quote:
Lotto kiest met Brand Loyalty voor gecombineerde wieler- en schaatsploeg
Unieke deal redt Team Belkin
door Raymond Kerckhoffs en Frank Woestenburg
NÎMES/HOCKENHEIM -
Het voortbestaan van de wielerformatie Team Belkin na dit seizoen is gegarandeerd. Gisteravond laat werd via een conference-call nagenoeg de laatste hand gelegd aan een unieke sponsordeal in de Nederlandse sportgeschiedenis met een leidende rol voor de Lotto.
Lotto kiest als nieuwe hoofdsponsor voor een gecombineerde wieler- en schaatsploeg, waar ook Team BrandLoyalty bij betrokken is. BrandLoyalty is de succesvolle formatie van coach Jac Orie, olympisch kampioen Stefan Groothuis en sinds enkele maanden Sven Kramer. De wieler- en schaatsploeg gaan vanaf komende winter dezelfde identiteit en uitstraling krijgen.
Gisteren werden de contracten al op de mail gezet en de intentieverklaring ligt klaar om getekend te worden. Vandaag zal tijdens de persconferentie van Team Belkin op de tweede rustdag van de Tour de France in Narbonne waarschijnlijk al meer duidelijkheid gegeven worden. Richard Plugge, teammanager van Team Belkin, bevestigde gisteravond de deal. ,,Er wordt nu nog gewerkt aan de laatste details. Met dit plan waren we al deels bezig voordat bekend werd dat Belkin stopte, maar het is pas half juni echt concreet geworden. Wanneer de handtekeningen definitief gezet zijn, en dat ziet er nu heel goed uit, dan is dat zeker heel goed nieuws voor onze wielerploeg maar ook voor het Nederlandse wielrennen.
Robert van der Wallen, de oprichter en CEO van BrandLoyalty, stelt dat met de samenwerkingsovereenkomst tussen zijn bedrijf en de Lotto de toekomst van de wielerploeg veilig is gesteld. Volgens de Brabantse ondernemer is de gekozen structuur waarbij de wieler- en schaatsploeg feitelijk in elkaar opgaan een internationale primeur in de sportwereld. ,,Eigenlijk wordt het een gecombineerde ploeg dat op logistiek en organisatorisch vlak, maar ook op sporttechnisch gebied de handen ineen slaat. Je kunt het zien als twee ploegen, namelijk een schaatsploeg en een wielerploeg, met één en dezelfde uitstraling, aldus Van der Wallen.
Het miljoenenbudget zal voor het grootste deel gedragen worden door de Lotto, dat daarbij wordt gesteund door BrandLoyalty en op (korte) termijn mogelijk nog een derde partij.
De Lotto staat vooral bekend als sportfinancier en partner van sportkoepel NOC*NSF en heeft zichzelf ten doel gesteld om jaarlijks een zo hoog mogelijke afdracht te realiseren aan de Nederlandse sport en goede doelen. Dat gebeurt via het verkopen van loten. Sinds de oprichting droeg de Lotto bijna 1,4 miljard euro af aan de Nederlandse sport. Voor Lotto is het ook voor het eerst dat het een professionele ploeg (in het schaatsen en het wielrennen) gaat sponsoren. Lotto zal ook de belangrijkste naamgever zijn van de gecombineerde schaats/wielerploeg.
Brand Loyalty krijgt daardoor iets meer een rol in de schaduw. Het van origine Nederlandse bedrijf, in 1985 opgericht door Van der Wallen, bedenkt en ontwikkelt voor haar klanten loyaliteitsprogrammas. In 2012 had het bedrijf een omzet van 363 miljoen euro met een bedrijfsresultaat van 45 miljoen euro. In november werd Brand Loyalty voor 360 miljoen dollar overgenomen door het Amerikaanse Alliance Data Systems, dat daarmee zestig procent van de aandelen in bezit kreeg.
Hoewel het budget met Lotto en BrandLoyalty nog niet toereikend is, is de belangrijkste financiële kloof nu wel gedicht en lijkt het vinden van een kleinere co-sponsor slechts een kwestie van tijd. Richard Plugge bevestigde gisteravond dat hij een concrete aanbieding op zak heeft, maar wilde verder niet ingaan op de details van de deal. ,,We staan er heel goed voor.
Een mogelijke co-sponsor in dit project kan Roompot Vakanties zijn. Twee weken geleden zat teammanager Richard Plugge met de Zeeuwse directeur Jurgen van Cutsum en werd duidelijk dat Roompot een bedrag van circa 1 miljoen euro in een professionele wielerploeg wil investeren. Roompot is overigens ook in onderhandeling met het nieuwe wielerproject Orange Cycling van Erik Breukink, Michael Boogerd, Jean-Paul van Poppel en Michael Zijlaard.
Bij de renners en het personeel van Team Belkin zal opgelucht adem worden gehaald. Op 17 juni werd bekend dat Belkin op het einde van het jaar als hoofdsponsor van de wielerploeg stopt. Het Amerikaanse bedrijf had nog een doorlopend contract tot eind 2015, maar maakte door een strategische koerswijziging van het bedrijf gebruik van een clausule in het contract om na dit jaar de geldkraan dicht te draaien. Voor de voormalige Rabobank-wielerploeg leek dit zo goed als het einde, omdat het tijdsbestek uiterst kort is om een dergelijke geldschieter te vinden.
Van der Wallen benadrukt dat er met de nieuwe hoofdsponsor ook een steviger fundament onder de schaatsploeg komt te liggen. ,,Dat had ik Jac Orie ook beloofd, aldus Van der Wallen. Orie bevestigt op zijn beurt de aanstaande samenwerking tussen zijn ploeg en het huidige Team Belkin. Hij voegt eraan toe er positief tegenover te staan. ,,Als dit loopt zoals wij denken en hopen dat het gaat lopen, zal het een positieve impact op de schaatsploeg hebben. Over de concrete invulling hebben we nog niet echt gesproken, maar ik heb daar wel bepaalde ideeën over. Het worden in ieder geval interessante tijden.
http://www.telegraaf.nl/t(...)utm_campaign=twitter[ Bericht 46% gewijzigd door baggerbaas op 21-07-2014 06:41:14 ]