abonnement Unibet Coolblue
pi_141625731
Beste fokkers,

Ik ben op zoek naar ervaringen. Ik ben eerstejaars studente. Nu is er een bepaald EC´s die wij als eerstejaars moeten halen en ik heb 1 EC te weinig. Ik krijg dus een negatief BSA. Jammer en het is voor mij een grote ramp als ik moet stoppen met mijn studie. Ik moet dus een brief sturen naar de examencommissie. Ik heb geen vervelende persoonlijke zaken meegemaakt en volgens mij geven ze daar alleen uitzonderingen voor.

Mijn argumenten zijn dat ik moeite heb met één vak en daar had (en heb) ik bijles voor. Helaas heb ik alsnog een onvoldoende gehaald (een 5.0). Ik weet nu wel waar mijn valkuilen liggen en heb samen met mijn bijlesdocent afgesproken dat ik in de vakantie doorga met de bijles als ik de kans krijg om het tweede jaar in te gaan. Mijn doel is ook om mijn P te halen en eerlijk gezegd heb(ben) ik (en mijn bijlesdocent) daar vertrouwen in, want mijn kennis is echt verbeterd.

Al met al zit ik er heel erg mee en ben ik als de dood dat ik van de studie word afgekickt, terwijl het juist de eerste studie is in mijn leven waar ik echt plezier in heb. Mijn studie is echt mijn passie en naast mijn studie onderneem ik ook zaken voor mijn studie. Ik was/ben zo blij met mijn studie keuze. Overigens leuk om te melden: docenten zijn ook blij met mij, een docent zei nog dat hij mij een aanwinst vond. Maar ik heb geen idee of de examencommissie daar een boodschap aan heeft, want uiteindelijk heb ik gewoon 1 EC te weinig.

Mijn studie staat wel als zwaar aangeschreven en er zijn maar heel weinig studenten die de norm gaan halen zoals het er nu uitziet, maar toch ben ik bang. Ik ben dus absoluut bereid om er heel veel voor te doen, maar het is toch afwachten of ik de kans krijg. Hebben jullie ervaring met een examencommissie? En zijn ze streng of zijn ze juist mild?
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:58:50 #2
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_141626116
Tsja, de examencommissie beslist..

Mocht het niet lukken kan je altijd nog dezelfde opleiding aan een andere hogeschool/universiteit volgen en vrijstellingen aanvragen.

Met het gegeven dat je 1 EC te weinig komt door één vak waarvoor je een vijf hebt behaald, acht ik de kans nog wel redelijk groot dat je door mag.
pi_141626141
Welke studie?
Beneath the gold, bitter steel
pi_141627706
Ik weet niet of ik naar een andere universiteit kan. :( Het is zo zuur, want het gaat om 1 EC. Een ander positief punt is wel dat mijn studie sinds dit jaar een totaal nieuwe manier van lesgeven heeft ingevoerd. Het was best 'warrig', wij waren eigenlijk proefkonijnen en zelfs docenten wisten niet waar ze aan toe waren soms. Niet dat docenten het niet uitstekend hebben gedaan, maar het is wel een feit dat er vanuit de organisatie een paar fouten zijn gemaakt. Misschien werkt dat ook in mijn voordeel. En andere studenten.

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere mensen! Ik zoek hoopvolle reacties, haha. :) Voor nu moet ik dus vooral duimen en een goede brief in elkaar zetten! -O-
pi_141628165
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:59 schreef Fingon het volgende:
Welke studie?
Jurist!
pi_141630580
Ik had in het eerste jaar ook te weinig punten, op initiatief van de school mocht ik toen in gesprek met de commissie. Die hebben mij vervolgens een studiecontract aangeboden wat betekend dat ik verplicht in het 2e jaar mn p moest halen en ook vakken uit het 2e jaar moest wegstrepen. Wat denk ik toen de doorslag gaf was het feit dat er een stijgende lijn zat in mijn resultaten (aan het eind haal de ik een stuk betere cijfers dan in het begin van het jaar) en verder het feit dat in nog steeds gemotiveerd was om het te halen. Er waren toen met mij heel veel (bijna de hele klas) die op gesprek mochten komen, maar lang niet iedereen kreeg zo'n contract aangeboden :)
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:14:07 #7
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_141651260
Ik zit in de examencommissie van een HBO opleiding, en bij ons zou je gewoon pech hebben. Te weinig punten (de grens ligt hier op 40) en geen eerder gemelde bijzondere omstandigheden betekent hier exit. De grens van 40 is namelijk al erg laag, en als je daar onder zit, heb je dus meer dan een derde van je studiepunten niet gehaald...
pi_141653574
Hoeveel punten had je te weinig, Ahmad?

Ik vind 40 EC's heel erg laag. Ik heb heel wat punten meer, een paar puntjes verwijderd van mijn P. Ik hoop dat ze bij mij niet zo streng zijn aangezien het om 1 EC gaat en dat ze rekening gaan houden met de omstandigheden van mijn studie.
pi_141653857
Misschien handig om te vermelden om welke studie het gaat.
pi_141657029
Bij kleinere studies zijn ze vaak wat flexibeler dan bij grotere studies.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:25:51 #11
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_141657243
En bij welke grens heb je je positief BSA behaald dan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_141660798
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:13 schreef DonnieDarkno het volgende:
Misschien handig om te vermelden om welke studie het gaat.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:20:55 #13
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_141660941
Wat studeerde je ook alweer?
pi_141660966
Ts, wat studeer je eigenlijk?
pi_141661051
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:05 schreef rachieee het volgende:
Hoeveel punten had je te weinig, Ahmad?

Ik vind 40 EC's heel erg laag. Ik heb heel wat punten meer, een paar puntjes verwijderd van mijn P. Ik hoop dat ze bij mij niet zo streng zijn aangezien het om 1 EC gaat en dat ze rekening gaan houden met de omstandigheden van mijn studie.
Hoeveel punten heb je dan en hoeveel had je moeten halen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:47:56 #16
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_141662040
Duidelijk verhaal dit
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_141662133
Hoe kan je nou 1 studiepunt te weinig hebben? Moet wel een flutstudie zijn met participatiepunten.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_141662244
Is het BSA niet meestal gesteld op 45 EC's?

En wat is je studie?
pi_141662638
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:50 schreef Neuroscience het volgende:
Hoe kan je nou 1 studiepunt te weinig hebben? Moet wel een flutstudie zijn met participatiepunten.
Dit ja. ECTS voor slb ontvangen :')
  zaterdag 28 juni 2014 @ 22:42:52 #20
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_141664330
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:54 schreef netchip het volgende:
Is het BSA niet meestal gesteld op 45 EC's?

En wat is je studie?
Gewoon 60 toch.
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_141664462
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:42 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Gewoon 60 toch.
Vaak is 60 EC's je propedeuse, en 45 EC's je BSA. Zo ver ik weet.
pi_141664598
BSA verschilt per instelling en opleiding, P is (volgens mij) altijd 60 ec.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 22:55:32 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141664839
De examencommissie is een 'domme' commissie. In de zin van dat zij niet teveel mogen nadenken bij het toepassen van de regels, tenzij in het OER reglement die ruimte nadrukkelijk gegeven wordt. Het komt vast wel eens voor dat de commissie vrij veel ruimte heeft, maar ik heb dat zelf nog niet gezien. Althans, niet de afgelopen jaren.

Er wordt gewerkt met harde grenzen (zoals 45 of50 ECTS) om willekeur te voorkomen. Het is niet de bedoeling dat Pietje met zijn mooie blauwe ogen wel door kan met 44 ECTS en Musshaf niet. Wil je een kans hebben bij de commissie dan moet je in het OER reglement op zoek gaan naar de gronden waarop er een uitzondering of een voorwaardelijk BSA genomen kan worden en dit ook benadrukken bij de commissie. Argumenten als "Maar de docent ziet zoveel potentie in mij en ik heb echt hard mijn best gedaan' zijn weinig waard, het argument 'mijn oma was vlak voor één tentamen overleden' wel omdat het ruimte bied tot bijzondere omstandigheden. Als de docenten je echt een mooie pik vinden kan het zo maar zijn dat ze je op je blauw ogen geloven (ook al is je oma al 10 jaar dood) en zij het door de vingers zien dat je er toen geen melding van gemaakt hebt. Ook een stukje willekeur, maar als het een positief BSA oplevert zou ik daar niet wakker van liggen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 28 juni 2014 @ 22:59:21 #24
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_141665019
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:46 schreef netchip het volgende:

[..]

Vaak is 60 EC's je propedeuse, en 45 EC's je BSA. Zo ver ik weet.
In roffa doen we gewoon aan 60
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_141665117
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:59 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

In roffa doen we gewoon aan 60
Erasmus maakt van het eerste jaar 7 vwo. Kansloze kut uni :')
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')