abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 7 juli 2014 @ 13:15:33 #1
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142002238


Waar vind je lenzen te koop?
http://google.nl/shopping
http://ebay.nl (of .de / .co.uk , of je zet 'wereldwijd' aan)
http://pricewatch.tweakers.nl
http://geizhals.at/eu/?o=35

Lapo:
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:13 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dank je! Dat klopt inderdaad. Het klinkt vrij positief, alleen wordt er niet verteld over de beeldkwaliteit en er worden ook geen beelden laten zien.
Dat is nou dus net waar ik naar op zoek ben; samples! Ik vind wel van alles van de gewone 35mm 1.4 van Sigma, maar niet van die nieuwe Art collectie en dat is nou net wat je wil zien, aangezien die nogal wat prijziger is. Wat ik er best voorover heb; als ik maar kan zien dat hij qua beeld geschikt is voor wat ik zoek. Erg vervelend en lastig dus!

Daarnaast vind ik ook nog geen NL webshop waar deze Art wordt verkocht :')

Verder; andere suggesties en ervaringen zijn zéker ook welkom hoor!
Game on!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_142002601
Google maar eens op "Sigma 35 1.4" en "dpreview" dan vind je een uitgebreide review met foto's. Scherpte van deze lens schijnt echt top te zijn. Hou wel rekening dat het op APS-C een ander beeld geeft als op FF. Ik ben zelf ook op zoek naar deze lens, maar op dit moment is ie nergens te krijgen (canon mount) :'( .
pi_142002799
Paar opmerkingen:

Ik zou 35mm niet aanraden voor portrets. Ook niet op een crop. Niet voor niets wordt op z'n minst 50mm, of zelfs 85mm of 100mm (hell; er zijn velen die de 70-200mm f/2.8 gebruiken voor portrets) aangeraden voor portrets.
Met 35mm heb je kans dat mensen er niet echt flatteus gaan uitzien, zeker als je (zoals jij wilt) dichtbij op de plaat zet.
Vlakbij iemand hoofd fotograferen krijg je haast een fisheye effect.
Denk bijvoorbeeld aan een grote neus.
Wat dat betreft zou ik eerder de/een 50mm pakken voor portrets dan een 35mm.



En verkijk je ook niet meteen op f/1.8 of f/2.0; dat creëert inderdaad bokeh; maar ook kleine DOV: f/1.8 op 50mm en genomen op 2 meter afstand geeft 11cm. in focus.
Dat betekent dat bij een portret je al de kans hebt dat de ogen scherp zijn, maar de neus en/of oren al out of focus.

35mm kan op zich prima voor natuur/landschap, maar uiteraard wel voor vrij wijde foto's. Meer richten op details is zo'n 35mm dan niet voor.
De 50mm f/1.8 is op een crop-body inderdaad niet de ultieme vaste prime; die heeft dan inderdaad iets te veel tele.
Wat dat betreft is een 35mm wel beter geschikt (dat in combinatie met crop-body kom op de old skool 56mm wat de 50mm benaderd en vaak als standaard lens werd/word beschouwd.
In dat opzicht zou je een 35mm lens voor een crop-body wel als all-around-lens (zoals je in je eerste post zei) kunnen gebruiken als je maar 1 prime zou willen gebruiken.
Maar over het algemeen wordt voor een all-around-lens toch wel eerder een zoomlens bedoeld.

De Sigma 35mm Art is inderdaad een uitstekende lens; samples staan o.a. op deze Flickr Group.
Precieze meningen over deze lens weet ik niet; maar wel dat de nieuwe Art lenzen vaak de opvolgers zijn voor L-lenzen van Canon voor velen; deels omdat ze veel goedkoper zijn (Canon heeft zo'n smerige gewoonte om nieuwe lenzen/opvolgers per definitie ook veel duurder te maken) en omdat ze vaak ook nog een stuk beter presteren.

Oh, en van wat ik onlangs heb gelezen weet ik ook niet in hoeverre ik
die Ken Rockwell nog wel serieus moet nemen :') ...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 07-07-2014 14:14:34 ]
pi_142002831
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:24 schreef VeerEli het volgende:
Ik wil iets meer afstand (dus 50mm vind ik soms, zeker als ik mensen wil fotograferen, het onderwerp te dichtbij brengen) leg ik het zo goed uit? Ik wil dus, op korte afstand van mijn onderwerp, iets meer ruimte erom heen krijgen op beeld.
Dan heb je inderdaad iets nodig met een kleinere brandpuntsafstand. Die Sigma 35 ziet er inderdaad prima uit, maar persoonlijk zou ik niet maar één prime meenemen en verder eigenlijk niks.
quote:
...
En tja, een vraag die ik alleen kan beantwoorden, lijkt me niet. Een ander moet toch iets kunnen aanraden op basis van iemands wensen?
Slechts tot op zekere hoogte. Heel veel is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Eigenlijk alles.. Maar je schrijft dat je ook een kitlens bezit. Wat vind je van het bereik daarvan?
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 14:10:33 #5
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142004100
35 mm kan prima voor een portret, alleen misschien niet een hoofd/schouder portret, maar zodra je meer omgeving erbij pakt gaat dat juist heerlijk.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 7 juli 2014 @ 14:11:33 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142004141
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:10 schreef Xilantof het volgende:
35 mm kan prima voor een portret, alleen misschien niet een hoofd/schouder portret, maar zodra je meer omgeving erbij pakt gaat dat juist heerlijk.
Dan is het niet echt een portret, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 14:12:58 #7
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142004196
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan is het niet echt een portret, niet?
"omgevingsportret" is gewoon geaccepteerd. Kijk bijv. naar die gast van Humans of New York. Vaak ook ruimtelijke portretfoto's.

Net als dat een foto van kruin tot teen ook nog steeds een portretfoto is.

"portretfoto" is echt niet alleen "hoofd".
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 7 juli 2014 @ 14:14:36 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142004275
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:12 schreef Xilantof het volgende:

[..]

"omgevingsportret" is gewoon geaccepteerd. Kijk bijv. naar die gast van Humans of New York. Vaak ook ruimtelijke portretfoto's.

Net als dat een foto van kruin tot teen ook nog steeds een portretfoto is.

"portretfoto" is echt niet alleen "hoofd".
Wat jij wilt joh, als jij gewoon de definitie wilt aanpassen " to fit the bill" prima
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 14:23:25 #9
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142004628
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat jij wilt joh, als jij gewoon de definitie wilt aanpassen " to fit the bill" prima
Begin nou niet over z/w-definities, daar gaat de discussie toch niet over?
Ik vind het te kort door de bocht om uitsluitend foto's van gezichten onder portretten te scharen.

Maar als je wilt:
Van dale:
quote:
por·tret (het; o; meervoud: portretten)
1
geschilderde, getekende of gefotografeerde afbeelding van een mens
Dit zegt helemaal niets over "hoeveel" of "hoe weinig" mens. M.a.w.: als de mens het hoofdonderwerp is, is het een portret.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 7 juli 2014 @ 18:58:49 #10
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142014504
quote:
17s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:28 schreef Nalbandian het volgende:
Google maar eens op "Sigma 35 1.4" en "dpreview" dan vind je een uitgebreide review met foto's. Scherpte van deze lens schijnt echt top te zijn. Hou wel rekening dat het op APS-C een ander beeld geeft als op FF. Ik ben zelf ook op zoek naar deze lens, maar op dit moment is ie nergens te krijgen (canon mount) :'( .
Sorry maar wat is APS-C en FF? :@ :@
Nergens te krijgen? :o hoe kan dat dan?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 7 juli 2014 @ 19:03:55 #11
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142014730
En ja inderdaad mensen, met portret bedoel ik inderdaad niet alleen een gezicht.
Vandaar dat ik ook zeg mensen/portretten om aan te geven dat het niet alleen bedoelt is voor portretten.
Maar soms wanneer ik in een ruimte/omgeving ben (bijv woonkamers) en ik wil mensen fotograferen, dan moet ik al weet ik hoeveel meters naar achteren lopen om iets meer dan alleen een hoofd/schouder erop te krijgen. Dit kan niet altijd én is gewoon soms heel vervelend. Vandaar dat ik naast mijn 50mm nog iets anders wil.
Maar die 35mm Art van Sigma raden jullie dus niet aan als lens voor bij de 50mm omdat ik dan 2 prime lenzen heb?

Want die Art lens is te duur voor me om nog een andere lens bij te halen... Snif.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_142014898
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:58 schreef VeerEli het volgende:
Sorry maar wat is APS-C en FF? :@ :@
APS-C = Crop sensor
FF = Full Frame sensor

Gezien je het verschil niet weet gok ik dat je APS-C hebt :P



[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2014 19:10:10 ]
  maandag 7 juli 2014 @ 19:11:43 #13
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142015088
Tnx!

Ik zie bij die sample images in die flickr page trouwens echt fantastisch beeldkwaliteit voorbij komen zowel van mensen als van natuur!
Alleen jullie denken dus dat 2 prime lenzen (evt deze en de 50mm) niet handig is voor zo'n reis ivm vaste brandpunt?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 7 juli 2014 @ 19:22:49 #14
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142015535
https://www.flickr.com/ph(...)in/pool-2064616@N24/

Deze foto bijv is dus kennelijk met de 35mm Sigma Art gemaakt (mag ik tenminste hopen gezien hij het in die group gepost had) en dit is toch prima? Geen rare vervorming en dit is nou juist de afstand die ik ong wil kunnen doen.
Dan kan ik m'n 50mm altijd nog gebruiken voor echte portretten van dichtbij.
Alleen ik zit er dus mee dat deze lens kwalitatief kennelijk fantastisch is, maar dat hij 1. niet leverbaar is momenteel :') en 2. hier werd gezegd dat het niet handig is om alleen een prime lens mee te nemen naar een reis (in mijn geval 2 prime lenzen dan; de 35mm en de 50mm)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 7 juli 2014 @ 19:52:51 #15
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142016742


Dit bijvoorbeeld he... Dit is een stukje geknipt uit een foto op volledig formaat genomen met de 50mm.
Ik vind dit dus kwalitatief niet sterk genoeg. Ik wil het scherper, helderder. Dát is dus het verschil dat ik wil gaan maken met mijn nieuwe lens.

Sorry hoor voor m'n spam, maar op deze manier maak ik hopelijk zo duidelijk mogelijk wat mijn wensen/verwachtingen zijn van een nieuwe lens.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_142016765
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:22 schreef VeerEli het volgende:
https://www.flickr.com/ph(...)in/pool-2064616@N24/

Deze foto bijv is dus kennelijk met de 35mm Sigma Art gemaakt (mag ik tenminste hopen gezien hij het in die group gepost had) en dit is toch prima? Geen rare vervorming en dit is nou juist de afstand die ik ong wil kunnen doen.
Dan kan ik m'n 50mm altijd nog gebruiken voor echte portretten van dichtbij.
Alleen ik zit er dus mee dat deze lens kwalitatief kennelijk fantastisch is, maar dat hij 1. niet leverbaar is momenteel :') en 2. hier werd gezegd dat het niet handig is om alleen een prime lens mee te nemen naar een reis (in mijn geval 2 prime lenzen dan; de 35mm en de 50mm)
Ik zag dat CrashO al het verschil tussen APS-C en FF heeft uitgelegd. Die Sigma 35 1.4 is echt een toplens! Alleen op dit moment inderdaad erg lastig te krijgen voor Canon camera's.

Waarom zou het niet handig zijn om 2 prime lenzen mee te nemen? Dat is simpelweg de keuze die jezelf maakt. Je dient alleen met de beperkingen rekening te houden. Als je architectuur met een 50mm op een crop-camera (APS-C) wil gaan vastleggen....tja, dan is de vraag gerechtigd of dit verstandig is. Bv. wilde dieren fotograferen met een 35mm is ook niet echt handig. Henri Cartier-Bresson is een wereldberoemd fotograaf geworden die voornamelijk schoot met een 50mm lens (weliswaar op fullframe, maar toch).

Moraal van het verhaal: als jij de beperkingen van je prime lenzen kent en accepteert, dan kun je er prachtige foto's (incl. portretten) mee schieten. Aangezien primes veel licht vangen (laag F-getal) kun je er ook in mindere lichtomstandigheden prachtige foto's mee maken.

Als je trouwens een Sigma 35 1.4 weet te vinden tegen een "redelijke" prijs, dan hoor ik graag van je ;) .
  maandag 7 juli 2014 @ 19:55:22 #17
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142016868
quote:
14s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:53 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik zag dat CrashO al het verschil tussen APS-C en FF heeft uitgelegd. Die Sigma 35 1.4 is echt een toplens! Alleen op dit moment inderdaad erg lastig te krijgen voor Canon camera's.

Waarom zou het niet handig zijn om 2 prime lenzen mee te nemen? Dat is simpelweg de keuze die jezelf maakt. Je dient alleen met de beperkingen rekening te houden. Als je architectuur met een 50mm op een crop-camera (APS-C) wil gaan vastleggen....tja, dan is de vraag gerechtigd of dit verstandig is. Bv. wilde dieren fotograferen met een 35mm is ook niet echt handig. Henri Cartier-Bresson is een wereldberoemd fotograaf geworden die voornamelijk schoot met een 50mm lens (weliswaar op fullframe, maar toch).

Moraal van het verhaal: als jij de beperkingen van je prime lenzen kent en accepteert, dan kun je er prachtige foto's (incl. portretten) mee schieten. Aangezien primes veel licht vangen (laag F-getal) kun je er ook in mindere lichtomstandigheden prachtige foto's mee maken.

Als je trouwens een Sigma 35 1.4 weet te vinden tegen een "redelijke" prijs, dan hoor ik graag van je ;) .
Thanks, er is dus geen zicht op de Sigma 35mm 1.4 op korte termijn? (Tussen nu en begin oktober?)
Wat irritant zeg. }:|

En ik begrijp inderdaad je verhaal ja... Nog een vraag dan:
Wat zou een goeie zoomlens zijn met wél laag F-getal (liefst toch sowieso f/2) en de kwaliteiten die ik hierboven zo goed mogelijk probeer uit te leggen? Met budget dus 600/750 euro? :P
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 7 juli 2014 @ 19:58:46 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142017057
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_142017196
quote:
Merendeel van de prijzen in NL ligt op ¤ 729 (Klik!), dus ik zou gewoon even 2-4 weken wachten :) .
pi_142017451
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:55 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Thanks, er is dus geen zicht op de Sigma 35mm 1.4 op korte termijn? (Tussen nu en begin oktober?)
Wat irritant zeg. }:|

En ik begrijp inderdaad je verhaal ja... Nog een vraag dan:
Wat zou een goeie zoomlens zijn met wél laag F-getal (liefst toch sowieso f/2) en de kwaliteiten die ik hierboven zo goed mogelijk probeer uit te leggen? Met budget dus 600/750 euro? :P
Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:09:49 #21
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142017609
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.
Maar zit je dan niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je niet ver in kunt zoomen? Voor bijv dieren etc?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_142018101
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:09 schreef VeerEli het volgende:
em, namelijk dat je niet ver in
Ik zit zelf ook nog op een ragscherpe 14-500 1.2 lens te wachten die 350 gram weegt, en max. 500 Euro kost. Alle gekheid op een stokje....fotografie is helaas compromissen sluiten. Je dient na te gaan wat je hoofdzakelijk wil fotograferen. Wil je vogels fotograferen? Dan moet je voor een telephotozoom gaan (bij voorkeur vanaf 400mm). Wil je portretten fotograferen? Dan kies je voor 85mm (op fullframe). Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen prachtig portret op 18mm kan schieten, maar het is niet echt ideaal. Wil je in low light fotograferen? Kies dan voor een lens met een laag F-getal.

- Primes zijn over het algemeen scherper en sneller (lager F-getal) dan zooms
- Primes zijn lichter dan zooms
- Zooms beslaan een grotere range (in mm's) dan primes
- etc. etc.

Hopelijk kom je er zo een beetje uit. Mijn advies: maak gebruik van de spullen die je hebt, en leer deze goed kennen. Na verloop van tijd weet je exact welke richting je uit wil qua fotografie, en dan kun je je lenzen-arsenaal daarop afstemmen. En alle fotografen hebben last van GAS :Y) .

[ Bericht 0% gewijzigd door Nalbandian op 07-07-2014 21:01:36 ]
  maandag 7 juli 2014 @ 20:23:51 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142018330
Als je een enorm zoombereik wil, koop een compact
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 juli 2014 @ 20:57:13 #24
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142020852
Thanks voor de tip(s).
Ik begrijp idd dat je nooit de perfecte lens gaat krijgen waar je álles mee kunt wat je wil.
Ik neig nu toch wel erg naar die 35mm Art. Ik ga door de weken heen alle aangeraden lenzen eens goed bekijken en doornemen en dan uiteindelijk mijn keuze maken. Zit nog geen haast bij dus dat komt vast goed :)

Thanks!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 7 juli 2014 @ 21:27:02 #25
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_142022951
quote:
99s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:07 schreef CrashO het volgende:

[..]

APS-C = Crop sensor
FF = Full Frame sensor

Gezien je het verschil niet weet gok ik dat je APS-C hebt :P

[ afbeelding ]
best leuk, zo'n plaatje met de sensorgrootte, maar als je niet weet dat dat ook inhoudt dat je lenzen zich net iets anders gedragen heb je er nog niks aan.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142023107
In het vorig topic reageerde ik met advies over: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
Ik lees op andere website's ook positieven reactie's en ook van jullie.
Bedankt, ik denk dat het een mooie aanvulling word op mijn super amateur fotografie werk :P

Vrijdag of zaterdag even bij een foto winkel kijken :) (Foto de Vakman of Konijnenberg)
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_142023711
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:27 schreef Tokus het volgende:

[..]

best leuk, zo'n plaatje met de sensorgrootte, maar als je niet weet dat dat ook inhoudt dat je lenzen zich net iets anders gedragen heb je er nog niks aan.
daarom waren er ook nog een stuk of 8 DM's over-en-weer ter verduidelijking :P
  maandag 7 juli 2014 @ 22:25:16 #28
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142026684
quote:
99s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:39 schreef CrashO het volgende:

[..]

daarom waren er ook nog een stuk of 8 DM's over-en-weer ter verduidelijking :P
_O-
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 7 juli 2014 @ 23:10:11 #29
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_142029208
@ Iemand91: kijk, als je iemand met je camera/lens recht voor z'n neus gaat zitten schieten, ja, dan is ook een 35mm op cropsensor niet al te ideaal. Maar 35mm wordt op crop zo'n 56mm equivalent, wat echt niet tragisch is hoor. Zeker niet als je toch niet zo in-yo-face doet en wat ruimte laat.

Genoeg mensen die voor streetphotography niet anders doen. En ze gaat toch niet van mensen paspoortfoto's lopen maken, maar als je leest dan wil ze er juist wat ruimte omheen hebben, zoals eerder ook gezegd is, een portret is niet meteen in-yo-face, maar is een afbeelding waar een persoon centraal staat.
quote:
Ik wil dus, op korte afstand van mijn onderwerp, iets meer ruimte erom heen krijgen op beeld.
Met de 35mm kun je die prima in een scène vastleggen, met wat omgeving als context erbij. 35mm is niet voor niks een veelgebruikte lens, geeft je nog vrij flexibele mogelijkheden.

En als je dan de 18-35mm f/1.8 Art van Sigma neemt, dan heeft ze ook nog iets wijders. Kun je nog creatiever worden en vooral voor landschapsfotografie natuurlijk een uitkomst. Blijft m'n tip dus gewoon als je naar een enkele flexibile multipurpose lens zoekt als toevoeging op de 50mm die volgens degene die op zoek is naar een lens dus eigenlijk al te veel tele is voor wat ze graag zou willen.
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.
Deze man weet. :7
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 20:09 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Maar zit je dan niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je niet ver in kunt zoomen? Voor bijv dieren etc?
Ja, maar dan zoek je opeens twee verschillende dingen. :P
Iets aan de wijdere kant van 50mm en aan de telekant van 50mm. :s)
Wil je nu een appel met perensmaak, of wah? :Y)
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:29 schreef Lampje_NL het volgende:
In het vorig topic reageerde ik met advies over: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
Ik lees op andere website's ook positieven reactie's en ook van jullie.
Bedankt, ik denk dat het een mooie aanvulling word op mijn super amateur fotografie werk :P

Vrijdag of zaterdag even bij een foto winkel kijken :) (Foto de Vakman of Konijnenberg)
:D ! Keep us posted.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_142163878
Beste Fokkers,
Ik wil mijn Sigma 15mm voor canon body verkopen, iemand intresse toevallig?
http://link.marktplaats.nl/m827242598
pi_142237193

Butterfly
by EL-DE, on Flickr

De Sigma 35 1.4 is binnen! Boh, wat een lens _O_ !
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2014 @ 14:39:55 #32
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142241054
quote:
6s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:30 schreef Nalbandian het volgende:
[ link | afbeelding ]
Butterfly
by EL-DE, on Flickr

De Sigma 35 1.4 is binnen! Boh, wat een lens _O_ !
Je hoort eigenlijk alleen maar goede dingen over die lens...
Toch blijf ik "huiverig" voor third party lenzen :')

op welke cam gebruik je hem?

Gefeliciteerd met je aanschaf! :Y *O*
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_142243989
quote:
7s.gif Op zondag 13 juli 2014 14:39 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Je hoort eigenlijk alleen maar goede dingen over die lens...
Toch blijf ik "huiverig" voor third party lenzen :')

op welke cam gebruik je hem?

Gefeliciteerd met je aanschaf! :Y *O*
Ik gebruik hem op een Canon FF camera.

Thanks, erg blij mee :Y !
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2014 @ 18:24:21 #34
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142248609
quote:
7s.gif Op zondag 13 juli 2014 16:05 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik gebruik hem op een Canon FF camera.

Thanks, erg blij mee :Y !
Ben benieuwd wat voor moois je eruit weet te halen!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_142248968
Heeft iemand ervaring met het bestellen van lenzen in het buitenland?

Ik wil 2 lenzen bestellen, de eerste kost in nederland 600euro en in amerika 600 dollar, dat scheelt dus 160euro. Stel ik bestel deze lens via amazon, en de douane onderschept hem, klopt de volgende berekening dan?

600 x 0,2 (20% btw) = 120 + 16 administratiekosten + 8 verzendkosten = 744 dollar = 546eu, zou dus iets meer dan 50eu schelen.

+ andere lens is 1200dollar tegenover 1300euro, zou dus op een voordeel komen van 225 euro komen. Wat totaal dus wel de moeite waard is. Mocht het niet door de douane gecheckt worden dan is het voordeel natuurlijk helemaal gunstig, maar vroeg me dus af in hoeverre dat nu echt een successtory is.

Ik dacht eerst via one stop digital te bestellen maar die heeft geen voigtlanders.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 juli 2014 @ 18:39:27 #36
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_142249153
sowieso is de btw hier 21%, niet 20.
en wellicht komen er invoerheffingen bij, en inklaringskosten.

plus, probeer www.invoercalculator.nl eens.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_142249956
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 18:39 schreef Tokus het volgende:
sowieso is de btw hier 21%, niet 20.
en wellicht komen er invoerheffingen bij, en inklaringskosten.

plus, probeer www.invoercalculator.nl eens.
thanks, alsnog goedkoper kennelijk, al is t wel minder, nog maar ff paar nachtjes over slapen
pi_142250124
quote:
7s.gif Op zondag 13 juli 2014 18:33 schreef andreas612 het volgende:
Ik wil 2 lenzen bestellen,
Over welke Voigtländers hebben we het hier?
pi_142250963
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Over welke Voigtländers hebben we het hier?
15mm en 35mm
pi_142253714
De M-mount neem ik aan?

Voor de 15mm van Amazon.com komt uit op $683.95 / ¤522.37 (in dollars afrekenen is dus gunstiger; bij mij is shipping $84.95 bij deze lens)
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $621 / ¤456 of in het geval van in euro's afrekenen ¤645.

De 35mm van Amazon.com komt uit op $1218.98 / ¤930.99
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $1475 / ¤1097 of in het geval van in euro's afrekenen ¤1140.

Als ik geen rekenfouten heb gemaakt (zou best kunnen) dan zou het inderdaad wel lonen...
  zondag 13 juli 2014 @ 20:46:26 #41
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142255427
Oeeeeeh ik heb ook de Sigma 35mm 1.4 Art besteld :D
Komt morgen als het goed is binnen. Ben zoooo benieuwd. Best heftig voor mij, zo'n bedrag voor alleen een lens. Rib uit m'n lijf.
Maar ik ga er vanuit dat hij het 't waard gaat maken. Kan niet wachten!

Heb nu ook voor m'n reis naar Indo (waar ik in eerste instantie om aanraders voor vroeg) de 50mm 1.8 van Canon, de 18-55 f/3.5-5.6 DC III van Canon en dan dus de 35mm Art van Sigma :D
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2014 @ 20:49:28 #42
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142255627
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:46 schreef VeerEli het volgende:
Oeeeeeh ik heb ook de Sigma 35mm 1.4 Art besteld :D
Komt morgen als het goed is binnen. Ben zoooo benieuwd. Best heftig voor mij, zo'n bedrag voor alleen een lens. Rib uit m'n lijf.
Maar ik ga er vanuit dat hij het 't waard gaat maken. Kan niet wachten!

Heb nu ook voor m'n reis naar Indo (waar ik in eerste instantie om aanraders voor vroeg) de 50mm 1.8 van Canon, de 18-55 f/3.5-5.6 DC III van Canon en dan dus de 35mm Art van Sigma :D

we zien de foto's wel verschijnen!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 13 juli 2014 @ 20:50:06 #43
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_142255674
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:49 schreef Xilantof het volgende:

[..]

we zien de foto's wel verschijnen!
Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pas :P
Maar ik zal zeker wat shots delen als ik m'n Sigma lens goed getest heb!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2014 @ 20:50:40 #44
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_142255720
quote:
11s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:50 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pas :P
Maar ik zal zeker wat shots delen als ik m'n Sigma lens goed getest heb!
Dat is uiteraard net zo welkom! :Y
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_142256049
quote:
11s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:50 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pas :P
Maar ik zal zeker wat shots delen als ik m'n Sigma lens goed getest heb!
Komt vast goed! Ga je veel plezier aan beleven.
pi_142259792
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:19 schreef Iemand91 het volgende:
De M-mount neem ik aan?

Voor de 15mm van Amazon.com komt uit op $683.95 / ¤522.37 (in dollars afrekenen is dus gunstiger; bij mij is shipping $84.95 bij deze lens)
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $621 / ¤456 of in het geval van in euro's afrekenen ¤645.

De 35mm van Amazon.com komt uit op $1218.98 / ¤930.99
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $1475 / ¤1097 of in het geval van in euro's afrekenen ¤1140.

Als ik geen rekenfouten heb gemaakt (zou best kunnen) dan zou het inderdaad wel lonen...
Yes, m mount idd, thanks voor rekenen, dan ga ik m na de vakantie bestellen, eerst nog even geld genereren :P
pi_142377790
En ook ik heb de nieuwe lens _O_ :)

Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM

Wat een gigantisch verschil! Als je de 18-135 gewend bent :P
FOK! Fukt Whatpulse... Help jij mee?
pi_144399697
Na een paar jaartjes op Fok! rond te kijken, toch maar een account aangemaakt. Heb zelf een Nikon D3200 (met standaard 18-55 VR lens), toch ben ik op zoek naar een betere lens.

Ik wil graag naar dierenparken en mooie foto's maken van dieren (bv. Rhenen of Artis). Wie kan mij adviseren wat voor lens geschikt is? Graag redelijk betaalbaar (150-300 euro, ben een arme studente).
pi_144400338
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:26 schreef Slimey het volgende:
Na een paar jaartjes op Fok! rond te kijken, toch maar een account aangemaakt. Heb zelf een Nikon D3200 (met standaard 18-55 VR lens), toch ben ik op zoek naar een betere lens.

Ik wil graag naar dierenparken en mooie foto's maken van dieren (bv. Rhenen of Artis). Wie kan mij adviseren wat voor lens geschikt is? Graag redelijk betaalbaar (150-300 euro, ben een arme studente).
Wat mis je in je huidige lens?
pi_144400757
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat mis je in je huidige lens?
Vooral 't scherpte van het zoomen, veel dieren zijn van ver en daardoor kan ik geen mooie foto's maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')