abonnement Unibet Coolblue
pi_142116646
A6-EEX is op dit moment op weg naar Dubai vanuit Hamburg. (Flightradar) A6-EEX is de 154e gebouwde A380 en Emirates 50e(!) A380. Er moeten nog 90 volgen...

Vertrek in Hamburg vanmiddag:


pi_142134288
Er gaat niets boven Groningen; na FlyBe een nieuwe aankondiging van een lijndienst. Wizzair start Groningen - Gdansk per 28 oktober.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142134850
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 12:47 schreef Thetallguy het volgende:
Er gaat niets boven Groningen; na FlyBe een nieuwe aankondiging van een lijndienst. Wizzair start Groningen - Gdansk per 28 oktober.
En Wizz Air start ook Maastricht - Katowice per 28 oktober. Bovendien gaan ze in het winterseizoen vaker op Eindhoven vliegen tov het vorige winterseizoen.

Overigens,

quote:
(Reuters) - Central European airline Wizz Air is not in talks with potential buyers, a company spokesman was quoted as saying by business website Portfolio on Wednesday, denying media reports that Air France KLM (AIRF.PA) was in advanced talks to buy the budget carrier.

"Wizz Air, thanks to its successes, is often approached by possible investors," the spokesman, Daniel de Carvalho said. "... Wizz Air is not in such talks at the moment."

The low-cost airline last month scrapped plans to raise 200 million euros (159.14 million pounds) on the London stock market
.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_142139625
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 13:05 schreef Muto het volgende:

[..]

En Wizz Air start ook Maastricht - Katowice per 28 oktober. Bovendien gaan ze in het winterseizoen vaker op Eindhoven vliegen tov het vorige winterseizoen.

Overigens,

[..]

.
Ook goed nieuws voor Maastricht dus, en dat op de eerste dag van de FlyBe operatie! :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142152691
Wat enorm irritant dat Maastrict MAA_Airport gebruikt als Twitter handle. MAA = Chennai in India, prutsers. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142153522
Random story (vaker doen?)

(September 2012)


Op de grootste luchthaven van Luxemburg (Luxemburg-Findel) zijn ze gestart met de sloop van VP-BXC.
Op zich niet zo héél erg bijzonder (hoewel buiten Frankrijk en vooral de UK niet zo heel veel sloopverhalen van 747's binnen Europa tegen kom) maar wat hier best bijzonder aan is, is het feit dat deze kist daar al zo'n 5,5 jaar heeft gestaan.
De kist vloog voor TESIS Aviation Enterprise - een Russische cargo-maatschappij) toen het in september 2008 vanuit de Bermudas naar Frankfurt voor onderhoud vloog. De Duitsers weigeren echter hun de toegang en ze moesten uitwijken naar Luxemburg. De planning was om later alsnog door te vliegen maar de SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft) zag bij inspectie diverse technische gebreken waardoor de kist aan de grond bleef.

Een maand later ging de maatschappij failliet. De piloten hebben een paar dagen na de landing de kist verlaten en lieten alles achter, eten en drinken, persoonlijke items en officiële papieren.





Het heeft sinds september 2008 altijd daar gestaan. Hier op Google Maps.

De 747-258B die op 6 december 1979 haar eerste vlucht maakt en eerder als 4X-AXH tot 2006 27 jaar lang voor El Al vloog (livery iemand? :P ) en dus net 2 jaar voor Tesis, wordt nu uiteindelijk gesloopt, nadat het de afgelopen jaren al langzaam van enkele onderdelen was ontdaan.
VP-BXC is de 418e 747 van de assembly line.

(Mei 2011)
pi_142153734
Oh, en nu op EEN de 2e aflevering van Inside Gatwick, 22:20 - 22:40 uur:
quote:
De assistenten in de terminal hebben een gevarieerde baan; ze wijzen passagiers de weg, rekenen af met brandalarmen, dienen de eerste zorgen toe in noodgevallen en helpen gestrande passagiers. Maar Richard Voice en Stuart Bones vrezen dat hun job in gevaar is door de geplande afslanking van hun departement. Ze zijn daarom vastberadener dan ooit om te bewijzen wat ze waard zijn.
  donderdag 10 juli 2014 @ 22:34:32 #58
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142154512
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
Random story (vaker doen?)
Yes please :Y Vooral omdat je altijd zeer uitvoerig bent en met gave foto´s ondersteunt! ^O^
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142155495
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
Random story (vaker doen?)
^O^
pi_142156471
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
Random story
Ja top man!!
pi_142156580
Ik heb een verzameling foto's van oude vliegtuigen, willen jullie die zien of is een picdump hier niet de bedoeling?
pi_142159051
Mooi dat het gewaardeerd wordt; is al het werk toch niet voor niets (want het kost toch wel tijd soms; zoals ook onderstaande post).

quote:
2s.gif Op donderdag 10 juli 2014 23:30 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb een verzameling foto's van oude vliegtuigen, willen jullie die zien of is een picdump hier niet de bedoeling?
:Y

Misschien wel handig als je dat via een dropbox-link doet o.i.d. Of een album op Imgur.
Want ik merk dat ik soms al wat moeite heb om dit topic te openen door de vele (grote) foto's; grotendeels ook mijn schuld :@

Vandaag in de geschiedenis (richt ik mij op 2 ongelukken):



- 11 juli 1973: Op het toilet achterin PP-VJZ, een Boeing 707-320C van Varig die vlucht 820 uitvoerde van Rio de Janeiro–Galeão International Airport naar Orly Airport bij Parijs ontstaat brand, mogelijk door een niet gedoofde sigaret.
Het vliegtuig vult zich al snel met dikke giftige rook; zuurstofmaskers voor de passagiers waren er nog niet.
Vanwege de ernst van de situatie probeert de crew een noodlanding te maken op een veld bij Saulx-les-Chartreux, zo'n 5 kilometer ten zuiden van Orly Airport, op dit moment waren de passagiers al overleden aan rookinhalatie; de brand was - tot op dat moment - slechts beperkt gebleven tot het toilet.
Van de 17 crew overleven er 10, van de 117 passagiers overleeft er maar 1.





PP-VJZ, de 683e 707, begon haar leven op 6 maart 1968 als N7322S voor Seaboard World Airlines en ging op 31 maart 1969 naar Varig. Het was een combi-toestel; linksvoor zat een groot luik en zo kon de -320C gebruikt worden voor vracht óf passagiers (niet tegelijk).



Ruim 5 jaar later op 30 januari 1979 vertrok Varig vlucht 967. PP-VLU, een Boeing 707-323C freighter die vertrokken was vanaf Narita International Airport in Tokyo. Deze zou een stop maken op LAX en daarna doorvliegen naar Rio de Janeiro–Galeão International Airport.
Het vervoerde onder andere 153 schilderijen van Manabu Mabe ter waarde van $1.24 miljoen die van een tentoonstelling in Tokyo kwamen.

Hier de kist in Stockholm op 18 december 1975.


PP-VLU was de 519e Boeing 707 en was op 31 augustus 1966 aan American Airlines geleverd als N7562A. Op 28 maart 1974 is de kist aan Varig geleverd




Echter na zo'n 30 minuten werd de radio contact verloren toen de kist op zo'n 200 kilometer van Tokyo was boven de Grote Oceaan. Het vliegtuig en de inzittenden zijn nooit meer terug gevonden.

En nou wat deze crashes verbindt; de captain van vlucht 820 (Gilberto Araujo da Silva) was ook de captain van deze vlucht...

[ Bericht 30% gewijzigd door Iemand91 op 11-07-2014 03:25:48 ]
pi_142164516
Ik kijk dagelijks op http://www.reddit.com/r/HistoryPorn , daar staan historische foto's over allerlei onderwerpen. Er staan ook vliegtuigfoto's tussen, en dit is wat er de afgelopen maanden op stond.
Ik had het allemaal mooi op volgorde van oud naar nieuw en soort bij soort, maar bij het uploaden is het een zooitje geworden.











































































































  vrijdag 11 juli 2014 @ 11:15:21 #64
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_142164547
@iemand91

Meer van dit! Held ☺
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_142165960
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
A6-EEX is op dit moment op weg naar Dubai vanuit Hamburg. (Flightradar) A6-EEX is de 154e gebouwde A380 en Emirates 50e(!) A380. Er moeten nog 90 volgen...

Vertrek in Hamburg vanmiddag:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De ceremonie:





Lading van hulpgoederen:
quote:
For the ferry flight from Hamburg to Dubai, the aircraft was loaded with 41 tonnes of relief goods. This is the biggest amount which has ever been transported on a single flight organised by the Airbus Corporate Foundation. The goods will be deployed in cooperation with ACF (Action Contre la Faim) to a UN Humanitarian Response Depot in Dubai.


En deze kist is op dit moment op weg naar Schiphol voor haar allereerste commerciële vlucht! :D
pi_142169553
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 11:14 schreef Nemephis het volgende:
Ik kijk dagelijks op http://www.reddit.com/r/HistoryPorn , daar staan historische foto's over allerlei onderwerpen. Er staan ook vliegtuigfoto's tussen, en dit is wat er de afgelopen maanden op stond.
Ik had het allemaal mooi op volgorde van oud naar nieuw en soort bij soort, maar bij het uploaden is het een zooitje geworden.
En bedankt hè. :( Ik zit nu al een half uur dat door te lezen. }:|
pi_142172133
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:43 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

En bedankt hè. :( Ik zit nu al een half uur dat door te lezen. }:|
You're welcome! Staan interessante foto's tussen hè ^O^
pi_142194355
En vandaag in de geschiedenis:



- 12 juli 1785: de Franse Jean Pierre Blanchard maakt als eerste een bemande ballonvaart boven Nederland. In de grote zaal van Het Oude Hof (het latere Paleis Noordeinde) werden 2 ballonen tentoon gesteld; degene waarmee hij Het Kanaal was over gevaren en waarmee hij later die dag over Nederland zal vliegen.
Om 19:30 uur ging hij vanuit de Paleistuin in Den Haag (waar 2 jaar eerder in 1783 de eerste luchtballon in Nederland werd opgelaten) de lucht in.
Bij de landing in een weiland bij Zevenhuizen werd hij opgewacht door boze boeren (er waren veel mensen die niet gediend waren van deze experimenten).
Hier werd zijn ballon dan ook lek geprikt en de mand kapot gemaakt.

In 1963 werd in de Paleistuin een herdenkingsbeeld geplaatst.
Ik weet niet waar die precies in de tuin staat; maar mocht je hem zien; nu weet je waar die voor is. ;)



- 12 juli 1910: Charles Stewart Rolls, geboren op 27 augustus 1877 overlijdt bij zijn Wright Flyer boven Hengistbury Airfield in Bournemouth toen hij de start afbrak.
Hij was de eerste Brit die verongelukte in een vliegtuig-gerelateerd ongeluk; en de 11 persoon wereldwijd.



Charles Rolls is natuurlijk bekend van Rolls-Royce Limited, het bedrijf dat zou ontstaan nadat hij op 4 mei 1904 een ontmoeting met ene Frederick Henry Royce in het Midland Hotel in Manchester had.
Deze zou later de auto's bouwen, maar (om on-topic te blijven) natuurlijk ook later de vliegtuigmotoren.

Slechts een ruime maand eerder had hij op 2 juni 1910 als eerste persoon een retourvlucht gemaakt over Het Kanaal. Lang heeft hij daar dus niet van kunnen genieten. Deze vlucht heb ik eerder besproken: eerdere post hierover staat hier.



- 12 juli 1929: de eerste vlucht van de Dornier Do X; de grootste, zwaarste en krachtigste vliegboot van dat moment. Het werd aangedreven door 12 Bristol Jupiter motoren van elk 524 pk; de gashendels werden bediend door een werktuigkundige; de piloot vroeg aan deze man om deze te verhogen of te verlagen.



Het was luxe uitgevoerd voor de passagiers (66 voor lange vluchten, 100 voor korte); het naderde de luxe van de Oceaanlijner; rookkamer, bar, eetsalon en zitplaatsen die konden worden omgebouwd tot bedden.



Het werd geen bijster groot succes en nadat het ruim 3 jaar heeft stilgestaan na schade (staart was afgebroken bij een landing) kwam het in het nieuwe Deutsche Luftfahrt-Sammlung terecht.
Echter werd de kist verwoest bij een bombardement door de RAF in de nacht van 23-24 november 1943.

Het afgebroken staartdeel bestaat nog wel; dat staat in het Dornier Museum in Friedrichshafen.

Er zijn nog 2 (grotere) exemplaren van gebouwd voor een Italiaanse order maar die zijn uiteindelijk in 1937 gesloopt.




- 12 juli 1957: Dwight D. Eisenhower is de eerste president van de VS die in ambt per helikopter vliegt.
Om 14:08 in de middag vertrokken ze in een Bell UH-13J Sioux (57-2729) vanuit de tuin van het Witte Huis naar Camp David. 57-2729 staat nou in het Steven F. Udvar-Hazy Center van het Smithsonians National Air and Space Museum bij Washington Dulles Airport.



- 12 juli 1980: de eerste vlucht van de McDonnell Douglas KC-10 Extender; de militaire variant van de DC-10. Het gaat om 79-0433 boven Long Beach in Californië.



Er zijn er 60 van gebouwd. Verder ook nog 2 KDC-10's; omgebouwde DC-10's voor de Nederlandse luchtmacht (T-235 en T-264). Er is ook nog een United DC-10 voor de Nederlandse Luchtmacht omgebouwd (T255); deze is op 11 april naar Newquay gegaan voor sloop; zie mijn eerdere bericht hierover hier.

79-0433 is nog steeds actief voor de USAF, hier in juni op Shannon Airport:

pi_142203438
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 01:01 schreef Iemand91 het volgende:
En vandaag in de geschiedenis:

* knip *
^O^ laat je gave posts komen!

Die Dornier :9~
Als ik dat soort foto's zie wens ik dat ik als rijke stinkerd in die tijd had geleefd O+

Verder ontopic: De JSF maakt weer eens een slechte indruk. Na een klein binnenbrandje zijn ze onlangs aan de grond gezet, de hele vloot moet worden geïnspecteerd, daar zijn unsere Amerikänische freunde nu mee bezig.
Dit weekend is in Engeland de Royal International Air Tattoo, een volgend weekend begint de Farnborough-luchtshow, die tot de 20e duurt. Op beide shows zou de JSF zijn kunsten gaan vertonen (en eindelijk zouden we overtuigd zijn dat we geen kat in de zak hebben gekocht) maar dat hele feest gaat niet door, de JSF blijft nog even aan de grond...
Ik ben benieuwd of de Sukhoi PAK FA wél zijn kunsten gaat laten zien.
pi_142204867
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 01:01 schreef Iemand91 het volgende:
Er is ook nog een United DC-10 voor de Nederlandse Luchtmacht omgebouwd (T255); deze is op 11 april naar Newquay gegaan voor sloop; zie mijn eerdere bericht hierover hier.
En dat gaat snel.

Enkele jaren geleden nog miljoenen geïnvesteerd en opgeknapt en nu gesloopt (want onverkoopbaar doordat het aangepast was aan unieke KLU eisen):





pi_142204915
En nog een geschiedenispost voor vandaag, deze van Wildhagen:

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, alwéér een zwarte dag voor de KLM!

Vandaag in 1949 verongelukte namelijk de Lockheed L-749 Constellation PH-TDF "Franeker" (net 1.5 jaar oud) vlakbij Mumbai (toen nog Bombay geheten)



De plaats van het ongeval:



Er waren tal van complottheoriën rondom deze ramp, vooral omdat het toestel een aantal Amerikaanse journalisten terugbracht die door de Nederlandse overheid waren uitgenodigd om een propagandatoer rondom de Nederlandse genocide in Nederlands-Indië (toen nog politiek correct "Politionele Actie' genoemd) bij te wonen.

Oorspronkelijk zou deze delegatie terugkeren met de PH-TER "Roermond" (die had ze naar Nederlands-Indië gebracht op de heenreis), maar dat ging niet door omdat men hun verblijf in Nederlands-Indië had verlengd. Die PH-TER stortte 3 weken vóór de PH-TDF neer, zie dit verslag. Daarom vlogen ze dus terug met de PH-TDF ipv de PH-TER.

Mede als gevolg van deze genocide was het luchtruim van India en Pakistan verboden gebied voor de KLM, hoewel India speciaal voor deze vlucht wel toestemming had verleend.

Men kreeg toestemming om tot 500 voet te dalen en dan te landen op runway 23 van Chhatrapati Shivaji International Airport (toen nog Santa Cruz Airport geheten), het vliegveld van Mumbai. Dit ondanks dat in die omgeving een heuvel van 674 voet aanwezig was.

Het weer was zeer slecht (naar later zou blijken dermate slecht dat landen volgens het KLM-handboek verboden was), er was een moesson gaande, en mede daardoor vloog men tegen deze heuvel, waarbij het toestel in 2 stukken brak.

Alle 45 inzittenden, 10 crew en 35 passagiers (waaronder de eerder genoemde 13-koppige Amerikaanse delegatie), kwamen hierbij om het leven.

Een aantal van de complottheorien die toen rondgingen:

quote:
- De verkeersleiding zou de Franeker opzettelijk door het slechte weer naar een verkeerde landingsbaan hebben geleid.
-Uit het logboek dat men tussen de wrakstukken had gevonden, blijkt later de laatste bladzijde te ontbreken.
-De journalisten vlogen naar Batavia met de PH-TER "Roermond" en zouden daarmee ook terugvliegen. Op deze geplande thuisreis stortte de Roermond 3 weken eerder bij Bari in zee. De journalisten waren echter niet aan boord omdat zij hun verblijf in Indië hadden verlengd.
- Uit aantekeningen van de verkeersleiding van Santa Cruz zijn passages veranderd en verwijderd.
- De Amerikaanse journaliste Dorothy Brandon was in Manilla uitgestapt omdat zij overtuigd zou zijn dat het vliegtuig (door de Indonesiers) gesaboteerd zou zijn.
Het toestel is nog gefotografeerd enkele minuten voor zijn laatste vertrek vanuit Batavia (nu dus Jakarta):



Wat wrakstukken:




Meer info over deze crash is op deze site te vinden. Ook op deze site is een en ander na te lezen.

Dit blijft één van de meer mysterieuze KLM-crashes, omdat er nooit een voor alle partijen bevredigende verklaring gevonden is.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 15:06:59 #72
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142205783
quote:
Boeing 777 United maakt ongeplande landing op Atol

DRIEBERGEN - Een Boeing 777-200 van United Airlines, met 348 mensen aan boord en onderweg van Honolulu naar Guam, werd donderdag gedwongen een ongeplande landing te maken vanwege een brandlucht in de cabine van het toestel. De voorzorgslanding vond plaats op Midway Atoll National Wildlife Refuge een atol in de grote oceaan.

Midway Island ligt op een derde van de route tussen Honolulu en Guam. Een nieuw toestel van United wrds naar Midway Island gestuurd om de passagiers op te pikken en terug te vliegen naar Honolulu op vrijdagochtend.

Al voor de vlucht in Honolulu waren er problemen met het toestel, maar technici gaven het toestel vrij om te vetrekken na een vetraging van drie uur. Vijf uur later tijdens de vlucht ging het alsnog mis.

Midway is een eiland dat is gebruikt gedurende de Tweede Wereldoorlog. Luchthaven Henderson Field op het eiland wordt nog steeds gebruikt als noodlandingsbaan.
Wat gaaf om door een noodlanding te mogen maken zeg!
pi_142206210
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:06 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Wat gaaf om daar een noodlanding te mogen maken zeg!
Als het goed afloopt, dan wel ja :+
pi_142208845
Dat is echt de middle of nowhere;
https://www.google.com/ma(...)/data=!3m1!1e3?hl=en
  zaterdag 12 juli 2014 @ 17:57:23 #75
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_142210794
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:06 schreef Sunri5e het volgende:
Wat gaaf om door een noodlanding te mogen maken zeg!
Vind je?

http://abcnews.go.com/blo(...)ning-smell-reported/
quote:
Once on the island, which is mostly deserted and holds an abandoned military base, the passengers were forced to wait six hours in an old gymnasium on the former base until a replacement plane arrived.


In 2011 landde er een 747 van Delta: daar mochten de passagiers fijn uren in het vliegtuig zelf wachten:



[ Bericht 18% gewijzigd door OEM op 12-07-2014 18:02:26 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')