abonnement Unibet Coolblue
pi_142631969
Hallo allen,

Ik las vanochtend het artikel van Rob Wijnberg over de 'nationalisering van de MH-17 ramp', waarin hij betoogt dat wij bij deze ramp teveel kijken naar de slachtoffers als Nederlands, in plaats van als 'medemensen'. Het artikel kan hier gevonden worden: http://www.groene.nl/artikel/nationalisering-van-een-ramp

Ik ben het grotendeels hiermee eens en heb hier een beetje op voortgeboorduurd, omdat ik benieuwd ben waarom er voor velen altijd dodelijke slachtoffers binnen de kennissenkring moeten vallen voor men zich er mee bezig gaat houden. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan, en van Wijnberg's artikel, vinden:

Vandaag, op de dag van nationale rouw, denken we massaal aan alle slachtoffers, waarbij veel mensen indirect wel iemand kennen die hierdoor getroffen is. Zelf ken ik persoonlijk gelukkig niemand, maar met name het verhaal over slachtoffer Tessa van der Sande, mensenrechtenactivist voor Amnesty International die ironisch genoeg juist oorlogsrecht gestudeerd had, was aangrijpend.
Uiteraard zijn de schuldigen voor deze 'ramp', 'ongeluk' of zoals ik het zelf liever noem 'megalomane massamoord' alleen te vinden in het kamp van de militaire seperatisten en de Russische wapenleveranciers. Maar er zijn zoveel conflicten op deze wereld waar wij in Nederland ook invloed op hebben. Oorlogen die gevoerd worden om water, grondstoffen of land en die deels gedreven worden vanuit onze drang naar meer, meer, meer en ons egoïsme. En zo zijn er veel meer conflicten zonder directe menselijke slachtoffers waar wij toch met z'n allen invloed op uit kunnen oefenen. Ik hoop dan ook dat we deze aanslag niet alleen als incident zien, maar dat we dit aangrijpen om ons meer bezig te houden met datgene wat buiten Nederland voor schandaligs gebeurt. Want ondanks dat we uiteraard altijd denken aan de mensen die het dichtst bij ons staan, mogen wij onze zorgen nooit beperken tot alleen diegenen die toevallig binnen onze landsgrenzen wonen of geboren zijn.

Vandaag een dag van verdriet om dat vreselijke leed wat al die families van nabestaanden moeten ondergaan. Morgen het begin van een grotere bekommering om alles en iedereen die slachtoffer van conflict is in deze wereld, wie er ook schuld aan moge hebben. Dat hoop ik althans..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142632129
Eigen volk eerst. Zo simpel is het.
pi_142632173
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:18 schreef Friek_ het volgende:
Eigen volk eerst. Zo simpel is het.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_142632384
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:18 schreef Friek_ het volgende:
Eigen volk eerst. Zo simpel is het.
Wat is er dan zo speciaal aan 'ons volk'? Behalve dat we allen onderdaan zijn van de staat Nederland en wellicht dezelfde taal spreken.
Als er een vliegtuig met vooral Nederlanders (van wie ik niemand ken) neerstort, word ik blijkbaar geacht dit erger te vinden dan wanneer er een vliegtuig Chinezen neerstort.
pi_142632411
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:18 schreef Friek_ het volgende:
Eigen volk eerst. Zo simpel is het.
Daar heeft dit nou juist helemaal niets mee te maken. Dit gaat helemaal niet over prioriteit geven aan je eigen land.
Of wou je zeggen dat je cognitieve en empatische vermogens slechts toereikend zijn om 1 ramp per jaar te kunnen verwerken? :')
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142632459
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:

[..]

Daar heeft dit nou juist helemaal niets mee te maken. Dit gaat helemaal niet over prioriteit geven aan je eigen land.
Of wou je zeggen dat je cognitieve en empatische vermogens slechts toereikend zijn om 1 ramp per jaar te kunnen verwerken? :')
Nee, dat we sowieso eerder iets om onze naasten moeten geven dan om vreemden. Dat gezwets dat we evenveel om elk slachtoffer ongeacht nationaliteit moeten geven is leuk bedacht, maar weinig reëel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2014 12:31:19 ]
pi_142632547
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:29 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee, dat we sowieso eerder iets om onze naasten moeten geven dan om vreemden. Dat gezwets dat we evenveel om elk slachtoffer ongeacht nationaliteit moeten geven is leuk bedacht, maar weinig reëel.
99% van de Nederlanders zijn ook 'vreemden', in de zin dat je ze niet kent.
pi_142632579
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

99% van de Nederlanders zijn ook 'vreemden', in de zin dat je ze niet kent.
Nee, want daarmee deel je een cultuur, taal en nationaliteit.
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:34:39 #9
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_142632601
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:

[..]

Daar heeft dit nou juist helemaal niets mee te maken. Dit gaat helemaal niet over prioriteit geven aan je eigen land.
Of wou je zeggen dat je cognitieve en empatische vermogens slechts toereikend zijn om 1 ramp per jaar te kunnen verwerken? :')
Ik las toevallig dit stuk: http://mobile.nytimes.com(...).html?_r=3&referrer=

Als er veel rampen zijn raken die vermogen 'verdoofd'.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_142632734
quote:
6s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:34 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik las toevallig dit stuk: http://mobile.nytimes.com(...).html?_r=3&referrer=

Als er veel rampen zijn raken die vermogen 'verdoofd'.
Goed stuk.
Ja doei.
pi_142632933
Friek heeft gelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Eindredactie Games woensdag 23 juli 2014 @ 12:44:54 #12
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_142632945
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:13 schreef keste010 het volgende:

Maar er zijn zoveel conflicten op deze wereld waar wij in Nederland ook invloed op hebben. Oorlogen die gevoerd worden om water, grondstoffen of land en die deels gedreven worden vanuit onze drang naar meer, meer, meer en ons egoïsme. En zo zijn er veel meer conflicten zonder directe menselijke slachtoffers waar wij toch met z'n allen invloed op uit kunnen oefenen. Ik hoop dan ook dat we deze aanslag niet alleen als incident zien, maar dat we dit aangrijpen om ons meer bezig te houden met datgene wat buiten Nederland voor schandaligs gebeurt.
Origineel hoor Rob. "In Afrika gaan elke dag kindjes dood aan honger en aids!!11"

quote:
Want ondanks dat we uiteraard altijd denken aan de mensen die het dichtst bij ons staan, mogen wij onze zorgen nooit beperken tot alleen diegenen die toevallig binnen onze landsgrenzen wonen of geboren zijn.
Pardon? Volgens mij mogen mensen zelf nog wel even uitmaken waar ze wel of niet bij stil staan. Dit lijkt wel een beetje op dat gezeik ten tijde van herdenkingsdag, dat je wel of niet gevallen Duitsers mag herdenken :') "Waag het niet om persoon/bevolking X wel/niet te herdenken want dan zwaait er wat!"

quote:
Vandaag een dag van verdriet om dat vreselijke leed wat al die families van nabestaanden moeten ondergaan. Morgen het begin van een grotere bekommering om alles en iedereen die slachtoffer van conflict is in deze wereld, wie er ook schuld aan moge hebben. Dat hoop ik althans..
:O Het is gewoon een logisch gevolg aangezien er duizenden mensen zijn die vrienden/kennissen/dierbaren hebben verloren. Dat je niet alle andere ellende in de wereld daardoor moet vergeten lijkt me evident en vrij zinloos voor de discussie.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_142632970
quote:
6s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:34 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik las toevallig dit stuk: http://mobile.nytimes.com(...).html?_r=3&referrer=

Als er veel rampen zijn raken die vermogen 'verdoofd'.
Uitstekend stuk inderdaad. Het gaat mij dan ook niet om de 'claim' op mensen hun medeleven. Wat mij wel verbaast is dat we wel om ons maar te beschermen tegen het 'teveel hebben om ons zorgen over te maken', geografische grenzen gebruiken om ons verdriet in te dammen. En dat terwijl die geografische grenzen zeker voor een multicultureel land als Nederland op vrij weinig gebaseerd zijn.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142633044
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:44 schreef 2dope het volgende:

Pardon? Volgens mij mogen mensen zelf nog wel even uitmaken waar ze wel of niet bij stil staan. Dit lijkt wel een beetje op dat gezeik ten tijde van herdenkingsdag, dat je wel of niet gevallen Duitsers mag herdenken :') "Waag het niet om persoon/bevolking X wel/niet te herdenken want dan zwaait er wat!"

:') Oja, uiteraard het vrijheids-argument weer als troefkaart spelen. Alsof ik dat ontkend zou hebben. Het gaat mij om de logica van het jezelf beperken in waar je je wel of niet zorgen om maakt en dat dat nu op een puur geografische manier gebeurt. Jou versimplificering van Wijnberg's punt laat in ieder geval zien dat je dat deel van zijn tekst niet begrepen hebt.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142633054
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:29 schreef Friek_ het volgende:
Nee, dat we sowieso eerder iets om onze naasten moeten geven dan om vreemden. Dat gezwets dat we evenveel om elk slachtoffer ongeacht nationaliteit moeten geven is leuk bedacht, maar weinig reëel.
'sociaal' is ook de neiging hebben om in groepen te leven, inclusief de grotere binding, loyaliteit en aanhankelijkheid ten opzichtte van mede-groepsgenoten.. en eveneens inclusief het soms uitsluiten van elementen 'buiten' de eigen groep.

Oftewel, het is 'sociaal' om die extra binding te hebben ten opzichtte van anderen 'binnen' je eigen sociale omgeving, waarmee je meer en een directer contact hebt en vaak ook meer eigenschappen en ervaringen, of bv ook een taal en een cultuur deelt.

naast 'genationaliseerd' is de ramp evenzeer ge-'regionaliseerd' of ge-'lokaliseerd' doordat mensen extra erop reageren als een slachtoffer in hun direkte omgeving woonde, in hun stad of dorp of er vlakbij... of als ze bv via een of twee 'bekenden/familieleden' er een link mee kunnen vinden..
Dat is verder an sich niet 'verkeerd'... het is gewoon een menselijke eigenschap.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_142633133
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:33 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee, want daarmee deel je een cultuur, taal en nationaliteit.
Omdat je een bepaalde taal spreekt, moet je je in het bijzonder verbonden voelen met mensen die dat ook doen? En wat maakt die Nederlandse cultuur zo speciaal?

Dan zou het logischer zijn om te zeggen dat je verbonden zou moeten voelen met iedereen de wereld, al is het maar omdat je het mens-zijn deelt.
pi_142633229
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Omdat je een bepaalde taal spreekt, moet je je in het bijzonder verbonden voelen met mensen die dat ook doen? En wat maakt die Nederlandse cultuur zo speciaal?
Het hoeft niet. Niemand dwingt jou om extra bedroefd te zijn om de dood van 200 landgenoten. Ga echter niet lopen zaniken als anderen dat wel zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:56:55 #18
236046 NotYou
tigerblood
pi_142633305
groene.nl :')

quote:
De MH17 is geen Nederlandse tragedie, en evenmin een Oekraïense of Maleisische, het is een menselijke ramp. Terreur trekt zich weinig aan van landsgrenzen. Laten we onze medemenselijkheid en solidariteit daar dan ook niet toe beperken.
Mag ik een teiltje? :r
Je suis Charlie Sheen
pi_142633363
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het hoeft niet. Niemand dwingt jou om extra bedroefd te zijn om de dood van 200 landgenoten. Ga echter niet lopen zaniken als anderen dat wel zijn.
Van mij mag iedereen herdenken wat hij wil. Het gaat mij er meer om dat het je kwalijk wordt genomen als je niet meedoet in de landelijke rouw, ten onrechte wat mij betreft.
pi_142633392
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Omdat je een bepaalde taal spreekt, moet je je in het bijzonder verbonden voelen met mensen die dat ook doen? En wat maakt die Nederlandse cultuur zo speciaal?

Dan zou het logischer zijn om te zeggen dat je verbonden zou moeten voelen met iedereen de wereld, al is het maar omdat je het mens-zijn deelt.
Zo werkt het nou eenmaal bij veel mensen.

Maar ik snap het zelf ook niet helemaal. De beelden van de Syrische gifgasaanval vind ik verreweg het meest verschrikkelijke en aangrijpende dat ik in de afgelopen jaren heb gezien, maar voor veel mensen waren die twee vermiste jongetjes in Limburg op dat moment een stuk belangrijker omdat dat in Nederland was.

Die bioloog Frans de Waal legde toen nog uit in College Tour dat dat logisch is; dat het iets natuurlijks zou zijn om je landgenoten veel belangrijker te vinden dan andere mensen die je niet kent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2014 13:00:18 ]
pi_142633408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Van mij mag iedereen herdenken wat hij wil. Het gaat mij er meer om dat het je kwalijk wordt genomen als je niet meedoet in de landelijke rouw, ten onrechte wat mij betreft.
Niemand neemt je iets kwalijk. Wel vinden mensen het irritant wanneer je in een MH17-topic gaat lopen verkondigen dat die extra aandacht voor Nederlandse slachtoffers maar stom is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_142633521
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo werkt het nou eenmaal bij veel mensen.

Maar ik snap het zelf ook niet helemaal. De beelden van de Syrische gifgasaanval vind ik verreweg het meest verschrikkelijke en aangrijpende dat ik in de afgelopen jaren heb gezien, maar voor veel mensen waren die twee vermiste jongetjes in Limburg op dat moment een stuk belangrijker omdat dat in Nederland was.

Die bioloog Frans de Waal legde toen nog uit in College Tour dat dat logisch is; dat het iets natuurlijks zou zijn om je landgenoten veel belangrijker te vinden dan andere mensen die je niet kent.
Ja het zal wel vooral een evolutionair dingetje zijn. Plus dat de media een grote rol spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 23-07-2014 13:56:08 ]
pi_142633571
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Van mij mag iedereen herdenken wat hij wil. Het gaat mij er meer om dat het je kwalijk wordt genomen als je niet meedoet in de landelijke rouw, ten onrechte wat mij betreft.
Door wie word je dat kwalijk genomen?
  Eindredactie Games woensdag 23 juli 2014 @ 13:08:22 #24
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_142633668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:47 schreef keste010 het volgende:

[..]

:') Oja, uiteraard het vrijheids-argument weer als troefkaart spelen. Alsof ik dat ontkend zou hebben.
Ik heb geen idee wat jij wel of niet ontkend hebt, ik reageer op het stellige, voor zover ik weet uit het artikel afkomstige, 'we mogen onze zorgen niet beperken tot'. Ik vind dat nogal moral high horse geblaat. Dat andere ellende niet vergeten mag worden door een interne ramp lijkt me buiten kijf staan.

quote:
Het gaat mij om de logica van het jezelf beperken in waar je je wel of niet zorgen om maakt en dat dat nu op een puur geografische manier gebeurt.
Het is niet alleen geografisch. Het feit dat we in Nederland multiculti zijn en 'grenzen vervagen' betekent niet automatisch dat de affiniteit met je landgenoten verdwijnt.

In Nederland zijn er hele hordes mensen die het geen fuck interesseert wat er buiten hun volksbuurtje gebeurt.
Ikzelf ben oprecht geïnteresseerd in werelwijd nieuws, geopolitiek, oorlogen etc. maar dat betekent niet dat ik 20 doden in Pakistan met een zelfde blik bekijk als 20 doden in het winkelcentrum bij mij om de hoek.

quote:
Jouw versimplificering van Wijnberg's punt laat in ieder geval zien dat je dat deel van zijn tekst niet begrepen hebt.
Sure.

Opmerkelijk trouwens dat ik nu de 'ver-van-mijn-bed-show'-roepers loop te verdedigen terwijl ik die uitspraak niet kan uitstaan :')
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_142633821
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:04 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ja het zal wel vooral een evolutionair dingetje zijn. Plus dat de media een grote rol speelt.
Dat je meer voelt voor mensen die dichter bij je staan is iets evolutionairs ja.

Maar dat evolutionair is ingebakken dat mensen binnen de landsgrens dichter bij je staan? Zo lang bestaan landsgrenzen nog helemaal niet. Dat zal idd wel iets met de media te maken hebben. Met programma's zoals Hart van Nederland die stompzinnig non-nieuws uit het hele land presenteren alsof het bij de buren is gebeurd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')