Klopt.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:43 schreef FransDeens het volgende:
Als ik het me goed herinner om ervoor te zorgen dat je geen vonken trekt tussen je contactpunten.
wat is de weerstand van de spoel. Hij kan ook doorgebrand zijn, en een hogere weerstand hebben gekregen. Hoger dan misschien 8ohm ofzo lijkt me verdacht.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 18:38 schreef T42 het volgende:
Ben wat oude stationair motoren aan het opknappen.
Nu heb ik een ontstekings probleem
Spoel werkt (geen 0 ohm) Contakt puntjes zijn schoon maar geen vonk (ook niet op de tester)
condensator geef ik nu de schuld. Waarvoor zit die in het systeem?
zo die had ik ook al gevonden maar ook niks over de condensator alleen in plaatjes staat die erbij.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 19:15 schreef hoas het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
moet ik even opnieuw meten, vliegwiel zit weer vast. weer ff een poelitrekker lenenquote:Op dinsdag 8 juli 2014 22:34 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
Klopt.
Zonder capacitor zou er een hele korte sterke vonk moeten zijn, echter omdat dan de contactpuntjes ook beginnen te vonken gaat daar een boel energie verloren, dus slechtere vonk, en branden de contactpuntjes veel eerder weg.
Als er dan een condensator over de contactpuntjes staat, wordt de condensator opgeladen. De condensator wordt dan verder dan 12 volt opgeladen tot de stroom tot stilstand komt, en dan wordt de condensator weer ontladen tot de stroom weer tot stilstand komt, dan weer opgeladen...etc
het wordt een lc kring (L voor de coil, C voor de condensator)
http://nl.wikipedia.org/wiki/LC-kring
Gevolg is, geen inbrandende contactpuntjes en bijna alle opgeladen energie gaat naar de vonk(als de capacitor en coil beetje goed op elkaar zijn afgestemd).
Vuistregel voor de condensator is 25UF.
Als er geen contactpuntjes worden gebruikt, maar een systeem met transistors/fets kan de condensator worden weggelaten.
[..]
wat is de weerstand van de spoel. Hij kan ook doorgebrand zijn, en een hogere weerstand hebben gekregen. Hoger dan misschien 8ohm ofzo lijkt me verdacht.
quote:Op woensdag 9 juli 2014 01:51 schreef T42 het volgende:
heb geen garage ofzo dus ik sleutel in de woonkamer en keuken
blauwe is uit 68 die 2 andere uit 61.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:03 schreef -niemand- het volgende:
Blok met de boormachine rond laten draaien, en dan kijken of die tussen de CP's vonkt.
als die daar tussen vonkt is je condensator gegarandeerd kapot, maar je spoel of contactpunten zelf zouden ook nog kapot kunnen zijn!
Ik heb even geen zin om te kijken of voor die dingen nog ontstekingen te krijgen zijn, maar als het zo is en ze zijn niet te duur zou ik gewoon nieuwe kopen.
En dat zijn toch geen oude motoren man die zijn nog behoorlijk modern.
contakt puntjes staan op max 4mm (voelermaat)quote:Op woensdag 9 juli 2014 10:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Contacthoek in orde? 12v en massa in orde?
is 4taktquote:Op vrijdag 11 juli 2014 22:36 schreef Djurres het volgende:
Condensator is voor de vonk, anders is deze te kort/niet sterk genoeg. Vonkende puntjes kunnen dit verklaren. Vonkende puntjes willen trouwens niet altijd zeggen dat de condensator stuk is. Ook met vonkende puntjes kan t blokkie lopen. Check ook het tijdstip even, voorontstekjng in de opening van de punten, 0,35mm.
Indien 2takt, carterdruk aanwezig, voldoende brandstof/lucht, bougie nat? Compressie?
Bobine afstand ook even goed controleren, moet een mm zijn ongeveer.quote:Op zondag 13 juli 2014 19:47 schreef T42 het volgende:
[..]
is 4takt
maar de puntjes vonken ook niet bij alle 3 de blokken.
rest is nog niet van belang ik moet eerst een vonk hebben de carburateur ligt nog in de ultrasoonreiniger
ik snap het niet helemaal meer, je zei dat in het vliegwiel magneten zaten. Om de stroom op te wekken voor de vonk? En je zei dat je de puntjes niet kon zien als dat vliegwiel erop zat.quote:Op zondag 13 juli 2014 19:47 schreef T42 het volgende:
[..]
is 4takt
maar de puntjes vonken ook niet bij alle 3 de blokken.
rest is nog niet van belang ik moet eerst een vonk hebben de carburateur ligt nog in de ultrasoonreiniger
snap ikquote:Op dinsdag 22 juli 2014 00:49 schreef SergeantFluffy het volgende:
Excuus, condensator van de lc-kring voor de meeste ontstekingen moet zijn 0,25 uF, niet 25 uF.
[..]
ik snap het niet helemaal meer, je zei dat in het vliegwiel magneten zaten. Om de stroom op te wekken voor de vonk? En je zei dat je de puntjes niet kon zien als dat vliegwiel erop zat.
Zonder het vliegwiel erop met de magneten zullen de puntjes dan zeker niet vonken.
Probleem al gevonden?
zit nog geen carburateur enz opquote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:24 schreef Djurres het volgende:
Niet starten zonder condensator he! Maar je hebt iig het probleem vastgesteld
zonder condensator de puntjes fel en de bougie soms zachtjes.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 11:58 schreef FransDeens het volgende:
Vonken de contactpuntjes nu of de bougies?
Ik weet niet waar je woont, maar dit weekend is het ihf in panningen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:09 schreef T42 het volgende:
brommerzaak had niks meer van oud spul
automaterialen zaak vond een fiat condensator die bijna net zo groot was. 6 euro
erin gezet en hij heeft al 10 sec gelopen op gas/remreiniger (carburateur is nog niet af)
dus er komt al leven in
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |