abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:35:11 #151
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154449423
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ligt eraan welk dialect. Ik kan goed vlaams op zich verstaan, maar Brugs of Gents is voor mij zo'n beetje onverstaanbaar.
Wacht maar totdat je denkt dat je Frans vlot is en totaal geen problemen meer oplevert in Brussel *O* en omstreken en je dan een Franstalige Belg tegenkomt die Waals dialect gaat praten... dan sta je daar: -O-
Scientific Progress Goes 'Boink'
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:36:24 #152
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154449463
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:34 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Joh, ik snij me op sommige dagen in AH een ongeluk. Zijn het geen broden, dan zijn het wel stokbroden...
Stokbrood gesneden verkopen in een supermarkt: dat is gewoon fout. (Oeps, dat zal de Belgische invloed wel zijn, pardon! :) )
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154449467
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:35 schreef derOtto het volgende:

[..]

Wacht maar totdat je denkt dat je Frans vlot is en totaal geen problemen meer oplevert in Brussel *O* en omstreken en je dan een Franstalige Belg tegenkomt die Waals dialect gaat praten... dan sta je daar: -O-
:D

Waar kom jij vandaan?
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:37:30 #154
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154449492
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

:D

Waar kom jij vandaan?
Als ik wil spreek ik nog keurig jaren '80 Haarlems.
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154449514
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:37 schreef derOtto het volgende:

[..]

Als ik wil spreek ik nog keurig jaren '80 Haarlems.
Aha. Maar je woont nu in Belgie dan?
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:40:32 #156
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154449594
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:38 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Aha. Maar je woont nu in Belgie dan?
Jawel, zo'n 15 jaar in Grimbergen boven Brussel gewoond (Vlaams-Brabant - maar toen was het nog gewoon Brabant), zo'n 12 jaar in Brussel en nu alweer 3 jaar in de buurt van Leuven.
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154449718
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:40 schreef derOtto het volgende:

[..]

Jawel, zo'n 15 jaar in Grimbergen boven Brussel gewoond (Vlaams-Brabant - maar toen was het nog gewoon Brabant), zo'n 12 jaar in Brussel en nu alweer 3 jaar in de buurt van Leuven.
Ah tof. Heb ooit wel de ambitie gehad om naar Belgie te verhuizen, maar het is er niet van gekomen. Had voor 4 jaar een Vlaamse vriend en dat liep stuk. Nu een gezinnetje hier in NL. Het komt er dus niet meer van. Maar ik vind het land supertof. De mensen soms wat minder, je merkt dat sommige Belgen Nederlanders niet moeten vind ik. Maar de meeste zijn fijn :)
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:49:54 #158
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154449920
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ah tof. Heb ooit wel de ambitie gehad om naar Belgie te verhuizen, maar het is er niet van gekomen. Had voor 4 jaar een Vlaamse vriend en dat liep stuk. Nu een gezinnetje hier in NL. Het komt er dus niet meer van. Maar ik vind het land supertof. De mensen soms wat minder, je merkt dat sommige Belgen Nederlanders niet moeten vind ik. Maar de meeste zijn fijn :)
Oh ja, dat kan je soms echt gewoon rangschikken onder racisme. Niet leuk inderdaad - heb soms wel periodes dat ik daardoor echt heel moeilijk nieuwe mensen vertrouw. (Belgen zijn doorgaans in je gezicht wel aardig maar dan achteraf klagen over die 'ollander die iets durfde te zeggen...) Voor zover ik weet wel een minderheid. En dan zijn er nog die Hollanders haten maar "jij bent wel OK". :{
He he...dat moest ik weer even van me afschrijven :D Het merendeel is aardig. ;)
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154450044
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:49 schreef derOtto het volgende:

[..]

Oh ja, dat kan je soms echt gewoon rangschikken onder racisme. Niet leuk inderdaad - heb soms wel periodes dat ik daardoor echt heel moeilijk nieuwe mensen vertrouw. (Belgen zijn doorgaans in je gezicht wel aardig maar dan achteraf klagen over die 'ollander die iets durfde te zeggen...) Voor zover ik weet wel een minderheid. En dan zijn er nog die Hollanders haten maar "jij bent wel OK". :{
He he...dat moest ik weer even van me afschrijven :D Het merendeel is aardig. ;)
Ik snap die haat niet zo eigenlijk. Andersom is het toch ook niet het geval?
  zaterdag 18 juli 2015 @ 23:00:46 #160
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154450291
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:53 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik snap die haat niet zo eigenlijk. Andersom is het toch ook niet het geval?
Nee, geplaag tussen buurlanden is wel normaal, moppen over en weer, maar bij Belgen is het soms gewoon blinde haat. Ach, het gaat dan meestal niet over de meest intelligente exemplaren en ze hebben allemaal wel hun verhaal: een keertje friet gegeten in Nederland die niet goed was, een keer in de file gestaan achter een Nederlandse caravan,... kortom: gegronde redenen :)
Aan de andere kant heb je trouwens ook weer genoeg Vlamingen die Nederland eerder verheerlijken: alles is er beter, de mensen zijn aardig, ze gaan er op fietsvakanties,...(die probeer ik dan soms weer een beetje te temperen :) )
Maar een beetje argwaan tegen alles wat 'ollands is, wordt meestal helaas vanaf de kinderjaren erin gestampt. Het geschiedkundig besef over de Belgische revolutie is meestal ook niet om over naar huis te schrijven in de extreme gevallen: sommigen zijn er echt van overtuigd dat Belgie ooit bij Nederland heeft gehoord omdat Nederland Belgie is binnengevallen en veroverd en bezet heeft, zoiets. Maar goed, dat is een heel ander verhaal....
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154625158
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:49 schreef derOtto het volgende:

[..]

Oh ja, dat kan je soms echt gewoon rangschikken onder racisme. Niet leuk inderdaad - heb soms wel periodes dat ik daardoor echt heel moeilijk nieuwe mensen vertrouw. (Belgen zijn doorgaans in je gezicht wel aardig maar dan achteraf klagen over die 'ollander die iets durfde te zeggen...) Voor zover ik weet wel een minderheid. En dan zijn er nog die Hollanders haten maar "jij bent wel OK". :{
He he...dat moest ik weer even van me afschrijven :D Het merendeel is aardig. ;)
Oh dit vooral ja, hier kan ik me ook verschrikkelijk aan ergeren. Al is het merendeel wel oké, maar af en toe heb ik zo mn momenten dat het me even teveel wordt :P
  zaterdag 25 juli 2015 @ 22:20:06 #162
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154634920
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:27 schreef Wolves het volgende:

[..]

Oh dit vooral ja, hier kan ik me ook verschrikkelijk aan ergeren. Al is het merendeel wel oké, maar af en toe heb ik zo mn momenten dat het me even teveel wordt :P
Dankjewel!! :) Ik heb wel eens het idee gehad dat ik de enige Nederbelg was die daar last van had. :{
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154634971
Ik mis wel de Panos hier. De belegde broodjes zijn gewoon te lekker. Ik mis hier zoiets. En nee, subway haalt het in de verste verte niet bij Panos.
pi_154635442
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:20 schreef derOtto het volgende:

[..]

Dankjewel!! :) Ik heb wel eens het idee gehad dat ik de enige Nederbelg was die daar last van had. :{
Volgens mij is dat ergernis nummer 1, tenminste onder de Nederlandse vrienden die ik hier heb. Zeer dicht gevolgd door het nadoen van een Nederlands accent, wat ze echt niet kunnen, maar ervan overtuigd zijn dat ze als "echte Hollanders" klinken :')
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:00:36 #165
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154635798
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik mis wel de Panos hier. De belegde broodjes zijn gewoon te lekker. Ik mis hier zoiets. En nee, subway haalt het in de verste verte niet bij Panos.
Als ik een broodje bij de Panos haal is het steevast een 'Hollandia' :9
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154635822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:00 schreef derOtto het volgende:

[..]

Als ik een broodje bij de Panos haal is het steevast een 'Hollandia' :9
Ik had altijd een Italia (geloof dat ie zo heet) Met mozzarella, tomaat en pesto :D Te lekker gewoon.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:08:39 #167
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154635979
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:44 schreef Wolves het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ergernis nummer 1, tenminste onder de Nederlandse vrienden die ik hier heb. Zeer dicht gevolgd door het nadoen van een Nederlands accent, wat ze echt niet kunnen, maar ervan overtuigd zijn dat ze als "echte Hollanders" klinken :')
Tjsa... een bedenking die ik me achteraf wel eens heb gemaakt is dat ik gedurende mijn 5 jaar aan de universiteit in Brussel (V.U.B.) - alhoewel ik de enige Nederlander was in mijn jaar - echt zelden tot nooit hiermee ben geconfronteerd... daarvoor en daarna daarentegen. :{ (heb middelbaar onderwijs ook in Vlaanderen gedaan - maar het is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring)
(Ik ben verder geen intellectuele snob of zo hoor en universiteit is voor mij zeker geen teken van intellectueel superieur zijn of zo - maar op zich vond ik dit wel frappant - ik denk dat het toch wel iets zegt over het intellectuele niveau van die (minderheid) Vlamingen die zich geroepen voelen om te pas en te onpas je na te praten...)
Scientific Progress Goes 'Boink'
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:09:58 #168
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154636017
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik had altijd een Italia (geloof dat ie zo heet) Met mozzarella, tomaat en pesto :D Te lekker gewoon.
'kzal die van de week eens proberen :Y) (eentje opsturen?)
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154636083
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:09 schreef derOtto het volgende:

[..]

'kzal die van de week eens proberen :Y) (eentje opsturen?)
In september ben ik weer in Belgie, dus misschien dat ik er eventjes langs ga :)
  zaterdag 25 juli 2015 @ 23:14:38 #170
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154636104
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

In september ben ik weer in Belgie, dus misschien dat ik er eventjes langs ga :)
Hier durf ik me ook wel eens aan te wagen - ideaal voor een 'klein hongertje' zoals ze hier zeggen ^O^


(Panos Croissant met amandelen)
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154636417
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:14 schreef derOtto het volgende:

[..]

Hier durf ik me ook wel eens aan te wagen - ideaal voor een 'klein hongertje' zoals ze hier zeggen ^O^

[ afbeelding ]
(Panos Croissant met amandelen)
Ziet er lekker uit!
  zondag 26 juli 2015 @ 00:39:11 #172
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154637653
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:30 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit!
Het is vooral de amandelvulling binnenin die het 'm doet - dan kan je echt weer even verder :s)
(Kortom: vergeet het bier, vergeet de chocola, vergeet de frituur - je woont in Vlaanderen voor het brood :9 )
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_154640384
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:08 schreef derOtto het volgende:

[..]

Tjsa... een bedenking die ik me achteraf wel eens heb gemaakt is dat ik gedurende mijn 5 jaar aan de universiteit in Brussel (V.U.B.) - alhoewel ik de enige Nederlander was in mijn jaar - echt zelden tot nooit hiermee ben geconfronteerd... daarvoor en daarna daarentegen. :{ (heb middelbaar onderwijs ook in Vlaanderen gedaan - maar het is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring)
(Ik ben verder geen intellectuele snob of zo hoor en universiteit is voor mij zeker geen teken van intellectueel superieur zijn of zo - maar op zich vond ik dit wel frappant - ik denk dat het toch wel iets zegt over het intellectuele niveau van die (minderheid) Vlamingen die zich geroepen voelen om te pas en te onpas je na te praten...)
Op t unief ook nergens last van gehad, maar nu ik werk =/ Het zegt inderdaad veel over de persoonlijkheid van de mensen.
Over het algemeen vind ik het trouwens ook heerlijk leven hier hoor. Alleen soms komen de frustraties even omhoog :')
Wij hebben trouwens een panoslike zaakje op ons werk. Heerlijke broodjes voor weinig.
pi_154725317
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:44 schreef Wolves het volgende:

[..]

Zeer dicht gevolgd door het nadoen van een Nederlands accent, wat ze echt niet kunnen, maar ervan overtuigd zijn dat ze als "echte Hollanders" klinken :')
Als Belg die al jaren in Nederland werkt, moet ik zeggen dat deze ergernis in beide richtngen op gaat. Een zin beginnen met "Awel...", gevolgd door een inconsistent accent.
Gelukkig kunnen de meeste collega's wel lachen om mijn occasioneel gebruik van een woord dat zij niet kennen.
  woensdag 29 juli 2015 @ 10:47:33 #175
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_154726396
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:41 schreef Bieselke het volgende:

[..]

Als Belg die al jaren in Nederland werkt, moet ik zeggen dat deze ergernis in beide richtngen op gaat. Een zin beginnen met "Awel...", gevolgd door een inconsistent accent.
Gelukkig kunnen de meeste collega's wel lachen om mijn occasioneel gebruik van een woord dat zij niet kennen.
Bij deze excuseer ik mij even voor die landgenoten in het Noorden - in Nederland lopen natuurlijk ook genoeg idioten rond die denken dat ze Vlaams wel even kunnen nadoen :D
Scientific Progress Goes 'Boink'
  maandag 10 augustus 2015 @ 00:42:03 #176
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155064714
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:20 schreef derOtto het volgende:

[..]

Dankjewel!! :) Ik heb wel eens het idee gehad dat ik de enige Nederbelg was die daar last van had. :{
Ik vind het heel vervelend. Niet allemaal natuurlijk, maar de haat richting Nederland is wijdverspreid. Nooit geweten dat dat zo was tot ik hier kwam wonen. Ze staren je ook allemaal aan als ze je horen praten in een winkel of uitgaansgelegenheid. In Nederland kijkt niemand ervan op als ze een vreemde taal horen, waarom veranderen Vlamingen in stokstaartjes als ze een Nederlander horen? Doen ze dat ook als ze bijv. Arabisch of Pools ofzo horen spreken?

O, ik ben wel een dialecten-nut. Kan aardig wat Nederlandse, Engelse en een paar Duitse dialecten nadoen, dus ook wat Vlaamse. Maar Vlaamse vrienden van me komen inderdaad niet veel verder dan half te vomeren bij de 'G' als ze 'Ollands' willen spreken :P
pi_155064847
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 00:42 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Ik vind het heel vervelend. Niet allemaal natuurlijk, maar de haat richting Nederland is wijdverspreid. Nooit geweten dat dat zo was tot ik hier kwam wonen. Ze staren je ook allemaal aan als ze je horen praten in een winkel of uitgaansgelegenheid. In Nederland kijkt niemand ervan op als ze een vreemde taal horen, waarom veranderen Vlamingen in stokstaartjes als ze een Nederlander horen? Doen ze dat ook als ze bijv. Arabisch of Pools ofzo horen spreken?
Denk dat ze er niet tegen kunnen dat Nederlanders over het algemeen mondiger zijn.
  maandag 10 augustus 2015 @ 00:54:06 #178
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155065159
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 00:45 schreef Rijst het volgende:

[..]

Denk dat ze er niet tegen kunnen dat Nederlanders over het algemeen mondiger zijn.
Ja, zoiets kan het zijn. Misschien klinkt Nederlands voor hen automatisch 'betweterig' ofzo, zoals Vlaams voor ons gemoedelijk klinkt en Duits erg streng over kan komen.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 10:35:32 #179
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_155142737
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2015 00:54 schreef FritzWepper het volgende:
Op maandag 10 augustus 2015 00:45 schreef Rijst het volgende:

[..]

Denk dat ze er niet tegen kunnen dat Nederlanders over het algemeen mondiger zijn.
Ja, zoiets kan het zijn. Misschien klinkt Nederlands voor hen automatisch 'betweterig' ofzo, zoals Vlaams voor ons gemoedelijk klinkt en Duits erg streng over kan komen.
Is 'de Nederlander' echt 'mondiger' dan 'de Vlaming'?
Moeilijk - want hier gaan we dan echt stereotypen gebruiken :{
Laten we zeggen: assertiever zeker niet, ik denk dat dat ongeveer hetzelfde is overal, maar hoe het wordt geuit - waarschijnlijk wel een verschil.
Misschien treffend: wat ik vroeger heel vaak hoorde van professoren die zowel in Vlaanderen als in Nederland doceerden was dat er in Nederland veel meer vragen tijdens college werden gesteld en in Vlaanderen eerder erna 1 op 1... Het is denk ik wel een feit dat de cultuur in Vlaanderen wat meer gaat in de richting van: stel maar geen vraag want dan denken anderen dat je het niet begrepen hebt en dat is falen en ik denk dat het hier sowieso wat meer competitief is vaak. Het feit dat België al jaren bij Europese koplopers zit qua zelfmoorden zal daar wel iets mee te maken hebben.

Maar of dat DE reden is dat het wel eens echt botst tussen Vlamingen en Nederlanders... ik denk het niet: ik denk dat dat gewoon te maken heeft met het hebben van een simpele geest - die je overigens aan beide kanten van de grens vindt hoor en in het Noorden is dat dan iemand die er écht van overtuigd is dat een Belg dom is en in het Zuiden is dat dan iemand die er écht van overtuigd is dat elke Nederlander een arrogante,gierige, luidruchtige klootzak is. }:|
Scientific Progress Goes 'Boink'
  donderdag 13 augustus 2015 @ 11:16:54 #180
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_155173968
Was er eigenlijk wel van overtuigd dat er toch minstens een paar Fok!kers op mijn laatste post zouden reageren met "Maar, dat is waar: ik ben eigenlijk wel een arrogante, gierige, luidruchtige klootzak" :P
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_155176306
Check })

[ Bericht 2% gewijzigd door dumble op 13-08-2015 12:55:03 ]
Veni, vidi, vodka.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 14:56:05 #182
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_155179355
Ben woonachtig in Antwerpen en werkzaam in Nederland. Tot 2016 dus, want dan neem ik ontslag om een jaar weg te gaan. Nu heb ik al geregeld dat ik mijn zorgverzekering af kan sluiten in België vanaf 2016, maar ik wil eigenlijk ook nog van bank veranderen. Zit momenteel bij de ABN Amro, maar wil, afhankelijk van de kosten, zeker ook wel een bankrekening in België.

Iemand ervaring met het oversluiten van een Nederlandse rekening naar een nieuwe Belgische rekening?

Dank xx
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_155180788
Lijkt me niet zo'n probleem of wel? Rekening openen zullen ze graag geneog voor je doen. Ik denk dat ik iets minder dan 2 euro kwijt ben per maand voor mijn zichtrekening/spaarrekening/VISA bij mijn bank, maar meen dat er de laatste tijd ook weer banken (Argenta?) zijn die helemaal niks aanrekenen.
pi_155185524
Argenta is inderdaad een 'gratis' bank. Gratis bankkaart, rekeningen en gratis een Mastercard!
pi_155186094
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 23:00 schreef derOtto het volgende:

[..]...sommigen zijn er echt van overtuigd dat Belgie ooit bij Nederland heeft gehoord omdat Nederland Belgie is binnengevallen en veroverd en bezet heeft, zoiets. ......
Zoiets wordt ze ook geleerd.

Vergeet niet dat deze mensen in een land moeten geloven dat is ontstaan door die "vermaledijde" Hollanders te verjagen.

Moet zeggen, dat met die achtergrond me de haat van Vlamingen (want daar gaat het over als we over Belgen spreken) me nog meevalt.

Zoals je zegt, je vindt in Vlaanderen ook absoluut veel Holland-vereerders.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:40:34 #186
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_155252038
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 18:53 schreef riazop het volgende:

[..]

Zoiets wordt ze ook geleerd.

Vergeet niet dat deze mensen in een land moeten geloven dat is ontstaan door die "vermaledijde" Hollanders te verjagen.

Moet zeggen, dat met die achtergrond me de haat van Vlamingen (want daar gaat het over als we over Belgen spreken) me nog meevalt.

Zoals je zegt, je vindt in Vlaanderen ook absoluut veel Holland-vereerders.
Inderdaad leeft het bij Franstalige Belgen een stuk minder, maar het bestaat zeker ook daar hoor (lang genoeg bij bedrijven in en rond Brussel in tweetalige omgevingen gewerkt... als je Frans een beetje vlot is kan je dan soms weer een soort 'brug' vormen als er soms spanningen zijn tussen Vlamingen en Walen - dat kan wel een heel aparte dynamiek opleveren: een Waal zal je immers nooit verdenken van Vlaams-nationalistische sympathie. :) Aan de andere kant kunnen Walen en Vlamingen elkaar dan weer soms vinden in een gemeenschappelijke grap over 'Ollanders :D - kortom: het kan interessante situaties opleveren soms! :) )

Maar inderdaad voor alle duidelijkheid: het is voor een Nederlander best goed leven tussen de Belgen!
Scientific Progress Goes 'Boink'
  zondag 16 augustus 2015 @ 01:14:21 #187
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155254560
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 18:53 schreef riazop het volgende:

[..]

Zoiets wordt ze ook geleerd.

Vergeet niet dat deze mensen in een land moeten geloven dat is ontstaan door die "vermaledijde" Hollanders te verjagen.

Moet zeggen, dat met die achtergrond me de haat van Vlamingen (want daar gaat het over als we over Belgen spreken) me nog meevalt.

Zoals je zegt, je vindt in Vlaanderen ook absoluut veel Holland-vereerders.
Het gaat om iets van bijna 200 jaar geleden. Let it go, let it go! Als wij Nederlanders zo haatdragend zouden zijn hadden we iets tegen de halve wereld.

Maar ik denk dat de Vlaming diep in z'n hart als hij naar Nederland kijkt gewoon ontzettend veel afgunst ervaart. België is een prullenland, Oostblok aan de Noordzee. Moet pijn doen als je de grenst oversteekt.

Nee, ik vind het niet goed leven in België. Ik tel af. Het enige goede aan mijn twee jaar hier is dat ik mijn vaderland meer heb leren waarderen: there is no place like home _O_
pi_155255553
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 01:14 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Het gaat om iets van bijna 200 jaar geleden. Let it go, let it go! Als wij Nederlanders zo haatdragend zouden zijn hadden we iets tegen de halve wereld.

Maar ik denk dat de Vlaming diep in z'n hart als hij naar Nederland kijkt gewoon ontzettend veel afgunst ervaart. België is een prullenland, Oostblok aan de Noordzee. Moet pijn doen als je de grenst oversteekt.

..
Dat iets van 200 jaar geleden is een fundamentele gebeurtenis in de geschiedenisboekjes van alle Vlamingen.
Als je dan ook nog eens regelmatig wordt geconfronteerd met de boersheid, botjeid en arrogantie van een aantal "Hollanders", kan ik me voorstellen dat hollanderhaat bij een deel van de Vlamignen geredynamiseerd wordt.

Voor de rest is Vlaanderen buitengemeen welvarend. Het gemiddelde vermogen (inclusief onroerend goed) ligt op 743.000 euro per huishouden. In Nederland is dat met 29.000 euro (cijfers van 2013, van net na de huizencrisis dus) op het niveau van Albanie.
De Belgen bevinden zich daarentegen in het groepje Zwitserland en Noorwegen.

In Nederland is de middenklasse ook veroordeeld tot een rijhuis , waar die groep in Vlaanderen veelal vrijstaand woont in een groot huis.

Ik denk dus niet echt dat de Vlaming afgunstig is. Misschien op het gebied van de vlotheid, intonatie en soepelheid waarmee veel Nederlanders hun taal weten te gebruiken.
  zondag 16 augustus 2015 @ 02:47:25 #189
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155256341
Geweldig ja, een groot vrijstaand huis langs een weg waar de vrachtwagens met 80 km/h over de rotte betonplaten langs scheuren. Maar het klopt, Belgen zijn materialistisch en egoïstisch in extremis. Een eigen huis en glimmende SUV bezitten is daar het hoogste doel, dat zit er in geprogrammeerd. Dagobert Duckjes die tegen Govert Goudglansjes opgaan. Iedere dag, hun hele leven in het teken van bezit en aanzien vergaren.

De Nederlander is veel meer bezig met zelfontplooiing, met ervaringen opdoen, met het geluk vinden.

Nee, ik ben geen seconde jaloers op hun spaarcentjes.

[ Bericht 17% gewijzigd door FritzWepper op 16-08-2015 02:57:46 ]
  zondag 16 augustus 2015 @ 14:50:10 #190
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_155264769
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:47 schreef FritzWepper het volgende:
Geweldig ja, een groot vrijstaand huis langs een weg waar de vrachtwagens met 80 km/h over de rotte betonplaten langs scheuren. Maar het klopt, Belgen zijn materialistisch en egoïstisch in extremis. Een eigen huis en glimmende SUV bezitten is daar het hoogste doel, dat zit er in geprogrammeerd. Dagobert Duckjes die tegen Govert Goudglansjes opgaan. Iedere dag, hun hele leven in het teken van bezit en aanzien vergaren.

De Nederlander is veel meer bezig met zelfontplooiing, met ervaringen opdoen, met het geluk vinden.

Nee, ik ben geen seconde jaloers op hun spaarcentjes.
Je drukt het misschien wat ruw uit en ik haat eigenlijk dit soort veralgemeningen maar je hebt natuurlijk wel een punt - materialisme zit hier echt bij heel veel mensen heel heel diep. Dat is zeker ook een ervaring die ik heb gehad en mijn ouders bv. ook (Die ongeveer 40 jaar in Nederland hebben gewoond en 30 jaar in Vlaanderen.)

Een verklaring die wel eens wordt gegeven is dat 'de Vlaming' altijd onderdrukt is geweest: eerst door buitenlandse overheersers en dan nog eens tientallen jaren door de Franstalige Belgen. Alhoewel Vlaanderen ondertussen echt wel de dominante groep is in het land is er wel nog steeds een Calimero complex. (Iets waarover trouwens soms wel eens open wordt gereflecteerd - men is er zich zeker van bewust.)

Geldt het voor elke Vlaming? Tuurlijk niet. Maar dat het een onderstroom is zullen weinigen ontkennen. Een ander voorbeeld is misschien het belang dat wordt gehecht aan een auto: een Mercedes of BMW is voor veel mensen echt het hoogst bereikbare doel in hun leven en bedrijven spelen hier met bedrijfswagens gretig op in. Die mensen heb je aan de andere kant natuurlijk overal. Is het hier meer? Mja, misschien wel.
Als je bij wijze van spreke voor het eerst met een BMW thuis komt aanrijden na jaren in een Opel of zo gereden te hebben is de kans groot dat de buren voor het eerst iets prijzend over je auto tegen je zullen zeggen... aan de andere kant: een cliché reactie in Nederland is misschien dat ze achter de gordijnen je beloeren en dan zeggen "Nou, nou, waar doen ze het van?". Dat 'op elkaar letten en (ver)oordelen' wat je in Nederland vaak ziet (natuurlijk ook weer niet bij iedereen :) ) is hier denk ik wat minder.

Frappant is wel dat ik een tijd geleden eens een artikel in de krant hier heb gelezen dat ongeveer dezelfde vergelijking maakte tussen Vlamingen en Walen: de Vlaming materialistisch terwijl de Waal wat kleiner woont, maar wel veel meer spendeert aan cultuur (boeken, theater e.d.) Treffend wat dat betreft is wel de boekenverkoop die in Vlaanderen altijd historisch laag is geweest...
Om het te veralgemenen vind ik het wel moeilijk, ik heb soms het idee dat dit wel aan het veranderen is: zeker in de generatie die nu zo rond de 30 is - maar het zal inderdaad nog wel heel lang duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door derOtto op 16-08-2015 14:56:02 ]
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_155264956
Hebben ze dure wagens, rijden ze op klotewegen :')

Moet zeggen dat je dat hier ook wel hebt hoor. Werk in een super in een (dure) vinexwijk en hier leeft dat ook wel. Een duur huis, een grote wagen voor de deur en oja minimaal 2x per jaar op vakantie. Ondertussen hebben ze haast geen nagel om aan hun kont te krabben :') Met regelmaat kwam het bij mij vroeger voor toen.ik achter de kassa zat dat ze geen saldo genoeg meer hadden op hun betaalpas.

Het lijkt me doodvermoeiend om altijd maar een ander te willen pleasen zodat je er zelf goed opstaat.
  zondag 16 augustus 2015 @ 15:04:15 #192
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_155265135
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 14:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hebben ze dure wagens, rijden ze op klotewegen :')

Moet zeggen dat je dat hier ook wel hebt hoor. Werk in een super in een (dure) vinexwijk en hier leeft dat ook wel. Een duur huis, een grote wagen voor de deur en oja minimaal 2x per jaar op vakantie. Ondertussen hebben ze haast geen nagel om aan hun kont te krabben :') Met regelmaat kwam het bij mij vroeger voor toen.ik achter de kassa zat dat ze geen saldo genoeg meer hadden op hun betaalpas.

Het lijkt me doodvermoeiend om altijd maar een ander te willen pleasen zodat je er zelf goed opstaat.
Typisch verschijnsel van in het buitenland wonen: ik moest even op Wikipedia gaan opzoeken wat een 'vinexwijk' is :D
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_155265263
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 15:04 schreef derOtto het volgende:

[..]

Typisch verschijnsel van in het buitenland wonen: ik moest even op Wikipedia gaan opzoeken wat een 'vinexwijk' is :D
:D
  zondag 16 augustus 2015 @ 18:08:55 #194
66825 Reya
Fier Wallon
pi_155270274
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 15:04 schreef derOtto het volgende:

[..]

Typisch verschijnsel van in het buitenland wonen: ik moest even op Wikipedia gaan opzoeken wat een 'vinexwijk' is :D
Dat is echt iets wat vrijwel volledig onbestaand is in België. Het dichtste bij komt wellicht nog Louvain-la-Neuve.
  maandag 17 augustus 2015 @ 01:30:53 #195
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155283048
Het is wel grappig, die dikke auto's. Duitsers hebben dat ook, heb Duitse familie, daar ging de vrouw vroeger werken alleen om de auto te kunnen betalen. Ze lachen me recht in m'n gezicht uit met mijn oude wagentje, maar die brengt me overal waar ik moet zijn.

Kennissen (B) kopen een nieuwe auto, ik heb uitgerekend: voor dat geld koop ik bij wijze van spreken de komende dertig jaar ieder jaar een nieuwe occasion haha. Bespaar ik me de APK-keuring :P Maar even serieus: toen ik mijn meest recente tweedehandsje kocht zat er na twee weken een smerige deuk in de deur waar eentje met z'n portier tegenaan had gezeten. Daar heb ik toch om zitten balen. Dan denk ik: hoe zou ik me gevoeld hebben als dat een spiksplinternieuwe bolide was geweest? Het is goed, laat een ander maar het eerste kras erop zetten.

Maar ik heb het er wel moeilijk mee, dat verschil in mentaliteit. Hoe dat allemaal doorwerkt in de dagelijkse gang van zaken. Val nog steeds van de ene in de andere verbazing. En het is grappig, want ik heb wel langere periodes in echt compleet andere culturen doorgebracht, maar dan verwacht je het ook. Maar niet dat je buurland, eigenlijk om de hoek, zo anders in elkaar steekt. En ben er nu wel klaar mee, nog even en ik zit weer in Nederland. Waar het toch gewoon werkt zoals ik gewend ben dat het werkt.

En ik ben leuke Vlamingen tegengekomen hier :) En er zijn dingen in België die we meteen in Nederland mogen implementeren. Maar de hoofdlijnen? Nee, het gras is behoorlijk groener in m'n eigen tuin.
pi_155349649
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 01:14 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Het gaat om iets van bijna 200 jaar geleden. Let it go, let it go! Als wij Nederlanders zo haatdragend zouden zijn hadden we iets tegen de halve wereld.

Maar ik denk dat de Vlaming diep in z'n hart als hij naar Nederland kijkt gewoon ontzettend veel afgunst ervaart. België is een prullenland, Oostblok aan de Noordzee. Moet pijn doen als je de grenst oversteekt.

Nee, ik vind het niet goed leven in België. Ik tel af. Het enige goede aan mijn twee jaar hier is dat ik mijn vaderland meer heb leren waarderen: there is no place like home _O_
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:47 schreef FritzWepper het volgende:
Geweldig ja, een groot vrijstaand huis langs een weg waar de vrachtwagens met 80 km/h over de rotte betonplaten langs scheuren. Maar het klopt, Belgen zijn materialistisch en egoïstisch in extremis. Een eigen huis en glimmende SUV bezitten is daar het hoogste doel, dat zit er in geprogrammeerd. Dagobert Duckjes die tegen Govert Goudglansjes opgaan. Iedere dag, hun hele leven in het teken van bezit en aanzien vergaren.

De Nederlander is veel meer bezig met zelfontplooiing, met ervaringen opdoen, met het geluk vinden.

Nee, ik ben geen seconde jaloers op hun spaarcentjes.
Mijn God wat een hoop onzin en groteske veralgemeningen. Laat dit nu net de ingesteldheid zijn waarom zo vele Belgen een hekel hebben aan Nederlanders. Ik heb het als Nederbelg vele malen ervaren in al de jaren die ik hier woon. Dat neerkijken op België wordt bij ons Nederlanders bijna onbewust aangeleerd. En als Belgen er dan (begrijpelijk) geïrriteerd op reageren, begrijpen 'we' het plots niet en beginnen we over minderwaardigheidscomplex. Beetje omgekeerde wereld.

Nederlanders moeten eens leren om hun mening over B niet te baseren op hun ervaringen vanuit de auto. 90% van de Belgen woont niet aan de 'steenwegen', maar achterin, waar het wel mooi is.

Ik vind België een ontstellend fijn en mooi land om in te leven. Woon zelf in Antwerpen (heerlijke stad) en een deel van mijn familie woont in de Ardennen. Ik hou van de muziekscene, de goeie festivals (van groot tot klein, elk dag is er wel een), de radio en tv-zenders, de verscheidenheid (in NL lijken alle steden en landschappen op elkaar), de gastronomische cultuur, de biercultuur,... Belgen zijn -net zoals Nederlanders- levensgenieters. En bovendien veel minder ruw in de omgang.

Mijn broer woont inmiddels in een prachtig dorpje in de buurt van Harzé. Als je daar door de uitgestrekte natuur wandelt, door de pittoreske dorpjes rijdt of kajakt op een kabbelend riviertje tussen de heuvels met grootse kastelen ertussen, lijkt het me sterk dat er veel Belgen met afgunst richting NL kijken. Enkele foto's van de buurt waar hij woont:













Het leven is meer dan strak asfalt.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 12:50:54 #197
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155350129
De stukjes waar ze nog niet met hun klauwen aan hebben gezeten zijn inderdaad mooi, maar daar woont de gemiddelde Belg niet.

En Nederland /= Randstad. Ons land heeft genoeg mooie stukjes, natuur en stad, als je Noord- en Zuid-Holland durft te verlaten. Wat jij hierboven post is in het Limburgse Heuvelland ook te vinden.
pi_155351189
Ooit al in de Ardennen geweest eigenlijk? Dat je de Ardennen (1/3 van België) durft vergelijken met Zuid-Limburg (1/100 van NL) zegt genoeg :')

Denk toch dat het even zoeken is in NL om zoiets te vinden:





















Kijk, NL is zeker ook een prachtig land, maar België lelijk noemen is toch echt larie. Tuurlijk zijn er lelijke plekken zoals in elk land (was pas nog in Engeland, wat je daar allemaal ziet aan lelijkheid, toch zal niemand Engeland lelijk noemen).
  woensdag 19 augustus 2015 @ 13:51:42 #199
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_155351624
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 13:32 schreef lolcat8811 het volgende:
Ooit al in de Ardennen geweest eigenlijk?
Uiteraard. Opgegroeid in het meest zuidelijke puntje van Nederland, dus dat was bij wijze van spreken om de hoek. Al moet ik bekennen dat ik liever in de Eifel kom.

Maar je plaatst nu ansichtkaartjes, zo woont de gemiddelde Belg, zeker Vlaming, niet. Die moet daar ook voor in de auto stappen.

Ik woon nu in een stukje Vlaanderen waar ik misschien wel met tien minuutjes fietsen in de bossen ben (dat was overigens waar ik in NL woonde niet anders, maar goed), maar als ik uit mijn raam kijk zie ik aan alle kanten pure lelijkheid.
pi_155351985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 13:51 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Uiteraard. Opgegroeid in het meest zuidelijke puntje van Nederland, dus dat was bij wijze van spreken om de hoek. Al moet ik bekennen dat ik liever in de Eifel kom.

Maar je plaatst nu ansichtkaartjes, zo woont de gemiddelde Belg, zeker Vlaming, niet. Die moet daar ook voor in de auto stappen.

Ik woon nu in een stukje Vlaanderen waar ik misschien wel met tien minuutjes fietsen in de bossen ben (dat was overigens waar ik in NL woonde niet anders, maar goed), maar als ik uit mijn raam kijk zie ik aan alle kanten pure lelijkheid.
Het zal je misschien verbazen, maar in de Ardennen wonen wel dégelijk mensen hoor... Miljoenen zelfs. Ik vrees een beetje dat je je eigen huis (in een blijkbaar lelijke omgeving, aan een grote weg?) als standaard neemt, terwijl de meerderheid zo niet woont.

Maar kom, heb nog weinig zin om hierover te discussiëren. Veel plezier in het zoveel mooiere NL, waar je door het raam langs alle kanten pracht en praal ziet :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')