abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:06:22 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143696749
9gag dus geen wetenschap... maareh:

Hier die komeet op schaal :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:43:50 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143697852
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:06 schreef Maanvis het volgende:
9gag dus geen wetenschap... maareh:
[ afbeelding ]
Hier die komeet op schaal :).
Toch een tof plaatje!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:50:28 #153
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143698074
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toch een tof plaatje!
zou een mooie filmposter zijn...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:36:53 #154
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712049
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:06 schreef Maanvis het volgende:
9gag dus geen wetenschap... maareh:
[ afbeelding ]
Hier die komeet op schaal :).
Geeft je ook een idee wat een impact het heeft als zo'n komeet op Aarde zou inslaan... :@
Photoshop your own reality...
pi_143712135
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:36 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Geeft je ook een idee wat een impact het heeft als zo'n komeet op Aarde zou inslaan... :@
Dat ding is schat ik groter dan de komeet die 65 miljoen jaar geleden de dinosauriėrs van kant maakte. Als zoiets de aarde raakt is het echt einde oefening.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:44:41 #156
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712301
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat ding is schat ik groter dan de komeet die 65 miljoen jaar geleden de dinosauriėrs van kant maakte. Als zoiets de aarde raakt is het echt einde oefening.
Heb het even opgezocht. Die van de dinosaurussen was dus ongeveer 10 kilometer doorsnee. Dus nog eens twee keer zo groot als deze komeet... :@

Currently, the main suspect behind this catastrophe is a cosmic impact from an asteroid or comet, an idea first proposed by physicist Luis Alvarez and his son geologist Walter Alvarez. Scientists later found that signs of this collision seemed evident near the town of Chicxulub (CHEEK-sheh-loob) in Mexico in the form of a gargantuan crater more than 110 miles (180 kilometers) wide. The explosion, likely caused by an object about 6 miles (10 km) across, would have released as much energy as 100 trillion tons of TNT, more than a billion times more than the atom bombs that destroyed Hiroshima and Nagasaki.

http://www.livescience.co(...)mpact-dinosaurs.html
Photoshop your own reality...
pi_143712400
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:44 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Heb het even opgezocht. Die van de dinosaurussen was dus ongeveer 10 kilometer doorsnee. Dus nog eens twee keer zo groot als deze komeet... :@

Currently, the main suspect behind this catastrophe is a cosmic impact from an asteroid or comet, an idea first proposed by physicist Luis Alvarez and his son geologist Walter Alvarez. Scientists later found that signs of this collision seemed evident near the town of Chicxulub (CHEEK-sheh-loob) in Mexico in the form of a gargantuan crater more than 110 miles (180 kilometers) wide. The explosion, likely caused by an object about 6 miles (10 km) across, would have released as much energy as 100 trillion tons of TNT, more than a billion times more than the atom bombs that destroyed Hiroshima and Nagasaki.
Damn. :o

Nou ja, wat scheelt het? Dat zo'n ding de aarde raakt willen we echt niet meemaken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:50:07 #158
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143712472
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Damn. :o

Nou ja, wat scheelt het? Dat zo'n ding de aarde raakt willen we echt niet meemaken.
Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
Photoshop your own reality...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:51:36 #159
388724 JaqenHghar
Valar morghulis
pi_143712528
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:50 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
pi_143712540
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:50 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
Ja, of ze veranderen hem nu al - onbewust - van koers door in orbit te gaan en erop te landen. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143712788
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:50 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Dus maar goed dat ze ze nu goed bestuderen... Misschien kunnen ze dan ooit, als het nodig is, zo'n ding van koers laten veranderen... Want anders,,, :@
Ik denk dat een paar nuclear warheads die kant op sturen zo een steen wel van koers doen veranderen en anders wel een kopje kleiner maken niet? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:54:13 #162
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143715195
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik denk dat een paar nuclear warheads die kant op sturen zo een steen wel van koers doen veranderen en anders wel een kopje kleiner maken niet? :@
Het schijnt dat dat niet zo'n goed idee is omdat je dan vele kleinere inslagen krijgt. Heb wel eens een documentaire gezien waar ze plannen maakten om er een groot zonnezeil aan vast te maken die de komeet dan uit zijn koers zou trekken. Zoiets lijkt me veiliger...
Maar laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn...
Photoshop your own reality...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:55:40 #163
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143715274
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, of ze veranderen hem nu al - onbewust - van koers door in orbit te gaan en erop te landen. :{
Ja, dat er juist daardoor een inslag komt... Oeps, foutje, even Apeldoorn bellen...
"Sorry meneer, Apeldoorn bestaat niet meer..." :+
Photoshop your own reality...
pi_143715450
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:54 schreef Osvaldo2 het volgende:

[..]

Het schijnt dat dat niet zo'n goed idee is omdat je dan vele kleinere inslagen krijgt. Heb wel eens een documentaire gezien waar ze plannen maakten om er een groot zonnezeil aan vast te maken die de komeet dan uit zijn koers zou trekken. Zoiets lijkt me veiliger...
Maar laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn...
Veel kleine inslagen lijkt me nog altijd een stuk beter qua overlevingskansen voor de mensheid dan 1 hele grote die op zeker al het leven op aarde vernietigd.

Maargoed, dat zal wel aan mij liggen :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_143716163
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Veel kleine inslagen lijkt me nog altijd een stuk beter qua overlevingskansen voor de mensheid dan 1 hele grote die op zeker al het leven op aarde vernietigd.

Maargoed, dat zal wel aan mij liggen :')
Ja lijkt me ook, beter 20 kleine inslagen dan een frontale inslag van een grote komeet. Als het eentje is van 10 km doorsnede dan is het afgelopen, voor ons althans..

@Osvoldo, je kan wel hopen dat het niet nodig zal zijn maar vroeger of laat gaat het toch wel gebeuren. Geschiedenis leert ons dat er zo rond de 50 miljoen jaar zo'n grote neerknalt op onze planeet, de laatste was 60 miljoen jaar geleden en die zorgde voor het einde van de dino's. Maar goed misschien gebeurt het wel pas over een miljoen jaartjes en zijn we al lang dood, who knows misschien ook niet. De dino's hielde het ongeveer zo'n 135 miljoen jaar vol op deze planeet...
Veni, vidi, vodka.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:22:34 #166
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143722545
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Veel kleine inslagen lijkt me nog altijd een stuk beter qua overlevingskansen voor de mensheid dan 1 hele grote die op zeker al het leven op aarde vernietigd.

Maargoed, dat zal wel aan mij liggen :')
Natuurlijk is de inzet van atoombommen om zo'n komeet te verbrijzelen beter dan helemaal niets en op het moment heeft de mensheid ook nog helemaal geen ander alternatief paraat. Maar onderschat de kracht van al die kleine brokstukken ook niet.
De explosie in Toengoeska, begin vorige eeuw, is vermoedelijk veroorzaakt door een object van maar enkele tientallen meter...
Als je een komeet van 10 km opblaast heb je er daar honderden, misschien wel duizenden van. Plus dat die brokstukken ook nog eens radio-actief zijn...
Beter om zo'n komeet in zijn geheel van koers te laten veranderen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
Photoshop your own reality...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:26:47 #167
342001 Osvaldo2
To boldly go...
pi_143722765
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:14 schreef dumble het volgende:

[..]

Ja lijkt me ook, beter 20 kleine inslagen dan een frontale inslag van een grote komeet. Als het eentje is van 10 km doorsnede dan is het afgelopen, voor ons althans..

@Osvoldo, je kan wel hopen dat het niet nodig zal zijn maar vroeger of laat gaat het toch wel gebeuren. Geschiedenis leert ons dat er zo rond de 50 miljoen jaar zo'n grote neerknalt op onze planeet, de laatste was 60 miljoen jaar geleden en die zorgde voor het einde van de dino's. Maar goed misschien gebeurt het wel pas over een miljoen jaartjes en zijn we al lang dood, who knows misschien ook niet. De dino's hielde het ongeveer zo'n 135 miljoen jaar vol op deze planeet...
Elke 50 miljoen jaar? Dat is best veel...
En dan hebben we nog geluk dat we een reuzenplaneet als Jupiter in ons zonnestelsel hebben. Die schijnt er heel veel van de Aarde weg te houden. Anders zou het nog veel vaker gebeuren...
Photoshop your own reality...
pi_143761712
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat ding is schat ik groter dan de komeet die 65 miljoen jaar geleden de dinosauriėrs van kant maakte. Als zoiets de aarde raakt is het echt einde oefening.
De snelheid van de komeet of asteroļde t.o.v. de aarde en het materiaal waar hij uit bestaat heeft ook invloed op de hoeveel schade die hij aan kan richten. Ik vond onlangs dit nog (bij "enter a location" kan je eventueel je eigen stad invullen):
http://www.killerasteroid(...)/impactCalc1024.html
  zondag 24 augustus 2014 @ 10:28:39 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143764926
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:06 schreef Maanvis het volgende:
9gag dus geen wetenschap... maareh:
[ afbeelding ]
Hier die komeet op schaal :).
_O_
Resistance is futile.
pi_143768277
Ik,kom er net achter dat ik nog het originele krantenartikel heb hangen van de missie, :) hangt al 10 jaar op mn oude kamer

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 24 augustus 2014 @ 13:13:36 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_143768810
Tof :)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_143770051
Leuk ;)
Veni, vidi, vodka.
pi_143805117
22-08-2014

Rosetta onthult de massa van komeet 67P



Komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geeft steeds meer geheimen prijs. We weten de vorm, temperatuur, hoeveel water de komeet verliest en nu weten we – dankzij ruimtesonde Rosetta ook zijn massa: ongeveer 1×10^13 kilogram.

Begin deze maand arriveerde Rosetta bij de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. De afstand tussen de twee bedroeg toen zo’n 100 kilometer. Vanaf die afstand stelde Rosetta ook deze schatting van de massa van de komeet op.

De meting
Terwijl Rosetta zo dicht langs de komeet beweegt, wordt de ruimtesonde door toedoen van de zwaartekracht van de komeet ietsje uit koers gehaald. Dat resulteert in kleine veranderingen in de snelheid van Rosetta. Die afwijkingen in de snelheid gebruiken onderzoekers om de massa en dichtheid van de komeet te berekenen.

De massa
De onderzoekers komen – nadat ze Rosetta zo’n tachtig uur op de voet volgden – uit op een massa van 1×10^13 kilogram, oftewel 100 biljoen kilogram. Die schatting is vrij nauwkeurig. De komeet kan volgens de onderzoekers hooguit tien procent lichter of tien procent zwaarder zijn.

De afstand tussen Rosetta en komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko wordt nog steeds kleiner. In de toekomst zullen onderzoekers de massa dan ook nog nauwkeuriger kunnen vaststellen. Zodra we ook de afmetingen van de komeet nauwkeurig weten, kunnen we conclusies trekken over de dichtheid en dus de samenstelling van de komeet.

Volg al het nieuws over Rosetta
Mis helemaal niets en volg het Rosetta-nieuws op Scientias.nl. Er is een speciale themapagina met een verzameling van al het Rosetta-nieuws

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_143837427
25-08-2014

[b]Mogelijke landingsplaatsen op komeet geselecteerd[b]


Deze krater op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko is een van de locaties waar de landingsmodule Philae in november zou kunnen neerdalen. (ESA/Rosetta/MPS)

Op basis van gedetailleerde informatie die door de Europese ruimtesonde Rosetta is verzameld, hebben wetenschappers vijf locaties op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geselecteerd waar medio november de landingsmodule Philae zou kunnen neerdalen. Bij het vinden van een landingsplek is enige haast geboden, omdat de komeet geleidelijk dichter bij de zon komt en opwarmt, wat de missie van Philae kan bemoeilijken.

Het vinden van een geschikte landingsplek is een ingewikkeld proces, waarbij het beperkte navigatievermogen van Rosetta een belangrijke rol speelt. Waar Philae terechtkomt laat zich simpelweg niet exact voorspellen. Het is dus zaak om gebieden te vinden waar binnen een straal van enkele honderden meters geen grote rotsblokken, diepe kloven of steile hellingen te vinden zijn. Ook moet er ter plaatse genoeg zonlicht zijn om de accu’s van de lander te kunnen opladen.

Drie van de vijf locaties die nu zijn uitgekozen liggen op de kleinste van de twee lobben waaruit komeet 67P bestaat, de beide andere op de grootste lob. De komende weken zal Rosetta de kandidaten nog nauwkeuriger onder de loep nemen. De definitieve landingsplek wordt pas medio oktober gekozen. (EE)



(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_144303030
04-09-2014

Komeet ‘67P’ bekeken in het ultraviolet


Rosetta-opname van komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko, gemaakt op 17 augustus 2014. (ESA/Rosetta/NAVCAM)

Terwijl Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geleidelijk steeds dichter nadert, zijn wetenschappelijke instrumenten aan boord van de ruimtesonde druk bezig met het verzamelen van gegevens. Metingen van het instrument Alice, dat de komeet op ultraviolette golflengten onderzoekt, laten zien dat het oppervlak van de komeet in dat golflengtegebied uitzonderlijk zwart is – zwarter dan houtskool.

Een verrassende ontdekking is ook dat er aan het komeetoppervlak geen grote gebieden van bevroren water te vinden zijn. Dat werd eigenlijk wel verwacht, omdat de komeet zich te ver van de zon bevindt om zijn water in dampvorm te laten gaan.

Rosetta is de komeet inmiddels tot op ongeveer vijftig kilometer genaderd. Op 11 november zal de ruimtesonde de kleine landingsmodule Philae naar het oppervlak laten afdalen. Op maandag 15 september maakt het Europese ruimteagentschap ESA bekend op welk deel van de komeet Philae zal terechtkomen. (EE)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')