abonnement Unibet Coolblue
pi_143019376
Wat een prachtige baksels weer :9
Hier een mislukt experiment met macarons (uit een pakje ook nog, maar was de eerste keer, ik weet nu waar ik op moet letten).

En de roze koeken gemaakt. Die waren niet gaar, dus die moet ik nog een keer doen. Maar doen als de vakantie om is, dan kan ik ze aan collega's voeren 8-)
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_143019492
Bortecinem, wow mooi effect met die blauwe bessen.

Ramonia, klinkt heerlijk en ziet er superlekker uit die taart.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 3 augustus 2014 @ 17:44:12 #103
432141 JaneEyre
Queen of the Governess
pi_143020412
Ik ben geen bakker. Ik maak het liefst snacks. Loempia's, kroketjes, allerlei balletjes..
--A good novel tells us the truth about it's hero, but a bad novel tells us the truth about it's autor--
G.K. Chesterton
pi_143022167
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 17:01 schreef Syrena het volgende:
Wat een prachtige baksels weer :9
Hier een mislukt experiment met macarons (uit een pakje ook nog, maar was de eerste keer, ik weet nu waar ik op moet letten).

En de roze koeken gemaakt. Die waren niet gaar, dus die moet ik nog een keer doen. Maar doen als de vakantie om is, dan kan ik ze aan collega's voeren 8-)
Mwhaha, volgens mij zijn thuisbakkers stiekem allemaal feeders! Macarons zijn zo lastig -_-. Ik heb ze nog steeds niet onder de knie!
http://www.dutchiebaking.com
pi_143025474
Ik heb brownies in de oven staan :9
  zondag 3 augustus 2014 @ 22:07:58 #106
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_143031753
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 12:53 schreef Ramonia het volgende:
Daar was ik weer (scriptie drama).

@Minilot - wat een fan-tas-tische taart (Baumkuchen). Echt zo uit een konditorei lijkt wel! :)

@Bortecinem - die cheesecake ziet er echt heerlijk uit, en supermooi patroontje zo aan de bovenkant!

Donderdag is de taartenwedstrijd in Sleen, ik doe mee met een aardbeien/pistachetaart. Pate sablée met amandel-pistachevulling, aardbeienjam+verse aardbeien bovenop en dan nog een witte chocolade pistacheroom als extraatje. Duurde even voordat ik dat bedacht had, heb me laten inspireren door Michalak. Oh en een fotootje ervan (want ik heb 'm natuurlijk wel eerst even uitgeprobeerd):

[ afbeelding ]
Klinkt goed! Recept?
pi_143059359
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 22:07 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Klinkt goed! Recept?
Op de blog (link in sig)! :)
http://www.dutchiebaking.com
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:29:52 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143061731
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:13 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Op de blog (link in sig)! :)
Zet gewoon hier joh, das toch veel leuker?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_143063146
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:29 schreef Molo het volgende:

[..]

Zet gewoon hier joh, das toch veel leuker?
Alstu!:

Nutty About Strawberries Taart

Benodigdheden: suikerthermometer (indien pistachepasta zelf gemaakt), taartvorm van 24 cm in diameter; 2.5cm hoog, mixer, staafmixer, bakkwastje, spuitzak, spuitmondje naar keuze


Ingrediënten:

Deeg (genoeg voor 2 taarten, vries de helft in):
Recept van Il était une fois la patisserie (origineel van Pierre Hermé, maar heb de originele bron niet kunnen achterhalen)

140 gr ongezouten boter, op kamertemperatuur
75 gr poedersuiker
2 gr zout
25 gr gemalen amandelen
1 ei
250 gr (zeeuwse) bloem + extra voor het bloemen van de taartvorm
+ 1 losgeklopt ei voor het insmeren van de bodem

Amandel-pistachevulling:
Recept van Il était une fois la patisserie

100 gr ongezouten boter, zacht
100 gr fijne suiker
2 eetlepels pistachepasta*
2 eieren
100 gr gemalen amandelen

Witte chocolade-pistache crème:
Recept aangepast van Christophe Michalak uit Le gâteau de mes rêves

80 gr witte chocolade, druppels of in kleine stukjes gehakt (goeie kwaliteit)
1 eetlepel pistachepasta
180 gr slagroom

200 gr zelfgemaakte aardbeienjam**
500 gr verse aardbeien
50 gr fijngehakte pistachenoten

* De pistachepasta heb ik zelf gemaakt, naar recept van Pierre Hermé uit zijn boek Plaisirs sucrés (ook te vinden op diverse blogs).
** Gemaakt naar recept dat op de Tate & Lyle Geleisuiker verpakking staat.

Werkwijze:

Bodem + vulling:

1. Meng de boter, poedersuiker en zout tot een romig geheel. Voeg het ei toe en mix totdat het ei opgenomen is (dit kan even duren). Meng de amandelpoeder erdoor. Voeg tot slot de (zeeuwse) bloem toe en meng totdat een homogene massa. Stort het deeg op een stuk huishoudfolie en vorm met behulp van de folie tot een bal. Wikkel het in de folie en laat minstens 2 uur rusten in de koelkast.

2. Klop voor de vulling de boter en suiker op tot een luchtig geheel. Voeg de pistachepasta, ei en amandelpoeder toe en meng tot een glad mengsel. Bewaar in de koelkast alvorens het te gebruiken.

3. Vet de taartvorm in en bestrooi met bloem. Schud overtollige bloem uit de vorm.

4. Verdeel het gekoelde deeg in tweeën, wikkel een deel weer in de folie en vries in. Dit deeg kan later gebruikt worden voor een andere taart, taartjes of voor koekjes. Ontdooi het de nacht vantevoren in de koelkast.

5. Rol het deeg tot een cirkel (groot genoeg voor de vorm) op een oppervlak bestrooid met bloem. Bekleed de taartvorm met het deeg. Snijd overtollig deeg van de randen. Koel minstens 30 minuten in de koelkast.

6. Verhit de oven voor op 180C.

7. Smeer de bodem van de gekoelde taartbodem in met een dun laagje van het losgeklopte ei. Zet 1 minuut in de oven om het ei te laten stollen. Schep dan de amandel-pistachevulling erin. Bak 35-40 minuten in het midden van de oven, of totdat de taart goed bruin is. Laat afkoelen in de vorm. Plaats afgekoelde taart op een bord, taartplateau.

Witte chocolade-pistache crème:

1. Doe de witte chocolade en pistachepasta in een kom.

2. Breng slagroom aan de kook. Giet de slagroom bij de witte chocolade en pistachepasta en meng met een garde totdat de chocolade gesmolten is. Mix eventueel nog extra met een staafmixer. Laat het afkoelen tot kamertemperatuur, dek dan af met huishoudfolie en zet minstens 4 uur in de koelkast.

Assemblage:

1. Snijd de bovenkant van de aardbeien. Snijd de aardbeien in plakjes.

2. Verhit de aardbeienjam au bain marie. Mix dan met een staafmixer tot een gladde massa.

3. Smeer een laagje aardbeienjam bovenop de taart. Plaats de plakjes aardbei dakpansgewijs in cirkels op de taart. Smeer daar weer een dun laagje verwarmde aardbeienjam op.

4. Snijd taart in 8-10 gelijke stukken.

5. Klop de koude crème luchtig op. Doe de crème in een spuitzak met een spuitmondje en spuit crème op de rand van elk stuk taart. Verdeel de gehakte pistache over de taartstukken.
http://www.dutchiebaking.com
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:20:06 #110
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143063583
Leuk, thanks! ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_143063737
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:20 schreef Molo het volgende:
Leuk, thanks! ^O^
Ik had 'm nu toevallig in het Nederlands liggen want ik moest het opsturen naar de organisatie v/d bakwedstrijd :) Normaal alleen in het Engels. Dus je hebt geluk haha! :)
http://www.dutchiebaking.com
pi_143082015
Kersen monchoucheesecakeding!



Staat nu op te stijven.. Ok er is geen oven aan te pas gekomen maar soit :P
pi_143095021
Heeft / kent iemand misschien een leuk dadel en/of vijgen taart recept?

Ik ken er wel eentje met basterdsuiker en biscuitjes, maar die is zo machtig en ik wil eens wat anders :)
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 18:39:47 #114
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143095855
http://www.jamiemagazine.nl/nl/artikel/29518/vijgentaart.html

Of

http://desmaakvandille.bl(...)entaart-met.html?m=1

Beide recepten niet te lang/hard bakken vidn ik zelf, te bruine amandelen hierin vind ik te sterk smaken en drukken de subtiele smaak van vijgen weg.

Dadels vind ik te plakkerig worden in taart, dan valt de smaak vaak weg vind ikzelf, en vind ik wel heerlijk in Sticky Toffee Pudding (wat een Engels caloriegevaarte is maar errrrrg lekker met veel koude room erbij :9~ )
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_143096418
2w geleden een vorm gekocht in Disney




Er staat een receptje op de achterkant van de doos. Deze heb ik vorige week gemaakt. Was met pure chocolade. Dit weekend nog een keer met witte chocola gemaakt maar ik had een foutje gemaakt.. 200gr. bloem ipv 100gr dus opgelost met melk en een eitje extra. Helaas was de smaak van witte chocola ver te zoeken. Maar verder smaakte ie prima.

Volgende keer ga ik met marsepein/fondant aan de slag
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator dinsdag 5 augustus 2014 @ 19:26:30 #116
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143097368
Witte chocolade heeft eigenlijk niet echt smaak, het is cacaoboter met poedersuiker, dus dat gaat nooit echt smaak geven in een cake.
Je Mickeycake is wel erg donker, bijna verbrand, misschien de oven wat lager de volgende keer ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143100184
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 19:26 schreef djkoelkast het volgende:
Witte chocolade heeft eigenlijk niet echt smaak, het is cacaoboter met poedersuiker, dus dat gaat nooit echt smaak geven in een cake.
Je Mickeycake is wel erg donker, bijna verbrand, misschien de oven wat lager de volgende keer ;)
Ik denk dat het lastig gaat worden om de oortjes niet te verbranden en het hoofd in midden gaar te krijgen?
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 21:06:07 #118
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143101133
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 20:44 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik denk dat het lastig gaat worden om de oortjes niet te verbranden en het hoofd in midden gaar te krijgen?
Lagere temperatuur en wat langer bakken dan.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_143101287
Zal m volgende keer lager bakken.
De oortjes smaakten niet verbrand hoor en het midden was idd niet helemaal gaar.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_143101599
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 11:26 schreef FranticDJ het volgende:
Kersen monchoucheesecakeding!

[ afbeelding ]

Staat nu op te stijven.. Ok er is geen oven aan te pas gekomen maar soit :P
:9~ :9~ .
pi_143102797
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 21:16 schreef Anne het volgende:

[..]

:9~ :9~ .
Helaas de verhouding kaas/kwark niet helemaal goed, dus hij liep enorm uit na verwijderen van de springvorm..

Smaakte desalnietteplus aardig lekkah.
pi_143102880
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 21:39 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Helaas de verhouding kaas/kwark niet helemaal goed, dus hij liep enorm uit na verwijderen van de springvorm..

Smaakte desalnietteplus aardig lekkah.
Geeft niks. Als het op mijn schoteltje komt maak ik er af en toe zelf ook een rommeltje van.
  Moderator dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:19:50 #123
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143104852
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 21:09 schreef Vicky het volgende:
Zal m volgende keer lager bakken.
De oortjes smaakten niet verbrand hoor en het midden was idd niet helemaal gaar.
180 graden zeker?
Een cake bak je best op 160 graden en dan minstens 65 minuten, is het dan nog rauw dan doe je er 10 minuten bij.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143132695
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 21:41 schreef Anne het volgende:

[..]

Geeft niks. Als het op mijn schoteltje komt maak ik er af en toe zelf ook een rommeltje van.
Speciaal voor jou:

pi_143136373
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:01 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Speciaal voor jou:

[ afbeelding ]
Ziet er nog heel netjes uit :Y.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')