abonnement Unibet Coolblue
pi_142859080
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 15:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Even een verhaaltje:

Een katholieke auteur heeft geprobeerd het punt te maken dat homoseksuelen niet afgekeurd moeten worden, maar dat slechts hun daden afgekeurd moeten worden. Dat kan niet, zeggen de atheïsten op een bepaalde site, want dat is hetzelfde.

Nu, ik probeer hen uit te leggen dat we in het dagelijkse leven niet anders doen: we keuren niet af dat mensen de neiging hebben een ander op het gezicht te slaan - daar kan men immers niets aan doen. We keuren alleen af dat als ze daadwerkelijk slaan, omdat ze daar wel iets aan kunnen doen. Idem voor pedofielen: we keuren niet af dat mensen pedofiele gevoelens hebben, want daar kunnen ze niets aan doen. We keuren het alleen af als ze pedofiele handelingen doen, wat wél in hun macht ligt.

Kutvergelijking, zeggen de atheïsten, want slaan en pedofiele handelingen worden om een goede reden afgekeurd en homoseksualiteit niet. Irrelevant, zeg ik, want het gaat slechts om de vraag hoe men omgaat met iets dat men afkeurt, niet om de redenen waarom dat afgekeurd wordt.

Ik probeer hen duidelijk te maken dat het slechts een poging was om te illustreren hoe "haat de daad, niet de persoon" net zo legitiem is als men homoseksualiteit afkeurt als bij de dingen die wij in het dagelijkse leven afkeuren, zoals pedofilie en slaan.

Maar, zeggen de atheïsten, je mag pedofilie niet vergelijken met homoseksualiteit, vieze kutchristenreliretardklootzak. Ik weer: in dezen kan dat best, van het zijn beide aangeboren seksuele voorkeuren die zich uiten in handelingen. Zij: maar pedofilie is schadelijk en homofilie niet! Ik: |:(
---------------------------

Nou, beste mensen, ik raak steeds meer gedesillusioneerd door de atheïstische kringen. Al die zogenaamde vrijdenkers zijn vooral schapen, herkauwers van de atheïstische dogmata. Ze gebruiken dezelfde argumenten, ze lezen dezelfde boeken, ze aanbidden dezelfde mensen. Ze doen net zo hard aan stompzinnig, kortzichtig en dogmatisch denken als hun religieuze tegenhangers. En dat volk beroemt zich er dan op de wetenschappelijke methode aan te hangen en vrij van vooroordelen te zijn. :')

Dank u voor de aandacht.

/rant
Misschien verwacht je gewoon teveel van atheïsten. Die groep is gemiddeld echt niet zoveel intelligenter dan de groep theïsten. Ook onder atheïsten heb je niet zo snuggere figuren tussen zitten.

Maar waar ik zelf dan erg aan stoor is dat het tegenwoordig nogal hip is om homoseksualiteit en pedoseksualiteit met elkaar te vergelijken. Die eerste valt onder welk geslacht de persoon in kwestie aantrekkelijk vindt. Daarin heb je vier smaken. Heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit en aseksualiteit. Een pedofiel daarentegen vindt het geslacht niet relevant, maar de juist leeftijd (liefst nog niet geslachtsrijp). Net als bij lui die een voorkeur hebben voor dieren, lijken of mensen van hun eigen leeftijd. Ook een geaardheid, maar dan wel een andere vorm, schnappi.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:08:49 #127
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142859160
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het gebruik van drogredenen is - helaas - een algemeen verschijnsel. Bijna iedereen heeft er last van. :)

Daarom ben ik er ook een groot voorstander van om debatteren een standaard onderdeel van het onderwijs te maken. Er kan zoveel oeverloos geleuter over niks worden voorkomen als mensen zich tenminste bewust waren van drogredenen.

Ook in dit forum heb ik soms het gevoel dat ik meer dan 50% van de tijd bezig ben om drogredenen in posts te identificeren. En dat is jammer, want het gaat ten koste van de inhoud.

Over welke site heb je het trouwens?
The Friendly Atheist, op Patheos. Die hoofdschrijver, Hemant Mehta, is gewoonlijk heel evenwichtig en redelijk. Maar sommige van zijn gasten wijken qua fundamentalisme niet ver af van hun christelijke tegenhangers - en daar kan ik heel slecht tegen. :@

Wat betreft die drogredenen heb je absoluut gelijk. Als je je daar een beetje bewust van bent, ga je ze overal vinden, zelfs in je eigen epistels. Des te meer irriteert het me als mensen die claimen rationeel en logisch te zijn, posts schrijven die aan elkaar hangen van drogredenen. Wees dan eerlijk en geef toe dat je ook een mens bent, met alle irrationaliteit die daarbij hoort. Dat besef ontbreekt helaas een beetje bij sommige atheïsten (net als bij Christenen, maar die claimen niet überrationeel te zijn).
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:14:55 #128
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142859397
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:06 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Misschien verwacht je gewoon teveel van atheïsten. Die groep is gemiddeld echt niet zoveel intelligenter dan de groep theïsten. Ook onder atheïsten heb je niet zo snuggere figuren tussen zitten.

Maar waar ik zelf dan erg aan stoor is dat het tegenwoordig nogal hip is om homoseksualiteit en pedoseksualiteit met elkaar te vergelijken. Die eerste valt onder welk geslacht de persoon in kwestie aantrekkelijk vindt. Daarin heb je vier smaken. Heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit en aseksualiteit. Een pedofiel daarentegen vindt het geslacht niet relevant, maar de juist leeftijd (liefst nog niet geslachtsrijp). Net als bij lui die een voorkeur hebben voor dieren, lijken of mensen van hun eigen leeftijd. Ook een geaardheid, maar dan wel een andere vorm, schnappi.
Even voor de duidelijkheid: ik heb stel ze niet gelijk. Ik zie enkele parallellen die een relevante analogie opleveren, die op z'n beurt een claim weerlegt. Homo's zijn absoluut niet fout zoals pedo's, en homo's zijn niet vanzelf pedo's.

Wat dat eerste heb je zeker gelijk. Op zulke sites is de impliciete aanname dat atheïsten rationele mensen zijn die zich niet laten misleiden door indoctrinatie, zoals al die christenen met hun geloof.
Nu, voor mij kwamen er na een tijdje barsten in dat idee, maar voor veel atheïsten is het nog steeds de Waarheid. Ondanks dat de logica dicteert dat, zoals jij terecht stelt, ook onder de atheïsten niet zo snuggere figuren zitten.
pi_142859817
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid: ik heb stel ze niet gelijk. Ik zie enkele parallellen die een relevante analogie opleveren, die op z'n beurt een claim weerlegt. Homo's zijn absoluut niet fout zoals pedo's, en homo's zijn niet vanzelf pedo's.

Wat dat eerste heb je zeker gelijk. Op zulke sites is de impliciete aanname dat atheïsten rationele mensen zijn die zich niet laten misleiden door indoctrinatie, zoals al die christenen met hun geloof.
Nu, voor mij kwamen er na een tijdje barsten in dat idee, maar voor veel atheïsten is het nog steeds de Waarheid. Ondanks dat de logica dicteert dat, zoals jij terecht stelt, ook onder de atheïsten niet zo snuggere figuren zitten.
Inderdaad, genoeg atheïsten die niet verder kijken dan hun eigen waarheid. Die hebben zo'n plaat voor hun kop, dat ze niet meer in de gaten hebben dat ze net zo erg zijn als die 'kutgristenen'. Blijkbaar leven nog steeds mensen met het idee dat niet geloven gelijk staat aan hogere intelligentie, terwijl dat vrij weinig met elkaar te maken heeft. Sterker nog, niet openstaan voor andere ideeën is naar mijn menig juist een vorm van bekrompenheid.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:28:38 #130
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142860021
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:24 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Inderdaad, genoeg atheïsten die niet verder kijken dan hun eigen waarheid. Die hebben zo'n plaat voor hun kop, dat ze niet meer in de gaten hebben dat ze net zo erg zijn als die 'kutgristenen'. Blijkbaar leven nog steeds mensen met het idee dat niet geloven gelijk staat aan hogere intelligentie, terwijl dat vrij weinig met elkaar te maken heeft. Sterker nog, niet openstaan voor andere ideeën is naar mijn menig juist een vorm van bekrompenheid.
Ja, dat ben ik roerend met je eens. Ik zal ook eerlijk toegeven dat ik zelf wel eens bekrompen en dom doe. Dat is menselijk, daar kan ik in eerste instantie niets aan doen en je mag me er gerust op aanspreken zodat ik mijn fout kan herstellen.

Zo werkt het waarschijnlijk zelfs bij iedereen, maar sommige atheïsten lijken dat niet te snappen. Die zijn zo verzopen in hun ideeën van rationaliteit, logica en vrijdenken dat ze hun eigen inherent menselijke domheid niet meer zien. Ik heb er wel eens op gewezen dat er bepaalde dogma's rondzingen op sommige atheïstische sites en fora, maar dat kon niet want alleen religieuze mensen hebben dogma's. Atheïsten niet. :')

Wel jammer dat het zo moet. Als ze nou eens deden waar ze zeggen voor te staan, zouden ze veel meer bereiken.
pi_142860215
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:24 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Inderdaad, genoeg atheïsten die niet verder kijken dan hun eigen waarheid. Die hebben zo'n plaat voor hun kop, dat ze niet meer in de gaten hebben dat ze net zo erg zijn als die 'kutgristenen'. Blijkbaar leven nog steeds mensen met het idee dat niet geloven gelijk staat aan hogere intelligentie, terwijl dat vrij weinig met elkaar te maken heeft. Sterker nog, niet openstaan voor andere ideeën is naar mijn menig juist een vorm van bekrompenheid.
Kleine nuancering: atheïstische mensen zijn gemiddeld intelligenter dan gelovige mensen.

Verder heeft het natuurlijk geen enkele zin om wat voor uitspraken dan ook over atheïsten te doen anders dan 'ze geloven niet in een god'. Mijn zakmes is ook atheïstisch, toch heeft hij vrij weinig te maken met de opvattingen zoals die hierboven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2014 20:33:47 ]
pi_142860836
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kleine nuancering: atheïstische mensen zijn gemiddeld intelligenter dan gelovige mensen.

Verder heeft het natuurlijk geen enkele zin om wat voor uitspraken dan ook over atheïsten te doen anders dan 'ze geloven niet in een god'. Mijn zakmes is ook atheïstisch, toch heeft hij vrij weinig te maken met de opvattingen zoals die hierboven.
Het verschil schijnt wel vrij minimaal te zijn. ;) Daarnaast is het ook wel lastig te vergelijken, aangezien er wereldwijd meer theïsten dan atheïsten. Wat wel zou kunnen, en dit is hoogstens een gedachte die bij me op kwam, dat mensen in minder leefbare gebieden minder goed kunnen ontwikkelen op gebied van intelligentie en sneller geneigd zijn om te geloven in een hogere macht. Geloven kan ook leiden tot hopen. Als je in een omgeving woont waar je leven niet zeker is, kan geloven ook een soort van hoop geven. Dat er nog iets van rechtvaardigheid is.

Tijdens de WOII waren superhelden vrij populair. Captain America is zelfs door ontstaan. Niet dat de mensen ook echt geloofden in die superhelden, maar het idee dat zo'n Superman ze van 'het kwaad' kan reden gaf ze toch een stukje overlevingsdrang.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:52:08 #133
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142861018
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kleine nuancering: atheïstische mensen zijn gemiddeld intelligenter dan gelovige mensen.

Verder heeft het natuurlijk geen enkele zin om wat voor uitspraken dan ook over atheïsten te doen anders dan 'ze geloven niet in een god'. Mijn zakmes is ook atheïstisch, toch heeft hij vrij weinig te maken met de opvattingen zoals die hierboven.
Sommige mensen zien dat toch anders. Helaas werpen die mensen zich nogal snel op als de vertegenwoordigers, of toch tenminste de herders, van een of andere atheïstische beweging.

En dan moet je plots gaan uitleggen dat je zowel atheïstisch als pro-life kunt zijn. Of dat je zowel atheïst als klimaatscepticus kunt zijn.
Ik heb al atheïsten zien aangevallen worden omdat ze voor FOX News werken, omdat ze voor de republikeinse partij stemmen, omdat ze niet progressief genoeg zijn als het gaat om feminisme en diversiteit (en dat moet héél progressief zijn), omdat ze kritiek hadden op dingen die andere atheïsten deden en omdat ze het opnamen voor christenen. Kortom, sommige mensen hebben van het atheïsme een volledige religie met een heel normen-en-waarden-stelsel gemaakt.

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Helaas zijn dat wel de mensen die het luidste klinken, en ook het hardste roepen dat alle atheïsten individualistische vrijdenkers zijn.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:01:21 #134
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_142861435
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_142861517
quote:
Grappig, want ik had zoiets wel verwacht. :D Gebrek aan geloven is ook iets wat je veel bij zwakbegaafden ziet, alleen wordt die groep vaak vergeten. Ik heb dan ook wel eens eerder afgevraagd of geloven misschien een onderdeel van een 'intelligent wezen' is. Van dieren is nog steeds niet bekend dat ze in goden geloven en veel zwakbegaafden geloven ook niet.

Dat mensen met een hoger dan gemiddeld iq weer sneller geneigd zijn om niet te geloven zou misschien weer komen doordat zij sneller geneigd zijn om meer rationaal te denken.

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar de reden hiervan.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:03:48 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142861523
quote:
Dit plaatje is voor mij helemaal nieuw. Vooral de distributie van atheïsten is heel vreemd. Waarom is dat geen net klokje zoals de rest? Heeft dat te maken met te weinig meetgegevens?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:07:23 #137
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_142861684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit plaatje is voor mij helemaal nieuw. Vooral de distributie van atheïsten is heel vreemd. Waarom is dat geen net klokje zoals de rest? Heeft dat te maken met te weinig meetgegevens?
De conclusie die ik er uit trek, is dat theisten gemiddeld zijn, en atheisten heel slim, of heel dom, wat Ser Ciappelletto's frustraties met atheisten wellicht verklaard :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:08:47 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142861729
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

De conclusie die ik er uit trek, is dat theisten gemiddeld zijn, en atheisten heel slim, of heel dom, wat Ser Ciappelletto's frustraties met atheisten wellicht verklaard :)
Dat zou betekenen dat er een soort bandbreedte van intelligentie is waartussen mensen het meest vatbaar zijn voor religiositeit. Dat lijkt me een nogal interessante conclusie. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:10:07 #139
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142861792
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

De conclusie die ik er uit trek, is dat theisten gemiddeld zijn, en atheisten heel slim, of heel dom, wat Ser Ciappelletto's frustraties met atheisten wellicht verklaard :)
Nu, dan ben ik waarschijnlijk ook een heel domme atheïst, want ik geloof er geen fuck van dat dit plaatje accuraat is. Niet omdat atheïsten minder slim zijn, maar omdat het geen Bell-curve vormt. Dat is, gezien de aard van zowel IQ-testen als populatiestatistiek, hoogst onwaarschijnlijk.
pi_142861795
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

De conclusie die ik er uit trek, is dat theisten gemiddeld zijn, en atheisten heel slim, of heel dom, wat Ser Ciappelletto's frustraties met atheisten wellicht verklaard :)
Ik denk dat de atheïsten waar Ser Ciappelletto's zich aan ergert niet bij de 'domme' atheïsten horen. Volgens mij is die groep veel minder bewust hiervan.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:12:52 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142861919
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nu, dan ben ik waarschijnlijk ook een heel domme atheïst, want ik geloof er geen fuck van dat dit plaatje accuraat is. Niet omdat atheïsten minder slim zijn, maar omdat het geen Bell-curve vormt. Dat is, gezien de aard van zowel IQ-testen als populatiestatistiek, hoogst onwaarschijnlijk.
Als religiositeit vereist dat je intelligent genoeg moet zijn om vatbaar te zijn voor zulke ideeën, maar niet te intelligent om er de onzin van in te zien, dan is dit wel het soort plaatje dat je verwacht. Let wel: de som van beide in aantallen is natuurlijk nog steeds gewoon een Bell-curve. Het gaat hier over percentages.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:13:54 #142
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142861961
quote:
Wat trouwens wel vreemd is aan dit plaatje is dat de som over beide niet 100% is. Waar bestaat de rest uit? Agnosten? Die restgroep volgt een minstens net zo vreemde curve.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142861993
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Sommige mensen zien dat toch anders. Helaas werpen die mensen zich nogal snel op als de vertegenwoordigers, of toch tenminste de herders, van een of andere atheïstische beweging.

En dan moet je plots gaan uitleggen dat je zowel atheïstisch als pro-life kunt zijn. Of dat je zowel atheïst als klimaatscepticus kunt zijn.
Ik heb al atheïsten zien aangevallen worden omdat ze voor FOX News werken, omdat ze voor de republikeinse partij stemmen, omdat ze niet progressief genoeg zijn als het gaat om feminisme en diversiteit (en dat moet héél progressief zijn), omdat ze kritiek hadden op dingen die andere atheïsten deden en omdat ze het opnamen voor christenen. Kortom, sommige mensen hebben van het atheïsme een volledige religie met een heel normen-en-waarden-stelsel gemaakt.

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Helaas zijn dat wel de mensen die het luidste klinken, en ook het hardste roepen dat alle atheïsten individualistische vrijdenkers zijn.
Ja, ik ken dat. Ik ben bijvoorbeeld nogal een tegenstander van prostitutie. Dat werpt altijd twee vragen op: ben je christen en ben je vroeger misbruikt.

Voor de zekerheid: geen van beide is het geval.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:15:31 #144
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_142862027
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat trouwens wel vreemd is aan dit plaatje is dat de som over beide niet 100% is. Waar bestaat de rest uit? Agnosten? Die restgroep volgt een minstens net zo vreemde curve.
Volgens mij lees je de grafiek verkeerd? :?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:19:34 #145
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142862208
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als religiositeit vereist dat je intelligent genoeg moet zijn om vatbaar te zijn voor zulke ideeën, maar niet te intelligent om er de onzin van in te zien, dan is dit wel het soort plaatje dat je verwacht. Let wel: de som van beide in aantallen is natuurlijk nog steeds gewoon een Bell-curve. Het gaat hier over percentages.
Het lijkt mij heel sterk. Maar zie ook eens het artikel van RationalWiki (niet bepaald de meest objectieve bron, ik weet) over de schrijver van dat Vox Popoli: http://rationalwiki.org/wiki/Vox_Day. Dat trekt de betrouwbaarheid van de cijfers wel in vraag.
pi_142862254
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:15 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Volgens mij lees je de grafiek verkeerd? :?
Als ik het goed begrijp heeft 2% van de theïsten een iq van 65.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 29 juli 2014 @ 21:23:32 #147
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_142862406
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het lijkt mij heel sterk. Maar zie ook eens het artikel van RationalWiki (niet bepaald de meest objectieve bron, ik weet) over de schrijver van dat Vox Popoli: http://rationalwiki.org/wiki/Vox_Day. Dat trekt de betrouwbaarheid van de cijfers wel in vraag.
Ik zat/zit ook al even te zoeken op die gss data, maar kan t zo gauw niet vinden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_142862413
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:20 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp heeft 2% van de theïsten een iq van 65.
In Afrika ligt dat dan weer heel anders.

Voor welk werelddeel zou deze grafiek moeten gelden trouwens?
pi_142862555
Deze grafiek van wikipedia geeft al een heel ander beeld



bron: https://en.wikipedia.org/(...)igious_belief_and_IQ
pi_142862748
Even een geintje tussendoor:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')