abonnement Unibet Coolblue
pi_141637941
Nieuw bijgewerkte OP, zomer 2014

Alle beesten op een rij:
Hond

Na het tragische verongelukken van Hond1 is nu Hond2 hier oppermachtig. We hebben een weekje een logeerhond gehad, dat vond ze niks. Hond2 kan mee in de auto (dat kon Hond1 niet, die bleef wagenziek worden). Dus we nemen nu de hond af en toe mee.
Het is rustiger. Beetje saai, maar wel gemakkelijk.

Schapen

Er lopen nu 7 ooien in de wei, allemaal met 1 of 2 grote lammeren. Er zijn 4 ramlammeren en 6 ooilammeren. De grote ram (Rinus) loopt ook nog in de wei.
Rinus gaat in de loop van de zomer weg; we ruilen hem tegen een andere ram. Doordat we Rinus wegdoen, kunnen we de ooilammeren houden. 13 ooien is een beetje veel, dus we doen dan in de herfst 3 oude ooien weg (slacht). De 4 ramlammeren gaan uiteindelijk -in de winter- ook naar de slacht.
Volgend jaar zouden we dan 1 ram en 10 ooien willen hebben, en dan zien we in de lente hoeveel lammetjes die leveren.

Katten

In de winter liggen de katten graag binnen, in de zomer zie ik ze eens per 4 dagen even ergens voorbijflitsen. Aangezien ik ze gister beide zag, neem ik aan dat ze er allebei nog zijn.

Koeien

Zelf hebben we geen koeien meer, maar in de wei naast ons loopt nu een kudde blaarkoppen. 10 koeien, en 1 grote stier. De stier is een grote zwarte gespierde bonk spieren met een ring door z'n neus. Inmiddels hebben hier in de wei 4 koeien gekalfd, en lopen er dus 4 kleine kalfjes en 1 groter kalf bij de kudde.
De stier kan de weidepomp niet zo goed bedienen door die ring in z'n neus, meestal pompenn wij eenmaal per dag water voor hem. Moet hij bij die pomp staan als ik daar ook ben, en dan pomp ik terwijl hij slurpt.
Ik denk dat we volgend voorjaar zelf weer twee kalfjes nemen en opkweken, en deze dan na een jaar of anderhalf ze verkopen aan de boer van de kudde die nu hier loopt.


Varkens

We hebben geen varkens meer. Hun landje is ingezaaid met bloemen, maar er groeit varkensgras, gras en een paar bloemetjes. De poel blijft aardig vol en dit jaar wonen er kikkers. Ik denk dat we volgend voorjaar weer twee biggetjes kopen.


Kippen & haan

Sinds kort hebben die helemaal geen ren meer. Ze hebben een goed hok, maar als ze uit het hok stappen, stappen ze niet in een ren maar in de boomgaard. We kunnen ze dus niet meer opsluiten of beschermen tegen de buizerd. Voorlopig gaat dat prima.

Kloek met kuikens
De vier kuikens groeien als kool - ik kan wel zien dat dit een ander ras is dan wat wij gewend zijn. Het zijn 2 haantjes en 2 hennetjes. We hebben een week geleden kloek en kuikens uit het kuikenrennetje gehaald en bij mijn vader in de ren gezet. Uiteindelijk moet onze kip daar nog weer eens uit, maar op dit moment zorgt ze nog voor de kuikens.

Broedse kip
Drie weken geleden werd er weer een kip broeds. Aangezien we van de voige kip maar 4 kuikens hadden gekregen, en we hiervan 3 aan mijn vader kado doen, hadden we nog steeds wat weinig kip voor in de pan. Dus hebben we nieuwe broedeieren gekocht voor de broedse kip. Dezelfde als het vorige broedsel: Noordhollandse blauwen.
Omdat we daar de vorige keer maar 4 uit 10 haalden, leek het ons nu handig om er 10 onder de kip te leggen én 8 in de broedmachine.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141637955
Drie weken geleden hebben we dus die broedse kip op 10 eieren gezet, en 8 eieren in de broedmachine gelegd. Morgen hopen we dat er kuikens zijn oO<
Idee is dat we de kuikens uit de broedmachine onder de kip smokkelen en dat zij daar niks van merkt.
Vorige keer kwamen er van 10 eieren 4 kuikens. Als er deze keer van 18 eieren 18 kuikens komen, dan moet de kip dat maar oplossen :+. (We hebben een goede warmteplaat, we kunnen ook zelf kuikens grootbrengen, maar het is zoveel werk.)

Vanochtend om 3:30u, toen mijn liefste naar zijn werk ging, hoorden we de broedmachine niet. Het lampje brandde wel, maar hij zoemde niet. Het ding is stuk. Na 5 jaar (ofzo) en na deze eieren 20 dagen warmgehouden te hebben, is het stuk. Eieren moeten 21 dagen warmte. De eieren waren koud :o :'(.

Dus met vliegende vaart de warmtelamp opgezocht, opgehangen, nestje van lappen gemaakt, koude eieren uit de machine in het nestje leggen. Er waren er minstens 3 zelfs al aangepikt, dus daar zat gister een levend kuiken is dat eruit wou.

De eieren zijn nu weer warm, en goddank hoor ik ze af en toe piepen. Dus er leeft nog wel wat. Er wordt ook af en toe nog gepikt, zie ik. Ik hoop dat we er alsnog levende kuikens uit krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 28 juni 2014 @ 06:22:06 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_141638030
Leuk!

Wat doe je met kleine haantjes?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_141638037
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:22 schreef Catch22- het volgende:
Leuk!

Wat doe je met kleine haantjes?
Groot laten groeien, slachten, opeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141638040
Braadhaantjes. :9
  zaterdag 28 juni 2014 @ 06:32:31 #6
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_141638041
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Groot laten groeien, slachten, opeten.
Okeuj! Ik ga binnenkort mijn kippenhok afbouwen dus dan zal ik die problematiek ook tegenkomen. Hoe oud laat je ze worden? Neem aan dat je ze slacht voor ze in de pikorde mee willen doen?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_141638091
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:32 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Okeuj! Ik ga binnenkort mijn kippenhok afbouwen dus dan zal ik die problematiek ook tegenkomen. Hoe oud laat je ze worden? Neem aan dat je ze slacht voor ze in de pikorde mee willen doen?
Ik wacht tot ze gaan vechten. Dan beslecht ik het gevecht, zeg maar.
Bij de eerste lading haantjes hadden wij te lang gewacht, toen hebben we het vechten een paar dagen aangezien. Dan slachten ze elkaar - langzaam, bloederig, pijnlijk.

Het verschilt per ras en per lichting wanneer dat is - maar bij ons is het meestal rond kerst. Deze lichting is bedoeld voor de slacht, dus zelfs als ze niet gaan vechten, slacht ik ze uiteindelijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 28 juni 2014 @ 07:09:50 #8
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_141638107
Oke. Dan zal ik dat pas volgend jaar hebben denk ik.

Gaat nog wat worden, aangezien ik een watje ben en zelfs een langpootmug nog vang en naar buiten doe...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_141638129
Oh, dat van die langpootmuggen doe ik ook.
Laat je hanen éénmaal elkaar de kop in slaan en wees daarna een watje en bespaar de volgende hanen zulk lijden.

Komt vast goed :Y. (Vraag iemand met ervaring het een keer voor je te doen. kijk goed, en beslis of je het de volgende keer zelf doet of dat je de ervaren persoon inhuurt.)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141778980
In de broedmachine zaten 8 eieren toen de machine ermee kapte. Ik heb geloof ik 3 levende kuikens uit eieren gepeld, de rest was al dood. Van die drie is er één in leven gebleven.
De kip zat op 10 eieren. Twee daarvan waren onbevrucht. De rest is uitgekomen.
SPOILER: kutkip
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben er drie weten te redden.

Nu hebben we dus welgeteld 4 kuikens oO<. En mogen we ze weer met de hand grootbrengen. We hebben ze twee nachten in huis onder de lamp gehad (dat slaapt alsof je midzomer in noord-Scandinavië in een tentje ligt). Nu zitten ze onder de warmteplaat, dat is relaxter.

De broedse kip, die dus geen kloek wou worden, is natuurlijk onverminderd broeds. Dus die zit nu in een hondebench. Op de tocht zitten zou haar broeds-af moeten maken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:28:52 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141781499
Heb je geen plek in je vriezer meer voor haar? Survival of the fittest zeg maar ;)
Spoilers!
pi_141816506
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:55 schreef sigme het volgende:
In de broedmachine zaten 8 eieren toen de machine ermee kapte. Ik heb geloof ik 3 levende kuikens uit eieren gepeld, de rest was al dood. Van die drie is er één in leven gebleven.
De kip zat op 10 eieren. Twee daarvan waren onbevrucht. De rest is uitgekomen.
SPOILER: kutkip
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben er drie weten te redden.

Nu hebben we dus welgeteld 4 kuikens oO<. En mogen we ze weer met de hand grootbrengen. We hebben ze twee nachten in huis onder de lamp gehad (dat slaapt alsof je midzomer in noord-Scandinavië in een tentje ligt). Nu zitten ze onder de warmteplaat, dat is relaxter.

De broedse kip, die dus geen kloek wou worden, is natuurlijk onverminderd broeds. Dus die zit nu in een hondebench. Op de tocht zitten zou haar broeds-af moeten maken.
Wat een rotkip :{ Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, dat een hen zo doordraait tegen haar eigen kuikentjes. Hier zou zo eentje in ieder geval direct de vriezer in gaan :{w Heb je ook meteen het broedsheid-probleem opgelost :P

Oh, en ik heb nog wel een kleine broedmachine staan als je belangstelling hebt. Sinds ik dat ding heb gekregen zijn er hier ineens steeds belachelijk veel kippen broeds dus de machine zit nog ongebruikt in de doos :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141829743
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:47 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat een rotkip :{ Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, dat een hen zo doordraait tegen haar eigen kuikentjes. Hier zou zo eentje in ieder geval direct de vriezer in gaan :{w Heb je ook meteen het broedsheid-probleem opgelost :P

Oh, en ik heb nog wel een kleine broedmachine staan als je belangstelling hebt. Sinds ik dat ding heb gekregen zijn er hier ineens steeds belachelijk veel kippen broeds dus de machine zit nog ongebruikt in de doos :')
We prakkezeren wat over wat we willen met alle kippen. En bovendien zitten de diepvriezen nogal vol. Voorlopig houd de kip haar kop dus nog even.

Ik heb wel interesse in een broedmachine. Ik PM je!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141851744
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:22 schreef sigme het volgende:

[..]

We prakkezeren wat over wat we willen met alle kippen. En bovendien zitten de diepvriezen nogal vol. Voorlopig houd de kip haar kop dus nog even.

Ik heb wel interesse in een broedmachine. Ik PM je!
Je hebt PM terug :)

En je kan er ook gewoon direct soep van koken, hoeft ze niet eerst in de vriezer >:)

Hoeveel kippen hebben jullie atm eigenlijk? En alleen Twentse hoenders en die paar NH-Blauwen of ook nog anderen? Misschien kun je anders die Blauwe hennen volgend jaar wel gebruiken om wat extra eitjes uit te laten broeden, die lijken me (kijkend naar onze Blauwe haan en zijn kuikens) wat gezeglijker van karakter dan die Twentsen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143138236
Nou, de broedmachine van MissIsis doet 't!


We hebben er geen omkijken naar gehad, want het ding wentelt de eieren volautomatisch. En gister kwamen er opeens kuikens uit eieren oO<.

Voorlopig uit 10 eieren van Noord Hollandse Blauwen:
5 prima Noord Hollandse Blauwen
1 prima Niet-blauwe
1 discutabel kuiken (is misschien niet helemaal in orde)
3 nog onaangepikte eieren



De 6 prima kuikens zitten nu in een bak. De kuikens van een maand oud zitten buiten in een hok met ren, en die hebben de warmhoudplaat. Dus de nieuwe kuikentjes kregen de warmtelamp. Die natuurlijk net na 6 uur sprong. Dus nu zitten de kuikens van een maand oud buiten met een extra kartonnen doos in hun hok. Ze zijn 5 week oud, zitten goed in de veren en het is warm weer, dus ik denk dat ze het prima aankunnen. Maar het is wel altijd wat..
Het misschien mislukte kuiken is nog maar net uit het ei en zit nog in de broedmachine. Dan pikken de anderen niet zo hard aan 'm.

Afgelopen weekend hebben we de oude ooien gescheiden van de lammeren, en de ooilammeren van de ramlammeren. De ooilammeren stonden daarna aan de andere kant van de beek dan hun moeders. Eventjes. Een halve dag laten waren de meeste ooilammeren de beek overgestoken. De rest hebben we maar even door het hekje laten lopen.

De volwassen ram Rinus hebben we geruild. Onze schaapscheerder wou 'm wel hebben, en hij had wel een ram voor ons. Die loopt nu bij de ramlammeren. Hij heet Pauwel.

Begin oktober mag Pauwel bij de ooien. Drie oude ooien gaan dan weg, de ramlammeren blijven dan nog een tijdje lopen.

Bonusfoto: hond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143172202
Mooie update! Hoe gaat t nu met het misschien mislukte kuikentje? En de andere eitjes, nog iets uitgekomen?
pi_143173654
De drie niet-uitgekomen eieren hadden geen ontwikkeld kuiken erin.
Het mislukte kuikentje leeft nog. Het heeft 1 of 2 kromme poten (dat wil nog wel eens recht trekken), maar het heeft ook iets niet goed aan de cloaca.

We zien het wel aan. Over een dag moet het gaan eten/drinken. En dus ook gaan poepen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143195901
*O* Kuikens!

Mooi dat de machine het goed doet, hopelijk hebben jullie er nog lang plezier van ^O^
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143202204
Ik hoop dat jij gewoon genoeg broedse kippen houdt, Miss_Isis ;).

Het mislukte kuikentje is dood. Ik heb het begraven onder de mispelboom.
De andere 6 doen het uitstekend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143203155
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:51 schreef sigme het volgende:
Ik hoop dat jij gewoon genoeg broedse kippen houdt, Miss_Isis ;).

Het mislukte kuikentje is dood. Ik heb het begraven onder de mispelboom.
De andere 6 doen het uitstekend.
Ja ik ook! Maar er zijn er inmiddels al weer een stuk of 4/5 bezig (geweest) met een tweede leg, dus dat zit denk ik nog wel goed ;)

Wat gaan jullie eigenlijk met deze blauwen doen als ze straks groot zijn? Allemaal in de vriezer of hou je een paar hennen aan?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143205528
Wat we ermee doen weet ik nog niet zeker. Ik neig naar het opruimen van het hele toom Twentse Hoenders. Dat zijn dan soepkippen en een soephaan. Er zijn teveel Blauwen om deze allemaal aan te houden, dus daar wordt sowieso een deel van geslacht. Ik neig ernaar om ze allemaal te slachten, en dan volgend voorjaar opnieuw te beginnen, met een setje echte legkippen (jonge kippen kopen), en nieuw uit te broeden slachtkippen.

Maar het kan nog allemaal anders worden :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143206356
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:34 schreef sigme het volgende:
Wat we ermee doen weet ik nog niet zeker. Ik neig naar het opruimen van het hele toom Twentse Hoenders. Dat zijn dan soepkippen en een soephaan. Er zijn teveel Blauwen om deze allemaal aan te houden, dus daar wordt sowieso een deel van geslacht. Ik neig ernaar om ze allemaal te slachten, en dan volgend voorjaar opnieuw te beginnen, met een setje echte legkippen (jonge kippen kopen), en nieuw uit te broeden slachtkippen.

Maar het kan nog allemaal anders worden :).
Ah, ok :)

Ik dacht (weet niet precies waarom eigenlijk) dat je niet zo'n fan van moderne rassen (hybrides) was en dat je daarom oud-Hollandse rassen hebt. Maar ik ben benieuwd wat je aan gaat schaffen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143209590
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:59 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah, ok :)

Ik dacht (weet niet precies waarom eigenlijk) dat je niet zo'n fan van moderne rassen (hybrides) was en dat je daarom oud-Hollandse rassen hebt. Maar ik ben benieuwd wat je aan gaat schaffen :)
Oh, dat klopt ook wel. Ik ben snobbig :7

Ik neig dan ook naar de Leghorn, een oud legras.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143234903
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, dat klopt ook wel. Ik ben snobbig :7

Ik neig dan ook naar de Leghorn, een oud legras.
Hehe, nee ok dan had ik het toch goed :P

Maar een leghorn? Da's zo Amerikaans... Geen Barnevelder of Lakenvelder of zo, authentiek oud-Hollandsch? ;) Of Welsumers, die zijn ook mooi en aardige legkippen. Daar hebben wij er ook twee nu nog één van lopen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_143236469
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 17:20 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hehe, nee ok dan had ik het toch goed :P

Maar een leghorn? Da's zo Amerikaans... Geen Barnevelder of Lakenvelder of zo, authentiek oud-Hollandsch? ;) Of Welsumers, die zijn ook mooi en aardige legkippen. Daar hebben wij er ook twee nu nog één van lopen :)
Leghorn Amerikaans? Het woord 'leghorn' komt van de Italiaanse stad Livorno..
De Nederlandse Leghorn Club is opgericht op 18 januari 1918.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143237208
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 18:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Leghorn Amerikaans? Het woord 'leghorn' komt van de Italiaanse stad Livorno..
De Nederlandse Leghorn Club is opgericht op 18 januari 1918.
Oorspronkelijk Italiaans ja, maar toch een in Amerika heel bekend ras, en daar is het ook voornamelijk ontwikkeld tot de moderne vorm:

quote:
Rond 1835 werden deze patrijskleurige hoenders via de havenstad Livorno in Italië naar Amerika verscheept en werden daar Leghorns genoemd. Leghorn is de Engelse naam voor Livorno. Later zijn er nog diverse importen van witte hoenders uit Italië in Amerika aangekomen. Deze hoenders zijn in Amerika sterk verbeterd tot een specifiek legras.

Aan het eind van de 19e eeuw kwamen tijdens de landbouwcrisis veel Leghorns, dankzij hun goede leg, terug naar Europa en veel landen gingen op hun eigen manier deze dieren verbeteren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leghorn
En uit Amerika komt natuurlijk ook de meest bekende Leghorn :+

Dus vandaar mijn Amerika-associatie :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_150599185
Oh ja, de beestenboel. Waar waren we gebleven.
De hond maakt het goed.

Er is een gezelschapshond bij gekomen, daar probeer ik nog wel een mooie foto van te maken.

Het toom Twentse hoenders hebben we inderdaad geslacht; de Noord Hollandse Blauwen zijn grote kippen geworden. En een paar hanen. De bedoeling was ook die kippen & hanen te slachten, maar de kippen zijn vanaf begin januari eieren gaan leggen.. Dus nu lopen ze nog. Met 2 hanen maar liefst, dus als er eentje broeds wordt komen er misschien nog wel blauwen bij. Oh, en er was 1 niet-blauw kuiken. Dat is een witte kip geworden.



Verder zijn er 10 ooien en 1 ram de winter doorgekomen. Heerlijk zachte winter, we hebben pas onlangs wat hooi gekocht om bij te voeren. En wij hadden natuurlijk onze kont nog niet gekeerd - even naar Spanje- of de eerste lammetjes dienden zich aan.
Inmiddels zijn het er al 10!

Alle ooien die al wel eens gelammerd hadden, hebben nu elk 2 lammetjes. Er lopen dan nog 5 ooien, die nu net een klein jaar oud zijn (entertjes dus). De meesten daarvan zullen drachtig zijn. Entertjes geven vaak maar 1 lam.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150626576
Wat een berg schapen!
Spoilers!
pi_150674316
Pompompomtiedom
Isolerende stalmatten in het hok:


Anti-tochtplaat voor het hok:


Stro in het hok:


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 15-03-2015 20:19:25 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150674587
Kiek dan! Echte Bonte Bentheimer Borgjes!


"Ooooooooooh dit is eng"




Oh, maar je kan hier wél naar buiten..


Dit is LEUK!


En die man is ook niet ee ns zo eng
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 maart 2015 @ 20:26:20 #31
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150674874
O+ :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150674889
Ah de nieuwe lichting is gearriveerd, mooie beesten! Zijn hier ook Fok! Vlees verdeel varkens bij ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_150675235
Nou, het is er eentje meer dan we eigenlijk zouden gaan halen. Maar de buurman wil al heel lang misschien wel een varken, maar die twijfelt steeds (en z'n vrouw wil er niet aan) en deze drie waren nog niet verkocht en anders bleef er eentje alleen achter en per drie kregen we kwantumkorting en dus nu hebben we er drie. En dat is er eentje meer dan we zelf op kunnen, dus wie weet. Tenzij de buurman toch dat derde varken overneemt, natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? zondag 15 maart 2015 @ 20:33:31 #34
70532 loveli
N
pi_150675283
3 op een rij O+
crap in = crap out
pi_150680004
Hebben ze al namen?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  zondag 15 maart 2015 @ 22:23:54 #36
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150680712
Wat zijn die isolerende stalmatten voor dingen?
Spoilers!
  zondag 15 maart 2015 @ 22:25:30 #37
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150680778
Gewoon rubber toch?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150686755
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 22:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat zijn die isolerende stalmatten voor dingen?
Wat Isegrim zegt; stevige kunststof matten die goed aan elkaar te leggen zijn, en die de dieren erop isoleren van de koude beton/grond eronder. Duur spul, maar we zijn erg blij dat we daar ooit een mooi aantal van gekocht hebben. De koeien hadden het ook in hun stal liggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150690284
Leuk om te zien weer.

Ben wel benieuwd naar jullie nieuwe hond!
pi_150701899
Mooie biggen hoor, zien er goed uit! :)

En ik ben ook benieuwd naar de hond, weer een staby'tje? Of misschien een Wetterhoun (vind ik ook wel bij jullie passen om één of andere reden)?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_151882095
quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2010 22:38 schreef sigme het volgende:

Ganzen, als ze ooit komen, zou ik ik van het ras Steinbacher gans willen hebben.

[..]

Vlees en eieren dus, waarbij ik meer hou van ganzevlees dan van ganze-eieren. 't Vlees is erg lekker, van eieren bak ik liever cake denk ik.
Steinbacher ganzen bleken best slecht verkrijgbaar. Reservefavoriet 'Frankengans' al weer iets beter, maar 600km rijden voor 2 gansjes van 50 euro/stuk was me toch te dol.
Dus zijn het toch maar Twenste landganzen geworden. Oud Nederlands (beetje) zeldzaam rasje, dus snobbig genoeg. We hebben 10(!) kuikens meegenomen.Twee groten van een week of vier oud, vier middelgrote van een week of drie, en vier kleintjes van een week of twee(?).
Ik geloof dat ik gansjes onverwacht leuke beesten vind. Foto's volgen ergens in de loop van de week; gisteravond moesten we ganzenhokjes improviseren en nu moet er gewoon gewerkt worden en sociale verplichtingen nageleefd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_151904310
De twee grote gansjes zijn vandaag naar buiten gezet. In de kippenren, waar dus ook de kippen lopen. Dat ging grotendeels best goed.

Toen de nieuwe hond kwam (jaja, foto komt binnenkort, het is een kruising stabij/kooiker), was de hond al een half jaar oud - het is een tweedehandsje. Het éérste wat hij deed hier op het erf, is een haan vreselijk bij de kladden grijpen. De haan overleefde het wonderwel, zij het een beetje kreupel. Omdat de kreupele haan ook wat voordelen had ten opzichte van de ongeschonden haan, en de twee hanen niet vechten, bleven we ook twee hanen houden. Nu de kippen en de hanen in de ren opgesloten zitten, had ik wel opgemerkt dat de kreupele haan wat meer problemen had dan ik eerder had gezien. Zo lukte het hem niet om een kip fatsoenlijk te betreden. Vangen en erop klimmen nog wel, maar daarna was hij te kreupel om goed te blijven zitten.

Maar ja, nu had 'ie opeens een paar domme gansjes in z'n ren. En daar heeft hij zich aan vergrepen.
:(

Nu hebben we nog maar 1 haan.

De twee gansjes lijken verder dolle pret te hebben. En klein vijvertje en een voorraad gemaaid gras. Ze vreten de hele dag gras, afgewisseld met spetten met water. Voorlopig lijkt het hun het paradijs, en dat terwijl ze straks bij een grote waterpartij komen te wonen, in een echte grasweide.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_151906654
Hopen dat die manke verkrachter nog een beetje goed smaakt.
Spoilers!
  dinsdag 21 april 2015 @ 21:43:22 #44
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151907034
Dus geen gipsjes?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_151935215
Hond!


En de beide honden:


De kleinste vier gansjes zitten in een binnenhok, zonder extra verwarming.


De grootste twee gansjes zitten buiten in de kippenren.


De vier middelste gansjes zitten nu ook in de kippenren, in een eigen minirennetje onder het kippenhok, met een warmelamp. Ze zitten hier achter de twee grote gansjes.


Eén van de middelste gansjes heeft zich verwond, we hopen dat er geen infectie bijkomt, dan gaat het vast wel goed.

Bonusfoto: een slapende kat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_152644347
Alle gansjes maken het uitstekend! De kleintjes zijn ook zo snel als kon naar de kippenren verhuisd. Daar is ook een vijvertje maar dat vinden ze niks; ze badderen in hun teiltje.

Dat was vorige week ofzo, inmiddels zijn ze al weer flink groter.


Als de kleinste (die altijd tegen de grootste, die witte, aanligt) groot genoeg is, gaan ze naar hun eigen weide. Zullen ze fijn vinden eindelijk goed grazen. Nu vreten ze gemaaid gras.

We wilden er ook nog kippen bij, dus ik had broedeieren opgescharreld. In de volautomatische broedmachien van Miss_Isis.. komt er één kuiken uit! De rest was onbevrucht..
Eén kuiken is geen kuiken. Gister de halve dag mee lopen leuren, uiteindelijk het diertje kwijtgeraakt aan een kinderboerderij.

Oh, en er is een nieuwe hond.

Reu, 5 jaar oud. Baasje kan er niet meer voor zorgen, ernstig ziek. Via via hier beland.



't Gaat prima samen!

[ Bericht 33% gewijzigd door sigme op 16-05-2015 10:09:00 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_152644785
Wat een beestenboel, sigme!

En ik ben benieuwd of jullie dan straks "waakganzen" hebben...
( die liepen vroeger op vliegveld Valkenburg, en dat vond ik reuze interessant) .
pi_152645265
Wat fijn dat jullie de reu ophebben genomen in de roedel/ diergaarde :)
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_152645364
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 10:29 schreef AnneX het volgende:
Wat een beestenboel, sigme!

En ik ben benieuwd of jullie dan straks "waakganzen" hebben...
( die liepen vroeger op vliegveld Valkenburg, en dat vond ik reuze interessant) .
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze zich gaan gedragen. Ik wist wel dat ganzen vrij oud kunnen worden, maar ik zag laatst dat er wel eens eentje 49 jaar oud geworden is!
Het stuk waar we ze neerzetten, daar komt echt helemaal niemand langs, dus die waaksheid zullen we waarschijnlijk niet kunnen opmerken.
Er zitten ook wilde ganzen, sinds kort. Een paartje canadezen (prima), maar ook een paartje Nijlganzen. Ik vrees dat ik die met pijl & boog achterna moet..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 16 mei 2015 @ 12:03:46 #50
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152646612
Waarom zijn nijlganzen niet prima, afgezien van dat het exoten zijn?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152649623
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 12:03 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zijn nijlganzen niet prima, afgezien van dat het exoten zijn?
Ze zijn razend agressief en verzuipen ganzekuikens van andere ganzen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 16 mei 2015 @ 14:46:06 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152650261
quote:
8s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 14:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zijn razend agressief en verzuipen ganzekuikens van andere ganzen.
Nooit waargenomen. :o Hier in de stad zijn ze heel vriendelijk. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 16 mei 2015 @ 16:05:59 #53
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_152652127
Nijlganzen zijn wel de allermooiste O+
En ook de lawaaierigste geloof ik.
Leuk dat er nu drie honden zijn zeg!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_152799116
De gansjes zijn naar de ganzenwei. Eerst nog even twee dagen binnen een stuk gaas, maar nu zijn ze los. Ze blijven keurig in de buurt, zijn nog niet uit zwemmen geweest en begroeten ons enthousiast als we naar ze komen kijken (en voeren ;)).


En ze hebben buren:


Hun weitje grenst ook aan de varkenswei, maar die hadden geen zin om te poseren.

De schapen en lammeren kunnen ook bij het water.


Afspraak met de schaapscheerder is net gemaakt, eind mei gaan ze uit de jas. Daarna zijn de lammetjes altijd opeens net zo groot als de schapen :D.

Vandaag ook nieuwe broedeieren opgehaald, die liggen nu in de broedmachine. En er lijkt een kip broeds, dus met een beetje mazzel kunnen we de opvoeding van kuikens uitbesteden. Maar dat is ons nog nooit gelukt dus ik zet er geen geld op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 20 mei 2015 @ 21:25:06 #55
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152802709
Mooie foto's zeg, prachtige omgeving ook
Aan ganzen(of kalkoenen) willen wij hier ook nog eens beginnen, maar dat komt wanneer dat we meer ruimte hebben. Nu hebben we al genoeg te doen met enkel de kippen.
pi_160383733
Nieuw seizoen!
Gister eind van de middag:

Twee lammetjes (er ligt er ook eentje rechts van het schaap).

Op de achtergrond de ganzen, ze zijn er nog steeds alle tien.

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 03-03-2016 17:08:19 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160383767
Dan moet het wel lente worden! *O*
pi_160384128
Nieuw leven *O*
pi_160385504
Lente *O*
Spoilers!
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 10:30:49 #60
137949 Disana
pi_160385908
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 06:11 schreef sigme het volgende:
Nieuw seizoen!
Gister eind van de middag:
[ afbeelding ]
Twee lammetjes (er ligt er ook eentje rechts van het schaap).

Op de achtergrond de ganzen, ze zijn er nog steeds alle tien.
Wat een mooi schaap.
pi_160396916
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:30 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat een mooi schaap.
Onze Maria, ooit de 3e van een drieling. Drielingen horen eigenlijk niet bij dit schapenras, het Drentse heideschaap. Drie lammeren is er één teveel voor de moederooi. Maria was van de drieling degene die steeds nét te weinig melk kreeg. En opeens was ze -als klein lammetje- bijna dood. We zagen het nog net op tijd. Beest in een warm bad (ze gaan dood aan onderkoeling voordat ze doodgaan aan ondervoeding). Daarna net als een kleine baby elke twee uur een flesje warme melk. En het is zowaar gelukt het beest in leven te houden. Nu heeft ze al voor de tweede keer eigen lammeren, en ze zorgt er altijd prima voor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160397028
En vandaag nog een echte lentebode!


Een nest met ganze-eieren! Daar moet een gans al een tijdje mee bezig zijn. Gewoon in hun eigen weitje, aan de rand van de beek.

We hadden speciaal wat takken voor ze in de wei gelegd, ganzen kunnen mooie nesten maken van takjes. Maar blijkbaar vinden ze de russen ook goed nestmateriaal. Nou, daar hebben we geen gebrek aan :+.

Het nest ontdekten we nu pas omdat de gans het nu blijkbaar tijd vond om op het nest te gaan zitten, en dat viel op bij het voeren.


Misschien komen er wel echt kleine gansjes oO<.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 19:44:56 #63
137949 Disana
pi_160397219
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze Maria, ooit de 3e van een drieling. Drielingen horen eigenlijk niet bij dit schapenras, het Drentse heideschaap. Drie lammeren is er één teveel voor de moederooi. Maria was van de drieling degene die steeds nét te weinig melk kreeg. En opeens was ze -als klein lammetje- bijna dood. We zagen het nog net op tijd. Beest in een warm bad (ze gaan dood aan onderkoeling voordat ze doodgaan aan ondervoeding). Daarna net als een kleine baby elke twee uur een flesje warme melk. En het is zowaar gelukt het beest in leven te houden. Nu heeft ze al voor de tweede keer eigen lammeren, en ze zorgt er altijd prima voor.
Wat een mooi verhaal. Een speciaal schaap dus voor jullie, en fijn dat ze nu ook zelf kindjes baart.
pi_160397282
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:44 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat een mooi verhaal. Een speciaal schaap dus voor jullie, en fijn dat ze nu ook zelf kindjes baart.
Als ze kindjes baart stuur ik d'r naar de hemel. Ze jongt. Lammeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2016 @ 19:51:50 #65
137949 Disana
pi_160397406
quote:
10s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Als ze kindjes baart stuur ik d'r naar de hemel. Ze jongt. Lammeren.
Haha oké, ik ben een leek op boerderijgebied :D
pi_160397583
Leuk hoor (en wat een werk) om zo dichtbij het Voorjaar mee te maken.

Hier moeten wij het doen met de specht, die terug is van weggeweest en zingende vogheleins in
de ochtend w/
pi_160397749
Heeft een broedende gans nog speciale behoeften?
Spoilers!
pi_160470510
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 20:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een broedende gans nog speciale behoeften?
We hebben nog niet echt veel verstand van ganzen. Maar waar we vorig jaar de ganzen kochten, broedden de ganzen ook, en de meneer van de ganzen heeft er verder niks over gezegd. Of wel: dat de ganzen in broedtijd wat agressiever zijn: dan beten ze daadwerkelijk, normaal dreigen ze alleen maar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160471047
De internetliteratuur vertelt ons dat ganzen pas vruchtbaar zijn op hun 3e. Die van ons zijn 1 jaar oud (krap an). En men zegt dat ze beter zijn in eieren leggen dan in uitbroeden.
Het nest dat donderdag 8 eieren had, had er vandaag 10. Nu nog maar 7, ik heb de eieren gemerkt en er twee uit gehaald. Eentje heb ik gebruikt voor een broodje, het andere staat op voorraad.
Daarna kreeg de hond ook nog een ei te pakken, dat was niet de bedoeling. Maar het is goed voor de vacht naar men zegt.

Vandaag ontdekten we ook een twee ganzennest, met nu twee eieren. Dat nest ligt wel wat gevaarlijker: in de wei met de schapen. En onze honden lopen daar ook wel eens.
Dit zijn de ganzen zonder eieren:


Hier met hond op de achtergrond:


De schaapskudde met ram & de ooien die nog niet gelammerd hebben;


De lammetjes hebben het slecht weer doorstaan, en zijn al een stuk mobieler.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160471547
Hey, jouw schapen hebben geen krullen :D
pi_160471688
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:49 schreef computergirl het volgende:
Hey, jouw schapen hebben geen krullen :D
Geen krullen, wel hoorns!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160496795
Vandaag een paar pakjes hooi (voordroogkuil, eigenlijk) gekocht. Wat staan praten met de loonwerkster die die pakjes verkoopt, ze heeft zelf Texelaars. Met lammeren, altijd veel werk. Haar Texelaars krijgen drie en zelfs vierlingen. Dus wij vertellen dat we maar éénmaal een drieling gehad hebben, en dat dat niet zo geweldig is want een Drents heideschaap kan eigenlijk maar 2 lammeren voeden.
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2016 19:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze Maria, ooit de 3e van een drieling. Drielingen horen eigenlijk niet bij dit schapenras, het Drentse heideschaap. Drie lammeren is er één teveel voor de moederooi. Maria was van de drieling degene die steeds nét te weinig melk kreeg. En opeens was ze -als klein lammetje- bijna dood. We zagen het nog net op tijd. Beest in een warm bad (ze gaan dood aan onderkoeling voordat ze doodgaan aan ondervoeding). Daarna net als een kleine baby elke twee uur een flesje warme melk. En het is zowaar gelukt het beest in leven te houden. Nu heeft ze al voor de tweede keer eigen lammeren, en ze zorgt er altijd prima voor.
Maria heeft dus vorige week 2 lammeren gekregen.

We hebben de ruif met een portie hooi naar de wei met de schapen versleept, alwaar er zo te zien een ander schaap nu ook gelammerd had. En jawel hoor.

Een drieling. Ai. We laten ze zolang het gaat bij de ooi lopen, en als er eentje achterop raakt (dus te weinig melk krijgt) proberen we op tijd in te grijpen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160497819
Is die bruine vacht de lammerkleur?
  maandag 7 maart 2016 @ 20:41:15 #74
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160499807
Ach wat een leukerds, op t oog wel een mooi formaat voor een Drentse drieling! :)
pi_160499914
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 19:51 schreef Teslynd het volgende:
Is die bruine vacht de lammerkleur?
Sommige lammetjes zijn bijna helemaal wit, sommige bijna helemaal zwart. Ertussen zit rood en roodbruin, geen grijs. Bijna altijd hebben ze vlekken of vlekjes in een andere kleur.
Die kleur houden ze totdat hun vacht lang wordt, tegen die tijd worden de meesten wit en een enkele wordt donkerbruin/zwart. Een volwassen zwarte wordt dan nog wel eens grijs/zwart.
Als de schapen geschoren worden zie je hun oorspronkelijke kleur, en hun vlekken, weer wat terug.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160559657
De ooi met de drieling vond het te druk en heeft gister een van de lammetjes verstoten. Dus we hebben schapemelkpoeder gehaald. Lammetje gevangen, flesje warme melk, lammetje weer los. Maar toen het dan tijd was om opnieuw te voeren had het genoeg energie om zich niet te laten vangen :+.

Nu hebben we het verstoten lammetje en het kleinste lammetje maar weggehaald en bij elkaar in een stalletje gezet, en krijgen die allebei de fles. Dat is beter dan één lammetje alleen, schapen horen niet alleen en worden stokongelukkig als ze toch apart gezet worden. Soms kan het niet anders.

Moederooi heeft dan nu nog maar een lam te voeden, heeft die ook rust.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 17 maart 2016 @ 04:13:09 #77
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_160730237
Ga je ze eten?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_160730341
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 04:13 schreef uniekhoorn het volgende:
Ga je ze eten?
Uiteindelijk eten we alle schapen op. Misschien gaan deze twee leblammetjes wel overlopen en gaan ze daarna zelf lammeren, misschien besluiten we daat we de kudde niet willen uitbreiden of verjongen. Vroeger of later worden ze geslacht.

We hebben eenmaal een ooi een natuurlijke dood laten sterven, dat was uiterst onaangenaam. Ze was een beetje ouder (niet heel oud, zeker niet voor een schaap), maar ze kreeg acute melkziekte. Dokteren, proberen op te lappen, beest langzaam dood. Ook een keer een ram dood in de wei. Die mankeerde de ene dag nog niks en de volgende ochtend was 'ie dood.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_160730344
Het gaat heel goed met de leblammetjes! Ze krijgen viermaal daags een fles warme melk, dus ik mag er elke nacht uit.
Er zijn nog een paar nieuwe lammetjes bijgekomen: een eenling en een tweeling. Acht lammetjes nu in totaal, en nog twee ooien die nog niet gelammerd hebben.
Ik zal dit weekend even foto's maken.

De ganzeneieren zijn ontdekt door een of andere rover, die ze bijna spoorloos laat wegverdwijnen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 17 maart 2016 @ 11:58:32 #80
137949 Disana
pi_160734657
quote:
17s.gif Op donderdag 17 maart 2016 06:11 schreef sigme het volgende:
Het gaat heel goed met de leblammetjes! Ze krijgen viermaal daags een fles warme melk, dus ik mag er elke nacht uit.
Er zijn nog een paar nieuwe lammetjes bijgekomen: een eenling en een tweeling. Acht lammetjes nu in totaal, en nog twee ooien die nog niet gelammerd hebben.
Ik zal dit weekend even foto's maken.

De ganzeneieren zijn ontdekt door een of andere rover, die ze bijna spoorloos laat wegverdwijnen.
Jammer van de eieren, ik hoop dat er nog iets overblijft.

Ik deed een vergeefse search op leblammetjes. Ik gok dat het lammetjes zijn die zonder moeder grootgebracht worden?
pi_160735557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:58 schreef Disana het volgende:

[..]

Jammer van de eieren, ik hoop dat er nog iets overblijft.

Ik deed een vergeefse search op leblammetjes. Ik gok dat het lammetjes zijn die zonder moeder grootgebracht worden?
Is leblam niet te vinden? Je lezing van de context klopt: een leblam is een lam dat met de fles wordt gevoerd (de preciese definitie ken ik ook niet).

Vandaag is er weer een nieuw lam geboren, een eenling. Da's mooi, die hebben het altijd goed bij hun moeder (lees: ze worden lekker dik).

Ik heb zelf maar weer wat ganze-eieren geroofd, dan kan ik er tenminste nog wat lekkers van bakken. Het is ook maar de vraag of de ganzen ook zouden gaan broeden, voorlopig lijken ze weinig aandrang te hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 17 maart 2016 @ 12:40:49 #82
137949 Disana
pi_160735671
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 12:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Is leblam niet te vinden? Je lezing van de context klopt: een leblam is een lam dat met de fles wordt gevoerd (de preciese definitie ken ik ook niet).

Vandaag is er weer een nieuw lam geboren, een eenling. Da's mooi, die hebben het altijd goed bij hun moeder (lees: ze worden lekker dik).

Ik heb zelf maar weer wat ganze-eieren geroofd, dan kan ik er tenminste nog wat lekkers van bakken. Het is ook maar de vraag of de ganzen ook zouden gaan broeden, voorlopig lijken ze weinig aandrang te hebben.
Ik vond wel leblammeren, maar niet de betekenis van het woord. Nu je die hebt geduid, vraag ik me af of het van 'lebberen' komt :D

Fijn dat er weer een eenling is geboren. En eet smakelijk van de eieren, als de ganzen toch niet gaan broeden kun je er net zo goed gebruik van maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')