abonnement Unibet Coolblue
pi_142299365
Hallo,

Onlangs ben ik begonnen op een racefiets. Heel leuk tot nu toe!

Ik doe het alleen nog met normale schoenen op de trappers, en zou het nu leuk vinden om ook dat "goed" te doen. Bijgevoegd een foto van een trapper; ik heb me laten vertellen dat dit SPB is, maar het fijne weet ik er niet van. Ik woon verre van in de buurt van een wielerwinkel, dus het liefste bestel ik e.e.a. online. Kunnen jullie me de juiste kant op helpen, qua type "plaatje" + goede maar betaalbare schoen voor een beginner?

mijn dank is groot!

pi_142299881
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:11 schreef dh105 het volgende:
Hallo,

Onlangs ben ik begonnen op een racefiets. Heel leuk tot nu toe!

Ik doe het alleen nog met normale schoenen op de trappers, en zou het nu leuk vinden om ook dat "goed" te doen. Bijgevoegd een foto van een trapper; ik heb me laten vertellen dat dit SPB is, maar het fijne weet ik er niet van. Ik woon verre van in de buurt van een wielerwinkel, dus het liefste bestel ik e.e.a. online. Kunnen jullie me de juiste kant op helpen, qua type "plaatje" + goede maar betaalbare schoen voor een beginner?

mijn dank is groot!

[ link | afbeelding ]
Je bedoelt dat het een SPD pedaal is, Ik gebruik zelf ook precies dezelfde pedaal op mijn racefiets en mountainbike, maar over het algemeen zit er op een racefiets een iets ander kliksysteem als ik het goed heb. Ik denk dat LOOK het meest voorkomende is.
pi_142299972
Dank voor je reactie, maar ik snap hem nog niet helemaal.

Om het klein te maken: wat voor plaatje + schoen zou ik kunnen kopen, dat ook daadwerkelijk past? Ben 0 thuis in deze systemen.
pi_142300147
Bedoel je dat die pedaal op de foto al op je racefiets zit? En dat je met je gewone schoenen op die pedalen trapt?

Dus je zou eigenlijk een bijpassende schoen bij die pedalen moeten hebben?
pi_142300179
Juistem!

Nu dus met gewone gympen erop. Kom natuurlijk prima vooruit, maar ideaal is het niet. Ik zoek schoenen + plaatjes die hiérop kunnen, wil niet ook nog 's nieuwe pedalen kopen...
pi_142300294
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:27 schreef dh105 het volgende:
Juistem!

Nu dus met gewone gympen erop. Kom natuurlijk prima vooruit, maar ideaal is het niet. Ik zoek schoenen + plaatjes die hiérop kunnen, wil niet ook nog 's nieuwe pedalen kopen...
De SPD pedalen die er nu op zitten worden doorgaans voor mountainbikes gebruikt. (maar je kunt er ook prima mee op de weg fietsen, alleen is dat niet conform Rule # 34 )

Je hebt deze plaatjes nodig: https://www.bike-componen(...)-Cleats-SM-SH51.html (tientje)

en fietsschoenen met dit soort zolen: (vanaf pakweg 40 euro)
pi_142300433
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:29 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

De SPD pedalen die er nu op zitten worden doorgaans voor mountainbikes gebruikt. (maar je kunt er ook prima mee op de weg fietsen, alleen is dat niet zo cool)

Je hebt deze plaatjes nodig: https://www.bike-componen(...)-Cleats-SM-SH51.html (tientje)

en fietsschoenen met dit soort zolen: (vanaf pakweg 40 euro)
[ afbeelding ]
Precies dit ^ Ik zelf heb gewoon mountainbike schoenen op de racefiets met die plaatjes er onder. Misschien niet zo cool maar je kan dan tenminste nog wel een eindje fatsoenlijk met schoenen aan lopen.
pi_142300458
Maakt me niet zoveel uit, ik ben wel vaker niet zo cool ;)

Het is dus niet een plaatje als dit? : http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=402060&ref=googleps

Heb je wellicht ook links naar nederlandse sites, waar ik makkelijk zou kunnen bestellen?
pi_142300516
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:32 schreef dh105 het volgende:
Maakt me niet zoveel uit, ik ben wel vaker niet zo cool ;)

Het is dus niet een plaatje als dit? : http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=402060&ref=googleps

Heb je wellicht ook links naar nederlandse sites, waar ik makkelijk zou kunnen bestellen?
Het is juist wel een plaatje als die, alleen staat op de link van quinahipster het plaatje in stukjes en nog niet in elkaar.

Ik zelf bestel mijn meeste fiets spullen via Futurumshop.nl. Nog nooit problemen mee gehad en altijd heel snel geleverd.
pi_142300534
SPD en SPD cleats = hetzelfde?
pi_142300590
Wil je overigens toch op racepedalen overstappen (NU kan het, als je dadelijk mtb schoenen hebt gekocht kan het niet meer omdat race plaatjes niet onder je mtb schoenen passen) dan zijn de kosten zeer te overzien

Schoenen wil je gewoon passen trouwens.
Mocht je ze toch online willen kopen: Shimano schoenen moet je in dezelfde maat hebben als bv Nike of Asics sportschoenen (dus 1 maat groter dan normale schoenen) en Sidi's moet je 1 maat groter hebben dan Nike of Asics.
pi_142300723
Klopt, absoluut te overzien, maar ik ga nu eerst een zomertje oefenen op deze fiets. Als het leuk blijft, investeer ik volgende seizoen in een andere fiets. Voor nu wil ik het dus, voor zover mogelijk, doen met de spullen die ik heb. Dan maar niet helemaal volgens de regeltjes ;).

Bij schoenen moet ik dus alleen letten op SPD als mogelijkheid, qua schroefgaten zegmaar?
pi_142300736
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:34 schreef dh105 het volgende:
SPD en SPD cleats = hetzelfde?
Cleats = schoenplaatjes.

SPD kan zowel op het pedaal als het plaatje als op de bevestiging op de schoen slaan.

En je hebt ook nog SPD-SL, da's dus voor de racefiets:

Links SPD-SL, rechts SPD.
pi_142300782
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:38 schreef dh105 het volgende:
Klopt, absoluut te overzien, maar ik ga nu eerst een zomertje oefenen op deze fiets. Als het leuk blijft, investeer ik volgende seizoen in een andere fiets. Voor nu wil ik het dus, voor zover mogelijk, doen met de spullen die ik heb.
Ik bedoel: NU overstappen op SPD-SL kost je 2 tientjes extra.
Als je eenmaal SPD schoenen hebt kost het veel meer.

Maar zoals al gezegd: op SPD kun je prima fietsen, en het loopt idd makkelijker.

Als je SPD schoenen wilt hebben moet je idd opletten dat er 2 van die gleufjes in de zool zitten :Y
pi_142300956
Ik ben toch tik eigenwijs, ik hou het voor nu graag bij de trappers die ik heb, D dus.

met SPD plaatjes + schoen met van die gleuven, (= "gewoon" SPD-compatible of nog ergens op letten?) moet ik een eind zijn?
  maandag 14 juli 2014 @ 21:47:32 #16
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_142301170
Dit is inderdaad een SPD-pedaal, het meest populaire systeem voor tour en MTB. Het vereist, zoals de meeste MTB pedaal-systemen, een schoen met 2 montage-gaten.

Voor racen is het meest populaire systeem dat van Look, en dat vereist, zoals de meeste race pedaal-systemen, een schoen met 3 gaten. Er zijn echter zat wielrenners die SPD op de racefiets gebruiken, bijv. om dezelfde schoen op race, tour en MTB te kunnen gebruiken. Maar de betere "echte" race-schoenen zijn er niet in 2-gats, allen in 3-gats (en soms 4-gats voor het systeem van Speedplay).

Ik ben op de racefiets nog gestart met klassieke toeclips, overgestapt op de allereerste Shimano-pedalen met het Look-systeem, en later Look 417, maar heb daarna een hele tijd ook mijn racefiets met SPD gereden, en ben pas weer teruggegaan naar een meer race-specifiek systeem (Look KEO Blade) toen ik lichtere race-specifieke schoenen wilde (SIDI Ergo 3). Mijn tourfietsen en MTB's zijn nog steeds SPD.

Je zou kunnen gaan voor een lichte tour-schoen die zowel 2- als 3-gats montage mogelijk maakt, dat houdt meer opties open om later van systeem te veranderen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_142301235
Helder uitleg, dank!

Nog suggestie voor mij als beginnen, qua schoen? Ik heb als budget een euro of 50 in gedachte, maar meer is geen probleem als dat het devies is.
  maandag 14 juli 2014 @ 21:51:07 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_142301337
Shimano of Nike zijn uitstekende merken, met een uitgebreide range van goedkoop tot duur.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_142301361
https://hollandbikeshop.c(...)-spd-schoenplaatjes/

dit zijn dus de juiste plaatjes?

Voor de schoenen ga ik even rondneuzen, dank!
  maandag 14 juli 2014 @ 22:00:16 #20
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_142301816
Ja, dat gaat werken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_142301913
http://www.decathlon.nl/r(...)onentProductFeatures

denk dat het deze wordt. Lijkt me in elk geval ok, SPD-compatible. Kan alleen de onderkant niet zien...
pi_142303087
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:32 schreef dh105 het volgende:
Heb je wellicht ook links naar nederlandse sites, waar ik makkelijk zou kunnen bestellen?
Voor online fietsonderdelen kun je doorgaans echt beter bij Ze Germans zijn :Y
pi_142303299
Hmm. Heb daar hele vervelende ervaringen mee, in het buitenland iets bestellen.

Heb overigens andere schoenen uitgekozen, van shimano wel. http://www.decathlon.nl/schoenen-shimano-r064-id_8244781.html

leek me net iets beter keuze.
pi_142303566
'Het' buitenland bestaat niet *O*
Met bike-components.de, wiggle.nl of chainreactioncycles.com nog nooit enig probleem gehad ^O^
pi_142304313
bestelling geplaatst, bedankt voor het meedenken!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')