band ook nog weleens piraten die modemgeluiden uitzonden.
Als je dat dat opnam vanaf het begin tot het eind dan had je weer een leuk spel voor de commodore of MSX binnen :D
  Redactie Frontpage woensdag 23 juli 2014 @ 17:57:41 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_142646805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 17:31 schreef SiGNe het volgende:
Je had vroeger op de AM band ook nog weleens piraten die modemgeluiden uitzonden.
Als je dat dat opnam vanaf het begin tot het eind dan had je weer een leuk spel voor de commodore of MSX binnen :D
haha inderdaad. Maar een beetje ruis op de lijn, en had voor jan lul een uur op staan nemen.

Overigens, het geluidje van JDx plaatst, heb ik nog nooit gehoord. Leip zeg.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_142646968
Ik dacht dat het een vliegtuigbaken was. Het zat altijd naast de politie. In A'dam kreeg je er vaak nog de waterpolitie bij.
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  woensdag 23 juli 2014 @ 18:39:51 #8
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_142648243
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:02 schreef Gravedigger het volgende:
Ik dacht dat het een vliegtuigbaken was. Het zat altijd naast de politie. In A'dam kreeg je er vaak nog de waterpolitie bij.
Dat dacht ikzelf ook trouwens, het signaal is namelijk te kort en het patroon herhaalt zich steeds weer.
pi_142649654
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:39 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dat dacht ikzelf ook trouwens, het signaal is namelijk te kort en het patroon herhaalt zich steeds weer.
Ik herinner me er wel meer variatie in.
  donderdag 24 juli 2014 @ 20:44:52 #10
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_142694203
Verrek ja :D als klein jochie zat ik aan zo'n transistorradio vaak te rommelen met de tunerknop, gewoon nieuwsgierig om te luisteren wat voor zenders er allemaal waren en ook helemaal naar de laagste FM-frequentie draaien, daar hoorde ik ook van die rare piepjes.
Nu is het dus opgehelderd, het is dus een politiezender ;)
'It's a boy'
pi_142697621
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:44 schreef Ivy_Mike het volgende:
Verrek ja :D als klein jochie zat ik aan zo'n transistorradio vaak te rommelen met de tunerknop, gewoon nieuwsgierig om te luisteren wat voor zenders er allemaal waren en ook helemaal naar de laagste FM-frequentie draaien, daar hoorde ik ook van die rare piepjes.
Nu is het dus opgehelderd, het is dus een politiezender ;)
Nee. Dit had helemaal niets met politie te maken. Op 87,5 MHz werkte semafoon. Dit was een berichtendienst waarmee ook particulieren iets konden doorgeven aan personen die op dat moment niet via een vaste telefoonlijn bereikbaar waren. Er waren speciale ontvangers waarmee 6 verschillende codes konden worden doorgegeven. Dan moest er natuurlijk wel van te voren met degene voor wie het bericht bestemd was zijn afgesproken wat elke code zou betekenen. Iemand die een bericht wilde doorgeven had geen extra apparatuur nodig maar kon daarvoor een speciaal telefoonnummer bellen om verbinding te krijgen met de semafooncentrale in Den Haag.
pi_142698803
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:44 schreef Ivy_Mike het volgende:
Verrek ja :D als klein jochie zat ik aan zo'n transistorradio vaak te rommelen met de tunerknop, gewoon nieuwsgierig om te luisteren wat voor zenders er allemaal waren en ook helemaal naar de laagste FM-frequentie draaien, daar hoorde ik ook van die rare piepjes.
Nu is het dus opgehelderd, het is dus een politiezender ;)
Nee zo noemden mensen (vooral kinderen denk ik) dat, maar het was een soort van semafoon zender.
  donderdag 24 juli 2014 @ 22:55:32 #13
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_142700780
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee. Dit had helemaal niets met politie te maken. Op 87,5 MHz werkte semafoon. Dit was een berichtendienst waarmee ook particulieren iets konden doorgeven aan personen die op dat moment niet via een vaste telefoonlijn bereikbaar waren. Er waren speciale ontvangers waarmee 6 verschillende codes konden worden doorgegeven. Dan moest er natuurlijk wel van te voren met degene voor wie het bericht bestemd was zijn afgesproken wat elke code zou betekenen. Iemand die een bericht wilde doorgeven had geen extra apparatuur nodig maar kon daarvoor een speciaal telefoonnummer bellen om verbinding te krijgen met de semafooncentrale in Den Haag.
Ohhh zit dat zo :+
'It's a boy'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')