abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 juni 2014 @ 19:28:43 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141543824
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 25 juni 2014 @ 19:29:34 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141543863
Ik heb een oceaan. Ik laat hem volstorten met chemisch en radioactief afval. En zo word ik miljardair.

Libertarisme is leuk! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141544595
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 17:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Korte antwoord: de markt. Hetzelfde antwoord dat je krijgt als je vraagt wie initieel bepaalt en vaststelt welke kleur schoenen er moeten worden gemaakt
Nou ja, de markt is nogal hype gevoelig. Ik weet niet of je dat op wet en regelgeving zou willen loslaten.

Maar goed, je wil het overlaten aan de vraag naar wet en regelgeving. Dat moet toch op een bepaalde manier geïnitieerd, vastgelegd en onderhouden worden. Hoe ga je dat vormgeven.

Dat zal dan ook, als ik jouw lijn volg, uitgevoerd worden door particuliere instellingen met allemaal hun eigen belang die wetten zullen opstellen voor degenen die ervoor wil betalen, waardoor je wet en regelgeving zal hebben per dorp of gehucht. Doet mij heel erg primitief aan om eerlijk te zijn. Hiermee gaat het financiële aspect boven het sociale aspect. Een ondernemer die zijn stempel drukt in een gebied kan hierdoor heel simpel wetgeving kopen. En wanneer je de markt niet als financiële entiteit ziet is het gewoon een primitief democratisch aspect binnen je samenleving wat uiteindelijk zal leiden tot de situatie waarin we nu leven. Dus ja, de markt is een wat holle kreet in mijn beleving.
pi_141547130
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 19:45 schreef Tem het volgende:
Nou ja, de markt is nogal hype gevoelig. Ik weet niet of je dat op wet en regelgeving zou willen loslaten.
Het verschilt nogal per sector, bijvoorbeeld de huizenmarkt is een heel stuk minder hypegevoelig dan de ICT sector. En hypes kunnen uitgroeien tot iets met permanente toegevoegde waarde, dat weet je niet van tevoren.

quote:
Maar goed, je wil het overlaten aan de vraag naar wet en regelgeving. Dat moet toch op een bepaalde manier geïnitieerd, vastgelegd en onderhouden worden. Hoe ga je dat vormgeven.
Die vraag begrijp ik niet zo. Vraag komt uit de markt, men wil z'n rechten beschermd hebben door een organisatie die daar beter in is dan zij zelf. Daar is men bereid voor te betalen. Hier wordt op ingespeeld door een bedrijf, die primair uit is om winst.

quote:
Dat zal dan ook, als ik jouw lijn volg, uitgevoerd worden door particuliere instellingen met allemaal hun eigen belang die wetten zullen opstellen voor degenen die ervoor wil betalen, waardoor je wet en regelgeving zal hebben per dorp of gehucht. Doet mij heel erg primitief aan om eerlijk te zijn.
Primitief op welke manier? Dat het meer gedecentraliseerd is?

quote:
Hiermee gaat het financiële aspect boven het sociale aspect. Een ondernemer die zijn stempel drukt in een gebied kan hierdoor heel simpel wetgeving kopen. En wanneer je de markt niet als financiële entiteit ziet is het gewoon een primitief democratisch aspect binnen je samenleving wat uiteindelijk zal leiden tot de situatie waarin we nu leven. Dus ja, de markt is een wat holle kreet in mijn beleving.
Hier kan ik niet zoveel mee. Welk sociale aspect zou er moeten zijn? Hoe bedoel je wetgeving kopen?
pi_141547684
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het verschilt nogal per sector, bijvoorbeeld de huizenmarkt is een heel stuk minder hypegevoelig dan de ICT sector. En hypes kunnen uitgroeien tot iets met permanente toegevoegde waarde, dat weet je niet van tevoren.

Een huizenmarkt kan je toch niet vergelijken met wetgeving? Een huis is een x bedrag waard dat kan verschillen per regio, dorp of in tijd. Wetgeving lijkt mij wat complexer dan een huisje kopen.

quote:
[..]

Die vraag begrijp ik niet zo. Vraag komt uit de markt, men wil z'n rechten beschermd hebben door een organisatie die daar beter in is dan zij zelf. Daar is men bereid voor te betalen. Hier wordt op ingespeeld door een bedrijf, die primair uit is om winst.

Welke rechten? Maakt iedereen zijn eigen rechten?

quote:
[..]

Primitief op welke manier? Dat het meer gedecentraliseerd is?

Primitief in de zin dat bijvoorbeeld een dorpsraad homoseksualiteit, slavernij, incest of moord veroordeeld of juist niet.

quote:
[..]

Hier kan ik niet zoveel mee. Welk sociale aspect zou er moeten zijn? Hoe bedoel je wetgeving kopen?
Het sociale aspect dat rechten van mensen met minder vermogen ook zeggenschap en rechten hebben. In jouw voorstelling is het volledig wie betaalt, bepaalt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2014 20:49:46 ]
  woensdag 25 juni 2014 @ 20:56:06 #6
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141548566
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
Die vraag begrijp ik niet zo. Vraag komt uit de markt, men wil z'n rechten beschermd hebben door een organisatie die daar beter in is dan zij zelf. Daar is men bereid voor te betalen. Hier wordt op ingespeeld door een bedrijf, die primair uit is om winst.
Dus je laat je rechten liever bewaken door iemand die er op uit is om op jouw ongeluk winst te maken dan door een publieke organisatie die ieder persoon gelijk moet behandelen en vastgestelde procedures heeft?

Bovendien moet je dus alle markten waarin je aanwezig bent (infrastructuur voor de wegen en het openbaar vervoer dat je gebruikt, je REA en de markt waarin deze zich bevindt enzovoorts) constant in de gaten houden en waarschijnlijk ook vaak switchen om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te krijgen. Lijkt me nogal veel werk. Je kunt niet even "winkelen" om een nieuwe REA of even een nieuwe weg uitzoeken, dat ligt natuurlijk veel gecompliceerder.

Lijkt me nogal stressvol en bovendien betekend het dat je ontzettend veel kennis nodig moet hebben van de markten. Ja, je kunt hier adviseurs voor inschakelen, maar dat is weer een tussenschakel en nog een extra kostenpost. Het leven wordt nogal duur dan! Heb je nog wel tijd om te relaxen, of moet je constant nadenken over of je niet zou moeten overschakelen naar een andere aanbieder omdat dat goedkoper of beter is?
pi_141549391
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:43 schreef Tem het volgende:
Een huizenmarkt kan je toch niet vergelijken met wetgeving? Een huis is een x bedrag waard dat kan verschillen per regio, dorp of in tijd. Wetgeving lijkt mij wat complexer dan een huisje kopen.
Naar zowel huizen als goede wetgeving en handhaving is vraag, dus in zoverre is het vergelijkbaar. En waar vraag is, komt aanbod.

quote:
Welke rechten? Maakt iedereen zijn eigen rechten?
In principe wel, ik geloof niet dat mensen van nature rechten hebben. Ik zie het meer als een soort sterke voorkeuren. Bijvoorbeeld de voorkeur dat je niet van je leven of vrijheid beroofd wil worden, dat je ten alle tijden gebruikt kunt maken van je eigendom zonder dat iemand anders dit je verhindert, enz. Niet zoveel anders dan vandaag de dag gebruikelijk is. Door in zee te gaan met een REA koop je eigenlijk rechten in, in de zin dat deze voorkeuren worden opgelegd aan anderen.

quote:
Primitief in de zin dat bijvoorbeeld een dorpsraad homoseksualiteit, slavernij, incest of moord veroordeeld of juist niet.
En dat is primitiever dan als een landelijke overheid dit doet? Er kunnen trouwens meerdere private rechtbanken beschikbaar zijn, en deze hoeven niet per se gevestigd te zijn in dat dorp.

quote:
Het sociale aspect dat rechten van mensen met minder vermogen ook zeggenschap en rechten hebben. In jouw voorstelling is het volledig wie betaalt, bepaalt.
Zo werkt een markt helemaal niet. Anders zouden er alleen maar rijken in een auto rijden. Maar in praktijk rijden er vooral auto's rond gemaakt voor mensen met minder vermogen.
Hetzelfde zal het geval zijn bij REA's. Omdat er veel meer mensen zijn met een gemiddeld inkomen dan met een zeer hoog, zal hier vooral op ingespeeld worden, omdat er totaal meer winst valt te behalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wegenbouwer op 25-06-2014 21:47:05 ]
pi_141549923
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:56 schreef Belabor het volgende:
Dus je laat je rechten liever bewaken door iemand die er op uit is om op jouw ongeluk winst te maken dan door een publieke organisatie die ieder persoon gelijk moet behandelen en vastgestelde procedures heeft?
In hoeverre verdedigt een publieke organisatie als de huidige overheid jouw rechten als deze zo'n beetje de helft van je inkomen opeist onder dwang?

quote:
Bovendien moet je dus alle markten waarin je aanwezig bent (infrastructuur voor de wegen en het openbaar vervoer dat je gebruikt, je REA en de markt waarin deze zich bevindt enzovoorts) constant in de gaten houden en waarschijnlijk ook vaak switchen om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te krijgen. Lijkt me nogal veel werk. Je kunt niet even "winkelen" om een nieuwe REA of even een nieuwe weg uitzoeken, dat ligt natuurlijk veel gecompliceerder.
Gecompliceerder dan juiste, betrouwbare volksvertegenwoordigers kiezen? Dat lijkt me niet.

quote:
Lijkt me nogal stressvol en bovendien betekend het dat je ontzettend veel kennis nodig moet hebben van de markten. Ja, je kunt hier adviseurs voor inschakelen, maar dat is weer een tussenschakel en nog een extra kostenpost. Het leven wordt nogal duur dan! Heb je nog wel tijd om te relaxen, of moet je constant nadenken over of je niet zou moeten overschakelen naar een andere aanbieder omdat dat goedkoper of beter is?
Volgens mij valt dit reuze mee. Heb je dit probleem ook met andere zaken die je koopt, zoals je energieleverancier? Als je tevreden bent met je huidige aanbieder, hoef je toch niet constant te stressen of er misschien wat beters is.
  woensdag 25 juni 2014 @ 21:23:41 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141550301
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:18 schreef Wegenbouwer het volgende:

Volgens mij valt dit reuze mee. Heb je dit probleem ook met andere zaken die je koopt, zoals je energieleverancier? Als je tevreden bent met je huidige aanbieder, hoef je toch niet constant te stressen of er misschien wat beters is.
Ja, dat moet wel.

Veel leveranciers hebben een extra goedkoop instap-jaar om klanten te trekken. Daarna gaat de prijs omhoog om kostendekkend te zijn.

Energieleveranciers maar ook verzekeraars kennen de term "sleepers". Dit zijn klanten die het wel best vinden en lekker hun abo laten doorlopen. Dat zijn de mensen die de hoofdprijs betalen en af en toe worden lastig gevallen met aanbiedingen voor extra producten.

Dus, sleepers zijn domme melkkoeien en als consument zal je continue moeten blijven opletten en shoppen. Nu al, maar als je daarnaast ook nog naar je recht moet shoppen...

Als je de verkeerde energieleverancier kiest, kost het alleen maar geld, maar als je de verkeerde REA kiest, stort ik je tuin vol met radioactief afval.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141552096
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, dat moet wel.

Veel leveranciers hebben een extra goedkoop instap-jaar om klanten te trekken. Daarna gaat de prijs omhoog om kostendekkend te zijn.

Energieleveranciers maar ook verzekeraars kennen de term "sleepers". Dit zijn klanten die het wel best vinden en lekker hun abo laten doorlopen. Dat zijn de mensen die de hoofdprijs betalen en af en toe worden lastig gevallen met aanbiedingen voor extra producten.

Dus, sleepers zijn domme melkkoeien en als consument zal je continue moeten blijven opletten en shoppen. Nu al, maar als je daarnaast ook nog naar je recht moet shoppen...

Als je de verkeerde energieleverancier kiest, kost het alleen maar geld, maar als je de verkeerde REA kiest, stort ik je tuin vol met radioactief afval.
Wat is er met jou en je radioactieve afval?

Als je een verkeerde overheid kiest, ligt je tuin ook straks vol met radioactief afval, of gaan ze naar gas boren onder je huis.

Denk je niet dat het met een REA snel gedaan is, als deze bedrijven die afval dumpen in je tuin gewoon hun gang laten gaan? Die zit natuurlijk zo zonder klanten.
  woensdag 25 juni 2014 @ 21:55:12 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141552404
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:50 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat is er met jou en je radioactieve afval?

Als je een verkeerde overheid kiest, ligt je tuin ook straks vol met radioactief afval, of gaan ze naar gas boren onder je huis.

Denk je niet dat het met een REA snel gedaan is, als deze bedrijven die afval dumpen in je tuin gewoon hun gang laten gaan? Die zit natuurlijk zo zonder klanten.
Ik heb sowieso geen REA nodig om afval in mijn eigen oceaan te dumpen. In jouw tuin dumpen zou problemen op kunnen leveren, maar ik denk dat ik genoeg REA's kan (om) kopen om ongestraft afval in jouw tuin te dumpen. Ik verdien er nou eenmaal heel veel mee.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 25 juni 2014 @ 22:55:58 #12
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141556290
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:18 schreef Wegenbouwer het volgende:
In hoeverre verdedigt een publieke organisatie als de huidige overheid jouw rechten als deze zo'n beetje de helft van je inkomen opeist onder dwang?
Het was wachten op die ene one-liner...

Heb je eigenlijk nog wel iets toe te voegen aan de discussie, of ben je door je stof heen?
quote:
Gecompliceerder dan juiste, betrouwbare volksvertegenwoordigers kiezen? Dat lijkt me niet.
Want bedrijven zijn wel volledig betrouwbaar en juist en zullen je heus niet valse voorwaarden voorleggen om je geld maar te krijgen.

Je bent voor een situatie waarin rechten van mensen verhandelbaar worden. Je geeft in principe rechten die je nu hebt weg en licenseert ze als het ware aan particulieren. Je verkoopt je rechten aan een bedrijf in de hoop dat die bedrijven ze zullen bewaren en beschermen. Het hoeft maar één keer mis te gaan, dan is je hele leven naar de knoppen, want de REA heeft je rechten en je geld. Je blijft dus met niets over.

Makkelijker is het niet om geld van mensen te jatten en dan ook nog eens te waarborgen dat ze geen poot hebben om op te staan. Daar is de huidige overheid niks bij.
quote:
Volgens mij valt dit reuze mee. Heb je dit probleem ook met andere zaken die je koopt, zoals je energieleverancier? Als je tevreden bent met je huidige aanbieder, hoef je toch niet constant te stressen of er misschien wat beters is.
Neem je dan ook een abonnement op je REA? Betaal je maandelijks om beschermd te worden, zelfs als je deze bescherming niet nodig hebt omdat je geen problemen ondervindt? Jeetje, begint ineens wel heel erg op belasting te lijken dan... Ook als je de bescherming niet nodig hebt, betaal je ervoor.
pi_141561017
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 17:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik woon natuurlijk niet in mijn oceaan, NIMBY. :')

Eigendom zegt niets over woonplaats of milieubewustzijn.
Niemand hier beweert volgens mij van wel...

Overigens, leuk artikeltje over hoe overheden met het milieu omgaan.



[ Bericht 21% gewijzigd door heiden6 op 26-06-2014 00:21:48 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141562707
quote:
The government is the very definition of evil for it says, "Act like me and we will ruin your life. Emulate my behavior and we will fine, incarcerate, or execute you." "Print money like the Federal Reserve does and we will charge you with counterfeiting and throw you in jail for a long time." For the government to punish people for acting like them makes government evil for two reasons. If government views its actions as good but stops others from engaging in the same behavior the government is evil by preventing others from engaging in good behavior. And if the government punishes people for acting like them and recognizes such behavior as evil, government is an evil hypocrite for continuing to engage in behavior it acknowledges as evil if done by anyone else.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 26 juni 2014 @ 09:20:35 #15
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141565791
Wat lekker zwart-wit en Amerikaans om maar weer de termen evil en good te gebruiken. Er is natuurlijk geen middenweg.

Ik laat dit draadje ook wel weer even sudderen. Discussiëren met mensen die alles wat de staat doet per definitie al afkeuren en niet in praktische oplossingen maar twijfelachtige filosofieën denken blijft lastig.
pi_141565977
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:20 schreef Belabor het volgende:
Wat lekker zwart-wit en Amerikaans om maar weer de termen evil en good te gebruiken. Er is natuurlijk geen middenweg.

Ik laat dit draadje ook wel weer even sudderen. Discussiëren met mensen die alles wat de staat doet per definitie al afkeuren en niet in praktische oplossingen maar twijfelachtige filosofieën denken blijft lastig.
Tja, het blijft een discussie met gelovigen. Dat kan best interessant zijn maar de kans dat je ze met rationele argumenten kan overtuigen is natuurlijk niet zo gek groot :P
pi_141592931
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:20 schreef Belabor het volgende:
Wat lekker zwart-wit en Amerikaans om maar weer de termen evil en good te gebruiken. Er is natuurlijk geen middenweg.

Ik laat dit draadje ook wel weer even sudderen. Discussiëren met mensen die alles wat de staat doet per definitie al afkeuren en niet in praktische oplossingen maar twijfelachtige filosofieën denken blijft lastig.
Het principe waar de staat op gebaseerd klopt gewoon niet. Niemand heeft het recht om geweld te initiëren, ook niet als je in een blauw uniform rondloopt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 26 juni 2014 @ 21:40:54 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_141593170
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:20 schreef Belabor het volgende:
Wat lekker zwart-wit en Amerikaans om maar weer de termen evil en good te gebruiken. Er is natuurlijk geen middenweg.

Ik laat dit draadje ook wel weer even sudderen. Discussiëren met mensen die alles wat de staat doet per definitie al afkeuren en niet in praktische oplossingen maar twijfelachtige filosofieën denken blijft lastig.
Ik denk dat de titel van deze reeks goed omschrijft welke principes (veel van) de bezoekers hier hebben. Het staat iedereen vrij dat twijfelachtig, fanatisch, extremistisch of goedgelovig vinden, maar het is natuurlijk niet verplicht om in een libertarisme-topic te komen als je niet wil discussieren met mensen die interventie van de staat afkeuren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 26 juni 2014 @ 21:48:24 #19
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_141593688
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik denk dat de titel van deze reeks goed omschrijft welke principes (veel van) de bezoekers hier hebben. Het staat iedereen vrij dat twijfelachtig, fanatisch, extremistisch of goedgelovig vinden, maar het is natuurlijk niet verplicht om in een libertarisme-topic te komen als je niet wil discussieren met mensen die interventie van de staat afkeuren.
Het is volgens mij ook niet perse het standpunt wat Belabor afkeurt, maar voornamelijk het feit dat de tegenstander niet met realistische tegenvoorstellen komt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 26 juni 2014 @ 21:54:50 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_141594153
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:48 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het is volgens mij ook niet perse het standpunt wat Belabor afkeurt, maar voornamelijk het feit dat de tegenstander niet met realistische tegenvoorstellen komt.
Wat voor de één als een realistisch alternatief geldt, is volgens de ander een fantasiewereld.
Ik kan niet voor Belabor bepalen welke antwoorden op de door hem gestelde vragen hij realistisch vindt en welke absoluut onhaalbaar zijn, maar er werd op een redelijke toon gediscussieerd. Dat is het enige wat hier te modereren is.

Afijn, ik ben weer weg hier :).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_141594722
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:47:01 #22
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141597858
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:48 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het is volgens mij ook niet perse het standpunt wat Belabor afkeurt, maar voornamelijk het feit dat de tegenstander niet met realistische tegenvoorstellen komt.
Dat het vaak niet realistisch is maakt voor mij de discussie juist interessant. Zo kom ik achter de denkwijze van de libertariërs op dit forum en kan ik proberen een beeld te vormen van hoe zij denken en hoe zij over bepaalde issues en politieke vraagstukken denken.

Ik vond ook dat we een redelijke discussie hadden in de laatste twee delen, maar ik ben van mening dat veel libertariërs in dit topic veel te zwart-wit denken. Als ik probeer zaken toe te lichten of vanuit een ander punt te bekijken, dan krijg ik alsnog telkens dezelfde antwoorden terug. Net alsof er een lijstje met mogelijke antwoorden doorgelopen wordt.

Dat bevorderd de discussie niet en maakt me alleen maar sceptischer tegenover het libertarisme, terwijl ik op sommige vlakken er best wel interesse en sympathie voor heb.
  donderdag 26 juni 2014 @ 23:31:10 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141600238
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het principe waar de staat op gebaseerd klopt gewoon niet. Niemand heeft het recht om geweld te initiëren, ook niet als je in een blauw uniform rondloopt.
Vind ik ook. Ik wil gewoon afval kunnen storten zonder dat iemand mij in de weg loopt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141600758
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het principe waar de staat op gebaseerd klopt gewoon niet. Niemand heeft het recht om geweld te initiëren, ook niet als je in een blauw uniform rondloopt.
Je bent dus ook principieel tegen iedere handeling die een ander potentieel kan schaden? Bijvoorbeeld autorijden met haar milieubelasting of wapenbezit met kans op misbruik?

Of is het dan heel toevallig net even anders?
pi_141601810
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je bent dus ook principieel tegen iedere handeling die een ander potentieel kan schaden? Bijvoorbeeld autorijden met haar milieubelasting of wapenbezit met kans op misbruik?

Of is het dan heel toevallig net even anders?
Potentiële schade is geen schade. Lijkt me niet zo ingewikkeld.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141606606
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Potentiële schade is geen schade. Lijkt me niet zo ingewikkeld.
Dus van roken, luchtvervuiling of asbest kanker kunnen krijgen is geen punt?
  vrijdag 27 juni 2014 @ 17:53:10 #27
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141622341
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 19:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb een oceaan. Ik laat hem volstorten met chemisch en radioactief afval. En zo word ik miljardair.

Libertarisme is leuk! *O*
Dat was je al toen je die oceaan kocht. Dit is een opmerking in de categorie: "Ik koop een huis, steek het in brand en word dan rijk"
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 27 juni 2014 @ 17:54:46 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141622384
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat was je al toen je die oceaan kocht.
Niet. Ik heb geleend.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 27 juni 2014 @ 17:58:55 #29
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141622507
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2014 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vind ik ook. Ik wil gewoon afval kunnen storten zonder dat iemand mij in de weg loopt.
Als je dat op je eigen terrein doet zonder gevaar of overlast voor anderen zal dan ook niemand je een strobreed in de weg leggen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 27 juni 2014 @ 18:01:44 #30
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141622576
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet. Ik heb geleend.
Dan rust er een hypotheek op dat bezit en zal het jou niet toegestaan zijn dat bezit te vernietigen. De bank staat het ook niet toe je verhypothekeerde huis in brand te steken. Non argument dus.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141622875
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat was je al toen je die oceaan kocht. Dit is een opmerking in de categorie: "Ik koop een huis, steek het in brand en word dan rijk"
Topvergelijking weer tijgertje. Je beseft dat er zoiets bestaat als stromingen door lucht, water en bodem? je vergelijking had enkel een beetje standgehouden wanneer een oceaan even inert zou zijn als een huis.
pi_141622890
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als je dat op je eigen terrein doet zonder gevaar of overlast voor anderen zal dan ook niemand je een strobreed in de weg leggen.
Gevaar of overlast voor anderen is dus een reden om iets niet toe te staan? Hoe consequent ben je daarin?
  vrijdag 27 juni 2014 @ 18:42:00 #33
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141623743
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Topvergelijking weer tijgertje. Je beseft dat er zoiets bestaat als stromingen door lucht, water en bodem? je vergelijking had enkel een beetje standgehouden wanneer een oceaan even inert zou zijn als een huis.
Iemand die puissant rijk is koopt een oceaan teneinde deze moedwillig te vervuilen? Kom toch op. Het zijn overigens democratisch gekozen overheden die in het verleden radioactief materiaal in de oceanen gedumpt hebben.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 27 juni 2014 @ 18:44:35 #34
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141623813
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gevaar of overlast voor anderen is dus een reden om iets niet toe te staan? Hoe consequent ben je daarin?
In democratisch Duitsland wordt een gepensioneerde kettingroker uit zijn kamer gezet omdat hij overlast veroorzaak voor zijn hospita en medehuurders. Zo ongeveer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141623892
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iemand die puissant rijk is koopt een oceaan teneinde deze moedwillig te vervuilen? Kom toch op. Het zijn overigens democratisch gekozen overheden die in het verleden radioactief materiaal in de oceanen gedumpt hebben.
In tegenstelling tot private partijen die zich wat het dumpen van afval altijd voorbeeldig hebben gedragen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141624164
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iemand die puissant rijk is koopt een oceaan teneinde deze moedwillig te vervuilen? Kom toch op. Het zijn overigens democratisch gekozen overheden die in het verleden radioactief materiaal in de oceanen gedumpt hebben.
Het gaat er vooral om dat van je vergelijking weer niets klopt. Momenteel zijn het overigens vooral private bedrijven die daar druk mee zijn.
pi_141624195
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

In democratisch Duitsland wordt een gepensioneerde kettingroker uit zijn kamer gezet omdat hij overlast veroorzaak voor zijn hospita en medehuurders. Zo ongeveer.
Roken, wapenbezit en autorijden worden dus nergens meer toegestaan tenzij je oneindig veel land en geld hebt?
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:20:26 #38
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141624869
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dan rust er een hypotheek op dat bezit en zal het jou niet toegestaan zijn dat bezit te vernietigen. De bank staat het ook niet toe je verhypothekeerde huis in brand te steken. Non argument dus.
Ik heb geleend van onafhankelijke aandeelhouders. Niemand weet er van. Men weet alleen dat het mijn oceaan is en dat het vol zit met afval.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:23:09 #39
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141624962
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iemand die puissant rijk is koopt een oceaan teneinde deze moedwillig te vervuilen?
Waarom niet? Sommigen kopen een 20 meter lange roze Hummer, of kopen voor 1 miljoen een popster voor op hun huwelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:30:08 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141625189
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 18:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gevaar of overlast voor anderen is dus een reden om iets niet toe te staan? Hoe consequent ben je daarin?
Word automatisch geregeld door de "markt" ;)
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141625646
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb geleend van onafhankelijke aandeelhouders. Niemand weet er van. Men weet alleen dat het mijn oceaan is en dat het vol zit met afval.
Waarom zou een private eigenaar wél zijn eigendom opzettelijk vervuilen/vernietigen/laten verminderen in waarde, en een publieke eigenaar niet? Natuurlijk is er altijd een stuk grond dat opgeofferd moet worden aan vuilstort. Maar een private eigenaar heeft er méér baat bij om dat zo beperkt mogelijk te houden dan een publieke, daar het bij de private eigenaar direct onderdeel van zijn vermogen vormt. Wat ik zou verwachten is juist een efficiëntere allocatie van die vuilstorten. Het liefst kies je daar namelijk een stuk grond voor met weinig economische waarde, en in zo'n beperkt mogelijke omvang om de vervuiling zo beperkt mogelijk te houden.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:48:05 #42
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141625754
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Waarom zou een private eigenaar wél zijn eigendom opzettelijk vervuilen/vernietigen/laten verminderen in waarde, en een publieke eigenaar niet? Natuurlijk is er altijd een stuk grond dat opgeofferd moet worden aan vuilstort. Maar een private eigenaar heeft er méér baat bij om dat zo beperkt mogelijk te houden dan een publieke, daar het bij de private eigenaar direct onderdeel van zijn vermogen vormt. Wat ik zou verwachten is juist een efficiëntere allocatie van die vuilstorten. Het liefst kies je daar namelijk een stuk grond voor met weinig economische waarde, en in zo'n beperkt mogelijke omvang om de vervuiling zo beperkt mogelijk te houden.
Mooi verhaal. :s)

Het is mijn oceaan en ik word miljardair door het vol te storten met afval. En aan de andere kant van de wereld vier ik elke dag feest in mijn persoonlijke paradijs.

Niemand die me tegen houd.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141625828
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Mooi verhaal. :s)

Het is mijn oceaan en ik word miljardair door het vol te storten met afval. En aan de andere kant van de wereld vier ik elke dag feest in mijn persoonlijke paradijs.

Niemand die me tegen houd.
Nee, als jij inderdaad de hele oceaan bezit is er niemand die jou tegen gaat houden om die vol te storten met vuil. Net als dat niemand mij tegen gaat houden als ik een kunstwerk koop, en het omsmelt om als oud koper te verkopen.

Je ondernemingsplan lijkt me wel een verdomd lage ROI hebben. Maar goed, als jij daar gelukkig van wordt.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:51:11 #44
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141625853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:50 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee, als jij inderdaad de hele oceaan bezit is er niemand die jou tegen gaat houden om die vol te storten met vuil. Net als dat niemand mij tegen gaat houden als ik een kunstwerk koop, en het omsmelt om als oud koper te verkopen.

Je ondernemingsplan lijkt me wel een verdomd lage ROI hebben. Maar goed, als jij daar gelukkig van wordt.
Ik heb schijt aan ROI. Ik doe alleen in Euro's en dollars.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141625890
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb schijt aan ROI. Ik doe alleen in Euro's en dollars.
Oké. Dan wens ik je veel plezier in je persoonlijke paradijs.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 21:58:49 #46
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141630403
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:52 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Oké. Dan wens ik je veel plezier in je persoonlijke paradijs.
Paperversnipperaar wil je duidelijk maken dat we een overheid en regels nodig hebben omdat nu dankzij die overheden de oceanen niet vervuild worden.... O nee. Wacht....
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141631972
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb geleend van onafhankelijke aandeelhouders. Niemand weet er van. Men weet alleen dat het mijn oceaan is en dat het vol zit met afval.
Natuurlijk, mensen gaan jou miljarden lenen om een oceaan te kopen, zonder te weten wat je ermee gaat doen of op basis van je bedrijfsplan om de boel vol te storten met afval.

:')
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141634469
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 22:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Natuurlijk, mensen gaan jou miljarden lenen om een oceaan te kopen, zonder te weten wat je ermee gaat doen of op basis van je bedrijfsplan om de boel vol te storten met afval.

:')
Klinkt haast net zo onmogelijk als democratisch verkozen worden zonder partijprogramma, om vervolgens de gehele territoriale wateren vol te storten met afval.
pi_141638387
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Waarom zou een private eigenaar wél zijn eigendom opzettelijk vervuilen/vernietigen/laten verminderen in waarde, en een publieke eigenaar niet? Natuurlijk is er altijd een stuk grond dat opgeofferd moet worden aan vuilstort. Maar een private eigenaar heeft er méér baat bij om dat zo beperkt mogelijk te houden dan een publieke, daar het bij de private eigenaar direct onderdeel van zijn vermogen vormt. Wat ik zou verwachten is juist een efficiëntere allocatie van die vuilstorten. Het liefst kies je daar namelijk een stuk grond voor met weinig economische waarde, en in zo'n beperkt mogelijke omvang om de vervuiling zo beperkt mogelijk te houden.
Met afval storten in zee of uitstoten naar de lucht is het mooie juist dat je er per individuele storter niets van merkt voor het milieu. Voor hen is de troep laten lopen dus de meest efficiënte allocatie. Juist het algemeen belang vraagt om iets anders en duurders. Je bent dus aangewezen op het altruïsme van de afvalverwerker.

Maar goed dat libertarisme funest is voor het milieu waren we het eerder al over eens geloof ik. Daarom hebben de gelovigen ook massaal zo'n hekel aan de wetenschap, dat helpt bij het blijven ontkennen van milieuproblematiek.
pi_141638417
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 21:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Paperversnipperaar wil je duidelijk maken dat we een overheid en regels nodig hebben omdat nu dankzij die overheden de oceanen niet vervuild worden.... O nee. Wacht....
Die overheden hebben, hoe vervelend jij het ook vindt, inderdaad de vervuiling in bijvoorbeeld de Noordzee of de Rijn flink teruggedrongen. Gaat finaal tegen je geloof in maar daarom zal je het ook weer braaf ontkennen :).
pi_141639230
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 21:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Paperversnipperaar wil je duidelijk maken dat we een overheid en regels nodig hebben omdat nu dankzij die overheden de oceanen niet vervuild worden.
Overheden hebben wel organisaties die vervuiling van de zee in de gaten houden en er zijn wetten om die vervuilers aan te pakken.
Jij wilt dat afschaffen ?
pi_141643212
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het principe waar de staat op gebaseerd klopt gewoon niet. Niemand heeft het recht om geweld te initiëren, ook niet als je in een blauw uniform rondloopt.
Ok, hoe wil je dit af gaan dwingen?
pi_141643336
Crosspost uit POL / Staat en religie

quote:
Stelling: Het geloof in een (sterke) staat heeft in het relatief socialistische relatief agnostische/atheistische Westen (Scandinavië, Nederland, België) het geloof in De Kerk (niet; God) vervangen en mensen geloven echt in de oplossingen van De Staat als goede hoeder van belangen, moraal :') en andere min of meer religieuze begrippen.
Sommige mensen wel, sommige mensen niet. Sommige mensen zien de democratische rechtstaat als de minst slechte manier om er met een hele grote groep mensen samen uit te komen, andere mensen zien idd de overheid als een "sterke man" die al je problemen wel even gaat aanpakken.

quote:
Stelling 2: Zoals wij ons in De Eerste (17e-19e eeuw) en Tweede (jaren 60-80) Verlichting losgemaakt hebben van de ketenen van de kerk over het volk, filosofie en de wetenschap, moeten we dat met De Staat ook doen; haar verkleinen en zelf, progressief denken. De mens als uitgangspunt, per sé niet de Staat of Kerk.
Van wie moeten we dat dan doen dan? En wat voor organisatie moeten we op poten zetten om dat te regelen? Komt dat in principe niet op hetzelfde neer als een staat?

Ik heb niet het hele filmpje van Molyneux gezien, maar op het eind heeft hij het over "put the principles (van het non-agressie-principe en eigendomsrechten) in the center of our social thinking". Op basis van wat soort besluitvorming wil hij dat doen? Gewoon omdat hij het vindt?

Libertariërs hebben de neiging om te geloven in een absolute, objectieve moraal. Molyneux heeft het over kinderen en dat je tegen kinderen kunt zeggen "don't lie, don't steal, don't hit people" en dan is dat vanzelfsprekend. Het zijn "simple ethics" volgens hem en filosofen moeten volgens hem gewoon niet zo moeilijk doen, want ethiek behoeft geen uitleg. Het is grappig dat je het hebt over het proces van ons vrijmaken van de kerk en dan komt met het pleidooi van Molyneux, want wat Molyneux hier in feite doet is gewoon bijna de helft van de Tien Geboden er in rammen of je het er nu mee eens bent of niet.

Daar ben ik het niet mee eens. Iedere morele wet komt volgens mij via de subjectieve weg tot stand. Mensen handelen op een bepaalde manier en evalueren dan het effect wat het op hunzelf heeft. Omdat sommige mensen niet hypocriet willen zijn houden ze ook rekening met anderen. Andere mensen gebruiken allerlei manieren om uit te leggen waarom hun manier van omgaan met andere mensen niet hypocriet en te rechtvaardigen is: de Bijbel, de Koran, een "sterke man" van de overheid, één of ander diepzinnig esoterisch inzicht of gewoon zoals Molyneux roept "ja, zus en zo zijn principes, want dat is nu eenmaal zo".

Terug naar "de Staat": Overal waar afspraken worden gemaakt moet er een manier om er voor te zorgen dat die afspraken gehandhaafd worden, want anders heb je niks aan die afspraken. Zo zie ik de overheid, als een handhaver van afspraken. Toegegeven: een democratische rechtstaat heeft zijn gebreken, want we zijn het niet altijd eens met die afspraken. Als 51% van het parlement voor een wet stemt heb je het maar te slikken. Maar dat is nog altijd beter dan wat het libertarisme wil: er is maar één objectieve moraal en als je het daar niet mee eens bent heb je dikke pech. De morele wetten zijn niet meer te wijzigen, er is maar één manier om het non agressie principe te interpreteren en over het interpreteren eigendomsrecht is ook geen overleg mogelijk. Terwijl er juist een heleboel ruimte van interpretatie is: libertariërs zijn erg verdeeld over wat nu uiteindelijk die moraal moet worden, terwijl het volgens Molyneux juist allemaal zo vanzelfsprekend zou moeten zijn ....
pi_141644287
Het is natuurlijk ook niet helemaal waar dat je slechts een meerderheid in het parlement nodig hebt voor een wet in een democratie. Meestal is er nog wel een eerste kamer of senaat en in sommige landen ook nog weer de mogelijkheid tot toetsing aan de grondwet door een rechter. De procedure voor grondwetswijziging is dan vaak nog weer veel omvangrijker.

Natuurlijk kan een ruime meerderheid een minderheid altijd haar wil op leggen, maar daar heb je geen democratie of overheid voor nodig.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 28 juni 2014 @ 14:18:10 #55
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141644291
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Overheden hebben wel organisaties die vervuiling van de zee in de gaten houden en er zijn wetten om die vervuilers aan te pakken.
Jij wilt dat afschaffen ?
Overheden zijn de vervuilers. Dat zou ik inderdaad graag afgeschaft zien.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141644765
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 14:18 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Overheden zijn de vervuilers. Dat zou ik inderdaad graag afgeschaft zien.
En dus geef je ruimte aan andere vervuilers die door overheden onder controle worden gehouden.
Niet zo handig.

Zeg je nu dat alle overheden afgeschaft moeten worden.?
Je was toch voorstander van een overheid die jouw libertaire levenstijl de bevolking dwingend oplegt met een grondwet ?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:16:51 #57
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141645860
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 14:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dus geef je ruimte aan andere vervuilers die door overheden onder controle worden gehouden.
Niet zo handig.

Zeg je nu dat alle overheden afgeschaft moeten worden.?
Je was toch voorstander van een overheid die jouw libertaire levenstijl de bevolking dwingend oplegt met een grondwet ?
Je bent goed in omdraaien. Ik ben voor een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief. Hoe jij een je maten zich wensen te organiseren daar bemoei ik me niet mee.
Ik wil vooral van overheden af die het prima vinden om containers met afval in oceanen te dumpen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:28:18 #58
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141646244
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:16 schreef Paper_Tiger het volgende:


Ik wil vooral van overheden af die het prima vinden om containers met afval in oceanen te dumpen.
Ik ook. Ik hou niet van oneerlijke concurrentie.

*O* give me an M *O*
*O* give me an O *O*
*O* give me a N *O*
*O* give me an O *O*
*O* give me a P *O*
*O* give me an O *O*
*O* give me an L *O*
*O* give me a Y *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141646860
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:16 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je bent goed in omdraaien. Ik ben voor een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief. Hoe jij een je maten zich wensen te organiseren daar bemoei ik me niet mee.
Ik wil vooral van overheden af die het prima vinden om containers met afval in oceanen te dumpen.
Wie bepaalt hoe die grondwet er concreet uit komt te zien?
pi_141646966
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:16 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je bent goed in omdraaien. Ik ben voor een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief.
In een vorig topic wil jij die libertaire grondwet de hele bevolking door de strot duwen.
Het moest gemaakt worden en stemmen daarover mocht niet?
Stemmen door de kamers? Stemmen per referendum? Hoe bedoelde je dat precies ?
Het klonk nogal paternalistisch van je ... en dwingend collectivisme
Ik ben ook voor een grondwet met burgerrechten voor het individu . Maar die hebben we toch al ?

quote:
Hoe jij een je maten zich wensen te organiseren daar bemoei ik me niet mee.
Mijn 'maten' ? Zijn dat dezelfde mensen die je trawanten noemde in een vorig topic?
En het was toch je levenstaak mij en mijn trawanten te bestrijden? Nu beweer je het tegendeel.
Wie zijn dan mijn maten/trawanten? De rest van de mensheid?

quote:
Ik wil vooral van overheden af die het prima vinden om containers met afval in oceanen te dumpen.
Geweldig.. Dat wil ik ook.
Maar je wilt niet af van ondernemers en andere asociale burgers die vervuilen? Ik wel hoor..
Maar dat kan niet zonder een actieve overheid. Of je wilt een knokploeg met geweld die macht geven.
Typisch libertair
pi_141647075
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:51 schreef Rurik het volgende:

[..]

Wie bepaalt hoe die grondwet er concreet uit komt te zien?
Goeie vraag... Het moet zijn libertaire visie zijn en er mag niet over gestemd worden, volgens P_T
Waarom mag er niet over gestemd worden door de Staten Generaal bijv en mag zijn grondwet dan ook afgeschaft worden? En door wie. ?
pi_141649416
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 13:35 schreef Rurik het volgende:

[..]

Ok, hoe wil je dit af gaan dwingen?
Daar heb je bredere steun voor nodig, meer mensen die snappen dat de initiatie van geweld immoreel is. Als ik me vandaag met succes kon verzetten tegen de staat, tegen arbitraire regels en belastingheffing, dan zou ik het doen.Dat kan nu helaas niet. Om een voorbeeld te geven, als er morgen een belastingdeurwaarder en een politieagent mijn huis leeg komen roven en ik verdedig mezelf en mijn bezittingen, dan kom ik zwaar in de problemen en zit ik waarschijnlijk 20 jaar in de gevangenis. Helaas zal ik me dus moeten laten beroven in plaats van de criminelen uit te schakelen wanneer ze mijn deur intrappen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141649530
Overheden geven bedrijven schijnbaar toestemming om hun afval in de zee te dumpen (onzin, natuurlijk).

Oplossing: overheden afschaffen.

Ligt het aan mij, of is dat gewoon echt totaal niet logisch?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141649813
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Daar heb je bredere steun voor nodig, meer mensen die snappen dat de initiatie van geweld immoreel is.
Wat doe je met de mensen die jou niet steunen? Hoe ga je daarmee om?

Wat als die het niet eens zijn met jouw libertarische principes en vooral de praktische interpretatie er van?

Moeten die alles maar slikken terwijl jij je met geweld "verzet"?
pi_141650146
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:39 schreef Rurik het volgende:

[..]

Wat doe je met de mensen die jou niet steunen? Hoe ga je daarmee om?

Wat als die het niet eens zijn met jouw libertarische principes en vooral de praktische interpretatie er van?

Moeten die alles maar slikken terwijl jij je met geweld "verzet"?
Wat bedoel je precies met 'mensen die mij niet steunen'?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141653392
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:50 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met 'mensen die mij niet steunen'?
Mensen die het niet eens zijn met jouw principes en vooral de praktijk. Bv. misschien zijn ze het wel eens dat je geen geweld mag initiëren, maar zijn ze het oneens wie in een bepaald geval het geweld heeft geïnitieerd en wat er precies allemaal onder "geweld" valt.
pi_141654716
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:00 schreef Rurik het volgende:

[..]

Mensen die het niet eens zijn met jouw principes en vooral de praktijk. Bv. misschien zijn ze het wel eens dat je geen geweld mag initiëren, maar zijn ze het oneens wie in een bepaald geval het geweld heeft geïnitieerd en wat er precies allemaal onder "geweld" valt.
Dat is altijd lastig, grijze gebieden enzo, maar als beschaafde mensen moet je daar in overleg uit kunnen komen. Maar laten we daar aan beginnen wanneer het aan de orde is, dus wanneer mensen in elk geval het basisprincipe (wat we allemaal als klein kind leren) begrijpen en accepteren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:32:09 #68
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141654805
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:51 schreef Rurik het volgende:

[..]

Wie bepaalt hoe die grondwet er concreet uit komt te zien?
Thomas Jefferson zou een goede zijn maar die is helaas dood. Een nieuwe maatschappij kan alleen maar ontstaan op de rokende puinhoop van de oude. Na een oorlog die volgt op het imploderen van de verzorgingsstaten zou zoiets kunnen.

Een betere bewustwording bij de belastingplichtige van wat hij afdraagt zou een stap in de goede richting zijn om de rol van de overheid terug te dringen zonder rigoureuze zaken als een oorlog.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141655097
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Thomas Jefferson zou een goede zijn maar die is helaas dood. Een nieuwe maatschappij kan alleen maar ontstaan op de rokende puinhoop van de oude. Na een oorlog die volgt op het imploderen van de verzorgingsstaten zou zoiets kunnen.

Een betere bewustwording bij de belastingplichtige van wat hij afdraagt zou een stap in de goede richting zijn om de rol van de overheid terug te dringen zonder rigoureuze zaken als een oorlog.
Ja, we gaan ons de wet voor laten schrijven door een slavenhouder. 8)7
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141655746
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:29 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is altijd lastig, grijze gebieden enzo, maar als beschaafde mensen moet je daar in overleg uit kunnen komen. Maar laten we daar aan beginnen wanneer het aan de orde is, dus wanneer mensen in elk geval het basisprincipe (wat we allemaal als klein kind leren) begrijpen en accepteren.
:')

Dus als er een meningsverschil is "gewoon even overleggen"

Met een paar miljoen mensen "even" overleggen.
pi_141655764
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:38 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja, we gaan ons de wet voor laten schrijven door een slavenhouder. 8)7
Kijk hier gaat het al. Twee libertariërs en jullie komen er nu al niet uit.
pi_141655773
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Thomas Jefferson zou een goede zijn maar die is helaas dood. Een nieuwe maatschappij kan alleen maar ontstaan op de rokende puinhoop van de oude. Na een oorlog die volgt op het imploderen van de verzorgingsstaten zou zoiets kunnen.

Een betere bewustwording bij de belastingplichtige van wat hij afdraagt zou een stap in de goede richting zijn om de rol van de overheid terug te dringen zonder rigoureuze zaken als een oorlog.
Je zegt dus eigenlijk helemaal niks hier hè.
pi_141655947
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Thomas Jefferson zou een goede zijn maar die is helaas dood.
Ok, dus Thomas Jefferson die zegt wat wij moeten doen en wij moeten dat maar slikken.
Wow, helemaal niet autoritair of zo.

quote:
Een nieuwe maatschappij kan alleen maar ontstaan op de rokende puinhoop van de oude. Na een oorlog die volgt op het imploderen van de verzorgingsstaten zou zoiets kunnen.
Je wil oorlog? :')
So much for NAP ....

quote:
Een betere bewustwording bij de belastingplichtige van wat hij afdraagt zou een stap in de goede richting zijn om de rol van de overheid terug te dringen zonder rigoureuze zaken als een oorlog.
Waarom zouden we een betere bewustwording willen van wat we afdragen? Wie ben jij om te zeggen dat ik niet bewust genoeg ben?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:59:48 #74
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141656006
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:53 schreef Tem het volgende:

[..]

Je zegt dus eigenlijk helemaal niks hier hè.
Ik besef dat net als we zien met Europa ook democratie maar een weg Kent en dat is naar meer overheid. Oorlog en revolutie is de enige reset.

Dat is ook niet iets wat je moet willen. Wat de rest mij aandoet via de stembus is net zoiets als het invoeren van de sharia voor de rest van jullie zou zijn.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141656120
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik besef dat net als we zien met Europa ook democratie maar een weg Kent en dat is naar meer overheid. Oorlog en revolutie is de enige reset.

Dat is ook niet iets wat je moet willen. Wat de rest mij aandoet via de stembus is net zoiets als het invoeren van de sharia voor de rest van jullie zou zijn.
Yeah, en dan Thomas Jefferson opgraven en iedereen moet naar hem luisteren.
pi_141656472
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik besef dat net als we zien met Europa ook democratie maar een weg Kent en dat is naar meer overheid. Oorlog en revolutie is de enige reset.

Dat is ook niet iets wat je moet willen. Wat de rest mij aandoet via de stembus is net zoiets als het invoeren van de sharia voor de rest van jullie zou zijn.
Ja, je hebt het heel zwaar. :D

Het gaat erom dat Rurik vraagt wie die grondwet moet vormgeven. Zelf heb ik die vraag ook al meerdere malen gesteld in deze reeks. Er komt geen helder antwoord op terwijl dit volgens mij het fundament is voor het oprichten van een libertarische samenleving. Het is van essentieel belang om te weten hoe deze wordt vormgegeven en samengesteld. Als dat niet helder is maakt het de hele discussie over je voorgestelde samenleving irrelevant.

Maar goed, voor mij is het wel helder dat er voornamelijk is nagedacht over de gevolgen van een aantal aannames binnen de libertarische samenleving maar niet over de wortels die dit moet grondvesten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2014 20:13:14 ]
pi_141656521
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Thomas Jefferson zou een goede zijn maar die is helaas dood. Een nieuwe maatschappij kan alleen maar ontstaan op de rokende puinhoop van de oude. Na een oorlog die volgt op het imploderen van de verzorgingsstaten zou zoiets kunnen.
Neem eens een levend mens die jouw grondwet met jouw visie moet opstellen.
En hoe kan die grondwet aangenomen worden als er niet gestemd mag worden in jouw ideale procedure ?
Het zal toch niet zijn dat je stiekem op een libertaire dictatuur speculeert ?
Maar verder schrijf je dus dat jouw libertaire samenleving niet realistisch is. Het is niet te verwezenlijken zonder eerst veel doden en veel ellende
pi_141660576
waarom een hele discussie houden over een grondwet die helemaal niet nodig is in een libertarische samenleving |:(
..///
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:16:46 #79
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141660784
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:10 schreef wipes66 het volgende:
waarom een hele discussie houden over een grondwet die helemaal niet nodig is in een libertarische samenleving |:(
Op het moment dat je nog een beetje overheid overeind houdt voor een paar kerntaken heb je een grondwet nodig die de macht van de overheid en het collectief beperkt tot precies die taken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:22:27 #80
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141661007
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:09 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, je hebt het heel zwaar. :D

Het gaat erom dat Rurik vraagt wie die grondwet moet vormgeven. Zelf heb ik die vraag ook al meerdere malen gesteld in deze reeks. Er komt geen helder antwoord op terwijl dit volgens mij het fundament is voor het oprichten van een libertarische samenleving. Het is van essentieel belang om te weten hoe deze wordt vormgegeven en samengesteld. Als dat niet helder is maakt het de hele discussie over je voorgestelde samenleving irrelevant.

Maar goed, voor mij is het wel helder dat er voornamelijk is nagedacht over de gevolgen van een aantal aannames binnen de libertarische samenleving maar niet over de wortels die dit moet grondvesten.
Als we ervan uitgaan dat er een Libertarische samenleving komt kan iedereen die wet schrijven. Het is niet meer dan een taakomschrijving van de overheid. Met onze huidige grondwet geven we de overheid en daarmee het collectief onbeperkte macht over het individu.

Ik ben het met je eens dat wanneer je de overheid uitkleed of weglaat het moeilijk is te bepalen wie die grondwet schrijft en waar die zijn legitimiteit aan ontleent. Dat komt omdat we in die discussie er altijd van uitgaan dat er een macht is die zulke wetten kan schrijven en dat die democratisch gelegitimeerd moet zijn.

Net zoals iedereen begrijpt dat de sharia individuele rechten met voeten treed weigert iedereen in te zien dat het met onze collectiviteit niet anders is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141673460
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 14:18 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Overheden zijn de vervuilers. Dat zou ik inderdaad graag afgeschaft zien.
Waarom negeer je de inhoudelijke Posts die gehakt maken van deze onzin die je blijft verspreiden? De stelling dat de overheid de vervuiler is houdt namelijk geen stand.
pi_141673474
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:09 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, je hebt het heel zwaar. :D

Het gaat erom dat Rurik vraagt wie die grondwet moet vormgeven. Zelf heb ik die vraag ook al meerdere malen gesteld in deze reeks. Er komt geen helder antwoord op terwijl dit volgens mij het fundament is voor het oprichten van een libertarische samenleving. Het is van essentieel belang om te weten hoe deze wordt vormgegeven en samengesteld. Als dat niet helder is maakt het de hele discussie over je voorgestelde samenleving irrelevant.

Maar goed, voor mij is het wel helder dat er voornamelijk is nagedacht over de gevolgen van een aantal aannames binnen de libertarische samenleving maar niet over de wortels die dit moet grondvesten.
Je moet lastige vragen hier inderdaad vaak blijven herhalen en met wat geluk krijg je dan op een gegeven moment een mooi halfslachtig antwoord met veel gekronkel in vreemde hoeken.
  zondag 29 juni 2014 @ 08:17:34 #83
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141673539
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 07:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom negeer je de inhoudelijke Posts die gehakt maken van deze onzin die je blijft verspreiden? De stelling dat de overheid de vervuiler is houdt namelijk geen stand.
Als voorbeeld twee woorden: "Staalslakken" en " Oosterschelde" Dumpen van nucleair afval is ten alle tijden door overheden uitgevoerd.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141673622
Dat is gewoon niet correct tijger. Je hebt wederom je feiten weer fout.
pi_141674059
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 08:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als voorbeeld twee woorden: "Staalslakken" en " Oosterschelde" Dumpen van nucleair afval is ten alle tijden door overheden uitgevoerd.
Google ook eens op pikmeerarrest. Een beter bewijs dat de overheid de minste problemen van ons allemaal met het mejeu heeft, kun je niet vinden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141674141
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als we ervan uitgaan dat er een Libertarische samenleving komt kan iedereen die wet schrijven. Het is niet meer dan een taakomschrijving van de overheid. Met onze huidige grondwet geven we de overheid en daarmee het collectief onbeperkte macht over het individu.

Ik ben het met je eens dat wanneer je de overheid uitkleed of weglaat het moeilijk is te bepalen wie die grondwet schrijft en waar die zijn legitimiteit aan ontleent. Dat komt omdat we in die discussie er altijd van uitgaan dat er een macht is die zulke wetten kan schrijven en dat die democratisch gelegitimeerd moet zijn.

Net zoals iedereen begrijpt dat de sharia individuele rechten met voeten treed weigert iedereen in te zien dat het met onze collectiviteit niet anders is.
Ok, dus iedereen kan die grondwet schrijven? Dan laat ik hem door Cees van der Staaij of Tanja Nijmeijer schrijven.
pi_141674170
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 08:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als voorbeeld twee woorden: "Staalslakken" en " Oosterschelde" Dumpen van nucleair afval is ten alle tijden door overheden uitgevoerd.
Wat voor nucleair afval in de Oosterschelde ? Je bent echt niet duidelijk.
Diezelfde overheid heeft controles en wetten tegen miljeuvervuiling en dat wil je lichtzinnig afschaffen onder de illusie: de markt lost dat wel op.
Het is juist die markt die het meest vervuilt en dit is door overheden deels gereguleerd, ingeperkt, afgeschaft.

Maar je bent dus wel voor een staat en met een grondwet die niet democratisch mag worden vastgesteld? Dan wek je de indruk dat je geen democratische staat wilt, maar een libertaire dictatuur.
  zondag 29 juni 2014 @ 09:57:54 #88
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141674177
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 09:54 schreef Rurik het volgende:

[..]

Ok, dus iedereen kan die grondwet schrijven? Dan laat ik hem door Cees van der Staaij of Tanja Nijmeijer schrijven.
Of door deze mevrouw:
quote:
Question from audience:
[muffled audio which sounds like:] "...why is this culture..."

[loud noise which sounds as if it represents a point where the tape has been edited]

Rand: [mid-sentence] "...for healthy children to use handicapped materials. I quite agree with the speaker's indignation. I think it's a monstrous thing — the whole progression of everything they're doing — to feature, or answer, or favor the incompetent, the retarded, the handicapped, including, you know, the kneeling buses and all kinds of impossible expenses. I do not think that the retarded should be ~allowed~ to come ~near~ children. Children cannot deal, and should not have to deal, with the very tragic spectacle of a handicapped human being. When they grow up, they may give it some attention, if they're interested, but it should never be presented to them in childhood, and certainly not as an example of something ~they~ have to live down to."
pi_141675124
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 09:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Google ook eens op pikmeerarrest. Een beter bewijs dat de overheid de minste problemen van ons allemaal met het mejeu heeft, kun je niet vinden.
Ik zou overheden ook zeker niet vrijpleiten op dat vlak. Echter, de logica 'als we de overheid afschaffen, dan wordt er niet meer vervuild', ontgaat mij nogal.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 juni 2014 @ 11:03:59 #90
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141675156
http://www.at5.nl/artikel(...)aan-om-wallenproject

Teken van leven van de Amsterdamse afdeling. Ze eisen het hoofd van de burgervader.
quote:
LPA eist aftreden Van der Laan om Wallenproject

De Libertarische Partij Amsterdam (LPA) vindt het 'onacceptabel dat de gemeente 140 miljoen euro gaat verliezen aan de renovatie van de Wallen'. Daarom eist de partij het aftreden van burgemeester Van der Laan.

Het plan zou volgens de partij niet alleen leiden tot oplopende projectkosten, maar ook tot het opleven van illegale prostitutie en mensenhandel.

Uit vertrouwelijke stukken, die in het bezit van Trouw zijn, blijkt dat de burgemeester al een jaar lang een vastgoedbedrijf probeert op te richten voor het beheer van de panden in het gebied.

Van der Laan liet aan vandaag aan Trouw weten dat hij zich niet kan vinden in de kostenpost. 'Dan worden onjuiste bedragen bij elkaar opgeteld', aldus de burgemeester.

Overigens stemden bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen 667 mensen op de LPA wat niet genoeg was voor een zetel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141676091
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zou overheden ook zeker niet vrijpleiten op dat vlak. Echter, de logica 'als we de overheid afschaffen, dan wordt er niet meer vervuild', ontgaat mij nogal.
In dit topic discussieren we over een stropop: dat er geen overheid zou moeten zijn, en dat dan alles beter zou worden. Er zijn een aantal lieden met hart voor de zaak die zich laten verleiden tot het verdedigen van die stropop. Verspilde moeite.

Ik ben van mening dat er wel degelijk een overheid moet zijn, maar als je kijkt naar beest dat we gemaakt hebben (dat meer dan 50% van wat we met z'n allen produceren opeet, en er maar heel erg weinig voor terug doet) dat het best wel een onsje minder mag.

Het Libertarisme heeft geen antwoord op iedere vraag (welke ideologie heeft dat wel?), maar haar oplossingen snijden vaak wel degelijk hout. In veel gevallen kunnen burgers het gemakkelijk zelf met elkaar oplossen, en is er helemaal geen overheid nodig.

Mijn hoop is dat de technologie boom die we al zo'n dertig jaar hebben steeds meer producten op de markt brengt, waardoor mensen met elkaar op vreedzame wijze in veiligheid, zorg, onderwijs en rechtspraak kunnen handelen, zonder dat je daar een overheid voor nodig hebt, die het liefste politieke opportunistische spelletjes meespeelt, zonder problemen op te lossen. Voorbeeldje: meer criminaliteit zorgt juist voor een grotere roep om meer politie, dus waarom zou je dat probleem als overheid oplossen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 29 juni 2014 @ 11:55:55 #92
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141676134
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:53 schreef Lyrebird het volgende:
Voorbeeldje: meer criminaliteit zorgt juist voor een grotere roep om meer politie, dus waarom zou je dat probleem als overheid oplossen?
:?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141676144
quote:
11s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:55 schreef Ryon het volgende:

[..]

:?
Ja, dat is een lastige he.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 29 juni 2014 @ 11:58:26 #94
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141676177
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ja, dat is een lastige he.
Inderdaad. Begrijp ik het goed dat jij nu stelt dat de overheid bewust geen criminaliteit oplost opdat er vraag blijft bestaan naar de overheid (en de politie)?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141676232
quote:
11s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Inderdaad. Begrijp ik het goed dat jij nu stelt dat de overheid bewust geen criminaliteit oplost opdat er vraag blijft bestaan naar de overheid (en de politie)?
Nee, dat zou betekenen dat ik een alu-hoedje ben.

Maar daar waar een bedrijf dat een wanproduct neerzet subiet door haar klanten wordt afgestraft, en failliet gaat, zullen diezelfde klanten in het geval van een wanproduct van de overheid - en daar bij denk ik aan onze politie, die altijd andere prioriteiten heeft en slechts een heel laag oplossingspercentage haalt - juist om nog grotere investeringen in een bodemloze put vragen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 29 juni 2014 @ 12:09:35 #96
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141676383
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, dat zou betekenen dat ik een alu-hoedje ben.
Dat beeld roept het inderdaad op. Vandaar dat ik mij afvroeg wat er met de uitspraak bedoeld werd.
quote:
Maar daar waar een bedrijf dat een wanproduct neerzet subiet door haar klanten wordt afgestraft, en failliet gaat, zullen diezelfde klanten in het geval van een wanproduct van de overheid - en daar bij denk ik aan onze politie, die altijd andere prioriteiten heeft en slechts een heel laag oplossingspercentage haalt - juist om nog grotere investeringen in een bodemloze put vragen.
Mocht een overheidsdienst niet voldoende functioneren dan is daar een bewindspersoon voor aansprakelijk. Als deze niet om kan gaan met de verantwoordelijkheid die hem door het volk is toebedeeld dan wordt deze daar politiek op afgerekend.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141676464
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, dat zou betekenen dat ik een alu-hoedje ben.

Maar daar waar een bedrijf dat een wanproduct neerzet subiet door haar klanten wordt afgestraft, en failliet gaat, zullen diezelfde klanten in het geval van een wanproduct van de overheid - en daar bij denk ik aan onze politie, die altijd andere prioriteiten heeft en slechts een heel laag oplossingspercentage haalt - juist om nog grotere investeringen in een bodemloze put vragen.
beetje goedkope borrelpraat met " onze politie, die altijd andere prioriteiten heeft en slechts een heel laag oplossingspercentage haalt " In andere landen zijn oplossingspercentages niet veel hoger.
Maar de burgers kunnen zeker wel bestuurders afstraffen. Dat heet 'verkiezingen' .
Je ziet soms ook dat populisten claimen dat zij wél effectief de misdaad bestrijden, maar veel kiezers prikken daar door heen.
pi_141676662
Nee, dat afstraffen heeft geen enkele zin, want volgende bestuurders zitten nog steeds met dat wanproduct, dat ze niet zo maar af kunnen schaffen.

Democratie is een groot goed, maar voor je het weet ben je je als PvdAer in aan het spannen voor kapitalisten, of als VVDer voor de minima.

Nogmaals, in de echte wereld verdwijnen diensten die niet werken. Als een overheidsdienst niet werkt, dan plamuren we daar met nog meer belastinggeld een laag managers en maatregelen overheen, zonder dat dit het probleem oplost.

Make up.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 29 juni 2014 @ 12:26:18 #99
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141676744
In de 'echte wereld' willen wij ook een brandweer hebben ook als het ze een keer niet gelukt is om een huisje op tijd te blussen. Het is niet dat met het afschaffen van de brandweer ook branden verdwijnen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141676875
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In dit topic discussieren we over een stropop: dat er geen overheid zou moeten zijn, en dat dan alles beter zou worden. Er zijn een aantal lieden met hart voor de zaak die zich laten verleiden tot het verdedigen van die stropop. Verspilde moeite.

Ik ben van mening dat er wel degelijk een overheid moet zijn, maar als je kijkt naar beest dat we gemaakt hebben (dat meer dan 50% van wat we met z'n allen produceren opeet, en er maar heel erg weinig voor terug doet) dat het best wel een onsje minder mag.

Het Libertarisme heeft geen antwoord op iedere vraag (welke ideologie heeft dat wel?), maar haar oplossingen snijden vaak wel degelijk hout. In veel gevallen kunnen burgers het gemakkelijk zelf met elkaar oplossen, en is er helemaal geen overheid nodig.

Mijn hoop is dat de technologie boom die we al zo'n dertig jaar hebben steeds meer producten op de markt brengt, waardoor mensen met elkaar op vreedzame wijze in veiligheid, zorg, onderwijs en rechtspraak kunnen handelen, zonder dat je daar een overheid voor nodig hebt, die het liefste politieke opportunistische spelletjes meespeelt, zonder problemen op te lossen. Voorbeeldje: meer criminaliteit zorgt juist voor een grotere roep om meer politie, dus waarom zou je dat probleem als overheid oplossen?
Ik kan hier helemaal niks mee. De ene keer wordt hier geroepen dat de overheid in z'n geheel moet verdwijnen. En nu kom jij weer aanzetten met een verhaal over een veel kleinere overheid.

Goede discussie wel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141677106
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:22 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, dat afstraffen heeft geen enkele zin, want volgende bestuurders zitten nog steeds met dat wanproduct, dat ze niet zo maar af kunnen schaffen.
Welk wanproduct? Lage oplossingspercentages, die er al eeuwenlang zijn en in alle landen ?
Het is gewoon een gegeven, fact of life en niet te wijten aan bestuurders.
In theorie kan het wel hoor... politiebudget 3x zo hoog... dat is dus hogere oplossingspercentages.
Maar dat is meer macht voor de staat die je afwijst:

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:22 schreef Lyrebird het volgende:
Als een overheidsdienst niet werkt, dan plamuren we daar met nog meer belastinggeld een laag managers en maatregelen overheen, zonder dat dit het probleem oplost.


[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 29-06-2014 12:49:26 ]
pi_141677302
quote:
12s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:26 schreef Ryon het volgende:
In de 'echte wereld' willen wij ook een brandweer hebben ook als het ze een keer niet gelukt is om een huisje op tijd te blussen. Het is niet dat met het afschaffen van de brandweer ook branden verdwijnen.
Stropop. Je hoeft die brandweer niet af te schaffen.

De brandweer was van oorsprong een private onderneming, opgericht om de premies voor brandverzekeringen te drukken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141677389
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Stropop. Je hoeft die brandweer niet af te schaffen.
Vind jij. Andere 'libertariers' in dit topic willen de brandweer privatiseren/liberaliseren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141677484
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:52 schreef Lyrebird het volgende:

De brandweer was van oorsprong een private onderneming, opgericht om de premies voor brandverzekeringen te drukken.
Nonsens... speciale groepen die brand bestrijden zijn er al eeuwen geweest. In alle culturen.
Wel of niet betaald.... en dan meestal door overheden betaald.
pi_141677698
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:09 schreef Ryon het volgende:

Mocht een overheidsdienst niet voldoende functioneren dan is daar een bewindspersoon voor aansprakelijk. Als deze niet om kan gaan met de verantwoordelijkheid die hem door het volk is toebedeeld dan wordt deze daar politiek op afgerekend.
dat doet mij meteen denken aan The Wire :P
..///
pi_141677835
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welk wanproduct? Lage oplossingspercentages, die er al eeuwenlang zijn en in alle landen ?
quote:
Nog een cijfer. Het oplossingspercentage in Nederland is 15 procent, volgens de Tilburgse hoogleraar Van Kalmthout het laagste van West-Europa. De Nijmeegse rechtsgeleerde Tak heeft aangetoond dat dat percentage in de Duitse deelstaat Noord-rijn-Westfalen, met ongeveer evenveel inwoners als Nederland, drie maal zo hoog is. Oorzaak is volgens Tak de ondoelmatigheid en bureaucratische rompslomp bij de Nederlandse politie..
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 29 juni 2014 @ 13:27:07 #107
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141678082
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

[..]



Allemaal opgelost met de invoering van de nationale politie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141678266
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Allemaal opgelost met de invoering van de nationale politie.
Geloof jij het?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_141678296
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:33 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geloof jij het?
Veel duidelijker had hij zijn sarcasme niet kunnen maken volgens mij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141678730
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

[..]

Een enkele vergelijking met een Duitse regio is nikszeggend.
Je hebt natuurlijk geen cijfers met alle Europese landen. ? Ik heb die ook niet, maar ik neem aan dat jij wat uit je duim zuigt. Tenzij je die cijfers kunt overleggen. Tot dan.
Maar de oplossing van een heuse libertair is: politie afschaffen.
Das oerdom o|O
  zondag 29 juni 2014 @ 13:53:26 #111
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141678831
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 09:54 schreef Rurik het volgende:

[..]

Ok, dus iedereen kan die grondwet schrijven? Dan laat ik hem door Cees van der Staaij of Tanja Nijmeijer schrijven.
Het basisprincipe is volledige vrijheid die slechts wordt begrensd daar waar je die vrijheid neemt ten kostte van die zelfde vrijheid van een ander. Die vrijheden hoeven nergens opgeschreven te worden.

Als er een kleine overheid overblijft dan staat in die grondwet louter de taakomschrijving van de staat opdat je als individu in staat bent je tegen het collectief te verweren.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 13:54:26 #112
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141678857
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vind jij. Andere 'libertariers' in dit topic willen de brandweer privatiseren/liberaliseren.
En waarom ook niet?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141678892
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

Als er een kleine overheid overblijft dan staat in die grondwet louter de taakomschrijving van de staat opdat je als individu in staat bent je tegen het collectief te verweren.
En hoe wordt jou grondwet gemaakt dan ? Wie beslist de invoering daarvan?
En wat voor een libertaire staat wil je maken ? Ik neem aan dat je een dictatuur wilt, want je bent anti-democratie.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:57:06 #114
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141678945
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zou overheden ook zeker niet vrijpleiten op dat vlak. Echter, de logica 'als we de overheid afschaffen, dan wordt er niet meer vervuild', ontgaat mij nogal.
Dat is dan ook niet de stelling. Mijn stelling is dat de overheid de grootste vervuiler is. De gemeente Amsterdam baggert ook de grachten uit en dumpt het zwaar vervuilde slib in de Nieuwe Meer. Lekker goedkoop.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141679068
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 08:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Met afval storten in zee of uitstoten naar de lucht is het mooie juist dat je er per individuele storter niets van merkt voor het milieu. Voor hen is de troep laten lopen dus de meest efficiënte allocatie. Juist het algemeen belang vraagt om iets anders en duurders. Je bent dus aangewezen op het altruïsme van de afvalverwerker.
Alleen als je er van uit gaat dat alle vervuiling diffuus is. En dat is ze niet. Bovendien is het met diffuse binnen huidige staatsvormen ook een hels karwei (zo niet onmogelijk) om deze te bestrijden (ze is immers diffuus). De enige vorm die dat aan zou kunnen pakken is dat one-world concept. Gewoon één wereldregering die alles voor het zeggen heeft.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:01:15 #116
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141679083
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet de stelling. Mijn stelling is dat de overheid de grootste vervuiler is. De gemeente Amsterdam baggert ook de grachten uit en dumpt het zwaar vervuilde slib in de Nieuwe Meer. Lekker goedkoop.
Maar hoe komt die troep in de eerste plaats in de grachten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 juni 2014 @ 14:10:51 #117
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141679366
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En hoe wordt jou grondwet gemaakt dan ? Wie beslist de invoering daarvan?
En wat voor een libertaire staat wil je maken ? Ik neem aan dat je een dictatuur wilt, want je bent anti-democratie.
Ik ben een grote voorstander van democratie behalve daar waar die ingrijpt in mijn persoonlijke levenssfeer. Bijvoorbeeld door mij dwingend voor de schrijven hoe ik mijn kind moet opvoeden en moet laten onderwijzen. Hoe ik me moet verzekeren en waartegen.
Op kleine schaal is democratie een prima systeem. Werkt prima in een VVE, de voetbalclub of op wijkniveau.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141679539
Dus de overheid moet zich er niet mee bemoeien wanneer een ouder het nodig acht dat hij zijn of haar kind met een riem aftuigt wanneer deze zich heeft misdragen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 14:21:12 #119
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141679636
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:17 schreef Monolith het volgende:
Dus de overheid moet zich er niet mee bemoeien wanneer een ouder het nodig acht dat hij zijn of haar kind met een riem aftuigt wanneer deze zich heeft misdragen?
Inderdaad.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141679683
Het is maar in wat voor maatschappij je wilt leven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141679737
Wat is overigens het verschil tussen een willekeurig kind op straat een stomp in zijn gezicht geven omdat het zich misdraagt of dit achter de voordeur doen bij je eigen kind?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141679814
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:00 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Alleen als je er van uit gaat dat alle vervuiling diffuus is. En dat is ze niet. Bovendien is het met diffuse binnen huidige staatsvormen ook een hels karwei (zo niet onmogelijk) om deze te bestrijden (ze is immers diffuus). De enige vorm die dat aan zou kunnen pakken is dat one-world concept. Gewoon één wereldregering die alles voor het zeggen heeft.
Ik ga er niet van uit dat alle vervuiling diffuus is. Echter die diffuse vervuiling zie ik een 'libertarische' samenleving een veel groter probleem worden. Juist omdat we dat in moderne westerse landen nu met wet- en regelgeving wel redelijk goed opgepakt. Niet voor niets zijn rivieren, zeeën en lucht hier veel schoner geworden de afgelopen decennia.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:27:47 #123
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141679877
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:23 schreef Monolith het volgende:
Wat is overigens het verschil tussen een willekeurig kind op straat een stomp in zijn gezicht geven omdat het zich misdraagt of dit achter de voordeur doen bij je eigen kind?
Geen enkel. Het is beiden even fout.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141679885
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:23 schreef Monolith het volgende:
Wat is overigens het verschil tussen een willekeurig kind op straat een stomp in zijn gezicht geven omdat het zich misdraagt of dit achter de voordeur doen bij je eigen kind?
Je kind zal wel onder eigen bezit vallen. Daar mag je mee dien wat je wilt. -nee-

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2014 14:37:40 ]
pi_141679901
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Geen enkel. Het is beiden even fout.
Maar ik begrijp dat in jouw geval het één wel aangepakt zou moeten worden en het andere niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141679915
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ga er niet van uit dat alle vervuiling diffuus is. Echter die diffuse vervuiling zie ik een 'libertarische' samenleving een veel groter probleem worden. Juist omdat we dat in moderne westerse landen nu met wet- en regelgeving wel redelijk goed opgepakt. Niet voor niets zijn rivieren, zeeën en lucht hier veel schoner geworden de afgelopen decennia.
Ik zeg ook niet dat staten geen nuttig werk hebben gedaan, maar ik geloof dat private eigenaren dat (minstens) net zo goed zouden doen. Private eigenaren hebben net als publiekrechtelijke rechtspersonen baat bij het gunstig onderhouden van hun eigendom.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:30:16 #127
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141679956
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar ik begrijp dat in jouw geval het één wel aangepakt zou moeten worden en het andere niet.
Het moet beiden worden aangepakt. Alleen de vraag is of het een taak voor de staat is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141680013
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:28 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat staten geen nuttig werk hebben gedaan, maar ik geloof dat private eigenaren dat (minstens) net zo goed zouden doen. Private eigenaren hebben net als publiekrechtelijke rechtspersonen baat bij het gunstig onderhouden van hun eigendom.
Maar hoe gaan die dan dergelijke diffuse verontreiniging aanpakken?
pi_141680034
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het moet beiden worden aangepakt. Alleen de vraag is of het een taak voor de staat is.
wie gaat het dan wel aanpakken?
pi_141680044
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar hoe gaan die dan dergelijke diffuse verontreiniging aanpakken?
Binnen hun eigen invloedssfeer. Net zoals huidige staten doen.
pi_141680075
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het moet beiden worden aangepakt. Alleen de vraag is of het een taak voor de staat is.
Ik dacht dat jij een overheid voorstond die handhaving in haar takenpakket had. Maar dat was het punt niet zo zeer. Het gaat meer om het feit dat 'de overheid mag zich niet bemoeien met de opvoeding' conflicteert met de rol van het garanderen van de 'vrijheden' van het individu wanneer het zaken als mishandeling betreft.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141680319
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij een overheid voorstond die handhaving in haar takenpakket had. Maar dat was het punt niet zo zeer. Het gaat meer om het feit dat 'de overheid mag zich niet bemoeien met de opvoeding' conflicteert met de rol van het garanderen van de 'vrijheden' van het individu wanneer het zaken als mishandeling betreft.
:D
pi_141680459
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:32 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Binnen hun eigen invloedssfeer. Net zoals huidige staten doen.
Nee, dat is niet zoals de huidige staten dat doen. Die maken daar in groter verband afspraken over, die niet bepaald voor alle deelnemers gunstig zijn. De Duitsers of Fransen hebben er weinig aan dat bij ons de Noordzee en Maas schoner worden omdat zij minder lozen op de Maas. Je bent dan dus aangewezen op het altruïsme van de libertarische clubjes. Waarom zouden die hun eigen belang schaden?
  zondag 29 juni 2014 @ 14:52:39 #134
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141680587
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij een overheid voorstond die handhaving in haar takenpakket had. Maar dat was het punt niet zo zeer. Het gaat meer om het feit dat 'de overheid mag zich niet bemoeien met de opvoeding' conflicteert met de rol van het garanderen van de 'vrijheden' van het individu wanneer het zaken als mishandeling betreft.
Mishandeling en opvoeding hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken. Neem dat aan van een ervaringsdeskundige. Nee ik mishandel niet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141680601
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zoals de huidige staten dat doen. Die maken daar in groter verband afspraken over,
Dat kunnen private partijen dus ook prima zelf afspreken. Uiteindelijk kunnen ook staten slechts wederkerig afspraken maken over wat zij doen binnen hun eigen invloedssfeer.

quote:
Waarom zouden die hun eigen belang schaden?
Om dezelfde redenen dat staten dat doen.
pi_141680643
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:53 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat kunnen private partijen dus ook prima zelf afspreken. Uiteindelijk kunnen ook staten slechts wederkerig afspraken maken over wat zij doen binnen hun eigen invloedssfeer.

[..]

Om dezelfde redenen dat staten dat doen.
Toch wat te makkelijk hoor als uitvlucht dit. Waarom zouden die gemeenschappen bewust de concurrentiepositie van hun deelnemers schaden en de belangen van hun aandeelhouders benadelen?
pi_141680667
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Inderdaad.
Met deze stelling schend je de vrijheden van het individu.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:56:50 #138
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141680681
quote:
2s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch wat te makkelijk hoor als uitvlucht dit. Waarom zouden die gemeenschappen bewust de concurrentiepositie van hun deelnemers schaden en de belangen van hun aandeelhouders benadelen?
Je beseft dat je nu argumenteert tegen de staat?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141680698
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mishandeling en opvoeding hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken. Neem dat aan van een ervaringsdeskundige. Nee ik mishandel niet.
Hoho, het gaat er niet om wat jij de juiste manier vindt om op te voeden. Opvoeding bevat praktisch altijd een element van tuchtiging / correctie.
Dat kan op allerlei manieren. Bij fysieke tuchtiging gaat het al snel richting mishandeling.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141680707
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mishandeling en opvoeding hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken. Neem dat aan van een ervaringsdeskundige. Nee ik mishandel niet.
Ohhhh wie heeft wat dan zelf ervaren?
Er zijn zat voorbeelden van kinderen die mishandeld worden door hun ouders. Ontken je dat ?
pi_141680718
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je beseft dat je nu argumenteert tegen de staat?
Neuh. Maar ga je ook in op de punten die ik aangeef? Want dit gedoe van lastige zaken ontwijken of wegwuiven is wat sneu.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:59:59 #142
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141680760
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Met deze stelling schend je de vrijheden van het individu.
Zeker niet. Mishandeling is een misdaad en dient als zodanig behandeld te worden. Heeft met opvoeding niets te maken. Een instantie als Jeugdzorg is net zo schadelijk als die mishandeling.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141680772
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zeker niet. Mishandeling is een misdaad en dient als zodanig behandeld te worden. Heeft met opvoeding niets te maken. Een instantie als Jeugdzorg is net zo schadelijk als die mishandeling.
Wie bepaalt in jouw model dat dit een misdaad is?
pi_141680796
quote:
2s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch wat te makkelijk hoor als uitvlucht dit. Waarom zouden die gemeenschappen bewust de concurrentiepositie van hun deelnemers schaden en de belangen van hun aandeelhouders benadelen?
Mogelijk als onderdeel van een bredere overeenkomst? Om goodwill te kweken? Omdat je toevallig meent te verdienen aan een maatschap dat fantastische roetfilters fabriceert? Omdat een lagere visstand hogere prijzen betekent?

Mogelijkheden zat. Hetzelfde als staten die bewust hun belastingbetalers benadelen in overeenkomsten die voor de staat als geheel nadelig zijn, in jouw woorden, dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2014 15:02:00 ]
  zondag 29 juni 2014 @ 15:01:34 #145
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141680798
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ohhhh wie heeft wat dan zelf ervaren?
Er zijn zat voorbeelden van kinderen die mishandeld worden door hun ouders. Ontken je dat ?
Zeker niet. Mijn moeder werkte zich in het zweet om me af te tuigen. Zo rond mijn 10e is dat gestopt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 15:02:07 #146
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141680815
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie bepaalt in jouw model dat dit een misdaad is?
Het NAP.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141680893
Beste Tiger, ik ben nog steeds benieuwd waarom vervuiling zou verdwijnen als de overheid wordt opgedoekt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 juni 2014 @ 15:06:14 #148
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141680942
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:28 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat staten geen nuttig werk hebben gedaan, maar ik geloof dat private eigenaren dat (minstens) net zo goed zouden doen. Private eigenaren hebben net als publiekrechtelijke rechtspersonen baat bij het gunstig onderhouden van hun eigendom.
Natuurlijk niet. Ik woon toch niet in mijn bedrijf? En ik woon zeker niet in mijn oceaan die ik volstort met chemisch en radioactief afval zodat ik miljardair word.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141680991
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zeker niet. Mishandeling is een misdaad en dient als zodanig behandeld te worden. Heeft met opvoeding niets te maken. Een instantie als Jeugdzorg is net zo schadelijk als die mishandeling.
Wat is er in vredesnaam schadelijk aan de Jeugdzorg?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141680995
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Ik woon toch niet in mijn bedrijf? En ik woon zeker niet in mijn oceaan die ik volstort met chemisch en radioactief afval zodat ik miljardair word.
Nee, maar het is jouw eigendom, dus het behoort tot jouw vermogen. Dat volstorten met afval zou een gigantische mindering op de waarde daarvan vormen.

Het is een beetje zo'n "En dan koop ik de hele planeet op en maak ik hem kapot" redenering.
pi_141681035
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Ik woon toch niet in mijn bedrijf? En ik woon zeker niet in mijn oceaan die ik volstort met chemisch en radioactief afval zodat ik miljardair word.
Bijna kinderlijk naïef, die Pokkelmans.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 juni 2014 @ 15:09:20 #152
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681046
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat is er in vredesnaam schadelijk aan de Jeugdzorg?
Het middel is erger dan de kwaal.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141681073
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:07 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee, maar het is jouw eigendom, dus het behoort tot jouw vermogen. Dat volstorten met afval zou een gigantische mindering op de waarde daarvan vormen.

Het is een beetje zo'n "En dan koop ik de hele planeet op en maak ik hem kapot" redenering.
Volgens deze redenering zou vervuiling nu ook niet kunnen bestaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681097
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het middel is erger dan de kwaal.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat is precies schadelijk aan de Jeugdzorg?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681119
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Volgens deze redenering zou vervuiling nu ook niet kunnen bestaan.
Nee dat zeg ik niet. Ik heb gesteld dat, aangezien ruimte voor afval door particuliere eigenaren beschikbaar moet worden gesteld, en er een marktwerking is, de afval beter gealloceerd zal worden.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:12:20 #156
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141681143
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:01 schreef Pokkelmans het volgende:

Omdat een lagere visstand hogere prijzen betekent?

Dus voor een visser is het gunstig als fabrieken het water vervuilen zodat de vissen dood gaan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141681154
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:07 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee, maar het is jouw eigendom, dus het behoort tot jouw vermogen. Dat volstorten met afval zou een gigantische mindering op de waarde daarvan vormen.

Het is een beetje zo'n "En dan koop ik de hele planeet op en maak ik hem kapot" redenering.
'Ja ik heb hem toch gekocht?'
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141681156
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus voor een visser is het gunstig als fabrieken het water vervuilen zodat de vissen dood gaan?
Net zo min als dat het voor een schaapsherder gunstig is dat zijn kudde wordt aangevreten door wolven.
pi_141681170
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

'Ja ik heb hem toch gekocht?'
Maak dan de planeet van iemand anders kapot. Dit is een beetje schijten in je eigen soep.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:14:05 #160
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141681189
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:07 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee, maar het is jouw eigendom, dus het behoort tot jouw vermogen. Dat volstorten met afval zou een gigantische mindering op de waarde daarvan vormen.
Wat maakt dat nou uit? Die oceaan is verder waardeloos voor mij, behalve om afval in te storten.
quote:
Het is een beetje zo'n "En dan koop ik de hele planeet op en maak ik hem kapot" redenering.
Dat is het precies. Als ik daar nou voordeel bij denk te hebben?

Ik kweek bomen en zet alle andere bomen in de fik om de prijs op te drijven.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141681196
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Ik heb gesteld dat, aangezien ruimte voor afval door particuliere eigenaren beschikbaar moet worden gesteld, en er een marktwerking is, de afval beter gealloceerd zal worden.
Als het goedkoper is om je afval ergens te dumpen, wat weerhoudt een bedrijf dan dat te doen?

Heel schattig hoor, die Kumbaya-instelling van je, maar je moet niet doen alsof bedrijven wereldverbeteraars zijn die altijd het beste met alles en iedereen voor hebben. Het gaat uiteindelijk om de centen en daar moet alles voor wijken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 juni 2014 @ 15:14:45 #162
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681210
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
Beste Tiger, ik ben nog steeds benieuwd waarom vervuiling zou verdwijnen als de overheid wordt opgedoekt.
Omdat je er altijd een private eigenaar mee benadeeld. 100% uitbannen is onmogelijk maar als journalisten hun werk weer serieus gaan nemen en het publiek wijzen op wie de vervuilers zijn dan kan Men via een kopers boycot verbeteringen afdwingen. Moedwillig vervuilen is een daad van agressie. Iedere bestuurder hoofdelijk aansprakelijk maken voor de misdaden van het bedrijf wat hij leidt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 15:14:57 #163
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141681220
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Ik heb gesteld dat, aangezien ruimte voor afval door particuliere eigenaren beschikbaar moet worden gesteld, en er een marktwerking is, de afval beter gealloceerd zal worden.
Ik heb genoeg ruimte in mijn oceaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 juni 2014 @ 15:15:26 #164
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141681236
quote:
15s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Net zo min als dat het voor een schaapsherder gunstig is dat zijn kudde wordt aangevreten door wolven.
Maar dat drijft de prijs lekker op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141681242
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maak dan de planeet van iemand anders kapot. Dit is een beetje schijten in je eigen soep.
Nu gebeurt dat toch ook? Of worden bedrijven daartoe gedwongen door overheden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681265
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maak dan de planeet van iemand anders kapot. Dit is een beetje schijten in je eigen soep.
Je kent duidelijk je klassiekers niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 15:16:16 #167
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141681274
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:13 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maak dan de planeet van iemand anders kapot. Dit is een beetje schijten in je eigen soep.
Als de soep niet meer lekker is stop ik met eten. Nog steeds je planeet naar de klote.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 juni 2014 @ 15:17:28 #168
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681307
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat is precies schadelijk aan de Jeugdzorg?
Lees mijn vorige antwoord. Professionele hulpverlening op die manier is bet slechtste wat de staat heeft voortgebracht. Problematiek in het gezin is een taak voor de directe omgeving.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141681311
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat je er altijd een private eigenaar mee benadeeld. 100% uitbannen is onmogelijk maar als journalisten hun werk weer serieus gaan nemen en het publiek wijzen op wie de vervuilers zijn dan kan Men via een kopers boycot verbeteringen afdwingen. Moedwillig vervuilen is een daad van agressie. Iedere bestuurder hoofdelijk aansprakelijk maken voor de misdaden van het bedrijf wat hij leidt.
Wie wordt benadeeld? Wiens eigendom is de oceaan?

Trouwens, in jouw Libertopia bestaan er toch geen grootgrondbezitters. Dat schreef je laatst immers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681358
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Lees mijn vorige antwoord. Professionele hulpverlening op die manier is bet slechtste wat de staat heeft voortgebracht. Problematiek in het gezin is een taak voor de directe omgeving.
Blablablabla holle kreten.

Waarom is het slecht?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681365
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Lees mijn vorige antwoord. Professionele hulpverlening op die manier is bet slechtste wat de staat heeft voortgebracht. Problematiek in het gezin is een taak voor de directe omgeving.
Dat klinkt heel schattig maar zo werkt het in de praktijk vaak niet natuurlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 15:19:18 #172
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681370
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nu gebeurt dat toch ook? Of worden bedrijven daartoe gedwongen door overheden?
Indirect wel. Dat is de enige partij die koste wat kost de economie altijd wil laten groeien.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141681375
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:10 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben een grote voorstander van democratie behalve daar waar die ingrijpt in mijn persoonlijke levenssfeer. Bijvoorbeeld door mij dwingend voor de schrijven hoe ik mijn kind moet opvoeden en moet laten onderwijzen. Hoe ik me moet verzekeren en waartegen.
Op kleine schaal is democratie een prima systeem. Werkt prima in een VVE, de voetbalclub of op wijkniveau.
Dus je bent tegen een democratische staat ?
Zeg dat dan gewoon rechtuit.
En jouw idee van een nachtwakersstaatje is , dat het een dictatuur moet zijn.?
Die indruk geef je wel dus, maar je zegt het niet gewoon eerlijk.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:20:27 #174
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681402
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat klinkt heel schattig maar zo werkt het in de praktijk vaak niet natuurlijk.
Niet met een staat die zoiets als jeugdzorg uitbraakt. Participeren is jaren verboden geweest.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141681418
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Indirect wel. Dat is de enige partij die koste wat kost de economie altijd wil laten groeien.
Heel anders dan bedrijven, die niets geven om economische groei.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681446
Vrije pers kan trouwens nooit bestaan in Libertopia.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681460
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat maakt dat nou uit? Die oceaan is verder waardeloos voor mij, behalve om afval in te storten.
Je mag ook helemaal zelf weten wat jij met je eigendom doet. Wie weet krijg je als afvalverwerker bij je aankoop van de gehele oceaan ook wel een uitgeholde vulkaan om dienst te doen als Evil HQ.

quote:
[..]

Dat is het precies. Als ik daar nou voordeel bij denk te hebben?
Dat is je goed recht. Ik acht het alleen hoogst onwaarschijnlijk dat iedereen hun grond aan jou zal verkopen. Net zoals met de oceaan.

quote:
Ik kweek bomen en zet alle andere bomen in de fik om de prijs op te drijven.
Waarom verkoop je de bomen niet in plaats van aan vermogensvernietiging te doen?
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als het goedkoper is om je afval ergens te dumpen, wat weerhoudt een bedrijf dan dat te doen?
Het feit dat het nog steeds niet is toegestaan om eigendom van anderen te vervuilen.

Als je als bedrijf X twee percelen tot je beschikking hebt om afval op te dumpen, zal je dat willen doen op het perceel dat de minste economische waarde heeft, zodat er zo min mogelijk waarde verloren gaat. Ook zal je zo efficiënt mogelijk willen dumpen: hoe minder je het vervuilt, hoe minder van je vermogen onder een laag afval gebukt gaat, en alles dat hergebruikt kan worden zal zoveel mogelijk hergebruikt worden. Dat is kortgezegd wat ik bedoel met die optimale allocatie.

In een libertarische samenleving zal je private vuilnisbelten hebben. Aangezien zij ook grond hebben moeten kopen, zal je de beste concurrentiepositie hebben als je grond relatief goedkoop is geweest, en er dus relatief weinig vermogen verloren is gegaan. Ook zal je efficiënter afval kunnen verwerken, en dus zo min mogelijk moeten dumpen als je sorteert, eventueel hergebruikt. Zo stel ik het me op grotere schaal voor.

quote:
Heel schattig hoor, die Kumbaya-instelling van je, maar je moet niet doen alsof bedrijven wereldverbeteraars zijn die altijd het beste met alles en iedereen voor hebben. Het gaat uiteindelijk om de centen en daar moet alles voor wijken.
Dus ook de kwaadaardige "muhahaha, we gaan het in ons natuurpark dumpen!"-plannen. Dat levert helaas een hoop gederfde inkomsten op.
pi_141681510
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Niet met een staat die zoiets als jeugdzorg uitbraakt. Participeren is jaren verboden geweest.
Ik ken het riedeltje over de overheid die alles kapotmaakt en het afschaffen dat magischerwijs gaat leiden tot een zelfbewuste, verantwoordelijke samenleving waarin individuen braaf alles in hun omgeving oplossen, maar sociale problematiek is wel wat complexer dan dat.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 15:23:23 #179
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681513
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus je bent tegen een democratische staat ?
Zeg dat dan gewoon rechtuit.
En jouw idee van een nachtwakersstaatje is , dat het een dictatuur moet zijn.?
Die indruk geef je wel dus, maar je zegt het niet gewoon eerlijk.
Is het niet kunnen of niet willen begrijpen? Democratie is prima maar moet zich beperken tot het regelen van een paar praktische zaken. Het meeste wat de staat nu doet hoort daar niet bij.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 15:24:01 #180
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141681534
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ken het riedeltje over de overheid die alles kapotmaakt en het afschaffen dat magischerwijs gaat leiden tot een zelfbewuste, verantwoordelijke samenleving waarin individuen braaf alles in hun omgeving oplossen, maar sociale problematiek is wel wat complexer dan dat.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141681559
Zoals al zo vaak gezegd is een democratie zonder enig mandaat natuurlijk nauwelijks een democratie te noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141681581
Waarom zou het dumpen van afval inkomstenderving betekenen? Je kunt als bedrijf gewoon een stuk grond kopen en dat volpompen met afval. Kan me voorstellen dat dat goedkoper is dan alles netjes scheiden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141681955
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:01 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Mogelijk als onderdeel van een bredere overeenkomst? Om goodwill te kweken? Omdat je toevallig meent te verdienen aan een maatschap dat fantastische roetfilters fabriceert? Omdat een lagere visstand hogere prijzen betekent?

Mogelijkheden zat. Hetzelfde als staten die bewust hun belastingbetalers benadelen in overeenkomsten die voor de staat als geheel nadelig zijn, in jouw woorden, dus.
Ik vind het wel een zeer dappere stelling. Zeker in een verarmende maatschappij zoiets doen en daar breed draagvlak voor krijgen.
pi_141681978
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het NAP.
Wie bepaalt wat dat inhoudt? Want dit is weer loze praat.
pi_141681992
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Is het niet kunnen of niet willen begrijpen? Democratie is prima maar moet zich beperken tot het regelen van een paar praktische zaken. Het meeste wat de staat nu doet hoort daar niet bij.
Je bent niet duidelijk... Laten we zeggen dat je wel voor een democratische staat bent, maar de grondwet gebaseerd op jouw visie moet dictatoriaal ingevoerd worden . Dat suggereerde je in een vorig topic 'Men mocht er niet over stemmen.
Jouw idee van kindermishandeling toelaten is natuurlijk ontzettend fout. Jouw individuele rechten als vader zijn niet belangrijker dan de rechten van het kind. Als je het voorbeeld van jezelf als vader gebruikt is het zwaar egocentrisch .

Overigens zal geen enkel volk het mishandelen van kinderen wettelijk toelaten. Men zal altijd willen dat de overheid dat verbied. Hoe dan ook zullen politici wetten willen maken , om mishandeling te verbieden. En dat wordt dus niet toegestaan door jouw zgn vrijheidsgevende grondwet .
Dat is je bedoeling toch ?

[ Bericht 13% gewijzigd door Bluesdude op 29-06-2014 15:51:32 ]
pi_141682034
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
Beste Tiger, ik ben nog steeds benieuwd waarom vervuiling zou verdwijnen als de overheid wordt opgedoekt.
Magisch en uit het niets worden bedrijven dan volledig altruïstisch, de markt levert het gewoon. Kinderlijk naïef weer, of een methode om maar geen vraagtekens bij het eigen geloof te hoeven stellen?
pi_141682100
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:11 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Ik heb gesteld dat, aangezien ruimte voor afval door particuliere eigenaren beschikbaar moet worden gesteld, en er een marktwerking is, de afval beter gealloceerd zal worden.
De beste allocatie voor een vervuiling is zijn troep gewoon in een rivier of de lucht storten. Maar dat zouden ze plots volledig altruïstisch naast zich neerleggen. Snap je zelf wel hoe krom je stellingen zijn?
pi_141682139
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus voor een visser is het gunstig als fabrieken het water vervuilen zodat de vissen dood gaan?
Voor de visser is meer vervuiling juist gunstiger. Vermesting van de zee zorgt voor meer biomassa :P
pi_141682195
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
Vrije pers kan trouwens nooit bestaan in Libertopia.
Het is dan ook niet de bedoeling dat er kritische vragen bij het geloof gesteld worden. Daarom moet onderwijs waarbij kinderen leen kritisch na te denken ook worden afgeschaft. Thuis uit de eigen bijbel onderwezen worden is altijd beter.
pi_141682225
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ken het riedeltje over de overheid die alles kapotmaakt en het afschaffen dat magischerwijs gaat leiden tot een zelfbewuste, verantwoordelijke samenleving waarin individuen braaf alles in hun omgeving oplossen, maar sociale problematiek is wel wat complexer dan dat.
Evenals milieuvervuiling. Maar geloof niet dat men zo kritisch naar de eigen ideologie durft te kijken.
pi_141682238
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het basisprincipe is volledige vrijheid die slechts wordt begrensd daar waar je die vrijheid neemt ten kostte van die zelfde vrijheid van een ander. Die vrijheden hoeven nergens opgeschreven te worden.

Als er een kleine overheid overblijft dan staat in die grondwet louter de taakomschrijving van de staat opdat je als individu in staat bent je tegen het collectief te verweren.
"Wie bepaalt de wetten?"
"De wetten worden beperkt door de grondwet."
"Wie bepaalt de grondwet?"
"Ja daar komt louter de taakomschrijving van de overheid te staan"
"Wie bepaalt die taakomschrijving?"

8)7 Zo kunnen we wel even doorgaan.
pi_141682298
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:45 schreef Rurik het volgende:

[..]

"Wie bepaalt de wetten?"
"De wetten worden beperkt door de grondwet."
"Wie bepaalt de grondwet?"
"Ja daar komt louter de taakomschrijving van de overheid te staan"
"Wie bepaalt die taakomschrijving?"

8)7 Zo kunnen we wel even doorgaan.
Wees gerust, concrete antwoorden ga je niet krijgen.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:48:31 #193
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141682335
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie wordt benadeeld? Wiens eigendom is de oceaan?
Van mij! :(
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141682493
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De beste allocatie voor een vervuiling is zijn troep gewoon in een rivier of de lucht storten. Maar dat zouden ze plots volledig altruïstisch naast zich neerleggen.
Kun je dat ook beargumenteren?
  zondag 29 juni 2014 @ 15:53:26 #195
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141682513
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:22 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je mag ook helemaal zelf weten wat jij met je eigendom doet. Wie weet krijg je als afvalverwerker bij je aankoop van de gehele oceaan ook wel een uitgeholde vulkaan om dienst te doen als Evil HQ.

[..]

Dat is je goed recht. Ik acht het alleen hoogst onwaarschijnlijk dat iedereen hun grond aan jou zal verkopen. Net zoals met de oceaan.

[..]
Nee, hoor. Ik betaal er gewoon voor.
quote:
Waarom verkoop je de bomen niet in plaats van aan vermogensvernietiging te doen?

[..]
Omdat die bomen te weinig opbrengen. Pas als ze schaars zijn....
quote:
Het feit dat het nog steeds niet is toegestaan om eigendom van anderen te vervuilen.

Als je als bedrijf X twee percelen tot je beschikking hebt om afval op te dumpen, zal je dat willen doen op het perceel dat de minste economische waarde heeft, zodat er zo min mogelijk waarde verloren gaat. Ook zal je zo efficiënt mogelijk willen dumpen: hoe minder je het vervuilt, hoe minder van je vermogen onder een laag afval gebukt gaat, en alles dat hergebruikt kan worden zal zoveel mogelijk hergebruikt worden. Dat is kortgezegd wat ik bedoel met die optimale allocatie.
Blablabla. Afval dumpen in mijn core-business. Daar verdien ik geld mee. De restwaarde van mijn land of oceaan zal me worst zijn.
quote:
In een libertarische samenleving zal je private vuilnisbelten hebben. Aangezien zij ook grond hebben moeten kopen, zal je de beste concurrentiepositie hebben als je grond relatief goedkoop is geweest, en er dus relatief weinig vermogen verloren is gegaan. Ook zal je efficiënter afval kunnen verwerken, en dus zo min mogelijk moeten dumpen als je sorteert, eventueel hergebruikt. Zo stel ik het me op grotere schaal voor.

[..]
Dumpen in mijn oceaan is natuurlijk het goedkoopst. Ik voel een monopoly aankomen :9
quote:
Dus ook de kwaadaardige "muhahaha, we gaan het in ons natuurpark dumpen!"-plannen. Dat levert helaas een hoop gederfde inkomsten op.
Fictieve inkomsten. Mijn core-business is vuil dumpen. En zolang ik daarmee miljardair word, ben ik tevreden.

Jouw theoretische economische gewauwel telt misschien op de langere termijn, maar daar heb ik toch niks mee te maken? Ik leef maar 80 jaar.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 juni 2014 @ 15:55:05 #196
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141682566
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor de visser is meer vervuiling juist gunstiger. Vermesting van de zee zorgt voor meer biomassa :P
Dat is alleen zo met fosfaten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141682625
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, hoor. Ik betaal er gewoon voor.

[..]

Omdat die bomen te weinig opbrengen. Pas als ze schaars zijn....

[..]

Blablabla. Afval dumpen in mijn core-business. Daar verdien ik geld mee. De restwaarde van mijn land of oceaan zal me worst zijn.

[..]

Dumpen in mijn oceaan is natuurlijk het goedkoopst. Ik voel een monopoly aankomen :9

[..]

Fictieve inkomsten. Mijn core-business is vuil dumpen. En zolang ik daarmee miljardair word, ben ik tevreden.

Jouw theoretische economische gewauwel telt misschien op de langere termijn, maar daar heb ik toch niks mee te maken? Ik leef maar 80 jaar.
Fantastisch businessmodel. Veel succes er mee.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:57:36 #198
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141682651
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Fantastisch businessmodel. Veel succes er mee.
Dank je, dat komt helemaal goed.

Met mij dan, niet met de oceaan of het libertarisme.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141682765
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie bepaalt wat dat inhoudt? Want dit is weer loze praat.
En vooral hoe het in praktijk uitpakt ... Want wie begonnen is met het initiëren van geweld, dat is op een schoolplein al een probleem om vast te stellen, laat staan in de maatschappij.

En wat is "geweld"? Bestaat er ook psychisch geweld? Mag je mensen reclames laten zien waarmee je ze kan beïnvloeden? Is drugs in een ijsje stoppen om mensen te manipuleren een vorm van vergiftiging of is het gewoon eigen verantwoordelijkheid dat je alleen ijsjes mag kopen bij ijscowagens met een bepaald keurmerk?
pi_141682880
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:52 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Kun je dat ook beargumenteren?
Zoals ik al eerder heb aangegeven is voor een vervuiler gewoon lekker uitstoten in de lucht, een rivier of de zee de goedkoopste manier om van je troep af te komen. Afvalstoffen zuiveren is duur, die stap over kunnen slaan is financieel heel aantrekkelijk en van die vervuiling heb je toch niet direct last als degene die het uitstoot. Dan moet je dus gedwongen worden om die uitstoot te beperken. De ervaring leert dat dit hier in het westen goed heeft gewerkt. Maar als die plicht wegvalt is weer vrolijk gaan vervuilen financieel veel en veel aantrekkelijker. Daar met zijn allen vrijwillig van afwijken vraagt nogal wat altruïsme.
pi_141682938
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:00 schreef Rurik het volgende:

[..]

En vooral hoe het in praktijk uitpakt ... Want wie begonnen is met het initiëren van geweld, dat is op een schoolplein al een probleem om vast te stellen, laat staan in de maatschappij.

En wat is "geweld"? Bestaat er ook psychisch geweld? Mag je mensen reclames laten zien waarmee je ze kan beïnvloeden? Is drugs in een ijsje stoppen om mensen te manipuleren een vorm van vergiftiging of is het gewoon eigen verantwoordelijkheid dat je alleen ijsjes mag kopen bij ijscowagens met een bepaald keurmerk?
En is autorijden met bijbehorende vervuiling ook geweld wat verboden zou moeten zijn?
pi_141683060
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder heb aangegeven is voor een vervuiler gewoon lekker uitstoten in de lucht, een rivier of de zee de goedkoopste manier om van je troep af te komen. Afvalstoffen zuiveren is duur, die stap over kunnen slaan is financieel heel aantrekkelijk en van die vervuiling heb je toch niet direct last als degene die het uitstoot. Dan moet je dus gedwongen worden om die uitstoot te beperken. De ervaring leert dat dit hier in het westen goed heeft gewerkt. Maar als die plicht wegvalt is weer vrolijk gaan vervuilen financieel veel en veel aantrekkelijker. Daar met zijn allen vrijwillig van afwijken vraagt nogal wat altruïsme.
Ik heb daar tegenovergesteld dat je ook in een libertarische samenleving enkel je eigen eigendom mag vervuilen (of een overeenkomst weet te sluiten met iemand die zijn eigendom daar beschikbaar voor wil stellen.

Door de marktwerking zul je deze stortplaatsen aantreffen op plaatsen die al relatief weinig economische waarde hebben.

Omdat de vermogensschade, of je nu betaalt aan iemand die zijn grond beschikbaar stelt, of de waardevermindering op je eigen eigendom neemt, afhankelijk is van de aard en omvang van de vervuiling is het het meest gunstige om deze zo beperkt mogelijk te houden.

Kortom: het gewoon maar dumpen van zooi zal een weinig levensvatbaar businessmodel zijn.
pi_141683173
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:08 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Door de marktwerking zul je deze stortplaatsen aantreffen op plaatsen die al relatief weinig economische waarde hebben.
ok, gewoon al je kernafval in een sloppenwijk flikkeren dus
pi_141683247
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:11 schreef Rurik het volgende:

[..]

ok, gewoon al je kernafval in een sloppenwijk flikkeren dus
Die zijn vaak nog gebouwd op grond dat een redelijke economische waarde vertegenwoordigt. Dicht bij de stad, bevolkt... Ik kan me voorstellen dat je goedkoper aan een hectare woestijn kan komen. Maar als jij liever de inwoners van een sloppenwijk uitkoopt...
pi_141683347
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Magisch en uit het niets worden bedrijven dan volledig altruïstisch, de markt levert het gewoon.
Nee joh, dat gebeurt toch alleen met overheden?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141683565
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee joh, dat gebeurt toch alleen met overheden?
Daarmee is het al niet eenvoudig om afspraken te maken in groter verband om milieuvervuiling terug te dringen. Gesteld wordt echter dat dit zonder overheden eenvoudiger en beter zou worden. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, kan jij dat misschien wel uitleggen?
pi_141683667
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:08 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik heb daar tegenovergesteld dat je ook in een libertarische samenleving enkel je eigen eigendom mag vervuilen (of een overeenkomst weet te sluiten met iemand die zijn eigendom daar beschikbaar voor wil stellen.
Wie is de eigenaar van de atmosfeer boven je? Wie bezit het totale afvoergebied van een rivier? Wie bezit de gehele oceaan?

quote:
Door de marktwerking zul je deze stortplaatsen aantreffen op plaatsen die al relatief weinig economische waarde hebben.

Omdat de vermogensschade, of je nu betaalt aan iemand die zijn grond beschikbaar stelt, of de waardevermindering op je eigen eigendom neemt, afhankelijk is van de aard en omvang van de vervuiling is het het meest gunstige om deze zo beperkt mogelijk te houden.

Kortom: het gewoon maar dumpen van zooi zal een weinig levensvatbaar businessmodel zijn.
Nonsens, je afval de lucht, een rivier of de oceaan in laten stromen is juist veel goedkoper dan allerlei dure filters moeten installeren.
pi_141683772
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie is de eigenaar van de atmosfeer boven je? Wie bezit het totale afvoergebied van een rivier? Wie bezit de gehele oceaan?
Dat kunnen meerdere eigenaren zijn. Net zoals meerdere soevereine staten dat nu kunnen zijn.

quote:
[..]

Nonsens, je afval de lucht, een rivier of de oceaan in laten stromen is juist veel goedkoper dan allerlei dure filters moeten installeren.
Dat is dus afhankelijk van de vermogensschade die je in beide gevallen oploopt. Bij beperkte schade voor de omgeving zal het ongetwijfeld goedkoper zijn gewoon te lozen. Maar zodra het significant is kan de aanschaf van filters opwegen tegen de vermogensschade die niet-filteren op je eigendom uitoefent.
pi_141683971
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Dat kunnen meerdere eigenaren zijn. Net zoals meerdere soevereine staten dat nu kunnen zijn.

[..]
Aha, dus de gehele atmosfeer is in jouw ideale wereld verkocht? Bijzonder weer :).

Maar goed, in het kader van de diffuse verontreiniging zit je daar juist met de ellende dat het verschillende kanten op kan stromen en dat heel lastig te bepalen is welke vervuiling van wie afkomstig is.
Daarom is dit juist complexe materie en vind ik je stellingen weer erg dapper :).
quote:
Dat is dus afhankelijk van de vermogensschade die je in beide gevallen oploopt. Bij beperkte schade voor de omgeving zal het ongetwijfeld goedkoper zijn gewoon te lozen. Maar zodra het significant is kan de aanschaf van filters opwegen tegen de vermogensschade die niet-filteren op je eigendom uitoefent.
Ok, dus die afspraken tegen vervuiling zullen dus toch niet gemaakt worden? Immers waarom zouden al die libertarische clubjes gezellig altruïstisch worden als dit ze veel geld kost :)?
pi_141684054
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, dus de gehele atmosfeer is in jouw ideale wereld verkocht? Bijzonder weer :).

Maar goed, in het kader van de diffuse verontreiniging zit je daar juist met de ellende dat het verschillende kanten op kan stromen en dat heel lastig te bepalen is welke vervuiling van wie afkomstig is.
Daarom is dit juist complexe materie en vind ik je stellingen weer erg dapper :).
Zoals ik al zei is de enige overheidsvorm die dat aan kan pakken één wereldoverheid. Bij geografisch beperkte staten en overheden heb je altijd hetzelfde probleem als bij private eigenaren, met dezelfde oplossingen als waar nu mee wordt gewerkt.

quote:
[..]

Ok, dus die afspraken tegen vervuiling zullen dus toch niet gemaakt worden? Immers waarom zouden al die libertarische clubjes gezellig altruïstisch worden als dit ze veel geld kost :)?
Waarom zouden overheden dat doen?
pi_141684139
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarmee is het al niet eenvoudig om afspraken te maken in groter verband om milieuvervuiling terug te dringen. Gesteld wordt echter dat dit zonder overheden eenvoudiger en beter zou worden. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, kan jij dat misschien wel uitleggen?
Hoe helpt geweld hierbij?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141684341
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:30 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Zoals ik al zei is de enige overheidsvorm die dat aan kan pakken één wereldoverheid.
En zoals ik je al enkele malen heb proberen uit te leggen klopt dat niet. Kijk naar hoeveel schoner Maas, Rijn en Noordzee zijn geworden of onze atmosfeer in deze hoek van de wereld. Het kan en gebeurt nu dus gewoon.
quote:
Bij geografisch beperkte staten en overheden heb je altijd hetzelfde probleem als bij private eigenaren, met dezelfde oplossingen als waar nu mee wordt gewerkt.
Waarom zouden die private eigenaren spontaan altruïstisch worden? Waarom zouden die zulk makkelijk geld laten lopen? Op een of andere manier leg je dat maar niet uit.

quote:
Waarom zouden overheden dat doen?
Omdat die meer belangen dienen dan enkel geld voor de aandeelhouder. En zoals al meermalen aangegeven hebben overheden dit ook al gedaan, de Maas, Rijn en Noordzee zijn al meermalen aangehaald. Puur financieel gezien is het minder aantrekkelijk.
pi_141684449
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:31 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hoe helpt geweld hierbij?
Geen idee hoe die gewelddadige samenleving die jij nastreeft er bij zou helpen. Wellicht omdat in die anarchie bijna alle productie en economische activiteit stil zullen vallen. Lijkt me echter geen hele praktische aanpak.

Maar vertel eens hoe jij het concreet voor je ziet? Hoe gaat een Libertarisch clubje uit Katwijk een Frans libertarisch clubje er van overtuigen om minder troep in de Maas te dumpen zonder dat ze daar financieel een compensatie voor kunnen bieden die de kosten dekt?
pi_141684785
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Geen idee hoe die gewelddadige samenleving die jij nastreeft er bij zou helpen.
Je bent weer aan het projecteren.

quote:
Wellicht omdat in die anarchie bijna alle productie en economische activiteit stil zullen vallen. Lijkt me echter geen hele praktische aanpak.
:')

Gewoon telkens belachelijke dingen zoals dit blijven herhalen slaat werkelijk helemaal nergens op. Feit is dat jouw geloof, het statisme, heeft geleid tot onder andere de holocaust. Alles wat jij het voluntarisme aanwrijft is speculatie.

quote:
Maar vertel eens hoe jij het concreet voor je ziet? Hoe gaat een Libertarisch clubje uit Katwijk een Frans libertarisch clubje er van overtuigen om minder troep in de Maas te dumpen zonder dat ze daar financieel een compensatie voor kunnen bieden die de kosten dekt?
Ik heb niet de pretentie dat ik daar verstand van heb, en dat hoeft gelukkig ook niet. De vrije markt is niet afhankelijk van ons beperkte voorstellingsvermogen: er zijn 7 miljard mensen op de wereld die hier oplossingen voor kunnen bedenken en proberen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141684876
@du_ke: Ik heb trouwens in een van de vorige delen enkele links over dit onderwerp geplaatst, maar die heb je zoals gewoonlijk genegeerd.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141685071
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:31 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hoe helpt geweld hierbij?
In iedere samenleving waar afspraken worden gemaakt is geweld, omdat de mens feilbaar is en er moet een manier zijn om af te dwingen dat er aan de afspraken gehouden wordt.

Maar goed als we toch afspraken gaan maken dan liever op een manier dat we met z'n allen er over mee kunnen beslissen (democratie, hoe bagger dat soms ook werkt) dan alleen enkelen die hun principes dicteren en beslissen wanneer die principes gelden en wanneer niet.
pi_141685786
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je bent weer aan het projecteren.

[..]

:')

Gewoon telkens belachelijke dingen zoals dit blijven herhalen slaat werkelijk helemaal nergens op. Feit is dat jouw geloof, het statisme, heeft geleid tot onder andere de holocaust. Alles wat jij het voluntarisme aanwrijft is speculatie.
Volgens mij begin jij over geweld te miemelen waar dat met de discussie niets te maken heeft. Dan krijg je van mij even een spiegel voorgehouden :). Nu kan je dus gewoon eens inhoudelijk reageren, zou leuk zijn voor de verandering :).
quote:
Ik heb niet de pretentie dat ik daar verstand van heb, en dat hoeft gelukkig ook niet. De vrije markt is niet afhankelijk van ons beperkte voorstellingsvermogen: er zijn 7 miljard mensen op de wereld die hier oplossingen voor kunnen bedenken en proberen.
Dat je de inhoud van zo'n akkoord niet paraat hebt snap ik. Maar het principe zou je toch over nagedacht moeten hebben? Waarom zouden in die libertarische 'samenleving' bedrijven plots altruïstisch worden en beslissingen gaan nemen die vanuit de aandeelhouders en klanten niet rationeel zijn?

En over die laatste stelling, je wijst nu ook categorisch af wat die 7 miljard mensen verzonnen hebben, waarom zou dat zonder overheid plots totaal anders worden?
pi_141685903
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:47 schreef heiden6 het volgende:
@du_ke: Ik heb trouwens in een van de vorige delen enkele links over dit onderwerp geplaatst, maar die heb je zoals gewoonlijk genegeerd.
Ik heb niet zo gek veel met dubieuze weblogjes eerlijk gezegd. Zeker zolang uit jouw toelichting niet blijkt dat je ook maar een beetje moeite wilt doen om buiten je ingestudeerde denkkader te kijken. Heb in het verleden overigens ook best veel van die linkjes van jou over het milieu gevolgd en helaas blijken het keer op keer dezelfde gemeenplaatsen die herhaald worden waarvan gewoon weinig of niets klopt. Terwijl het onderwerp zo lekker concreet is :).
  zondag 29 juni 2014 @ 17:37:45 #219
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141686645
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:00 schreef Rurik het volgende:

[..]

En vooral hoe het in praktijk uitpakt ... Want wie begonnen is met het initiëren van geweld, dat is op een schoolplein al een probleem om vast te stellen, laat staan in de maatschappij.

En wat is "geweld"? Bestaat er ook psychisch geweld? Mag je mensen reclames laten zien waarmee je ze kan beïnvloeden? Is drugs in een ijsje stoppen om mensen te manipuleren een vorm van vergiftiging of is het gewoon eigen verantwoordelijkheid dat je alleen ijsjes mag kopen bij ijscowagens met een bepaald keurmerk?
Alles is eigen verantwoordelijkheid. Drugs in ijsjes lijkt mij geen probleem mits de verkoper dit vermeldt. Reclame mag. Bedriegen niet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 17:40:11 #220
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141686721
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 16:11 schreef Rurik het volgende:

[..]

ok, gewoon al je kernafval in een sloppenwijk flikkeren dus
Je beseft dat kernafval nu 100% overheid is? Als er geen rem meer is op kernenergie is er geen afval meer maar wordt dat doorlopend hergebruikt. Kijk de docu Pandora's Promise eens.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 17:42:55 #221
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141686806
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ken het riedeltje over de overheid die alles kapotmaakt en het afschaffen dat magischerwijs gaat leiden tot een zelfbewuste, verantwoordelijke samenleving waarin individuen braaf alles in hun omgeving oplossen, maar sociale problematiek is wel wat complexer dan dat.
Sociale problematiek is een deftig overheidswoord. Verder is het een niet bestaand fenomeen. Er zijn hooguit mensen met problemen en die mensen wonen midden tussen de mensen. Dat mensen nu verrotten is omdat de staat het monopolie op hulp heeft en iedereen voor hulp naar de staat kijkt. Als we gewoon weer voor onszelf zouden gaan zorgen dan signaleer je als vanzelf dat er ook nog mensen om je heen wonen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 17:44:17 #222
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141686842
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:24 schreef Monolith het volgende:
Zoals al zo vaak gezegd is een democratie zonder enig mandaat natuurlijk nauwelijks een democratie te noemen.
Jij wilt dus ook totale controle over je medemens?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141686917
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Jij wilt dus ook totale controle over je medemens?
Nee, jij
pi_141687012
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je beseft dat kernafval nu 100% overheid is? Als er geen rem meer is op kernenergie is er geen afval meer maar wordt dat doorlopend hergebruikt. Kijk de docu Pandora's Promise eens.
Kernafval is nou niet echt de essentie van die post. :{
  zondag 29 juni 2014 @ 17:55:19 #225
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687207
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:49 schreef Rurik het volgende:

[..]

Kernafval is nou niet echt de essentie van die post. :{
Gebruik dan eens een beter voorbeeld.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 17:55:46 #226
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687229
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:47 schreef Rurik het volgende:

[..]

Nee, jij
Het is het laatste wat ik zou willen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141687397
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Jij wilt dus ook totale controle over je medemens?
Nee, dan zou ik wel kinderen nemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_141687449
quote:
13s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Gebruik dan eens een beter voorbeeld.
____afval, vul zelf maar in
  zondag 29 juni 2014 @ 18:00:57 #229
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687455
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, dan zou ik wel kinderen nemen.
Dat zou je voor de grap moeten doen. Het zal je verrassen wie er wie controleert...
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141687479
quote:
3s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is het laatste wat ik zou willen.
Waarom moeten dan jouw principes en de interpretatie daar van door anderen hun strot geduwd worden?
pi_141687501
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Sociale problematiek is een deftig overheidswoord. Verder is het een niet bestaand fenomeen. Er zijn hooguit mensen met problemen en die mensen wonen midden tussen de mensen. Dat mensen nu verrotten is omdat de staat het monopolie op hulp heeft en iedereen voor hulp naar de staat kijkt. Als we gewoon weer voor onszelf zouden gaan zorgen dan signaleer je als vanzelf dat er ook nog mensen om je heen wonen.
Het is natuurlijk al volstrekte kolder dat niemand een vinger uitsteekt nu de overheid ook taken op zich neemt.
Overigens is sociale problematiek niet zo'n bijzondere term hoor. Een geheel aan problemen noemen we gewoon problematiek en sociaal geeft de inhoud aan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:02:46 #232
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687510
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:01 schreef Rurik het volgende:

[..]

Waarom moeten dan jouw principes en de interpretatie daar van door anderen hun strot geduwd worden?
Dat hoeft niet. Anderen mogen zich verenigen zoals ze willen. Als ze mij maar niet verplichten mee te doen. Jij mag er zelfs voor kiezen om lid te worden van een communistische groep.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 18:03:14 #233
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687523
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is natuurlijk al volstrekte kolder dat niemand een vinger uitsteekt nu de overheid ook taken op zich neemt.
Overigens is sociale problematiek niet zo'n bijzondere term hoor. Een geheel aan problemen noemen we gewoon problematiek en sociaal geeft de inhoud aan.
Het is een holle frase.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141687602
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is een holle frase.
PVC buis is ook een holle frase.
Ik leg je net uit wat het is, maar blijkbaar is het voor jou zo onlosmakelijk verbonden met het concept overheid dat je er dogmatisch tegen moet ageren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:08:40 #235
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687717
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

PVC buis is ook een holle frase.
Ik leg je net uit wat het is, maar blijkbaar is het voor jou zo onlosmakelijk verbonden met het concept overheid dat je er dogmatisch tegen moet ageren.
Wel hol maar geen frase. Door er een verzamelnaam aan te geven legitimeert de overheid eenheidsworstige oplossingen voor een scala aan problemen die niet onder een noemer te vangen zijn. Zulke termen leiden overheidsfalen en geldverkwisting in.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 29 juni 2014 @ 18:09:56 #236
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687769
Gelukkig hebben we nu Hans de Boer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141687829
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:08 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wel hol maar geen frase. Door er een verzamelnaam aan te geven legitimeert de overheid eenheidsworstige oplossingen voor een scala aan problemen die niet onder een noemer te vangen zijn. Zulke termen leiden overheidsfalen en geldverkwisting in.
Tennis, voetbal en skiën lijken ook niet op elkaar. Toch noemen we ze alle drie sporten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:13:36 #238
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141687899
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tennis, voetbal en skiën lijken ook niet op elkaar. Toch noemen we ze alle drie sporten.
Dat zijn dan ook geen problemen die de staat benoemt om haar bestaan te legitimeren.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141687975
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat zijn dan ook geen problemen die de staat benoemt om haar bestaan te legitimeren.
Nee echter is jouw opvatting over dit begrip net zo stompzinnig als claimen dat sport een holle frase is die het IOC gebruikt om te bepalen welke activiteiten ze toelaten op de olympische spelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:17:55 #240
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141688050
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee echter is jouw opvatting over dit begrip net zo stompzinnig als claimen dat sport een holle frase is die het IOC gebruikt om te bepalen welke activiteiten ze toelaten op de olympische spelen.
De staat heeft problemen nodig om op te lossen. Zonder problemen immers geen staat. Sport en problemen hebben niets met elkaar te maken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141688158
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De staat heeft problemen nodig om op te lossen. Zonder problemen immers geen staat. Sport en problemen hebben niets met elkaar te maken.
In de private sector zou kindermishandeling inderdaad worden gekwalificeerd als uitdaging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:22:48 #242
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141688279
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

In de private sector zou kindermishandeling inderdaad worden gekwalificeerd als uitdaging.
Kindermishandeling kan jij ook signaleren en de daders er op aanspreken. Waarom zou dat het domein van de staat moeten zijn?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141688346
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Kindermishandeling kan jij ook signaleren en de daders er op aanspreken. Waarom zou dat het domein van de staat moeten zijn?
Natuurlijk kan dat. Maar je kunt moeilijk het kind van de buren afpakken of de buurman in je kelder op gaan sluiten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:25:56 #244
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141688403
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat. Maar je kunt moeilijk het kind van de buren afpakken of de buurman in je kelder op gaan sluiten.
Meestal is zoiets ook helemaal niet nodig. Die buurman reageert zijn eigen frustraties af op zijn kind. Als zulk soort mensen zich betrapt weten stopt het mishandelen vanzelf. Ga het gesprek eens aan met je buurman.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141688521
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Meestal is zoiets ook helemaal niet nodig. Die buurman reageert zijn eigen frustraties af op zijn kind. Als zulk soort mensen zich betrapt weten stopt het mishandelen vanzelf. Ga het gesprek eens aan met je buurman.
Ben benieuwd naar de onderzoeken naar kindermishandeling waaruit blijkt dat dit enorm effectief is. Zou wel makkelijk zijn voor jeugdzorg. Gewoon even wat 'naming and shaming' en klaar.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:30:46 #246
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141688598
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar de onderzoeken naar kindermishandeling waaruit blijkt dat dit enorm effectief is. Zou wel makkelijk zijn voor jeugdzorg. Gewoon even wat 'naming and shaming' en klaar.
Jeugdzorg is dan ook niet het juiste middel. Ik ben tot mijn 10e afgetuigd door mijn moeder. Het was uiteindelijk onze slager die er een einde aan maakte door het te signaleren en er wat van te zeggen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141688684
n=1, zeggen we dan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 29 juni 2014 @ 18:36:35 #248
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141688851
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:32 schreef Monolith het volgende:
n=1, zeggen we dan.
Ik begrijp je. Niemand mishandeld om dat het zo leuk is. Sociaal zijn kan ook door zelf op misstanden af te stappen en er wat aan te doen. Er is meer in het leven dan belasting betalen en sociaal gedrag over te laten aan betaalde professionals.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141689401
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als ze mij maar niet verplichten mee te doen.
Hoe wil je dat afdwingen?
  zondag 29 juni 2014 @ 20:03:22 #250
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141693792
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:49 schreef Rurik het volgende:

[..]

Hoe wil je dat afdwingen?
Dat is wat er fout is. Dat kan ik niet. Net als mensen niet aan de sharia kunnen ontsnappen in een moslimland.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141694118
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 20:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is wat er fout is. Dat kan ik niet.
gelukkig maar
pi_141698671
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je beseft dat kernafval nu 100% overheid is?
Dat vaker roepen maakt het nog echt niet waar...
pi_141698734
quote:
13s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Gebruik dan eens een beter voorbeeld.
Het goede voorbeeld is hier al meermalen gegeven. En daar komt geen concreet antwoord op... Blijkt je geloof toch minder praktisch?
pi_141698823
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Kindermishandeling kan jij ook signaleren en de daders er op aanspreken. Waarom zou dat het domein van de staat moeten zijn?
Omdat gewone mensen dat aanspreken niet snel doen.
En omdat als men het wel doet het niks helpt
Dan maar een dader met losse pootjes voor de rechter brengen of daarvoor al dwingen tot een oplossing.
Als de burgers in de directe omgeving het niet kunnen tegengaan, dan maar met staatsdwang.
Jouw houding...van whatever.... de vrijheid van kinderen mishandelen is belangrijker, is a-sociaal.
Maar kinderen martelen vind je ook nog een vrijheid die je opeist ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 29-06-2014 21:48:31 ]
pi_141702655
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Kindermishandeling kan jij ook signaleren en de daders er op aanspreken. Waarom zou dat het domein van de staat moeten zijn?
Ok ....... dus kindermishandeling valt blijkbaar niet onder schending van het NAP ....... ?
pi_141702726
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Meestal is zoiets ook helemaal niet nodig. Die buurman reageert zijn eigen frustraties af op zijn kind. Als zulk soort mensen zich betrapt weten stopt het mishandelen vanzelf. Ga het gesprek eens aan met je buurman.
Denk je echt dat zo'n ouder ophoudt met mishandelen als een buurman er naar toe loopt: "He, niet meer doen he"
  maandag 30 juni 2014 @ 04:14:02 #257
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141713644
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:36 schreef Rurik het volgende:

[..]

Denk je echt dat zo'n ouder ophoudt met mishandelen als een buurman er naar toe loopt: "He, niet meer doen he"
Dat denk ik niet, dat weet ik.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 30 juni 2014 @ 13:17:40 #258
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141720441
Cross-post:
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:39 schreef Igen het volgende:
Volgens dat artikel in Die Zeit zou het verdrag ook de vrijhandel in medicijnen bevorderen (verder zonder details) en over investor-state dispute settlement worden een paar voorbeeldjes gegeven:

Ook bij zo'n hof van arbitrage is er een aanklager en een aangeklaagde en is er een rol voor getuigen en experts, maar daar houdt de overeenkomst met gewone rechtbanken ook op. De rechters zijn namelijk geen ambtenaren en zelfs niet eens werknemers, maar particuliere advocaten, die door de strijdende partijen voor de zaak in kwestie opgeroepen worden. Ze ontmoeten elkaar in een kamer zonder publieke tribune, want een hof van arbitrage werkt met gesloten deuren. Het oordeel is definitief, er is praktisch geen mogelijkheid om in beroep of cassatie te gaan.

De logica achter een investeringsbeschermingsverdrag is gemakkelijk te herkennen: Een staat geeft een deel van de macht van zijn eigen rechtbanken op in de hoop, daarmee meer buitenlandse investeerders aan te trekken. Momenteel lopen wereldwijd honderden aanklachten bij een hof van arbitrage van ondernemingen tegen een overheid.
Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall, exploitant van de opgeheven kerncentrales Krümmel en Brunsbüttel, heeft bijvoorbeeld Duitsland aangeklaagd vanwege het stopzetten van de kernenergie. Vattenfall heeft deze mogelijkheid, omdat Duitsland en Zweden op gebied van energie reeds een investeringsbeschermingsverdrag hebben afgesloten.
De tabakonderneming Philip Morris klaagt Australië aan op grond van hun anti-rook-wetgeving.
Het mijnbouwbedrijf Lone Pine klaagt Canada aan wegens het stopzetten van fracking.
Je vraagt je af, wat een regering nog kan doen, zonder voor een hof van arbitrage te belanden.


Klinkt een beetje Libertarisch.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 juni 2014 @ 13:26:01 #259
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141720669
Cross post:

quote:
2s.gif Op maandag 30 juni 2014 12:55 schreef Dagonet het volgende:
WASHINGTON — Just weeks before Blackwater guards fatally shot 17 civilians at Baghdad’s Nisour Square in 2007, the State Department began investigating the security contractor’s operations in Iraq. But the inquiry was abandoned after Blackwater’s top manager there issued a threat: “that he could kill” the government’s chief investigator and “no one could or would do anything about it as we were in Iraq,” according to department reports.
Klinkt een beetje Libertarisch.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141721621
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2014 13:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Cross post:

[..]

Klinkt een beetje Libertarisch.
Erik Prince noemt zichzelf ook libertarier.
  maandag 30 juni 2014 @ 14:01:41 #261
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141721818
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2014 13:54 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Erik Prince noemt zichzelf ook libertarier.
Ah! Dus zo zijn Libertariers Als ze hun zin krijgen. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 juni 2014 @ 14:35:50 #262
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141723008
Ook hierom maar liever geen overheid. http://www.startfoundatio(...)straft_door_overheid
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141723663
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ook hierom maar liever geen overheid. http://www.startfoundatio(...)straft_door_overheid
Hoe wou jij ook alweer omgaan met onrendabelen? Uiteindelijk gewoon dumpen in de goot als niet toevallig iemand trek heeft om zich om hen te bekommeren toch?
pi_141725090
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 04:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, dat weet ik.
tjonge... wat ben jij dogmatisch .
Maar jij wilt ook dat je libertaire staat het verbod op martelen van kinderen door een ouder afschaft?
Ik neem aan van wel. dus ?
  maandag 30 juni 2014 @ 16:56:05 #265
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141727663
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 15:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

tjonge... wat ben jij dogmatisch .
Maar jij wilt ook dat je libertaire staat het verbod op martelen van kinderen door een ouder afschaft?
Ik neem aan van wel. dus ?
De ouder mag gestraft worden maar het kind niet. Zoals de staat nu reageert door een club als Jeugdzorg op het kind los te laten gaat alle perken te buiten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141727733
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De ouder mag gestraft worden maar het kind niet. Zoals de staat nu reageert door een club als Jeugdzorg op het kind los te laten gaat alle perken te buiten.
Het doel van de Jeugdzorg is om kinderen te beschermen tegen, bijvoorbeeld, ouders met losse handjes. Dat begrijp je hopelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141729003
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De ouder mag gestraft worden maar het kind niet. Zoals de staat nu reageert door een club als Jeugdzorg op het kind los te laten gaat alle perken te buiten.
Aha, maar wie bepaalt straks wat een ouder wel of niet mag met zijn kind en wie gaat dat handhaven? Je draait steeds om die vragen heen.
  maandag 30 juni 2014 @ 18:31:59 #268
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141731122
Het lijkt me niet dat een serieuze discussie met Paper_Tiger mogelijk is. Hij probeert zijn persoonlijke trauma's op te lossen door de overheid op te lossen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 juni 2014 @ 19:00:02 #269
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141732300
Dat is niet waar. Jullie willen alleen altijd dat er bij alles een derde partij is die problemen en geschillen oplost. Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost. Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling de politie en jeugdzorg erbij halen maar je kan ook met een paar mensen uit de buurt er zelf op af stappen.
De meeste mishandeling blijft ook nu overigens onopgemerkt en onbestraft.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 30 juni 2014 @ 19:01:54 #270
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141732382
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is niet waar.
Dat is wel waar. Je bent alleen maar boos op de overheid. Je hebt verder geen zinnige argumenten voor het libertarisme.

quote:
Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost.
En na die eerste instantie?

quote:
Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling
Jajaja dat weten we nou wel, maar mijn oceaan, hoe zit het daar mee?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141732413
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is niet waar. Jullie willen alleen altijd dat er bij alles een derde partij is die problemen en geschillen oplost. Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost. Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling de politie en jeugdzorg erbij halen maar je kan ook met een paar mensen uit de buurt er zelf op af stappen.
De meeste mishandeling blijft ook nu overigens onopgemerkt en onbestraft.
Maar wat maakt de Jeugdzorg nou precies het grote kwaad?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141732430
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is niet waar. Jullie willen alleen altijd dat er bij alles een derde partij is die problemen en geschillen oplost. Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost. Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling de politie en jeugdzorg erbij halen maar je kan ook met een paar mensen uit de buurt er zelf op af stappen.
De meeste mishandeling blijft ook nu overigens onopgemerkt en onbestraft.
Eigenrichting in de hand werken is nooit een goed idee.
pi_141732454
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is niet waar. Jullie willen alleen altijd dat er bij alles een derde partij is die problemen en geschillen oplost. Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost. Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling de politie en jeugdzorg erbij halen maar je kan ook met een paar mensen uit de buurt er zelf op af stappen.
Dat kan maar je ziet echt de meerwaarde niet van professionele hulp die ook enig mandaat heeft?
pi_141732812
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat is niet waar. Jullie willen alleen altijd dat er bij alles een derde partij is die problemen en geschillen oplost. Ik wil dat als er in de buurt een probleem is de buurt dat in eerste instantie zelf oplost. Je kan bij een vermoeden van kindermishandeling de politie en jeugdzorg erbij halen maar je kan ook met een paar mensen uit de buurt er zelf op af stappen.
De meeste mishandeling blijft ook nu overigens onopgemerkt en onbestraft.
Naja, dat krijgt al snel een fakkels en hooivorken smaakje natuurlijk. Die derde partij is vaak nodig omdat ze emotioneel niet betrokken zijn en daardoor een zuiverder oordeel kunnen geven.
pi_141734072
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De ouder mag gestraft worden maar het kind niet. Zoals de staat nu reageert door een club als Jeugdzorg op het kind los te laten gaat alle perken te buiten.
ok .. dat is duidelijk... jouw staat mag dus wetten maken tegen het martelen van kinderen .
Maar mishandelen van kinderen door de ouders vind je weer wel een onaantastbaar vrijheid van de burger
Er is altijd al veel kritiek op de jeugdzorg van de overheid....kinderbescherming etc... en terecht.
Maar de overheid financiert particulieren en maakt daarnaast wetten en bureau's omdat het particulier initiatief van burgers ver onvoldoende is. Er valt immers niet veel winst te halen uit kinderbescherming.

Wat wil je dat een libertaire staat met die hele jeugdzorg doet ? Wezen, moeilijke kinderen, kinderen van moeilijke tot mishandelende ouders ?
Is dat een taak van de overheid ?
pi_141734657
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok .. dat is duidelijk... jouw staat mag dus wetten maken tegen het martelen van kinderen .
Maar mishandelen van kinderen door de ouders vind je weer wel een onaantastbaar vrijheid van de burger
Er is altijd al veel kritiek op de jeugdzorg van de overheid....kinderbescherming etc... en terecht.
Maar de overheid financiert particulieren en maakt daarnaast wetten en bureau's omdat het particulier initiatief van burgers ver onvoldoende is. Er valt immers niet veel winst te halen uit kinderbescherming.

Wat wil je dat een libertaire staat met die hele jeugdzorg doet ? Wezen, moeilijke kinderen, kinderen van moeilijke tot mishandelende ouders ?
Is dat een taak van de overheid ?
in een libertarische samenleving zouden private organisaties zich daar mee bezig houden ^O^
..///
pi_141734745
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:41 schreef wipes66 het volgende:

[..]

in een libertarische samenleving zouden private organisaties zich daar mee bezig houden ^O^
Met welk mandaat en welke kwalificaties? Immers die knokploegen uit de buurt van tijger zijn ook private organisaties.
pi_141734900
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:41 schreef wipes66 het volgende:

[..]

in een libertarische samenleving zouden private organisaties zich daar mee bezig houden ^O^
Wat is precies het verdienmodel van zo'n organisatie?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141734911
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Met welk mandaat en welke kwalificaties? Immers die knokploegen uit de buurt van tijger zijn ook private organisaties.
een mandaat in de vorm van financiele donaties lijkt mij en kwalificaties die goed genoeg zijn zodat mensen de boel (blijven) steunen?
..///
pi_141736183
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:41 schreef wipes66 het volgende:

[..]

in een libertarische samenleving zouden private organisaties zich daar mee bezig houden ^O^
Dat droom je dus.
In dromen kan alles.
Overigens is de hele jeugdzorg in de westerse wereld ontstaan uit initiatieven van burgers zelf. Vooral vanuit de kerken, waar christelijke mensen uit idealisme en geloof voor niks zich inspanden .
Maar..... men had geld nodig en de overheid sprong in. Hier faalde dus die vrije markt van ondernemers.
pi_141737295
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat droom je dus.
In dromen kan alles.
Overigens is de hele jeugdzorg in de westerse wereld ontstaan uit initiatieven van burgers zelf. Vooral vanuit de kerken, waar christelijke mensen uit idealisme en geloof voor niks zich inspanden .
Maar..... men had geld nodig en de overheid sprong in. Hier faalde dus die vrije markt van ondernemers.
het werk van de kerk kan idd een goed voorbeeld zijn welke richting het op zou moeten. persoonlijk heb ik niks met goede doelen onder religieuze vlag, maar het zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien. of de overheid insprong omdat mensen te beroerd waren om zelf wat bij te dragen weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik weet wel dat mensen door de overheid armer worden en minder bereid zijn, en zich veel minder geroepen voelen, om wat bij te dragen aan de maatschappij. de overheid is eigenlijk een pseude-oplossing voor een probleem dat het zelf creëert.
..///
pi_141737714
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:35 schreef wipes66 het volgende:

[..]
of de overheid insprong omdat mensen te beroerd waren om zelf wat bij te dragen weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik weet wel dat mensen door de overheid armer worden
Is dat zo ?
quote:
en minder bereid zijn, en zich veel minder geroepen voelen, om wat bij te dragen aan de maatschappij. de overheid is eigenlijk een pseude-oplossing voor een probleem dat het zelf creëert.
Dus de overheid creërt wezen, moeilijke kinderen, mishandelende kinderen ? Ik dacht het niet dus.
Hooguit kun je zeggen dat mensen minder bereid zijn te doneren en voor niks iets willen doen.
Dat ken... Feit blijft dat de overheid een financiële basis wilt geven aan de jeugdzorg en dat de publieke opinie dit steunt.
Het is idiotie om die overheidssteun af te schaffen dus. .... er is geen alternatief,,
Libertairen blijven maar dromen en zijn niet geinteresseerd in wat praktisch mogelijk .

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-07-2014 12:04:10 ]
pi_141739704
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 13:40 schreef Rurik het volgende:
Van wie moeten we dat dan doen dan? En wat voor organisatie moeten we op poten zetten om dat te regelen? Komt dat in principe niet op hetzelfde neer als een staat?

Ik heb niet het hele filmpje van Molyneux gezien, maar op het eind heeft hij het over "put the principles (van het non-agressie-principe en eigendomsrechten) in the center of our social thinking". Op basis van wat soort besluitvorming wil hij dat doen? Gewoon omdat hij het vindt?

Libertariërs hebben de neiging om te geloven in een absolute, objectieve moraal. Molyneux heeft het over kinderen en dat je tegen kinderen kunt zeggen "don't lie, don't steal, don't hit people" en dan is dat vanzelfsprekend. Het zijn "simple ethics" volgens hem en filosofen moeten volgens hem gewoon niet zo moeilijk doen, want ethiek behoeft geen uitleg. Het is grappig dat je het hebt over het proces van ons vrijmaken van de kerk en dan komt met het pleidooi van Molyneux, want wat Molyneux hier in feite doet is gewoon bijna de helft van de Tien Geboden er in rammen of je het er nu mee eens bent of niet.

Daar ben ik het niet mee eens. Iedere morele wet komt volgens mij via de subjectieve weg tot stand. Mensen handelen op een bepaalde manier en evalueren dan het effect wat het op hunzelf heeft. Omdat sommige mensen niet hypocriet willen zijn houden ze ook rekening met anderen. Andere mensen gebruiken allerlei manieren om uit te leggen waarom hun manier van omgaan met andere mensen niet hypocriet en te rechtvaardigen is: de Bijbel, de Koran, een "sterke man" van de overheid, één of ander diepzinnig esoterisch inzicht of gewoon zoals Molyneux roept "ja, zus en zo zijn principes, want dat is nu eenmaal zo".

Terug naar "de Staat": Overal waar afspraken worden gemaakt moet er een manier om er voor te zorgen dat die afspraken gehandhaafd worden, want anders heb je niks aan die afspraken. Zo zie ik de overheid, als een handhaver van afspraken. Toegegeven: een democratische rechtstaat heeft zijn gebreken, want we zijn het niet altijd eens met die afspraken. Als 51% van het parlement voor een wet stemt heb je het maar te slikken. Maar dat is nog altijd beter dan wat het libertarisme wil: er is maar één objectieve moraal en als je het daar niet mee eens bent heb je dikke pech. De morele wetten zijn niet meer te wijzigen, er is maar één manier om het non agressie principe te interpreteren en over het interpreteren eigendomsrecht is ook geen overleg mogelijk. Terwijl er juist een heleboel ruimte van interpretatie is: libertariërs zijn erg verdeeld over wat nu uiteindelijk die moraal moet worden, terwijl het volgens Molyneux juist allemaal zo vanzelfsprekend zou moeten zijn ....
Goede post, ben het er grotendeels mee eens. Ik heb ook niet zoveel op met Molyneux' manier van redeneren, z'n UPB (lijkt op Kant) en de claim van objectief goed en kwaad.

Alleen het vetgedrukte stukje ben ik het niet mee eens. Molyneux is geen god van alle libertariers en er zijn genoeg libertariers die moreel gezien relativisten of subjectivisten zijn. Dus dat volgens het libertarisme er maar 1 objectieve moraal bestaat, klopt niet.

Ook zijn er, zoals je later zelf zegt, meerdere manieren om het NAP uit te leggen, al zijn de discussies hierover vaak over nuances en is de kern wel duidelijk.

Verder zijn libertariers uiteraard niet tegen een organisatie die gemaakte afspraken handhaaft, alleen zijn ze wel (uitgezonderd minarchisten) tegen een organisatie die hier het monopolie op heeft (de staat)
  maandag 30 juni 2014 @ 21:35:12 #284
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_141740326
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok .. dat is duidelijk... jouw staat mag dus wetten maken tegen het martelen van kinderen .
Maar mishandelen van kinderen door de ouders vind je weer wel een onaantastbaar vrijheid van de burger
Er is altijd al veel kritiek op de jeugdzorg van de overheid....kinderbescherming etc... en terecht.
Maar de overheid financiert particulieren en maakt daarnaast wetten en bureau's omdat het particulier initiatief van burgers ver onvoldoende is. Er valt immers niet veel winst te halen uit kinderbescherming.

Wat wil je dat een libertaire staat met die hele jeugdzorg doet ? Wezen, moeilijke kinderen, kinderen van moeilijke tot mishandelende ouders ?
Is dat een taak van de overheid ?
Nee. Van de familie, de vrienden en de gemeenschap. Geen professionele hulpverleners met bergen protocollen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_141741708
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee. Van de familie, de vrienden en de gemeenschap. Geen professionele hulpverleners met bergen protocollen.
Maar de directe omgeving faalde juist in die jeugdzorg. Daarom gingen andere mensen uit de gemeenschap kindertehuizen oprichten. De rest van die gemeenschap vond dit een goede zaak en wilde dat de overheid dit financierde.
Je kunt wel trappen tegen de overheid, maar kom dan met een zinnig praktisch alternatief.
Die gemeenschap heeft dat gevonden, jij wilt dat vernietigen. Het komt er op neer dat jij tehuizen bijv wilt sluiten en de kinderen de straat opsturen. Ook wil je andere behandelmethoden van kinderen en ouders afschaffen. Leuk voor je portemonnee... maar schadelijk voor de samenleving.
Overigens, ook niet betaalde hulpverleners kunnen bergen fouten maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 01-07-2014 00:38:54 ]
pi_141753895
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:46 schreef wipes66 het volgende:

[..]

een mandaat in de vorm van financiele donaties lijkt mij en kwalificaties die goed genoeg zijn zodat mensen de boel (blijven) steunen?
Nogal mager en vrijblijvend denk je niet?
pi_141828987
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Goede post, ben het er grotendeels mee eens. Ik heb ook niet zoveel op met Molyneux' manier van redeneren, z'n UPB (lijkt op Kant) en de claim van objectief goed en kwaad.

Alleen het vetgedrukte stukje ben ik het niet mee eens. Molyneux is geen god van alle libertariers en er zijn genoeg libertariers die moreel gezien relativisten of subjectivisten zijn. Dus dat volgens het libertarisme er maar 1 objectieve moraal bestaat, klopt niet.

Ook zijn er, zoals je later zelf zegt, meerdere manieren om het NAP uit te leggen, al zijn de discussies hierover vaak over nuances en is de kern wel duidelijk.
Ik denk dat de meeste mensen zelfs het wel eens zijn met de kern van het NAP.....

Het zijn de "nuances" die net de crux zijn, hoe dreigend moet een buurland zijn om dat buurland binnen te vallen? Of is dreiging alleen geen excuus en mag je alleen handelen wanneer het buurland heeft aangevallen (en het dus al te laat is)? Ook over milieuproblemen is het niet duidelijk waar het NAP staat. Paper_Tiger zegt hier ergens in het topic dat je in een libertarische samenleving vrij bent om je kinderen te mishandelen. En ik kan nog wel wat dingen verzinnen.

quote:
Verder zijn libertariers uiteraard niet tegen een organisatie die gemaakte afspraken handhaaft, alleen zijn ze wel (uitgezonderd minarchisten) tegen een organisatie die hier het monopolie op heeft (de staat)
Wie zorgt er dan voor dat er geen monopolie komt?
pi_141829129
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee. Van de familie, de vrienden en de gemeenschap. Geen professionele hulpverleners met bergen protocollen.
Waarom mag "de gemeenschap" (wtf dat is) dan wel ingrijpen een een professionele hulpverlener niet?

Wat is "de gemeenschap" en hoezo zou iedereen het wel eens zijn met wat "de gemeenschap" doet?
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:28:20 #289
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141830028
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:07 schreef Rurik het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen zelfs het wel eens zijn met de kern van het NAP.....
Iedereen is het eens met het NAP, want het NAP is een lege huls. Iedere ideologie kan aanspraak maken op het NAP, omdat je voordat je het non-agressie principe kunt toepassen eerst moet definiëren wie wat toekomt. Libertariers die hun ideologie verdedigen door te schermen met het NAP hanteren een cirkelredenering.
pi_141830514
Feestje voor onze libertarische vrienden.

http://m.washingtonpost.c(...)story.html?tid=sm_fb
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 2 juli 2014 @ 23:21:05 #291
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141836083
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:37 schreef Monolith het volgende:
Feestje voor onze libertarische vrienden.

http://m.washingtonpost.c(...)story.html?tid=sm_fb
Oh wow, dit stuk weergeeft een aantal van mijn kritiekpunten aan het libertarisme zo perfect. Als iets je niet bevalt, het meteen maar verbannen. Als het niet in je straatje past, het buitensluiten van je groep. Niet met geweld, maar met achterklap en heksenjachten mensen zwart proberen te maken.

Ook geloof ik niet dat de meeste mensen die dit soort evenementen bezoeken echt op zoek zijn naar verandering in het sociale en economische systeem, maar puur individuen zijn die zich niet prettig voelen in de huidige samenleving of als buitenbeentjes gezien worden en op zoek zijn naar mensen met soortgelijke problemen om mee te kunnen praten. Dit is niet anders dan de hippie-beweging van de jaren 70: een trend, tijdelijk, veel geblaat en weinig wol.
pi_141841646
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141848408
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:28 schreef Terecht het volgende:

[..]

Iedereen is het eens met het NAP, want het NAP is een lege huls. Iedere ideologie kan aanspraak maken op het NAP, omdat je voordat je het non-agressie principe kunt toepassen eerst moet definiëren wie wat toekomt. Libertariers die hun ideologie verdedigen door te schermen met het NAP hanteren een cirkelredenering.
Je hebt er natuurlijk altijd die vinden dat individuen helemaal geen rechten hebben en alles en iedereen eigendom is van het collectief of de heerser. In dat geval is belasting uiteraard geen schending van het NAP.
Maar daar had ik het natuurlijk niet over. Het libertarisme (iig de 'rechterkant' waar we het hier over hebben) is vrij duidelijk over wie wat toekomt.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:07 schreef Rurik het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen zelfs het wel eens zijn met de kern van het NAP.....
Wel als het henzelf betreft misschien. Maar als ze verder geen probleem hebben om de overheid in te huren om anderen te beroven of op te sluiten voor slachtofferloze misdaden, kun je toch niet volhouden dat ze het eens zijn met het NAP.

quote:
Wie zorgt er dan voor dat er geen monopolie komt?
De markt. Het is natuurlijk belachelijk om een monopolie op te richten om te voorkomen dat monopolies ontstaan.
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:15:40 #294
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141849411
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je hebt er natuurlijk altijd die vinden dat individuen helemaal geen rechten hebben en alles en iedereen eigendom is van het collectief of de heerser. In dat geval is belasting uiteraard geen schending van het NAP.
Maar daar had ik het natuurlijk niet over. Het libertarisme (iig de 'rechterkant' waar we het hier over hebben) is vrij duidelijk over wie wat toekomt.
Het is een beetje gek om over het NAP te praten als de discussie om de achterliggende rechtvaardigheidstheorie draait. Het NAP is een overbodige abstractie die niets inhoudelijks toevoegt. Het is puur een sofistisch trucje om opponenten als agressor weg te zetten. Iedere ideologie is immers compatibel met het NAP aangezien het NAP zodanig gedefinieerd is dat het altijd in lijn ligt met de achterliggende ideologie. Non-agressie = handelen in lijn met rechtvaardigheidstheorie X, agressie = niet in lijn handelen met rechtvaardigheidstheorie X. Veel libertariers menen echter dat het NAP exclusief aan het libertarisme toebehoort en het daadwerkelijk een argument is. Zie bijv hoe libertarisme gekarakteriseerd wordt op wikipedia:
quote:
De grondslag van het libertarisme kan worden samengevat in het non-agressieprincipe: "iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (je kunt wel geweld gebruiken als verdediging tegen iemand die deze regel overtreedt)".
Dit kun je van elke ideologie zeggen, de crux zit 'm er nu net in hoe je eigendom definieert.
pi_141850009
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:15 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het is een beetje gek om over het NAP te praten als de discussie om de achterliggende rechtvaardigheidstheorie draait. Het NAP is een overbodige abstractie die niets inhoudelijks toevoegt. Het is puur een sofistisch trucje om opponenten als agressor weg te zetten. Iedere ideologie is immers compatibel met het NAP aangezien het NAP zodanig gedefinieerd is dat het altijd in lijn ligt met de achterliggende ideologie. Non-agressie = handelen in lijn met rechtvaardigheidstheorie X, agressie = niet in lijn handelen met rechtvaardigheidstheorie X. Veel libertariers menen echter dat het NAP exclusief aan het libertarisme toebehoort en het daadwerkelijk een argument is. Zie bijv hoe libertarisme gekarakteriseerd wordt op wikipedia:

[..]

Dit kun je van elke ideologie zeggen, de crux zit 'm er nu net in hoe je eigendom definieert.
onzin. het libertarisme is juist het product van het consequent toepassing van belangrijke morele principes zoals het nap. het libertarisme is dan ook de enige ideologie die het nap in de praktijk kan toepassen, zonder er een andere vage definitie aan te hangen. alle andere ideologieën kunnen niet zonder (de dreiging van) geweld.
..///
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:45:30 #296
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141850432
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:31 schreef wipes66 het volgende:

[..]

onzin. het libertarisme is juist het product van het consequent toepassing van belangrijke morele principes zoals het nap. het libertarisme is dan ook de enige ideologie die het nap in de praktijk kan toepassen, zonder er een andere vage definitie aan te hangen. alle andere ideologieën kunnen niet zonder (de dreiging van) geweld.
Iedere ideologie kan het NAP toepassen, want het NAP is een cirkelredenering. Om het NAP toe te kunnen passen moet je eerst definiëren wat agressie is en wat niet. Wat agressie is en niet volgt uit je rechtvaardigheidstheorie (i.e. eigendomstheorie). Door te beweren dat het libertarisme de enige ideologie is die het NAP kan toepassen veronderstel je dus dat de libertarische rechtvaardigheidstheorie de enige juiste is, terwijl dat nu precies datgene is wat ter discussie staat!
pi_141850455
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:31 schreef wipes66 het volgende:

[..]

onzin. het libertarisme is juist het product van het consequent toepassing van belangrijke morele principes zoals het nap. het libertarisme is dan ook de enige ideologie die het nap in de praktijk kan toepassen, zonder er een andere vage definitie aan te hangen. alle andere ideologieën kunnen niet zonder (de dreiging van) geweld.
Aha, op welke wijze wil je dan precies tot die libertarische samenleving komen? Democratie is dus uitgesloten want dat is geweld. En ik wil die asociale en armoedige samenleving niet opgelegd krijgen...

En over dat in de praktijk toepasbaar zijn van het libertarisme, heb je ook voorbeelden?
pi_141850758
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:45 schreef Terecht het volgende:

[..]

Iedere ideologie kan het NAP toepassen, want het NAP is een cirkelredenering. Om het NAP toe te kunnen passen moet je eerst definiëren wat agressie is en wat niet. Wat agressie is en niet volgt uit je rechtvaardigheidstheorie (i.e. eigendomstheorie). Door te beweren dat het libertarisme de enige ideologie is die het NAP kan toepassen veronderstel je dus dat de libertarische rechtvaardigheidstheorie de enige juiste is, terwijl dat nu precies datgene is wat ter discussie staat!
bij libertarisme hoef je niet met de definitie van agressie te jongleren, want libertarisme is al het logische product van het nap. er bestaat dan ook geen rechtvaardigheidstheorie voor agressie binnen de libertarische toepassing van het nap. rechtvaardiging is alleen nodig voor niet libertarische ideologieen.
..///
pi_141850894
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:56 schreef wipes66 het volgende:

[..]

bij libertarisme hoef je niet met de definitie van agressie te jongleren, want libertarisme is al het logische product van het nap. er bestaat dan ook geen rechtvaardigheidstheorie voor agressie binnen de libertarische toepassing van het nap. rechtvaardiging is alleen nodig voor niet libertarische ideologieen.
In jouw libertarische droomwereld is autorijden, wapenbezit of roken geen optie omdat je daarmee het NAP overtreedt?
pi_141850909
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, op welke wijze wil je dan precies tot die libertarische samenleving komen? Democratie is dus uitgesloten want dat is geweld. En ik wil die asociale en armoedige samenleving niet opgelegd krijgen...

En over dat in de praktijk toepasbaar zijn van het libertarisme, heb je ook voorbeelden?
vrijwillig je gemeenschap democratisch organiseren een optie? over praktijkvoorbeelden; er zijn geen zwart/wit praktijkvoorbeelden, allen voorbeelden in gradaties, bijvoorbeeld Noord-Korea vs Hongkong.
..///
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:01:12 #301
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141850913
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:56 schreef wipes66 het volgende:

[..]

bij libertarisme hoef je niet met de definitie van agressie te jongleren, want libertarisme is al het logische product van het nap. er bestaat dan ook geen rechtvaardigheidstheorie voor agressie binnen de libertarische toepassing van het nap. rechtvaardiging is alleen nodig voor niet libertarische ideologieen.
Nee, het NAP volgt uit de ideologie, niet andersom. Het NAP als opzichzelfstaand begrip is een lege huls. Immers, vanuit welke grondslag definieer je agressie? Die grondslag is je rechtvaardigheidstheorie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')