abonnement Unibet Coolblue
pi_142383967


Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips, en begin met het luisteren van de klassieke albums die je in het plaatje hierboven ziet!

Veel plezier, en hou het gezellig. :)

Topic-reeks:
Topicreeks: Fok! Jazz topic



Individuele jazz-helden topics:
MUZ / Het Miles Davis topic
MUZ / Het grote John Coltrane adoratie topic
MUZ / Sun Ra
MUZ / Charles Mingus
MUZ / Keith Jarrett
MUZ / Frank Sinatra (Ol' Blue Eyes)

De jazz top 100 competities die fok heeft gehouden, en die Fok NU houdt!
MUZ / Fok! Jazz Album top100 - Discussietopic
MUZ / Fok! Jazz Album top100 allertijden
MUZ / Fok! Jazz Album top100 allertijden, editie 2009

MUZ / De Fok! Jazz Albums Top 100 Allertijden, editie 2013

Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.vpro.nl/programma/jazz/ - Jazz @ VPRO

-------------
Wat mooie posts uit vorige topic:

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 december 2013 14:22 schreef Norrage het volgende:
Dit is wel het jaar waarin ik Joe Henderson heb ontdekt (en Alice Coltrane, waar Joe op meedoet). Geniaal, de spanning die hij in die sax legt _O_

Mijn favoriet is toch denk ik Elements, met een nummer dat zelfs mijn top 100 haalde :o


Dankzij de Late Night Tales van Four Tet,staat ie op _O_
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 16:08 schreef De_existentialist het volgende:
Joe Henderson is een baas! ben zelf wel vooral fan van zijn "klassieke" albums op Blue Note. Vooral Inner Urge staat bij mij hoog op de wensenlijst om ooit eens als vinyl aan te schaffen in een mooie oude persing (die uiteraard nog enigszins betaalbaar is).

quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:55 schreef Inkomen het volgende:

[..]

Ken 'm eigenlijk alleen als de eerste bassist van Weather Report. Dit was z'n laatste nummer met die band:

Kwam ook dit tegen, maar da's meer... disco?
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 17:45 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Lastig, omdat hij zoveel (echt veel..) verschillend werk heeft gemaakt, maar ik zou zeggen: Electric Masada - At the Mountain of Madness, daar komen de veel van zijn stijlen heel goed samen _O_
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 22:11 schreef jna het volgende:
Vorige week speelde James Carter in Lantaren/Venster. Zie nu dat iemand het gehele concert heeft opgenomen en op youtube heeft gezet.




[ Bericht 50% gewijzigd door Norrage op 16-07-2014 23:58:38 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_142383994
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_142492596
Heel vette docu over Peter Kowald. Vooral de beelden van het Fred Anderson/Peter Kowald/Hamid Drake trio (vanaf minuut 45:30) zijn echt fantastisch wat mij betreft.

pi_142534446
Tvp. Ik ben helemaal geen jazz-kenner, maar kan bijvoorbeeld een Thelonious Monk of Bill Evans erg waarderen. Vooral bebop spreekt me aan. Modernere jazz zou ik echt eens meer moeten ontdekken. Hierbij een stukje top-poëzie van de heer Deelder:

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_143218029
Christian Scott _O_ O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_143234393
Ben je naar één van zijn concerten geweest afgelopen week? Ik begreep dat zijn vrouw tegenwoordig als vocaliste bij de band zit (en daar ben ik altijd een beetje huiverig voor). Braxton Cook, de saxophonist, was er een paar jaar geleden ook bij in de NSJ Club en daar was ik toen erg enthousiast over.
pi_143234421
Yup, ik was er dus ook, in Utrecht :) . Vond het ook een topoptreden! Had echt het gevoel getuige te zijn van iets dat ter plekke ontstond en gebeurde, zoals dat bij goede jazz natuurlijk ook hoort. Een intense show met opvallend jonge, stuk voor stuk bijzondere musici, vol gretigheid en zonder een spoortje gemakzucht of routine. Dat stuk stand-up-comedy in het midden had, hoewel vermakelijk, wat mij betreft korter gemogen, want de muziek die duurde me véél te kort!

De nummers met zang vond ik inderdaad weinig bijzonder en ik was steeds blij op het moment dat de instrumentale remmen weer los mochten. Maar misschien is dat persoonlijk.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_143577490
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 17:01 schreef naamdrager het volgende:
Yup, ik was er dus ook, in Utrecht :) . Vond het ook een topoptreden! Had echt het gevoel getuige te zijn van iets dat ter plekke ontstond en gebeurde, zoals dat bij goede jazz natuurlijk ook hoort. Een intense show met opvallend jonge, stuk voor stuk bijzondere musici, vol gretigheid en zonder een spoortje gemakzucht of routine. Dat stuk stand-up-comedy in het midden had, hoewel vermakelijk, wat mij betreft korter gemogen, want de muziek die duurde me véél te kort!

De nummers met zang vond ik inderdaad weinig bijzonder en ik was steeds blij op het moment dat de instrumentale remmen weer los mochten. Maar misschien is dat persoonlijk.
ah had je post alleen in het andere topic gelezen. Tsja, Scott maakt er altijd een lange voorstel exercitie van. Wel leuk meestal, maar wat lang :D Maar wat was het een fenomenaal optreden ja. Ik vind het nog steeds super nu ik eraan terugdenk O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_143577725
Maar ik ben dus behoorlijk verknocht aan Plaistow. Wat een weergaloze muziek. En je kan hun muziek gratis downloaden van hun website: www.plaistow.cc

Check dit:
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_144468005
Zo zijn jullie er nog of wat?

Zo hee, die Gideon van Gelder heeft me even een goede Nederlandse jazz-plaat op de mat gelegd:


"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_144547989
Er is een nieuwe Medeski Scofield Martin & Wood, en hij is fijn _O_ _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_144791122

3 november in Utrecht, dat zou wel eens iets fantastisch kunnen worden.
pi_144793531
Jazeker!! Ben erbij. Heb hem de vorige 4x in NL gemist vanwege omstandigheden, kan nu hopelijk eindelijk!!! :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_145252513
Misschien kan ik hier ook iets posten over Phish. Al een tijdje waarschijnlijk m'n favoriete band. In de VS zijn ze best heel groot, maar in Europa lijken ze bijna onbekend. Hun bezetting en hun liedjes doen niet meteen aan jazz denken, maar hun (live-) muziek kent veel parallellen met jazz, vooral hun neiging tot virtuoze (groeps-) improvisatie. Onderstaande opname is een versie van 'Tweezer' van zomer 2013. Waarschijnlijk de opname van ze die op mij de meeste indruk heeft gemaakt. Na een aantal minuten dwalen ze af voor een halfuur aan fantastische, intense muziek die volledig ter plekke ontstaat. Eindeloos herluisterbaar omdat je er steeds nieuwe dingen in ontdekt.

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_145252633
Klinkt lekker (ik luister op spotify hun nieuwste album), en dan beginnen ze ineens te zingen. Kan echt niet goed tegen die Amerikaanse jam-bands. Die youtube video klinkt wel fijn. Ga ik eens meer van ontdekken.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_145252808
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:01 schreef Norrage het volgende:
Klinkt lekker (ik luister op spotify hun nieuwste album), en dan beginnen ze ineens te zingen. Kan echt niet goed tegen die Amerikaanse jam-bands. Die youtube video klinkt wel fijn. Ga ik eens meer van ontdekken.
Let wel, hun albums zijn een heel andere ervaring dan hun live-optredens. Nummers komen vaak past echt van de grond op het moment dat ze het gebaande pad van het liedje verlaten hebben. Ik zelf vind hun laatste album wel heel leuk, maar dat was denk ik anders geweest als ik ze niet al best goed kende. Phish moet je denk ik inderdaad echt zien als instrumentale muziek; qua zang (en teksten...) is het niet bepaald bijzonder.

[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 06-10-2014 14:17:10 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  Redactie Frontpage maandag 6 oktober 2014 @ 21:26:50 #19
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_145271577
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2014 13:36 schreef Norrage het volgende:
Er is een nieuwe Medeski Scofield Martin & Wood, en hij is fijn _O_ _O_
Eensch. :Y



:X
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_145780062
Hier ook maar, kent iemand Shai Maestro (Trio), vooral het album uit 2012 vind ik erg fijn. Heeft wel iets weg van Avishai Cohen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_145781730
Mooie uitleg van Gilles Peterson waarom GoGoPenguin zo geniaal is.

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_147491152
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:35 schreef Felagund het volgende:
Hier ook maar, kent iemand Shai Maestro (Trio), vooral het album uit 2012 vind ik erg fijn. Heeft wel iets weg van Avishai Cohen.
Klinkt logisch, want Shai Maestro heeft lange tijd deel uitgemaakt van het trio van Avishai Cohen. Maar zijn eigen muziek ken ik verder niet.

Avishai Cohen in Utrecht viel mij trouwens tegen, op een paar nummers na dan. Ik vond het niet spannend, het kwam allemaal nogal routineus, zelfgenoegzaam zelfs op me over. Waarschijnlijk lag het ook aan mezelf & lag het voor m'n smaak te dicht tegen (klassieke) kamermuziek aan, was het kortom te weinig jazz voor me. Kom nog bij dat die lange gekke solo's van Avishai Cohen ook live blijkbaar grotendeels langs me heen gaan, hoe ik ook m'n best doe om ze te 'snappen'. De rest van het publiek leek me wel heel enthousiast over alles.

[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 11-12-2014 19:44:46 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147504740
Ik vond Cohen ook weinig boeiend eigenlijk. Enorm statisch. En met een hele suffe pauze.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_148315480
Happy new year jazz-liefhebbers!

De nieuwe James Farm is ook fijn heb ik bij deze geconstateerd ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_149111143
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_149115663
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:24 schreef Norrage het volgende:
Mooie uitleg van Gilles Peterson waarom GoGoPenguin zo geniaal is.

Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed. :)
pi_149141151
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 20:12 schreef Operc het volgende:

[..]

Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed. :)
Zelf ben ik totaal geen jazzkenner, maar GoGo Penguin vind ik ook tof. 8-)
  Moderator woensdag 18 februari 2015 @ 20:45:12 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_149806183
Die Avishai Cohen was wel tof zeg bij vrije geluiden afgelopen zondag


jammer dat het nummer dat ze hiervoor speelden (een eigen nummer van avishai) niet op YT staat maar deze mingus klassieker is natuurlijk ook niet mis.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 20 februari 2015 @ 14:25:25 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_149857115
Hier zijn concert te luisteren in het bimhuis

http://bimhuis.com/highlights/bimhuisradio

opzich ook wel een toffe radio zo...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_149947798
Ik vind Avishai Cohen echt een vrij nietszeggende trompettist, weet niet waarom. Bij Vrije Geluiden was ie wel mooi, en wss live ook (nog niet live gezien) maar die albums zijn me echt een tikkeltje te saai en te statisch.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_149996940
quote:
2s.gif Op woensdag 18 februari 2015 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Die Avishai Cohen was wel tof zeg bij vrije geluiden afgelopen zondag


jammer dat het nummer dat ze hiervoor speelden (een eigen nummer van avishai) niet op YT staat maar deze mingus klassieker is natuurlijk ook niet mis.
Heel mooi ja, grappig ook om te weten dat bassist en hij elkaar vlak voor de uitzending voor het eerst hebben ontmoet... Het interview is ook leuk, hij kwam op mij heel tof over. Z'n albums ken ik (nog) niet, eigenlijk.

Hier nog een fijn stukje van Avishai's naamgenoot op de contrabas, uit de studio-opnamen voor z'n nieuwe trio-album. Prachtig album.



[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 24-02-2015 17:48:26 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_150033239
Nieuwe Yuri Honing is met het eerste nummer al meteen goud.

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 25 februari 2015 @ 16:19:11 #33
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_150035005
Yuri Honing is verdomd cool ja. Samen met Benjamin Herman en Vloeimans toch wel de vaandeldrager van de Neerlandse jazz.

Iets anders: ook geplugt in het indie topic, maar kan ook best hier: heerlijke electronische muziek van Romare:

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_150042485
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:

Farmers by Nature (Cleaver/Parker/Taborn) - Love and Ghosts (AUM Fidelity)
Tony Malaby's Tamarindo - Somos Agua (Clean Feed)
Waclaw Zimpels To Tu Orchestra - Nature Moves (For Tune)
Rodrigo Amado Trio + Peter Evans - The Freedom Principle (NoBusiness)
Nicole Mitchell's Sonic Projections - The Secret Escapades of Velvet Anderson (Rogue Art)
Eric Revis Quartet - In Memory of Things Yet Seen (Clean Feed)
Daunik Lazro & Joelle Leandre - Hasparren (NoBusiness)
Agusti Fernandez, Barry Guy & Ramon Lopez - A Moment's Liberty (Maya)
Jemeel Moondoc - The Zookeeper's House (Relative Pitch)
Daunik Lazro, Benjamin Duboc, Didier Lasserre - Sens Radiants (Dark Tree)
Matthew Ship Trio - The Root of Things (Relative Pitch)

pi_150053248
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:

Farmers by Nature (Cleaver/Parker/Taborn) - Love and Ghosts (AUM Fidelity)
Tony Malaby's Tamarindo - Somos Agua (Clean Feed)
Waclaw Zimpels To Tu Orchestra - Nature Moves (For Tune)
Rodrigo Amado Trio + Peter Evans - The Freedom Principle (NoBusiness)
Nicole Mitchell's Sonic Projections - The Secret Escapades of Velvet Anderson (Rogue Art)
Eric Revis Quartet - In Memory of Things Yet Seen (Clean Feed)
Daunik Lazro & Joelle Leandre - Hasparren (NoBusiness)
Agusti Fernandez, Barry Guy & Ramon Lopez - A Moment's Liberty (Maya)
Jemeel Moondoc - The Zookeeper's House (Relative Pitch)
Daunik Lazro, Benjamin Duboc, Didier Lasserre - Sens Radiants (Dark Tree)
Matthew Ship Trio - The Root of Things (Relative Pitch)

Er is echt verdomd veel goede jazz uit deze tijd ja. Eric Revis en Matthew Shipp zijn fantastisch inderdaad (uit jouw lijstje) en we kunnen nog wel even doorgaan. En dan hebben het nog niet eens over die geweldige Britse jazz-scene met acts als Portico, Polar Bear, Gogo Penguin en held Matthew Halsall ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 26 februari 2015 @ 17:54:13 #37
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_150076293
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:
Goed spul, merci voor de lijst ^O^ Bijna allemaal onbekende namen voor mij.
Vooral dat korte nummer van Eric Revis klinkt goed!

quote:
Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...
Of, nou ja, het begin valt nog mee, maar daarna raak ik mijn concentratie toch kwijt.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 01:16:37 #38
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_150099132
Sinds ik een keer een item zag over pianist Jeroen van Vliet die de Boy Edgarprijs won, ben ik compleet verkocht aan een album van hem. Dit is volgens mij de derde keer dat ik dat qua jazz meemaak. Vorige keer was toen die plaat van Thelonious Monk en John Coltrane in Carnegie Hall uit een stoffig archief tevoorschijn kwam, en ik voorheen Monk maar een rommelaar en Coltrane een neuroot vond. Eerste keer was Miles met Kind of Blue.

Het Boy Edgar-juryrapport had het over muziek die je met zich meekrijgt zonder zich op enige manier aan je op te dringen. En verdomd, ik kan het album Thin Air door Jeroen van Vliet & Sikeda al sinds eind vorig jaar de hele dag ophebben, op de fiets naar Science Park ploeterend en dan ook nog bij het slapen gaan. En het verveelt me nog geenszins (wat ik dus vrij onbegrijpelijk vind).

Je kunt 'm streamen via Grooveshark.
iedereen is uniek behalve ik
pi_150127518
Jeroen van Vliet heeft heel veel schitterende platen ja. Ken Thin Air echter niet heel goed, ga hem eens aandachtiger luisteren! Vooral zijn wat dynamischer werk (zoals Thin Air) is mooi ja.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 28 februari 2015 @ 00:31:36 #40
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_150133647
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 22:07 schreef Norrage het volgende:
Jeroen van Vliet heeft heel veel schitterende platen ja. Ken Thin Air echter niet heel goed, ga hem eens aandachtiger luisteren! Vooral zijn wat dynamischer werk (zoals Thin Air) is mooi ja.
Geef me dan nog maar wat tips van 'm, mocht je ze hebben.
iedereen is uniek behalve ik
  zaterdag 28 februari 2015 @ 23:44:43 #41
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_150163761
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 22:07 schreef Norrage het volgende:
Jeroen van Vliet
Oh, bij de weg, check ook de Zeeland Suite:

www.npo.nl/vpro-vrije-geluiden-11-1-15/11-01-2015/VPWON_1232794


Ook bijzonder vanwege de m.i. waanzinnige manier waarop Joris Roelofs zich (na de sax) in het basklarinet spelen heeft gespecialiseerd. Ik ga er i.i.g. ff een audiobestandje van bakken voor op de fiets. :)

En mede voor het historisch besef: het origineel van Leo Cuypers / Willem Breuker. Daar zitten overigens een paar hilarische momenten in.

iedereen is uniek behalve ik
  donderdag 5 maart 2015 @ 13:16:05 #42
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_150311939
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 23:44 schreef Philosocles het volgende:
Ik ga er i.i.g. ff een audiobestandje van bakken voor op de fiets. :)
Kolere hé, dat was nog best een gedoe. :% Maar ik heb 'm. Tijd voor een fietstochtje.
iedereen is uniek behalve ik
pi_150334509
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2015 17:54 schreef Inkomen het volgende:

[..]

Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...
Of, nou ja, het begin valt nog mee, maar daarna raak ik mijn concentratie toch kwijt.
Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.

Qua vrije improvisatie zijn het voor mij eigenlijk vooral Fred Anderson en William Parker die me erin hebben getrokken. Beide mannen komen/kwamen (Fred Anderson leeft niet meer) uit de Avant Garde scene, maar hun muziek is vaak nog vele malen dikker qua groove als veel "conventionelere" Jazz (deels ook drummer Hamid Drake waar ze beide vaak mee gewerkt hebben). Van daaruit ben ik eigenlijk verder op ontdekkingstoch gegaan en dus oa bij bands als Rodrigo Amado Motion Trio en RED trio uitgekomen.

pi_150335060
En iets heel anders; zeer goed nieuws uit re-issue land. Nadat twee jaar gelden al de cult klassieker Flight for Four van Bobby Bradford & John Carter voor het eerst op CD is uitgebracht, is nu ook hun andere klassieker "Self Determination Music" eindelijk op CD gereleased! Aanrader voor liefhebbers van Ornette Coleman, Sam Rivers etc.

  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:40:35 #45
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_150343401
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:38 schreef De_existentialist het volgende:

[..]

Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.

Qua vrije improvisatie zijn het voor mij eigenlijk vooral Fred Anderson en William Parker die me erin hebben getrokken. Beide mannen komen/kwamen (Fred Anderson leeft niet meer) uit de Avant Garde scene, maar hun muziek is vaak nog vele malen dikker qua groove als veel "conventionelere" Jazz (deels ook drummer Hamid Drake waar ze beide vaak mee gewerkt hebben). Van daaruit ben ik eigenlijk verder op ontdekkingstoch gegaan en dus oa bij bands als Rodrigo Amado Motion Trio en RED trio uitgekomen.

Voor mij geldt vooral dat ik er een paar jaar terug veel meer in zat dan nu.
Ik geloof dat ik na een optreden van Evan Parker (toch een behoorlijke naam!), waar ik niet veel mee kon, min of meer afgehaakt ben.

Dat filmpje van Fred Anderson heeft dan wél weer wat.
Het lijkt wel alsof 4 van de 5 vrije improvisaties mij niet zoveel doen - en dat die 5e van dit kaliber of dat van Brötzmann's Full Blast trio :9 is.
pi_150348025
Ik zelf haak vooral af als ik het idee heb dat vrije improvisatie mij teveel richting rock/metal gaat, te academisch of juist alleen maar agressieve "blow sessions" in de 6e versnelling zijn (ik schaar daar veel uit de Engelse en Duitse Free Improv scene onder). Evan Parker, maar ook Brotzmann hebben mij ook nog nooit kunnen bekoren.
Ik vind het vooral interessant als er ritmisch, spiritueel en/of in het samenspel tussen de spelers vanalles gebeurd. Vooral in de NY downtown scene en Oost Europa gebeuren wat dat betreft hele toffe dingen op dit moment met labels als AUM Fidelity, MultiKulti, NoBusiness en NotTwo. Maar ook in Zuid Europa en dan vooral die Lisabon scene (wat dan weer veel gerelateerd is aan het CleanFeed label) en in Frankrijk gebeurd echt heel veel tofs.
  zondag 8 maart 2015 @ 12:34:58 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150415438
Radio 6 stopt er mee -O-
  zondag 8 maart 2015 @ 12:55:49 #48
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_150415906
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 12:18 schreef De_existentialist het volgende:
Ik zelf haak vooral af als ik het idee heb dat vrije improvisatie mij teveel richting rock/metal gaat, te academisch of juist alleen maar agressieve "blow sessions" in de 6e versnelling zijn (ik schaar daar veel uit de Engelse en Duitse Free Improv scene onder). Evan Parker, maar ook Brotzmann hebben mij ook nog nooit kunnen bekoren.
Juist die rock/metal free jazz vind ik fantastisch (zie Brötzmann), maar ik kom ook uit die hoek, dus dat ligt mij al snel wat beter.
Wat betreft het academische ben ik het met je eens.

quote:
Ik vind het vooral interessant als er ritmisch, spiritueel en/of in het samenspel tussen de spelers vanalles gebeurd. Vooral in de NY downtown scene en Oost Europa gebeuren wat dat betreft hele toffe dingen op dit moment met labels als AUM Fidelity, MultiKulti, NoBusiness en NotTwo. Maar ook in Zuid Europa en dan vooral die Lisabon scene (wat dan weer veel gerelateerd is aan het CleanFeed label) en in Frankrijk gebeurd echt heel veel tofs.
Top, weer wat spul om te beluisteren, dank ^O^
  Redactie Frontpage maandag 9 maart 2015 @ 18:23:48 #49
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_150466907
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:34 schreef Erasmo het volgende:
Radio 6 stopt er mee -O-
-O-

Fak.

:X
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_150468078
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:34 schreef Erasmo het volgende:
Radio 6 stopt er mee -O-
Echt kansloos ja :'(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151265949
Gisteren Brad Mehldau voor het eerst een kans gegeven, met z'n trio-album Ode uit 2012. Echt fijn! Dit heeft echt alles wat ik in jazz zoek! Heerlijk gevarieerd en improvisatie-gebaseerd, ritmisch complex en tóch aanstekelijk, verfijnd maar toch regelmatig heerlijk chaotisch en dissonant. Héle prettige muziek!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_151266137
Ik heb het na al die jaren een beetje gehad met Mehldau. Hij valt toch langzaamaan (op zijn piano trio/solo albums) in herhaling. Beetje zeurderige manier van spelen. Echter, zijn wat meer experimentele platen als Mehliana vorig jaar zijn wel geweldig ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151266147
En de nieuwe Polar Bear is schitterend. Die vorige was een beetje hak op de tak, maar deze is weer een schitterend geheel:

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151266384
Oh, en mag ik hier ook even strooien met de Grateful Dead? Nee, het is geen jazz, maar als je van jazz houdt dan heb je wel degelijk een verhoogde kans op vatbaarheid voor deze muziek. Probeer eens GDradio: www.gdradio.net (de 'Windows Media'-link geeft volgens mij een betere kwaliteit stream dan de standaardknop). Nonstop live-opnamen uit diverse perioden van 's werelds grootste improviserende rockband. Vind je het op het eerste gezicht niks? Probeer het dan later nog eens, want sommige momenten kunnen wat minder toegankelijk zijn wanneer je de heren nog niet kent. Oké, ze zullen niet iedereen aanspreken, maar wie zich wel aagesproken voelt door de Grateful Dead, kan er járenlang mee verder.

[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 01-04-2015 16:27:46 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_151267088
Ik wijs dan graag even op Kamasi Washington, die binnenkort met een plaat op het label van Flying Lotus komt. Héle fijne track dit alvast, wat mij betreft:

pi_151267397
Kende die niet Maxi. Ik ga het eens luisteren ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151270432
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2015 16:14 schreef Norrage het volgende:
En de nieuwe Polar Bear is schitterend. Die vorige was een beetje hak op de tak, maar deze is weer een schitterend geheel:

Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_151296537
En die Billie Holiday plaat van Jose James is ook weer prachtig; wat een band zeg _O_

quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 18:40 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
Zeker zeker. Ben ik bij ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151322652
Bruut! komt ook weer met een fenomenale plaat hoor ^O^

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_151360417
quote:
Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
Tjonge hij wordt alleen maar beter. Wat een prettige en fijne muziek. Onmiskenbaar jazz en toch zo fris en klaar voor de 21ste eeuw. Fijne ritmes ook en mooie opbouw van het album, al heb ik als 'ie is afgelopen een behoorlijk onbevredigd gevoel van 'hey, ik wil meer'. Je hebt na de laatste twee nummer het idee dat ze net een beetje lekker op gang komen. Hun eerdere albums maar eens uitproberen zeker :D .

Waarvan ken ik trouwens dat saxofoondeuntje op 'be free'? Is dat in een reclame geweest ofzo?
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_151643133
Wow, een legendarische DWDD _O_

Maandag 13 april 2015

quote:
Hele uitzending in het teken van de jazz!

Onze uitzending van maandag 13 april staat helemaal in het teken van jazz. Alle gasten en het gehele publiek zullen bestaan uit meer dan 100 van de beste Nederlandse jazzmusici op dit moment, zoals Boy Edgarprijs winaars Eric Vloeimans, Anton Goudsmit en Yuri Honing, en reuzen van de Nederlandse jazz zoals pianist Louis van Dijk, drummer John Engels en saxofonist Hans Dulfer. De tafeldame in deze jazz-special is Radio 6 presentatrice Mijke van Wijk.

Aanleiding voor de uitzending is een remake van de foto ‘A Great Day in Harlem’, een van de beroemdste foto’s uit de jazzgeschiedenis. De foto is een groepsportret van de belangrijkste Amerikaanse jazzmuzikanten uit 1958. Voor deze Nederlandse remake nodigde De Wereld Draait Door meer dan 100 Nederlandse jazzmusici uit. Op maandagochtend zullen zij op het Westergasterrein gefotografeerd worden door Merlijn Doomernik. ’s Avonds zijn ze allemaal aanwezig in de studio van De Wereld Draait Door en zal de foto worden onthuld.

Naast gesprekken over de succesvolle Nederlandse jazz-scene van nu en de geschiedenis van de jazzmuziek in Nederland zal in de uitzending vooral veel live muziek worden gemaakt. Zo zijn er optredens van onder anderen Eric Vloeimans, Bruut!, Anton Goudsmit, Ruben Hein, Wouter Hamel, Fay Claassen, Ntjam Rosie, Teus Nobel, Louis van Dijk en John Engels
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 13 april 2015 @ 13:51:54 #62
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_151644031
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2015 13:22 schreef Norrage het volgende:
Wow, een legendarische DWDD _O_

Maandag 13 april 2015

[..]

Ik kijk nu al uit naar het moment dat Matthijs Van Nieuwkerk iets zegt in de trant van "Als je niet op deze foto stond, telde je niet mee".. :{
nee, jij dan!
  maandag 13 april 2015 @ 21:27:25 #63
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_151660725
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2015 11:14 schreef Norrage het volgende:
Bruut! komt ook weer met een fenomenale plaat hoor ^O^

Is al uit: 'Mad Pack'. Ook op mooi wit vinyl :)
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_152181220
De monsterplaat van Kamasi Washington is te beluisteren op NPR. Bijna drie uur duurt 'ie.

http://www.npr.org/player(...)1&m=402032222&live=1
pi_152182055
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 14:57 schreef Maxerazzi het volgende:
De monsterplaat van Kamasi Washington is te beluisteren op NPR. Bijna drie uur duurt 'ie.

http://www.npr.org/player(...)1&m=402032222&live=1
Mij teveel van het goede (door die 3 uur...)...maar wel echt fenomenaal goed. _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_152370558
Het is echt een bizarre plaat zeg. Vooral die 3e CD is fantastisch; die is wat toegankelijker en funkt ook als een malle. Re Run Home en Cherokee zijn geweldig.

De eerste 2CDs moeten nog wat verder bezinken; maar in ieder geval nu al legendarisch :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_152397264
Ik luister amper jazz, maar The Epic = _O_
  dinsdag 26 mei 2015 @ 03:30:26 #68
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_152965602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:42 schreef Kauai het volgende:
Ik luister amper jazz, maar The Epic = _O_
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_153035327
Die nieuwe plaat van Bad Plus met Redman _O_
O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 28 mei 2015 @ 12:18:46 #70
444892 henkiemhlr
dikke eindbaas
pi_153035597
hebben jullie badbadnotgood weleens gecheckt? puur goud
pi_153035610

Yeah! Kan het eigenlijk nog leuker dan dit? :D
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  zondag 31 mei 2015 @ 18:24:13 #72
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_153133707
Nice, een van de meer experimentele werken van Sonny Rollins. Nog steeds geen free-jazz achtige taferelen hoor, maar wel boeiend.

  Redactie Frontpage donderdag 11 juni 2015 @ 22:23:24 #73
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_153453082
Ornette Coleman is dood. :(

:X
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  vrijdag 12 juni 2015 @ 08:07:59 #74
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_153461028
;(
pi_153461573
:(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_153461577
Beter nieuws is dat NSJ ook naar Utrecht komt *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_153461643
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 08:54 schreef Norrage het volgende:
Beter nieuws is dat NSJ ook naar Utrecht komt *O*
Post dan ook het nieuws :P

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)l-naar-Utrecht.dhtml
  Moderator dinsdag 16 juni 2015 @ 16:19:52 #78
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_153585560
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed :) Nu op Spotify.
Tof.
pi_153585699
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed :) Nu op Spotify.
Lekker ja :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_153654889
Mooie en ontroerende documentaire over Clark Terry en één van zijn studenten in Het Uur van de Wolf op NPO2 momenteel.
pi_153806432
Kamasi Washington naar Bird (4 november), Bitterzoet (5 november) en LeGuessWho (20 november)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_153954511
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:23:31 #84
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_153957829
Morgenavond speelt James Carter in Kantine Walhalla.
Jawel, je keek.
pi_153960954
quote:
Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.
pi_153961173
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 20:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.
Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vind, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2015 20:40:34 ]
pi_153961477
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 20:37 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vond, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.
Daar kan ik wel inkomen. Er zal wel iets afgesproken zijn maar als ik bv Coleman's Free jazz luister doet 't me teveel denken aan iedereen die met oordopjes in op z'n eigen instrument staat te soleren. Meer kunst en therapie voor degenen die 't uitvoeren dan voor de luisteraar. Alleen 't genre 'noise' is nog extremer.
  woensdag 1 juli 2015 @ 09:59:20 #88
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_153972482
quote:
:D

Kon ook nooit écht goed met die plaat overweg.
Conceptueel: ja, maar de band is mij te groot/er gebeurt te veel.
pi_153973310
Het andere werk van Coleman is ook veel beter te behappen. Ondanks dat dat ook allemaal als Free Jazz wordt bestempeld, is het eigenlijk allemaal erg interessant en best rechtlijnig :D

Held is hij.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_153981090
Het album Orange Juice van de Turkse Jazz pianist Kerem Gorsev staat bij mij geregeld op de laatste tijd.

pi_154001431
Free Jazz is idd Coleman's meest ontoegankelijke werk (het meeste van zijn overige werk klinkt naar huidige maatstaven verre van extreem of moeilijk, maar eigenlijk heel erg toegankelijk en swingend naar mijn mening).
Muzikaal vind ik dat album eigenlijk ook nog steeds ijzersterk. Onder de youtube video van Free Jazz heeft iemand de structuur van het album vermeld, en als je dat als leidraad volgt, merk je dat het album eigenlijk een heel rechtlijnige en makkelijk te volgen structuur heeft:

00:00 polyphonic introduction,
00:07 Ensemble introduction to Eric Dolhpy
00:22 Eric Dolphy – Bass Clarinet solo (right channel)
05:12 Ensemble introduction to Freddie Hubbard
05:40 Freddie Hubbard – Trumpet (right channel)
09:54 Ensemble introduction to Ornette Coleman
10:05 Ornette Coleman Alto Saxophone solo (left channel)
19:36 Ensemble Introduction to Don Cherry
19:48 Don Cherry – Pocket Trumpet solo (left channel)
25:21 Ensemble Introduction to Charlie Haden
25:26 Charlie Haden – Bass Solo (right channel)
29:51 Ensemble introduction to Scott LeFaro
30:00 Scott LeFaro – Bass Solo (left channel)
33:47 Polyphonic ensemble introduction to Ed Blackwell
34:00 Ed Blackwell – Drum Solo (right channel)
35:19 Ensemble pitch introduction to Billy Higgins
35:28 Billy Higgins – Drum Solo (left channel)


Ik ben twee weken geleden trouwens naar het Bimhuis geweest naar het Louis Moholo-Moholo Quartet (Alexander Hawkins, Jason Yarde, John Edwards), en dat was ook weer een voorbeeld dat Freejazz zeker niet extreem of ontoegankelijk hoeft te zijn, maar extreem kan swingen. Als eerbetoon aan Ornette Coleman speelde ze nog een prachtige versie van Lonely Woman.
pi_154015107
DWDD Summerschool nu op tv, gaat over Miles Davis
Wie dit leest is hek.
pi_154019710
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 12:25 schreef De_existentialist het volgende:
Free Jazz is idd Coleman's meest ontoegankelijke werk (het meeste van zijn overige werk klinkt naar huidige maatstaven verre van extreem of moeilijk, maar eigenlijk heel erg toegankelijk en swingend naar mijn mening).
Muzikaal vind ik dat album eigenlijk ook nog steeds ijzersterk. Onder de youtube video van Free Jazz heeft iemand de structuur van het album vermeld, en als je dat als leidraad volgt, merk je dat het album eigenlijk een heel rechtlijnige en makkelijk te volgen structuur heeft:

00:00 polyphonic introduction,
00:07 Ensemble introduction to Eric Dolhpy
00:22 Eric Dolphy – Bass Clarinet solo (right channel)
05:12 Ensemble introduction to Freddie Hubbard
05:40 Freddie Hubbard – Trumpet (right channel)
09:54 Ensemble introduction to Ornette Coleman
10:05 Ornette Coleman Alto Saxophone solo (left channel)
19:36 Ensemble Introduction to Don Cherry
19:48 Don Cherry – Pocket Trumpet solo (left channel)
25:21 Ensemble Introduction to Charlie Haden
25:26 Charlie Haden – Bass Solo (right channel)
29:51 Ensemble introduction to Scott LeFaro
30:00 Scott LeFaro – Bass Solo (left channel)
33:47 Polyphonic ensemble introduction to Ed Blackwell
34:00 Ed Blackwell – Drum Solo (right channel)
35:19 Ensemble pitch introduction to Billy Higgins
35:28 Billy Higgins – Drum Solo (left channel)


Ik ben twee weken geleden trouwens naar het Bimhuis geweest naar het Louis Moholo-Moholo Quartet (Alexander Hawkins, Jason Yarde, John Edwards), en dat was ook weer een voorbeeld dat Freejazz zeker niet extreem of ontoegankelijk hoeft te zijn, maar extreem kan swingen. Als eerbetoon aan Ornette Coleman speelde ze nog een prachtige versie van Lonely Woman.
De vorm is iets anders dan de daadwerkelijke inhoud natuurlijk. Alle nummers op 'Spiritual Unity' van Ayler hebben zelfs een vrij klassieke vorm: Thema > Ayler soleert een aantal minuten > Peacock soleert evt. > thema. Toch is de muziek vrij extreem: het tempo golft, de muziek heeft vrijwel geen tonaliteit. Verder ben ik het wel met je eens over wat je daar over free jazz zegt, het hoeft idd niet persé een en al cacofonie te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2015 23:46:12 ]
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:34:00 #94
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_154141962
Cory Henry (toetsenist van Snarky Puppy) komt in november met z'n eigen band naar lantarenvenster en paradiso.
Jawel, je keek.
  Moderator dinsdag 28 juli 2015 @ 09:15:25 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154696983
https://www.kickstarter.c(...)free-jazz-revolution

Potentieel boeiende kickstarter voor een free jazz docu :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_154766689
Luister At The Golden Circle van Coleman momenteel, goeie plaat maar waarom staan de drums zo hard gemixt ;( mocht echt wel iets zachter, die ride overstemt alles
pi_154768783
Voor de geinteresseerde en woonende in omgeving Amstelveen, 23 augustus is er een gratis jazz festival in Amstelveen Oud Dorp met 6 podia's.

http://jazzinhetdorp.nl/
  vrijdag 31 juli 2015 @ 18:12:50 #98
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_155270725
Nieuwe Christian Scott wordt gereleased op 18 september.
  Redactie Frontpage donderdag 20 augustus 2015 @ 06:09:25 #100
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_155371880
Ik vind dit een lekker album. Onlangs verschenen. Mooie mix van jazz en rock, met hier en daar een stuk in de betere King Crimson-traditie. :Y



:X
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 09:15:25 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155373271
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 09:15 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.kickstarter.c(...)free-jazz-revolution

Potentieel boeiende kickstarter voor een free jazz docu :)
Hij heeft genoeg geld binnen. Ik moet zeggen dat ik een potje free-jazz soms wel kan waarderen, vooral live is het vaak wel tof. Alleen dingen als borbetomagus houd ik niet langer dan 1 concertje vol :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 11:28:36 #102
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155375696
De maker van die docu heeft ook een lijstje gemaakt:

Essential Free Jazz Titles
1 ) Bells: Albert Ayler
A one sided live LP that captures Ayler at his most gutturally emotive. Ayler's typically anthemic themes are punctuated by torrid solos and wildly improvised ensemble sections. The album radiates with electric energy.

2 ) BAG (Black Artists Group)
Classic release from the St. Louis ensemble that is rife with all the earmarks of the midwest Free Jazz continuum : heavy dense blowing contrasted by quiet sparse sections with a liberal dose of exotic miscellaneous percussion interspersed throughout. Mysterious as it is potent.

3 ) In Search Of The Mystery : Gato Barbieri
Argentine transplant Barbieri erupted on to the scene with this maiden release. Armed with his poignant, gruff tone, Gato managed to fuse Latin Intensity with the New York energy to create his own signature sound..

4 ) For Alto : Anthony Braxton
Four audacious sides of unaccompanied alto saxophone. The album that challenged the very concept of the saxophone's role in contemporary music; naked, virtuosic, powerful.

5 ) Macine Gun : Peter Brotzman
Early recording of a summit of prime avant garde players from throughout Europe. Germans, Dutch, a Belgian and a Brit join forces to create a marvel of bare aggression. Han Bennink told me that that they recorded in the dead of night, in a kind of bunker like setting. Conditions that may have fueled the musicians' collective fire.

6 ) Intents and Purposes : Bill Dixon
Key organizer of the "October Revolution," Dixon conjoins Third Stream with New Thing in this seminal release. Unique instrumentation includes cello, flute, english horn, and clarinet. Evocatively structured compositions that vary in dynamic range from delicate to unbridled.

6 ) Where is Brooklyn? : Don Cherry
Essentially an Ornette Coleman quartet album without Ornette. (Ornette does however pen the liner notes.) Pharoah Sanders blows mightily, his rough hewn tone the perfect compliment to the quixotic playing of Cherry and company.

7) Interstellar Space : John Coltrane/ Rashied Ali
Maximalist master Coltrane in his most stripped down setting, accompanied by a young Rashied at his multi-directional best. Arguably the greatest duet album ever recorded.

8 ) Out To Lunch : Eric Dolphy
Definitive recording of five originals by multi- instrumentalist Dolphy, that highlight his inimitable Free Bop style. All star ensemble that includes Freddie Hubbard, Bobby Hutcherson, Richard Davis, and Tony Williams.

9 ) Nommo : Milford Graves featuring Don Pullen
An immortal pairing of these two perennial stalwarts of the New York avant garde. The music achieves maximum density while still retaining an airy sense of space. Milford is at his most melodically inventive, and Pullen is ceaseless in his percussive attack.

10 ) The Black Arc : Noah Howard
A vibrant release that showcases Howard's pronounced compositional skills and wailing horn solos with tight rhythmic interplay throughout.

Ja er zijn 2 nummers zes maar wel een leuk lijstje om een keer te luisteren :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155592047
Iemand 'Lathe of Heaven' van Mark Turner (met o.a. trompettist Avishai Cohen) (uit 2014) al geprobeerd? Ik vind het echt een bijzonder album!

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_156191816
Nieuwe plaat Christian Scott staat online.
pi_156191909
Jaaa zo ff luisteren :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_156194253
Lekker hoor O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 18 september 2015 @ 12:32:41 #107
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_156195262
Dit schrijft Written in Music:
"Veel jazz liefhebbers zullen na de sublieme voorganger hebben uitgekeken naar dit album. Het resultaat valt helaas flink tegen; Stretch Music stelt het geduld van de luisteraar veelvuldig op de proef. Nu is hij nooit een smooth jazz player geweest, maar dit zit soms dichtbij het andere uiterste van het continuüm. Nu zijn we niet vies van muzikaal experiment, maar als de composities niet willen beklijven wordt het een moeilijk verhaal."
pi_156195449
U killin' ma mood, bra.

Edit: Slob, don't kill ma vibe.

[ Bericht 48% gewijzigd door Maxerazzi op 18-09-2015 12:59:51 ]
pi_156195660
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:32 schreef Slobeend het volgende:
Dit schrijft Written in Music:
"Veel jazz liefhebbers zullen na de sublieme voorganger hebben uitgekeken naar dit album. Het resultaat valt helaas flink tegen; Stretch Music stelt het geduld van de luisteraar veelvuldig op de proef. Nu is hij nooit een smooth jazz player geweest, maar dit zit soms dichtbij het andere uiterste van het continuüm. Nu zijn we niet vies van muzikaal experiment, maar als de composities niet willen beklijven wordt het een moeilijk verhaal."
Hmm, totaal geen problemen mee. In tegendeel, wel fijn dat het niet meer zo lang is als die vorige ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 18 september 2015 @ 13:03:41 #110
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_156195732
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:45 schreef Maxerazzi het volgende:
U killin' ma mood, bra.

Edit: Slob, don't kill ma vibe.
Sorry man, heb ik je feestje bederft? ;( Dat was niet m'n bedoeling!
pi_156198130
Ik vind hem echt weer heel goed _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_156242029
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:32 schreef Slobeend het volgende:
Dit schrijft Written in Music:
"Veel jazz liefhebbers zullen na de sublieme voorganger hebben uitgekeken naar dit album. Het resultaat valt helaas flink tegen; Stretch Music stelt het geduld van de luisteraar veelvuldig op de proef. Nu is hij nooit een smooth jazz player geweest, maar dit zit soms dichtbij het andere uiterste van het continuüm. Nu zijn we niet vies van muzikaal experiment, maar als de composities niet willen beklijven wordt het een moeilijk verhaal."
Dit klinkt een beetje alsof het geschreven is door iemand die wél vies is van muzikaal experiment :') . Kom op zeg, als je alleen 'catchy' muziek leuk vindt, ga dan gewoon niet jazz recenseren.

Ik heb hem toevallig net aanstaan, kan er nog weinig over zeggen maar het klinkt in elk geval interessant.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_156242457
Ik wil trouwens hier graag even het Vlaamse trio De Beren Gieren onder de aandacht brengen. Ik liep er een paar dagen geleden toevallig tegenaan en ben echt onder de indruk. Echt een trio van wereldklasse waar we hopelijk nog veel meer van zullen horen. Hun muziek schiet voortdurend heen en weer tussen lieflijke klassieke thema's, dreunende grooves, geregisseerde chaos en inventieve improvisatie. Het zit vol humor ook nog eens. Hun nummers hebben naar absurdisme neigende titels zoals 'Knalsonate' en 'Koekjes 's nachts'.

Eind deze maand schijnen ze met een nieuw album te komen, ik kijk er naar uit.


[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_156246292
De beren gieren, goede band ja! Vorig jaar nog eens in verdiept: stonden op jazz international :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_156247699
Nieuwe album is inmiddels al uit op Clean Feed:

http://soundcloud.com/de-(...)n-gieren-one-mirrors



Gezien het nieuwe album zullen ze binnenkort vast regelmatig in Nederland te zien zijn. Ik weet dat iig Jinjazz Nijmegen er mee bezig is om ze te boeken (mits financieel haalbaar).
pi_156298278
Oh, ik hoop wel dat het nog op Spotify komt dan!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_156316630
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 23 september 2015 @ 10:54:41 #118
111843 Cassius
Something's fucky
pi_156316828
Van het Medeski, Martin & Wood-album eerder in het topic:

pi_156545231
quote:
En hij is uit. Mooi hoor O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_159674997
Zo wat een drukte hier!

De nieuwe GoGo Penguin is fantastisch zeg _O_

"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_159677947
Ah, die ga ik zsm luisteren, Nor! Hoor van meer mensen dat die plaat heel goed is.
pi_159678172
Ook op Blue Note nu. De Mercury prize winnaars, echt ongelooflijke band. Als je ze live ziet ben je helemaal om :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_159679256
Ah bedankt, ik was net op zoek naar iets nieuws. Heb het eerste nummer nu opstaan. Zeer aangenaam.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_160228283
Ik ben onder de indruk van deze organist:

Hebben jullie tips voor jazzorganisten?
Aldus.
pi_160229376
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 2 maart 2016 @ 23:46:52 #126
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_160650070
Wow, iemand bekend met Bimhuis Radio? Wat geweldig, alle concerten van het Bimhuis gratis compleet te beluisteren via internet. Laatst geweldig genoten van het Mark Turner Quartet van afgelopen herfst, bijna net zo magisch als toen ik er zelf bij was, en nu heb ik Shai Maestro Trio opstaan. Er zitten ook nog leuke interviews bij, opgenomen tijdens de pauzes. Aanrader!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_160653851
quote:
2,6 miljoen clicks, dan moet het wel goed zijn! _O_
pi_160654281
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 22:33 schreef naamdrager het volgende:
Wow, iemand bekend met Bimhuis Radio? Wat geweldig, alle concerten van het Bimhuis gratis compleet te beluisteren via internet. Laatst geweldig genoten van het Mark Turner Quartet van afgelopen herfst, bijna net zo magisch als toen ik er zelf bij was, en nu heb ik Shai Maestro Trio opstaan. Er zitten ook nog leuke interviews bij, opgenomen tijdens de pauzes. Aanrader!
Oh goede tip zeg! Ik dacht dat ze alleen een kleine selectie online zetten :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_160660440
Oh, nu ik er over nadenk weet ik ook niet zeker of het álles is. Er is in elk geval veel keus, dus het is zeker meer dan een kleine selectie!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_160734578
Gisteren Matthew Halsall in Bird O+ De eerste keer in Nederland,e n dat met zijn 6e album :o
Was fantastisch _O_

quote:
Twee albums heeft Matthew Halsall gemaakt samen met zijn Gondwana Orchestra. De eerste van het tweetal albums zie ik als het beste jazz-album dat de laatste 10 jaar is gemaakt: recensie. Maar ook het tweede album Into Forever is een mooi spiritueel en bij vlagen Oosters klinkend album, in de stijl van Alice Coltrane. Nog nooit stond Halsall bovendien in Nederland. Aan jazz-podium Bird de eer ze te ontvangen. Bird was verassend genoeg (voor mij) niet uitverkocht en met pakweg 75 man publiek begon de 7-koppige band (trompet, sax/fluit, piano, harp, drums, bas en vocals) aan het concert.

De eerste helft van het optreden werd ingekleurd met nummers van When The World Was One, te beginnen met het wervelende titelnummer. De hele band, inclusief een prachtig spelende harpiste, kreeg hier met korte solo's de mogelijkheid zich te laten horen. Een enerverend begin en net zo wervelend als op plaat. Zo ging het door met een glansrol voor Halsall zelf op trompet, waarbij je je met ogen dicht makkelijk Miles Davis kon inbeelden. Een fantastisch helder en klankvast trompetgeluid. Verder wist vooral de harpiste de spirituele sfeer van het album op te roepen: met sprookjesachtig harpspel waande je je in het verre oosten. Jammer genoeg klonk het allemaal een beetje als een letterlijke kopie van het album (niet persé een nadeel), en speelden ze mijn favoriet Tribute to Alice Coltrane niet. Gelukkig was daar het tweede deel/album van het concert en kwam zangeres Josephine Oniyama ten tonele. Dit deel van de set was wel degelijk iets anders dan het album. Vond ik de zang op plaat nog een beetje plat en weinig toevoegen, op deze plaats in de set was het een welkome en goedgekozen afwisseling. De verschijning en het stemgeluid van Oniyama was overweldigend soulvol en spiritueel tegelijk. Ook kwam er bij deze nummers wat meer groove in de set en steeg het niveau van de band naar grote hoogtes. En toen was het alweer voorbij. Gelukkig kwamen ze nog terug om het ingetogen Daan Park van Into Forever te spelen; een afsluiter waarna het publiek in trans werd achtergelaten.
http://pat-sounds.blogspo(...)alsall-gondwana.html
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 31 maart 2016 @ 21:27:13 #132
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_161082835
Valt Gregory Porter nog onder het kopje Jazz? Heb m pas in Antwerpen gezien. Wat een stem heeft die man. Super goed optreden was het! _O_
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_162054879
Nieuwe Gregory Porter is er ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_163666842
Rust hier!

Net NSJ afgerond. Was een mooi weekend. Hoogtepunten Maalouf, Gogo Penguin en Yuri Honing. Alvast een verslagje van dag1 :
quote:
Na een jaartje zonder North Sea Jazz ging ik in 2016 weer naar het altijd mooie en sfeervolle festival in Ahoy! Op vrijdag en op zondag. Bij deze per dag een verslagje:

Ik was al vroeg vertrokken om er vrijdag op tijd te zijn: Snarky Puppy opende namelijk het festival in de Maas. De pop-rock-funkers kregen de zaal zo vroeg al bijna helemaal vol; volgens mijn NSJ ervaring toch redelijk uniek! In een paar jaar hebben ze een enorme fan-schare verzameld. Dat is naar mijn mening maar gedeeltelijk terecht. De band spat uit elkaar van speelvreugde en lekkere grooves, maar is gewoonweg weinig spannend. Er gebeurde weinig onvoorspelbare dingen en de verschillende solo's bleven allemaal maar een beetje in herhaling hangen. Halverwege kwam het Metropool orkest echter ten tonele en nam het concert in kwaliteit toe. Zeker bij de solo's van de blazerssectie kwam het concert tot leven, maar echt overtuigen deed het niet. Het 40-tal artiesten op het podium kwam niet genoeg over door het slechte geluid van de Maas. Tijd voor een rondje langs de kleine zalen dus!


In de alt-jazz zaal Darling stond het Brainfeeder label van Flying Lotus opgesteld; te beginnen met Thundercat. De zingende bassist met muts werd met veel vreugde onthaald, maar ik haakte al bij zijn eerste zangnoten af. Bas-spelen kan ie wel, maar zijn stem is vooral geschikt voor smooth-jazz sluimer-jazz. Ik droop dus af naar de Yenisei, waar Enrico Rava protégé Giovanni Guidi zijn piano-trio aan ons voorstelde. Prachtig meanderende sfeermuziek; dat was wel even fijn na Snarky Puppy en Thundercat. Maar zoals altijd is de Yenisei een zweethok en om 20.30 ging ik terug naar de Maas voor Kamasi Washington die net als Snarky Puppy met het Metropool concert ging optreden.

Vorig jaar veroverde Kamasi de wereld onder andere in de Bird en op het LeGuessWho festival, maar dat lukte hem niet in de grote zaal van North Sea Jazz. Het geluid was die dag bar slecht in de Maas, en het Metropool orkest en het gospelkoor voegden echt hélemaal niks toe omdat je ze niet kon horen. Veel te bombastisch en veel te veel een grote geluidsbrui. Enorme tegenvaller dus, jammer. De eerste nederlaag van Kamasi sinds het uitbrengen van The Epic. Snel door naar iets anders.

Dat andere was Christian Scott. Naast Kamasi misschien wel de andere grote belofte (nouja, Scott is al lang doorgebroken met vele weergaloze albums) van de jazz. Tenenkrommend was het echt dat zijn concert een half uur!! te laat begon, een misdaad (en niet zijn eigen fout) op een volgepland festival. Ik had dus nog zeker een andere band kunnen bezoeken voordat ik hier was. Desalniettemin overtuigde Scott na een half uur soundchecken zeker, met mooie nieuwe tunes met extra veel beats. Dat belooft wat voor zijn komende album.

De avond wilde ik eindigen met Artist in Residence Ibrahim Maalouf, die in de Amazon stond met zijn jazz-suite Khaltoum. Dat was verbazingwekkend de eerste keer dat ik Maalouf ging zien, en het was een zéér welkome kennismaking. Het geluid stond (voor het eerst vandaag) helemaal perfect afgesteld en Maalouf wist een uur te ontroeren met prachtige Arabisch getinte muziek en een gezonde dosis humor. Naast Maalouf zelf stal vooral de (vleugel)pianist de show. Een prachtige afsluiter die NSJ16 dag 1 helemaal goed maakte.


Toch overheerste het gevoel dat de vrijdag een pechdag was; want ook het kwartiertje wat we nog van Dr. Lonnie Smith oppakten in de Hudson was waardeloos. Het hammond-orgel van de Lonnie was niet te horen, en voor een optreden in de nacht (en van Lonnie) was het veel te rustig. Ik keerde weer huiswaarts
https://pat-sounds.blogsp(...)jazz-2016-07-08.html
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_165143021
Tjonge wat een rust ja.

Komende weken enkele optredens van de Beren Gieren in Nederland :) . Kijk er erg naar uit om ze een keertje live mee te maken.

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_166821281
Die Melanie de Biasio, wow... _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 25 november 2016 @ 20:45:54 #137
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_166898177
Goede dingen gelezen over nieuwe plaat van Yussef Kamaal. Klinkt goed: https://yussefkamaal.bandcamp.com/
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_167143780
Ja, die vind ik ook geweldig :) .
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_167143884
Wat zijn jullie jaarlijstjes jazz dit jaar? :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator dinsdag 6 december 2016 @ 15:11:43 #140
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_167144145
Geen idee nog, weet wel dat albums van Oddisee en Takuya Kuroda het meest indruk hebben gemaakt.
pi_167144265
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:01 schreef Norrage het volgende:
Wat zijn jullie jaarlijstjes jazz dit jaar? :)
Mammal Hands steekt er voor mij toch wel bovenuit dit jaar. Plus dat plaatje van Melanie de Biasio. Die van Kuroda is ook wel lekker trouwens, ja.
  Moderator dinsdag 6 december 2016 @ 15:18:26 #142
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_167144427
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:16 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Mammal Hands steekt er voor mij toch wel bovenuit dit jaar. Plus dat plaatje van Melanie de Biasio. Die van Kuroda is ook wel lekker trouwens, ja.
Ja, Mammal Hands, GoGo penguin, Melanie staan ook hoog bij mij ja. Die Braw Mehldaus zijn ook goed, die met Joshua Redman en die Blues-ballads cd :) En Idris Ackamoore zijn plaat is ook erg goed ^O^
En ik moet die Yussef ook nog luisteren inderdaad, hoor er veel goeds over :)

Takuya Kuroda nog niet geprobeerd. Die vorige album vond ik een zoetsappig tegen smooth jazz aanleunend popjazz plaatje. is de nieuwe beter?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_167144668
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:24 schreef Norrage het volgende:

[..]

Takuya Kuroda nog niet geprobeerd. Die vorige album vond ik een zoetsappig tegen smooth jazz aanleunend popjazz plaatje. is de nieuwe beter?
Neigt qua sound een beetje naar Herbie Hancock (al haalt-ie dat niveau verder niet), plus Fela Kuti-invloeden. Mist misschien wat tanden - ik had wel wat meer agressie willen horen soms.
pi_167144760
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:32 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Neigt qua sound een beetje naar Herbie Hancock (al haalt-ie dat niveau verder niet), plus Fela Kuti-invloeden. Mist misschien wat tanden - ik had wel wat meer agressie willen horen soms.
Hmm, klinkt al wat beter. Straks eens proberen :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_167146444
Yussef is heel vet ^O^

Takuya, tsja...zelfde mening als die vorige. En zijn trompetgeluid staat me niet echt aan om een of andere reden....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_167189699
Dinosaur is ook een lekker plaatje trouwens ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator zaterdag 10 december 2016 @ 22:54:53 #148
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_167244841
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:29 schreef Norrage het volgende:
Dinosaur is ook een lekker plaatje trouwens ^O^
Goeien tip.
pi_167268191
Deze jazz-artiesten hebben mij dit jaar het meeste plezier gedaan, in willekeurige volgorde: GoGo Penguin (zowel op plaat als live!!), Yussef Kamaal, Redman/Mehldau (moet 'm nog meer luisteren, maar vind het erg mooi), Sons of Kemet (wat een leuke muzikant is die Shabaka toch), Bad Plus, Jameszoo (live: wow!), Neil Cowley Trio (wat een krachtige, originele, sfeervolle plaat!). Hopelijk ben ik niks vergeten.

Dinosaur ben ik nu net aan het luisteren, bedankt voor de tip. Dat klinkt leuk zeg.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_167274152
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 22:08 schreef naamdrager het volgende:
Deze jazz-artiesten hebben mij dit jaar het meeste plezier gedaan, in willekeurige volgorde: GoGo Penguin (zowel op plaat als live!!), Yussef Kamaal, Redman/Mehldau (moet 'm nog meer luisteren, maar vind het erg mooi), Sons of Kemet (wat een leuke muzikant is die Shabaka toch), Bad Plus, Jameszoo (live: wow!), Neil Cowley Trio (wat een krachtige, originele, sfeervolle plaat!). Hopelijk ben ik niks vergeten.

Dinosaur ben ik nu net aan het luisteren, bedankt voor de tip. Dat klinkt leuk zeg.
James Zoo ook live gezien. Dat is wel vet geworden inderdaad, en dat van "oorspronkelijk" een DJ :D Neil Cowley ook wel eens geluisterd geloof ik, kan me het niet echt voor de geest houden. Dank voor de tips wel. En Shabaka is wel een held.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 12 december 2016 @ 16:58:39 #151
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167282303
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  vrijdag 16 december 2016 @ 20:50:05 #152
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167379576


[ Bericht 35% gewijzigd door Treehut362 op 16-12-2016 20:58:13 ]
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zondag 18 december 2016 @ 16:18:59 #153
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167419352
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zondag 18 december 2016 @ 22:07:38 #154
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167432050
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  maandag 19 december 2016 @ 13:33:34 #155
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167442243


[ Bericht 34% gewijzigd door Treehut362 op 19-12-2016 13:42:27 ]
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_167471534
Deze plaat had ik even gemist: Jeff Parker - The New Breed. Lekker hoor.

pi_167474383
Goede tip ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 26 december 2016 @ 14:04:58 #158
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_167617914
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_168076887
quote:
Neil Cowley Trio (wat een krachtige, originele, sfeervolle plaat!). Hopelijk ben ik niks vergeten.
Ze hebben ook een paar leuke clips bij hun album :D .

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  donderdag 12 januari 2017 @ 14:47:16 #160
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168077029
tvp.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_168178973
Weer een 2016-plaat die ik had gemist: afgelopen november is er door Hans Ek en het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra een E.S.T.-eerbetoon uitgebracht. Zitten echt prachtige bewerkingen tussen.

pi_169276262
Christian Scott komt eind maart met een nieuwe plaat: Ruler Rebel. De eerste twee (i,ii) tracks zijn alvast tof.
pi_169483387
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 23:31 schreef Maxerazzi het volgende:
Christian Scott komt eind maart met een nieuwe plaat: Ruler Rebel. De eerste twee (i,ii) tracks zijn alvast tof.
Oh, interessant!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  Moderator maandag 13 maart 2017 @ 17:45:19 #164
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_170037725
Nou, Christian Scott heeft het weer gedaan hoor. Album van het jaar vooralsnog. En er komen nog 2 delen :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_170283789
Ik vind het album niet heel spannend eerlijk gezegd. -O-
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_170300055
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 13:50 schreef Felagund het volgende:
Ik vind het album niet heel spannend eerlijk gezegd. -O-
Die anderen van hem wel dan?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 23 juni 2017 @ 12:17:58 #168
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_171882589
quote:
7s.gif Op donderdag 6 april 2017 11:16 schreef Norrage het volgende:
Nou, Christian Scott heeft het weer gedaan hoor. Album van het jaar vooralsnog. En er komen nog 2 delen :D
Deel 2 vandaag uit. Iets rustiger maar wel weer erg fijn :).
pi_171885572
*O*

Fijn album weer! *O* ^O^ Iets minder opzwepend als de vorige, en op eerste gehoor ietsje minder, maar wel weer prachtig _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_173637612
Binker and Moses, echt een gave ontdekking. Heel fijn laatste album.

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_173725804
In de laatste editie van Startalk Radio waren Herby Hancock en Wayne Shorter te gast. De podcast staat online
  Redactie Frontpage donderdag 21 september 2017 @ 12:24:49 #172
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_173908280


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_174029767
Goede tips :Y

En de nieuwe Kamasi Washington is ook fijn :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 29 september 2017 @ 11:11:23 #174
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_174133032
Yuri is weer heeel mooi zeg. Sinds ie die intieme akoestische albums is gaan opnemen is het echt heel bijzonder geworden! Desire was ook al een prachtplaat, deze ook.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Redactie Frontpage woensdag 18 oktober 2017 @ 07:36:38 #176
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_174487336


:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_174600557
Nieuwe Scott ook weer heel fijn :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_175170319
Ah tof, ECM heeft zijn catalogus sinds vrijdag op streamingdiensten staan. Eindelijk.
  zaterdag 16 december 2017 @ 21:47:21 #179
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_175771330
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_175840506
Wat zijn jullie jazz-lijstjes van het jaar? ik heb echt megaweinig geluisterd dus ben bijna niet op de hoogte :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_177125056
Nieuwe GoGo-Penguin *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_177782660
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:54 schreef Norrage het volgende:
Nieuwe GoGo-Penguin *O*
Hun beste vind ik. Langere nummers dan in de eerdere albums, waarin ze vaak heerlijk de tijd nemen zonder een moment te vervelen. Heel sfeervol ook vind ik. Het concert in Paradiso was erg goed.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_180137937
Die opgegraven John Coltrane-plaat is echt heerlijk. Wat een hoop parels staan erop.

quote:
A fair amount of Coltrane’s music has been released after the fact, but nothing that would seem, from a distance, quite so canonical as Both Directions At Once, which is 90 minutes worth of (mostly) previously unheard recordings made at Rudy Van Gelder’s studio on March 6, 1963—the middle of the classic-quartet period.

[...]

Why have we not heard these tapes before? It's hard to imagine that they could have been blithely ignored or forgotten. The 2018 answer is that mono audition reels of the session were only recently found in the possession of the family of Coltrane's first wife, Juanita Naima Coltrane. (Impulse! didn't have the music; the label's master tapes may have been lost in a company move from New York to Los Angeles.) The 1963 answer is unknown, and probably more complicated.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 03:10:34 #184
181124 chufi
Hace frio o no?
  zaterdag 14 juli 2018 @ 01:52:40 #185
181124 chufi
Hace frio o no?
  zaterdag 14 juli 2018 @ 02:02:14 #186
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_180500790
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_180502335
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_180509289
Hoe was NSJ mensen? Eerste jaar in tijden dat ik het gemist heb :(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_182005587
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 30 september 2018 @ 21:45:02 #191
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_182241472
Hallo. gisteren gekocht ...aanrader
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zondag 30 september 2018 @ 21:45:50 #192
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_182241499
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zondag 30 september 2018 @ 21:48:09 #193
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_182241569
het loopt niet echt storm op deze forum
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:50:44 #194
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_182350395
Nieuwe Benjamin Herman 'Punk Jazz' project 'Bughouse'. Wat vinden we er van? Ik vind hem geweldig (hoewel de hele plaat in 1 keer luisteren wel een uitdaging is ;) )


(hele plaat: Bughouse, an album by Benjamin Herman on Spotify )
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_182351071
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 11:50 schreef kaassouffle het volgende:
Nieuwe Benjamin Herman 'Punk Jazz' project 'Bughouse'. Wat vinden we er van? Ik vind hem geweldig (hoewel de hele plaat in 1 keer luisteren wel een uitdaging is ;) )


(hele plaat: Bughouse, an album by Benjamin Herman on Spotify )
Ja goede uitstap dit album! Held :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:20:13 #196
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_182477028
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:22:37 #197
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_182477071
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 12:42 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ja goede uitstap dit album! Held :)
Dan luister ik later wel op Spotify.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zaterdag 17 november 2018 @ 22:02:33 #198
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_183213538
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_183222804
Wilde vanavond naar Bill Laurance Project in de Amstelkerk, Amsterdam maar door treinvertraging gaan we niet. Iemand interesse in twee kaarten? Staan op Ticketswap voor 20 euro.
Van alles is weer waardeloos.
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 15:35:40 #200
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_183223741
Mooi initiatief van Rob, ontvang en geef voor Sinterklaas een surprise-cd'tje. Tot nu toe slechts 6 deelnemers. Is er hier iemand die het nog leuk lijkt?

MUZ / MUZikale Pakjesavond 2018 - CD voor jou, CD voor mij!
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_186722761
Een collega van mij houdt zichzelf volgens mij voor een redelijke muziekliefhebber, en zet vaak top 40-nummers op tijdens het werk. Autotune/reggaeton-ellende enzo. Gevraagd naar mijn muzieksmaak gezegd dat ik jazz wel leuk vind, krijg ik als antwoord 'jammer voor jou, haha'. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe een academicus zich uberhaupt tevreden kan stellen met commerciele popmuziek. Is andere muziek dan echt zo ontoegankelijk? Maar sowieso hebben de meeste mensen denk ik een nogal vertekend beeld van jazz, ze denken dan vaak direct aan trage cooljazz die je aan de telefoon als wachtmuziekje hebben kunt, of in een restaurant als achtergrondmuziek ofzo. Tsja.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_189863042
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_189863048
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 16:03 schreef naamdrager het volgende:
Een collega van mij houdt zichzelf volgens mij voor een redelijke muziekliefhebber, en zet vaak top 40-nummers op tijdens het werk. Autotune/reggaeton-ellende enzo. Gevraagd naar mijn muzieksmaak gezegd dat ik jazz wel leuk vind, krijg ik als antwoord 'jammer voor jou, haha'. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe een academicus zich uberhaupt tevreden kan stellen met commerciele popmuziek. Is andere muziek dan echt zo ontoegankelijk? Maar sowieso hebben de meeste mensen denk ik een nogal vertekend beeld van jazz, ze denken dan vaak direct aan trage cooljazz die je aan de telefoon als wachtmuziekje hebben kunt, of in een restaurant als achtergrondmuziek ofzo. Tsja.
Of het vooroordeel dat het allemaal maar atonale muziek is :X
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 10 november 2019 @ 04:58:46 #204
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189875100
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
- Fip Jazz (breed)
- Contemporary Jazz Club (zoals de naam zegt, + waarschuwing: Radionomy-zender, dus vervelende reclames. Maar prima muziek.)
- Allzic Jazz (ook best wat hedendaags spul)
- TSF Jazz (als het relatief 'poppy' mag klinken)

[ Bericht 7% gewijzigd door Eightyone op 11-11-2019 15:16:31 (Zo veel was ook niet nodig) ]
  zondag 10 november 2019 @ 05:29:50 #205
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_189875821
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
Spotify heeft prima playlists
pi_189935415
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 09:14 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Spotify heeft prima playlists
Ik vind het ook wel leuk om er verhalen bij te horen :) maar ja, spotify kan altijd. Maar die algoritmes doen ook altijd hetzelfde. Zelden iets dat ik niet al ken...
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 04:58 schreef Eightyone het volgende:

[..]

- Fip Jazz (breed)
- Contemporary Jazz Club (zoals de naam zegt, + waarschuwing: Radionomy-zender, dus vervelende reclames. Maar prima muziek.)
- Allzic Jazz (ook best wat hedendaags spul)
- TSF Jazz (als het relatief 'poppy' mag klinken)

thx! Ga eens wat proberen. Goede mix modern en oud is wat ik zoek :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 14 november 2019 @ 11:14:52 #208
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189935813
Ook nog interesse in andersoortige radio's met subtiele jazzy invloeden?

(Stond eerst wel in de vorige post, maar de totale lap tekst zag er wel érg overheersend uit.)
pi_189936965
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 11:14 schreef Eightyone het volgende:
Ook nog interesse in andersoortige radio's met subtiele jazzy invloeden?

(Stond eerst wel in de vorige post, maar de totale lap tekst zag er wel érg overheersend uit.)
Kan nooit kwaad ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 14 november 2019 @ 17:09:56 #210
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189940785
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 12:47 schreef Norrage het volgende:

[..]

Kan nooit kwaad ;)
FIP ken je vast, maar als je ervan houdt kan je ook dit proberen:
MongoBongo Radio (vergelijkbaar, maar iets meer poppy) / Pinguin Pluche (regelmatig iets Nederlandstaligs) / Radio Poko Pokito (hoewel meer gericht op zachte vormen van rock, maar een vaag jazzgevoel zit er toch weleens in)

Als je iets 'werelds' wil:
Comala Radio

Als je ooit naar de show van Lefto of Gilles Peterson luistert:
Nessradio / RadioSoundSystem / WorldwideFM / LeMellotron --> Van subtiele hiphop tot jazzachtige klanken, en ook electronica. Bij de laatste twee heb je relatief veel kans op saaie Hed Kandi-achtige house cq. dreutelhouse, die om de een of andere reden weleens aan jazz wordt gelinkt. Dat is bij de eerste twee wat minder.

Als je een brede popzender wil die leuk zou kunnen zijn als je weleens jazz of aanverwante muziek luistert (het heeft over de gehele linie een gevoel wat er bij past):
Nova / Nova La Nuit --> De tweede is een non-stop-alternatief voor de eerste.

Als je subtiele hiphop e.d. wil, met regelmatig een subtiel jazzy klankje erin:
Beatminerz / GoneUp Radio / SaySay

Qua jazz-stations was ik XJazz (relatief hip en breed) trouwens nog vergeten. En het Brusselse station 'Bruzz' heeft een mooie show die gericht is op jazz, 'Jazz Station'. Met zo'n diepe oude mannenstem die het heel inhoudelijk aan elkaar praat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 14-11-2019 17:16:57 ]
  vrijdag 15 november 2019 @ 12:40:39 #211
181124 chufi
Hace frio o no?
  vrijdag 15 november 2019 @ 13:01:20 #212
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_189953165
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
https://www.spotify.com/nl/
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
pi_189953188
quote:
Zucht. Als je nou nog een tip voor een afspeellijst of podcast geeft.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 15 november 2019 @ 14:01:03 #214
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189953961
Nog iets gevonden in die lap tekst?
pi_189954442
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 14:01 schreef Eightyone het volgende:
Nog iets gevonden in die lap tekst?
Nog niet geprobeerd, maar ga dat dit weekend wel doen :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 16 november 2019 @ 20:02:45 #216
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_189974636
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 november 2019 13:03 schreef Norrage het volgende:

[..]

Zucht. Als je nou nog een tip voor een afspeellijst of podcast geeft.
Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  zaterdag 16 november 2019 @ 22:04:19 #217
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189977366
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 20:02 schreef Pearlbitch het volgende:

[..]

Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.
Maar hoe vind je er (bij je passende) complete playlists, die reeds door een of andere nobody als jij en ik samengesteld zijn, ipv door de professionals achter Spotify? Die laatste variant is makkelijk te vinden, maar de rest niet.

Bij internetradio's is het vinden van leuke stations nog best eenvoudig, iig zolang ze een playlist weergeven (dat doen ze helaas niet allemaal). Tik in Google een nummer in wat je leuk vind + "onlineradiobox", en je stuit mogelijk op een leuk station.
pi_190888535
Wat zijn jullie jazz jaarlijstjes? De mijne:
1. Portico Quartet
2. Nérija
3. Modern Nature,
4. Kokoroko
5. Black Flower.

en verhip, ik had Jaimie Branch over het hoofd gezien. Wat een meesterlijke plaat :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_190888548
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 20:02 schreef Pearlbitch het volgende:

[..]

Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.
Toch is mijn ervaring met Spotify dat je dan toch altijd in je eigen straatje blijft. Met radio luister je al veel sneller echt naar nieuwe muziek. En krijg je er soms nog uitleg bij ook (en dat vind ik dan ook zo leuk van sommige radiostations).
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Redactie Frontpage woensdag 22 januari 2020 @ 07:18:07 #220
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_191140000


Lekker wel, weer.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_191140762
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 13:27 schreef Norrage het volgende:
Wat zijn jullie jazz jaarlijstjes? De mijne:
1. Portico Quartet
2. Nérija
3. Modern Nature,
4. Kokoroko
5. Black Flower.

en verhip, ik had Jaimie Branch over het hoofd gezien. Wat een meesterlijke plaat :)
Ik heb nog een hoop andere platen geluisterd uit 2019 ondertussen, Jaimie Branch is inderdaad geniaal .Terri Lyne Carrington is ook heel fijn, alsmede Alison Miller en nog een paar :)

Jullie nog tips?

quote:
10s.gif Op woensdag 22 januari 2020 07:18 schreef bazbo het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker wel, weer.

:Y
Ik ga hem nu luisteren :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_191141008
Ik vond Jamael Dean - Black Space Tapes wel 'n lekkere plaat afgelopen jaar.

Black Space Tapes, an album by Jamael Dean on Spotify
  Moderator woensdag 22 januari 2020 @ 09:36:50 #223
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_191141119
Rymden en Alfa Mist vond ik erg goed.
pi_191143599
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2020 09:28 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik vond Jamael Dean - Black Space Tapes wel 'n lekkere plaat afgelopen jaar.

Black Space Tapes, an album by Jamael Dean on Spotify
Niet onaardig :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_191171110
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2020 13:24 schreef Norrage het volgende:

[..]

Niet onaardig :Y
Op Hooivork heeft de nieuwe Jeff Parker een BNM-labeltje gekregen. Ben nu op de helft, tot nu toe bevalt 't me prima.
pi_191172094
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 10:13 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Op Hooivork heeft de nieuwe Jeff Parker een BNM-labeltje gekregen. Ben nu op de helft, tot nu toe bevalt 't me prima.
Jazz op hooivork?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 24 januari 2020 @ 11:30:17 #227
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_191172153
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 11:26 schreef Norrage het volgende:

[..]

Jazz op hooivork?
De bekendere jazz artiesten behandelen ze wel hoor https://pitchfork.com/reviews/albums/?genre=jazz&page=1

Kamasi kreeg een heel hoog cijfer kan ik me herinneren.
  Redactie Frontpage vrijdag 21 februari 2020 @ 06:48:27 #228
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_191610777


Potver. Deze is ook weer fijn.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_191611441
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 06:48 schreef bazbo het volgende:
[ afbeelding ]

Potver. Deze is ook weer fijn.

:Y
Ze hebben het steeds over vernieuwend bij Metheny, maar ik hoor toch ongeveer weer hetzelfde als eerder. Maar het is wel weer lekker ja :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Redactie Frontpage vrijdag 21 februari 2020 @ 10:12:25 #230
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_191612160
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 08:53 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ze hebben het steeds over vernieuwend bij Metheny, maar ik hoor toch ongeveer weer hetzelfde als eerder. Maar het is wel weer lekker ja :Y
Dat orkestrale, dat heeft hij eerder toch niet veel gedaan. Af en toe hoor ik wat atonaals. Moet hem nog wel veel draaien, voordat ik een gedegen verhaal erover kan vertellen. Maar wat ik bij eerste beluistering hoorde, beviel me zeer. Openingsstuk Undefined America vind ik wel GROOTS.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_191612226
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 10:12 schreef bazbo het volgende:

[..]

Dat orkestrale, dat heeft hij eerder toch niet veel gedaan. Af en toe hoor ik wat atonaals. Moet hem nog wel veel draaien, voordat ik een gedegen verhaal erover kan vertellen. Maar wat ik bij eerste beluistering hoorde, beviel me zeer. Openingsstuk Undefined America vind ik wel GROOTS.

:Y
Dat orkestrale heb ik wel eerder gehoord hoor? Maar misschien in deze vorm. Ik vind het in ieder geval een beetje over de top. Het begin van het nummer was prima, maar het einde... :X Dat is voor mij geen jazz ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator vrijdag 6 maart 2020 @ 14:59:47 #232
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_191866163
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:59 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Yuri Honing :).
Ook ja :D _O_

Jose James ook erg fijn, als is dat weer meer soul deze keer.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator zaterdag 25 april 2020 @ 19:01:07 #234
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_192803309
Heerlijk album van Tom Misch met Yussef Dayes @Norrage
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:36:44 #235
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_192803848
Ik kwam deze twee nog tegen. In 2018 al opgenomen, en recent pas officieel uitgebracht. Er is een heel album uit met tracks uit die sessie.



O+

Edit - Bij het doorzoeken van recente Shazampjes duikt ook dit op (ook weer live):



[ Bericht 7% gewijzigd door Eightyone op 26-04-2020 03:56:36 ]
  zondag 3 mei 2020 @ 18:57:06 #236
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_192929042
Vraagje. Weet iemand of er ook een internetzender is waar ze líve jazz e.d. spelen? Ongeveer zoals op tv-zender Djazz, dus breed, deels best modern, en eventueel ook met exotische invloeden? Ja, ik heb gegoogled, maar de combinatie van de woorden 'live', 'jazz' en 'radio' zoekt erg lastig.

Djazz zit nu tijdelijk, als extraatje, in het Ziggo-pakket. Maar dat is maar tot 1 juni zo. Ik merk dat ik er lekker bij weg dommel. :)
  zondag 3 mei 2020 @ 19:30:34 #237
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_192929549
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2020 09:06 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik heb nog een hoop andere platen geluisterd uit 2019 ondertussen, Jaimie Branch is inderdaad geniaal .Terri Lyne Carrington is ook heel fijn, alsmede Alison Miller en nog een paar :)

Jullie nog tips?
[..]

Ik ga hem nu luisteren :)
Terri Lyne Carrington. O+
Ze haalde haar high niet uit Sisi Sinas, that's for sure. ;)

To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  Redactie Frontpage vrijdag 26 juni 2020 @ 07:22:08 #238
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_193795737


Adembenemend.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_193796204
Net als de nieuwe Ambrose Akinmuse en GogoPenguine en Moses Boyd :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 27 juni 2020 @ 19:06:48 #240
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_193818565
Wat is het toch heerlijk om te zien dat er nog jeugd is die voor jazz te enthousiasmeren is.

To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  zaterdag 27 juni 2020 @ 19:37:41 #241
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_193819022
Met een geweldige klarinetsolo van de onvolprezen Ken Peplowski.

Bonuspunten voor wie de drummer herkent. ;)

To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  dinsdag 14 juli 2020 @ 20:32:02 #242
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_194090217
Swing, bebop, cool, hardbop... ze draait haar hand er niet voor om. En bovendien beschikt ze ook nog eens over een niet onprettige zangstem.

To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  dinsdag 14 juli 2020 @ 20:49:41 #243
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_194090476
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  woensdag 15 juli 2020 @ 08:35:34 #244
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194095187
Niet verkeerd:


Dit ook niet (er zijn twijfels of je het nog onder jazz kunt rekenen, maar de naam werd elders in dit topic wel genoemd):


...die laatste doet ook wel wat denken aan de betere kant van eind jaren 90/begin jaren 00-electronica.
  maandag 20 juli 2020 @ 01:36:59 #245
181124 chufi
Hace frio o no?
  maandag 27 juli 2020 @ 21:07:43 #246
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_194284788
Geweldige live uitvoering van Take Five, met Brubeck en Desmond, aangevuld met Gerry Mulligan.
Berlijn, 1972.
Drumsolo van Alan Dawson is magnificent!


Versterker op max. en laat de buren eens horen wat goeie muziek is! *G*
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  maandag 27 juli 2020 @ 21:42:50 #247
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_194285442
Billie wilde ooit nog eens een album met ballads opnemen met groot orkest. Dat deed ze uiteindelijk in 1958. Het werd een afscheidscadeau, want een jaar later was ze dood.

In stereo O+


En daarna volgde het vervolgalbum, haar allerlaatste.

.
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:11:50 #248
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_194358278
Legendarische drumsolo van de master. _O_

To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
pi_197279979
De laatste tijd erg wild van het live album 'Into the Hills' van Yussef Dayes trio (Rocco Palladino op bas, Charley Stacey op toetsen). Ik vind het heerlijke instrumentale improvisatiegerichte jazz/hiphop/funk, het doet ontzettend hip en eigentijds aan, futuristisch misschien wel. Dit geluid is voor mij wel een hoogtepunt in de veelbesproken Londense jazz-scene. Het ligt aardig in het verlengde van het bejubelde Black Focus van Yussef Kamaal.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  vrijdag 8 januari 2021 @ 07:06:30 #250
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197280138
Dat is dus ook die van Othello dat ik een paar posts eerder in dit topic plaatste (en ook prominent in MUZ / Beste liedje van 2020! ). Het is alleen niet goed aan de thumbnail te zien dat hij dat is, vanwege die minilettertjes. Het nummer staat niet op het album dat jij noemt. Kende je het al?

En hip; dat is niet persé noodzaak. Als het maar mooi, goed en/of interessant is. Het kán wel samengaan. :P

Je bent verder ook bekend met Kamaal Williams solo; de andere helft van Yussef Kamaal? Die twee hieronder had ik ook al ergens in het topic hierboven vermeld, weliswaar verborgen in een van de spoilers. Ook heel veel gedraaid.




[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 08-01-2021 07:30:53 ]
pi_198104071
Dave Brubeck’s classic Just Take Five (CD) quickly identified the projective properties of the Evo 4.2, his trumpet standing forward of the cabinets with solid presence. It was smooth edged and free from rasp: I immediately sensed a gentle approach here. And that is how it went, at least in outline.


Brubeck speelde trompet in Take Five :')
  donderdag 25 februari 2021 @ 04:59:29 #252
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198191826
Van onze zuiderburen en heel recent (niet meteen wegklikken tijdens dat gepraat in de eerste halve minuut):

pi_198232205
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2021 04:59 schreef Eightyone het volgende:
Van onze zuiderburen en heel recent (niet meteen wegklikken tijdens dat gepraat in de eerste halve minuut):

Klinkt lekker :)


Deze van Grace Mahya nog even delen; staat hier in het rijtje van favoriete Jazz zangeressen momenteel.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 13:22:20 #254
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198232257
Dit vind ik ook wel wat. Ongeveer gelijktijdig gevonden, als is deze al uit de mid 10's ipv echt recent.


Eenzelfde soort nummer, nog onbekender dan dat hierboven:



[ Bericht 19% gewijzigd door Eightyone op 27-02-2021 18:13:49 ]
pi_198236050
Weet iemand bands/artiesten in de sfeer van Gogo Penguin? Ik vind het heerlijke muziek, maar zoek een beetje verbreding. :)
pi_198320275
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 17:50 schreef Operc het volgende:
Weet iemand bands/artiesten in de sfeer van Gogo Penguin? Ik vind het heerlijke muziek, maar zoek een beetje verbreding. :)
Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_198321837
Het stukje dat ik op NPR Tiny Desk luisterde doet me aan Jaga Jazzist denken.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 maart 2021 @ 06:45:19 #258
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198456600


Metheny heeft twee gitaarsuites geschreven en laat de ene uitvoeren door Jason Vieaux (solo) en de andere door het Los Angeles Guitar Quartet. Als bonus speelt hij zelf Alina (Arvo Pärt). Natuurlijk heeft het jazzy trekjes, maar dit is meer modern klassiek. Mij maakt het niet uit; ik vind het wondermooi.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_198457545
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 06:45 schreef bazbo het volgende:
[ afbeelding ]

Metheny heeft twee gitaarsuites geschreven en laat de ene uitvoeren door Jason Vieaux (solo) en de andere door het Los Angeles Guitar Quartet. Als bonus speelt hij zelf Alina (Arvo Pärt). Natuurlijk heeft het jazzy trekjes, maar dit is meer modern klassiek. Mij maakt het niet uit; ik vind het wondermooi.

:Y
Metheny die z'n gitaar als een koperblazer laat klinken.
pi_198457552
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:56 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.
Het Assborn Swensson Trio maakt wel aardige muziek. From Gagarin's point of view is een van mn favorieten. Neigt wel wat naar lounge dat nummer.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 maart 2021 @ 09:13:51 #261
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_198457643
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 09:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Metheny die z'n gitaar als een koperblazer laat klinken.
Maar hier niet. Dit is allemaal akoestisch gitaarwerk. En zelf speelt hij er maar één stukje op.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_200790156
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:56 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.
Dankje! Inmiddels E.S.T. en Yussef Dayes omarmd. :)

Bij het Youtuben ook nog Mammal Hands tegengekomen, ook heel fijn! :)
  Redactie Frontpage vrijdag 17 september 2021 @ 05:30:12 #263
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_201393646


En weer een nieuw album. Al een tijdje geleden live opgenomen. Trio gitaar-toetsen-drums. Oud materiaal én nieuw. Jazz, rock, prog. Ik vind het gaaf.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')