Vandaag in de geschiedenis (waarschuwing; láánge post :$ ):
- 2 juli 1937: Op 1 juni waren Amelia Earhart en navigator Fred Noonan vertrokken vanaf Miami om een round-the-world-flight te maken. Hun eerdere poging (die richting het westen gevlogen zou worden) werd afgelast nadat bij een takeoff op Ford Island (Hawaii) gecrasht waren.
Via stops in Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, kwamen ze op 29 juni in Lae in Papoea-Nieuw-Guinea aan.
Omstreeks 10 uur in de ochtend vertrekken Amelia Earhart en navigator Fred Noonan met hun Lockheed Model 10-E Electra van Lae op weg naar het eiland Howland. Daarna is nooit meer iets van ze vernomen.
Waarschijnlijk de laatste foto van hen als ze vertrokken vanaf Lae:
Laatste visuele contact was boven de Nukumanu-eilanden. Er is ook nog zeer beperkt radio-contact geweest met de USCGC Itasca die bij Howland lag om hen naar binnen te loodsen; maar daar is nooit 2-way communicatie geweest (het schip kon Earhart's berichten wel horen maar niet andersom).
Hun lot is tot op de dag van vandaag onbekend.
Over het algemeen wordt aangenomen dat ze na het opraken van de brandstof in zee zijn gestort, maar er gaan ook theorieën rondt dat ze op het eiland Nikumaroro een noodlanding hebben gemaakt en daar zijn omgekomen (door dorst, honger etc.).
Onderzoekers zeggen op het eiland diverse aanwijzingen gevonden te hebben dat ze daar zijn geweest; waaronder Amerikaanse flessen met door hitte vervormde bodems (gebruikt voor het koken van water), botten en eind 2013 misschien zelfs een vliegtuigwrak.
- 2 juli 1982: onder het mom 'waarom ook niet'; knoopte vrachtwagenchauffeur
Larry "Lawn Chair Pilot" Walters 45 weerballonnen aan zijn tuinstoel en vulde deze met helium. Het plan was om de 3 touwen (waarmee het geheel aan een auto geknoopt was) los te maken en een paar uur op zo'n 9 meter hoogte te gaan zweven boven de tuin van een woning
in San Pedro, Californië.
Om 11 uur in de ochtend op 2 juli 1982 nam hij plaats op zo'n "Inspiration I", gewapend met een hoogtemeter, parachute en reddingsvest (voor het geval dat), fles Cola, broodje, CB-radio en een BB-gun om later de ballonnen een-voor-een lek te schieten om zo weer te dalen.
Maar het plan ging 'iets' anders; toen zijn vriendin de eerste van de 3 touwen doorsneed braken de andere 2 ook en schoot al snel door naar zo'n 1800 meter hoogte.
Bang dat hij balans zou kwijtraken durfde hij geen ballonnen lek te schieten en dreef zo door naar zo'n 4800 meter hoogte.
Maar hij dreef ondertussen richting Long Beach Airport en met zijn CB-radio op kanaal 9 (noodkanaal) probeerde hij de toren te waarschuwen.
REACT (Radio Emergency Associated Communication Team) heeft dit gesprek opgevangen en geregistreerd:
quote:
REACT: What information do you wish me to tell them [air traffic control] at this time as to your location and your difficulty?
Walters: Ah, the difficulty is, ah, this was an unauthorized balloon launch, and, uh, I know I'm in a federal airspace, and, uh, I'm sure my ground crew has alerted the proper authority. But, uh, just call them and tell them I'm okay.
REACT: What color is the balloon?
Walters: The balloons are beige in color. I'm in a bright blue sky which would be very highly visible. Over.
REACT: [Balloon] size?
Walters: Size approximately, uh, seven feet in diameter each. And I probably have about 35 left. Over.
REACT: You're saying you have a cluster of 35 balloons??
Walters: These are 35 weather balloons. Not one single balloon, sir. It is 35 weather balloons.
REACT: Roger, stand by this frequency.
Uiteindelijk kreeg hij de moed om ballonnen lek te schieten maar hij liet het geweer vallen. Uiteindelijk begon het toch te dalen en kwam terecht boven een woonwijk. Maar zijn ballonnen kwam terecht op hoogspanningskabels en hier moest de stroom eraf gehaald worden (20 minuten blackout in Long Beach als gevolg).
Op de grond werd hij direct gearresteerd; zijn uiteindelijk boete bedroeg $1500.
Achteraf bleek dat hij het hoogterecord had verbroken van gas-gevulde cluster-ballonnen (maar dit werd niet vastgelegd omdat de hoogtemeter de hoogtes niet had bewaard en dit geen officiële poging was) en als hij de stoel niet aan een buurjongen had gegeven dan zou deze nu in Smithsonian's National Air and Space Museum in Washington hebben gestaan/hangen.
Hij heeft nog een tijdje als motivatiespreker rondgetourd en wat andere schnabbels gehad; maar echt gelukkig werd hij niet; op 6 oktober 1993 ging hij naar zijn favoriete plekje in het Angeles National Forest en schoot zichzelf door het hart.
- 2 juli 1987: Per Lindstrand en Richard Branson (ja die van Virgin Atlantic e.d.) vertrekken met hun 'Virgin Atlantic' luchtballon vanaf Carrabassett Valley, Maine naar Europa.
Ze zullen de eersten zijn die met een heteluchtballon de Atlantische Oceaan oversteken.
Tevens was de luchtballon met ruim 65.100 m³ de grootste balloon ooit en met 33 uur ook de snelste oversteek met een ballon ooit.
De capsule staat nu in het Imperial War Museum in Duxford:
- 2 juli 1992: Braniff International Airlines (de 2e poging om de eerder - op chaotische manier stilgelegde Braniff Internation Airlines, zie
mijn eerdere bericht - weer te laten werken gaat - weer- failliet.
- 2 juli 2005: ter ere van de eerste non-stop vlucht over de Atlantische Oceaan door John Alcock en Arthur Whitten Brown op 14-15 juni 1919; vliegen Steve Fosset en Mark Rebholz deze vlucht overnieuw; eveneens met een Vickers Vimy biplane. (maar nu een replica).
Ze vertrokken van St. John's in Newfoundland en landden 18 uur en 25 minuten later in Clifden Ierland.
Omdat daar geen vliegveld is landden ze de 8e fairway van het
Connemarra Golf Course:
Ruim 2 jaar later verdween Steve Fosset op 3 september 2007 toen hij met een Bellanca Super Decathlon vanaf de
Flying-M Ranch in Nevada vertrok.
Satellietbeelden werden op internet gezet zodat iedereen kon meezoeken (zoals ook recent bij de verdwijning van Malaysia 370 gebeurde). Eerder genoemde Richard Branson was hier ook nauw bij betrokken.
Nadat op 29 september 2008 een hiker ID-papieren vond werd op 1 oktober het wak(
locatie)gevonden.
Op 29 oktober werden botten gevonden die later van Fosset bleken te zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-07-2014 15:08:30 ]