abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 16 juni 2014 @ 00:35:05 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_141138196
Ik heb hier een appelboom (laagstam, Luntersche pippeling, 10cm stam, tot. hoogte ca 220cm) staan en had wat vragen

1. Vorige week heb ik veel waterloten er uit geknipt, maar zag nu alweer forse takken recht omhoog gaan. Moet je die takken er af blijven snoeien? Of moet je ze slechts eens per seizoen verwijderen?

2. Wat is een gezond aantal vruchten voor een boom met deze afmetingen? Er hangen nu 50/60 appels in. Ik had zelf het idee minstens de helft te verwijderen om een beurt jaar te voorkomen.

3. Maakt het uit waar alle vruchten zitten? Ik heb het liefste alles op het zuiden van fe boom namelijk. Oftewel ik verwijder aan de schaduw
zoveel mogelijk (om beurt jaar te voorkomen) en laat op het zuiden de meeste appels zitten

Alvast dank!
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_141140855
De boom laat de overvloed aan vruchten vallen.
  Moderator maandag 16 juni 2014 @ 08:03:31 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_141141885
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 02:13 schreef hanskraaijjr het volgende:
De boom laat de overvloed aan vruchten vallen.
Er zijn al eerder een stuk of 10 kleine appeltjes uit gevallen, nog steeds hangt ie vol. Een aantal jaar geleden is geen vruchtdunning toegepast en t jaar erop zaten er nauwelijks appels aan de boom, vandaar dat ik denk dat er een aantal uit moeten ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 18 juni 2014 @ 18:35:25 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_141253993
Schopje ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_141254227
Sorry ik kan je niet helpen. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn met volgroeide appelbomen en diegene die er wel 1 hebben zitten nu voetbal te kijken. ;)
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  Moderator woensdag 18 juni 2014 @ 23:52:26 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_141272693
Ik ben er bang voor ja. Nja ik probeer gewoon zo veel te laten hangen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 19 juni 2014 @ 01:32:06 #7
414422 Kettingsmeer
Remsporen all over the place
pi_141275918
Het is zoals Mr. Miyagi zegt: 'Make picture in head. Than make tree.'

Als jij vindt/denkt dat de kroon van de appelboom een ronde vorm moet hebben, dan moet ie dat ook hebben. Als jij denkt/vindt dat de kroon een asymmetrische vorm (naar waar-dan-ook) moet hebben, dan moet dat.

Dus, als die waterloten, of rechtopgaande staken, niet in jouw beeld van de kroon dreigen te gaan vallen, knip (snoei) ze dan ook weg. Snoei altijd zo dicht mogelijk op de stam/tak weg.

Maar denk, visualiseer en eventueel teken de kroon/stam/takken om te komen tot datgene wat jij wenst!!!
pi_141310174
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 23:52 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben er bang voor ja. Nja ik probeer gewoon zo veel te laten hangen :)
Succes in ieder geval. Nog even een gratis kickje voor je. ;)
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  vrijdag 20 juni 2014 @ 14:09:02 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141327507
Waterloten doet de tuinman hier 1 keer per jaar. Mij te hoog. :P
Meestal feb./mrt. In augustus ziet het er dan zo uit, die dingen blijven omhoog groeien. :( :



NB. Dit is een Notarisappelboom. Die komt ook uit Lunteren lees ik. :)
http://www.tuinieren.nl/plant/appel-malus-notarisappel
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141439315
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2014 00:35 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb hier een appelboom (laagstam, Luntersche pippeling, 10cm stam, tot. hoogte ca 220cm) staan en had wat vragen
Voor zover mijn kennis gaat.

1. Eens per seizoen.

2. Geen flauw idee, maar 50/60 lijkt me wat weinig tenzij het een jaar daarvoor de helft was...

3. Volgens mij niet, we hebben bij ons op de vereniging bergen met appel bomen en alle appels waar ze ook zitten worden mooi rond, krijgen mooie kleuren etc.

Oh en nog een tip, zorg dat de omhoog groeiende loten worden gesnoeid en die opzij groeien ondersteund worden. Scheelt met appels plukken!
Just say hi!
  maandag 23 juni 2014 @ 05:08:30 #11
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141439324
Een appelboom snoeien doe je in de winter als de groei stilstaat..tussen januari en maart... Als je in juni moet snoeien is dat vaak door een reactie op een te rigoureuze eerdere snoei..
Ik zou er niets meer aan doen en aankomende winter pas weer aanraken.. (kijk tegen die tijd ff op google afbeeldingen op de zoekterm: appelboom snoeien)

Aan de nieuwe loten komen volgend jaar appels..
En de boom letterlijk voor de helft uitdunnen zou ik niet doen.. krijg je uiteindelijk een hele vreemde boom van, en het heeft geen nut.. de bedoeling van uitdunnen is dat de sapstroom verdeeld word door de boom.. dus hier en daar eentje tussenuit zodat de overige groter worden.. als je aan een paar takken een heleboel appels laat zitten, blijven ze allemaal klein en heb je meer kans op breuk..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141462259
Hoe oud is je boom?

Ik heb hier een Lunterse Pippeling staan van een jaar of vijf oud, ook laagstam.
Nooit echt aan gesnoeid (niet nodig). Dit jaar wel, een paar al te lage takken, die gaan anders als er grotere appels aan groeien helemaal op de grond hangen.

Ik haal er een paar kratten appels af, maar doe niet aan vruchtdunning. Tot nog toe heb ik geen beurtjaren bemerkt, ik zie nu dat volgens internet dit ras daar wel gevoelig voor is.

Mijn Pippeling heeft niet veel waterlot - niet veel snoeien kan helpen ;).

Mijn hoogstamfruit heeft wel waterlot, en heeft goede vormsnoei nodig. Ik laat er maar gewoon elk jaar een echte snoeier voor komen :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 24 juni 2014 @ 08:31:03 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_141479464
Ik gok een jaar of 8 oud.
Zit veel waterloop in, maar snoei hem ook altijd veel in de winter. Een appelboom moet je een hoed door kunnen gooien hoor ik vaak dus ik snoei behoorlijk in de winter :-p

Beurt jaar heb ik 1 keer gehad, maar toen was het nog een jonge boom. Zal nu eens veel laten hangen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_146605819
Schopje

Heb ik m'n achtertuin een appelboom staan van wel 30 jaar oud. Hij geeft wel appeltjes, maar ze zijn niet mooi en zuur.

Hij is 10 jaar terug ooit eens gesnoeid, maar ik zou hem nu graag weer snoeien zodat hij volgend jaar wat mooiere appels geeft. Iemand enig idee hoe en wat? Heb YouTube filmpjes bekeken, maar daar kom ik eigenlijk niet uit :')
pi_146906520
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:48 schreef Negentiendertig het volgende:
Schopje

Heb ik m'n achtertuin een appelboom staan van wel 30 jaar oud. Hij geeft wel appeltjes, maar ze zijn niet mooi en zuur.

Hij is 10 jaar terug ooit eens gesnoeid, maar ik zou hem nu graag weer snoeien zodat hij volgend jaar wat mooiere appels geeft. Iemand enig idee hoe en wat? Heb YouTube filmpjes bekeken, maar daar kom ik eigenlijk niet uit :')
Snoeien in januari op een dag dat het niet vriest.
Waterloten eruit knippen (dat zijn de recht omhoog groeiende takken) want daar komt toch geen fruit aan.
De hoge takken snoeien doe je met een telescoopschaar.
Heb je toch zeker geen youtubefilmpjes voor nodig? Gewoon beginnen, je kunt weinig fout doen: van snoei komt groei :)
  Moderator zaterdag 22 november 2014 @ 20:00:50 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146906887
Niet mooie appels... Ligt dat niet gewoon aan het ras?

Heb trouwens een notaris appelboom erbij aangeplant voor de kruisbestuiving :)

En een peer (doyenne de comice). Dat is meer een struik dan een boom. Is het snoeien van een perenboom veel anders?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_146907004
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 20:00 schreef derLudolf het volgende:
Niet mooie appels... Ligt dat niet gewoon aan het ras?

Heb trouwens een notaris appelboom erbij aangeplant voor de kruisbestuiving :)

En een peer (doyenne de comice). Dat is meer een struik dan een boom. Is het snoeien van een perenboom veel anders?
Lijkt me niet want een peer krijgt ook waterloten waar geen fruit aan komt.

Ik heb ooit met een kwastje de appelbloesems bestoven, leverde een recordoogst op!
Maar dat was maar een kleine boom van een jaar of 8 oud, destijds.
  zaterdag 22 november 2014 @ 20:33:03 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_146907857
Lekker veel notarisappels dit jaar.
Gisteren is de boom alweer gesnoeid. Vnl. waterloten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_146989918
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 19:49 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Snoeien in januari op een dag dat het niet vriest.
Waterloten eruit knippen (dat zijn de recht omhoog groeiende takken) want daar komt toch geen fruit aan.
De hoge takken snoeien doe je met een telescoopschaar.
Heb je toch zeker geen youtubefilmpjes voor nodig? Gewoon beginnen, je kunt weinig fout doen: van snoei komt groei :)
Ik dacht altijd dat door verkeerd te snoeien, de boom dood zou gaan, vandaar :') Maar bedankt, ik ga het maar eens proberen in januari.. Ben benieuwd of die boom erdoor op zal knappen.

De appels waren vroeger, 10+ jaar geleden dus, altijd wel "mooi". De boom geeft ietwat zure groene appels welke we gebruiken om jam van te maken.

Géén idee welk type de boom is, hij lijkt ook op geen enkele andere die ik ooit heb gezien.
pi_146990696
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:48 schreef Negentiendertig het volgende:
Schopje

Heb ik m'n achtertuin een appelboom staan van wel 30 jaar oud. Hij geeft wel appeltjes, maar ze zijn niet mooi en zuur.

Hij is 10 jaar terug ooit eens gesnoeid, maar ik zou hem nu graag weer snoeien zodat hij volgend jaar wat mooiere appels geeft. Iemand enig idee hoe en wat? Heb YouTube filmpjes bekeken, maar daar kom ik eigenlijk niet uit :')
Ik neem aan dat het een hoogstam fruitboom is?
Hoe je deze moet snoeien hangt af van welke vorm boom heeft: spil of struik.

Er zijn heel veel verschillende methodes om te snoeien.
Je kunt de waterloten namelijk ook laten zitten en omvormen tot vruchtzetels om maar wat te noemen.
Maar dat vergt wat meer ervaring. ;)

Het makkelijkst is nu:
schurende takken verwijderen

takken die boven elkaar zitten weghalen, wel even goed kijken met welke tak je verder wil gaan bouwen in de toekomst

Waterloten wegknippen

Niet meer dan 20% van het totaal aan kroon wegsnoeien

Als je er met die 20% nog niet bent ga je volgend jaar gewoon weer verder, teveel snoeien is slecht voor de boom en resulteert in meer waterlot.

Daar komt het in grote lijnen op neer, moeilijk uit te leggen zo.. ;)

Dat de appels zuur zijn kan trouwens ook gewoon het ras zijn.

edit: ja je kan een fruitboom wel degelijk kapot snoeien dus zo gek is dat niet gedacht.
pi_146991416
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 15:17 schreef FouteMensenStaff het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het een hoogstam fruitboom is?
Hoe je deze moet snoeien hangt af van welke vorm boom heeft: spil of struik.

Er zijn heel veel verschillende methodes om te snoeien.
Je kunt de waterloten namelijk ook laten zitten en omvormen tot vruchtzetels om maar wat te noemen.
Maar dat vergt wat meer ervaring. ;)

Het makkelijkst is nu:
schurende takken verwijderen

takken die boven elkaar zitten weghalen, wel even goed kijken met welke tak je verder wil gaan bouwen in de toekomst

Waterloten wegknippen

Niet meer dan 20% van het totaal aan kroon wegsnoeien

Als je er met die 20% nog niet bent ga je volgend jaar gewoon weer verder, teveel snoeien is slecht voor de boom en resulteert in meer waterlot.

Daar komt het in grote lijnen op neer, moeilijk uit te leggen zo.. ;)

Dat de appels zuur zijn kan trouwens ook gewoon het ras zijn.

edit: ja je kan een fruitboom wel degelijk kapot snoeien dus zo gek is dat niet gedacht.
Ha, bedankt voor je reactie.

Zou het helpen als ik een fotootje upload van de boom in kwestie? :D
pi_146991886
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 15:34 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Ha, bedankt voor je reactie.

Zou het helpen als ik een fotootje upload van de boom in kwestie? :D
Dat kan wel makkelijk zijn idd. :)
pi_146992536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 15:47 schreef FouteMensenStaff het volgende:

[..]

Dat kan wel makkelijk zijn idd. :)
Bij deze dan!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even onder een spoiler, weet niet of de afbeelding groot is enzo.
pi_146994297
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 16:04 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Bij deze dan!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even onder een spoiler, weet niet of de afbeelding groot is enzo.
Duidelijk!

Wat je ziet is dat de boom erg vol zit, de kroon zit helemaal dicht.
Ik zou dus beginnen met te kijken welke takken je wil houden als gestel takken.
Die vormen zeg maar het geraamte en bepalen dus de vorm van de boom.

De takken die dat in de weg staan snoei je weg, dus de takken die je wel kunt missen zeg maar.
Wat je wil bereiken is dat er zonlicht en lucht in de kroon van de boom kan komen en de boom een mooie vorm aanneemt.
Een soort open kom zeg maar.

Nogmaals niet veel meer dan 20% van het totaal snoeien want dat is niet goed, er kunnen dus ook takken zijn die je in de volgende jaren pas weghaalt.
Je moet nu kijken hoe jij wil dat de boom er uiteindelijk uit zal moeten gaan zien zeg maar.
Fruitbomen snoeien is vooruitkijken.

In een eerste instantie zal de boom veel waterloten gaan maken als reactie op het snoeien.
Volgend jaar kun je dan beslissen of je die loten weg wil halen of omvormen naar vruchtzetels.
Voor deze keer zou ik de waterloten even laten voor wat het is, want anders krijgt de boom teveel op z'n donder.

Aankomend jaar zal de boom waarschijnlijk nog niet veel meer vrucht dragen omdat veel energie naar de waterloten gaat.
Het kan al wel zijn dat de vruchten wat meer ontwikkeld zullen zijn omdat ze meer licht en lucht krijgen.

Ik hoop dat je zo een beetje begrijpt wat ik bedoel?
Het blijft lastig om uit te leggen wat ik bedoel via internet merk ik.
  Moderator dinsdag 25 november 2014 @ 18:41:05 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146997303
Hoe zet je de waterloten om naar vruchtdragende takken dan?

Appels zitten nu vooral aan een kant van de boom, dus misschien dat ik op die manier wat balans aan kan brengen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147018223
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 18:41 schreef derLudolf het volgende:
Hoe zet je de waterloten om naar vruchtdragende takken dan?

Appels zitten nu vooral aan een kant van de boom, dus misschien dat ik op die manier wat balans aan kan brengen ;)
Bij een waterlot knip je de bovenste knop er af, die op het uiteinde.
Als je een tak hebt met bijvoorbeeld 3 waterloten knip je er 1 of 2 helemaal weg en die overige knip je in. Afhankelijk van hoeveel ruimte er is.

Het idee is dat de bladknoppen zich gaan vormen tot vruchtknoppen.
Dus als je een waterlot hebt in het 2e jaar waar zich vruchtknoppen op gevormd hebben knip je die terug tot aan de vruchtknoppen.
Dit proces blijf je herhalen tot je bijna bij de hoofdtak zit, en daar vorm je dan een vruchtzetel. (meerdere vruchtknoppen bij elkaar)

Als je een dunne twijg hebt waarvan je kan zien dat er mogelijk meer fruit aan komt dan de twijg kan dragen dan moet je een aantal vruchtknoppen verwijderen.
Als je na een aantal jaar die vruchtzetels gevormd hebt moet je kijken of de boom niet teveel fruit gaat dragen want dan zal deze in de afsterf fase gaan. (kost teveel energie van de boom)
Dan moet je dus weer wat vruchthout verwijderen, en zo probeer je de boom in balans te houden.

Dit gezegd hebbende, zoals je ziet is het een hele andere manier van snoeien.
Sommigen vinden het beter, anderen vinden het helemaal niets en snoeien liever op de traditionele fruitkwekers methode.

Als er maar in één kant van de boom appel zitten wil dat zeggen dat alle energie die kant op gaat.
Dat los je niet zozeer op met een andere snoei methode maar wel met een "saptrekker."

Wat je dan kunt doen is het volgende: je neemt een sterkte tak of twijg die het liefst onder een hoek van ongeveer 40 graden op een gesteltak staat. Als die er niet is dan iets wat er het meest op lijkt.
Het liefst ook een beetje bovenin.

Die tak of twijg laat je gewoon omhoog groeien, voorbij de rest.
Dit wordt dan de saptrekker, deze tak of twijg trekt de sapstroom naar die kant van de boom zodat er ook daar meer groei op kan komen.

Je kunt dan verder gewoon blijven snoeien zoals je gewend bent, want nogmaals die vruchtzetel methode is wel wat omstreden, misschien had ik dat er meteen bij moeten vermelden.. ;)
  Moderator woensdag 26 november 2014 @ 14:22:22 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147021778
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 12:43 schreef FouteMensenStaff het volgende:

Wat je dan kunt doen is het volgende: je neemt een sterkte tak of twijg die het liefst onder een hoek van ongeveer 40 graden op een gesteltak staat. Als die er niet is dan iets wat er het meest op lijkt.
Het liefst ook een beetje bovenin.

Die tak of twijg laat je gewoon omhoog groeien, voorbij de rest.
Dit wordt dan de saptrekker, deze tak of twijg trekt de sapstroom naar die kant van de boom zodat er ook daar meer groei op kan komen.
De hoogste tak gaat het meeste sap naartoe? Op wat voor termijn gaat dat letterlijk en figuurlijk zijn vruchten afwerpen?

Ik laat een tak omhoog groeien en snoei ik eind 2015 niet? In 2016 zou ik dan appels kunnen verwachten? Of ga ik veel te snel? ;)

Of kan ik nu alles min of meer gelijk snoeien zoals op dit plaatje? De meeste appels groeien eigenlijk aan een 'hangende' tak
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147027147
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 14:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De hoogste tak gaat het meeste sap naartoe? Op wat voor termijn gaat dat letterlijk en figuurlijk zijn vruchten afwerpen?

Ik laat een tak omhoog groeien en snoei ik eind 2015 niet? In 2016 zou ik dan appels kunnen verwachten? Of ga ik veel te snel? ;)

Of kan ik nu alles min of meer gelijk snoeien zoals op dit plaatje? De meeste appels groeien eigenlijk aan een 'hangende' tak
[ afbeelding ]
De hoogste tak trekt de sapstroom letterlijk naar boven inderdaad, maar als de boom eenmaal in balans is kan die vervallen volgens mij.
Indirect zorgt het wel voor meer fruit, want een boom die in balans is draagt beter, maar de saptrekker zelf hoeft volgens mij niet perce fruit te dragen.

Op het plaatje tonen ze als ik mij niet vergis 2 verschillende vormen van bomen.
Met harttak noemen ze een spilvorm en zonder een struikvorm.

Een spilvorm is naar bovengericht met een duidelijke harttak, een struikvorm meer een open kom.

Welke vorm je wil aanhouden hangt een beetje af van hoe de boom altijd gesnoeid is, die kun je het beste aanhouden.
En dan zoals op het plaatje inderdaad.

Wanneer er fruit in komt hangt af van het aantal vruchtknoppen, een vruchtknop word een appel.
quote:
het eerste jaar groeit een loot, het tweede jaar gaat hij vruchtknoppen zetten en het derde jaar kan hij vruchten geven.
Dus op nieuwe loten krijg je pas na 3 jaar appels, de bestaande vruchtknoppen blijven nu gewoon fruit produceren.

Ik geloof dat ik maar weer eens een boek ga lezen over fruitbomen snoeien want ik ben zelf ook niet helemaal zeker van m'n zaak.. ;)
pi_169630371
quote:
Er is al 843 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen.
:D

Nou, ik heb vandaag nu eindelijk voor het eerst m'n appelboom gesnoeid hoor. Weet niet of het goed gelukt is, maar hij is een stuk minder vol en alles. Heeft alleen nog niet de vorm die ik wil dat 'ie krijgt, maar dat komt volgend jaar wel, anders is die boom praktisch leeg.
pi_169650378
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 16:23 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

:D

Nou, ik heb vandaag nu eindelijk voor het eerst m'n appelboom gesnoeid hoor. Weet niet of het goed gelukt is, maar hij is een stuk minder vol en alles. Heeft alleen nog niet de vorm die ik wil dat 'ie krijgt, maar dat komt volgend jaar wel, anders is die boom praktisch leeg.
nieuwe foto?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_169650470
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:16 schreef sigme het volgende:

[..]

nieuwe foto?
Ben net de komende twee weken niet thuis, daarna zal ik een fotootje maken.
pi_169683934
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 16:23 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

:D

Nou, ik heb vandaag nu eindelijk voor het eerst m'n appelboom gesnoeid hoor. Weet niet of het goed gelukt is, maar hij is een stuk minder vol en alles. Heeft alleen nog niet de vorm die ik wil dat 'ie krijgt, maar dat komt volgend jaar wel, anders is die boom praktisch leeg.
Appelbomen snoei je toch in januari?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 22:36:48 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169688552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Appelbomen snoei je toch in januari?
Zodra hij het blad heeft laten vallen. December, januari en februari en het moet vorstvrij en droog zijn. Maart zou ook nog kunnen volgens mij maar heeft niet mijn voorkeur.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169693084
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Appelbomen snoei je toch in januari?
Ik niet :7

internet vertelde mij dat het écht vorstvrij en droog moest zijn als je dat ding ging snoeien, en dat was het de afgelopen tijd bijna niet. Dus het is maart geworden. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen dit jaar *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')