En vandaag in de geschiedenis:
- 12 juli 1785: de Franse Jean Pierre Blanchard maakt als eerste een bemande ballonvaart boven Nederland. In de grote zaal van Het Oude Hof (het latere Paleis Noordeinde) werden 2 ballonen tentoon gesteld; degene waarmee hij Het Kanaal was over gevaren en waarmee hij later die dag over Nederland zal vliegen.
Om 19:30 uur ging hij vanuit de
Paleistuin in Den Haag (waar 2 jaar eerder in 1783 de eerste luchtballon in Nederland werd opgelaten) de lucht in.
Bij de landing in een weiland bij Zevenhuizen werd hij opgewacht door boze boeren (er waren veel mensen die niet gediend waren van deze experimenten).
Hier werd zijn ballon dan ook lek geprikt en de mand kapot gemaakt.
In 1963 werd in de Paleistuin een herdenkingsbeeld geplaatst.
Ik weet niet waar die precies in de tuin staat; maar mocht je hem zien; nu weet je waar die voor is.
- 12 juli 1910: Charles Stewart Rolls, geboren op 27 augustus 1877 overlijdt bij zijn Wright Flyer boven Hengistbury Airfield in Bournemouth toen hij de start afbrak.
Hij was de eerste Brit die verongelukte in een vliegtuig-gerelateerd ongeluk; en de 11 persoon wereldwijd.
Charles Rolls is natuurlijk bekend van Rolls-Royce Limited, het bedrijf dat zou ontstaan nadat hij op 4 mei 1904 een ontmoeting met ene Frederick Henry Royce in het Midland Hotel in Manchester had.
Deze zou later de auto's bouwen, maar (om on-topic te blijven) natuurlijk ook later de vliegtuigmotoren.
Slechts een ruime maand eerder had hij op 2 juni 1910 als eerste persoon een retourvlucht gemaakt over Het Kanaal. Lang heeft hij daar dus niet van kunnen genieten. Deze vlucht heb ik eerder besproken: eerdere post hierover staat
hier.
- 12 juli 1929: de eerste vlucht van de Dornier Do X; de grootste, zwaarste en krachtigste vliegboot van dat moment. Het werd aangedreven door 12 Bristol Jupiter motoren van elk 524 pk; de gashendels werden bediend door een werktuigkundige; de piloot vroeg aan deze man om deze te verhogen of te verlagen.
Het was luxe uitgevoerd voor de passagiers (66 voor lange vluchten, 100 voor korte); het naderde de luxe van de Oceaanlijner; rookkamer, bar, eetsalon en zitplaatsen die konden worden omgebouwd tot bedden.
Het werd geen bijster groot succes en nadat het ruim 3 jaar heeft stilgestaan na schade (staart was afgebroken bij een landing) kwam het in het nieuwe Deutsche Luftfahrt-Sammlung terecht.
Echter werd de kist verwoest bij een bombardement door de RAF in de nacht van 23-24 november 1943.
Het afgebroken staartdeel bestaat nog wel; dat staat in het
Dornier Museum in Friedrichshafen.
Er zijn nog 2 (grotere) exemplaren van gebouwd voor een Italiaanse order maar die zijn uiteindelijk in 1937 gesloopt.
- 12 juli 1957: Dwight D. Eisenhower is de eerste president van de VS die in ambt per helikopter vliegt.
Om 14:08 in de middag vertrokken ze in een Bell UH-13J Sioux (57-2729) vanuit de tuin van het Witte Huis naar Camp David. 57-2729 staat nou in het
Steven F. Udvar-Hazy Center van het Smithsonians National Air and Space Museum bij Washington Dulles Airport.
- 12 juli 1980: de eerste vlucht van de McDonnell Douglas KC-10 Extender; de militaire variant van de DC-10. Het gaat om 79-0433 boven Long Beach in Californië.
Er zijn er 60 van gebouwd. Verder ook nog 2 KDC-10's; omgebouwde DC-10's voor de Nederlandse luchtmacht (T-235 en T-264). Er is ook nog een United DC-10 voor de Nederlandse Luchtmacht omgebouwd (T255); deze is op 11 april naar Newquay gegaan voor sloop; zie mijn eerdere bericht hierover
hier.
79-0433 is nog steeds actief voor de USAF, hier in juni op Shannon Airport: