quote:Op vrijdag 11 juli 2014 01:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vooruit kijken is het verschil tussen jezelf vastrijden achter een vrachtwagen of gas bijgeven en vloeiend naar links.
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Vooruit kijken is het verschil tussen vol op de rem hangen of je gas los laten en het alvast uit laten rollen.
Ik hoef nóóit vol op de rem...
Vooruit kijken is het verschil tussen in een treintje dat nipt 90 haalt op de snelweg terecht komen, of gas bijgeven en er nog net voor zitten.
Mijn Aygo'tje trekt snel genoeg op om bij zoiets er voor te komen.
Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen vanwege een langzaam voertuig voor je en die inhalen waar het niet is toegestaan of geen boete doordat je wacht tot het punt waar het wel kan.
Ik haal nooit in als het niet mag, dan maar even wachten.
Vooruit kijken is het verschil tussen inhalen waar mogelijk of dankzij dom inhaalgedrag overal doorgetrokken strepen zien verschijnen.
Zie boven.
Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen of zien dat het voor je remt en dan bedenken waarom dat zou zijn.
Als er voor je geremd wordt, dan is dat geen 300 meter verder, maar eerder een meter of 50-75. En als er een grotere auto voor je zit kun je uberhaupt niet zien wat er verder voor je gebeurd. Óók als je niet bumperkleeft, want dat doe ik ook nooit.
[..]
Nee, de basis voor goed kijkgedrag moet worden gelegd in de rijlessen. Als dit niet wordt gedaan, krijg je een chauffeur die niets ziet aankomen.
Mijn examinator zat soms half omgedraaid naar achter om met m'n instructeur te praten.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hmmm... En de examinator had het niet te druk met ouwehoeren met de instructeur? Bijzonder
Nee, maar het gebeurt wel eens dat instructeurs van alles roepen, terwijl een kandidaat gewoon door zenuwen kut reed en niet het niveau van de rijlessen haalde.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Oh jawel, maakte gewoon een praatje ermee, met mij ook. Wil je soms een bepaald antwoord horen?
Das mooi, kan ik je nog rechts voorbij.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Als je dat maar niet probeert als ik achter je rijd, want dat win je toch niet van me. Ook niet als ik mijn trage bak bij me heb.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Mijn Aygo'tje trekt snel genoeg op om bij zoiets er voor te komen.
Niet zo vaak, maar als het echt duidelijk onder de vmax zit, ga ik er voorbij, wanneer het veilig kan, voorbij.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik haal nooit in als het niet mag, dan maar even wachten.
75 Meter op de snelweg is echt niet zoveel hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Als er voor je geremd wordt, dan is dat geen 300 meter verder, maar eerder een meter of 50-75. En als er een grotere auto voor je zit kun je uberhaupt niet zien wat er verder voor je gebeurd. Óók als je niet bumperkleeft, want dat doe ik ook nooit.
De bron die je hiervoor hebt is zeker je dikke duim?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, maar het gebeurt wel eens dat instructeurs van alles roepen, terwijl een kandidaat gewoon door zenuwen kut reed en niet het niveau van de rijlessen haalde.
Nope.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De bron die je hiervoor hebt is zeker je dikke duim?
Als er een vrachtauto of langzamer rijdende auto voor je zit en als je in de spiegels en over je schouder hebt gekeken en het veilig is om in te halen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:23 schreef Louboutin het volgende:
Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Ik doe het even zo want quoten lukt me nu niet maar de trucjes uitvoeren die je tijdens je rijlessen hebt geleerd, is heel wat anders dan zelf het inzicht hebben om te bepalen wanneer je het beste naar links kan gaan.
Ook op de snelweg heb ik er geen problemen mee om achter een vrachtwagen te zitten. Tsja, dan maar even wat langzamer... Als het druk is kan het soms niet anders.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:30 schreef Loll het volgende:
Je kan toch prima achter en vrachtwagen blijven rijden in de stad?
Mijn instructeur wilt altijd inhalen maar wat is daar dan de reden van? en is dat een regel of is het gewoon handig.
Ik had net mijn rijbewijs, in een afgetrapte benzine gestapt die om de haverklap afsloeg.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:50 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ook op de snelweg heb ik er geen problemen mee om achter een vrachtwagen te zitten. Tsja, dan maar even wat langzamer... Als het druk is kan het soms niet anders.
Ik heb vandaag voor het eerst file-gereden, wat is dat toch héérlijk met een automaat!
Omdat het CBR wil zien dat je vlot, veilig en zelfstandig rijdt.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:30 schreef Loll het volgende:
Mijn instructeur wilt altijd inhalen maar wat is daar dan de reden van? en is dat een regel of is het gewoon handig.
Er zit sowieso aardig wat verschil tussen een lege of volle vrachtwagen en dat kun je aan de buitenkant niet zien.quote:Op zondag 13 juli 2014 05:53 schreef vannelle het volgende:
Maar de eis om binnen bebouwde kom een vrachtwagen in te halen kan ik eerlijk gezegd niet verklaren, tenzij ie stil staat maar dan heet het voorbij rijden.
Het is normaal om een beetje gespannen te zijn, hoor Ik was tien jaar ouder dan jij tijdens mijn eerste rijles, en ik vond 't ook flink spannend.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben. Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Gewoon vertrouwen op je rijinstructeur en ervan genieten.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben. Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Leeftijd heeft daar weinig mee te maken, of je gespannen bent of niet. Wat je misschien kan doen is even in de auto zitten, de verschillende pedalen intrappen en een beetje met versnellingspook spelen.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben. Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Deze video somt wel op wat het grootste voordeel is van vooruit kijken / anticiperen. Het maakt het verschil tussen een botsing met een stilstaand object, er chill omheen kunnen rijden óf op tijd kunnen stoppen. Ja, ook overdag.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:39 schreef vannelle het volgende:
En over vooruit kijken gesproken en dat dat best wel handig is:
http://www.dumpert.nl/med(...)esta_op_snelweg.html
Overdag zie je zoiets natuurlijk wel een stuk beter dan 's nachts. Vooral de eerste, als de auto nog op zijn zijkant ligt en de lichten dus niet (goed) zichtbaar zijn voor aankomend verkeer, is gewoon lastig te zien (zeker als je hard rijdt, dan zie je zoiets gewoon te laat).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:19 schreef Justinn het volgende:
[..]
Deze video somt wel op wat het grootste voordeel is van vooruit kijken / anticiperen. Het maakt het verschil tussen een botsing met een stilstaand object, er chill omheen kunnen rijden óf op tijd kunnen stoppen. Ja, ook overdag.
Het ging mij eerder om het punt dat er op de openbare weg altijd een redelijke kans is op ongewone/onvoorspelbare situaties zoals een stilstaand object (denk aan voertuig, omgevallen boom, fietser, dier, etc..). Goed vooruit kijken en die extra seconde tijdwinst daarbij kán dan van levensbelang zijn. Zeker als je zelf in een miniklasse-auto (las ergens iets over een Aygo in dit topic) rijdt, waarbij de kans op overleven bij voorbaat al stuk minder is bij een botsing. In het donker zie je minder, en dan is het misschien wel nóg belangrijker om goed vooruit te kijken omdat het langer duurt voordat je 'iets' als zodanig herkent dat je moet remmen/stoppen/uitwijken. Dit onderstreept toch wel een beetje het belang van goed vooruit kijken / anticiperen? Ik vind niet dat je het moet onderschatten. Hierop zakken is terecht en belangrijker (lees: erger) dan een moter die per ongeluk afslaat (tenzij in onveilige situatie natuurlijk).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:02 schreef Messina het volgende:
[..]
Overdag zie je zoiets natuurlijk wel een stuk beter dan 's nachts. Vooral de eerste, als de auto nog op zijn zijkant ligt en de lichten dus niet (goed) zichtbaar zijn voor aankomend verkeer, is gewoon lastig te zien (zeker als je hard rijdt, dan zie je zoiets gewoon te laat).
Remmen, en net voordat de motor begint te stutteren koppeling in direct terug naar zn 1.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1?
Ik snap je punt wel hoor, en ik ben het helemaal met je eens dat vooruit kijken wél belangrijk is, maar mijn punt is; 's nachts zie je niet ver vooruit.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:12 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het ging mij eerder om het punt dat er op de openbare weg altijd een redelijke kans is op ongewone/onvoorspelbare situaties zoals een stilstaand object (denk aan voertuig, omgevallen boom, fietser, dier, etc..). Goed vooruit kijken en die extra seconde tijdwinst daarbij kán dan van levensbelang zijn. Zeker als je zelf in een miniklasse-auto (las ergens iets over een Aygo in dit topic) rijdt, waarbij de kans op overleven bij voorbaat al stuk minder is bij een botsing. In het donker zie je minder, en dan is het misschien wel nóg belangrijker om goed vooruit te kijken omdat het langer duurt voordat je 'iets' als zodanig herkent dat je moet remmen/stoppen/uitwijken. Dit onderstreept toch wel een beetje het belang van goed vooruit kijken / anticiperen? Ik vind niet dat je het moet onderschatten. Hierop zakken is terecht en belangrijker (lees: erger) dan een moter die per ongeluk afslaat (tenzij in onveilige situatie natuurlijk).
Wat De_Dakgoot zegt. Nu ligt het natuurlijk helemaal aan de situatie, maar alle versnellingen langs met het terugschakelen is mij nog niet voorgekomen. Doorgaans van 5 naar 2 (afslag met U-bocht), en dan naar zijn 1 voor het stoplicht als die op rood staatquote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |