Alleen leuk als je voor extreme codeoptimalisatie gaat, de gewone sterveling mag al blij zijn als hij met C een fatsoenlijk stuk code schrijft wat niet onnodig traag werkt.quote:
Ik heb dezelfde chip. Heb jij wel eens het gevreesde BSOD (blauw scherm met witte letters)?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:23 schreef netchip het volgende:
[..]
Arch Linux Gentoo heb ik overwogen, maar tot de conclusie gekomen dat dat lang gaat duren met mijn Core i5 750.
Ik heb vroeger toch heel wat programma's die ik in (Borland) Pascal schreef geoptimaliseerd met stukjes assembly. Met een profiler kon je gemakkelijk nagaan in welke routines het programma de meeste tijd doorbracht (en dat was met een beetje ervaring meestal ook zo wel te bedenken) en die routines herschreef ik dan in assembly, met spectaculaire snelheidsverbeteringen tot gevolg. In het begin was dat niet echt comfortabel, want dan moest je gaan prutsen met inline assembly of externe object files die je dan moest gaan linken, maar later met de inline assembler werd het allemaal stukken eenvoudiger. Heel veel leerde ik uit de Borland TASM en de Microsoft MASM manuals en van het uitpluizen van listings van anderen. Later kwamen er boeken van bijvoorbeeld Peter Norton, Jeff Duntemann en Tom Swan, maar die waren vrij basaal. En legendarisch was natuurlijk The Zen of Assembly Language van Michael Abrash. Boordevol geniale (en door de huidige generaties al lang niet meer gekende) kunstjes, hoofdzakelijk voor de 8088 en de 80286. Alleen jammer dat dat boek eigenlijk veel te laat kwam, toen de 80486 al gemeengoed was geworden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen leuk als je voor extreme codeoptimalisatie gaat, de gewone sterveling mag al blij zijn als hij met C een fatsoenlijk stuk code schrijft wat niet onnodig traag werkt.
Borland Op de middelbare school nog veel in Delphi leren programmerenquote:Op woensdag 25 juni 2014 01:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb vroeger toch heel wat programma's die ik in (Borland) Pascal schreef geoptimaliseerd met stukjes assembly. Met een profiler kon je gemakkelijk nagaan in welke routines het programma de meeste tijd doorbracht (en dat was met een beetje ervaring meestal ook zo wel te bedenken) en die routines herschreef ik dan in assembly, met spectaculaire snelheidsverbeteringen tot gevolg. In het begin was dat niet echt comfortabel, want dan moest je gaan prutsen met inline assembly of externe object files die je dan moest gaan linken, maar later met de inline assembler werd het allemaal stukken eenvoudiger. Heel veel leerde ik uit de Borland TASM en de Microsoft MASM manuals en van het uitpluizen van listings van anderen. Later kwamen er boeken van bijvoorbeeld Peter Norton, Jeff Duntemann en Tom Swan, maar die waren vrij basaal. En legendarisch was natuurlijk The Zen of Assembly Language van Michael Abrash. Boordevol geniale (en door de huidige generaties al lang niet meer gekende) kunstjes, hoofdzakelijk voor de 8088 en de 80286. Alleen jammer dat dat boek eigenlijk veel te laat kwam, toen de 80486 al gemeengoed was geworden.
Het argument tegen het handmatig optimaliseren mbv assembleertaal is tegenwoordig dat de optimising compilers inmiddels zo goed zijn dat ze het beter doen dan de meeste mensen. De focus wordt vaak meer gelegd op het managen van memory en cache. Interessante voorbeelden op http://igoro.com/archive/gallery-of-processor-cache-effects/quote:Op woensdag 25 juni 2014 01:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb vroeger toch heel wat programma's die ik in (Borland) Pascal schreef geoptimaliseerd met stukjes assembly. Met een profiler kon je gemakkelijk nagaan in welke routines het programma de meeste tijd doorbracht (en dat was met een beetje ervaring meestal ook zo wel te bedenken) en die routines herschreef ik dan in assembly, met spectaculaire snelheidsverbeteringen tot gevolg.
[...]
Ik heb geen Windows, maar zo ver ik me kan herinneren heb ik nooit BSOD's gehad op Windows.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde chip. Heb jij wel eens het gevreesde BSOD (blauw scherm met witte letters)?
Jo Ollie, jij doet Instrumentations toch? Kan je me hier ff mee helpen (of iemand anders):quote:
Ben nog niet zo ver dat ik tentamens kan gaan oefenen :pquote:Op woensdag 25 juni 2014 12:02 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Jo Ollie, jij doet Instrumentations toch? Kan je me hier ff mee helpen (of iemand anders):
Het gaat om vraag 14 van het tentamen van 17 april 2013. Ze vragen je daar te bewijzen dat:
als , dan is . Wat ik had gedaan:
Dus:
Ik heb dus een extra . Volgens mij doe ik iets heel stoms fout, maar ik zie even niet wat
Opschieten danquote:Op woensdag 25 juni 2014 12:17 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ben nog niet zo ver dat ik tentamens kan gaan oefenen :p
Ik heb het dan over verre van sporten, hè. Gewoon het gangetje dat je naar de supermarkt fietst, niet hijgen of zweten of wat dan ook dus. Denk dat je op een gewone fiets rond de 20-23 zit dan. Maar op hoge snelheden maakt het inderdaad meer verschil. Moet er niet aan denken om op een gewone fiets met 70 km/h van een berg te razen, op de ligfiets is dat goed te doen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 17:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe een ligfiets zich qua snelheid verhoudt tot een racefiets voor een geoefende (op dat apparaat!) fietser. Voor een racefiets is 25 km/u best wel traag, het rustige tempo van de doorsnee racefietser bedraagt in mijn ervaring 30-35 km/u, afhankelijk van het talent en de getraindheid, dan ben je nog niet intensief aan het hijgen. Harder dan dat en het wordt sporten. Maar het is natuurlijk ook maar afhankelijk van waar je de grens legt voor sporten, zolang ik nog volledig aeroob bezig ben, ik niet al te intensief hijg, het gemakkelijk gaat en ik niet al teveel zweet vind ik het geen sporten.
Hoe dan ook zal het voordeel van de velomobiel groter zijn - niet noodzakelijk qua absolute snelheid uiteraard - naarmate je meer vermogen hebt aangezien je meer kan profiteren van de sterk verminderde luchtweerstand naarmate je meer vermogen hebt.
Dan ben ik er nietquote:Op woensdag 25 juni 2014 14:03 schreef MrStalin het volgende:
Kunnen we trouwens niet meeten op 5 juli? Besef me opeens dat ik dan toch in Delft ben
Het hangt sterk van de fiets af. Ik heb een betere stadsfiets gehad met veel versnellingen waarop ik zeer comfortabel 24-25 km/u trapte (29-35 als ik mijn best deed), ik heb nu een zeer zware omafiets met terugtraprem en zonder versnellingen waarmee ik op langere stukken ongeveer 20 km/u haal als ik niet bezweet aan wil komen, wat voor mij een zeer lage snelheid is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 13:16 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Ik heb het dan over verre van sporten, hè. Gewoon het gangetje dat je naar de supermarkt fietst, niet hijgen of zweten of wat dan ook dus. Denk dat je op een gewone fiets rond de 20-23 zit dan.
Waarom doe jij dat liever niet met een gewone fiets? Dat is nog een behoorlijk courante snelheid voor het bergaf fietsen.quote:Moet er niet aan denken om op een gewone fiets met 70 km/h van een berg te razen, op de ligfiets is dat goed te doen.
Ik vraag me al een tijdje af wat sneller fietst voor een geoefende fietser, een racefiets of een ligfiets. Ik vermoed dat je met een ligfiets wint op een vlak traject wat niet al teveel bochten heeft en waar je niet elke paar honderd meter hoeft te stoppen voor een kruispunt. Dat extra gewicht heeft wel enigszins een nadelige invloed op de snelheid maar het staat totaal niet in verhouding tot de verminderde luchtweerstand en je gebruikt wat anders je spieren voor het genereren van het vermogen maar die beenspieren kunnen zoveel sterker worden dat dat ook geen probleem zou moeten zijn nadat je spieren zich wat hebben aangepast dus in theorie moet je op een ligfiets sneller zijn op een lang recht stuk. Het grootste nadeel van het extra gewicht is dat je trager versnelt.quote:Moet zeggen dat ik meer ervaring heb met bepakt fietsen, misschien beïnvloedt dat de boel ook een beetje. Daar heb je misschien nog wel meer baat bij een ligfiets, omdat je geen zadelpijn krijgt, je fietstassen aerodynamischer zijn en bovendien je zwaartepunt verlagen en dus net wat sneller fietst. Altijd grappig als je bepakt en bezakt flink gaat doortrappen en je een groepje lichtgewicht racefietsers bijhoudt.
Dat ongetwijfeld. Op een carbon lowracer ga je weer significant sneller dan op een 2x26" tourligfiets. Hetzelfde geldt voor bukfietsen natuurlijk.quote:Op woensdag 25 juni 2014 15:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het hangt sterk van de fiets af. Ik heb een betere stadsfiets gehad met veel versnellingen waarop ik zeer comfortabel 24-25 km/u trapte (29-35 als ik mijn best deed), ik heb nu een zeer zware omafiets met terugtraprem en zonder versnellingen waarmee ik op langere stukken ongeveer 20 km/u haal als ik niet bezweet aan wil komen, wat voor mij een zeer lage snelheid is.
Gebrek aan stabiliteit, mogelijkheid om voorover te slaan, plus de meeste bukfietsen hebben ook nog eens velgremmen en dat wordt al helemaal eng op hoge snelheden.quote:[..]
Waarom doe jij dat liever niet met een gewone fiets? Dat is nog een behoorlijk courante snelheid voor het bergaf fietsen.
Als langeafstandsfiets is de ligfiets inderdaad onovertroffen. Als stadsfiets is het zicht gewoon een beperkende factor en het gewicht is inderdaad een issue bij het optrekken. Bochtsnelheid is wel goed trouwens.quote:[..]
Ik vraag me al een tijdje af wat sneller fietst voor een geoefende fietser, een racefiets of een ligfiets. Ik vermoed dat je met een ligfiets wint op een vlak traject wat niet al teveel bochten heeft en waar je niet elke paar honderd meter hoeft te stoppen voor een kruispunt. Dat extra gewicht heeft wel enigszins een nadelige invloed op de snelheid maar het staat totaal niet in verhouding tot de verminderde luchtweerstand en je gebruikt wat anders je spieren voor het genereren van het vermogen maar die beenspieren kunnen zoveel sterker worden dat dat ook geen probleem zou moeten zijn nadat je spieren zich wat hebben aangepast dus in theorie moet je op een ligfiets sneller zijn op een lang recht stuk. Het grootste nadeel van het extra gewicht is dat je trager versnelt.
De stabiliteit is oké, dat bepaal je vooral zelf (kwestie van goed op de fiets te zitten). Het vergt wel oefening, een beginner slaagt er nog niet in om recht te fietsen als hij met beide handen het stuur vast heeft, een gevorderde wielrenner fietst met gemak zonder handen, iets wat ik enkel op mijn stadsfiets durf (en vaak doe).quote:Op woensdag 25 juni 2014 15:47 schreef wimjongil het volgende:
Gebrek aan stabiliteit, mogelijkheid om voorover te slaan, plus de meeste bukfietsen hebben ook nog eens velgremmen en dat wordt al helemaal eng op hoge snelheden.
Ik zou graag nog eens een ligfiets willen hebben voor de echt lange ritten. Wat kost een fatsoenlijke ligfiets die comfortabel en snel is?quote:Als langeafstandsfiets is de ligfiets inderdaad onovertroffen. Als stadsfiets is het zicht gewoon een beperkende factor en het gewicht is inderdaad een issue bij het optrekken. Bochtsnelheid is wel goed trouwens.
Op een ligfiets kun je je overigens afzetten in je zitje, het equivalent van op je pedalen staan. Volgens mij is de houding ook wat beter voor het leveren van kracht.
Je zwaartepunt zit nou eenmaal een stuk hoger, dat maakt wel een wereld van verschil hoor.quote:Op woensdag 25 juni 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat dat betreft zou ik toch wel eens een ligfiets willen hebben voor het fietsen van lange afstanden die met een racefiets net wat te lang duren.
[..]
De stabiliteit is oké, dat bepaal je vooral zelf (kwestie van goed op de fiets te zitten). Het vergt wel oefening, een beginner slaagt er nog niet in om recht te fietsen als hij met beide handen het stuur vast heeft, een gevorderde wielrenner fietst met gemak zonder handen, iets wat ik enkel op mijn stadsfiets durf (en vaak doe).
Je wilt inderdaad niet bovenaan een berg staan als het een beetje vochtig is. Schijfremmen zijn dan wel een must ja.quote:Ik moet zeggen dat ik niet erg enthousiast ben over de remmen, een beetje regen en ze werken nauwelijks. Zolang het goed weer is is het echter geen probleem. Kwestie van op tijd lichtjes remmen en niet op het laatste moment vol remmen. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je voorover slaat.
Begint bij zo'n ¤700.quote:[..]
Ik zou graag nog eens een ligfiets willen hebben voor de echt lange ritten. Wat kost een fatsoenlijke ligfiets die comfortabel en snel is?
Even een vraag tussendoor... Voor welke studie moet jij dit leren? Krijg je dit ook op HBO niveau wiskunde? Ik begin volgend jaar met een HBO opleiding en ik heb geen flauw idee of dat nou Chinees of wiskunde is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:02 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Jo Ollie, jij doet Instrumentations toch? Kan je me hier ff mee helpen (of iemand anders):
Het gaat om vraag 14 van het tentamen van 17 april 2013. Ze vragen je daar te bewijzen dat:
als , dan is . Wat ik had gedaan:
Dus:
Ik heb dus een extra . Volgens mij doe ik iets heel stoms fout, maar ik zie even niet wat
Maak je niet te veel zorgen: ik heb een wiskunde bachelor gedaan en geen idee waar dat over gaat. Maar dat is bij veel wiskundevakken zo: als je naar het laatste tentamen kijkt zonder het vak gevolgd te hebben begrijp je er vaak niks van.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:31 schreef 741789456 het volgende:
[..]
Even een vraag tussendoor... Voor welke studie moet jij dit leren? Krijg je dit ook op HBO niveau wiskunde? Ik begin volgend jaar met een HBO opleiding en ik heb geen flauw idee of dat nou Chinees of wiskunde is.
Heeft er iemand nog een idee hoe ik het beste wiskunde kan leren door zelfstudie?
https://www.khanacademy.org/quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:31 schreef 741789456 het volgende:
[..]
Even een vraag tussendoor... Voor welke studie moet jij dit leren? Krijg je dit ook op HBO niveau wiskunde? Ik begin volgend jaar met een HBO opleiding en ik heb geen flauw idee of dat nou Chinees of wiskunde is.
Heeft er iemand nog een idee hoe ik het beste wiskunde kan leren door zelfstudie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |