abonnement Unibet Coolblue
pi_141509021
N.a.v. een tweede verhitte discussie in een GAM topic hierover heb ik besloten hier toch maar een separaat topic aan te maken.

Startpunt van de discussie was een award voor de eigenaresse / bedenkster van dit Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/feministfrequency

Waarin ze clichés / stereotypen mbt de rol van vrouwen in games aan de kaak stelt.

Tijdens haar Kickstarter hiervoor, nog voordat ze überhaupt nog maar 1 filmpje had gemaakt, werden er al tig bedreigingen (verkrachting en moord) haar kant op gestuurd.

De agressieve reacties verbazen mij oprecht en mede door haar ben ik meer en meer oog gaan krijgen voor hoe de vrouw in populaire media wordt neergezet, met name in games maar ook in films.

De standaard 'ass & sideboob'-pose voor een stoer vrouwelijk personage in een actiefilm, waar de mannelijke cast wel normaal op staat is een bekend punt inmiddels:

http://www.tor.com/images/stories/blogs/12_04/lara-croft.jpg
http://www.tor.com/images/stories/blogs/12_04/aeon-flux.jpg
htp://www.tor.com/images/stories/blogs/12_04/sucker-punch.jpg

De clichés uit het fantasy genre, ofwel de 'chainmail-bikini' is een andere bekende;


Het schijnt uit den boze te zijn om hier als man commentaar op te leveren.
En als een vrouw hier commentaar oplevert wordt ze verrot gescholden en moet ze zich niet met zaken bemoeien.

Wat is het toch wat de game (of film) nerd zo boos maakt zodra er kritische vragen worden gesteld over de rol van de vrouwen in zijn medium? Waar is men nu precies bang voor?

Wellicht niet de beste op, maar hoop hier een beter punt te hebben voor de discussie dan een topic in GAM te ontsporen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ceased2Be op 25-06-2014 11:01:42 ]
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_141509296
Als mannen tieten en een kont hadden, hadden ze er ook wel zo opgestaan.
pi_141509463
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 21:52 schreef jatochneetoch het volgende:
Als mannen tieten en een kont hadden, hadden ze er ook wel zo opgestaan.
Tja, of je krijgt dit:


"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_141509490
Goede foto's in de OP ^O^
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_141509740
okay, misschien had ik de foto's niet in IMG-tags moeten zetten, dat leidt af :P

Maar neem die Avengers poster geeft nu precies alle clichés weer; mannen moeten stoer zijn Scarlett moet vooral d'r kont laten zien. Het doet simpelweg afbreuk aan het personage.

de CAP 2 poster doet dat gewoon beter; http://cdn.screenrant.com(...)2-poster-uk-full.jpg
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_141510215
Naja, laten we wel wezen: de gemiddelde film/game nerd krijgt enkel vrouwen te zien in hun films/games, dus tsja, dan moet het ook wel gelijk heel wat zijn :+
pi_141510663
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 22:05 schreef DW457 het volgende:
Naja, laten we wel wezen: de gemiddelde film/game nerd krijgt enkel vrouwen te zien in hun films/games, dus tsja, dan moet het ook wel gelijk heel wat zijn :+
Die vlieger ging 20 jaar terug wellicht op, maar games zijn niet meer alleen voorbehouden aan de puisterige puber met de NES op zolder. Het is gewoon prominent overal aanwezig en daarom is het des te beschamender om te zien dat er zo denigrerend wordt omgegaan met de halve populatie is het niet in de games zelf dan is het wel in hun beleving van de games.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 24 juni 2014 @ 22:24:13 #8
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_141511540
Er is hier al flink veel discussiemateriaal over. Het lijkt hem erin te zitten dat de game wereld lange tijd een echte mannenwereld is geweest en pas sinds kort zijn er vrouwen die in die wereld werken en games spelen. Hier is veel verzet tegen van een groep mannelijke gebruikers die het graag als hun wereldje willen blijven zien.

Een bekend initiatief was recentelijk de hashtag #1reasonwhy, waarin vrouwen die in de game industrie werken hun ervaringen met sexisme laten zien, variërend van voor receptioniste worden aangezien, op gamecons voor modellen worden aangezien waar mannen aan je zitten, tot hun stem die bij het ontwerpproces niet gehoord wordt omdat het belachelijk is dat een vrouw het spel zou kunnen gaan spelen.
Achtergrond
Voorbeelden #1reasonwhy

Andere voorbeelden zijn er ook van gamewedstrijden, waar vrouwelijke spelers persoonlijk worden aangevallen en sexistisch worden bejegend, puur omdat ze een 'mannelijk' spel spelen.
Voorbeeldje

Het hangt ook allemaal samen. De gamewereld is voornamelijk mannelijk. Veel developers gaan er vanuit dat hun spelers mannelijk zijn en sluiten hun game daarbij aan. Dat zorgt er weer voor dat minder vrouwen gamen en in de wereld terecht komen. Het is lastig te doorbreken, want studios en bedrijven die het financieren denken er hetzelfde over. 'Vrouwenspellen' zijn dingen als Farmville; de vrouwelijke demografie wordt amper serieus genomen. Dus waarom zouden game developers überhaupt hun vrouwelijke karakters kleren aantrekken? Hun ingeschatte demografie is mannelijk en vindt het leuk dat vrouwen halfnaakt rondrennen.

Daarom denk ik ook dat het op zich wel goed is dat vrouwen als die uit de OP er zijn, ook al trekken die het misschien te ver. Ze vestigen er de aandacht op, laten mensen nadenken.

Ja, ik generaliseer hier. Er zijn zat games die sekseneutraal zijn of prachtig rekening houden met vrouwelijke spelers, maar het probleem heerst wel degelijk. En dat terwijl heel veel games die zich nu alleen op mannen richten ook prima bij vrouwen kunnen aansluiten, dan zouden ze misschien nog meer verkopen ook.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  dinsdag 24 juni 2014 @ 22:29:51 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_141511877
Ik vind het in games eigenlijk best snel beter worden. Als je bedenkt hoe het nog steeds zo slecht gesteld is met films en die industrie bestaat al een eeuw...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 24 juni 2014 @ 22:32:15 #10
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141512007
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 21:54 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Tja, of je krijgt dit:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
:')
pi_141512012
Want mannen worden niet cliché weergegeven? Sixpack, dikke spieren, brede kaken, zware stem...
  dinsdag 24 juni 2014 @ 22:40:28 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_141512519
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Cockwhale het volgende:
Want mannen worden niet cliché weergegeven? Sixpack, dikke spieren, brede kaken, zware stem...
Dat is omdat veel mannen zichzelf als de protagonist zien en het verkoopt beter als die natuurlijk vrijwel perfect is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_141513167
Ja of wat fenk ke van Annie in LOL die rond loopt met een pedobeer.

Nee maar serieus, 95% vd vrouwelijke champs hebben echt een heel goede borstpartij.
pi_141513267
Als je nou ergens stoere en geëmancipeerde vrouwelijke karakters tegenkomt is het wel in games... en ja, ze hebben ook een mooi figuur waar niet omheen gedraaid wordt. Lijkt me ook logisch als ze een dergelijk actief en avontuurlijk leven leiden, gaat niet echt als je 200kg weegt.
Er moet ook echt altijd wat te zaniken zijn.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_141514295
Volgens mij wordt er in games vooral het ideaalbeeld gecreëerd. En voor ons is dat blijkbaar stoere gespierde mannen en sexy vrouwen. En zo vreemd is dat niet. Want laten we wel eerlijk wezen, de gemiddelde gamenerd is zo'n beetje het tegenovergestelde van een langharige krijger uit een fantasy game. In een game kunnen ze dan iemand zijn, wat nooit werkelijkheid wordt.

Verder heb ik het idee dat de gamewereld tegenwoordig veel meer een mannenwereld is geworden. Of laat ik zo zeggen, het lijkt wel of tegenwoordig games veel meer gericht zijn op één geslacht. Als ik kijk naar de NES en SNES tijdperk, waren veel games best wel sekseneutraal. Misschien dat het ook wel kwam door de beperktheid van de graphics, maar ik had niet het idee dat de games specifiek voor jongens/mannen gemaakt waren. Ook het aanbod van de games was vrij divers. Als je tegenwoordig kijkt wat bijvoorbeeld de XBox te bieden heeft, zijn het voornamelijk first-person shooters. En die zijn vaker gericht op specifiek mannen dan bijvoorbeeld die Japanse RPG's. Al zijn er genoeg vrouwen die ook first-person shooters spelen. Aan de andere kant heb je juist de 'meisjesgames' zoals Farmville. Van die zoetsappige spellen waar alles wat maar een beetje met geweld, bloed en seks te maken heeft, buiten gelaten wordt. Natuurlijk is hier ook vraag naar, maar zo wordt er wel duidelijk onderscheidt gemaakt tussen games voor mannen en games voor vrouwen. Dat vind ik best jammer.

Zelf als vrouw merk ik trouwens vrij weinig van vrouwenhaat in de gamewereld. Ik heb op diverse gamefora gezeten en als meisje/vrouw word je gewoon als volwaardige gamer gezien. Ook in het echte leven heb ik die haat niet meegemaakt. Mijn ervaring is juist dat jongens/mannen het wel leuk vinden als je als meisje/vrouw interesse toont in games. En dat was zowel op de middelbare school, vervolgopleidingen als werk.

En de rol van vrouwen in games. Tja, die zijn nu eenmaal vaker de 'damsel in distress'. Gelukkig zijn er ook genoeg games waar vrouwen wel de held van het verhaal zijn. En dat de vrouwen er dan goed en sexy uitzien, heeft denk ik vooral te maken met een vlucht uit de werkelijkheid. Bovendien willen mensen gewoon mooie dingen zijn. Ook ik speel liever met een mooie sexy vrouw die bovendien ook nog eens stoer en sterk is.

Van de reactie op het filmpje ben ik best wel geschrokken. Ik snap niet dat mensen er zo'n probleem van maken. Dat je het niet mee eens bent, prima, maar kom dan met fatsoenlijke argumenten. Overigens komen dan ook mijn vooroordelen naar boven en ik heb het idee dat dit vooral in Noord-Amerika speelt. wat waarschijnlijk ook de filmposters verklaard. Volgens mij zijn ze daar in het algemeen veel conservatiever dan hier in West Europa.
ROBODEMONS..................|:(
pi_141522184
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 22:32 schreef Cockwhale het volgende:
Want mannen worden niet cliché weergegeven? Sixpack, dikke spieren, brede kaken, zware stem...
Tja, dat is een ander ding natuurlijk. Nu games meer en meer ook om het verhaal gaan draaien de afgelopen jaren is het ook puur verhaaltechnisch eens interessant om iets anders te spelen dan de 35-jarige blanke man met een stem als een bak grint.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 22:51 schreef UltraR het volgende:
Als je nou ergens stoere en geëmancipeerde vrouwelijke karakters tegenkomt is het wel in games... en ja, ze hebben ook een mooi figuur waar niet omheen gedraaid wordt. Lijkt me ook logisch als ze een dergelijk actief en avontuurlijk leven leiden, gaat niet echt als je 200kg weegt.
Er moet ook echt altijd wat te zaniken zijn.
Maar welke daarvan zijn ook daadwerkelijk speelbaar?
Mass Effect en de laatste Tomb Raider deden het al een stuk beter
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  woensdag 25 juni 2014 @ 05:55:29 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_141522227
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 21:48 schreef Ceased2Be het volgende:
Startpunt van de discussie was een award voor de eigenaresse / bedenkster van dit Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/feministfrequency

Waarin ze clichés / stereotypen mbt de rol van vrouwen in games aan de kaak stelt.

Tijdens haar Kickstarter hiervoor, nog voordat ze überhaupt nog maar 1 filmpje had gemaakt, werden er al tig bedreigingen (verkrachting en moord) haar kant op gestuurd.
Dat is naar eigen ontwerp. Ze heeft expliciet de trolls aangezwengeld en ze vervolgens ingezet om geld te verdienen met outrage politics. En daar heeft ze 150.000 dollar mee verdiend.

Ze was noch feministe noch gamer toen ze aan de serie begon. Dit was slechts een manier voor haar en haar vriendje om te cashen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_141522233
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 05:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat is naar eigen ontwerp. Ze heeft expliciet de trolls aangezwengeld en ze vervolgens ingezet om geld te verdienen met outrage politics. En daar heeft ze 150.000 dollar mee verdiend.

Ze was noch feministe noch gamer toen ze aan de serie begon. Dit was slechts een manier voor haar en haar vriendje om te cashen.
Dat bedrag wordt te pas en te onpas mee gezwaaid, je weet ook dat ze maar $6000 dollar vroeg om het project te kunnen doen?
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  woensdag 25 juni 2014 @ 06:09:12 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_141522243
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 05:58 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat bedrag wordt te pas en te onpas mee gezwaaid, je weet ook dat ze maar $6000 dollar vroeg om het project te kunnen doen?
Slim van haar, inderdaad.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_141522421
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 05:55 schreef SpecialK het volgende:

Ze was noch feministe noch gamer toen ze aan de serie begon. Dit was slechts een manier voor haar en haar vriendje om te cashen.
Ze was in ieder geval al media-criticus, of ze een 'gamer' is durf ik niet te zeggen. ze speelde games volgens de kickstarter, wanneer mag je je een 'gamer' noemen dan? Wat moet je spelen?
Daarbij hoef je niet diep in de materie te zitten om er een documentaire over te kunnen maken, sommige van de beste documentaires zijn gemaakt door mensen die puur maar begonnen zijn.

En als je dik wil cashen zet je het initiële bedrag wel hoger dan 6K lijkt me

-edit-
Even e.e.a. nagezocht, de site bestaat al sinds 2009 en is non-profit
En hier nog wat publieke dingen pre-kickstarter over het onderwerp:
On the Female Anti-Hero by Ben Martin Dec 6, 2011
The Bechdel Test and Women in Movies, KUOW Radio, The Conversation July 1, 2011 [Audio]
Feminist Frequency, WAM! the media & Mujeres de Maiz, KPFK Radio, Feminist Magazine March 16, 2011 [Audio]
The Feministing Five: Anita Sarkeesian, Feministing March 12, 2011
My Interview with Feminist Frequencys Anita Sarkeesian, Text Appeal January 17, 2011
GABcast: M.I.A./The Bechdel Test (Podcast or Transcript), Gender Across Borders September 14, 2010 [Audio]

quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 06:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Slim van haar, inderdaad.
Maar in tegenstelling tot tig andere kickstarters die succesvol zijn geweest levert zij wel hetgeen wat ze beloofd heeft. Ongeacht of je het eens bent met haar of of het het opgehaalde bedrag verantwoord.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ceased2Be op 25-06-2014 07:58:51 ]
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_141522448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 05:19 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Maar welke daarvan zijn ook daadwerkelijk speelbaar?
Mass Effect en de laatste Tomb Raider deden het al een stuk beter
http://m.ranker.com/list/(...)F%2Fwww.google.nl%2F
pi_141522465
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Volgens mij wordt er in games vooral het ideaalbeeld gecreëerd. En voor ons is dat blijkbaar stoere gespierde mannen en sexy vrouwen. En zo vreemd is dat niet. Want laten we wel eerlijk wezen, de gemiddelde gamenerd is zo'n beetje het tegenovergestelde van een langharige krijger uit een fantasy game. In een game kunnen ze dan iemand zijn, wat nooit werkelijkheid wordt.
Zeker waar, maar het is jammer dat de protagonist uit veel spellen zo ongeïnspireerd is. Het medium is geëvolueerd de afgelopen 20 jaar, maar de inhoud niet direct.

quote:
Verder heb ik het idee dat de gamewereld tegenwoordig veel meer een mannenwereld is geworden. Of laat ik zo zeggen, het lijkt wel of tegenwoordig games veel meer gericht zijn op één geslacht. Als ik kijk naar de NES en SNES tijdperk, waren veel games best wel sekseneutraal. Misschien dat het ook wel kwam door de beperktheid van de graphics, maar ik had niet het idee dat de games specifiek voor jongens/mannen gemaakt waren. Ook het aanbod van de games was vrij divers. Als je tegenwoordig kijkt wat bijvoorbeeld de XBox te bieden heeft, zijn het voornamelijk first-person shooters. En die zijn vaker gericht op specifiek mannen dan bijvoorbeeld die Japanse RPG's. Al zijn er genoeg vrouwen die ook first-person shooters spelen. Aan de andere kant heb je juist de 'meisjesgames' zoals Farmville. Van die zoetsappige spellen waar alles wat maar een beetje met geweld, bloed en seks te maken heeft, buiten gelaten wordt. Natuurlijk is hier ook vraag naar, maar zo wordt er wel duidelijk onderscheidt gemaakt tussen games voor mannen en games voor vrouwen. Dat vind ik best jammer.
De grootste afzetmarkt is de blanke man tussen de 25 en 35. Maar toen de PC midden jaren 90 opkwam als gameplatform was het vooral met adventure-games die voor een breder publiek gemaakt leken te worden dan alleen mannen. Kings Quest en de Gabriel Knight serie bijv.
Pas toen de PC's krachtig genoeg werden voor snellere graphics zag je dat ook de inhoud van de spelen veranderde.

quote:
Zelf als vrouw merk ik trouwens vrij weinig van vrouwenhaat in de gamewereld. Ik heb op diverse gamefora gezeten en als meisje/vrouw word je gewoon als volwaardige gamer gezien. Ook in het echte leven heb ik die haat niet meegemaakt. Mijn ervaring is juist dat jongens/mannen het wel leuk vinden als je als meisje/vrouw interesse toont in games. En dat was zowel op de middelbare school, vervolgopleidingen als werk.
Fijn dat jouw ervaringen anders zijn, ik merk in zowel de game-wereld (25+ jaar) als de ICT (15+ jaar) dat er nog steeds (al dan niet openlijk) ontzettend denigrerend richting vrouwen wordt gedaan.

Maar lees eens even vanaf deze post: GAM / [Het officiële Steam topic #117] hoarders anonymous bijv. :)

quote:
En de rol van vrouwen in games. Tja, die zijn nu eenmaal vaker de 'damsel in distress'. Gelukkig zijn er ook genoeg games waar vrouwen wel de held van het verhaal zijn. En dat de vrouwen er dan goed en sexy uitzien, heeft denk ik vooral te maken met een vlucht uit de werkelijkheid. Bovendien willen mensen gewoon mooie dingen zijn. Ook ik speel liever met een mooie sexy vrouw die bovendien ook nog eens stoer en sterk is.
Maar sexy is wat anders dan half-naakt rondlopen natuurlijk, goed uitgewerkte vrouwelijke personages zijn gewoon schaars. Niet dat de mannelijke hoofdpersonages nu zo goed zijn uitgewerkt doorgaands. Het schrijfwerk in games laat vaak nog veel te wensen over.
Om een recent voorbeeld te pakken; GTA V wordt alom geroemd om de gigantische wereld en wat je allemaal kunt doen, maar de hoofdpersonen zijn nog steeds dezelfde mannelijke psychopaten als de afgelopen 3 games, de grappen nog steeds puberaal en de vrouwen die erin voorkomen te cliché voor woorden. Nu kun je het allemaal af doen met 'het is een parodie', maar daar red je het allemaal niet mee imo.

quote:
Van de reactie op het filmpje ben ik best wel geschrokken. Ik snap niet dat mensen er zo'n probleem van maken. Dat je het niet mee eens bent, prima, maar kom dan met fatsoenlijke argumenten. Overigens komen dan ook mijn vooroordelen naar boven en ik heb het idee dat dit vooral in Noord-Amerika speelt. wat waarschijnlijk ook de filmposters verklaard. Volgens mij zijn ze daar in het algemeen veel conservatiever dan hier in West Europa.
Bekijk de reacties onder de filmpjes van Jade Raymond (van Ubisoft) eens als voorbeeld. Die gaan meestal niet over haar kwaliteiten als producer bij Ubisoft
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_141524151
Niet zo gek dat de dame uit het filmpje van de OP tegen de huidige representatie van vrouwen is in games. Ze refereert meerdere malen naar Nussbaum, een van de personen die vindt dat kunst (literatuur) moreel (en het empathisch vermogen) verheffend moet zijn. Hierbij recyclet ze praktisch Aristoteles ideeën (catharsis) maar schept er nog een extra dik moreel laagje over. De vraag is of kunst, waaronder games, wel morele gevolgen heeft op een subject. Het wordt dan een kip of ei kwestie.
Je hebt misschien niet altijd de keuze om deze stereotype prostituees of strippers te vermijden, maar de wijze waar je er naar kijkt of wat je er mee doet is een ander verhaal. Dat gedrag heeft wat mij betreft een andere oorzaak, dan de game die functioneert als een soort beeldvormer van de werkelijke maatschappij. De games beelden eerder uit hoe wij al denken, dan dat ze aanzetten om zo te denken.
pi_141524267
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Zo wordt er wel duidelijk onderscheidt gemaakt tussen games voor mannen en games voor vrouwen. Dat vind ik best jammer.
Ik zou niet stellen dat er games gemaakt worden voor 'vrouwen' versus 'mannen'. Er worden games gemaakt, volgens wat je leuk vindt. Ik kan me voorstellen dat sommige maken liever een zoetsappig spel hebben (geen seks, geen geweld, geen bloed, iets lief). En sommige vrouwen liever eens een kicking ass hard spel hebben. Al zullen die groepen 'statistisch' wel in de minderheid zijn.

Je mikt in je marketing niet echt naar een 'man' / 'vrouw' publiek. Je mikt naar een publiek die deze zaken leuk vindt. Daarop kickt of geilt. Zodat het verkoopt.

En geweld en seks 'verkopen'.

Daarnaast is een game wereld een fantasie wereld. Als je met veel woede (agressie) zit en die woede niet in het "echt" zomaar kan uiten. Kan dit opluchten, dit eens in zo een 'onschuldige' game te doen. Je kan hierbij opmerken, dat dit 'opvoedkundig' gezien, niet de juiste 'normen en waarden' zijn. Dat is correct. Echter, dienen we dit alles erin zo serieus te nemen ? Gun die gamers ook wat plezier. Zolang het in die onschuldige fantasie wereld blijft, kan dit niet veel kwaad. Ook al worden de vrouw en man, daarin soms heel STEREOTIEP neergezet. Hetzij zo. Dit is eigen aan het genre. Uitzonderingen niet te na gesproken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 23:09 schreef Morrigan het volgende:
Van de reactie op het filmpje ben ik best wel geschrokken. Ik snap niet dat mensen er zo'n probleem van maken. Dat je het niet mee eens bent, prima, maar kom dan met fatsoenlijke argumenten.
Ik heb de reacties niet gelezen, maar kan best begrijpen waar die uit voortvloeien. Als je het leuk vindt om wat sexy vrouwen (met blote borsten/kont) of stoere mannen (die jij kan spelen) te zien. Alsook fijn vindt daarin wat geweld (klappen) uit te delen. En iemand (die vrouw in dat filmpje) komt daar met een 'moraliserend' vingertje op wijzen. Dan bots je op een WEERSTAND (= emoties). Mensen die heel emotioneel reageren, reageren daarmee hun "emoties" veelal blind van zich af. Die willen die 'moraliserende' vinger (die vrouw) ergens liefst (mond) dood. Zodat hun games niet in kracht (inzake geweld/seks) hoeven in te boeten. Ze hun plezier (en geluk) daarbinnen niet hoeven/dreigen te verliezen. Of dit hoeven/moeten verantwoorden. Is dat allemaal nodig ? Wat voor kwaad doe ik daarmee ?

In zekere zin krijg je dan een (oorlog) verhouding: WIJ versus ZIJ.

Ik heb met beide geen enkel probleem.

- Ik gun die spelers hun fantasie (ook al is het stereotiep, met nauwelijks of 'slechte' opvoedkundige waarden). But who cares ? Het is fun, fantasie.

- Ik begrijp ook de 'moraliserende' blik, vanuit de werkelijkheid. Zo van, "wij" vrouwen zijn meer dan dat groepje hoeren, seksuele objecten, onderdanige objecten, of wat weet ik nog allemaal. Ik versta dat. Wanneer men die beelden persoonlijk opneemt, die naar zichzelf (zijn eigen vrouwelijke of mannelijke identiteit) projecteert. Maar waarom is dat nodig ? Laat het "twee" zijn. Ipv "één".

Je hebt fictie en non-fictie.
Fantasie en werkelijkheid.

Zolang die "grens" daarin juist bewaakt/behandeld wordt.

Is er geen probleem toch ?

Als ieder in zijn "eigen" zandbak mag/kan spelen.
Hoeven we daarin toch niet met zand naar elkaar te gooien ?
Omdat er (zogezegd) maar één 'juiste' zandbank overblijven kan (en mag).

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef Cockwhale het volgende:
Niet zo gek dat de dame uit het filmpje van de OP tegen de huidige representatie van vrouwen is in games. Ze refereert meerdere malen naar Nussbaum, een van de personen die vindt dat kunst (literatuur) moreel (en het empathisch vermogen) verheffend moet zijn. Hierbij recyclet ze praktisch Aristoteles ideeën (catharsis) maar schept er nog een extra dik moreel laagje over.
Je hebt misschien niet altijd de keuze om deze stereotype prostituees of strippers te vermijden, maar de wijze waar je er naar kijkt of wat je er mee doet is een ander verhaal. Dat gedrag heeft wat mij betreft een andere oorzaak, dan de game die functioneert als een soort beeldvormer van de werkelijke maatschappij. De games beelden eerder uit hoe wij al denken, dan dat ze aanzetten om zo te denken.
Interessante reactie van je.

Martha Nussbaum, dat is één of andere moderne filosofe, niet ?

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is of kunst, waaronder games, wel morele gevolgen heeft op een subject. Het wordt dan een kip of ei kwestie.
Dat is een heel goede bedenking van je. Ik denk beide. Het kan invloed hebben, maar ook niet. Dat hangt er volgens mij vanaf, in welke mate de ONTVANGER die invloed toelaat. In welke mate die zichzelf daar mee IDENTIFICEERT. 'Wilt' identificeren, 'Gaat' identificeren, binnen welke 'mate', 'context', dit "gedeeld" is/wordt, etc.

Zo kunnen sommige vrouwen fantaseren over een verkrachting. Dit is dan hun seksuele fantasie. Daarom wensen ze dat (die fantasie) ook niet in het echte leven. Idem met mannen die het bv fijn vinden om een vrouw eens onderspoten te zien worden (vol sperma). Dat is fantasie. Daarom gaan die mannen dat ook niet doen in de werkelijkheid. Mogen dergelijke zaken dan niet meer getoond of gezegd worden ? In een game ? In een film ? Moeten daarom alle piemels / borsten weg ? (Amerika, met een grote porno industrie, is daar heel preuts en schizofreen in). Zie ook het Janet Jackson nipplegate schandaal.

Ik kan begrijpen dat een filosofe (zoals Martha Nussbaum) en haar aanhangers, proberen om zoveel mogelijk een 'liefdevolle' maatschappij te "prediken". Waarin vrouwen een menswaardige behandeling en voorstelling van zichzelf krijgen.

Echter niet alle mannen en vrouwen zijn gelijk. Je hebt vrouwen die graag hun uiterlijk (of andere al dan niet seksuele elementen) uitspelen, om daarmee hun eigen 'verlangens' te bevredigen. Bv ik geef je een blow job, als jij me een ritje in je Cabrio wilt geven, etc. Net zoals er macho mannen zijn, etc.

Heel die ethiek, is een ideaal beeld. Een dromen van de 'ideale' mens en/of maatschappij. De werkelijkheid is alles. Zowel (liefst zoveel mogelijk) goed maar (ook en soms helaas) slecht. Die games kunnen daar een afspiegeling van zijn. De vrouw als seksueel object (onderdanig). De man als geweldpleger (macho). Or what ever.

Daarnaast blijft het ook maar fantasie. Ik heb zelf vroeger enorm veel naar Star Trek gekeken. Al die verschillende culturen, het nadenken daarover. Ik vond dat fun. Intrigerend. Tijd reizen, en al die andere rare dingen. Die zaken waren wel science fiction, dus stonden verder af van de werkelijkheid. Hoewel dat niet helemaal waar is. Het was vaak kritiek op de huidige maatschappij (in die woelige jaren zestig), maar dan in een science fiction jasje gestoken.

Nogmaals, zolang die grens tussen fictie en werkelijkheid daarin behouden blijft, lijkt me dit allemaal ok.

Je kan in een game iemand neerknallen.
In het echte leven, weet je wel, dat je dit niet moet doen.

Groetjes,
JustTalkLove

[ Bericht 18% gewijzigd door JustTalkLove op 25-06-2014 10:16:18 ]
pi_141524727
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 09:48 schreef JustTalkLove het volgende:

[..]
Echter, dienen we dit alles erin zo serieus te nemen ? Gun die gamers ook wat plezier. Zolang het in die onschuldige fantasie wereld blijft, kan dit niet veel kwaad. Ook al worden de vrouw en man, daarin soms heel STEREOTIEP neergezet. Hetzij zo.
Maar is dit ook zo? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je opgroeit met films, series, games en boeken waarin vrouwen consequent neer worden gezet als bijrol, als "damsel in distress", als een piece of eyecandy, dat dit toch wel invloed heeft op hoe je de relaties tussen man en vrouw ziet later in je leven.

Het is een ding om als goedgevormde volwassene blootgesteld te worden aan deze fantasiewerelden, maar als je ermee opgroeit, als het consequent in alle media door wordt gevoerd (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar die zijn ruim in de minderheid. 1 Lara Croft valt in het niet tegenover de 100en andere third-person games)

quote:
[..]
Echter niet alle mannen en vrouwen zijn gelijk. Je hebt vrouwen die graag hun uiterlijk (of andere al dan niet seksuele elementen) uitspelen, om daarmee hun eigen 'verlangens' te bevredigen. Bv ik geef je een blow job, als jij me een ritje in je Cabrio wilt geven, etc. Net zoals er macho mannen zijn, etc.
Hier zit denk ik ook wel het grote punt: er is geen diversiteit in games, of in ieder geval veel te weinig. Mannen zijn blanke macho's met sixpacks die alles overhoop schieten, vrouwen zijn rondborstig en moeten gered worden.

Als dit nu een van de vele manieren waren waarop mannen en vrouwen worden afgebeeld was het niet echt een probleem, dan was er voor iedereen een mooie fantasie om mee te spelen, om in op te gaan. Maar als dat alles is wat aangeboden wordt missen we wel flink wat elementen van het menselijke leven. Dan is er maar een heel beperkte fantasie die aangeboden wordt, en is dat eigenlijk een enorme gemiste kans.

[ Bericht 28% gewijzigd door SpankmasterC op 25-06-2014 10:15:49 ]
Op woensdag 30 juli 2014 17:12 schreef Nebo het volgende:
Jouw lul is jongvolwassen en in de bloei van zijn leven Spankster.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')