Vandaag in de geschiedenis:
- 15 juli 1916: Houthandelaar William Edward Boeing sticht Pacific Aero Products Company.
Dit zou later het bekende Boeing worden. Hun eerste vliegtuig is Boeing Model 1 welke op 16 juni daarvoor voor het eerst vloog.
- 15 juli 1933: Wiley Hardeman Post vertrekt met een Lockheed Model 5C Vega (NR105W) genaamd
Winnie Mae van Floyd Bennett Field (tegenover het huidige JFK airport) voor een vlucht rond de wereld.
Na stops in Harbor Grace (Newfoundland), Tempelhof (Berlijn), Moskou, Novosibirsk, Irkusk, Khabarovsk, Flat (Alaska), Fairbanks en Edmonton landt hij 7 dagen, 18 uur en 49.5 minuten later op 22 juli weer in New York.
Hiermee zet hij het record als eerste persoon solo rond de wereld.
Voor vertrek in New York:
En dat werd gevierd, inclusief parade door de straten van New York:
Winnie Mae werd in 1936 aan het Smithsonian Institution verkocht na Post's dood en staat momenteel in het
Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:
- 15 juli 1939: Clara Adams landt in New York als eerste vrouw die rond de wereld is gevlogen. Ze vloog met reguliere vluchten. Ze vertrok op 28 juni van New York en vloog met vluchten van Pan American, Lufthansa,
KLM en United Airlines met stops in Horta (Azoren), Lissabon, Marseille, Leipzig, Athene, Basra, Jodhpur, Rangoon, Bangkok, Hong Kong, Manilla, Guam, Wake Wake (eiland), Midway (atol), Honolulu en San Fransisco.
Totale vluchtduur; 16 dagen en 19 uur.
Vertrek in New York en KLM kist in Bangkok:
Ze was niet geheel onbekend met vliegen; als rijke weduwe had ze geld genoeg om haar hobby uit te oefenen; ze was passagier op de eerste vlucht van de LZ127 Graf Zeppelin van de VS naar Europa, de eerste vlucht van de Hindenburg van Duitsland naar de VS, eerste vrouw op de
eerder genoemde Dornier Do X toen deze van Rio de Janeiro naar New York vloog en een aantal eerste vluchten van de Pan Am Clippers waaronder de eerste vlucht over de Grote Oceaan.
- 15 juli 1952: 2 USAF Sikorsky H-19 Chickasaw helikopters maken de eerste helikoptervlucht over de Atlantische Oceaan. De vlucht gaat van Westover Air Force Base in Massachusetts naar Schotland in 2 etappes.
In het
National Museum of the US Air Force in Dayton Ohio is een H-19 in de kleuren gespoten van de helikopters die deze vlucht maakten. (Maar dit is
niet een van de 2 helikopters):
- 15 juli 1954: de Boeing 367-80 of
Dash 80 stijgt om 14:14 uur op van Renton Field in Washington; haar eerste vlucht. N70700 met aan de knuppel de bekende Alvin M. "Tex" Johnston maakt een testvlucht van een kleine 2.5 uur en landt dan op Boeing Field.
Ruim een jaar later zou Johnson met deze kist nog een leuk trucje uithalen; een die jullie vast wel kennen.
De 367-80 is een prototype dat later zou uitmonden in de Boeing KC-135 Stratotanker en de 707.
N70700 werd nog jaren voor testvluchten gebruikt maar op 22 januari 1970 gaat ze met pensioen en wordt ze op
Davis-Monthan Air Force Base opgeslagen. Daar zal ze zo'n 20 jaar lang staan:
In 1990 wordt zij teruggevlogen naar Renton (o.a. met Ted Johnson aan boord) en wordt ze opgeknapt.
Nu staat ze in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport, naast de hierboven genoemde Lockheed Vega (rechtsonder op de foto):
- 15 juli 1996: De Herculesramp. Een Lockheed C-130 Hercules (registratie CH-06) was gecharterd door de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. Het vloog het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht terug van Verona-Villafranca in Italië. Het had een stop gemaakt in Rimini.
Bij de landing op Vliegbasis Eindhoven een bird-strike waardoor de 2 linkermotoren ermee ophielden. De crew schakelde echter motor #3 uit en wilde een go-around doen; echter de Hercules dook naar links en stortte neer. De brandweer wist echter niet dat er passagiers aan boord waren en kon uiteindelijk maar 9 mensen uit het vliegtuig halen; 2 overleden later in het ziekenhuis. Uiteindelijk overleefden 34 mensen de ramp niet.