abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 12 juli 2014 @ 18:02:31 #76
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142210917
quote:
Ja, de hele gedachte er omheen lijkt mij echt super. Landen op een afgelegen eiland waar officieel niemand woont en dat voor de helft bedenkt is met een vliegveld.
pi_142214779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 18:02 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja, de hele gedachte er omheen lijkt mij echt super. Landen op een afgelegen eiland waar officieel niemand woont en dat voor de helft bedenkt is met een vliegveld.
Pak de United Micronesia Island hopper. Met 5 stops op vrij afgelegen eilandjes (Majuro, Kwajalein, Pohnpei) van Honolulu naar Guam in een 737 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  zaterdag 12 juli 2014 @ 20:22:14 #78
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142215848
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 19:55 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Pak de United Micronesia Island hopper. Met 5 stops op vrij afgelegen eilandjes (Majuro, Kwajalein, Pohnpei) van Honolulu naar Guam in een 737 :)
Dat is nog geen 777 doen een noodlanding moet maken ;)
pi_142219292
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 22:08 schreef Iemand91 het volgende:

Op de grootste luchthaven van Luxemburg (Luxemburg-Findel) zijn ze gestart met de sloop van VP-BXC.
(Mei 2011)

Aldus (gisteren - vrijdag - gemaakt):




Enne, nasty ):O
(737-800, PH-HZN die vlucht HV5765 uitvoerde van Amsterdam en dan dit bij landing op Girona-Costa Brava Airport):

  zaterdag 12 juli 2014 @ 22:56:37 #80
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142223652
Ik moest er even voor op de grotere foto kijken, maar damn... die is goed geraakt zeg :X Aardig uitdeukklusje voor de lokale Beun de Haas :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142227984
Vandaag in de geschiedenis:



- 13 juli 1919: De RAF luchtschip R34 keert terug op Pulham Airship Station in Norfolk nadat het eerder op 10 juli om 23:54 uur vanuit Mineola op Long Island was vertrokken. Op 2 juli was het daar om 01:42 uur vertrokken naar de VS. Deze vlucht van Oost naar West was de eerste overtocht in die richting over de Atlantische Oceaan, en deze gehele retourvlucht was de eerste two-way crossing van de Atlantische Oceaan.




De eerste vlucht van Engeland naar de VS was slechts enkele weken nadat John Alcock en Arthur Whitten Brown als eersten de Atlantische Oceaan via de lucht waren overgestoken op 14-15 juni.

Detail: William Ballantyne had zich op de avond van vertrek in Engeland verstopt op het schip (alleen de benodigde 30 mensen mochten mee) samen met de mascotte van de crew; een gestreepte kat genaamd Whoopsie. Ze werden ontdekt (nadat hij zich had gemeld toen hij ziek werd van het gas en de krappe verschuilplaats); en toen hij beter werd, werd hij aan het werk gezet o.a. als kok.
De kat werd ook onder de hoede genoemen en werd het entertainment van de crew.

R34 werd begin 1921 afgeschreven nadat het tegen een heuvel was gevlogen:

  zondag 13 juli 2014 @ 12:28:34 #82
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142237156
^O^
pi_142246138


Oh, en nog iets unieks op 13 juli 1985: Live Aid.

Zoals jullie misschien wel weten waren dit 2 gelijktijdige concerten in het Wembley Stadium in Londen en in het John F. Kennedy Stadium in Philadelphia. (en nog hierop geïnspireerde concerten in Melbourne, Japan, Den Haag, Oostenrijk en Belgrado)
Nadat Phil Collins in Londen rond 15:20 - 15:50 uur lokale tijd een aantal nummers had gespeeld (met o.a. Sting) vloog hij met een Sikorsky S-76 vanaf een grasveld naast het stadion naar London Heathrow (gevlogen door de bekende Noel Edmonds) waar ze permissie kregen om naast de Concorde te landen.
Daar ging hij als laatste aan boord van een BA Concorde, vloog naar JFK en van daaruit met weer een helicopter naar het JFK stadion waar hij naast een paar eigen nummers ook nog met Eric Clapton en Led Zeppelin optrad vanaf zo'n 19:39 uur lokale tijd.

Hier het vertrek in Engeland:


Hier was uiteraard de nodige planning aan vooraf gegaan; zo ging hij in London redelijk vroeg optreden en in Philadelphia werden de optredens van Clapton en Led Zeppelin naar achteren geschoven. Ook de paspoortcontrole e.d. waren een hekel punt; uiteindelijk werd hij bij de trap van de Concorde nog even snel naar zijn paspoort gevraagd. :P
Hij werd aan boord gecontroleerd voor zijn papieren om de VS in te komen in plaats van op het vliegveld.

Tijdens de vlucht ook nog enigszins contact gehad met de grond:


Aan boord kwam hij ook Cher tegen (aan boord van Concorde was de kans vrij groot dat je bekende mensen tegenkwam) die niets van Live Aid wist.
Uiteindelijk zou zij meegaan naar JFK stadium en zong daar nog mee met het laatste nummer "We Are the World".

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-07-2014 17:16:20 ]
pi_142267975
Vandaag in de geschiedenis....aardig wat.

- 14 juli 1935: PH-AJQ "Kwikstaart", een Fokker F.XXII van KLM stort slechts 3 minuten na de start vanaf Schiphol,
om 09:40 uur in de ochtend neer tegen het talud van de in aanbouw zijnde autoweg Amsterdam-Den Haag.
Het was op weg naar Hamburg, daarna Kopenhagen en dan door naar Malmö.
Oorzaak leek een gebrek aan de brandstoftoevoer naar de linkermotoren waardoor die niet genoeg vermogen konden leveren om de kist in de lucht te houden.
4 van de 5 bemanningsleden en 2 van de 15 passagiers overleven de crash niet.
Dit was een van de vele ongelukken die KLM in die tijd had; in 7 maanden tijd verongelukken 5 KLM kisten.
Wildhagen heeft er in dit topic meerdere van besproken.



- 14 juli 1938: Howard Hughes landt met een Lockheed Model 14 Super Electra op Floyd Bennett Field (tegenover het huidige JFK in New York) nadat hij in 91 uur (3 dagen, 19 uur) rond de wereld is gevlogen.
Vlucht ging via Parijs, Moskou, Omsk, Jakoetsk, Fairbank en Minneapolis weer terug naar New York.
Daarmee verbraken zij (Hughes vloog met 4 extra crew) het oude record van Wiley Post met meer dan de helft; Post vloog (overigens als eerste solo rond de vlucht) op 15-22 juli 1933 in 7 dagen, 18 uur en 49 minuten de wereld rond.

De landing op 14 juli in New York:



- 14 juli 1951: de eerste vlucht van de Lockheed L-1049 Super Constellation vindt plaats. N6201C maakt de eerste vlucht. Deze kist zou later nog voor Eastern Airlines en werd in 1973 gesloopt. Hier 16 juni 1972 in Miami (let op wat er op de main gear door staat ;) )



- 14 juli 1955: Dit:



De piloot van de Vought F7U Cutlass overleefd het niet (hij verdrinkt; zat nog steeds vast in zijn stoel) en 3 personen op het schip (USS Hancock) overleven het ook niet. Crash staat op Youtube:


- 14 juli 1971: eerste vlucht van dit best bijzondere en opvallende vliegtuig; de VFW-Fokker 614.
D-BABA die deze vlucht uitvoerde crashte enkele maanden later op 1 februari 1972 (luchtstroom uit de motoren gaf problemen met de horizontal stabilizer)

Hier de roll-out op 5 april 1971:



- 14 juli 1978: de officiële launch van de Boeing 767 nadat United Airlines 30 stuks van de -200 besteld.
Momenteel lopen er geen orders meer voor passagiers 767; momenteel alleen 44 orders voor de -300F.
Echter er zullen nog militaire varianten van gebouwd worden, tot minstens eind jaren '20.

- 14 juli 2009: Pet Airways begint te vliegen. Zoals de naam al doet vermoeden vlogen zij alleen huisdieren. Dit met Beechcraft 1900's van Suburban Air Freight waaruit de stoelen waren verwijderd.
Ze bedienden een aantal steden in de VS. In 2013 stopte de maatschappij na financiële problemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-07-2014 00:21:59 ]
pi_142275856


Airbus lanceert officieel het slechts bewaarde geheim van de laatste tijd: de A330neo.

Met onder andere nieuwe:
quote:
• Versie van de Trent 7000, van de exclusieve leverancier Rolls-Royce,
• Winglets die geïnspireerd zijn door die van de A350 (waardoor de spanwijdte ook wordt vergroot),
• Aerodynamische verbeteringen,
• Namen 200->800 en 300->900.
• 4th generation In Flight Entertainment,
• En voor de maatschappijen 10 extra stoelen.
• 400nm meer range.
• 14% minder brandstofkosten per stoel.
Persconferentie is live op Youtube te volgen:

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-07-2014 11:12:44 ]
pi_142277014
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 11:04 schreef Iemand91 het volgende:
Airbus lanceert officieel het slechts bewaarde geheim van de laatste tijd: de A330neo.

Launch Customer: Air Lease Corporation. (kunnen dus verschillende maatschappijen zijn)
KLM huurt ook van ALC, maar bij KLM hoef je geen 330neo te verwachten; ze krijgen eind dit jaar nog een -300 en de A330 was altijd al een tussenoplossing om de pensionering van de MD-11 en 767 op te vangen.

Plus ALC bestelt nog even 60 extra A320neo's.

quote:
- Steven Udvar-Házy (CEO van ALC): Mr. Leahy, do you have any comments, suggestions?
- John Leahy (Airbus COO) You could always order some more.
_O-

EDIT: krak, en dat was de vleugel van het model :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 14-07-2014 14:24:31 ]
  maandag 14 juli 2014 @ 12:33:06 #87
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142278093
quote:
• 400nm meer range.
Nou, dat schiet niet echt op he? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142282936
quote:
10s.gif Op maandag 14 juli 2014 12:33 schreef flipsen het volgende:
Nou, dat schiet niet echt op he? :P
Er moet ook nog markt zijn voor hun A350.

Sterker nog; Fabrice Brégier (CEO van Airbus) gaf zelf al aan dat de meeste klanten die een A350-800 hebben besteld (34 stuks; Yemenia (10), Asiana (8), Aeroflot (8), Hawaian (6) AWAS leasebedrijf (2)) zullen terugschakelen naar een A330neo of upgraden naar een A350-900.

En veel range is niet alles, kan zelfs nadelig werken.
Maximum passenger range wordt voor de -800 13.800 kilometer (400km. meer dan de -200) en voor de -900 11.480 kilometer (180km. meer dan de -300)

In hun presentatie (PDF hier) gaven ze zelf al aan dat je met zo'n range bijvoorbeeld vanuit London praktisch overal kunt komen, behalve Australië/Nieuw-Zeeland.

quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 14:54 schreef Ferry_76 het volgende:
Als de brandstof capaciteit gelijk is gebleven, betekend dat toch een besparing van 5,5-6,5%, en dat kan toch aardig oplopen.
Ze gaven zelf aan dat de A330-900 in vergelijking met de -300 een besparing heeft van 14% per seat, en 12% per trip op een 7400 kilometer (typische afstand) vlucht met max. passagiers.
Als dat soort cijfers in de praktijk ook gaan volgen is dat een zéér significante besparing.

Brandstofcapaciteit blijft inderdaad gelijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 14-07-2014 15:01:55 ]
pi_142283701
quote:
10s.gif Op maandag 14 juli 2014 12:33 schreef flipsen het volgende:

[..]

Nou, dat schiet niet echt op he? :P
Als de brandstof capaciteit gelijk is gebleven, betekend dat toch een besparing van 5,5-6,5%, en dat kan toch aardig oplopen.
  maandag 14 juli 2014 @ 15:33:03 #90
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142285367
Lol, ik las "nm" niet als nautical miles, maar als nanometer _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 14 juli 2014 @ 16:51:03 #91
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142288664


quote:
Gisteren (11JUN2014) heeft de PHHZN (HV5765 naar GRO) een redelijke klap gemaakt met een dier (vermoed vogel, maar niet bevestigd.) Zag op facebook een foto van een bevriend piloot en hij had een foto gemaakt van de neus van de PHHZN en deze zag er redelijk ingedeukt uit en de neus en cockpitramen zaten redelijk onder het bloed.

Toestel is volgens laatste info nog steeds in GRO.
pi_142289460
quote:
11s.gif Op maandag 14 juli 2014 15:33 schreef flipsen het volgende:
Lol, ik las "nm" niet als nautical miles, maar als nanometer _O-
Kort vluchtje. :P
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 16:51 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 21:44 schreef Iemand91 het volgende:
Enne, nasty ):O
(737-800, PH-HZN die vlucht HV5765 uitvoerde van Amsterdam en dan dit bij landing op Girona-Costa Brava Airport):

[ afbeelding ]
O-)
  maandag 14 juli 2014 @ 17:34:08 #93
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142290177
Sorry, overheen gekeken :)

Btw EasyJet gaat waarschijnlijk een basis openen op Schiphol.
pi_142302082
Edit: Spuit 11 _O-

[ Bericht 94% gewijzigd door blingbling11 op 15-07-2014 20:41:36 ]
pi_142306403
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 22:05 schreef blingbling11 het volgende:
En zoals al werd verwacht, is vandaag de A330 NEO (New Engine Option) aangekondigd :)

[ afbeelding ]

[..]

Dat wisten we. :Y)

Enne, TOET TOET!

pi_142308079
Vandaag in de geschiedenis:

- 15 juli 1916: Houthandelaar William Edward Boeing sticht Pacific Aero Products Company.
Dit zou later het bekende Boeing worden. Hun eerste vliegtuig is Boeing Model 1 welke op 16 juni daarvoor voor het eerst vloog.



- 15 juli 1933: Wiley Hardeman Post vertrekt met een Lockheed Model 5C Vega (NR105W) genaamd Winnie Mae van Floyd Bennett Field (tegenover het huidige JFK airport) voor een vlucht rond de wereld.
Na stops in Harbor Grace (Newfoundland), Tempelhof (Berlijn), Moskou, Novosibirsk, Irkusk, Khabarovsk, Flat (Alaska), Fairbanks en Edmonton landt hij 7 dagen, 18 uur en 49.5 minuten later op 22 juli weer in New York.
Hiermee zet hij het record als eerste persoon solo rond de wereld.

Voor vertrek in New York:


En dat werd gevierd, inclusief parade door de straten van New York:

Winnie Mae werd in 1936 aan het Smithsonian Institution verkocht na Post's dood en staat momenteel in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:



- 15 juli 1939: Clara Adams landt in New York als eerste vrouw die rond de wereld is gevlogen. Ze vloog met reguliere vluchten. Ze vertrok op 28 juni van New York en vloog met vluchten van Pan American, Lufthansa, KLM en United Airlines met stops in Horta (Azoren), Lissabon, Marseille, Leipzig, Athene, Basra, Jodhpur, Rangoon, Bangkok, Hong Kong, Manilla, Guam, Wake Wake (eiland), Midway (atol), Honolulu en San Fransisco.
Totale vluchtduur; 16 dagen en 19 uur.

Vertrek in New York en KLM kist in Bangkok:



Ze was niet geheel onbekend met vliegen; als rijke weduwe had ze geld genoeg om haar hobby uit te oefenen; ze was passagier op de eerste vlucht van de LZ127 Graf Zeppelin van de VS naar Europa, de eerste vlucht van de Hindenburg van Duitsland naar de VS, eerste vrouw op de eerder genoemde Dornier Do X toen deze van Rio de Janeiro naar New York vloog en een aantal eerste vluchten van de Pan Am Clippers waaronder de eerste vlucht over de Grote Oceaan.

- 15 juli 1952: 2 USAF Sikorsky H-19 Chickasaw helikopters maken de eerste helikoptervlucht over de Atlantische Oceaan. De vlucht gaat van Westover Air Force Base in Massachusetts naar Schotland in 2 etappes.
In het National Museum of the US Air Force in Dayton Ohio is een H-19 in de kleuren gespoten van de helikopters die deze vlucht maakten. (Maar dit is niet een van de 2 helikopters):



- 15 juli 1954: de Boeing 367-80 of Dash 80 stijgt om 14:14 uur op van Renton Field in Washington; haar eerste vlucht. N70700 met aan de knuppel de bekende Alvin M. "Tex" Johnston maakt een testvlucht van een kleine 2.5 uur en landt dan op Boeing Field.
Ruim een jaar later zou Johnson met deze kist nog een leuk trucje uithalen; een die jullie vast wel kennen. :P
De 367-80 is een prototype dat later zou uitmonden in de Boeing KC-135 Stratotanker en de 707.



N70700 werd nog jaren voor testvluchten gebruikt maar op 22 januari 1970 gaat ze met pensioen en wordt ze op Davis-Monthan Air Force Base opgeslagen. Daar zal ze zo'n 20 jaar lang staan:



In 1990 wordt zij teruggevlogen naar Renton (o.a. met Ted Johnson aan boord) en wordt ze opgeknapt.
Nu staat ze in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport, naast de hierboven genoemde Lockheed Vega (rechtsonder op de foto):



- 15 juli 1996: De Herculesramp. Een Lockheed C-130 Hercules (registratie CH-06) was gecharterd door de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. Het vloog het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht terug van Verona-Villafranca in Italië. Het had een stop gemaakt in Rimini.

Bij de landing op Vliegbasis Eindhoven een bird-strike waardoor de 2 linkermotoren ermee ophielden. De crew schakelde echter motor #3 uit en wilde een go-around doen; echter de Hercules dook naar links en stortte neer. De brandweer wist echter niet dat er passagiers aan boord waren en kon uiteindelijk maar 9 mensen uit het vliegtuig halen; 2 overleden later in het ziekenhuis. Uiteindelijk overleefden 34 mensen de ramp niet.


  dinsdag 15 juli 2014 @ 09:36:05 #97
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_142315399
Pf bekende van mij zat in die Hercules en is er levend uitgekomen. Blijft toch altijd een naar beeld en een raar verhaal.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_142317091
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Ruim een jaar later zou Johnson met deze kist nog een leuk trucje uithalen; een die jullie vast wel kennen. :P
Ik wist het niet. Het internet wel:
quote:
As part of the Dash 80's demonstration program, Bill Allen invited representatives of the Aircraft Industries Association (AIA) and International Air Transport Association (IATA) to the Seattle's 1955 Seafair and Gold Cup Hydroplane Races held on Lake Washington on August 6, 1955. The Dash 80 was scheduled to perform a simple flyover, but Boeing test pilot Alvin "Tex" Johnston instead performed two barrel rolls to show off the jet airliner.

The next day, Allen summoned Johnston to his office and told him not to perform such a maneuver again, to which Johnston replied that he was simply "selling airplanes" and asserted that doing so was completely safe.
Boeing Chief Test Pilot John Cashman stated that just before he piloted the maiden flight of the Boeing 777 on June 12, 1994, his last instructions from then-Boeing President Phil Condit were "No rolls."
pi_142330369
Testvlucht van Boeing voor de Farnborough airshow met de 787:

  dinsdag 15 juli 2014 @ 18:23:02 #100
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_142330735
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 18:11 schreef Ferry_76 het volgende:
Testvlucht van Boeing voor de Farnborough airshow met de 787:

Kan me toch niet geheel onttrekken aan het idee dat dit een goede render is.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')