www.telegraaf.nl/autovisi(...)d_van_Ampera___.htmlquote:‘Opel neemt afscheid van Ampera’
door redactie Autovisie
De Opel Ampera is blijkbaar geen lang leven beschoren. De Duitse autobouwer zou volgens het autovakblad Automotive News geen vervolg aan het hybridemodel geven.
Het vakblad schrijft dat wanneer de productie van het huidige model eind volgend jaar stopt, er geen opvolger staat. Reden is de tegenvallende afzet van de Ampera. Opel verkocht afgelopen jaar in heel Europa slechts 3.184 stuks, waarvan 2.207 in Nederland. Dit jaar zijn er in heel Europa zo’n 350 stuks op kenteken gegaan.
Snel reageren
Mocht Opel inderdaad geen opvolger ontwikkelen (de fabrikant onthoudt zich van commentaar) en daar spijt van krijgen, dan kan het merk snel reageren. Zustermerk Chevrolet komt wel met een opvolger voor de Volt. Dat model wordt niet in Europa aangeboden, waardoor Opel binnen de General Motors-familie juist het rijk alleen zou hebben. De huidige modellen verschillen ook al niet veel van elkaar.
Samenwerking
De Ampera verscheen eind 2011 op de markt. De auto is in samenwerking met Chevrolet ontwikkeld en wordt door GM in de Verenigde Staten geproduceerd. In Nederland zijn sinds de marktintroductie 4.911 stuks geregistreerd. Dit jaar staat de teller op nul, maar de verkoop van de hybride-hatchback is afgelopen jaar naar voren getrokken vanwege veranderende belastingvoordeeltjes.
Meer hybride modellen
In een eerder interview met Autovisie vertelde Opels verkoopbaas en bestuurslid Peter Christian Küspert dat het aantal hybride modellen van Opel in de toekomst toe zal nemen. “Net zoals elke autofabrikant zijn we gedwongen om de CO2-emissies verder terug te dringen en hybridisatie is daarbij een prima oplossing. Voor nu zijn we vooral bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. Neemt niet weg dat we zeker klaar zijn voor het hybridiseren van modellen. We focussen ons overigens niet alleen op hybride techniek, want uit conventionele benzine- en dieselmotoren valt ook nog heel wat te halen”, aldus Küspert destijds.
zonder dergelijke maatregelen was er nu nauwelijks hybride en in de toekomst helemaal geen elektrisch op de weg... Zo simpel is het gewoon.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:25 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het is ook gewoon een kutauto die erg matig schijnt te rijden en alleen maar verkocht is ivm de belastingvoordelen. Zonder subsidie is er simpelweg geen markt voor, dat blijkt wel. En dat is prima te begrijpen. Weg met die onzin. Sowieso: opzouten met die belachelijke bijtellingsregels die het hele Nederlandse wagenpark verneuken.
idd.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:28 schreef Deetch het volgende:
Zonder korting wil blijkbaar niemand hybride rijden. Misschien moet de benzine nog een tikje duurder
misschien moet jij je eens na laten kijkenquote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:28 schreef Deetch het volgende:
Zonder korting wil blijkbaar niemand hybride rijden. Misschien moet de benzine nog een tikje duurder
trollololololquote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
misschien moet jij je eens na laten kijken
Sowieso rijdt 95% van de mensen die een ecohok rijden dat ding niet omdat hij zo geweldig goed voor het milieu is, maar puur uit financieel oogpunt.
Jammer eigenlijk dat de amp eruit gaat; vind dat ding 10 keer beter te pruimen op mijn netvlies als een Prius
Een prius haalt wel gewoon wat er geschreven wordt. Als je hem maar rijd zoals hij bedoelt is, en niet zoals de gemiddelde vertegenwoordiger er mee rijd. En die gaan dan zitten lachen en klagen dat i 1:13 rijd met z'n rijgedragquote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:45 schreef Piet__Piraat het volgende:
Daar doel ik niet op. Waar mijn inziens het bijtellingsmanco zit, is de schaal waarop het gebaseerd is. Een gemanipuleerde verbruikscyclus en een theoretische CO-waarde, die niemand haalt. Want driekwart van de voordelige bijtellers wordt door de berijders volledig aan gort gereden om tot een beetje vooruit te komen. Dat geldt voor zowel de driecilinder naaimachinediesels, als voor hybrides.
Als ze daarbij iets 'verzinnen' waarbij bijtelling bepaald wordt op basis van het daadwerkelijke verbruik, dan kan het lonen om hybride te rijden en je best te doen.
dat is dus inherent aan mijn verhaal; heel veel mensen die in zo'n ding rijden hebben helemaal niks met het milieu, en rijden dat hok omdattie goedkoop in de bijtelling is. Eigenlijk zouden ze.graag een dAuwdi rijden, maja, cemtjes, en dus proberen ze maar alleen de rijstijl te handhaven, en dat valt niet mee met een grasmaaier in het vooronder.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:45 schreef Piet__Piraat het volgende:
Daar doel ik niet op. Waar mijn inziens het bijtellingsmanco zit, is de schaal waarop het gebaseerd is. Een gemanipuleerde verbruikscyclus en een theoretische CO-waarde, die niemand haalt. Want driekwart van de voordelige bijtellers wordt door de berijders volledig aan gort gereden om tot een beetje vooruit te komen. Dat geldt voor zowel de driecilinder naaimachinediesels, als voor hybrides.
Als ze daarbij iets 'verzinnen' waarbij bijtelling bepaald wordt op basis van het daadwerkelijke verbruik, dan kan het lonen om hybride te rijden en je best te doen.
Driekwart in Nederland, dankzij de enorme subsidie (of beter gezegd: dankzij de enorme belasting op andere auto's)...quote:Opel verkocht afgelopen jaar in heel Europa slechts 3.184 stuks, waarvan 2.207 in Nederland.
Dat is op zich een maatregel die zeker zoden aan de dijk zal zetten voor het verbruik in Nederland.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:57 schreef RaymondK het volgende:
Het hele mee leasen van brandstof zou ten eerste verboden moeten worden. Dat is een simpele tweak en spoort bedrijven aan hun personeel zuiniger te doen laten rijden (denk ik...)
Wat een frustratiesquote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:12 schreef Sounddragon het volgende:
Als ik weer eens een Prius op mijn achtbumper heb zitten of op de linkerrijstrook zie hangen, krijg ik altijd heel erg de neiging om uit het raam te kotsen
Ik weet niet wat voor een eisen jij allemaal aan een auto stelt, maar m'n ouders hebben d'r 1 prive, en dat ding gaat als de brandweer als het moet, is fluister stil, hapt als een pitbull als je remt. En gaat keurig 1:25 gemiddeld. Gewoon een moderne stille auto.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een proefrit gemaakt in een Prius, ding maakt veel te veel herrie als je op benzine rijdt, remt voor geen meter en zeer oncomfortabel is hij ook nog. Ik betaal liever meer bijtelling dan daarin te moeten rijden.
Zowel de Audi, Peugeot en Renault waar ik de laatste jaren in gereden heb zijn stiller en remmen beter, en zijn comfortabeler.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:29 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor een eisen jij alelmaal aan een auto stelt, maar m'n ouders hebben d'r 1 prive, en dat ding gaat als de brandweer als het moet, is fluister stil, hapt als een pitbull als je remt. En gaat keurig 1:25 gemiddeld. Gewoon een moderne stille auto.
Serieus onzin wat je daar allemaal schrijft imho.
Misschien dat een S klasse factoren comfortabler rijd, maar een andere gemiddelde middenklasser rijd minder en maakt meer geluid.
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zowel de Audi, Peugeot en Renault waar ik de laatste jaren in gereden heb zijn stiller en remmen beter, en zijn comfortabeler.
Het probleem is vooral dat de bestuurders de brandstof niet hoeven te betalen, dus zelfs als benzine ¤ 10,- per liter kost rijden ze er nog niet mee zoals de auto bedoeld is, het boeit ze immers niet wat de brandstof kost, het gaat ze alleen maar om de bijtelling.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:40 schreef RaymondK het volgende:
idd.
een hybride is wel degelijk zuiniger wanneer je de techniek gebruikt zoals hij bedoelt is door de fabrikant. De peut is idd. gewoon nog niet duur genoeg om mensen van hun "aangeleerde" gedrag af te helpen.
Daar heb je meteen het punt. Men rijdt hem niet zoals ie bedoeld is, omdat ie alleen maar is gekocht vanwege het belastingvoordeel, niet omdat men graag met die techniek wil rijden. Hetzelfde geldt voor de Outlander PHEV en de V60 Plug-in Hybrid. Waarbij die laatste nog steeds een potentiële topper is doordat ie gewoon veel vermogen heeft, dat is zelfs tegen 7% nog aantrekkelijk. Maar de rest? Allemaal gereden voor de lage bijtelling. En worden dus niet gebruikt zoals bedoeld, dus het effect ervan is nihil. Behalve voor de portemonnee, maar volgens mij was dat niet het doel van de overheid.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:57 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een prius haalt wel gewoon wat er geschreven wordt. Als je hem maar rijd zoals hij bedoelt is, en niet zoals de gemiddelde vertegenwoordiger er mee rijd. En die gaan dan zitten lachen en klagen dat i 1:13 rijd met z'n rijgedrag
En daar heb je meteen het punt.... Het doel van de overheid is benzine verkopen....quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:45 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Daar heb je meteen het punt. Men rijdt hem niet zoals ie bedoeld is, omdat ie alleen maar is gekocht vanwege het belastingvoordeel, niet omdat men graag met die techniek wil rijden. Hetzelfde geldt voor de Outlander PHEV en de V60 Plug-in Hybrid. Waarbij die laatste nog steeds een potentiële topper is doordat ie gewoon veel vermogen heeft, dat is zelfs tegen 7% nog aantrekkelijk. Maar de rest? Allemaal gereden voor de lage bijtelling. En worden dus niet gebruikt zoals bedoeld, dus het effect ervan is nihil. Behalve voor de portemonnee, maar volgens mij was dat niet het doel van de overheid.
Nee, het doel is zoveel mogelijk geld binnen te halen. Linksom of rechtsom.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:51 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En daar heb je meteen het punt.... Het doel van de overheid is benzine verkopen....
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het doel is zoveel mogelijk geld binnen te halen. Linksom of rechtsom.
Is voor korte ritjes een kleine, lichte auto niet verstandiger?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:51 schreef DieselTank het volgende:
Plugin is misschien nog iets voor nederland ivm met korte ritjes.... Maar als je over de snelweg gaat cruisen kan je bijv beter een nieuwe diesel nemen dan zon hybride...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |