uuh.. hehe laten we dat maar niet doen. Witjes, beter bekend onder de naam Friese witjes.quote:Op zondag 6 juli 2014 17:22 schreef derLudolf het volgende:
Geen idee wat witjes zijn. Misschien kun je ze stuk slaan en er mozaiek vam maken? )
Plaatjes op lassen.quote:Op zondag 6 juli 2014 23:28 schreef dj_ko het volgende:
Ik heb een plastic hdpe vijverbak op marktplaats gekocht, nu zitten er in de rand 3 gaten van 20mm.
Hoe kan ik deze het beste dicht maken?
Geen ervaring mee. Maar ik zou zeggen sorteren op een stuk of 4 formaten, en/of vorm als ze niet vierkant zijn, en dan een grote van de stapel pakken voor naast en kleine, zodat je per zeg 3 tegels weer tegelijk uitkomt.quote:Op zondag 6 juli 2014 17:20 schreef Saisai het volgende:
Daarnaast heb ik direct zelf een vraag. Wie heeft ervaring met het tegelen van witjes? aangezien de vorm verschilt per tegel, zijn hier slimme trucks en tips voor om het toch netjes te krijgen?
quote:
Wat heel goed wil is de gaten dicht maken met de glasvezel reparatieset van Albastinequote:Op zondag 6 juli 2014 23:28 schreef dj_ko het volgende:
Ik heb een plastic hdpe vijverbak op marktplaats gekocht, nu zitten er in de rand 3 gaten van 20mm.
Hoe kan ik deze het beste dicht maken?
Gewoon op het oog, eventueel met voegkruisjes, die heb je in verschillende diktes. Geen studie van maken, als het perfect recht had gemoeten had je geen witjes moeten kopenquote:Op zondag 6 juli 2014 17:27 schreef Saisai het volgende:
[..]
uuh.. hehe laten we dat maar niet doen. Witjes, beter bekend onder de naam Friese witjes.
Ze zijn "handgemaakt" waardoor ze niet allemaal even groot zijn en dezelfde kleur hebben. Die van ons zijn weliswaar machinaal gemaakt, maar hebben wel dezelfde eigenschappen.
[ afbeelding ]
Gaat dat hechten op HDPE?quote:Op maandag 7 juli 2014 13:32 schreef Gloorbek het volgende:
[..]
Wat heel goed wil is de gaten dicht maken met de glasvezel reparatieset van Albastine
Onderkant van de gaten dicht maken met b.v duct tape (zodat de hars er niet onderuit kan lopen) en daarna de gaten vol gieten met de 2 componenten polyesterhars .
nadien even de tape verwijderen en je hebt een mooie gladde en bijna onzichtbare afdichting.
Alles bij elkaar 15min werk inclusief drogen.
[ afbeelding ]
Verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten of online
dan ga ik het op het oog doenquote:Op maandag 7 juli 2014 14:06 schreef koffielepel het volgende:
[..]
Gewoon op het oog, eventueel met voegkruisjes, die heb je in verschillende diktes. Geen studie van maken, als het perfect recht had gemoeten had je geen witjes moeten kopen
Bij mij heb ik iig voegkruisjes gebruikt, door het ongelijke verloop is er bijna altijd wel een punt te vinden waar je kruisje perfect tussenpast.
Waar dien ik dan op te letten?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 19:21 schreef Gieliovd het volgende:
@ook gek: nee. Korte vraag, kort antwoord.
kleine gaatjes rondom boren, en ook zorgen dat daar de hars in komt. Heb je al meer kans op een betere verbinding.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:40 schreef BartNH het volgende:
[..]
Gaat dat hechten op HDPE?
Mijn ervaring met PE is dat er vrijwel nix hecht, zelfs viltstift spoelt er weer af tenzij je een warmte behandeling toepast. Vandaar mijn advies af te doppen. Lassen kan wel maar is ook redelijk kritisch wat betreft doorbranden.
correct me if I'm wrong.
Waar is u? Heb wel 15 mm ijzer liggenquote:Op zaterdag 12 juli 2014 09:10 schreef Saisai het volgende:
iemand toevallig een buigijzer/ pijpenbuiger te leen?
Amsterdamquote:Op zaterdag 12 juli 2014 20:51 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Waar is u? Heb wel 15 mm ijzer liggen
marktplaats had ik al gekeken, niets in de buurt (of voor dezelfde prijs als een nieuwe ). Goed idee om het te huren, dat ga ik doen!quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:58 schreef Gieliovd het volgende:
Gouda - Amsterdam om ff een buigijzer te lenen is niet handig.
Bij Boels ofzo huur je die dingen desnoods voor een euro of 4-5 per dag? Marktplaatsje?
Hoe lang heb je hem nodig? meer dan vier verschillende dagen?quote:Op zondag 13 juli 2014 11:00 schreef Saisai het volgende:
[..]
marktplaats had ik al gekeken, niets in de buurt (of voor dezelfde prijs als een nieuwe ). Goed idee om het te huren, dat ga ik doen!
Gewoon kitlijm gebruiken daarvoor.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:23 schreef markd87 het volgende:
Ik wil een canvas drie luik ophangen aan een muur zonder gaatjes te boren. De doeken incl houten latjes wegen vrij weinig. Enige irritante is dat de muur voorzien is van structuurverf (lichte korrel) en dus geen gladde ondergrond is. Ik heb het al een keer geprobeerd met van die plakstrips, alleen naar verloop van tijd (weken) kwamen ze naar beneden. Komt misschien ook omdat ik alleen de boven- en onderkant had voorzien van strip en niet alle vier de kanten.
Iemand nog handige tips om dit te fixen? Ik heb echt twee linker handen
drie gaatjes voor drie oogjes in het plafond is ook geen optie?quote:Op zondag 13 juli 2014 12:23 schreef markd87 het volgende:
Ik wil een canvas drie luik ophangen aan een muur zonder gaatjes te boren. De doeken incl houten latjes wegen vrij weinig. Enige irritante is dat de muur voorzien is van structuurverf (lichte korrel) en dus geen gladde ondergrond is. Ik heb het al een keer geprobeerd met van die plakstrips, alleen naar verloop van tijd (weken) kwamen ze naar beneden. Komt misschien ook omdat ik alleen de boven- en onderkant had voorzien van strip en niet alle vier de kanten.
Iemand nog handige tips om dit te fixen? Ik heb echt twee linker handen
nee, 1 of max 2 dagen.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Hoe lang heb je hem nodig? meer dan vier verschillende dagen?
huren inderdaad, bo-rent is goedkoper dan boels. En sluit ook vooral GEEN afkoop eigen risico af als je het huurt. je kan weinig slopen aan een buigijzer.quote:
haha hoe de fuck moet je zo'n buigijzer kapot maken?quote:Op zondag 13 juli 2014 12:27 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
huren inderdaad, bo-rent is goedkoper dan boels. En sluit ook vooral GEEN afkoop eigen risico af als je het huurt. je kan weinig slopen aan een buigijzer.
het lukt je vast als je het gaat proberen. je krijgt dat er altijd standaard bij als je iets huurt bij die gasten. Ze verdienen goud geld aan het verhuren van dit soort simpele dingen.quote:Op zondag 13 juli 2014 12:28 schreef Saisai het volgende:
[..]
haha hoe de fuck moet je zo'n buigijzer kapot maken?
foto?quote:Op maandag 14 juli 2014 14:29 schreef Adrie072 het volgende:
Die afzuigkappen van de mechanische ventilatie, hoe krijg ik die makkelijk (zonder stuk te trekken) uit het plafond?
Alvast bedankt!
Andere wartel zou dit probleem op moeten lossen; en er zijn van die wartels die leveren van die zwarte losse ringen erbij. Maar die kun je niet los bestellen.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 23:32 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee hoe je de wartel waar je buitenkabel (xmvk) doorheen trekt de ip65 doos in, waterdicht maakt? Die kabel is veel dunner dan de rubberen ring in de wartel, terwijl die doosjes om de boel te koppelen mij er wel voor bedoeld lijken...
Strookje van 12mm zagen gaat niet, want het moet dan in de breedte constant 12 zijn, en in de hoogte aflopen van 6mm naar 1mm. (gaat me nooit secuur lukken)quote:Op zondag 20 juli 2014 15:45 schreef derLudolf het volgende:
Strookje van 12mm proberen te zagen? Ik zie sowieso niet wat je precies wil, maar dat zal aan mij liggen...
Haha, dank u!quote:Mooi stapeltje L-boxen trouwens
het kán. Maar wikkel dan alsjeblieft de delen die zichtbaar zijn in groen gele tape.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef iamredleader het volgende:
Electra-vraagje: de grijze kabel die ik vorig jaar in de lente heb ingegraven, blijkt een bruine, een blauwe en een zwarte draad te bevatten, maar geen aarde. Dom/onhandig, aangezien ik wel aarde in de schuur wil maar kan ik de zwarte schakeldraad (pleonasme!) gebruiken als aarde?
Dat sowieso. Maar het kán wel.... Mooiquote:Op zondag 20 juli 2014 19:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
het kán. Maar wikkel dan alsjeblieft de delen die zichtbaar zijn in groen gele tape.
ja hoor, dat is geen enkel probleem. Ik zou alleen wel die draad markeren als aarde zodat het voor jou, maar ook voor de volgende huisbezitter duidelijk is wat wat is. De bouwmarkt verkoopt hier tape voor.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef iamredleader het volgende:
Electra-vraagje: de grijze kabel die ik vorig jaar in de lente heb ingegraven, blijkt een bruine, een blauwe en een zwarte draad te bevatten, maar geen aarde. Dom/onhandig, aangezien ik wel aarde in de schuur wil maar kan ik de zwarte schakeldraad (pleonasme!) gebruiken als aarde?
Is het een kabel met een aardscherm; of heb je een gewone Ymvk of Xmbk kabel in de grond gelegd ?quote:Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef iamredleader het volgende:
Electra-vraagje: de grijze kabel die ik vorig jaar in de lente heb ingegraven, blijkt een bruine, een blauwe en een zwarte draad te bevatten, maar geen aarde. Dom/onhandig, aangezien ik wel aarde in de schuur wil maar kan ik de zwarte schakeldraad (pleonasme!) gebruiken als aarde?
Hoe bedoel je? In een lasdoos bedoel je? Vertinnen en in een Wago duwenquote:Op zondag 20 juli 2014 21:20 schreef derLudolf het volgende:
Hoe verbind je dat dan aan een andere draad?
Die metalen mantel bedoelde ik inderdaadquote:Op zondag 20 juli 2014 21:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? In een lasdoos bedoel je? Vertinnen en in een Wago duwen
Goede tip Thanks!quote:Op zondag 20 juli 2014 17:04 schreef bleiblei het volgende:
Latje op monteren en met bovenfrees op gelijke hoogte frezen .
Die knip je er af, onder de metalen mantel zit een bundeltje draden die je eenvoudig kan twisten/vertinnen en in een lasklem kan duwen.quote:Op zondag 20 juli 2014 21:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die metalen mantel bedoelde ik inderdaad
Je hebt bovenfreesjes met een kogellagertje eraan (aan de onderkant ) , daarmee kan je de frees netjes langs het vlak geleiden zodat je het latje netjes gelijk freest met het vlak eronder.quote:Op zondag 20 juli 2014 22:00 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Goede tip Thanks!
Misschien moet ik dat inderdaad maar doen en dan op het einde, waar de bovenfrees niet bij komt met een vijl? Tenminste, ik neem aan dat je bedoeld om de bovenfrees gewoon rechtop te gebruiken, right?!
En dan een freesje wat recht aan de onderkant is, en de diepte-instelling gelijk aan de onderkant van het apparaat? (Sorry, ik heb nog niet zoveel frees-ervaring)
Mijn eerste gedachte was het opvullen met houtvuller of dat soort spul, maar het is volgens mij teveel wat er opgevuld moet worden he. Of is er toch spul wat dit zou kunnen? (Puur uit interesse, want ik vind het latje + frees idee beter)
Ja klopt, die heb ik wel eens gebruikt. Die zitten inderdaad in dat doosje met allemaal freesjesquote:Op maandag 21 juli 2014 12:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je hebt bovenfreesjes met een kogellagertje eraan (aan de onderkant ) , daarmee kan je de frees netjes langs het vlak geleiden zodat je het latje netjes gelijk freest met het vlak eronder.
Nee, ik heb gewoon zo'n "gewone"quote:Kunst zit em dan wel in het recht houden van de frees, maar staat mij bij dat je een hyper fancy Bosch hebt met 3 van die houders? 1 van die houders is meen ik een basis voor een kantenfrees. Die is daar ideaal voor.
Oke, en dan beide zijden dus daarmee langs halen.quote:Freesje wat je nodig hebt is deze:
[ afbeelding ]
(of een variant hiervan)
Op het plaatje rechts onder zie je wat ik bedoel .
Oops, inderdaad. Foj, dat was echt dom hahaquote:Op maandag 21 juli 2014 14:32 schreef koffielepel het volgende:
Als je hem gelijk stelt met de zool gebeurt er toch niks? .
quote:Dat freesje gebruiken met geleidewiel. Eventueel je werkstuk verbreden met latten/klemmen zodat je frees niet omvalt.
Via een zoektocht kwam ik hierop uit: http://www.alabastine.nl/product/houtrotvuller/quote:Opvullen eventueel met 2k albastine (krimpt niet).
quote:Op maandag 21 juli 2014 19:13 schreef friekin_ het volgende:
Bij IKEA kun je nog afdekplaten halen van de faktum. Dan is het ook dezelfde kleur. Die worden normaal gebruikt voor ruimtes tussen koelkast en muur bijvoorbeeld.
Je zoekt dus een hoogglans witte plint die perfect bij je keuken past maar zagen is geen optie? Succes daarmeequote:Op maandag 21 juli 2014 19:32 schreef Stefanovic83 het volgende:
had ik gezien ja maar die zijn niet de goede maten (te hoog). En Ikea zal dat wel niet op maat gaan zagen lijkt me (aanname)
Zoek iemand met een beetje nette zaagtafel en zaag em daar op maat.quote:Op maandag 21 juli 2014 20:08 schreef Stefanovic83 het volgende:
ja lastig he
Ikea maar s bellen deze week, misschien valt er toch iets op maat te regelen
Jammer, al onze deuren hadden zo lekker hendig dezelfde sleutelquote:Op maandag 21 juli 2014 21:00 schreef bleiblei het volgende:
Erm, ik zou een nieuw slot kopen.
Dit ziet er niet heel herbruikbaar meer uit .
Thanks!quote:Op maandag 21 juli 2014 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Die cilinder kan je er gewoon uithalen. Je hebt alleen een nieuwe slotkast nodig .
Dwz. de sleutel kan je gewoon houden .
als je niets zelf wil verven, een L profiel erachter zetten zodat de ruimte minder opvalt? L profielen heb je ook in wit.quote:Op maandag 21 juli 2014 18:07 schreef Stefanovic83 het volgende:
Hoi klussers.
In ons vers gekochte huis zit een hoogglans wit Ikea keuken met kastenwand. Tussen de bovenkant daarvaan en het plafond zit een 'kier' van ongeveer 3,5 cm hoog. De vorige bewoners hadden daar kennelijk geen last van, maar wij willen die graag afdekken.
We zaten te denken aan een simpele plank (met L-profieltje om 'm rechtop te houden), maar die kunnen we nergens vinden.
De afmetingen zijn 160 x 3,5 en 80 x 3,5 en we willen dus hoogglans wit. We hebben geen trek in zelf schilderen ofzo.
Bij de bouwmarkten om de hoek verkopen ze geen planken in hoogglans wit, of het zijn maten waar we niets aan hebben (meer vensterbanken enzo), die ze niet op maat willen zagen. Zelf zagen wordt lelijk dus ook dat is geen optie.
Hebben jullie een idee waar ik zo'n plank kan halen (of andere goede ideeen?)
Dit.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Die cilinder kan je er gewoon uithalen. Je hebt alleen een nieuwe slotkast nodig .
Dwz. de sleutel kan je gewoon houden .
Aan de pictogrammen onderaan te zien niet geschikt voor steen. In een gipsplaat zal nog wel gaan, een gipsblok ook, maar wel eerdere slijtage lijkt me.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:50 schreef Atmoz het volgende:
Ik ben opzoek naar een fatsoenlijke gatenzaagset.
Is deze wat? http://www.bosch-pt.com/n(...)zagenset-progressor/
Ook zou ik er graag af en toe een gat in een gipswand/ytongblok mee maken om bijvoorbeeld een stopcontact in te bouwen. Dit staat niet expliciet erbij dat dit kan, dus ik twijfel even... Of gaat de zaag daar enorm snel van kapot?
Wie 'O wie?
Ja precies, zoiets dacht ik dus ook.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:58 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Aan de pictogrammen onderaan te zien niet geschikt voor steen. In een gipsplaat zal nog wel gaan, een gipsblok ook, maar wel eerdere slijtage lijkt me.
voor een euro of 30 heb je een gatenzaag voor steen / beton / gipsblokken.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:01 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ja precies, zoiets dacht ik dus ook.
In steen en/of beton ga ik er ZEKER niet mee zagen. Maar het slijt dus ook harder van gipsblok... Hmzzz, niet of wel aan te raden dan?
Dus die erbij nemen om alles apart te houden bedoel je? (welke maat is dat, weet je dat toevallig? Ik ben niet thuis dus kan niet opmeten wat zo'n inbouwdoos voor maat heeft)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
voor een euro of 30 heb je een gatenzaag voor steen / beton / gipsblokken.
http://www.sandervunderink.nl/catalogsearch/result/?q=dozenboorquote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:06 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Dus die erbij nemen om alles apart te houden bedoel je? (welke maat is dat, weet je dat toevallig? Ik ben niet thuis dus kan niet opmeten wat zo'n inbouwdoos voor maat heeft)
Bovenstaande set is dus een fijne toevoeging voor als ik in hout, metaal een plastic moet zagen?!
Thanksquote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:12 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
http://www.sandervunderink.nl/catalogsearch/result/?q=dozenboor
82mm, moet je het bijhorende boortje ook nog ff bestellen. Of een zeskant adapter.
ook goed uiteraard, kijk wel even naar de diameter van je dozen die je gaat plaatsen. Zie dat deze 80mm is.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:22 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks
Zou deze ook kunnen: http://www.bosch-pt.com/n(...)-multi-construction/
(ik ben bij een winkel aan het bestellen waar ze die eerdere gatenzaagset ook hebben, dus dan bestel ik dat in één keer mee:)
Oke, eens even kijken wat nu wijsheid is, want als ik me goed herinner is die blauwe inbouwdoos wat ik heb zelfs minder dan 80.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:26 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ook goed uiteraard, kijk wel even naar de diameter van je dozen die je gaat plaatsen. Zie dat deze 80mm is.
Hmzz, dus ook daar weer 2 soorten voor kopen voor de ideale situatie...quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:35 schreef Gieliovd het volgende:
Dozen zijn vaak 72 dus als je 83 in je muur boort wordt dat niks! Leuk voor inbouw in muren maar in gips wanden moet de passing exact zijn.
Top! Dank voor het meedenkenquote:
quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:29 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Top! Dank voor het meedenken
Ik heb die ene set gekocht. En niet die extra diamant boren etc...
Hoef maar 2 gaten in gipsblok te maken, dus dat doe ik gewoon met zo'n boor uit die set. Als die dat nog niet kan handelen.... En als ik ooit in steen/beton moet boren, dan koop ik wel zo'n dozenboor. Ik vraag me verder soms af, "wat moet een software programmeur toch met al die zware tools"
Let wel op dat de kit geschikt is voor piepschuim, anders vreet ie het op.quote:Op woensdag 23 juli 2014 22:30 schreef Gieliovd het volgende:
Geen probleem. Je monteert ze met montagekit. Net gedaan, leuke klus.
Lastigste is de verstekken en de rechte verbindingen.
Nu gaat de deur ineens niet meer open . Slotenmaker gebeld hehe.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Die cilinder kan je er gewoon uithalen. Je hebt alleen een nieuwe slotkast nodig .
Dwz. de sleutel kan je gewoon houden .
Beetje mosterd na de maaltijd: Had je dan niet het slot (of minimaal die losse schoot) er eerst uitgehaald voordat je de deur dicht deed? Had je een hoop gedoe en mogelijk kosten bespaard. Bovendien heb je nu een vluchtweg geblokkeerd...quote:Op donderdag 24 juli 2014 09:12 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Nu gaat de deur ineens niet meer open . Slotenmaker gebeld hehe.
Heb ik geprobeerd, ging niet. Veiligheid sloten. Overigens hebben we openslaande tuindeuren, dus we kunnen gewoon nog naar buiten.quote:Op donderdag 24 juli 2014 09:31 schreef BartNH het volgende:
[..]
Beetje mosterd na de maaltijd: Had je dan niet het slot (of minimaal die losse schoot) er eerst uitgehaald voordat je de deur dicht deed? Had je een hoop gedoe en mogelijk kosten bespaard. Bovendien heb je nu een vluchtweg geblokkeerd...
Dit is niet bedoeld om te jennen maar als bewust maken.
Gerustgesteld. Vorige week had ik dat mn voordeurslot niet open wou zonder een hoop gepruts. Gelijk vervangen want een weigerend slot als je echt haast hebt...quote:Op donderdag 24 juli 2014 09:34 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Heb ik geprobeerd, ging niet. Veiligheid sloten. Overigens hebben we openslaande tuindeuren, dus we kunnen gewoon nog naar buiten.
Wij niet, de vorige bewoners wel. Maar we hebben een anti inbraakstrip geplaatstquote:Op donderdag 24 juli 2014 09:37 schreef BartNH het volgende:
[..]
Gerustgesteld. Vorige week had ik dat mn voordeurslot niet open wou zonder een hoop gepruts. Gelijk vervangen want een weigerend slot als je echt haast hebt...
Er zitten inderdaad meer schroefjes die los moeten dan je denkt en ondanks goed meten moest er toch een beitel aan te pas komen.
Als ik naar die foto kijk, heb je een inbraak gehad?
grotere plug gebruiken.quote:Op donderdag 24 juli 2014 10:51 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een plug+schroef/bout die loszit in een betonnen muur. Ik wil eigenlijk iets van opvulmiddel er in spuiten om zo de plug weer vast te zetten.
Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Of zijn er andere oplossingen?
Hoe dan? Die pluggen hebben toch allemaal dezelfde maat? Dus een 4 mm schroef heeft een 8 mm plug, een 5 mm schroef 10 mm etc etc?quote:
goeie plug nemen. Van fischer. die zijn ook voor kleinere schroeven. wacht mal eemquote:Op donderdag 24 juli 2014 10:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe dan? Die pluggen hebben toch allemaal dezelfde maat? Dus een 4 mm schroef heeft een 8 mm plug, een 5 mm schroef 10 mm etc etc?
Als ik dan nu een plug van 10 mm heb en ik moet er 1 van 12 of 14 hebben moet ik ook een grotere schroef. En ik weet niet of dat past.
En het gat is waarschijnlijk uitgelubbert.
In de praktijk blijkt de combinatie accuboormachine en boorhamer veel handiger dan één apparaat voor die twee functies. Vaak zijn boorhamers ook gewoon te zwaar in de handen voor een beetje schroefwerk.quote:Op zondag 27 juli 2014 20:25 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ik in beton kan boren én schroefjes in en uit draaien, en hij moet ook een beetje handzaam zijn.
Bestaat die combi of ben ik genoodzaakt een accuboormachine én een boorhamer te kopen?
Ik had al gelezen dat je opzetstukjes voor de boorhamer hebt waardoor je normale boortjes en bitjes kunt gebruiken. Maar dat gaat natuurlijk alleen fijn werken als je in en uit kunt draaien, en ook 'langzaam' kunt draaien.
Ik zou zeker schuifdeuren maken, precies zoals op die foto. Alleen al voor het stof...quote:Op zondag 27 juli 2014 18:45 schreef Setheh het volgende:
Om de kamers met elkaar te verbinden wil ik vervolgens een 180 cm brede deuropening maken (zonder deuren) voor het walk-in effect.
Ik ben het volledig eens met Vonkenboer... Technisch kan het, maar in praktijk is met een boorhamer nauwelijks te werken als schroevendraaier. Het is veel te sterk en vooral veel te zwaar.quote:Op zondag 27 juli 2014 20:25 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ik in beton kan boren én schroefjes in en uit draaien, en hij moet ook een beetje handzaam zijn.
Bestaat die combi of ben ik genoodzaakt een accuboormachine én een boorhamer te kopen?
Ik had al gelezen dat je opzetstukjes voor de boorhamer hebt waardoor je normale boortjes en bitjes kunt gebruiken. Maar dat gaat natuurlijk alleen fijn werken als je in en uit kunt draaien, en ook 'langzaam' kunt draaien.
En omdat je anders altijd je kast opgeruimd moet houden 24/7, daar heb je echt niet altijd trek in.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou zeker schuifdeuren maken, precies zoals op die foto. Alleen al voor het stof...
Niet mee eens! Mijn Bosch hammer (420W) weegt 2 kg, kan zeer langzaam draaien, en is daarmee perfect om te schroeven. Met name de enorme kracht bij lage toerentallen is erg fijn. Natuurlijk wel oppassen dat je pluggen niet laat smelten dus zelf tijdig stoppen met draaien.quote:Op zondag 27 juli 2014 21:56 schreef MrSubtle het volgende:
Ik ben het volledig eens met Vonkenboer... Technisch kan het, maar in praktijk is met een boorhamer nauwelijks te werken als schroevendraaier. Het is veel te sterk en vooral veel te zwaar.
quote:Op zondag 27 juli 2014 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou zeker schuifdeuren maken, precies zoals op die foto. Alleen al voor het stof...
Ik zal beiden punten met vrouwlief opnemen. Zoals gezegd weten we ook nog niet helemaal hoe de precieze indeling van de kast eruit gaat zien. Het zou zo kunnen zijn dat de kasten zelf al deuren krijgen, dan vind ik de tussendeuren weer teveel van het goede. (Wat kan, maar dan zou het meer een esthetische keuze zijn.)quote:Op zondag 27 juli 2014 21:57 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
En omdat je anders altijd je kast opgeruimd moet houden 24/7, daar heb je echt niet altijd trek in.
Dat kun je prima zelf. Gewoon een tube kit, een kitpistool en kitschrapers kopen bij de bouwmarkt. Dan thuis het te kitten gebied, muur een aanrecht, even schoonpoetsen met een sopje allesreiniger en een doekje, opdrogen, kittube in kitpistool, tube opensnijden, langs rand kitten alsof je tandpasta op een borstel doet en dan met kitschraper erlangs voor t mooie resultaat. Als je het verprutst dan kan de kit, indien nog niet opgedroogd, weggeveegd worden met keukenpapier, anders wegsnijden met een mes, en kun je nog een keer. Alleen je aanrechtblad niet beschadigen met t mes, maar de kans dat je het verprutst en niet meteen kan corrigeren lijkt me erg klein.quote:Op zondag 27 juli 2014 23:20 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb de keuken getegeld (wand), moet nog kitten maar durf dat zelf niet aan. Kan ik hier een kitter voor laten komen? Of komen ze niet voor de 3meter kit wat ze moeten doen?
Alleen al om het esthetische zou ik voor die schuifdeuren gaan. Een walk in closet met schuifdeuren is de overtreffende trap van een gewone walk in closet en je kunt ze ook gewoon openhouden als je dat wilt. Als je het nu niet doet, doe je het nooit meer. Nog een argument voor een holle wand met gipsplaten trouwens. En zet een laag underlayment onder je gipsplaten om fatsoenlijk kasten en schilderijtjes op te kunnen hangen.quote:Op zondag 27 juli 2014 22:35 schreef Setheh het volgende:
[..]
[..]
Ik zal beiden punten met vrouwlief opnemen. Zoals gezegd weten we ook nog niet helemaal hoe de precieze indeling van de kast eruit gaat zien. Het zou zo kunnen zijn dat de kasten zelf al deuren krijgen, dan vind ik de tussendeuren weer teveel van het goede. (Wat kan, maar dan zou het meer een esthetische keuze zijn.)
En een beetje gedwongen worden de kast opgeruimd te houden kan, ons kennende, helemaal geen kwaad!
voor een 4 mm schroef gebruikt men 6 mm pluggen.quote:Op donderdag 24 juli 2014 10:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe dan? Die pluggen hebben toch allemaal dezelfde maat? Dus een 4 mm schroef heeft een 8 mm plug, een 5 mm schroef 10 mm etc etc?
Als ik dan nu een plug van 10 mm heb en ik moet er 1 van 12 of 14 hebben moet ik ook een grotere schroef. En ik weet niet of dat past.
En het gat is waarschijnlijk uitgelubbert.
Jij snapt het.quote:Op maandag 28 juli 2014 12:30 schreef Setheh het volgende:
Je bedoeld een holle wand zodat schuifdeuren daarin kunnen verdwijnen? Anders snap ik het voordeel van de holle wand niet.
Werkspot.nl is hiervoor ideaalquote:Op zondag 27 juli 2014 23:20 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb de keuken getegeld (wand), moet nog kitten maar durf dat zelf niet aan. Kan ik hier een kitter voor laten komen? Of komen ze niet voor de 3meter kit wat ze moeten doen?
quote:Op zondag 27 juli 2014 22:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet mee eens! Mijn Bosch hammer (420W) weegt 2 kg, kan zeer langzaam draaien, en is daarmee perfect om te schroeven. Met name de enorme kracht bij lage toerentallen is erg fijn. Natuurlijk wel oppassen dat je pluggen niet laat smelten dus zelf tijdig stoppen met draaien.
Het kan (uiteraard) zoals ik al zei. Alleen moet je al weten hoe je er mee om gaat en is het meestal zwaar. 2 kilo valt idd mee trouwens, maar is nog steeds aan de zware kant voor een accuboor. Maar goed, ik ben ook geen 'average' gebruiker. Heb het afgelopen jaar naar schatting iets van 12.000 schroeven erin gedraaidquote:Op zondag 27 juli 2014 22:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet mee eens! Mijn Bosch hammer (420W) weegt 2 kg, kan zeer langzaam draaien, en is daarmee perfect om te schroeven. Met name de enorme kracht bij lage toerentallen is erg fijn. Natuurlijk wel oppassen dat je pluggen niet laat smelten dus zelf tijdig stoppen met draaien.
Wordt het dan niet eens tijd voor een nail gun?quote:Op maandag 28 juli 2014 20:24 schreef MrSubtle het volgende:
Heb het afgelopen jaar naar schatting iets van 12.000 schroeven erin gedraaid
Voor schroeven?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wordt het dan niet eens tijd voor een nail gun?
Grootste deel waren stukplaten en die mag je niet vastnieten op last van de brandweer . In geval van brand kunnen stukplaten namelijk over een nagel zakken en dan is er instortingsgevaarquote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wordt het dan niet eens tijd voor een nail gun?
Kan zijn dat je een 14mm waterleiding hebt, dit is een oude maat. Ik weet niet of hier standaard verlopen voor zijn, bij mij heb ik het tijdelijk met een verloopring opgesoldeerd naar regulier 15mm.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:57 schreef babybanaan het volgende:
Ik wilde een nieuwe kraan aansluiten. De slangetjes bleken niet op de waterleiding te passen (maatje te groot). Geen probleem, dacht ik: zet ik gewoon de slangetjes van de oude waterleiding erop. Dat lukt aan een kant, maar aan de andere kant niet, want het slangetje is kennelijk lek gegaan bij het aansluiten. Nu hebben ze bij de bouwmarkt niet meer het maatje slang dat ik moet hebben (ik heb kennelijk een hele oude waterleiding?), dus hebben ze me geadviseerd om een verloopring in een draadsok op de waterleiding te zetten. Die draadsok sluit ik dan met een verloopnippel aan op het slangetje. De beide schroefdraden in de draadsok plak ik af met watertape. Het systeem klinkt leuk, ware het niet dat de verloopring niet past. De nieuwe slang is maat 3/8; ik heb een verloopring maat 1/4 meegekregen voor op de waterleiding.
Nu ga ik morgen weer terug naar de bouwmarkt (4 keer in de winkel geweest voordat ik zover was als nu) en wil ik graag terugkomen met het juiste zodat ik ook weer water heb en niet voor de 6e keer terug moet.
Mijn voorkeur was gewoon een slangetje met de juiste maat voor op de waterleiding (als 3/8 te groot is; 1/4 te klein --> een tussenmaat>). Dat bestaat kennelijk niet, dus dan maar het systeem met een verloopnippel, draadsok, verloopring? En dan verloopring met binnenmaat ...?
Of heeft iemand hier een beter idee?
Nou nou nou, also also,.. Zo hebben we het allemaal moeten leren hoor. De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabbenquote:Op woensdag 30 juli 2014 16:42 schreef Gieliovd het volgende:
Pro pro pro tip: haal er iemand bij als je op het klusniveau zit van "het slangetje" en "tijdens monteren lek", "watertape"...
Je bent bezig met leidingen, buizen, slangen met wartels en daarvoor zijn allemaal de juiste materialen voor te krijgen. Als je een slang hebt met wartel heb je niks te maken met teflontape.
Als je goed advies hier wilt dan maak je foto's en leg je het duidelijk uit, want ik snap er geen fluit van
'T was goed bedoeldquote:Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
[..]
Nou nou nou, also also,.. Zo hebben we het allemaal moeten leren hoor. De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben
quote:De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben
Ik zou lijmen, omdat nietjes voor scheuren kunnen zorgen als er veel druk op staat, en door beweging uiteindelijk omhoog kunnen komen en voor lelijke verwondingen kunnen zorgen. Maar beiden wordt gedaan, vaak ook in combinatiequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 11:22 schreef Syrena het volgende:
Vraagje. Ik wil mijn zoldertrap laten bekleden met tapijt. Nu zit ik alleen met de vraag: nieten of lijmen?
Ik dacht eerst: Nieten! (nadat ik de strips oude lijm van de trap had gekrabt). Maar nu las ik ergens dat die na verloop van tijd uit je bekleding gaan steken, en dat zie ik ook niet zo zitten. Aan de andere kant meurt lijm gigantisch en ook dat zal na verloop van tijd loslaten (ok, dan ben je wel 30 jaar verder als ik de zoldertrap van mijn ouders bekijk).
Maar goed, het gaat dus om een zoldertrap, ik ben alleen, dus geen 'zwaar' verkeer dagelijks op die trap. Wat zouden jullie doen?
Aluminium is niet stevig genoeg? Dat is net wat makkelijker te vinden denk ik...quote:Op maandag 4 augustus 2014 23:03 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee of er stalen of rvs H profiel te krijgen is van 40x40mm?
100 meter profiel om eiken balken vast te zetten? wat ben je aan het maken man? een ski-hal?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:23 schreef bleiblei het volgende:
We hebben een staalboer/smid op de hoek, maar die vroeg voor 3m en-suitedeur rail 80 euro . Ik wil niet weten wat hij voor 100 meter profiel wil hebben .
Misschien moet ik sowieso wat verzinnen wat geen 100m profiel nodig heeft .
Want het idee was om die 44 balkjes in u profielen te leggen en aan de onderkant met houddraadboutjes te fixeren?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:59 schreef bleiblei het volgende:
En het idee is net dat je van de voorkant mooi de kopse kant ziet van de balken .
En Hea 100 in het midden .
Al is het wel een aardig idee
Nee, er zit geen gleuf of iets dergelijks aan de zijkant.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kan hem er niet via de zijkant inschuiven?
Aarde wordt aangegeven met dit icoon:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:35 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]
Deze lamp komt in de badkamer te hangen. Maar waar moet ik het aarde draad op aansluiten? Of zal ik het draad onder het onderste schroefjes draaien?
Dat is niet per se nodig om die aan te sluiten, maar als je dat echt wil, in het daarvoor bestemde gaatje (zie afbeelding hierboven). Als dat niet kan, dan gewoon loslaten hangen (ongestript) en niet in contact laten komen met de andere draden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:35 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]
Deze lamp komt in de badkamer te hangen. Maar waar moet ik het aarde draad op aansluiten? Of zal ik het draad onder het onderste schroefjes draaien?
Nou, liever geen ongestripte draden laten hangen maar ze even afsluiten met een lasdop of kroonsteentje. Er hoort geen spanning op een aardedraad te staan, maar 't is wel een goede gewoonte om aan te leren.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:15 schreef N00dles het volgende:
[..]
Dat is niet per se nodig om die aan te sluiten, maar als je dat echt wil, in het daarvoor bestemde gaatje (zie afbeelding hierboven). Als dat niet kan, dan gewoon loslaten hangen (ongestript) en niet in contact laten komen met de andere draden.
Je kan deze gebruiken (van WAGO):quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:21 schreef styliste het volgende:
Dus er zijn flexibele lasklemmen? Dan zou ik bijvoorbeeld hittebestendig huishouddraad kunnen gebruiken? Of is een las niet beschikbaar genoeg als ik m onder het plafondkapje van de lamp stop? Dat lijkt me eigenlijk nog meer beschikbaar dan in een lasdoos want zon plafondkapje schuif je simpelweg naar beneden en een lasdoos moet je eerst het plafondkapje vanaf halen en dan openschroeven. Of is dit te blond beredeneerd?
En 12v spotjes gaat helaas niet. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht met kanaalplaatvloeren van gewapend beton. Dan zouden we echt het halve plafond moeten slopen en daar hebben we het gereedschap niet voor. Bovendien willen we lampen boven het werkblad laten hangen, spotjes zijn het tegenovergestelde van wat we wilden bereiken.
Wat wil je precies weten?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:01 schreef krullenbolletje het volgende:
Mijn moeder wil een nieuwe douchekop, een waterbesparende. Budget is 60 euro. Heb net even lopen googlen maar ik zie door de bomen het bos niet meer
Maar is het niet veiliger in de douche om de lamp te aarden?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:15 schreef N00dles het volgende:
[..]
Dat is niet per se nodig om die aan te sluiten, maar als je dat echt wil, in het daarvoor bestemde gaatje (zie afbeelding hierboven). Als dat niet kan, dan gewoon loslaten hangen (ongestript) en niet in contact laten komen met de andere draden.
Is die lamp wel bedoeld voor badkamers dan? Normaliter hebben badkamerlampen wel een aardschroefje nml.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Maar is het niet veiliger in de douche om de lamp te aarden?
Alle elektra in natte ruimtes wil je geaard hebben, ja. Verder wat bleiblei zei.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Maar is het niet veiliger in de douche om de lamp te aarden?
Die lamp is helemaal van plastic, alleen die hoeksteun en het refelctieplaatje wat helemaal in de gesloten lamp is van blik. De afstand tot spanning voerende delen is best wel ruim. Daar zou ik me er niet druk over maken, alleen als je de lamp open maakt dan even de spanning eraf.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:21 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Maar is het niet veiliger in de douche om de lamp te aarden?
Ja je hebt gelijk, vind het alleen raar dat je niet echt reviews kan vinden van douchekoppen Er moet toch wel wat verschil inzitten?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 23:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je kan deze gebruiken (van WAGO):
[ afbeelding ]
Of deze:
[ afbeelding ]
Beide zijn te vinden bij de gemiddelde bouwmarkt.
Beide zijn gewoon nette oplossingen.
Kroonsteentje voldoet ook prima, we zijn niet allemaal elektriciën.
Al zijn de opties hierboven net wat mooier en makkelijker.
[..]
Wat wil je precies weten?
Ik denk dat in het geval van een douchekop het niet zo heel bijzonder veel uit maakt.
Gewoon een douchekop die je moeder mooi vindt en water bespaart. Klaar. Dingen niet moeilijker maken dan nodig is .
V groef heeft als nadeel dat er niets in blijft zitten vanzelf, dus lastiger met sstukadoren later. Ik zou recht slijpen en dan uitklappen ipv v. Verder prima planquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:43 schreef Atmoz het volgende:
Ik zou graag wat kabels (verticaal) in de muur (kalkzandsteen) willen verwerken.
Hoe kan ik het beste de sleuf erin maken?
Ik dacht bijvoorbeeld met een steen-schijfje op de flex, en dan een "V" groef erin maken, en dit voorzichtig uitkappen met een bijteltje... Is dat doenbaar?
Thanks
Ik zie een gat in de markt!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:31 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk, vind het alleen raar dat je niet echt reviews kan vinden van douchekoppen Er moet toch wel wat verschil inzitten?
Overigens gaat het makkelijker met dit apparaatje, just saying . Maar met een steen-schijfje en dan zelf slijpen en uitkappen werkt ook...quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:43 schreef Atmoz het volgende:
Ik zou graag wat kabels (verticaal) in de muur (kalkzandsteen) willen verwerken.
Hoe kan ik het beste de sleuf erin maken?
Ik dacht bijvoorbeeld met een steen-schijfje op de flex, en dan een "V" groef erin maken, en dit voorzichtig uitkappen met een bijteltje... Is dat doenbaar?
Thanks
Is kalkzandsteen vergelijkbaar met gasbeton? Dan zou ik een sleuventrekker halen. Google brengt me hier, maar ik ken ze als een soort verfkrabber, maar dan met een rechthoekige voorkant. In zachte muren trek je dan vrij eenvoudig gewoon met de hand een sleuf.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 14:43 schreef Atmoz het volgende:
Ik zou graag wat kabels (verticaal) in de muur (kalkzandsteen) willen verwerken.
Hoe kan ik het beste de sleuf erin maken?
Ik dacht bijvoorbeeld met een steen-schijfje op de flex, en dan een "V" groef erin maken, en dit voorzichtig uitkappen met een bijteltje... Is dat doenbaar?
Hoe moet ik dat zien? Waarom blijft in een V-groef iets niet zitten? Er zitten toch 2 wanden die het spul "vasthouden" als het ware? Of bedoel je dat het er makkelijk uit floept door de V-vorm?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:55 schreef MrSubtle het volgende:
V groef heeft als nadeel dat er niets in blijft zitten vanzelf, dus lastiger met stukadoren later. Ik zou recht slijpen en dan uitklappen ipv v. Verder prima plan
Thanks! Ik koop het liever zelf als ik iets nodig heb. Zulke dingen heb je later toch weer ergens nodigquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 08:20 schreef MrSubtle het volgende:
Overigens gaat het makkelijker met dit apparaatje, just saying . Maar met een steen-schijfje en dan zelf slijpen en uitkappen werkt ook...
http://www.boels.nl/huren(...)zen/muursleuvenfrees
Topper!quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 08:32 schreef Gieliovd het volgende:
http://www.feramotools.nl(...)beitel%20sds-max.gif
Thanks! Ook weer zo'n handige toolquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Is kalkzandsteen vergelijkbaar met gasbeton? Dan zou ik een sleuventrekker halen. Google brengt me hier, maar ik ken ze als een soort verfkrabber, maar dan met een rechthoekige voorkant. In zachte muren trek je dan vrij eenvoudig gewoon met de hand een sleuf.
Ja ik twijfel eigenlijk alleen omdat sommige alle muren natuurlijk krom zijn op enige manier... het is een oud huis, en dan wil kit niet meteen strak tegen de muur plakkenquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 20:03 schreef Gieliovd het volgende:
Kit, vorige week nog volop gedaan. Zit als een huis. Tacker voegt alleen wat tot als de vloer erg bolt of de wanden ongelijk zijn. Want dan gaan ze ongelijk willen.
Tacker heeft weer meer afwerking nodig....
Is precies hetzelfde spul, maar dan met een beetje pigment.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:55 schreef vincm het volgende:
Dit klinkt als een stomme vraag, maar ik weet er te weinig van om het zelf te bedenken We hebben kaal houten in 3 lagen Cetabever blanke lak gezet, maar we twijfelen of we toch een donkerder tintje willen. Is dat nog wel mogelijk, om met een gekleurde (wel transparante maar niet blanke) lak over de blanke lak-laag te gaan? Of krijg je dan problemen met hechten, kleurverschillen o.i.d.?
Wat voor schakelaar en schakeling is het precies? Aan het aantal draden te zien lijkt het een dubbele schakelaar, klopt dat? Twee zwarte draden horen dan bij een wisselschakeling, de andere bij een gewone schakeling. Welke waarbij hoort zou je kunnen doormeten. Welke draad waarheen gaat kun je vaak ook wel achterkomen door wat te schudden/trekken aan de draden.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:55 schreef User_Tinus het volgende:
Ik kom er niet uit met de aansluiting van een (wissel-)wisselschakelaar. In de hal en op de overloop hangt een lamp. Beide zouden middels zowel boven als onder aan de trap aan-uit gezet moeten kunnen worden.
Beneden komen uit de inbouwdoos 1 bruine en 3 zwarte (schakel)draden. Tevens is op de wisselschakelaar een bruine draad doorgelust van 'L' naar rechtsonder, zie foto, in het gaatje waar 'NF' bij staat.
Boven komen er 2 bruine en 5 zwarte draden uit de inbouwdoos.
Wie kan mij helpen met de aansluiting, of met verklaring van de tekens op de schakelaar??
[ afbeelding ]
Met doormeten heb ik 2 zwarte draden aan 2 zwarte draden boven kunnen koppelen. Verder heb ik geen idee, met schudden/trekken geeft geen uitsluitsel.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 08:11 schreef Barrah het volgende:
[..]
Wat voor schakelaar en schakeling is het precies? Aan het aantal draden te zien lijkt het een dubbele schakelaar, klopt dat? Twee zwarte draden horen dan bij een wisselschakeling, de andere bij een gewone schakeling. Welke waarbij hoort zou je kunnen doormeten. Welke draad waarheen gaat kun je vaak ook wel achterkomen door wat te schudden/trekken aan de draden.
Kun je dan vervolgens iet zeggen over de werking van de schakelaar? Wat betekent bijvoorbeeld 'OVE' en 'NF'? En wat is de functie van de twee aansluitpuntje rechtsboven (foto)?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:25 schreef Barrah het volgende:
Bij een wissel-wisselschakelaar (zo te zien gewoon twee wisselschakelingen, waarbij van elk één schakelaar wordt gecomineerd in één behuizing) heb je niet drie maar vier zwarte draden nodig:
http://www.enormjanvanden(...)wisselschakelaar.pdf
http://www.hornbach.nl/cm(...)issel_schakeling.pdf
Kun je eens een foto plaatsen? Ik heb zojuist de situatie even in een schets gezet, maar het zo neerkomen dat je een heel spits dak hebt, klopt dat?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:06 schreef Coelho het volgende:
Ik kom wat opslagruimte op zolder te kort. Heb zo'n 20 verhuisdozen met spullen staan. Nu kan ik knieschotten maken, maar ik heb ook een nok van 5 meter hoog en op zo'n 3 meter hoogte een gording. Afstand tussen de tegenoverliggende gordingen is zo'n 2.4 meter (alle maten geschat).
Kan ik ook platen maken tussen de gordingen om daar mijn verhuisdozen op te slaan? Of is dit constructietechnisch niet verantwoord vanwege een ander krachtenspel?
Je kunt pilaren overwegen ter ondersteuning van de gordingenquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:52 schreef Coelho het volgende:
OK, duidelijk. Ik ga kijken naar een andere oplossing
raamwerk aan de buitenkant.quote:Op zondag 17 augustus 2014 13:44 schreef derLudolf het volgende:
Ik wil en kist maken van 18mm OSB plaat van ±200*30*30 cm. Er komen buizen in van een partytent en die wegen ca. 40kg.
Zou ik dit allemaal kops kunnen schroeven of zou het beter zijn en raamwerk van vuren te maken en daarop de OSB te schroeven?
Zachtboard denk ik zomaar.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef Puala het volgende:
Wat is dit voor materiaal (dat witte dan he)?
[ link | afbeelding ]
Zachtboardquote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef Puala het volgende:
Wat is dit voor materiaal (dat witte dan he)?
[ link | afbeelding ]
Asbest!!1!1eins!quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef Puala het volgende:
Wat is dit voor materiaal (dat witte dan he)?
[ link | afbeelding ]
OSB kops is niet zo stevig, maar je zou combinatie schroef + houtlijm kunnen overwegen. Maar ik zou voor een framepje gaan iddquote:Op zondag 17 augustus 2014 13:44 schreef derLudolf het volgende:
Ik wil en kist maken van 18mm OSB plaat van ±200*30*30 cm. Er komen buizen in van een partytent en die wegen ca. 40kg.
Zou ik dit allemaal kops kunnen schroeven of zou het beter zijn en raamwerk van vuren te maken en daarop de OSB te schroeven?
Waarom per sé de buitenkant?quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:31 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
raamwerk aan de buitenkant.
Heb je meer ruimte in de kist.quote:
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 11:55 schreef User_Tinus het volgende:
Ik kom er niet uit met de aansluiting van een (wissel-)wisselschakelaar. In de hal en op de overloop hangt een lamp. Beide zouden middels zowel boven als onder aan de trap aan-uit gezet moeten kunnen worden.
Beneden komen uit de inbouwdoos 1 bruine en 3 zwarte (schakel)draden. Tevens is op de wisselschakelaar een bruine draad doorgelust van 'L' naar rechtsonder, zie foto, in het gaatje waar 'NF' bij staat.
Boven komen er 2 bruine en 5 zwarte draden uit de inbouwdoos.
Wie kan mij helpen met de aansluiting, of met verklaring van de tekens op de schakelaar??
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:02 schreef User_Tinus het volgende:
[..]
Met doormeten heb ik 2 zwarte draden aan 2 zwarte draden boven kunnen koppelen. Verder heb ik geen idee, met schudden/trekken geeft geen uitsluitsel.
Ik meen dat het een wissel-wisselschakeling zou moeten zijn. Zowel de schakelaar boven als beneden heeft twee knoppen.
Wat voor mij in eerste instantie belangrijk is: wat betekenen de symbolen aan de achterzijde van de schakelaar? Horen de twee gaatjes in het zwarte kader linksonder bijvoorbeeld bij de knop die aan de voorzijde zit?
OVE en NF zijn duidelijk, maar verder kom ik er nog niet uit. Iemand anders nog een idee?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:44 schreef User_Tinus het volgende:
[..]
Kun je dan vervolgens iet zeggen over de werking van de schakelaar? Wat betekent bijvoorbeeld 'OVE' en 'NF'? En wat is de functie van de twee aansluitpuntje rechtsboven (foto)?
Dan nog steeds, radio is ontworpen voor 60 Hzquote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:52 schreef kovenant het volgende:
zal waarschijnlijk oude radio zijn uit verweggistan.
zoals het FCC keurmerk aan geeft zal het ontworpen zijn voor gedeelte van de USA waar ze 120 volt hebben.
wij hebben 230, gaat niet werken zonder een goede stroom adapter van 230 naar 120 volt.
Ja inderdaad, dat gaat niet werken.quote:Dan nog steeds, radio is ontworpen voor 60 Hz
die kap zit als goed is gewoon 'los' in de pijp en zou met wat wrikken (voorzichtig) los moeten.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:34 schreef Adrie072 het volgende:
Goedendag, heb enige tijd geleden een vraag gesteld, maar vanwege het mooie weer heb ik daar zelf geen navolging op gegeven. Maar goed, het weer is klote dus schoonmaakklusje en andere.
Deze (zie foto hieronder) hoe trek ik die dingen simpel eruit?
[ afbeelding ]
En dan heb ik van m`n opa een oud radiootje gekregen en hoewel deze nu op baterijen werkt, vraag ik me af of er nog een voedingskabel voor beschikbaar is. Specifaties bij de aansluiting geeft aan; AC 120 V 60 c/s 6 W AC Cord, iemand een suggestie of gaat dit niet?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alvast bedankt!
Laminaat klik je in elkaar vast en dat blijft dan liggen. Je hoeft dit niet vast te lijmen. Zorg wel dat laminaat niet strak tegen de muur aan ligt. Laminaat is van hout en dat werkt een beetje en dan kan het te strak komen te liggen. Dan krijg je een bobbel/golvende vloer en dat is niet fijn om op te lopen. En als je vloer tegen de muur aan komt hebben eventuele buren ook last van de overdracht van het geluidquote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:07 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik ga binnenkort laminaat leggen en ik vroeg me af als ik het laminaat nog vast moet lijmen aan de ondervloer? Of is laminaat zo stevig dat het wel op zijn plek blijft liggen?
Ik zou gasbeton overwegenquote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:06 schreef Atmoz het volgende:
Ik wil misschien zelf een ombouw voor m'n bad gaan maken.
Waarmee kun je zoiets het beste maken?
Is het een goed idee om het van hout (bijvoorbeeld MDF) te maken, en erna GOED te verven zodat alles waterdicht wordt? Of krijg je zoiets nooit goed? Ik heb altijd het idee dat verf best wel waterdicht kan zijn
Iemand een idee/tips hierover?
Dank!!
Thnx voor je reactie!quote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:10 schreef Puala het volgende:
[..]
Laminaat klik je in elkaar vast en dat blijft dan liggen. Je hoeft dit niet vast te lijmen. Zorg wel dat laminaat niet strak tegen de muur aan ligt. Laminaat is van hout en dat werkt een beetje en dan kan het te strak komen te liggen. Dan krijg je een bobbel/golvende vloer en dat is niet fijn om op te lopen. En als je vloer tegen de muur aan komt hebben eventuele buren ook last van de overdracht van het geluid
Wist t niet zeker, daarom ff navragen hierquote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:11 schreef bleiblei het volgende:
Laminaat lijm je niet aan een ondervloer
ik zou wel een beetje inlezen. er zijn veel kluswijzers beschikbaar. kliklaminaat is helemaal neit moeilijk, maar je moet wel de 'regeltjes' even goed volgenquote:
Ja precies, de gamma heeft wel een online handleiding staanquote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:17 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
ik zou wel een beetje inlezen. er zijn veel kluswijzers beschikbaar. kliklaminaat is helemaal neit moeilijk, maar je moet wel de 'regeltjes' even goed volgen
Thanks voor je reactie!quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:13 schreef MrSubtle het volgende:
Ik zou gasbeton overwegen
https://www.google.nl/sea(...)al&safe=off&tbm=isch
MDF kan heel slecht tegen water, of je moet geïmpregneerd MDF kopen. Los daarvan is multiplex veel sterker (ook iets duurder) dus daar zou ik zeker voor gaan als je echt voor hout wilt gaan. Ik zou wel eerst goed nadenken over het dragend vermogen van de constructie, want een badkuip + inhoud is makkelijk 300+ kilogram.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:57 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie!
Maar het moet eigenlijk (veel) "dunner" zijn...
Ik wil niet zoveel plaats kwijt zijn aan zo'n breed muurtje. En ik wil het ook niet zo "definitief" dicht maken. Er zit nogal wat techniek in/aan/om het bad, en daar wil ik altijd (redelijk makkelijk) bij kunnen. Dus een houten "L-plaat" (de andere 2 kanten staan tegen de muur) zou fijn zijn.
Bij een ander bad heb ik toen een houten bak laten maken, maar dat is door iemand gedaan met ervaring en de tools ervoor. Die heeft dat toen "beplakt" met van dat watervaste spul (lamineer / stevige plakfolie ofzoiets).
Ik zou het echter deze keer zelf willen maken. Maar helaas heb ik dus niet de materialen en/of plaats om zo'n heel groot stuk "lamineer" op het hout te lijmen, dus dacht ik aan (meerdere lagen) verven
Ok. Dat is inderdaad een beter idee. En zijn die "kopse kanten" dan ook goed te verven? Of eerst een beetje rondmaken met de frees na het verlijmen...quote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:24 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou dan geen mdf gebruiken maar okoume multiplex dat watervast is verlijmd ofzo. En dan alsnog de zijkanten goed in de lak zetten natuurlijk .
Het bad is gelukkig helemaal zelf dragend. Is een bad met een fatsoenlijke RVS constructie eronder met welgeteld 13 instelbare pootjes De badkuip + inhoud zal eerder richting de 700 a 800 kilo gaanquote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:34 schreef MrSubtle het volgende:
MDF kan heel slecht tegen water, of je moet geïmpregneerd MDF kopen. Los daarvan is multiplex veel sterker (ook iets duurder) dus daar zou ik zeker voor gaan als je echt voor hout wilt gaan. Ik zou wel eerst goed nadenken over het dragend vermogen van de constructie, want een badkuip + inhoud is makkelijk 300+ kilogram.
Thanks!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 07:39 schreef bbtb77 het volgende:
Ik zou dan vochtbestendig mdf nemen en dit rondom behandelen met een twee componenten epoxy (bijvoorbeeld tegelverf van Alabastine). Zo heb ik al eens een wasbak gemaakt en die had meer te lijden dan een badombouw.
Je kan wellicht ook betonplex nemen Atmoz, volgens mij is dat wel waterbestendig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:17 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks!
Bedoel je deze? http://www.alabastine.nl/product/tegellak-2-componenten/
Wordt het daar ook mooi glad mee? Als ik normaal aan 2 componenten denk, dan denk ik aan een dikke prut wat niet mooi uitstrijkbaar/glad wordt...
Klopt, dat is inderdaad waterbestendig (aan de zijkant) maar dat is ook weer niet makkelijk te verven denk ik. Het is zo glad, misschien té glad om de verf goed te laten hechten. En verder krijg ik bij die 90 graden hoek nooit een strakke hoek (wil ik ook niet, is te scherp) en dus moet daar gefreesd worden, en dus komt er ook daar weer "blank" (non-waterbestendig) hout tevoorschijn... erg lastig allemaalquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:08 schreef R-Tech het volgende:
[..]
Je kan wellicht ook betonplex nemen Atmoz, volgens mij is dat wel waterbestendig.
En menie op de onbeschermde randen? Dat zag ik m'n pa altijd gebruikenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:14 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Klopt, dat is inderdaad waterbestendig (aan de zijkant) maar dat is ook weer niet makkelijk te verven denk ik. Het is zo glad, misschien té glad om de verf goed te laten hechten. En verder krijg ik bij die 90 graden hoek nooit een strakke hoek (wil ik ook niet, is te scherp) en dus moet daar gefreesd worden, en dus komt er ook daar weer "blank" (non-waterbestendig) hout tevoorschijn... erg lastig allemaal
Yep. Wordt geen spiegel nee... Maar er is natuurlijk ook weinig mis met een goede alkydlak. Ik denk dat de meeste kozijnen meer te lijden hebben dan een badombouw.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:17 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks!
Bedoel je deze? http://www.alabastine.nl/product/tegellak-2-componenten/
Wordt het daar ook mooi glad mee? Als ik normaal aan 2 componenten denk, dan denk ik aan een dikke prut wat niet mooi uitstrijkbaar/glad wordt...
Misschien is Uniprime een optie, schilderklaar multiplex. Dan alleen nog het probleem met de hoek oplossen...quote:Klopt, dat is inderdaad waterbestendig (aan de zijkant) maar dat is ook weer niet makkelijk te verven denk ik. Het is zo glad, misschien té glad om de verf goed te laten hechten.
De creatieve manier is zorgen dat er een lekstroom van 30 mA gaat lopen richting randaarde.quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:34 schreef BartNH het volgende:
Dit weekend wat wcd bijgemaakt. Hoe controleer ik of de aarde inderdaad goed is aangesloten? fase en neutraal is wel goed want de multimeter heeft het over 230V en de apparatuur werkt.
Hoe controleer ik of de aarde ook correct is aangesloten?
Dank, ga ik bestellen. Ik ging er ook altijd van uit dat wat ik aansluit ook inderdaad aangelsoten zit. Toch most er nu een lasdoos open omdat een draadje kennelijk niet goed vast zat in de lasdop. Met een aarde draad valt dat niet op. Vandaar.quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De creatieve manier is zorgen dat er een lekstroom van 30 mA gaat lopen richting randaarde.
De veilige manier is zoiets: stopcontacttester. Zelf nooit gebruikt trouwens, als ik groengele draden aan elkaar prik ga ik er vanuit dat het werkt.
Als goedkopere oplossing, kun je niet gewoon met een lange draad en een multimeter een weerstandsmeting doen tussen de aardpen van het stopcontact en een bewezen aardpunt?quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De creatieve manier is zorgen dat er een lekstroom van 30 mA gaat lopen richting randaarde.
De veilige manier is zoiets: stopcontacttester. Zelf nooit gebruikt trouwens, als ik groengele draden aan elkaar prik ga ik er vanuit dat het werkt.
Creatief!quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 11:38 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Als goedkopere oplossing, kun je niet gewoon met een lange draad en een multimeter een weerstandsmeting doen tussen de aardpen van het stopcontact en een bewezen aardpunt?
klinkt verstandig,quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 22:22 schreef derLudolf het volgende:
Een draad tussen fase en aarde wil ook wel toch? Wel een VDE tang gebruiken
Grappen? Gereformeerde streken noemen we dat hierquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 22:41 schreef densmee het volgende:
[..]
klinkt verstandig,
grap hebben ze een keer bij ons op school uitgehaald, hadden ze een stekker van binnen doorverbonden.
gevolg waren brandwonden
Is de muur zo ongelijk? Je kan er ook op de slechte plekken iets zwaars tegen zetten tot de plint vast zit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:27 schreef MrSubtle het volgende:
Ik wil plinten vastzetten tegen de muur terwijl de montagekit droogt.
Kan ik daarvoor een pneumatische, electrische of luchtdruk tacker gebruiken om een plint vast te spijkeren in een muur van baksteen? (en zo ja, welke?)
Het zijn MDF plinten die nooit 100% recht zijn, en nee, niet alle muren zijn even rechts. Ik moet tientallen meters plint vastzetten, dus ik zoek een iets snellere oplossing dan verhuisdozen vullen met bakstenen .quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:20 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Is de muur zo ongelijk? Je kan er ook op de slechte plekken iets zwaars tegen zetten tot de plint vast zit.
erh wat?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:45 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Plinten mechanisch bevestigen en buitenhoeken in verstek. gaatje, plugje, plamuren, lakje.
Dat zijn over het algemeen wel de rechtse. Met montagekit direct grip staat bv een klaar staande volle emmer latex er hooguit vijf a tien minuten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:39 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Het zijn MDF plinten die nooit 100% recht zijn, en nee, niet alle muren zijn even rechts. Ik moet tientallen meters plint vastzetten, dus ik zoek een iets snellere oplossing dan verhuisdozen vullen met bakstenen .
De meeste inbouwspots op 230V hebben toch minimaal een diepte van 7 á 11 cm nodig.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:21 schreef Puala het volgende:
Iemand tips voor inbouwspotjes die een lage inbouwruimte nodig hebben? Ik heb maar een paar cm.
Ik zag dat led mogelijk met minder kan? Maar ik wil het zeker weten voor ik iets aanschaf en de tekening voor de elektraman er op aan ga passen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De meeste inbouwspots op 230V hebben toch minimaal een diepte van 7 á 11 cm nodig.
De exemplaren die kantelbaar zijn soms zelfs nog meer dan 11 cm.
Pfff, dat is erg weinig diepte voor inbouwspotsquote:Op zondag 31 augustus 2014 11:25 schreef Puala het volgende:
Ik heb van de plaat waar de spot in moet tot het beton 49 mm
Sfeerverlichting ja, maar liefst wel iets wat evt ook in de woonkamer verder zou kunnen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:35 schreef Erasmo het volgende:
En hoeven alleen de erker te verlichten? Dan ledstrips.
kwaliteitparket.nl en vloervoordeel.nl heb ik goeie ervaringen meequote:Op dinsdag 2 september 2014 16:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand een goed adres voor mdf overzetplinten?
Thanks, ik ga gelijk even kijken.quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:21 schreef Puala het volgende:
[..]
kwaliteitparket.nl en vloervoordeel.nl heb ik goeie ervaringen mee
Voorgelakt betekend zo ver ik weet dat ze een eerste laagje hebben die als basis dient voor een 2e. Dus ik zou er een definitieve laag op aanbrengen ondanks dat ze al 9010 zijn zoals je wilt.quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Thanks, ik ga gelijk even kijken.
Edit: bj kwaliteitparket.nl hebben ze wat ik zoek. Ze zijn 'voorgelakt' in RAL9010, de kleur waar ik ze ook in wilde lakken. Moet ik dat dan nog een keer doen?
Wat voor ledlampen heb je ?quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:38 schreef Puala het volgende:
Ik zoek een dimmer in de Berker S1 serie, maar ik kom er niet goed uit. Ik zoek een dimmer waarmee je met drukken de lamp aan zet en met draaien aan kan passen incl. een binnenwerk welke geschikt is voor 4x 50W (spaar/led).
Iemand die me kan helpen aan de artikelcode van de leverancier?
Pfff.. moeilijk, moeilijk.. ben bang dat ze in ieder geval met een traditionele dimmer i.i.g. niet te dimmen zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:33 schreef Puala het volgende:
[..]
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40215206/
Incl. De aanbevolen lampen x 4
Ik kom met een beetje zoek werk op www.berker.nl op deze RC dimmer.quote:Dimbaarheid
De lamp is getest met de volgende dimmers: de Gira RL, de Berker RC en de low cost LR dimmer. Zie voor de dimmers en hun spec het praktische dimmer uitlegartikel op OliNo.
Dimmen met de Berker RC Dimmer.
Bij het invoegen van de dimmer waarbij de dimmer op niet dimmen staat, en dan vergeleken met de situatie zonder dimmen, is de invloed op (negative waarde is toename):
- de verlichtingssterkte: 1 %;
- het opgenomen vermogen: -1 %.
De intensiteit is instelbaar in het mechanische instelgebied van 0.0 – 100.0 %.
In dat gebied is de verlichtingssterkte te varieren tussen 14 – 100 % (deze 100 % is zonder initiele drop zoals boven vermeldt).
Er is geen effect op de kleurtemperatuur wanneer meer gedimd wordt.
Het restverbruik bij volledig dimmen is 2.4 W.
Iets is of helder, of mat... OT: denk dat je moet opschuren met staalwol.quote:Op woensdag 3 september 2014 19:21 schreef Saisai het volgende:
Ik wil epoxy mat maken. Waar kan ik dit het beste mee doen? Moet ik de epoxy eerst opschuren of blijft het dan 'wazig'? Ik wil dat het glashelder blijft, maar wel mat.
Hoe doe ik dat?
Oftewel mat...quote:Op woensdag 3 september 2014 21:04 schreef Saisai het volgende:
Uh nee dat ga ik niet doen aangezien het dan wittig wordt..
Rechtsboven in de hoek. langs de plint van je keuken.quote:Op donderdag 4 september 2014 21:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik wil in de keuken + gang laminaat leggen en daarvoor heb ik alle materialen in huis maar waar moet ik beginnen?
We willen het laminaat (op de tekening) van boven naar beneden leggen. waar kunnen we het beste beginnen? Ik neem aan linksboven? Of moeten we ergens anders beginnen?
Het rood gearceerde is de ingang van de kruipruimte dus daar kan geen laminaat liggen.
[ afbeelding ]
thnx. nu komt onder het gasfornuis ook laminaat. hoe ga ik dat gedeelte lamineren?quote:Op donderdag 4 september 2014 21:42 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Rechtsboven in de hoek. langs de plint van je keuken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |