abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 juni 2014 @ 17:59:14 #1
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140712284


Welkom in het genealogie topic.

Dit topic is voor iedereen bedoeld, van de beginnende stambomer tot de al gevorderde die al in 1500 is aangekomen. Hieronder wat meer informatie voor als je na het lezen van mijn boeiende tekst aan de slag wil

Termen

- GENEALOGIE (of stamboom)
Alle dragers van eenzelfde achternaam die van één stamvader afstammen, in de mannelijke lijn.
Voorbeeldje van een genealogie

- PARENTEEL
Uitgaande van een ouderpaar worden alle nakomelingen gezocht.
Voorbeeld van een parenteel

- KWARTIERSTAAT
Beginnend bij één persoon (de proband) zoekt men alle voorouderparen van die persoon, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. De personen worden genummerd; de proband nr 1, zijn/haar vader nr.2, de moeder nr. 3, grootvader van vaderskant nr. 4, grootmoeder nr.5, grootouders van moeders kant nr. 6 en 7, overgrootouders nrs. 8 t/m 15, enzovoort. Ter controle: Met uitzondering van de proband hebben mannen een even en vrouwen een oneven nummer.
Voorbeeld van een kwartierstaat

- STAMREEKS
De directe naamreeks van vader op zoon (géén zijtakken).
Voorbeeld van een stamreeks

Verwerkingsprogramma's
- Aldfaer is een gratis programma. Goede duidelijke uitleg en in het Nederlands. Tevens is er een gebruikersgroep waar je met al je vragen terecht kan.

- Gensdata Pro is het genealogieprogramma van de Nederlandse Genealogische vereniging. (NGV) Het programma is niet gratis, maar is wel erg duidelijk en heeft ook een eigen gebruikersgroep waar je met je vragen terecht kunt.

- Hazadata is net als de andere twee een Nederlands programma. Duidelijke uitleg, ook een eigen gebruikersgroep en is niet gratis, maar je kunt via een testversie kijken of het wat voor je is.

Handige Links
WieWasWie Een site met heel veel informatie en aktes
Graftombe.nl Hier vind je geboorte- en overlijdensdata
StamboomforumStel hier je vraag en je krijgt zo goed als altijd een antwoord.
Geneaknowhow Heel veel registers van voor 1811.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:00:40 #2
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140712340
Heeft iemand een nieuw voorbeeld voor in de OP bij:

Termen
- GENEALOGIE (of stamboom)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140712360
Ik weet genoeg van mijn familie om te zeggen dat ik niet meer hoef te weten :'( .
pi_140712394
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:01 schreef Werkman het volgende:
Ik weet genoeg van mijn familie om te zeggen dat ik niet meer hoef te weten :'( .
Zo erg ;)?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_140712440
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:02 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Zo erg ;)?
Als ik een envelop thuis krijg met een uitnodiging tot een familiereünie gaat ie gelijk ongeopend de vuilnisbak in en ontsmet ik de brievenbus.
pi_140712464
Maar goed, iedereen zal het wel kennen..je hebt familie en je hebt ''familie''...
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:06:31 #7
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_140712492
Ik weet nog steeds niet waarom ik zo donker ben. :'(
Mijn ouders kunnen het mij niet vertellen :(
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_140712628
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:06 schreef PandaDrop het volgende:
Ik weet nog steeds niet waarom ik zo donker ben. :'(
Mijn ouders kunnen het mij niet vertellen :(
Mischien heeft je moeder eens een keer ''buiten de deur gegeten'' en had ze zin in Surinaams of Antilliaans? O-)
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:43:30 #9
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_140713571
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:10 schreef Werkman het volgende:

[..]

Mischien heeft je moeder eens een keer ''buiten de deur gegeten'' en had ze zin in Surinaams of Antilliaans? O-)
Helaas, Mijn vader heeft het donkere huid ook en volgens hem was zijn moeder en zijn moeder ook donker. :{
Als het waar was dat ik een buitenechtelijk kind ben, dan zat ik in het gesticht. :o :X

Edit; ze kunnen mij niet vertellen waar de roots liggen.
Iedereen buiten het gezin ziet mij als een verdwaalde allochtoon uit Nederlands-Indïe aan. :')
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:05:22 #10
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140714350
quote:
15s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:43 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Helaas, Mijn vader heeft het donkere huid ook en volgens hem was zijn moeder en zijn moeder ook donker. :{
Als het waar was dat ik een buitenechtelijk kind ben, dan zat ik in het gesticht. :o :X

Edit; ze kunnen mij niet vertellen waar de roots liggen.
Iedereen buiten het gezin ziet mij als een verdwaalde allochtoon uit Nederlands-Indïe aan. :')
Heb je al opgezocht wie je voorouders zijn?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:07:22 #11
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140714423
Nog een gezin waarbij ik nooit verder ben gekomen, iemand die kinderen kan vinden van deze twee?

Meinoutje Paulus van der Heide is geboren op 24-02-1824 om 19:30 in Enkhuizen, dochter van Paulus Arentsz van der Heijde en Neeltje Zwier. Meinoutje is overleden op 12-04-1895 om 08:30 in Enkhuizen, 71 jaar oud. Meinoutje trouwde, 26 jaar oud, op 21-07-1850 in Enkhuizen met Gosem Bijl, 22 jaar oud. Gosem is geboren op 21-09-1827 om 02:00 in Enkhuizen, zoon van Cornelis Bijl en Trijntje Kuiper. Gosem is overleden op 14-09-1907 om 17:30 in Enkhuizen, 79 jaar oud.

Ik heb het hier in 2010 ook al eens gevraagd :D

[ Bericht 11% gewijzigd door Dagoduck op 04-06-2014 19:24:16 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 juni 2014 @ 19:36:34 #12
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140715644
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:07 schreef Dagoduck het volgende:
Nog een gezin waarbij ik nooit verder ben gekomen, iemand die kinderen kan vinden van deze twee?

Meinoutje Paulus van der Heide is geboren op 24-02-1824 om 19:30 in Enkhuizen, dochter van Paulus Arentsz van der Heijde en Neeltje Zwier. Meinoutje is overleden op 12-04-1895 om 08:30 in Enkhuizen, 71 jaar oud. Meinoutje trouwde, 26 jaar oud, op 21-07-1850 in Enkhuizen met Gosem Bijl, 22 jaar oud. Gosem is geboren op 21-09-1827 om 02:00 in Enkhuizen, zoon van Cornelis Bijl en Trijntje Kuiper. Gosem is overleden op 14-09-1907 om 17:30 in Enkhuizen, 79 jaar oud.

Ik heb het hier in 2010 ook al eens gevraagd :D
Misschien hadden ze geen kinderen?
Anyway, als zowel wiewaswie.nl, archieven Alkmaar en West-Friesland als digitalestamboom niets hebben kun je het wel opgeven.

Ik ben bezig geweest met een genealogie van de familie Riesebos (met nodige spellingsvariaties). Er is een hoofdtak in en rondom Mastenbroek (Zwollerkerspel) met uitzaaingen naar Kampen, IJsselmuiden, Genemuiden etc. Grote voorvader is Jan Herms Rijsebos (in 't Klooster)., uit zijn 2 huwelijken stammen de meeste Riesebossen, dat wil zeggen, de takken uit Jan Jans Riesebos (1721), Hermen Jans Riesebos (1733, die naar Medemblik vertrok, uit hem de tak Medemblik), Klaas Jans Riesebos (1739), Peter Jans Riesebos (1741) en Geesjen Jans Riesebos (1748) die haar naam doorgaf aan nageslacht.

Ik zit vast met de volgende:
- Gerrit Riesebos die op 9 mei 1779 te Amsterdam trouwt met Geertruij Wijnoldi(j). Hij is dan 30 jaar oud, komt uit Wijhe en zijn moeder heet Aaltje Lubbers. Geertruij komt uit Deventer. Ik heb het
vermoeden dan hij een broer is van Jan Riesebos, gehuwd met Johanna Kampink, de vroegste
duidelijke voorvader van de tak Deventer (zie verder).
- Evert Pietersz Riesebos, die als matroos op 26 december 1741 met het VOC-schip Strijen vertrok
naar Nederlands Indië en op de terugweg in 1744 ergens op de Atlantische Oceaan verdronk toen
zijn schip verging. Hij kwam uit Geelmuijden (Genemuiden?), zijn moeder heette Willempje Arms.
-De tak Zwolle, beginnend bij 1 Jan Jans Riesebos.
Kinderen van Jan uit onbekende relatie
1 Hendrik Jans Riesebos. Trouwde met Geertien Driessen op 05-04-1750 in Zwolle.
2 Wouter Jans Riesebos, geboren omstreeks 1710 in Zwolle. Huwt Hendrika Scholten en Anna Lankhorst te A'dam
3 Roelof Jans Riesebos, geboren omstreeks 1715 in Zwolle. Huwt Maria Elisabeth Koster te A'dam
-De tak Deventer, beginnend bij Jan Riesebos. Jan is overleden op 21-10-1802 in Deventer. Jan trouwde met Johanna Kampink.
Johanna is geboren omstreeks 1762 in Colmschate.
Johanna is overleden op 14-09-1825 in Deventer, ongeveer 63 jaar oud.
2 kinderen: Hendrik Wolterus en Arent Jan Riesebos
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:39:54 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140715774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:36 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Misschien hadden ze geen kinderen?
Anyway, als zowel wiewaswie.nl, archieven Alkmaar en West-Friesland als digitalestamboom niets hebben kun je het wel opgeven.
Ja, maar op WieWasWie staan sowieso geen geboortes van Enkhuizen. Natuurlijk heb ik eraan gedacht dat ze geen kinderen gehad kunnen hebben, ik geloof het alleen niet :P Misschien toch maar weer een keer naar het archief, dan kan ik op microfiches al die aktes bekijken. Dat gaat een stuk sneller dan op familysearch steeds een nieuwe pagina laden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:57:31 #14
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_140716564
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:05 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb je al opgezocht wie je voorouders zijn?
Ik niet, verre familieleden wel. Helaas alleen op achternaam. Opa (vaders kant) is 100% Nederlands.
Daar kan ik niet verder zoeken, hopelijk heeft iemand de namen van de familieleden met de dezelfde achternaam van mijn oma ooit bijeengezocht. Oma was al dood toen ik was geboren en opa leeft nog. |:(
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  woensdag 4 juni 2014 @ 20:06:51 #15
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140717048
7894 Bijl, Gosem
Datering: 1861
Naam gevangenis: Enkhuizen
Leeftijd: 37
Voornaam: Gosem
Achternaam: Bijl
Huis van Bewaring te Enkhuizen

Deze Gosem Bijl is 3 of 4 jaar te oud om mijn Gosem Bijl te zijn :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140728243
quote:
15s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:57 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Ik niet, verre familieleden wel. Helaas alleen op achternaam. Opa (vaders kant) is 100% Nederlands.
Daar kan ik niet verder zoeken, hopelijk heeft iemand de namen van de familieleden met de dezelfde achternaam van mijn oma ooit bijeengezocht. Oma was al dood toen ik was geboren en opa leeft nog. |:(
Oma is Indisch ? Geef mij haar namen en die van opa
  donderdag 5 juni 2014 @ 01:44:11 #17
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140733038
Een voorvader in de mannelijke lijn van mijn moeder 7 generaties terug had een herberg in Toldijk (Steenderen), zijn dochter (ver-oud-tante van mij dus) trouwde met een Gerrit Jan Wunderink, deze nam de herberg over en tot op de dag van vandaag is het in handen van familie Wunderink (generatie 5) _O_ Geweldig toch :D En de naam 'Den Bremer' zelf is al 400 jaar oud. http://www.denbremer.nl/historie-van-den-bremer/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140758177
Kom net een bericht tegen van een voorouder uit het voormalig Nederlandsch-Indië die aldaar in de bajes zat :')
Heb ik weer.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140758259
quote:
3s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:41 schreef Natalie het volgende:
Kom net een bericht tegen van een voorouder uit het voormalig Nederlandsch-Indië die aldaar in de bajes zat :')
Heb ik weer.
Ik heb ook een paar messentrekkers er tussen zitten :P

Tja, Hoogeveen :+
Beneath the gold, the bitter steel
  donderdag 5 juni 2014 @ 20:55:39 #20
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140758723
Als er in een doopboek van de kerkelijke gemeente Steenderen en Bronkhorst staat naast de namen van vader/moeder/zoon |- in Toldijk of |- in Steenderen. Is de gedoopte daar dan gedoopt, geboren of is het gezin daar woonachtig? Want ik heb niet het gevoel dat ze in Toldijk een kerk hadden, ik neem aan dat ze de dopen in Steenderen deden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140759352
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:43 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ik heb ook een paar messentrekkers er tussen zitten :P

Tja, Hoogeveen :+
Ja, dan vraag je er een beetje om ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140759931
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:43 schreef Kirov het volgende:

Ik heb ook een paar messentrekkers er tussen zitten :P

Tja, Hoogeveen :+
Ik heb (geen direct lijn) er twee bij zitten die samen 3 kinderen hebben gekregen. Als broer en zus. In Hoogeveen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_140759951
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 21:25 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb (geen direct lijn) er twee bij zitten die samen 3 kinderen hebben gekregen. Als broer en zus. In Hoogeveen.
Haha, ik gelukkig niet "erger" als neef en nicht :P
Beneath the gold, the bitter steel
  donderdag 5 juni 2014 @ 21:38:03 #24
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140760486
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 21:25 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb (geen direct lijn) er twee bij zitten die samen 3 kinderen hebben gekregen. Als broer en zus. In Hoogeveen.
Nice...
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140761772
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 21:38 schreef Dagoduck het volgende:

Nice...
Het staat ook heel duidelijk vermeld op de geboorteaktes van die kinderen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_140762761
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 21:25 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb (geen direct lijn) er twee bij zitten die samen 3 kinderen hebben gekregen. Als broer en zus. In Hoogeveen.
Oh dear... dat lijkt me idd niet gezond.
Heb - net als Kirov - wel wat neef/nicht huwelijken (ook recent nog), maar dat was het.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140762801
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:06 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Het staat ook heel duidelijk vermeld op de geboorteaktes van die kinderen.
Wat staat er in zo'n geval dan? 'Ouders van geborene zijn broer en zus'?
Je zou denken dat iemand wel een stokje voor zo'n relatie zou steken... Hoe lang was dat geleden?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140763315
quote:
3s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:29 schreef Natalie het volgende:

Wat staat er in zo'n geval dan? 'Ouders van geborene zijn broer en zus'?
Je zou denken dat iemand wel een stokje voor zo'n relatie zou steken... Hoe lang was dat geleden?
Kan ze zo snel niet vinden, maar er stond dus iets over consanguiniteit en dan percentages.
Het meest opmerkelijke vond ik dan ook dat er niet 1, maar meerdere kinderen waren geboren.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_140763445
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Kan ze zo snel niet vinden, maar er stond dus iets over consanguiniteit en dan percentages.
Het meest opmerkelijke vond ik dan ook dat er niet 1, maar meerdere kinderen waren geboren.
Het is echt creepy....
Vind neef/nicht eigenlijk al ietwat eng. Niet eens zozeer als 't een keer gebeurt, maar meer als ze er generaties lang mee doorgaan. Wat je natuurlijk wel - bewust of onbewust - ziet in het verleden, in van die kleine gemeenschappen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140763479
Ik kom ze vanzelf weer tegen en dan zal ik eens kijken of ik de aktes van wiewaswie hier kan linken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_140763559
Mijn opa en oma hadden overigens ook twee of drie generaties voor hun al een link tussen beide families 8-) Dat is best maf om in Aldfaer te zien, want dan zijn er twee kinderen van dezelfde ouders paars gekleurd (als teken van direct voorouder) ipv 1.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_140763564
Doe maar. Wel benieuwd, eigenlijk :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_140763940
quote:
3s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:44 schreef Natalie het volgende:

[..]

Het is echt creepy....
Vind neef/nicht eigenlijk al ietwat eng. Niet eens zozeer als 't een keer gebeurt, maar meer als ze er generaties lang mee doorgaan. Wat je natuurlijk wel - bewust of onbewust - ziet in het verleden, in van die kleine gemeenschappen.
Bij mij trouwt er af en toe iemand met zijn nicht als zijn eerste vrouw overleden is. Of andersom.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_140763970
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Kan ze zo snel niet vinden, maar er stond dus iets over consanguiniteit en dan percentages.
Het meest opmerkelijke vond ik dan ook dat er niet 1, maar meerdere kinderen waren geboren.
Hadden die kinderen nog nageslacht?
Beneath the gold, the bitter steel
pi_140764192
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:54 schreef Kirov het volgende:

Hadden die kinderen nog nageslacht?
:Y Hollandscheveld volgens mij :X
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juni 2014 @ 09:16:16 #36
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140771690
quote:
5s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:55 schreef Dagoduck het volgende:
Als er in een doopboek van de kerkelijke gemeente Steenderen en Bronkhorst staat naast de namen van vader/moeder/zoon |- in Toldijk of |- in Steenderen. Is de gedoopte daar dan gedoopt, geboren of is het gezin daar woonachtig? Want ik heb niet het gevoel dat ze in Toldijk een kerk hadden, ik neem aan dat ze de dopen in Steenderen deden.
Ik gok woonachtig, maar zou een scan/voorbeeld moeten zien
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_140771835
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:59 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y Hollandscheveld volgens mij :X
Is het Jannes? :D :')
Beneath the gold, the bitter steel
  vrijdag 6 juni 2014 @ 09:27:53 #38
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140771874
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 09:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Ik gok woonachtig, maar zou een scan/voorbeeld moeten zien
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juni 2014 @ 09:44:53 #39
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140772189
Als ik het zo zie zou ik gaan voor woonachtig, aangezien ze allen aangeduid worden, niet alleen het gedoopte kind.
Tegen: Meestal is de term dan 'van Steenderen' of 'Van Toldijk'.
Misschien dat een oude kaart van Toldijk (watwaswaar.nl) kan aangeven of er een kerk was?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 10:16:35 #40
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140772764
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 09:44 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Als ik het zo zie zou ik gaan voor woonachtig, aangezien ze allen aangeduid worden, niet alleen het gedoopte kind.
Tegen: Meestal is de term dan 'van Steenderen' of 'Van Toldijk'.
Misschien dat een oude kaart van Toldijk (watwaswaar.nl) kan aangeven of er een kerk was?
Er staat 'in den Toldijk' dat komt in meer aktes terug uit de DTB. In trouwtaktes staat wel 'van den Toldijk' omdat hij daar dan vandaan komt.

Ik snap het niet helemaal die site maar ik zie in Toldijk alleen maar grijze vlakjes (huizen) en geen kerk ofzo.

Verder staat op de site van het Regionaal Archief Zutphen, hier, dat er begraafaktes uit 1647-1673 zijn en die heb ik nou net nodig. Ik kan de scans alleen niet vinden op de site, terwijl er wel staat dat er scans zijn. Beetje jammer :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juni 2014 @ 10:42:27 #41
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140773298
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:16 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Er staat 'in den Toldijk' dat komt in meer aktes terug uit de DTB. In trouwtaktes staat wel 'van den Toldijk' omdat hij daar dan vandaan komt.

Ik snap het niet helemaal die site maar ik zie in Toldijk alleen maar grijze vlakjes (huizen) en geen kerk ofzo.

Verder staat op de site van het Regionaal Archief Zutphen, hier, dat er begraafaktes uit 1647-1673 zijn en die heb ik nou net nodig. Ik kan de scans alleen niet vinden op de site, terwijl er wel staat dat er scans zijn. Beetje jammer :P
Kun je ze vinden via directere ingangen?
Ik weet niet welke plaats/gemeente je wilt hebben?
(Ah, Zutphen zelf)
Heb het al, online niet te vinden voor die periode

Wel:
http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html
Zutphen, transcriptie begraven met de stadsroeden 1625-1785 [PDF]

Zutphen - Afb. - Lijst begravenen tussen 1685 en 1691 eind 17e eeuwhot!
03/12/2013 Hits: 273
Afbeeldingen - Zutphen - Lijst van begraven personen tussen 1685 en 1691 eind 17e eeuw
Verwijsfiche.
( http://www.genealogiedome(...)w&gid=1307&Itemid=27 )
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 10:58:19 #42
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140773718
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Kun je ze vinden via directere ingangen?
Ik weet niet welke plaats/gemeente je wilt hebben?
(Ah, Zutphen zelf)
Heb het al, online niet te vinden voor die periode

Wel:
http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html
Zutphen, transcriptie begraven met de stadsroeden 1625-1785 [PDF]

Zutphen - Afb. - Lijst begravenen tussen 1685 en 1691 eind 17e eeuwhot!
03/12/2013 Hits: 273
Afbeeldingen - Zutphen - Lijst van begraven personen tussen 1685 en 1691 eind 17e eeuw
Verwijsfiche.
( http://www.genealogiedome(...)w&gid=1307&Itemid=27 )
Ik zat net zelf op die site van genealogiedomein.nl en had al bij de stamvader Gordinou de Gouberville; Isaac Gourdineau 3 kinderen Florans, Anna en Isaac. Nu kom ik net een huwelijk tegen van Florentina Gerdenau en een huwelijk van Anneken Gordenau :D resp. 18 en 20 jaar oud.

Kan alleen de doop van Isaac Jr. niet vinden, degene die dit al eens heeft uitgezocht in de jaren 90 zonder internet ook niet.

Florans klinkt als een jongensnaam, Florentina als een meisjesnaam. Wat denken jullie?

[ Bericht 3% gewijzigd door Dagoduck op 06-06-2014 11:24:58 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juni 2014 @ 12:31:35 #43
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140776215
Florentina is een meisje, Florans zou ik niet met zekerheid durven zeggen.

Maareh, om 1 en ander duidelijk te krijgen. Stamvader Isaac met 3 kinderen Isaac, welke periode is hij en zijn de kinderen geboren?
De huwelijken van Anneken en Florentina, wanneer zijn die?
Best mogelijk dat Florans en Florentina dezelfde zijn bijvoorbeeld
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 13:26:09 #44
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140777644
Isaac Gourdineau, corporaal onder capt. Beaumont tr. 1664 Roelofje Vinkenbergs
- Florans, doop 1665
- Anna, doop 1670
- Isaac, doop 1673, vader overleden.

In een weesboek staat ook dat iemand voogd had over Floris, Anneken en Isacck.

Roelofke Vinckenberg trouwt in 1684 met Johan van Kempen, Roelofke is weduwnaar van Isaac Gardenaw

Florentia Gerdenau trouwt in 1683, Anneken Gordenau in 1690.

Het 255 Avondmael, gehouden den 7 october 1668 (Sluys)
Met attestatie
Roelofke Vinckenburg, huysvrouw van Isaäc Gourdineau

De huwelijken van Florentia en Anneken had ik van een transcript, in het origineel denk ik toch dat er Gordenau staat bij Florentia?



In dat weesboek heet hij trouwens weer Isack Gúordinoú :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Dagoduck op 06-06-2014 13:54:10 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:10:51 #45
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140779068
Dit is uit het weesboek, er staat nog boven:

Isack Guordinoû

Veneris den 17 octob. 1684



Het is makkelijk dat iemand hier ooit al eens naar gekeken heeft dus ik wist de namen al, de tekst begint met:

Peter Jansen Bouman ende Hendrick Freriks Junior stadts slotemaecker genomineert en geconfirmeert tot mombaren der ........ kinderen van Roelofke Vinckenbergs en wijlen Isack Guordenau ....... geprocureert met namen Floris 20, Anneken 15, en Isack 12 jaren ongeveer out sijnds.

Het tweede gedeelte kan ik maar weinig wijs uit worden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:20:59 #46
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_140779404
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:10 schreef Dagoduck het volgende:
der ........ kinderen
onmundiger
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:56:32 #47
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140780492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

onmundiger
En dat betekend?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:56:37 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_140780496
Een aanzetje, met veel vraagtekens:

Wien volgens overgegeven staet en(de) Inventaris
waer bi erkintelick dat de kinderen, nae dat
alle// den boedels schulden afgetrocken sijn,
voor vaders goet competeren twe gulden, thien
stuivers en acht penningen, edoch heeft de moeder die
selven(?) elck toegelecht een pont groot, nae
doode van(de) moeder te ontfangen.


De zin loopt trouwens in de soep zo (wien..., waer bi...), dus er staan ongetwijfeld interpretatiefouten in. Maar het is een begin, nietwaar?

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblardi op 06-06-2014 15:03:04 ]
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:57:05 #49
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_140780508
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:56 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

En dat betekend?
onmondig, minderjarig
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 juni 2014 @ 15:02:17 #50
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140780675
Florans en Florentia, Anna en Anneke, zelfde kind
Leeftijd komt overeen, gezien ontwikkeling nageslacht en herkomst onwaarschijnlijk dat het anderen met dezelfde naam zijn. En gezin wordt meerdere malen aangeduid als 3 kinderen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 15:05:50 #51
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_140780749
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:56 schreef Iblardi het volgende:
Een aanzetje, met veel vraagtekens:

Wien volgens overgegeven staet en(de) Inventaris
waer bi erkintelick dat de kinderen, nae dat
alle// den boedels schulden afgetrocken sijn,
voor vaders goet competeren twe gulden, thien
stuivers en acht penningen, edoch heeft de moeder die
selven(?) elck toegelecht een pont groot, nae
doode van(de) moeder te ontfangen.


De zin loopt trouwens in de soep zo (wien..., waer bi...), dus er staan ongetwijfeld interpretatiefouten in. Maar het is een begin, nietwaar?

Bedankt, ik vind het een kunst het lezen van sommige geschriften :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 15:02 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Florans en Florentia, Anna en Anneke, zelfde kind
Leeftijd komt overeen, gezien ontwikkeling nageslacht en herkomst onwaarschijnlijk dat het anderen met dezelfde naam zijn. En gezin wordt meerdere malen aangeduid als 3 kinderen
Isaack jr. trouwt in 1705 met Etta op den Hoff ze krijgen een kind. Etta overlijdt ergens voor 1725 en dan trouwt hij met Anna Sibylla Janssen en krijgt hij nog 3 kinderen, de eerste daarvan heet Etta Flora. Komt die naam weer in terug dus.

Isaack jr. wordt nu al op de volgende manieren geschreven: Isaack, Isaacq, Isaac, Isac, Izaac :D En zijn vader ook nog Isaäc. Wat een manieren. IJzak of IJsak kwam ik ook al tegen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dagoduck op 06-06-2014 15:11:17 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_140801683
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 15:05 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bedankt, ik vind het een kunst het lezen van sommige geschriften :D

[..]

Isaack jr. trouwt in 1705 met Etta op den Hoff ze krijgen een kind. Etta overlijdt ergens voor 1725 en dan trouwt hij met Anna Sibylla Janssen en krijgt hij nog 3 kinderen, de eerste daarvan heet Etta Flora. Komt die naam weer in terug dus.

Isaack jr. wordt nu al op de volgende manieren geschreven: Isaack, Isaacq, Isaac, Isac, Izaac :D En zijn vader ook nog Isaäc. Wat een manieren. IJzak of IJsak kwam ik ook al tegen.
Mooie namen altijd.

Weet iemand een link met advies/tips voor het ontcijferen van oudere documenten?
Soms weet ik niet wat er staat.
Misschien een link met Latijnse woorden wat veel gebruikt wordt? Ik kom ze regelmatig tegen bij de katholieke aktes.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juni 2014 @ 11:03:43 #53
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_140801933
Ik zat nog te denken, Florans. Ik denk dat ze Franse namen hebben gekregen. Anna is natuurlijk redelijk internationaal, maar vernederlands naar Anneke.
Florans zal wel Florence zijn geweest. Vernederlands naar Florentia
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:57:53 #54
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_140805097
Dat vroeg ik me ook al af, maar het hoeft niet zo te zijn. Melis Stoke gebruikt "Florans" bijvoorbeeld als nevenvorm van Florens (= [graaf] Floris, van Florentius). En in een andere Zutphense bron is eveneens sprake van een "Florans" (m):
quote:
  zaterdag 7 juni 2014 @ 17:02:03 #55
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_140809658
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:47 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Mooie namen altijd.

Weet iemand een link met advies/tips voor het ontcijferen van oudere documenten?
Soms weet ik niet wat er staat.
Misschien een link met Latijnse woorden wat veel gebruikt wordt? Ik kom ze regelmatig tegen bij de katholieke aktes.
Misschien deze link voor termen en deze voor
afkortingen?
pi_140827393
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien deze link voor termen en deze voor
afkortingen?
Bedankt ik zal er naar kijken
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  dinsdag 10 juni 2014 @ 17:57:08 #57
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_140921476
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 23:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Oma is Indisch ? Geef mij haar namen en die van opa
Nee, oma is niet in Nederlands-Indïe geboren :')
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_141001178
Grootvader: Bandung
Grootmoeder: Jogjakarta
Overgrootouders: Bogor, Ambarawa, Koeta-Radja, Semarang
Betovergrootouders: Bantam, Batavia (Jakarta)

Allemaal voormalig Nederlandsch-Indië. De vroegere generaties komen er ongetwijfeld ook ergens uit de buurt, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  donderdag 12 juni 2014 @ 20:48:06 #59
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141002960
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2014 20:13 schreef Natalie het volgende:
Grootvader: Bandung
Grootmoeder: Jogjakarta
Overgrootouders: Bogor, Ambarawa, Koeta-Radja, Semarang
Betovergrootouders: Bantam, Batavia (Jakarta)

Allemaal voormalig Nederlandsch-Indië. De vroegere generaties komen er ongetwijfeld ook ergens uit de buurt, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Mijn grootvader is geboren uit Nederlandse ouders in Modjokerto (heet tegenwoordig Mojokerto). Zijn vader was boekhouder op een plantage daar, is daar nog iets over terug te vinden?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_141003851
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 20:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Mijn grootvader is geboren uit Nederlandse ouders in Modjokerto (heet tegenwoordig Mojokerto). Zijn vader was boekhouder op een plantage daar, is daar nog iets over terug te vinden?
delpher kijken...
er zijn ook adresboeken van cultuurmaatschappijen op het internet met wat informatie over elke my.. eigenaar, manager, adres, producten. Ik dacht bij KITLV En soortgelijke informatie in de regeringsalmanakken eind 19e eeuw. (delpher en google boeken)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 12-06-2014 21:14:50 ]
  donderdag 12 juni 2014 @ 21:37:45 #61
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141005775
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

delpher kijken...
er zijn ook adresboeken van cultuurmaatschappijen op het internet met wat informatie over elke my.. eigenaar, manager, adres, producten. Ik dacht bij KITLV En soortgelijke informatie in de regeringsalmanakken eind 19e eeuw. (delpher en google boeken)
''In dienst gekomen op de suikerfabriek ... Bagoe als ass. boekhouder D.H. Gordinou de Gouberville.''

"vertrokken van de suikerfabriek ... Goede de ass. boekhouder D.H. Gordinou de Gouberville "

Ook op suikerfabrieken RemVien en Perning

Mijn opa was 13 maanden oud toen hij naar Nederland ging. :D

[ Bericht 6% gewijzigd door Dagoduck op 12-06-2014 21:51:09 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_141006675
quote:
In Nederlandsch-Indië was het sinds 1769 voor een Europese man mogelijk een 'onchristenkind' (lees: kind van een ongedoopte inlandse vrouw) bij notariële akte te adopteren. De adoptie stond gelijk aan een wettige geboorte en stoelde op het Romeins recht. De adoptie zorgde er voor dat het adoptiefkind voortaan als Europeaan werd beschouwd. De adoptiepraktijk heeft vele curieuze geslachtsnamen opgeleverd, aangezien de adoptiefkinderen vaak de omgekeerde of vervormde familienaam van hun adoptiefvader kregen. Bekende voorbeelden zijn Ednenov (Von Ende), Mangold (Goldman), Nessnarc (Cranssen), Kijdsmeir (Van Riemsdijk), Snitsevorg (Grovestins), Rhemrev (Vermehr), Stopkeerb (Breekpot), Tenret (Ternet), Vodegel (De Vogel) en Zowran (Von Ranzow) [...] Adoptie was vanaf 1848 niet meer mogelijk [...] [R.G. de Neve: 'Indische Nederlanders en hun genealogie', in: Jb. CBG 63 (2009), p. 147-174 (p 153)].
Bron: Meertens Instituut - familienamen databank

Nu heb ik dus een Vodegel in mijn voorouderlijke lijn uit voormalig Nederlands-Indië. Bovenstaand stukje tekst maar het meteen een stúk interessanter! Nooit geweten! Dus... als ik Vogedel niet meer kan vinden, dan maar eens op zoek naar De Vogel ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_141010131
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:53 schreef Natalie het volgende:

[..]

Bron: Meertens Instituut - familienamen databank

Nu heb ik dus een Vodegel in mijn voorouderlijke lijn uit voormalig Nederlands-Indië. Bovenstaand stukje tekst maar het meteen een stúk interessanter! Nooit geweten! Dus... als ik Vogedel niet meer kan vinden, dan maar eens op zoek naar De Vogel ;)
Ik hoorde van een Vodegel dat die omkering niet zeker is. Dit wees onderzoek uit. Er zou een Duitser Vodegel naar Indië gegaan zijn
http://vodegel.net/
pi_141012332
quote:
14s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:37 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

''In dienst gekomen op de suikerfabriek ... Bagoe als ass. boekhouder D.H. Gordinou de Gouberville.''

"vertrokken van de suikerfabriek ... Goede de ass. boekhouder D.H. Gordinou de Gouberville "

Ook op suikerfabrieken RemVien en Perning

Mijn opa was 13 maanden oud toen hij naar Nederland ging. :D
suikerfabriek Bagoe te Kraksaän was een van de fabrieken van de Javasche Cultuurmaatschappij
Bagoe was onder leiding van D.R. Holm in 1915
Andere suikerfabrieken waren Petaroekan te Pamelang en Pesantrén, te Kediri.
---
sf Perning was in 1915 te Poerworedjo een filiaal van "java cultuurmaatschappij' En de eigenaar was S.C.S van Vleuten, overgrootvader van Diederik van Vleuten
http://www.diederikvanvleuten.nl/page6/page6.php?WEBYEP_DI=2

-----
Overgrootvader D.H., gehuwd met vd Belt zou in de periode 1934-1941 assistent boekhouder geweest zijn
bij sf Goedo te Djombang . Maar de adreslijst klopt niet dat hij in 1941 nog te Indië was ? Hij vertrok al in 1934?
Zijn broer Pieter was in een jappenkamp.
Suikerfabriek Goedo was van de Nederlands-Indische Landbouwmaatschappij van de ondernemer J.J. Neudenburg
  donderdag 12 juni 2014 @ 23:22:10 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_141012653
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 01:44 schreef Dagoduck het volgende:
Een voorvader in de mannelijke lijn van mijn moeder 7 generaties terug had een herberg in Toldijk (Steenderen), zijn dochter (ver-oud-tante van mij dus) trouwde met een Gerrit Jan Wunderink, deze nam de herberg over en tot op de dag van vandaag is het in handen van familie Wunderink (generatie 5) _O_ Geweldig toch :D En de naam 'Den Bremer' zelf is al 400 jaar oud. http://www.denbremer.nl/historie-van-den-bremer/
Mijn ouders wonen daar zo'n 10km vandaan.
Resistance is futile.
  donderdag 12 juni 2014 @ 23:23:24 #66
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141012710
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

suikerfabriek Bagoe te Kraksaän was een van de fabrieken van de Javasche Cultuurmaatschappij
Bagoe was onder leiding van D.R. Holm in 1915
Andere suikerfabrieken waren Petaroekan te Pamelang en Pesantrén, te Kediri.
---
sf Perning was in 1915 te Poerworedjo een filiaal van "java cultuurmaatschappij' En de eigenaar was S.C.S van Vleuten, overgrootvader van Diederik van Vleuten
http://www.diederikvanvleuten.nl/page6/page6.php?WEBYEP_DI=2

-----
Overgrootvader D.H., gehuwd met vd Belt zou in de periode 1934-1941 assistent boekhouder geweest zijn
bij sf Goedo te Djombang . Maar de adreslijst klopt niet dat hij in 1941 nog te Indië was ? Hij vertrok al in 1934?
Zijn broer Pieter was in een jappenkamp.
Suikerfabriek Goedo was van de Nederlands-Indische Landbouwmaatschappij van de ondernemer J.J. Neudenburg
Hij vertrok in juni 1935, is ook boekhouder geweest in Utrecht, later gescheiden met Aaltje v.d. Belt die ik nog gekend heb (werd 94 jaar).

Pieter in een jappenkamp? Daar weet ik niets van :P Wel dat hij geslaagd is voor de hoogere handelschool en speler was van Vitesse, ook won hij hardloopwedstrijden. Hij ging in 1929 naar Batavia. Daar trouwde hij in 1939 met mevr. Apon geboren te Madioen Oost Java.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_141012831
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik hoorde van een Vodegel dat die omkering niet zeker is. Dit wees onderzoek uit. Er zou een Duitser Vodegel naar Indië gegaan zijn
http://vodegel.net/
Nee, toch? Nóg een Duitser?
Heb er al zoveel :')

Ik ken de website btw. Dit zijn mijn voorouders, trouwens.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_141015970
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:23 schreef Dagoduck het volgende:

Pieter in een jappenkamp?
http://www.gahetna.nl/col(...)ordinou/q/comments/1

quote:
Daar trouwde hij in 1939 met mevr. Apon geboren te Madioen Oost Java.
Margaretha Louise Apon, geboren op 12-04-1915 in Madioen, overleden 16-07-1973 in Amsterdam,
Ouders: Johan Mathijs Apon, geboren op 10-04-1872 in Semarang. overleden op 10-05-1926 in Madioen
en Soerip gehuwd 29-05-1922 in Madioen, overleden in 12-1917.
pi_141016215
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:25 schreef Natalie het volgende:

[..]

Nee, toch? Nóg een Duitser?
Heb er al zoveel :')
Het lot van den Nederlander.
}:|
  vrijdag 13 juni 2014 @ 00:20:53 #70
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141016234
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 00:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

http://www.gahetna.nl/col(...)ordinou/q/comments/1

[..]

Margaretha Louise Apon, geboren op 12-04-1915 in Madioen, overleden 16-07-1973 in Amsterdam,
Ouders: Johan Mathijs Apon, geboren op 10-04-1872 in Semarang. overleden op 10-05-1926 in Madioen
en Soerip gehuwd 29-05-1922 in Madioen, overleden in 12-1917.
Dat laatste is allemaal bekend. :)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_141019721
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 00:20 schreef Bluesdude het volgende:

Het lot van den Nederlander.
}:|
:Y veel verre voorouders van mij komen ook uit Duitsland. Mijn achternaam is zelfs oorspronkelijk Duits.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_141020136
Mijn oma heet 'Reinhart'. Een ver familielid zegt dat deze familie ook uit Duitsland komt en dat er een stamboom is die dat aantoont, maar over de brug komt ze er niet mee. En ik heb zelf nog geen sluitende bewijzen gevonden. Dus wat mij betreft Nederlands, tot het tegendeel bewezen is. (Een mens moet zich ergens aan vasthouden ;))

Steeds als ik weer een uit Duitsland afkomstige voorouder vindt, dan bel ik m'n vader om het goede nieuwe te melden. Hij vindt het niet zo best :D
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 13 juni 2014 @ 19:54:12 #73
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141042693
Wat staat hier nou als laatst? 'na diemen getransporteert'? Dat is toch niet logisch? Begraven in Loenen maar na diemen getransporteert. 8)7



Ik heb hier een stamboom van deze familie op papier die ooit iemand heeft uitgezocht en daar staat overleden 10-05-1806, en dat begraafboek hierboven staat begraven 17-05-1806.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 13 juni 2014 @ 20:54:43 #74
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_141045120
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:54 schreef Dagoduck het volgende:
Wat staat hier nou als laatst? 'na diemen getransporteert'? Dat is toch niet logisch? Begraven in Loenen maar na diemen getransporteert. 8)7

[ afbeelding ]

Ik heb hier een stamboom van deze familie op papier die ooit iemand heeft uitgezocht en daar staat overleden 10-05-1806, en dat begraafboek hierboven staat begraven 17-05-1806.
Er staat niet dat ze is begraven, net als bij de volgende, die naar (na=naar) Amsterdam is getransporteerd. Bij de anderen staat telkens "begr.", maar bij hen niet.

(Zie https://familysearch.org/(...),346006501,346124601.)
  vrijdag 13 juni 2014 @ 23:36:27 #75
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_141054813
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 20:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Er staat niet dat ze is begraven, net als bij de volgende, die naar (na=naar) Amsterdam is getransporteerd. Bij de anderen staat telkens "begr.", maar bij hen niet.

(Zie https://familysearch.org/(...),346006501,346124601.)
Dan is ze wel overleden? Maar naar Diemen en daar waarschijnlijk begraven?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 juni 2014 @ 08:53:44 #76
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_141064168
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 23:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dan is ze wel overleden? Maar naar Diemen en daar waarschijnlijk begraven?
Lijkt het wel op
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 09:37:21 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_141064574
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 23:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dan is ze wel overleden? Maar naar Diemen en daar waarschijnlijk begraven?
Dat zou je wel denken, maar ik vind haar niet terug op https://familysearch.org/(...),382126401,383490102
pi_143502369
Toevallig eens aan begonnen. Moeders kant nog niets gezien. Aan mijn vaders kant heb ik tot 1757 gevonden. Van wie velen (mijn grootvader was de enige overlevende van mijn bloedlijn) vergast zijn in voornamelijk Sobibor, Auschwitz, Mauthausen.

Heftig, dit. -O-
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_143507116
quote:
15s.gif Op zondag 17 augustus 2014 10:18 schreef El_Matador het volgende:
Toevallig eens aan begonnen. Moeders kant nog niets gezien. Aan mijn vaders kant heb ik tot 1757 gevonden. Van wie velen (mijn grootvader was de enige overlevende van mijn bloedlijn) vergast zijn in voornamelijk Sobibor, Auschwitz, Mauthausen.

Heftig, dit. -O-
Best heftig inderdaad. Wist je dit al of had je dit uitgevonden via het onderzoek?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143509427
quote:
15s.gif Op zondag 17 augustus 2014 10:18 schreef El_Matador het volgende:
Toevallig eens aan begonnen. Moeders kant nog niets gezien. Aan mijn vaders kant heb ik tot 1757 gevonden. Van wie velen (mijn grootvader was de enige overlevende van mijn bloedlijn) vergast zijn in voornamelijk Sobibor, Auschwitz, Mauthausen.

Heftig, dit. -O-
Daar is dan vaak weer wel veel documentatie over te vinden. De administratie van de Duitsers was keurig. Het is wel bizar om te realiseren dat hele bloedlijnen van jouw voorouders op die manier stop zijn gezet. Hoe is je grootvader die gruwelijke dans ontsprongen, weet je daar meer over?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143509510
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Daar is dan vaak weer wel veel documentatie over te vinden. De administratie van de Duitsers was keurig. Het is wel bizar om te realiseren dat hele bloedlijnen van jouw voorouders op die manier stop zijn gezet. Hoe is je grootvader die gruwelijke dans ontsprongen, weet je daar meer over?
Best ziekelijk hoe de Duitsers het bijgehouden hebben.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143510046
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:33 schreef ErwinDikkie het volgende:

Best ziekelijk hoe de Duitsers het bijgehouden hebben.
Ik vond ook aangetrouwde familie die daar vergast zijn en daar was bijna vervelend veel over te vinden. Dat ze een kraam op de Albert Kuyp hadden, wat ze daar verkochten en dat zijn vergunning werd ingetrokken op grond van het Jood zijn etc. Mijn bloedverwante die getrouwd was met de Joodse man heeft het wel overleefd, maar haar man, kinderen en een groot deel van zijn familie dus niet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143510160
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vond ook aangetrouwde familie die daar vergast zijn en daar was bijna vervelend veel over te vinden. Dat ze een kraam op de Albert Kuyp hadden, wat ze daar verkochten en dat zijn vergunning werd ingetrokken op grond van het Jood zijn etc. Mijn bloedverwante die getrouwd was met de Joodse man heeft het wel overleefd, maar haar man, kinderen en een groot deel van zijn familie dus niet.
Shit he, zuur.
Hoe kan je dit onderzoeken? In het plaatselijke archief of is er een apart archief over de oorlogsjaren?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143510221
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:50 schreef ErwinDikkie het volgende:

Shit he, zuur.
Hoe kan je dit onderzoeken? In het plaatselijke archief of is er een apart archief over de oorlogsjaren?
Ik heb de informatie gewoon online gevonden uit ingescande Joodse archieven.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143510438
Overigens heb ik veel linkjes met de Tweede Wereldoorlog gevonden.

* jonge knul omgekomen op de Grebbeberg. Moest een boodschap van de ene groep naar de andere overbrengen en onderweg neergeschoten.
* mensen omgekomen in concentratiekampen
* iemand omgekomen in Duitsland tijdens een bombardement. Hij was daar te werk gesteld.
* iemand omgekomen door de razzia in Putten
* twee broertjes (11 en 5) omgekomen bij een zandafgraving omdat er een bom uit de Tweede Wereldoorlog ontplofte :{ Dat was eind jaren '40
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143510638
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb de informatie gewoon online gevonden uit ingescande Joodse archieven.
Ok, best heftig.

Ik wil even op zoek naar archieven van wo2. Een opa was te werk gesteld als jongeman. Wat ik begreep in werkkamp van Westerbork.

En mijn andere opa, heeft gevochten bij de grebbelinie. Of dit waar is, weet ik niet. Daar heeft hij nooit over verteld. Hij was begin 20 in de oorlog. Ik weet niet of hij tewerkgesteld of ondergedoken zat. Ik kan wel een verhaal herrinneren dat hij samen met meer mannen opgepikt was om te werken, en dat ze op een klein eilandje zat op het ij, en dat hij gewoon het ij ingesprongen is en weggezwommen. Wat hier van waar is weet ik niet. Opa zat vol grote verhalen, misschien overdreven...
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143510687
Is er nog iemand in leven die je meer kan vertellen over de verhalen van je opa? Een broer/zus of misschien je oma zelf?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143510881
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:05 schreef Isabeau het volgende:
Is er nog iemand in leven die je meer kan vertellen over de verhalen van je opa? Een broer/zus of misschien je oma zelf?
Mijn oma misschien, maar die is 91, en qua dingen herinneren is het nu minder helaas. Mijn moeder of mijn ooms misschien. Ik heb ze er nooit over horen praten. Ik ga even op onderzoek uit. Wordt vervolgd.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143510927
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:10 schreef ErwinDikkie het volgende:

Mijn oma misschien, maar die is 91, en qua dingen herinneren is het nu minder helaas. Mijn moeder of mijn ooms misschien. Ik heb ze er nooit over horen praten. Ik ga even op onderzoek uit. Wordt vervolgd.
Herinneringen bij oudere mensen zijn vaak gebrekkig als het om recente jaren gaat. Jeugd en jonge jaren willen doorgaans prima :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143511023
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Herinneringen bij oudere mensen zijn vaak gebrekkig als het om recente jaren gaat. Jeugd en jonge jaren willen doorgaans prima :Y
Ik hoop het :)
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_143514157
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Daar is dan vaak weer wel veel documentatie over te vinden. De administratie van de Duitsers was keurig. Het is wel bizar om te realiseren dat hele bloedlijnen van jouw voorouders op die manier stop zijn gezet. Hoe is je grootvader die gruwelijke dans ontsprongen, weet je daar meer over?
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 13:36 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Best heftig inderdaad. Wist je dit al of had je dit uitgevonden via het onderzoek?
Ik kwam achter mijn familie, juist door naar die massamoord te zoeken...

Ik wist dat mijn overgrootouders en de zus van mijn opa omgebracht waren, maar ik wist niet dat ik zoveel (joodse) familie aan zijn kant heb. Van ieder familielid dat in de tijd van WOII leefde, heeft iets van 3-5% het overleefd (inclusief mijn ondergedoken opa dus, daarnaast iets van 1-2 anderen!). 38 directe familieleden (niet aangetrouwd) en alleen van mijn grootvaders kant (de andere lijnen ken ik nog niet) zijn vergast in Sobibor (met name) en Auschwitz (als 2e belangrijke).

Het was een taboe bij ons thuis, maar nu zie ik pas hoe erg het was... En hoe joods de familie eigenlijk was.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_143514586
Je hoort zo vaak dat het een taboe was, dat er niet over werd gesproken. Onvoorstelbaar eigenlijk. Zoveel pijn en verdriet en dan werd er niet over gesproken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143515023
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 16:54 schreef Isabeau het volgende:
Je hoort zo vaak dat het een taboe was, dat er niet over werd gesproken. Onvoorstelbaar eigenlijk. Zoveel pijn en verdriet en dan werd er niet over gesproken.
Erger; mijn "trotse PvdA" :') ouders waren "heel ruimdenkend" en "tegen racisme".

Maareh: "Duitsers, dat is toch een vreselijk volk!"

Ging ik in Duitsland wonen. _O-

Nog een heel bijzonder moment was toen ik met een vriend/collega naar de enige in Duitse bios geziene film ging (Inglourious Basterds). Ik vertelde hem, Duitser, van Litouwse afkomst, dat "mijn opa de enige overlevende was en zijn familie vergast was in concentratiekampen".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_143515819
Ik krijg zelfs een brok in mijn keel. Ja, kan me voorstellen dat dat heel heftig was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143516496
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vond ook aangetrouwde familie die daar vergast zijn en daar was bijna vervelend veel over te vinden. Dat ze een kraam op de Albert Kuyp hadden, wat ze daar verkochten en dat zijn vergunning werd ingetrokken op grond van het Jood zijn etc. Mijn bloedverwante die getrouwd was met de Joodse man heeft het wel overleefd, maar haar man, kinderen en een groot deel van zijn familie dus niet.
Is dit in Hoogeveen en Amsterdam? Want dan heb ik wel belang bij wat achtergrond informatie en namen.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_143516822
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:41 schreef Kirov het volgende:
Is dit in Hoogeveen en Amsterdam? Want dan heb ik wel belang bij wat achtergrond informatie en namen.
Mijn familie komt uit de Achterhoek; Didam, Wehl, 's-Heerenberg, Zeddam.

En mijn andere tak is Staphorst, De Wijk en die hebben niets te maken wat er is gebeurd met die familie in de Tweede Wereldoorlog.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143518774
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn familie komt uit de Achterhoek; Didam, Wehl, 's-Heerenberg, Zeddam.

En mijn andere tak is Staphorst, De Wijk en die hebben niets te maken wat er is gebeurd met die familie in de Tweede Wereldoorlog.
Ah ok, Ik zit namelijk een beetje met een missing link in die hoek.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_143518801
Ik heb wel familie uit Hoogeveen die zijn vertrokken naar Amsterdam, maar dat was al voor de oorlog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 74% gewijzigd door Isabeau op 17-08-2014 18:39:01 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143522657
Wel cool: ofwel familie, ofwel ruwweg dezelfde naam, heeft een dorp gesticht in... Brazilie. Daar toch zeker es gaan kijken. _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_143547171
quote:
11s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:50 schreef El_Matador het volgende:
Wel cool: ofwel familie, ofwel ruwweg dezelfde naam, heeft een dorp gesticht in... Brazilie. Daar toch zeker es gaan kijken. _O_
:D da's ook cool!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_144189020
Vraagje, als er op een huwelijksakte en geboorteakte geen naam van de vader staat, wat is de kans dat ik de vader kan achterhalen? Ik schat heel erg kaag :(
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_144189080
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:54 schreef ErwinDikkie het volgende:
Vraagje, als er op een huwelijksakte en geboorteakte geen naam van de vader staat, wat is de kans dat ik de vader kan achterhalen? Ik schat heel erg kaag :(
Alleen als moeder/kind nog in leven is en het zelf ook weet en het jou kan vertellen. Anders schat ik de kans 0%
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_144189206
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Alleen als moeder/kind nog in leven is en het zelf ook weet en het jou kan vertellen. Anders schat ik de kans 0%
Het lastige is, het is halverwege 1800. Vooral die tijd is het een schande. En ik kan ook niet vinden dat de latere echgenoot het kind erkent. Meestal staat dat er bij. Het kind heeft ook de achternaam van de moeder.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_144189457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:54 schreef ErwinDikkie het volgende:
Vraagje, als er op een huwelijksakte en geboorteakte geen naam van de vader staat, wat is de kans dat ik de vader kan achterhalen? Ik schat heel erg kaag :(
probeer een doopboek te vinden, maar reken nergens op
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 september 2014 @ 09:17:03 #105
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_144193616
Kijk ook naar de voornaam van het kind, soms is de vader vernoemd. En probeer een bevolkingsregister van de moeder uit die tijd te vinden, om te achterhalen waar ze woonde. Soms bij de vader in.
In katholieke delen van het land was het volgens mij zo dat de vroedvrouwen moesten achterhalen wie de vader was. Ik heb in Gens Nostra eens een heel uitgebreid artikel gelezen over onbekende vaders.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_144194306
Bedankt voor de tips.
Het meisje is vernoemd naar de moeder van de moeder. Zoals gebruikelijk in die tijd. Ben bang dat het een raadsel blijft.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:20:04 #107
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_144963953
Verborgen Verleden nu op NPO 2.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 30 september 2014 @ 08:58:12 #108
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_145043942
Ik zie een aantal Windows-programma's in de OP staan, maar zijn er ook aan te raden sites waar je hetzelfde kan doen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 september 2014 @ 09:19:59 #109
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_145044346
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik zie een aantal Windows-programma's in de OP staan, maar zijn er ook aan te raden sites waar je hetzelfde kan doen?
Mijn inziens: niet doen
wiewaswie, genealogieonline en diverse Amerikaanse sites (myheritage etc) geven mogelijkheden, oh en geneanet natuurlijk. Echter, je gaat snel prive-informatie delen, in andermans onderzoeken zitten (ik heb een aantal personen gehad die ik een gedeelte van mijn stamboom gaf, die nu door hen online zijn gezet, zonder bronvermelding etc.)
Veel van die sites kun je een gedcom bestand ook uploaden, dus online zetten kan altijd nog.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:09:06 #110
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_145045491
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:19 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Mijn inziens: niet doen
wiewaswie, genealogieonline en diverse Amerikaanse sites (myheritage etc) geven mogelijkheden, oh en geneanet natuurlijk. Echter, je gaat snel prive-informatie delen, in andermans onderzoeken zitten (ik heb een aantal personen gehad die ik een gedeelte van mijn stamboom gaf, die nu door hen online zijn gezet, zonder bronvermelding etc.)
Veel van die sites kun je een gedcom bestand ook uploaden, dus online zetten kan altijd nog.
Het gaat me ook niet zozeer om het te delen of te publiceren, maar meer omdat ik vaak op verschillende computers werk, en dan is de cloud een stuk handiger.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_146439048
Hallo!
Ik ben sinds 2008 een beetje bezig met mijn voorouders, dus mijn kwartierstaat. Ik ben al terug tot Herman van Malsen (ca. 1067), dus dat is hardstikke mooi. Maar juist de meest recente generaties geven problemen.

Van vaderskant is mijn opa overleden rond 1970 (voor mijn geboorte), dus die zal ik voorlopig nog niet terugvinden in het Stadsarchief. Van zijn vrouw, mijn oma, heb ik wel de geboortedatum en overlijdensdatum, maar niet de namen van haar ouders. Zij is van 1920, dus ook haar geboorteakte (waar haar ouders op vermeldt staan, neem ik aan) is nog niet opgenomen in het stadsarchief.
En tenslotte hun trouwdatum, zij zijn waarschijnlijk ergens tussen 1940 en 1950 getrouwd, dus...ook dat zal ik niet zomaar kunnen terugvinden in het archief.

Heeft iemand tips om deze gegevens toch te achterhalen?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:17:21 #112
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_146439171
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:13 schreef Sicstus het volgende:
Hallo!
Ik ben sinds 2008 een beetje bezig met mijn voorouders, dus mijn kwartierstaat. Ik ben al terug tot Herman van Malsen (ca. 1067), dus dat is hardstikke mooi. Maar juist de meest recente generaties geven problemen.

Van vaderskant is mijn opa overleden rond 1970 (voor mijn geboorte), dus die zal ik voorlopig nog niet terugvinden in het Stadsarchief. Van zijn vrouw, mijn oma, heb ik wel de geboortedatum en overlijdensdatum, maar niet de namen van haar ouders. Zij is van 1920, dus ook haar geboorteakte (waar haar ouders op vermeldt staan, neem ik aan) is nog niet opgenomen in het stadsarchief.
En tenslotte hun trouwdatum, zij zijn waarschijnlijk ergens tussen 1940 en 1950 getrouwd, dus...ook dat zal ik niet zomaar kunnen terugvinden in het archief.

Heeft iemand tips om deze gegevens toch te achterhalen?
Heb je geen vader meer aan wie je het kunt vragen? Ooms/tantes? Neven of nichten van je vader?

Misschien dat je hier een geboortebericht o.i.d. kan vinden: http://kranten.delpher.nl/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_146439248
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:17 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb je geen vader meer aan wie je het kunt vragen? Ooms/tantes? Neven of nichten van je vader?

Misschien dat je hier een geboortebericht o.i.d. kan vinden: http://kranten.delpher.nl/
Mijn vader is dood en met de rest van de die kant van mijn familie heb ik al 15 jaar geen contact meer, en wil ik ook geen contact meer. Ik geloof ook niet dat zij iets zouden weten, het zijn verstandelijk beperkte asocialen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:28:34 #114
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_146439505
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:20 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Mijn vader is dood en met de rest van de die kant van mijn familie heb ik al 15 jaar geen contact meer, en wil ik ook geen contact meer. Ik geloof ook niet dat zij iets zouden weten, het zijn verstandelijk beperkte asocialen.
Klinkt gezellig.

Ik zou een persoonskaart aanvragen bij het http://www.cbg.nl/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_146439522
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:13 schreef Sicstus het volgende:

Heeft iemand tips om deze gegevens toch te achterhalen?
Topic openen op het stamboomforum.
Duidelijke gegevens erbij... alle namen, data, plaatsen, beroepen. van je grootouders.

Je kunt een persoonskaart aanvragen van overleden grootouders. Daar staan hun ouders op.
Zoek bij cbg.nl
pi_146439539
Merci!
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2014 @ 19:34:41 #117
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_146439715
Als je grootouders zijn begraven zijn data ook vaak terug te vinden op graftombe.nl dan wel online-begraafplaatsen.nl (plus vaak foto van de steen)
Persoonskaart bij CBG inderdaad
En inderdaad zoeken naar hun namen (voluit en met initialen) op kranten-delpher, dat kan soms advertenties opleveren. Rouwadvertenties, trouwadvertenties etc.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_146439924
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Als je grootouders zijn begraven zijn data ook vaak terug te vinden op graftombe.nl dan wel online-begraafplaatsen.nl (plus vaak foto van de steen)
Persoonskaart bij CBG inderdaad
En inderdaad zoeken naar hun namen (voluit en met initialen) op kranten-delpher, dat kan soms advertenties opleveren. Rouwadvertenties, trouwadvertenties etc.
Op graftombe heb ik al gekeken, maar niks gevonden. Van mijn grootvader heb ik geen idee of hij begraven is of niet, maar mijn grootmoeder is wel degelijk begraven, in 1994, volgens mij op Rotterdam Hofwijk. Maar dat is dus 20 jaar geleden en mijn familie kennende zouden ze niet betalen om dat graf lang in stand te houden, dus dat is mogelijk al verdwenen?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 november 2014 @ 16:42:15 #119
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_146467251
Overigens, die Herman van Malsen, welke lijn en aanverwante families heb je?
Ik heb veel aangetrouwde Van Malsen in de Betuwe rondom 1700-1800. Verwant aan de families Van Rijnberk, Van Brummelen, Heuff, Van Meeteren, Van Beusichem, Van Steenis, Versteegh etc.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_146505240
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens, die Herman van Malsen, welke lijn en aanverwante families heb je?
Ik heb veel aangetrouwde Van Malsen in de Betuwe rondom 1700-1800. Verwant aan de families Van Rijnberk, Van Brummelen, Heuff, Van Meeteren, Van Beusichem, Van Steenis, Versteegh etc.
Nee, mijn Herman van Malsen is rond 1040 geboren. In mijn kwartierstaat gaan mijn voorouders die van hem afstammen al in de 13e eeuw naar Zuid-Holland :) (de geslachten Van Voorne, Van Brederode, Van Polanen etc.)
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  donderdag 13 november 2014 @ 14:45:14 #121
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_146611515
Hoi!

Volgens mij is dit mijn eerste post ooit in C&H. Ik zit al een tijdje ziek thuis, dus ik heb alle tijd van de wereld en ben begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom.
Ik ben al jong al mijn grootouders verloren, dus veel verhalen van vroeger en over uit wat voor gezin ze komen, ken ik helemaal niet. Ik vond het leuk te ontdekken dat mijn opa uit een gezin van 12 kinderen kwam (goede katholieken :+ ) en dat ik dus nog behoorlijk wat familie heb die ik helemaal niet ken.
Inmiddels ben ik bij de zevende generatie voor mij aanbeland en ben ik aan het graven in de achttiende eeuw. Erg interessant en leuk om te doen!
Soms is het best ingewikkeld omdat er neven en nichten met elkaar getrouwd zijn en sommige lijnen door elkaar zijn gaan lopen, maar dat maakt het puzzelen wel interessant :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  donderdag 13 november 2014 @ 17:25:13 #122
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_146617686
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 14:45 schreef Muck het volgende:
Hoi!

Volgens mij is dit mijn eerste post ooit in C&H. Ik zit al een tijdje ziek thuis, dus ik heb alle tijd van de wereld en ben begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom.
Ik ben al jong al mijn grootouders verloren, dus veel verhalen van vroeger en over uit wat voor gezin ze komen, ken ik helemaal niet. Ik vond het leuk te ontdekken dat mijn opa uit een gezin van 12 kinderen kwam (goede katholieken :+ ) en dat ik dus nog behoorlijk wat familie heb die ik helemaal niet ken.
Inmiddels ben ik bij de zevende generatie voor mij aanbeland en ben ik aan het graven in de achttiende eeuw. Erg interessant en leuk om te doen!
Soms is het best ingewikkeld omdat er neven en nichten met elkaar getrouwd zijn en sommige lijnen door elkaar zijn gaan lopen, maar dat maakt het puzzelen wel interessant :)
C&H / Leer *hier* oude handschriften lezen
C&H / [PRIJSVRAAG] Deutsche Krieg Kollektion Box
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_146715933
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:40 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Op graftombe heb ik al gekeken, maar niks gevonden. Van mijn grootvader heb ik geen idee of hij begraven is of niet, maar mijn grootmoeder is wel degelijk begraven, in 1994, volgens mij op Rotterdam Hofwijk. Maar dat is dus 20 jaar geleden en mijn familie kennende zouden ze niet betalen om dat graf lang in stand te houden, dus dat is mogelijk al verdwenen?
Anyway, een week later...nog steeds kom ik mijn grootmoeder in geen enkele bron tegen. In dat krantenarchief, Delpher, kom ik alle andere takken van mijn voorouders talloze malen tegen, maar mijn grootmoeder geen enkele keer. Ik ben (online weliswaar) al acht jaar aan het zoeken, maar het lijkt wel of ze niet bestaan heeft.
Zijn jullie zoiets ook weleens tegengekomen in jullie onderzoek naar recente voorouders? Mensen over wie letterlijk niks te vinden is?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zondag 16 november 2014 @ 18:26:15 #124
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_146716125
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 18:22 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Anyway, een week later...nog steeds kom ik mijn grootmoeder in geen enkele bron tegen. In dat krantenarchief, Delpher, kom ik alle andere takken van mijn voorouders talloze malen tegen, maar mijn grootmoeder geen enkele keer. Ik ben (online weliswaar) al acht jaar aan het zoeken, maar het lijkt wel of ze niet bestaan heeft.
Zijn jullie zoiets ook weleens tegengekomen in jullie onderzoek naar recente voorouders? Mensen over wie letterlijk niks te vinden is?
Heb je al zo'n persoonskaart aangevraagd?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_146716289
Nog niet...het is voor mij ook altijd een beetje de sport geweest om zoveel mogelijk uit te vinden via internet, dus zonder dat het me geld kost. Een kosteloze hobby, als het ware. En dat is grotendeels waar gebleken, maar als het om deze grootmoeder gaat...zal ik denk ik toch geld moeten neertellen en zo'n persoonskaart aan moeten vragen :(
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  maandag 8 december 2014 @ 07:37:46 #126
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147383077
Ik ga op school een presentatie houden over genealogie, weten jullie nog iets leuks om te vertellen of een kort filmpje ofzo?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 december 2014 @ 08:55:08 #127
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147383565
Ik zou het gaan hebben over verschillen tussen kwartierstaat, parenteel, genealogie en stamboom en dat aan de hand van een bekende familie in beeld brengen (koninklijke familie lijkt me het meest voor de hand liggend).
Dan is dat gelijk duidelijk.
Verder de mogelijkheden laten zien van online informatie opzoeken, met echte bronnen, zoals FS scans
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 8 december 2014 @ 11:45:59 #128
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147386385
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik zou het gaan hebben over verschillen tussen kwartierstaat, parenteel, genealogie en stamboom en dat aan de hand van een bekende familie in beeld brengen (koninklijke familie lijkt me het meest voor de hand liggend).
Dan is dat gelijk duidelijk.
Verder de mogelijkheden laten zien van online informatie opzoeken, met echte bronnen, zoals FS scans
Dat is een goed idee, bedankt!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147485222
Misschien een rare vraag, ik wil voor mijn oma de stamboom op papier in laten lijsten en door mijn tante, die kan goed overweg met en kalligrafeer pen, laten opschrijven. Weet iemand waar ik een lege kwartierstaat kan downloaden? En eventueel blanco gezinskaarten?

[ Bericht 7% gewijzigd door ErwinDikkie op 11-12-2014 16:18:47 ]
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 december 2014 @ 16:40:42 #130
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147486370
met kstableau kon je ze maken en afdrukken, dat zijn de halfronde blauw/roze
Anders it een idee, is wel een mooie print:
http://www.ngv.nl/Nieuws/(...)310&site=NGV&frams=y
http://www.regionaalarchi(...)content/article/1137
Schetsmodel daarvan hier te vinden:
http://www.regionaalarchi(...)a3%20schetsmodel.pdf

Of toch zoiets:
http://home.hccnet.nl/cplantagie/help/vb/vb5gen.jpg
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_147486701
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
met kstableau kon je ze maken en afdrukken, dat zijn de halfronde blauw/roze
Anders it een idee, is wel een mooie print:
http://www.ngv.nl/Nieuws/(...)310&site=NGV&frams=y
http://www.regionaalarchi(...)content/article/1137
Schetsmodel daarvan hier te vinden:
http://www.regionaalarchi(...)a3%20schetsmodel.pdf

Of toch zoiets:
http://home.hccnet.nl/cplantagie/help/vb/vb5gen.jpg
thanks, even kijken
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  donderdag 11 december 2014 @ 23:12:17 #132
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147500835
Ik was weer eens aan het kijken of er nog verre familieleden waren overleden (i.v.m. bijwerken parenteel), kom ik dit bericht tegen:



Dat is de kleindochter van de kleindochter van de broer van de grootvader van mijn overgrootvader. Pas 5 dagen geleden, wel weer toevallig.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147541251
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
met kstableau kon je ze maken en afdrukken, dat zijn de halfronde blauw/roze
Anders it een idee, is wel een mooie print:
http://www.ngv.nl/Nieuws/(...)310&site=NGV&frams=y
http://www.regionaalarchi(...)content/article/1137
Schetsmodel daarvan hier te vinden:
http://www.regionaalarchi(...)a3%20schetsmodel.pdf

Of toch zoiets:
http://home.hccnet.nl/cplantagie/help/vb/vb5gen.jpg
Ik ben toch op zoek naar een traditionelere kwartierstaat/stamboom. Gewoon vakjes, waar de gegevens in gevuld kan worden. zoiets als uit een genealogie programma
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 december 2014 @ 16:35:27 #134
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147544319
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 13:55 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Ik ben toch op zoek naar een traditionelere kwartierstaat/stamboom. Gewoon vakjes, waar de gegevens in gevuld kan worden. zoiets als uit een genealogie programma
Dan kom je toch bij de KStableau kwartierstaat uit (tenminste, ik dacht dat die van KStableau was). Als je op Google Images zoekt op kwartierstaat, dan zie je de halfronde met blauw en roze.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 14 december 2014 @ 23:32:16 #135
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147589583
Weet iemand waar Neuwenslijck (Nieuwenslijk) in Drenthe lag, of welke plaats hiermee bedoelt wordt?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 14 december 2014 @ 23:58:26 #136
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_147590483
quote:
5s.gif Op zondag 14 december 2014 23:32 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand waar Neuwenslijck (Nieuwenslijk) in Drenthe lag, of welke plaats hiermee bedoelt wordt?
Nijensleek, in Westerveld.
  maandag 15 december 2014 @ 00:09:10 #137
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147590768
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 23:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nijensleek, in Westerveld.
Had hem net gevonden, kan me herinneren dat ik dit 4 jaar geleden ook al niet kon vinden :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147598218
Heeft iemand ervaring met online zoeken in aktes uit Duitsland? Van mijn oma's kant komen ze Daar vandaan.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_147607940
Ik weet dat mijn moeder veel tijd in de stamboom heeft gestoken en sommige lijnen zijn dan ook terug gevonden tot circa 800 ( de lijnen naar karel de grote die iedereen wel heeft), zelf doe ik er niks mee maar het lijkt wel boeiend!
pi_147609818
Ik las gisteren in een magazine een artikel over een vrouwelijke seriemoordenaar in Nederland en die woonde begin 19e eeuw in de Wijk. Net waar mijn opa van moeders kant (en al zijn voorouders/familie) vandaan kwam :D En aangezien het echt een klein dorp was, moeten ze elkaar toch gekend hebben :o Of in ieder geval de historie in het durpie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrikje_Doelen

[ Bericht 11% gewijzigd door Isabeau op 15-12-2014 19:15:28 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 15 december 2014 @ 20:13:06 #141
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147613003
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:44 schreef Isabeau het volgende:
Ik las gisteren in een magazine een artikel over een vrouwelijke seriemoordenaar in Nederland en die woonde begin 19e eeuw in de Wijk. Net waar mijn opa van moeders kant (en al zijn voorouders/familie) vandaan kwam :D En aangezien het echt een klein dorp was, moeten ze elkaar toch gekend hebben :o Of in ieder geval de historie in het durpie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrikje_Doelen
Mijn oma is daar geboren :D welke namen (voorouders) heb jij daar?

Ik vind het wel mooi klinken, het woord 'seriemoordenares'
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147613251
Mijn opa heet Prins van achternaam.

Helaas vanavond geen tijd om me er verder in te verdiepen. Heb al wel wat mensen met de achternaam Doelen in mijn stamboom (naam echtgenoot van de moordenares) en ook Wichers en Hut (namen slachtoffers).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 15 december 2014 @ 20:21:53 #143
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147613412
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:18 schreef Isabeau het volgende:
Mijn opa heet Prins van achternaam.
Mijn oma Keizer :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147613439
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 20:21 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn oma Keizer :D
Tsja, dat gaat boven een prins hè 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 15 december 2014 @ 23:43:05 #145
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147623091
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Tsja, dat gaat boven een prins hè 8-)
Ik heb ooit een verhaal gelezen dat veel mensen Keizer als achternaam namen in 1811 omdat dat door "Keizer" Napoleon werd opgedragen, maar nu ik erover nadenk: Albert Roelofs gebruikte bij zijn huwelijk in 1728 al de naam Keijser :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147655131
Van de week kwam ik Fromme Levij tegen.
Zij was geboren in 1733 te Schuppach (Duitsland? maar waar?) en ze overleed 27 januari 1841 te Ruurlo
107 jaar !! In die tijd was het nog zeldzamer als vandaag
https://familysearch.org/(...)287948-63?cc=1949343 akte linksonder
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:01:22 #147
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147656914
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 22:28 schreef Bluesdude het volgende:
Van de week kwam ik Fromme Levij tegen.
Zij was geboren in 1733 te Schuppach (Duitsland? maar waar?) en ze overleed 27 januari 1841 te Ruurlo
107 jaar !! In die tijd was het nog zeldzamer als vandaag
https://familysearch.org/(...)287948-63?cc=1949343 akte linksonder
Levi was waarschijnlijk ook nog eens de naam van haar man Abraham Levi, als ik dat zo lees. Als dat zo is moet je eerst haar eigen naam te weten komen.

Hier staat een geboorte/doop datum:

http://www.gershon-lehrer(...)74&ged=Family%20Tree
http://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-lehrer/I20626.php

Ik zie verder wel wat bedrijven die Schuppach heten in Mainz (bij Frankfurt) en een plaatsje dat Scheppach heet tussen Ulm en Augsburg.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147658268
http://dutchjewry.org/genealogy/wijler/3.htm
Op deze link is Schupack haar achternaam, maar als haar vader Levi heette is het logischer dat als patroniem te nemen.
Het kan zijn dat men vroeger Schuppach schreef voor wat later Scheppach gespeld werd
In het Nederlands wordt de u van oudsher gebruikt voor de u- of de uu-klank, toch ?
pi_147667841
Mag ik van jullie expertise gebruik maken?

Van mijn oma's kant is de verste voorouder, die ik kon vinden, geboren in Duitsland.

Naam is Johan(n) Georg Mittemeijer. In ieder geval op zijn Nederlands. Hij is overleden in Amsterdam, 27-10-1835.
Rond 1760 is hij geboren in Waldenberg, plaats staat staat op de akte van overlijden.
Wat ik begrepen is, was zijn religie Evangelisch Luthers.

Hebben jullie een idee waar ik kan zoeken op internet?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  woensdag 17 december 2014 @ 13:36:56 #150
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147668099
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:28 schreef ErwinDikkie het volgende:
Mag ik van jullie expertise gebruik maken?

Van mijn oma's kant is de verste voorouder, die ik kon vinden, geboren in Duitsland.

Naam is Johan(n) Georg Mittemeijer. In ieder geval op zijn Nederlands. Hij is overleden in Amsterdam, 27-10-1835.
Rond 1760 is hij geboren in Waldenberg, plaats staat staat op de akte van overlijden.
Wat ik begrepen is, was zijn religie Evangelisch Luthers.

Hebben jullie een idee waar ik kan zoeken op internet?
Ik ben bij het zoeken naar Duitse voorouders nooit verder gekomen dan een bericht in het Duitsland gedeelte op stamboomforum.nl ik kan je dus niet helpen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147668169
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik ben bij het zoeken naar Duitse voorouders nooit verder gekomen dan een bericht in het Duitsland gedeelte op stamboomforum.nl ik kan je dus niet helpen.
Helaas, in ieder geval bedankt voor je moeite. ik ga vrolijk verder zoeken.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_147741771
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik zie een aantal Windows-programma's in de OP staan, maar zijn er ook aan te raden sites waar je hetzelfde kan doen?
Mocht je nog geen passend oplossing gevonden hebben: webtrees. Zelf enorm tevreden mee.

Even een tvp. Wel jammer dat de Turken het niet zo boeiend vonden om het allemaal vast te leggen zoals de Nederlanders trouwens.
pi_147744386
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:31 schreef zarGon het volgende:

[..]

Mocht je nog geen passend oplossing gevonden hebben: webtrees. Zelf enorm tevreden mee.

Even een tvp. Wel jammer dat de Turken het niet zo boeiend vonden om het allemaal vast te leggen zoals de Nederlanders trouwens.
In de christelijke wereld heb je natuurlijk de kerkelijke administratie (doop-, trouw- en begraafregisters) die het gemakkelijker maken en waardoor je verder terug in je lijn kunt. In de islamitische wereld was er niet een dergelijke instantie.
  maandag 22 december 2014 @ 00:56:37 #154
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147829372
Na wat speurwerk:

André Hazes is een kleinzoon, van een kleinzoon, van een broer, van de overgrootvader, van de vrouw, van een achterkleinzoon, van een broer, van de overgrootvader van mijn grootvader.

Even grafisch.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_147838476
Abe Lenstra *O*
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_147839873
Gerelateerdheid:
De broer van de oma van Frits Bolkestein huwde de dochter van de zus van mijn overovergrootvader
  Moderator maandag 22 december 2014 @ 13:58:42 #157
18653 crew  D.
pi_147840827
quote:
10s.gif Op maandag 22 december 2014 00:56 schreef Dagoduck het volgende:
Na wat speurwerk:

André Hazes is een kleinzoon, van een kleinzoon, van een broer, van de overgrootvader, van de vrouw, van een achterkleinzoon, van een broer, van de overgrootvader van mijn grootvader.

Even grafisch.

[ afbeelding ]
  maandag 22 december 2014 @ 14:36:14 #158
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_147842019
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:58 schreef D. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Mooi grafisch.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 29 december 2014 @ 01:43:30 #159
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148081296
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. 10.gif

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148081569
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:58 schreef D. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vond het meer op twee penissen lijken.
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 01:43 schreef Dagoduck het volgende:
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. [ afbeelding ]

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
Waar houd jij het bij?
  maandag 29 december 2014 @ 02:07:01 #161
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148081632
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 02:00 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik vond het meer op twee penissen lijken.

[..]

Waar houd jij het bij?
Aldfaer.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148081682
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 02:07 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Aldfaer.
Waarom dat programma? :P.
  maandag 29 december 2014 @ 02:28:19 #163
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148081871
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 02:12 schreef zarGon het volgende:

[..]

Waarom dat programma? :P.
Omdat ik dat toen ik in 2010 begon ben gaan gebruiken en ik weet hoe het werkt en heb er geen problemen mee, ik zie daarom ook geen reden een ander programma te gaan gebruiken. ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148081921
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 02:28 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Omdat ik dat toen ik in 2010 begon ben gaan gebruiken en ik weet hoe het werkt en heb er geen problemen mee, ik zie daarom ook geen reden een ander programma te gaan gebruiken. ;)
Hm, okay.
  maandag 29 december 2014 @ 03:37:47 #165
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148082599
Weer 20 personen erbij. Ik ga maar eens slapen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 08:48:30 #166
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148084133
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 01:43 schreef Dagoduck het volgende:
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. [ afbeelding ]

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
Op Facebook? :D

Ik moet ook maar weer eens verder, gisteren al weer Aldfaer gedownload en gelijk een stukje schoonfamilie toegevoegd. Alleen weet ik nu even niet meer waar ik mee verder wil, daarvoor moet ik er toch weer even induiken met hoe ver ik ben en dergelijke.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 09:19:13 #167
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148084505
Ja hoor, Facebook kan prima helpen. Personen hebben hun geboortedata en plaats erop staan, plus wie hun ouders, broers, zussen etc zijn. Kan gaatjes erg goed invullen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 09:32:09 #168
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148084711
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 09:19 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ja hoor, Facebook kan prima helpen. Personen hebben hun geboortedata en plaats erop staan, plus wie hun ouders, broers, zussen etc zijn. Kan gaatjes erg goed invullen.
Ik heb het wel gebruikt om wat foto's van achterachternichtjes toe te voegen ja. :Y
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_148085266
Ik begon een kleine 8 jaar geleden eigenlijk spontaan met het verzamelen van info voor een stamboom. In het begin gebruikte ik programma's zoals Aldfaer, maar ik merkte een groot nadeel van dat soort programma's: je kunt informatie niet delen. Dat is voor mij een groter nadeel dan voor jullie denk ik; het overovergrote deel van de familie leeft in Turkije en zit het grootste gedeelte van de kennis dus op een afstand. Ik switchte toen van een standalone programma naar webtrees: online, dus meer mensen kunnen er gemakkelijk toegang tot krijgen en hun kennis delen...

Was destijds een soloproject, na een tijdje mee gestopt omdat ik niet ver kwam. Heb het weer opgepakt na de zomervakantie van dit jaar. Dit keer heb ik er echter een passend domeinnaam bij genomen en gebruik ik Facebook (geheime groep) om te communiceren erover. Probeer ook zoveel mogelijk foto's te vinden (portret en/of van de graven), zag een overgrootmoeder voor het eerst...

400 personen. *O*.
Hoeveel hebben jullie er?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 10:35:15 #170
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148086128
68.462 personen

Ik gebruik Personal Ancestral File. Inmiddels stopgezet programma, net als Aldfaer werkt het met Gedcom (dus prima te delen wat mij betreft)
PAF is een simpel, weinig geheugen vragend en lelijk programma, maar geniaal qua invoeren. Je kunt alles simpel en snel erin zetten, tab en pijltjestoetsen werken er prima in. Zeker met mijn aantallen wil je iets waarmee je makkelijk en snel kunt invoeren en makkelijk personen kunt terug vinden. Wat dat betreft is PAF mijn invoerprogramma. Voor uitdraaien exporteer ik weer naar dingen als KStableau, Aldfaer en anderen.

Overigens, wat vinden jullie van de samenwerking tussen Aldfaer, MyHeritage en GenealogieOnline? Ik heb partijen als MyHeritage, Ancestry.com en beetje GenealogieOnline nooit echt gemogen. Er wordt verdiend aan jouw gegevens, en iedereen kopieert maar van iedereen, bronvermeldingen ho maar. Mijn stamboomgegevens zijn helaas op die wijze ook misbruikt en online gekomen (iemand vroeg mij om een gedeeltelijke uitdraai, nu staat die her en der, zonder dat duidelijk is dat het mijn onderzoek is). En dit soort samenwerkingen zie ik eigenlijk helemaal niet zitten.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148086260
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
68.462 personen
Hoe heb je dat allemaal bij elkaar gesprokkeld? Of heb je gebruik gemaakt van de partijen die je genoemd hebt?

quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
werkt het met Gedcom (dus prima te delen wat mij betreft)
Als je weet hoe GEDCOM werkt is het prima inderdaad, maar mensen houden niet zo van inlezen en drempels.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 11:13:21 #172
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148087208
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:40 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hoe heb je dat allemaal bij elkaar gesprokkeld? Of heb je gebruik gemaakt van de partijen die je genoemd hebt?

[..]

Als je weet hoe GEDCOM werkt is het prima inderdaad, maar mensen houden niet zo van inlezen en drempels.
Ik heb wel een beetje iets van genealogieonline gebruikt. Niet van MyHeritage. En Dankzij een gratis ingang van Ancestry.com heb ik een aantal gaatjes over een bepaald persoon die naar de USA ging kunnen aanvullen. Maar wel alles gecontroleerd en aangepast waar er fouten zaten, vaak ook de auteurs hiervan op de hoogte gesteld.

Maar het grote gros is bij elkaar gesprokkeld. Soms een gedrukte genealogie, soms diverse (ik heb bijvoorbeeld een stamboom Moll samengesteld uit aantekeningen grootvader, mijn achterneef Moll, een online website en een gedrukte stamboom uit de jaren 30. Zodoende aardig compleet). En uiteraard genlias/wiewaswie/allegroningers/drenlias/genver/zoekakten etc.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148087496
Weet iemand waar ik militaire gegevens kan vinden op internet? Ik heb een familie waar iemand in elk gezin in dienst heeft gezeten.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148087759
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:22 schreef ErwinDikkie het volgende:
Weet iemand waar ik militaire gegevens kan vinden op internet? Ik heb een familie waar iemand in elk gezin in dienst heeft gezeten.
http://zoekakten.nl/zoekmil.php
http://www.militieregisters.nl/
  maandag 29 december 2014 @ 11:31:53 #175
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148087783
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens, wat vinden jullie van de samenwerking tussen Aldfaer, MyHeritage en GenealogieOnline? Ik heb partijen als MyHeritage, Ancestry.com en beetje GenealogieOnline nooit echt gemogen. Er wordt verdiend aan jouw gegevens, en iedereen kopieert maar van iedereen, bronvermeldingen ho maar. Mijn stamboomgegevens zijn helaas op die wijze ook misbruikt en online gekomen (iemand vroeg mij om een gedeeltelijke uitdraai, nu staat die her en der, zonder dat duidelijk is dat het mijn onderzoek is). En dit soort samenwerkingen zie ik eigenlijk helemaal niet zitten.
Ik heb Genealogie Online wel veel gebruikt, ik zoek tegenwoordig wel altijd na of iets klopt en gebruik het ook niet vaak meer. Ik heb zelf ook mijn stamboom (grotendeels zonder bronnen) erop geflikkerd een aantal jaar terug. Ik had toendertijd gewoon meteen met bronnen moeten gaan werken maar dat wist ik allemaal nog niet ;)

Het parenteel wat ik nu heb uitgezocht heb ik wel voorzien van bronnen en staat er ook wel mooi op. Leuk om zo af en toe aan familie te laten zien. Die statistiekenpagina is ook wel leuk vind ik. MyHeritage en Ancestry gebruik ik niet.

Het maakt mij ook niet uit of anderen het over nemen, het is vaak algemene kennis. Alleen maar mooi dat ik dan de eerste ben die het heeft uitgezocht en het anderen makkelijker kan maken. Ik weet wat ik er zelf mee kan en erkenning is leuk maar ik het is niet de reden waarom ik genealogie doe.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148088025
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 01:43 schreef Dagoduck het volgende:
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. [ afbeelding ]

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
:Y :Y Hebben ze ineens een kind bijvoorbeeld en daar wordt uitgebreid over gepraat. Of nog leuker: ik kwam een keer een heel oud fotootje van hun overgrootouders tegen op facebook! En dat waren ook directe voorouders van mij :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 29 december 2014 @ 11:44:05 #177
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148088124
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y :Y Hebben ze ineens een kind bijvoorbeeld en daar wordt uitgebreid over gepraat. Of nog leuker: ik kwam een keer een heel oud fotootje van hun overgrootouders tegen op facebook! En dat waren ook directe voorouders van mij :D
Dat is wel grappig, herkende je die foto? Inderdaad als ze een kind hebben dan is het makkelijk maar als een stel zestigers facebook heeft dan zijn ze vrienden met hun kinderen maar die dochters hebben de naam van hun man. Dan is het wel makkelijk als 'opa' berichten op facebook zet met "Hoera, ... is bevallen van ons ... kleindkind" :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148088529
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 11:44 schreef Dagoduck het volgende:

Dat is wel grappig, herkende je die foto? Inderdaad als ze een kind hebben dan is het makkelijk maar als een stel zestigers facebook heeft dan zijn ze vrienden met hun kinderen maar die dochters hebben de naam van hun man. Dan is het wel makkelijk als 'opa' berichten op facebook zet met "Hoera, ... is bevallen van ons ... kleindkind" :D
Nee, ik herkende de foto totaal niet. Zag alleen dat het een héél oud trouwfotootje was. Met wat speurwerk (alle commentaar doorlezen 8-) ) vond ik toen wie daar precies opstonden en die had ik ook gewoon in mijn lijst staan en dat was weer familie van mij.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148090172
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148090215
Misschien een rare vraag, hebben jullie een lijst met achternamen? Om te vergelijken wie wat onderzoekt? Misschien kunnen we elkaar helpen :D
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 12:45:02 #181
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148090374
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef ErwinDikkie het volgende:
Misschien een rare vraag, hebben jullie een lijst met achternamen? Om te vergelijken wie wat onderzoekt? Misschien kunnen we elkaar helpen :D
Van Dijk, Van Eck, Van Donselaar/Donselaer/Domseler, Van Lokhorst/Lockhorst. Iets in die richting.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_148090753
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef ErwinDikkie het volgende:
Misschien een rare vraag, hebben jullie een lijst met achternamen? Om te vergelijken wie wat onderzoekt? Misschien kunnen we elkaar helpen :D
Reinhart/Runhart (regio Overijssel)
Dijkstra (regio Friesland, Noord-Holland & Utrecht)
Van Rooijen (voormalig Nederlandsch-Indië, regio Haarlem/Utrecht)
Einholz (voormalig Nederlandsch-Indië)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  maandag 29 december 2014 @ 13:04:26 #183
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148091020
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:45 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Van Dijk, Van Eck, Van Donselaar/Donselaer/Domseler, Van Lokhorst/Lockhorst. Iets in die richting.
Van Dijk uit Drenthe?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 13:04:54 #184
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148091046
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 13:04 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Van Dijk uit Drenthe?
Nee, meer Driebergen, omgeving Utrecht enzo.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_148091223
Welke families onderzoek jij ook alweer, Dago?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148091445
Op dit moment bezig met:
Mittemeijer, Amsterdam
de Graaff/Graaf/Graef omgeving Utrecht en Alphen aan den Rijn
Hartog uit West-Friesland
Kuiper, Friesland en Drenthe
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  maandag 29 december 2014 @ 13:52:48 #187
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148092905
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 13:10 schreef Natalie het volgende:
Welke families onderzoek jij ook alweer, Dago?
Van der Heide, Baas en vele anderen uit Enkhuizen
Keizer en Van Dijk uit Drenthe
Gordinou de Gouberville en Van den Belt uit Gelderland
Dirksen en Smeding uit Leeuwarden (en Fryslân)
Groothuis uit Groningen
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148098728
Lijkt me ook leuk om eens uit te zoeken, probleem is echter dat de (dacht ik) opa van mijn opa ten vondeling gelegd is ergens met een briefje erbij van ik ben die en die, zorg goed voor me aub.

Daar houdt alles op met de achternaam zegmaar en zo ver terug is dat helemaal nog niet.

Hoe kun je dan verder terug zoeken? Zelf denk ik dat dat een of ander buitenechtelijk kind ofzo is geweest of iemand die met de dienstmeid had liggen flikflooien of iets dergelijks waardoor dat kind weg moest.

Maargoed, mijn vraag is hoe begin je aan zoiets? Meer dan mijn achternaam en zijn voornaam is er niet bekend van hoe en wat en waar die vondeling vandaan kwam.

Iemand? Of is dit gewoon onbegonnen werk? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148098857
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2014 15:56 schreef Geralt het volgende:
Lijkt me ook leuk om eens uit te zoeken, probleem is echter dat de (dacht ik) opa van mijn opa ten vondeling gelegd is ergens met een briefje erbij van ik ben die en die, zorg goed voor me aub.

Daar houdt alles op met de achternaam zegmaar en zo ver terug is dat helemaal nog niet.

Hoe kun je dan verder terug zoeken? Zelf denk ik dat dat een of ander buitenechtelijk kind ofzo is geweest of iemand die met de dienstmeid had liggen flikflooien of iets dergelijks waardoor dat kind weg moest.

Maargoed, mijn vraag is hoe begin je aan zoiets? Meer dan mijn achternaam en zijn voornaam is er niet bekend van hoe en wat en waar die vondeling vandaan kwam.

Iemand? Of is dit gewoon onbegonnen werk? :@
Is hij in een weeshuis terecht gekomen? Ik heb ook archieven voorbij zien komen van weeshuizen.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148098925
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 15:59 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Is hij in een weeshuis terecht gekomen? Ik heb ook archieven voorbij zien komen van weeshuizen.
Nee hij is bij iemand thuis ten vondeling gelegd volgens mij. Of in elk geval bij een familie terecht gekomen die voor hem gezorgd hebben. En die, zo luidt het verhaal, elke maand geld kregen om dat te doen.

Hoe ze dat geld kregen en waarom ze dan niet weten van wie verteld het verhaal niet.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148102650
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 15:59 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Is hij in een weeshuis terecht gekomen? Ik heb ook archieven voorbij zien komen van weeshuizen.
Zeker, die zijn er. Sowieso in Amsterdam.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  maandag 29 december 2014 @ 17:43:37 #192
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148103123
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 17:32 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zeker, die zijn er. Sowieso in Amsterdam.
Ik heb één vondeling als voorouder, in Amsterdam was dat :Y
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 29 december 2014 @ 17:46:03 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148103212
Ik heb een vraagje, er staat hier bij scan 199 Anneken Gordenau. Betekend dat dat ze op belijdenis gaat zoals dat in scan 198 staat, dus dat ze in 1691 belijdenis doet. Want er staat ook vanalles voor maar dat geld alleen voor die personen waar het voor staat zeker.

Zie de scans hier: http://www.regionaalarchi(...)1/start/175/limit/25
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 29 december 2014 @ 18:17:42 #194
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148104238
Ik vind net een doop die ik nog niet had _O_ Kunnen jullie lezen wat er staat? Het gaat om de onderste regel. Bij het huwelijk heet hij Christiaen Blelle en zij Anneken Gordenau (bij haar doop heet ze Anna).



Jan Christiaan Boeiiol? :P En het kind? Derck Gloude? :S

Hier staat ie, scan 107: http://www.regionaalarchi(...)4/start/100/limit/25

Ik ben hier zo slecht in.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148104395
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 18:17 schreef Dagoduck het volgende:
Ik vind net een doop die ik nog niet had _O_ Kunnen jullie lezen wat er staat? Het gaat om de onderste regel. Bij het huwelijk heet hij Christiaen Blelle en zij Anneken Gordenau (bij haar doop heet ze Anna).

[ afbeelding ]

Jan Christiaan Boeiiol? :P En het kind? Derck Gloude? :S

Hier staat ie, scan 107: http://www.regionaalarchi(...)4/start/100/limit/25

Ik ben hier zo slecht in.
Er is een cursus oud schrift ;). Zit te denken om die te volgen.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148108449
We zitten hier met z'n tweetjes te turen, maar ook wij weten het niet zeker.
Heet ze trouwens echt 'Gordenau'? Wij maken er 'Goudenaer/Goudenaar' van.

Als ik jou was zou ik naar meer dopen van dit echtpaar zoeken om de namen wat duidelijker te krijgen :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 december 2014 @ 08:54:02 #197
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148128046
Owja, lijstje met namen:
-Brandts Buijs (hele wereld), Buijs (Amsterdam), Brandts (Betuwe), Morison (Heel Nederland, vooral Amsterdam en Utrecht), Bosch Morison, Quanjer, Verburgt, Moll (Gelderland), Versteegh, Van Rijnberk, Heuff, Van Steenis, Van Meeteren (allen Betuwe). Van Lidth de Jeude, Van Galen (Tiel/Utrecht), Kerscheling (Rotterdam).
-Zweep (Groningen), Dijkstra (Groningen), Van Alteren (Brabant/Groningen), Stuurman, Foekens, Oppentocht/Hoppentocht, Jager, Baas, Fietje/Vietje, Hoogakker, Hartenhof (allen Groningen), Meijer, Van der Veen (Friesland).
-Noordhuis, Noordhof, Zomer, Pron(c)k, Melessen, Wierenga, Drent, Schuur, Van Timmeren, Vin(c)kers, Bronts, Schuur, Schipper, Geertsema, Brian, Hoeksema (allen Groningen), Koops, Meijers (Drenthe)

En ik heb een losstaand onderzoek gedaan naar Riesebos/Riezebos/Rijzebos/Rijsebos(ch) in vooral kop van Overijssel en rondom Enkhuizen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 30 december 2014 @ 17:51:19 #198
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148149272
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:01 schreef Natalie het volgende:
We zitten hier met z'n tweetjes te turen, maar ook wij weten het niet zeker.
Heet ze trouwens echt 'Gordenau'? Wij maken er 'Goudenaer/Goudenaar' van.

Als ik jou was zou ik naar meer dopen van dit echtpaar zoeken om de namen wat duidelijker te krijgen :)
Bij een u staat er een streepje boven in de aktes dus ú, kijk maar eerder in de regel. En anders zou er Goudineau of iets ook kunnen. Misschien is het ook wel een ander stel, omdat er ook lijkt te staan Jan Christiaen terwijl in de huwelijksakte Geen Jan staat.

Ik heb alle dopen van 1690 tot 1700 bekeken en dit was de enige van hun die ik kon vinden, ook de dopen van 1683 tot 1690 heb ik bekeken omdat haar zus in 1683 trouwt maar van haar heb ik helemaal geen kinden kunnen vinden.

Dit is het huwelijk:


En d'r zus:
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148153004
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 17:46 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb een vraagje, er staat hier bij scan 199 Anneken Gordenau. Betekend dat dat ze op belijdenis gaat zoals dat in scan 198 staat, dus dat ze in 1691 belijdenis doet. Want er staat ook vanalles voor maar dat geld alleen voor die personen waar het voor staat zeker.

Zie de scans hier: http://www.regionaalarchi(...)1/start/175/limit/25
Ik lees Derck Gloude, Jan Christaen Bouel en Anna Gardevoir. Misschien lees ik het verkeerd, maar dat lees ik,
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:03:47 #200
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148158486
Ik maak ervan: derck. gloude. reines (kinderen), Jan christiaen beunel, anna gerdenaer (ouders).
gerdenaer zou een variant kunnen zijn van gardenier.
  Redactie Sport dinsdag 30 december 2014 @ 22:29:42 #201
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148163795
Waar zoek je als je in Duitsland terechtkomt? Ik heb nu Joannes Herman Geuting (of Geuking) en Anna Adelheidis Welchers, zij zijn getrouwd op 18 oktober 1768 in Stadtlohn.

Via hen ben ik er achtergekomen dat mijn opa en oma achterneef en achternicht zijn van elkaar :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:42:06 #202
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_148164528
In mijn onderzoek naar de familie van mijn oma loop ik stuk bij Joachim Quanten. Zijn zoons Nicolaas en Leonard(us) zijn beide in Maastricht geboren, respectievelijk in 1767 en 1772. Maar nergens wordt duidelijk waar Joachim vandaan komt (of wanneer hij is geboren/gedoopt/getrouwd). Gezien zijn voornaam zou ik zeggen Duitsland. Maar waar te zoeken? In België woont ook een tak, maar die heb ik al verschillende keren doorgenomen, maar geen enkel aanknopingspunt gevonden. Joachim kreeg zijn zoons met Joanna van Bockel. Ze zullen ooit zijn getrouwd, maar ook daar is niets over te vinden. Iemand tips?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 december 2014 @ 09:33:53 #203
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148175264
Uitzoeken waar Joanna van Bockel vandaan komt. Dat is waarschijnlijk ook plaats van huwelijk, hopelijk heeft inschrijving dan weer informatie over herkomst van Joachim
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148177161
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 december 2014 17:51 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bij een u staat er een streepje boven in de aktes dus ú, kijk maar eerder in de regel. En anders zou er Goudineau of iets ook kunnen. Misschien is het ook wel een ander stel, omdat er ook lijkt te staan Jan Christiaen terwijl in de huwelijksakte Geen Jan staat.

Ik heb alle dopen van 1690 tot 1700 bekeken en dit was de enige van hun die ik kon vinden, ook de dopen van 1683 tot 1690 heb ik bekeken omdat haar zus in 1683 trouwt maar van haar heb ik helemaal geen kinden kunnen vinden.

Dit is het huwelijk:
[ afbeelding ]

En d'r zus:
[ afbeelding ]
Laat je niet teveel afleiden door streepjes boven letters. In regio Overijssel hebben ze bijv een periode met puntjes op de a. Of bij de dubbel s het laatste teken vervangen door een soort f (er zal ongetwijfeld om goede naam voor zijn, die ik je schuldig blijf). Ik kijk nergens raar meer vanop ;)

Jan Christiaen en Geen Jan lijken mij twee verschillende personen. Da's wel jammer!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148177210
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 10:44 schreef Natalie het volgende:
Laat je niet teveel afleiden door streepjes boven letters. In regio Overijssel hebben ze bijv een periode met puntjes op de a. Of bij de dubbel s het laatste teken vervangen door een soort f (er zal ongetwijfeld om goede naam voor zijn, die ik je schuldig blijf). Ik kijk nergens raar meer vanop
Een creatieve ambtenaar die niet door had dat zijn puntjes en manier van schrijven later voor zoveel hoofdbreken zou zorgen :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148177304
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 10:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Een creatieve ambtenaar die niet door had dat zijn puntjes en manier van schrijven later voor zoveel hoofdbreken zou zorgen :7
Arme kerel. En hij wilde er alleen maar iets moois van maken ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 31 december 2014 @ 11:06:16 #207
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_148177878
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 09:33 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Uitzoeken waar Joanna van Bockel vandaan komt. Dat is waarschijnlijk ook plaats van huwelijk, hopelijk heeft inschrijving dan weer informatie over herkomst van Joachim
Uiteraard geprobeerd. Dacht vorige week haar gevonden te hebben, maar dat bleek een naamgenoot waarvan ik nu zeker weet dat het niet degene is die ik zoek. :'(
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_148182763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 11:06 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Uiteraard geprobeerd. Dacht vorige week haar gevonden te hebben, maar dat bleek een naamgenoot waarvan ik nu zeker weet dat het niet degene is die ik zoek. :'(
Zoek niet alleen op 'Joachim', maar ook op bijv. Jochem of Jannus of zelfs Chiem. Deze namen zijn van Joachim afgeleid, net als bij Jan/Jannes/Joannes/Johannes.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148198197
Het gebeurt zo weinig (volgens mij zelfs mijn eerste keer) dat de oorzaak van overlijden vermeldt staat op de overlijdensakte dat ik echt even op keek :o Annigje is op 32 jarige leeftijd verdronken en dat bleek vermeldenswaardig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 31 december 2014 @ 19:33:04 #210
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148198257
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 19:30 schreef Isabeau het volgende:
Het gebeurt zo weinig (volgens mij zelfs mijn eerste keer) dat de oorzaak van overlijden vermeldt staat op de overlijdensakte dat ik echt even op keek :o Annigje is op 32 jarige leeftijd verdronken en dat bleek vermeldenswaardig.
Waar was dit? Ik heb het volgens mij één keer gezien op een overlijdensakte, maar dat kan ik me ook verkeerd herinneren. Wel een aantal keren uit kranten de oorzaak van overlijden gehaald.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148198314
quote:
6s.gif Op woensdag 31 december 2014 19:33 schreef Dagoduck het volgende:

Waar was dit? Ik heb het volgens mij één keer gezien op een overlijdensakte, maar dat kan ik me ook verkeerd herinneren. Wel een aantal keren uit kranten de oorzaak van overlijden gehaald.
In Meppel: https://www.wiewaswie.nl/(...)rcid/14951070/oid/37
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 31 december 2014 @ 19:54:00 #212
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148198826
Zij dus:
quote:
MEPPEL, 23 Nov. Hedenavond is de vrouw van den arbeider H. Bel, wonende in de Gr. Oeverstraat alhier, bij 't vullen van een emmer met water, in 't achter huis 't loopend kanaal gestort en verdronken.

Nieuwsblad van het Noorden, 24-11-1917
Vreemd: 23 november?
pi_148198996
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 19:54 schreef Iblardi het volgende:

Nieuwsblad van het Noorden, 24-11-1917
Inderdaad vreemd, daar staat 23 november en op de overlijdensakte 24 november. Als die krant van de 24ste is dan neem ik aan dat ze idd 23ste verdronken is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148199062
Wel een knullige manier van overlijden zeg, bij het vullen van een emmer met water.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 31 december 2014 @ 20:03:41 #215
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148199089
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 20:02 schreef Isabeau het volgende:
Wel een knullige manier van overlijden zeg, bij het vullen van een emmer met water.
Ik las dat en dacht, ach wat zielig. :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148201817
Op de overlijdingsakte van mijn overgrootmoeder staat een verhaal in de kanttekening. Ik kan niet echt op uitmaken wat er staat. Ik zal het morgen hier even posten, misschien dat jullie er iets van kan maken ;)
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  donderdag 1 januari 2015 @ 01:15:39 #217
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148206939
quote:
2s.gif Op woensdag 31 december 2014 20:03 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik las dat en dacht, ach wat zielig. :D
Ja, sneu.
pi_148218629
Wat een zooitje soms die burgerlijke stand in de 19e eeuw. Doodgeboren kindje, heeft als moeder de eerste vrouw van papa die 13 jaar daarvoor al was overleden 8)7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148219406
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 16:13 schreef Isabeau het volgende:
Wat een zooitje soms die burgerlijke stand in de 19e eeuw. Doodgeboren kindje, heeft als moeder de eerste vrouw van papa die 13 jaar daarvoor al was overleden 8)7
Da's een wel heel grove fout!

Zo had ik bij de huwelijkse bijlagen van voorouders de geboorteakte van de bruid. Echter, dit was niet háár geboorteakte, maar de geboorteakte van haar jong overleden zus.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148219581
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 16:38 schreef Natalie het volgende:

Da's een wel heel grove fout!

Zo had ik bij de huwelijkse bijlagen van voorouders de geboorteakte van de bruid. Echter, dit was niet háár geboorteakte, maar de geboorteakte van haar jong overleden zus.
Soms krijg ik ook echt hoofdpijn van het bedenken wat hier nou weer aan de hand is :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148220358
En toen kreeg ik idd een hoofdbreeksituatie. Zwaantje trouwt 2x, maar de 2e keer terwijl haar eerste man nog leeft en ze daar ook nog kinderen mee krijgt. Ik denk dat de ouders 2 dochters na elkaar Zwaantje hebben genoemd (zonder dat de eerste was overleden), maar kan geen enkele geboorteakte vinden :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148222613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:19 schreef Isabeau het volgende:
En toen kreeg ik idd een hoofdbreeksituatie. Zwaantje trouwt 2x, maar de 2e keer terwijl haar eerste man nog leeft en ze daar ook nog kinderen mee krijgt. Ik denk dat de ouders 2 dochters na elkaar Zwaantje hebben genoemd (zonder dat de eerste was overleden), maar kan geen enkele geboorteakte vinden :7
Uhhh... dat is wel heel bizar. Zonder de geboorteakte van beide dochters weet je het ook nooit zeker. Vaaaag.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 januari 2015 @ 19:05:28 #223
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148223252
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:19 schreef Isabeau het volgende:
En toen kreeg ik idd een hoofdbreeksituatie. Zwaantje trouwt 2x, maar de 2e keer terwijl haar eerste man nog leeft en ze daar ook nog kinderen mee krijgt. Ik denk dat de ouders 2 dochters na elkaar Zwaantje hebben genoemd (zonder dat de eerste was overleden), maar kan geen enkele geboorteakte vinden :7
Huwelijksbijlagen nakijken van beide huwelijken. Als het goed is staan geboorteaktes van Zwaantje erin, kijken of het dezelfde zijn.
Daarnaast kijken of er vermeldingen zijn mbt andere echtgenoot in bijlagen tweede huwelijk.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148225479
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 19:05 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Huwelijksbijlagen nakijken van beide huwelijken. Als het goed is staan geboorteaktes van Zwaantje erin, kijken of het dezelfde zijn.
Daarnaast kijken of er vermeldingen zijn mbt andere echtgenoot in bijlagen tweede huwelijk.
Die kloppen dus ook niet altijd ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 januari 2015 @ 20:42:07 #225
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148226248
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:22 schreef Natalie het volgende:

[..]

Die kloppen dus ook niet altijd ;)
Haha, nee inderdaad. Ben zelf daar ook wat rare dingen in tegengekomen. Maar ze napluizen kan in dit geval helpen.
Ik had in 1 geval in de bijlages de volledige scheidingsuitspraak, inclusief alle info over de buitenechtelijke kinderen etc. Was een ideale vondst
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148226376
Ja, maar bij tweede huwelijk geen vermelding van eerste huwelijk en ze krijgt nog 3 kinderen met haar eerste man in dat zogenaamde tweede huwelijk. Daarbij klopte de leeftijden al niet. Bij het tweede huwelijk was ze 2 jaar jonger dan bij haar eerste huwelijk :7 Zusjes, vast.

Mijn moeder had ook al twee oudtantes Jantje met dus dezelfde voornaam zonder dat er één was overleden voor de tweede werd geboren. Iemand met een online stamboom had de eerstgeboren Jantje al vrij vlot dood verklaard omdat er een tweede werd geboren. Heb nog gemaild, maar ze hebben het nooit aangepast :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 januari 2015 @ 09:12:24 #227
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148236914
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:45 schreef Isabeau het volgende:
Ja, maar bij tweede huwelijk geen vermelding van eerste huwelijk en ze krijgt nog 3 kinderen met haar eerste man in dat zogenaamde tweede huwelijk. Daarbij klopte de leeftijden al niet. Bij het tweede huwelijk was ze 2 jaar jonger dan bij haar eerste huwelijk :7 Zusjes, vast.

Mijn moeder had ook al twee oudtantes Jantje met dus dezelfde voornaam zonder dat er één was overleden voor de tweede werd geboren. Iemand met een online stamboom had de eerstgeboren Jantje al vrij vlot dood verklaard omdat er een tweede werd geboren. Heb nog gemaild, maar ze hebben het nooit aangepast :')
daarom dus kijken of bij de huwelijksbijlages geboorteaktes zitten. Je kunt ze vinden op zoekakten.nl of zoekaktes.nl (heb het hier niet paraat).

Kun je anders gegevens geven? Naam bruid en naam van bruidegommen?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 12:18:53 #228
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148239940
Ik heb pas twee keer huwelijksbijlagen opgezocht, één daarvan had ik echt nodig omdat ik niet verder kwam. Waren ze een keer bij een brand verloren gegaan :')

Dat geldt voor vrijwel heel West-Friesland van 1811-1888. Gelukkig heb ik toen alsnog die geboorteakte gevonden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 januari 2015 @ 12:43:40 #229
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148240487
Sommige gemeentes hebben de geboorteaktes niet op wiewaswie staan. Dan zijn de bijlages een uitkomst (Amsterdam bijvoorbeeld) om de juiste geboortedata erbij te zoeken.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 12:52:21 #230
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148240652
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:43 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Sommige gemeentes hebben de geboorteaktes niet op wiewaswie staan. Dan zijn de bijlages een uitkomst (Amsterdam bijvoorbeeld) om de juiste geboortedata erbij te zoeken.
Enkhuizen staat ook niet op wiewaswie, en aangezien al die aktes zijn afgebrand deed ik steeds jaar huwelijk - leeftijd huwelijksakte = ongeveer het geboortejaar, en daar al die scans bekijken :D

Hebben jullie ook stellen die kinderloos blijven? Ik heb er één waarbij de vrouw 71 wordt en de man 79 maar ik heb er tot nu toe nooit kinderen van kunnen vinden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148241679
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:52 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Enkhuizen staat ook niet op wiewaswie, en aangezien al die aktes zijn afgebrand deed ik steeds jaar huwelijk - leeftijd huwelijksakte = ongeveer het geboortejaar, en daar al die scans bekijken :D

Hebben jullie ook stellen die kinderloos blijven? Ik heb er één waarbij de vrouw 71 wordt en de man 79 maar ik heb er tot nu toe nooit kinderen van kunnen vinden.
Nog niet meegemaakt dat stellen kinderloos blijven.
1 familie is katholiek, daar is een gemiddeld gezin 6 of 7 kinderen, hier en daar een uitschieter naar 12 en naar een stuk minder, 3. Als er er geen kinderen kwamen, dan kwam de pastoor wel even langs, om het voor te doen.
Trouwens mijn vaders kant is gereformeerd, die konden er ook wat van.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 januari 2015 @ 13:58:53 #232
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148242184
Ja hoor, zat kinderloze stellen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148243915
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:52 schreef Dagoduck het volgende:
Hebben jullie ook stellen die kinderloos blijven? Ik heb er één waarbij de vrouw 71 wordt en de man 79 maar ik heb er tot nu toe nooit kinderen van kunnen vinden.
Ja hoor, heb ik genoeg :Y

Maar waar kijk je dan als je geboorteaktes bij de trouwakte zoekt? Ik kijk namelijk het meest op wiewaswie en daarnaast zoek ik op naam om te kijken of de personen ook elders in stambomen worden genoemd :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 2 januari 2015 @ 15:09:36 #234
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148243956
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:08 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja hoor, heb ik genoeg :Y

Maar waar kijk je dan als je geboorteaktes bij de trouwakte zoekt? Ik kijk namelijk het meest op wiewaswie en daarnaast zoek ik op naam om te kijken of de personen ook elders in stambomen worden genoemd :+
https://familysearch.org/(...)=1&countryId=1927059

>Netherlands, Noord-Holland, Civil Registration, 1811-1950
>Browse through 6.635.049 images
>Enkhuizen

https://familysearch.org/(...)24501%3Fcc%3D2020117

En dan zoeken maar, heel veel zoeken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148244038
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:09 schreef Dagoduck het volgende:
https://familysearch.org/(...)=1&countryId=1927059

>Netherlands, Noord-Holland, Civil Registration, 1811-1950
>Browse through 6.635.049 images
>Enkhuizen

https://familysearch.org/(...)24501%3Fcc%3D2020117

En dan zoeken maar, heel veel zoeken.
Ik ga later eens een poging wagen, bedankt! Heb al eens eerder door dat soort files gebladerd, waren doopboeken van kerken. Vaak heel erg slecht leesbaar :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 januari 2015 @ 20:12:24 #236
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148254820
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:08 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja hoor, heb ik genoeg :Y

Maar waar kijk je dan als je geboorteaktes bij de trouwakte zoekt? Ik kijk namelijk het meest op wiewaswie en daarnaast zoek ik op naam om te kijken of de personen ook elders in stambomen worden genoemd :+
Of www.zoekakten.nl, dat zijn ook de familysearch bestanden, maar dan duidelijker zoekbaar per provincie, gemeente en soort boek.
In de vermelding van wiewaswie staat altijd welk register en registernummer het te vinden is. Het is soms veel bladeren, maar je haalt er veel informatie uit.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:17:53 #237
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148255063
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Of www.zoekakten.nl, dat zijn ook de familysearch bestanden, maar dan duidelijker zoekbaar per provincie, gemeente en soort boek.
In de vermelding van wiewaswie staat altijd welk register en registernummer het te vinden is. Het is soms veel bladeren, maar je haalt er veel informatie uit.
Misschien duidelijker maar ik moet meer klikken dan ik normaal doe ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148255347
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Of www.zoekakten.nl, dat zijn ook de familysearch bestanden, maar dan duidelijker zoekbaar per provincie, gemeente en soort boek.
In de vermelding van wiewaswie staat altijd welk register en registernummer het te vinden is. Het is soms veel bladeren, maar je haalt er veel informatie uit.
Goede info! Ik hoop dat ik zo meer duidelijkheid kan krijgen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:57:18 #239
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148260098
Bij aldfaer kan je kiezen uit huwelijk/ondertrouw/kerkelijk huwelijk. Als ik dan een huwelijksdatum uit de DTB is dat dan altijd een kerkelijk huwelijk?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148261242
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:57 schreef Dagoduck het volgende:
Bij aldfaer kan je kiezen uit huwelijk/ondertrouw/kerkelijk huwelijk. Als ik dan een huwelijksdatum uit de DTB is dat dan altijd een kerkelijk huwelijk?
Ja :)
Doop, Trouw en Begraafboeken behoren tot de kerk.
Geboorte, Huwelijk en Overlijden valt binnen de Burgerlijke Stand.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148261296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Of www.zoekakten.nl, dat zijn ook de familysearch bestanden, maar dan duidelijker zoekbaar per provincie, gemeente en soort boek.
In de vermelding van wiewaswie staat altijd welk register en registernummer het te vinden is. Het is soms veel bladeren, maar je haalt er veel informatie uit.
De nieuwe Genver? Lijkt er zoveel op.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148261412
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:18 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb pas twee keer huwelijksbijlagen opgezocht, één daarvan had ik echt nodig omdat ik niet verder kwam. Waren ze een keer bij een brand verloren gegaan :')

Dat geldt voor vrijwel heel West-Friesland van 1811-1888. Gelukkig heb ik toen alsnog die geboorteakte gevonden.
Heb ze er wel een behoorlijk aantal, maar haal er niet altijd de gegevens uit waar ik naar op zoek ben. Soms wil informatie over bijv. vaders (als het bruid of bruidegom buitenechtelijk is) nog wel eens ergens in een hoekje geschreven zijn, en dan wil ik toch echt zeker weten dat ik dat niet mis. Dus de huwelijkse bijlagen erbij. Zo ook een een verklaring van armoede gevonden van een voorouder, dat is dan wel weer sneu.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148261493
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Haha, nee inderdaad. Ben zelf daar ook wat rare dingen in tegengekomen. Maar ze napluizen kan in dit geval helpen.
Ik had in 1 geval in de bijlages de volledige scheidingsuitspraak, inclusief alle info over de buitenechtelijke kinderen etc. Was een ideale vondst
Vooral die buitenechtelijke kinderen! Da's dus ook waarom ik die bijlagen er graag bij zoek :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:24:46 #244
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148261704
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:17 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja :)
Doop, Trouw en Begraafboeken behoren tot de kerk.
Geboorte, Huwelijk en Overlijden valt binnen de Burgerlijke Stand.
Ik heb eigenlijk altijd alle huwelijken vóór 1811 gewoon bij huwelijk gezet ipv. kerkelijk huwelijk. Omdat een niet kerkelijk huwelijk toen niet bestond maakt het eigenlijk niet uit. Maar ben nu begonnen met het herzien van een parenteel (en verder uitbreiden) dus ik dacht, laat ik het maar even vragen :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148272728
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk altijd alle huwelijken vóór 1811 gewoon bij huwelijk gezet ipv. kerkelijk huwelijk. Omdat een niet kerkelijk huwelijk toen niet bestond maakt het eigenlijk niet uit. Maar ben nu begonnen met het herzien van een parenteel (en verder uitbreiden) dus ik dacht, laat ik het maar even vragen :P
Ben het met je eens, hoor :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 3 januari 2015 @ 11:45:17 #246
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148275496
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:18 schreef Natalie het volgende:

[..]

De nieuwe Genver? Lijkt er zoveel op.
Ja, dat is de vervanger van Genver
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:32:39 #247
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148276604
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:31 schreef zarGon het volgende:

[..]

Mocht je nog geen passend oplossing gevonden hebben: webtrees. Zelf enorm tevreden mee.
Thanx. Ik ben het nu aan het installeren, eens zien of ik ermee overweg kan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_148277632
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Thanx. Ik ben het nu aan het installeren, eens zien of ik ermee overweg kan.
Succes. Mocht je vragen hebben kun je ze stellen.
pi_148285701
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Thanx. Ik ben het nu aan het installeren, eens zien of ik ermee overweg kan.
Ziggy! :W
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zondag 4 januari 2015 @ 07:29:04 #250
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148309088
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 13:13 schreef zarGon het volgende:

[..]

Succes. Mocht je vragen hebben kun je ze stellen.
Bedankt. Het is even wennen voor een stamboomleek als ik, maar het werkt redelijk intuïtief. Ik ben eerst maar mijn vaders lijn aan het uitzoeken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ziggy! :W
Hai! :W

[ Bericht 2% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 04-01-2015 08:42:06 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_148370393
Ik wil graag een krantenartikel lezen, maar elke keer als ik op de krant of de link klik dan krijg ik een andere krant voor me dan die waar het artikel in zou staan. Doe ik iets fout?

Dit is de link die ik nu heb en het gaat om de eerste krant (Leeuwarder Courant): http://www.delpher.nl/nl/(...)+%2231-12-1892%22%29

En daar kan ik wel een stukje tekst lezen, maar wil graag alles lezen 8-)
Wat ik nog kan lezen:
quote:
ige jaar verongelukte op de Zuiderzee bij Schokland het ijzeren tjalkschip van schipper Gerrit de Vries uit Meppel, waarbij man vrouw en twee kinderen verdronken; alleen de knecht redde zich met
Bij Gerrit staat als overlijdensdatum 9-5-1892 te Schokland en bij opmerkingen 'verdronken in Zuiderzee'. wiewaswie link
In het krantenbericht lijkt te staan dat zijn vrouw op dat moment ook verdronk. Maar Jentje overlijdt op 20-12-1891 'aan boord van het tjalkschip Twee Gebroeders' wiewaswie link
Jannes (8) en Gerrit (9) overlijden ook op 20-12-1891

edit: artikel van 25-12-1891 waarin staat dat alleen de lichamen van vrouw en kinderen was gevonden: http://www.delpher.nl/nl/(...)877%3Ampeg21%3Aa0088

(ze verdrinken wel in mijn stamboom hè :@ )

[ Bericht 8% gewijzigd door Isabeau op 05-01-2015 21:38:18 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 januari 2015 @ 21:41:11 #252
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148370919
Pagina 2, tweede kolom, bovenaan:
“In November van het vorige jaar verongelukte op de Zuiderzee nabij Schokland het ijzeren tjalkschip van schipper Gerrit de Vries, uit Meppel, waarbij man, vrouw en twee kinderen verdronken; alleen de knecht redde zich met het bootje. Het schip, een paar dagen later door den scheepstimmerman Schepman uit Kampen gelicht en te Zwartsluis binnengebracht, bevatte nog in de kajuit de lijken der vrouw en beide kinderen, die daarin bij het omslaan waarschijnlijk waren gestikt. Het lijk van den schipper werd niet gevonden. Gisteren werd echter ook dat lijk aangebracht, dat op het eiland Schokland was gevonden door een jongetje. Het was reeds bijna geheel onkenbaar en is, na gekist te zijn, naar Meppel overgebracht.”
pi_148371100
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:41 schreef Iblardi het volgende:
“In November van het vorige jaar verongelukte op de Zuiderzee nabij Schokland het ijzeren tjalkschip van schipper Gerrit de Vries, uit Meppel, waarbij man, vrouw en twee kinderen verdronken; alleen de knecht redde zich met het bootje. Het schip, een paar dagen later door den scheepstimmerman Schepman uit Kampen gelicht en te Zwartsluis binnengebracht, bevatte nog in de kajuit de lijken der vrouw en beide kinderen, die daarin bij het omslaan waarschijnlijk waren gestikt. Het lijk van den schipper werd niet gevonden. Gisteren werd echter ook dat lijk aangebracht, dat op het eiland Schokland was gevonden door een jongetje. Het was reeds bijna geheel onkenbaar en is, na gekist te zijn, naar Meppel overgebracht.”
Oh, ik kon bladeren :@ Bedankt!

En krantenberichten klopten toen ook al niet, het ongeluk was op 20 december :')
En blijkbaar hanteren ze voor de man als overlijdensdatum de datum dat hij is gevonden?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 januari 2015 @ 21:52:16 #254
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148371465
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Oh, ik kon bladeren :@ Bedankt!
Ja, volgens mij word je altijd naar de pagina gestuurd die de titel van het artikel bevat, ook als de gezochte tekst daar niet staat. In dit geval wordt de rubriek "Binnenland" door Delpher kennelijk als één artikel gezien.
pi_148371502
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 21:52 schreef Iblardi het volgende:

Ja, volgens mij word je altijd naar de pagina gestuurd die de titel van het artikel bevat, ook als de gezochte tekst daar niet staat. In dit geval wordt de rubriek "Binnenland" door Delpher kennelijk als één artikel gezien.
Weer wat belangrijks geleerd ^O^
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148372133
Wel raar dat vrouw en kinderen als overlijdensdatum 20-12 hebben, terwijl in de krant van donderdag de 17e staat dat het schip op maandag de 14e is omgeslagen. En dan heeft de echtgenoot als overlijdensdatum 9 mei in het volgende jaar. (lijk 'gisteren' gevonden in de krant van 14 mei 8)7 )

Hoe zouden jullie de overlijdensdatum nu noteren?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 januari 2015 @ 22:49:17 #257
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148374524
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:04 schreef Isabeau het volgende:
(ze verdrinken wel in mijn stamboom hè :@ )


Hier ook...

"Zwaar treft ons deze slag, doordat dit onze tweede Zoon is die wij op zoo'n smartelijke wijze moeten missen"

:'(

Paar jaar eerder: https://www.wiewaswie.nl/(...)srcid/32138685/oid/3
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148374698
Ach jee...schipper zijn was niet ongevaarlijk -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 januari 2015 @ 23:08:56 #259
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148375429
Nadat ik de parenteel van mijn familienaam (zo veel als ik kan vinden) had uitgezocht ben ik weer verder gegaan met een parenteel van de familie Smeding, trouwt er dus een nazaat van een heel andere tak (300 jaar terug en dan weer naar het heden zeg maar) met een Sporre, de grootvader van een (ver) oudoom van mij aan familienaam kant. Totaal ander gebied ook, grappig.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 5 januari 2015 @ 23:24:42 #260
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148376095
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:04 schreef Isabeau het volgende:
Wel raar dat vrouw en kinderen als overlijdensdatum 20-12 hebben, terwijl in de krant van donderdag de 17e staat dat het schip op maandag de 14e is omgeslagen. En dan heeft de echtgenoot als overlijdensdatum 9 mei in het volgende jaar. (lijk 'gisteren' gevonden in de krant van 14 mei 8)7 )

Hoe zouden jullie de overlijdensdatum nu noteren?
Ik weet niet wat de regels zijn, maar 14 december als datum van overlijden lijkt me het meest transparant. 20 december is de datum waarop de lijken van de vrouw en de kinderen werden opgehaald en geïdentificeerd. (Zie https://familysearch.org/(...):344245301,344407601, nrs. 234-236: "Albert ter Heide (...) en Marten de Vries (...) verklaarden, dat op den twintigsten dezer maand (...) uit het in de Zuiderzee gezonken alhier te huis behoorende tjalkschip de ‘Twee Gebroeders’ (...) levenloos is opgehaald: Jentje Luichies...” enz.; zo ook bij de man, op 9 mei 1892 (https://familysearch.org/(...):344245301,344407601, nr. 81: "uit de Zuiderzee nabij Schokland, levenloos is opgehaald".)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblardi op 05-01-2015 23:40:37 ]
  dinsdag 6 januari 2015 @ 01:29:40 #261
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148379138
Ik ben lekker aan het zoeken aan mijn moeders kant (dat is de interessantste kant), maar verder terug dan mijn opa kom ik niet. Kinderen kregen vroeger toch altijd, zonder uitzondering de achternaam van de vader, of is het mogelijk dat ze toch ook wel eens moeders achternaam kregen? Het is best een bijzondere achternaam namelijk (van der Most van Spijk), dus ik kan me voorstellen dat die in stand gehouden moest worden. Er wordt in mijn familie altijd gezegd dat we afstammen van generaal van Speijk ("dan liever de lucht in"), maar dat wil ik dus maar eens zeker weten.

[ Bericht 33% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 06-01-2015 02:08:58 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  dinsdag 6 januari 2015 @ 03:23:17 #262
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148379747
Jaaa, diep in de stadsarchieven van Leiden heb ik hem gevonden, plus de namen van zijn ouders. Ik kan weer verder.
Ondertussen ook al een huwelijk ontdekt in die familie tussen een neef en nicht... :{
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_148380146
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik ben lekker aan het zoeken aan mijn moeders kant (dat is de interessantste kant), maar verder terug dan mijn opa kom ik niet. Kinderen kregen vroeger toch altijd, zonder uitzondering de achternaam van de vader, of is het mogelijk dat ze toch ook wel eens moeders achternaam kregen? Het is best een bijzondere achternaam namelijk (van der Most van Spijk), dus ik kan me voorstellen dat die in stand gehouden moest worden. Er wordt in mijn familie altijd gezegd dat we afstammen van generaal van Speijk ("dan liever de lucht in"), maar dat wil ik dus maar eens zeker weten.
Zou wel mooi zijn als van speijk familie was. Hoe zou jij dat aanpakken? Aan mijn moederskant heb ik een van beijeren. Hopelijk is het adel, maar ik denk het niet. Het probleem is dat de van beijeren in de 15 eeuw en rol van betekenis speelde, ik ben tot halverwege de 17e eeuw gekomen met mijn onderzoek. Dus 200 jaar overbruggen. Word lastig. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 09:03:00 #264
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148381229
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 03:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Jaaa, diep in de stadsarchieven van Leiden heb ik hem gevonden, plus de namen van zijn ouders. Ik kan weer verder.
Ondertussen ook al een huwelijk ontdekt in die familie tussen een neef en nicht... :{
Neef en nicht kwamen vroeger vaak voor. Ik heb bizarre voorbeelden in mijn stamboom (Heuff bijvoorbeeld. Al zijn vier grootouders hadden de achternaam Heuff).
Mijn overgrootouders waren ook neef en nicht.

Wat betreft achternamen, alleen bij geen vader (buitenechtelijk) werd de naam van de moeder doorgegeven. En heel soms bij KB een naamsverandering
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 09:08:19 #265
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148381286
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 06:25 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Zou wel mooi zijn als van speijk familie was. Hoe zou jij dat aanpakken? Aan mijn moederskant heb ik een van beijeren. Hopelijk is het adel, maar ik denk het niet. Het probleem is dat de van beijeren in de 15 eeuw en rol van betekenis speelde, ik ben tot halverwege de 17e eeuw gekomen met mijn onderzoek. Dus 200 jaar overbruggen. Word lastig. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Hoeft niet zo te zijn. Bedoel je met de 15e eeuwse Van Beijeren de heersers over Holland? (het huis Beieren)?
De vorsten/adel kant heb ik voor je van die familie.
Echter, je moet nagaan waar je voorouders Van Beijeren de naam vandaan hadden. Kwamen ze uit Beieren, of uit Beijerland, of inderdaad afstammelingen, al dan niet via een bastaard, van die adellijke familie. Bastaarden staan over het algemeen in de adel-stambomen niet vermeld.
Dus, vaderlijn verder uitzoeken

Zo probeer ik mijn voorouders Buijs uit Amsterdam te koppelen aan het geslacht Buijs uit Amsterdam (van de schilders en stadsmagistraten), nog geen succes.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 09:13:52 #266
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148381351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik ben lekker aan het zoeken aan mijn moeders kant (dat is de interessantste kant), maar verder terug dan mijn opa kom ik niet. Kinderen kregen vroeger toch altijd, zonder uitzondering de achternaam van de vader, of is het mogelijk dat ze toch ook wel eens moeders achternaam kregen? Het is best een bijzondere achternaam namelijk (van der Most van Spijk), dus ik kan me voorstellen dat die in stand gehouden moest worden. Er wordt in mijn familie altijd gezegd dat we afstammen van generaal van Speijk ("dan liever de lucht in"), maar dat wil ik dus maar eens zeker weten.
Vergeet niet dat Van Speijk tijdens de Belgische afsplitsing zijn daad deed. Hij moet dus vermeld staan in wiewaswie. Dan moet de naamsverandering ook hebben plaatsgevonden tussen 1830 en nu. Dat zou uit te zoeken moeten zijn. Directe afstamming lijkt me niet heel waarschijnlijk, maar familie is altijd mogelijk.

-edit-
SPEIJK, Jan Carel Josephus van, marineofficier (Amsterdam 31-1-1802 – Antwerpen 5-2-1831). Zoon van Hendrik Johannes van Speijk, vishandelaar, en Cornelia Johanna van Brugge. Hij was ongehuwd.

Je bent dus geen directe afstammeling van hem :)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148381499
Lijkt me best leuk om een voorouder te hebben die naam heeft gemaakt door zijn beroep of positie. En dan bedoel ik nationaal gezien. Weet dat de kans klein is, but it would be sweet :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 6 januari 2015 @ 10:19:47 #268
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148382541
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik ben lekker aan het zoeken aan mijn moeders kant (dat is de interessantste kant), maar verder terug dan mijn opa kom ik niet. Kinderen kregen vroeger toch altijd, zonder uitzondering de achternaam van de vader, of is het mogelijk dat ze toch ook wel eens moeders achternaam kregen? Het is best een bijzondere achternaam namelijk (van der Most van Spijk), dus ik kan me voorstellen dat die in stand gehouden moest worden. Er wordt in mijn familie altijd gezegd dat we afstammen van generaal van Speijk ("dan liever de lucht in"), maar dat wil ik dus maar eens zeker weten.
Ik heb naar de stamvader (13 generaties) van de naam van mijn bet-overgrootmoeder (interessante familie), in die lijn heb ik het twee keer: gedoopt in 1768 en haar oma gedoopt in 1713 dat het via de moeder gaat.

In al mijn andere voorouderlijke lijnen heb ik niet dat het via de moeder gaat :D Behalve dan een adelijk tak ergens ruim voor 1700.

Mijn overgrootvader:

2 Johannes Dirksen
5 Riemkje Smeding
10 Johannes Smeding
20 Sytse Johannes Smeding
41 Ypkjen Geerts Smeding
82 Geert Hendriks Smeding
165 Lucia Smeding
330 Doecke Taeckes Smeding
660 Teecke Doeckes Smeding
1320 Doecke Ritskes (trouwt in 1647)

[ Bericht 6% gewijzigd door Dagoduck op 06-01-2015 10:26:06 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148383411
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik ben lekker aan het zoeken aan mijn moeders kant (dat is de interessantste kant), maar verder terug dan mijn opa kom ik niet. Kinderen kregen vroeger toch altijd, zonder uitzondering de achternaam van de vader, of is het mogelijk dat ze toch ook wel eens moeders achternaam kregen? Het is best een bijzondere achternaam namelijk (van der Most van Spijk), dus ik kan me voorstellen dat die in stand gehouden moest worden. Er wordt in mijn familie altijd gezegd dat we afstammen van generaal van Speijk ("dan liever de lucht in"), maar dat wil ik dus maar eens zeker weten.
Hier moet je de oorsprong van de naam van der Most van Spijk zoeken:
https://cms.wiewaswie.nl/(...)srcid/24686408/oid/1

En onderstaande vond ik op een cd van een oud genealogisch blad :
quote:
SPIJK-BESSELINK
Gevraagd de voorouders van het echtpaar Cornelis Spijk en
Katharina Besselink, die te Overschie de navolgende kinderen
lieten dopen:
Heynderina, 31-1-1742.
Albertus, 17-11-1743, gett Jan en Maria Spijk.
Isaak, 11-7-1745.
P. C. van der Most van Spijk Noordwijk aan Zee
pi_148384223
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 09:03 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Neef en nicht kwamen vroeger vaak voor.
Vroeger? Ik kende nog een stel die ergens in de jaren '90 zijn getrouwd en jawel, neef en nicht zijn.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 12:32:46 #271
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148385598
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 11:46 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vroeger? Ik kende nog een stel die ergens in de jaren '90 zijn getrouwd en jawel, neef en nicht zijn.
Oh vast, maar het komt minder voor dan voorheen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148385773
Geen bloedverwanten, maar wel een 'stel' in mijn stamboom met 3 kinderen die broer en zus waren :X
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:54:37 #273
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_148391717
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 09:03 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Neef en nicht kwamen vroeger vaak voor. Ik heb bizarre voorbeelden in mijn stamboom (Heuff bijvoorbeeld. Al zijn vier grootouders hadden de achternaam Heuff).
Mijn overgrootouders waren ook neef en nicht.

Wat betreft achternamen, alleen bij geen vader (buitenechtelijk) werd de naam van de moeder doorgegeven. En heel soms bij KB een naamsverandering
Ook in mijn familie kwam dat regelmatig voor.
Ook een geval waarbij een Boonman is getrouwd met zijn nicht. Toen zij overleed is hij getrouwd met haar zusje :D
Ook recenter zijn er nog wel gezinnen Boonman-Boonman, maar dat zijn verre familieleden :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 16:40:34 #274
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148393241
Dit is hem:
1. Gijsbert Heuff (1905 Kerk-Avezaath-1983 Leidschendam) geh. met Hendrika Margaretha Bloem

zn. van:
2. Gijsbert Jacominus Johannes Heuff (1875 Kerk-Avezaath-1957 Tiel)
3. Gijsberta Antonia Johanna Heuff (1874 Kerk-Avezaath-1951 Culemborg)

4. Gijsbert Heuff (1823 Kerk-Avezaath-1883 Kerk-Avezaath)
5. Jacomina Johanna Heuff (1841 Kerk-Avezaath-1894 Kerk-Avezaath)
6. Cornelis Antonie Heuff (1848 Kerk-Avezaath-1927 Kerk-Avezaath)
7. Judith Agnes Heuff (1847 Wadenoijen-1919 Kerk-Avezaath)

Jacomina Johanna en Cornelis Antonie (5 en 6) waren halfbroer en halfzus. Hun vader Maarten Heuff was eerst getrouwd met Johanna van Steenis (moeder 5), en daarna met haar zus Gijsberta Antonia van Steenis (moeder 6). Nummer 2 en 3 zijn dus neef en nicht.
Maar het gaat verder. De ouders van Johanna en Gijsberta Antonia van Steenis zijn: Cornelis Anthonie van Steenis en Helena Adriana Heuff! (een tante van Gijsbert Heuff (4)).
En de ouders van Judith Agnes Heuff (7) waren Antonie Heuff en Aaltje van Steenis

Je zou er zo'n beetje hoofdpijn van krijgen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 17:09:17 #275
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148394442
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Dit is hem:
1. Gijsbert Heuff (1905 Kerk-Avezaath-1983 Leidschendam) geh. met Hendrika Margaretha Bloem

zn. van:
2. Gijsbert Jacominus Johannes Heuff (1875 Kerk-Avezaath-1957 Tiel)
3. Gijsberta Antonia Johanna Heuff (1874 Kerk-Avezaath-1951 Culemborg)

4. Gijsbert Heuff (1823 Kerk-Avezaath-1883 Kerk-Avezaath)
5. Jacomina Johanna Heuff (1841 Kerk-Avezaath-1894 Kerk-Avezaath)
6. Cornelis Antonie Heuff (1848 Kerk-Avezaath-1927 Kerk-Avezaath)
7. Judith Agnes Heuff (1847 Wadenoijen-1919 Kerk-Avezaath)

Jacomina Johanna en Cornelis Antonie (5 en 6) waren halfbroer en halfzus. Hun vader Maarten Heuff was eerst getrouwd met Johanna van Steenis (moeder 5), en daarna met haar zus Gijsberta Antonia van Steenis (moeder 6). Nummer 2 en 3 zijn dus neef en nicht.
Maar het gaat verder. De ouders van Johanna en Gijsberta Antonia van Steenis zijn: Cornelis Anthonie van Steenis en Helena Adriana Heuff! (een tante van Gijsbert Heuff (4)).
En de ouders van Judith Agnes Heuff (7) waren Antonie Heuff en Aaltje van Steenis

Je zou er zo'n beetje hoofdpijn van krijgen
Dat is niet gezond hoor :D Heuff en Van Steenis waren zeker de enige gezinnen in dat dorp _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2015 @ 17:17:25 #276
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148394804
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 17:09 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dat is niet gezond hoor :D Heuff en Van Steenis waren zeker de enige gezinnen in dat dorp _O-
Nee, ook nog Versteegh, Van Rijnberk, Van Rossum, Van Malsen en Van Meeteren.
De begraafplaatsen van Kerk en Kapel-Avezaath tonen voornamelijk Heuff en Versteegh
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148395437
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 09:08 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Hoeft niet zo te zijn. Bedoel je met de 15e eeuwse Van Beijeren de heersers over Holland? (het huis Beieren)?
De vorsten/adel kant heb ik voor je van die familie.
Echter, je moet nagaan waar je voorouders Van Beijeren de naam vandaan hadden. Kwamen ze uit Beieren, of uit Beijerland, of inderdaad afstammelingen, al dan niet via een bastaard, van die adellijke familie. Bastaarden staan over het algemeen in de adel-stambomen niet vermeld.
Dus, vaderlijn verder uitzoeken

Zo probeer ik mijn voorouders Buijs uit Amsterdam te koppelen aan het geslacht Buijs uit Amsterdam (van de schilders en stadsmagistraten), nog geen succes.
De heersers over Holland bedoel ik. Verste voorvader is jochem van beijeren, geboren ongeving nieuwkoop. Moet ik echt naar het archief in alphen ad rijn. Geen ramp maak ik een familiebezoek van. Op dit moment weet ik dus niet of de achternaam van een streek komt
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148396936
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Je zou er zo'n beetje hoofdpijn van krijgen
Daar ben ik mee bekend als ik probeer uit te zoeken hoe de familiebanden in elkaar zitten. En als ik er dan een beetje uit ben dan maak ik er ook een notitie van in Aldfaer :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_148405698
Als ik door de online stambomen van andere mensen ga dan ben ik altijd weer verbaasd hoe mensen zonder blikken of blozen een vrouw op haar 65ste nog kinderen laten krijgen of een man 130 jaar oud laten worden (en nee, ook geen eeuw te veel dat hij 30 werd, want na 30ste nog kinderen gekregen).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 6 januari 2015 @ 22:22:19 #280
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148408027
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 21:33 schreef Isabeau het volgende:
Als ik door de online stambomen van andere mensen ga dan ben ik altijd weer verbaasd hoe mensen zonder blikken of blozen een vrouw op haar 65ste nog kinderen laten krijgen of een man 130 jaar oud laten worden (en nee, ook geen eeuw te veel dat hij 30 werd, want na 30ste nog kinderen gekregen).
Overlijden van kleinzoon waarschijnlijk, ach ja, zolang je het zelf allemaal maar goed noteert.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148408410
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 21:33 schreef Isabeau het volgende:
Als ik door de online stambomen van andere mensen ga dan ben ik altijd weer verbaasd hoe mensen zonder blikken of blozen een vrouw op haar 65ste nog kinderen laten krijgen of een man 130 jaar oud laten worden (en nee, ook geen eeuw te veel dat hij 30 werd, want na 30ste nog kinderen gekregen).
Laatst had ik ook zoiets dergelijks. Weet niet meer of het een voorouder was, maar de vrouw in kwestie zou op haar 46e een kind hebben gekregen, in 1850 ofzo. 'Daar klopt iets niet' was mijn eerste gedachte.Verder gaan zoeken en geboorteakte erbij gezocht. Bleek toch wel te kloppen. Maar in die tijd en op die leeftijd was je soms al oma op die leeftijd, dus vreemd vond ik het wel.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_148408679
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:31 schreef Natalie het volgende:

Laatst had ik ook zoiets dergelijks. Weet niet meer of het een voorouder was, maar de vrouw in kwestie zou op haar 46e een kind hebben gekregen, in 1850 ofzo. 'Daar klopt iets niet' was mijn eerste gedachte.Verder gaan zoeken en geboorteakte erbij gezocht. Bleek toch wel te kloppen. Maar in die tijd en op die leeftijd was je soms al oma op die leeftijd, dus vreemd vond ik het wel.
Het kan wel hoor :Y Boven de 50 wordt het hoogstonwaarschijnlijk, maar zelfs dat kan op natuurlijke wijze. Maar daar bestaat een wikipedialijstje van, dat geeft de zeldzaamheid wel aan 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 6 januari 2015 @ 22:53:58 #283
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148409538
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 22:31 schreef Natalie het volgende:

[..]

Laatst had ik ook zoiets dergelijks. Weet niet meer of het een voorouder was, maar de vrouw in kwestie zou op haar 46e een kind hebben gekregen, in 1850 ofzo. 'Daar klopt iets niet' was mijn eerste gedachte.Verder gaan zoeken en geboorteakte erbij gezocht. Bleek toch wel te kloppen. Maar in die tijd en op die leeftijd was je soms al oma op die leeftijd, dus vreemd vond ik het wel.
Ik heb er meerdere uit één gezin die 42 zijn, ééntje 43, dan kan 46 ook nog wel denk ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 7 januari 2015 @ 04:43:28 #284
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148415368
Ik begin het spelletje "Graven in archieven" door te krijgen en het is leuk! Vooral als je dit soort dingen tegenkomt: de vergunning namens de Koning om voortaan de naam Van der Most van Spijk te voeren. :s)

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  woensdag 7 januari 2015 @ 13:05:36 #285
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_148423667
Wat ik trouwens wel leuk vind:
Deze boerderij is de stamhoeve van het geslacht Boonman. Hij werd vanaf 1590 doorgegeven van vader op zoon, tot 1690.


Gisteren ontdekte ik dat hij er nog steeds staat:
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_148427472
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 04:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik begin het spelletje "Graven in archieven" door te krijgen en het is leuk! Vooral als je dit soort dingen tegenkomt: de vergunning namens de Koning om voortaan de naam Van der Most van Spijk te voeren. :s)

[ afbeelding ]
is wel grappig dat te kunnen opslaan
Deze site ken je al ? :http://www.mijn-genea.nl/(...)ij-montfoort/4278628
  woensdag 7 januari 2015 @ 15:03:23 #287
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148428737
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

is wel grappig dat te kunnen opslaan
Deze site ken je al ? :http://www.mijn-genea.nl/(...)ij-montfoort/4278628
Ja, die ken ik. Er is al veel uitgezocht door anderen, ik ben nu vooral officiële documenten er bij aan het zoeken en ontbrekende gegevens aan het aanvullen.

Dat document is overigens direct de familie-appgroep in gegaan. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_148429464
ziggy & muck: gave ontdekkingen *O*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 7 januari 2015 @ 18:52:45 #289
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_148437636
Overigens merk ik wel dat het zoeken in de twintigste eeuw een stuk moeilijker is dan daarvoor. Zo heb ik nog geen idee waar en wanneer mijn overgrootmoeder Anna Wessels uit Dwingeloo is overleden... In 1944 leefde ze nog, zag ik in Delpher. Er zijn geen online grafstenen of rouwadvertenties van haar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  woensdag 7 januari 2015 @ 21:20:41 #290
224960 highender
Travellin' Light
  woensdag 7 januari 2015 @ 22:15:46 #291
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148447444
Ik had helemaal niet meegekregen dat María del Rosario Cayetana Paloma Alfonsa Victoria Eugenia Fernanda Teresa Francisca de Paula Lourdes Antonia Josefa Fausta Rita Castor Dorotea Santa Esperanza Fitz-James Stuart, Silva, Falcó y Gurtubay, houdster van de meeste erkende titels afgelopen 20 november was overleden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_148449113
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:15 schreef Dagoduck het volgende:
Ik had helemaal niet meegekregen dat María del Rosario Cayetana Paloma Alfonsa Victoria Eugenia Fernanda Teresa Francisca de Paula Lourdes Antonia Josefa Fausta Rita Castor Dorotea Santa Esperanza Fitz-James Stuart, Silva, Falcó y Gurtubay, houdster van de meeste erkende titels afgelopen 20 november was overleden.
Ik wel, maar dat was niet om haar lange naam of haar vele titels :')
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 januari 2015 @ 09:02:24 #293
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148457350
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 21:20 schreef highender het volgende:
Mijn stamvader, netjes begraven als rijksmonument in de Sint-Lambertuskerk te Buren.

[ afbeelding ]
Wat is de familieband met de rest van de familie?
Ik lees volgens mij als sterfdatum 26 maart 1591
De oudste Van Rossum in mijn gegevens is Cornelia Jansdochter van Rossum, begraven 1628 te Asch. Als vader heb ik Adriaan van Rossum, bewoner van De Laak te Asch. Is dat dezelfde als deze?
(In dat geval is hij ook mijn directe voorouder)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148457786
Heeft iemand van de users hier ook familie uit het voormalig Nederlandsch-Indië?
En zo ja: welke regio?
Ik heb de Regerings Almanak van Nederlandsch-Indië hier liggen, volledig, dus mocht ik wat kunnen nakijken, laat het me weten :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 januari 2015 @ 09:45:03 #295
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148458041
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 09:29 schreef Natalie het volgende:
Heeft iemand van de users hier ook familie uit het voormalig Nederlandsch-Indië?
En zo ja: welke regio?
Ik heb de Regerings Almanak van Nederlandsch-Indië hier liggen, volledig, dus mocht ik wat kunnen nakijken, laat het me weten :)
Oh, ik zit met een Brandts Buijs die naar Indië ging, daar kinderen kreeg en waar ik weinig van weet.
Blora, op Java, kind geboren rondom juni 1910, wrs. naam Oscar, zoon van Ludwig Felix Richard Paul Cornelis Alijander Brandts Buijs en Agnes Camille Else Schleinitz.
Verder zoek ik nog informatie over de broer van LFRPCA: Ludwig Paul, hij zou getrouwd zijn met een inlandse, in mijn gegevens alleen bekend onder de naam M. Roemahisah. Hun zoon Paul Ludwig is bij mijn weten 9 oktober 1916 geboren te Soekaboemi, Java
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148459103
Geboren 5 oktober 1910 in Tegal Anna Paulina Elisabeth Brandts Buijs.
Geboren 31 mei 1910 te Semarang Friedrich Ludwig Oscar Brandts Buijs.
Bron is regeringsalmanak 1911

Ludwig Paul: http://www.gahetna.nl/col(...)brandts/q/comments/1
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 januari 2015 @ 13:16:47 #297
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148464663
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
Geboren 5 oktober 1910 in Tegal Anna Paulina Elisabeth Brandts Buijs.
Geboren 31 mei 1910 te Semarang Friedrich Ludwig Oscar Brandts Buijs.
Bron is regeringsalmanak 1911

Ludwig Paul: http://www.gahetna.nl/col(...)brandts/q/comments/1
31 mei, dank!!
Anna Paulina Elisabeth is een nichtje, daarvan wist ik de data al
Ludwig Paul's internering en daarna omgekomen op de Junyo Maru was mij ook bekend.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 8 januari 2015 @ 13:21:30 #298
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148464823
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 09:02 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Wat is de familieband met de rest van de familie?
Ik lees volgens mij als sterfdatum 26 maart 1591
De oudste Van Rossum in mijn gegevens is Cornelia Jansdochter van Rossum, begraven 1628 te Asch. Als vader heb ik Adriaan van Rossum, bewoner van De Laak te Asch. Is dat dezelfde als deze?
(In dat geval is hij ook mijn directe voorouder)
Jullie zijn iig al familie, straks ook nog bloedverwanten?

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 02:44 schreef highender het volgende:

[..]

Als je gerelateerd bent aan de familie Heuff, en het betreft de volgende familie:

http://books.google.nl/bo(...)der%20Hoeven&f=false

Dan zijn wij ook gerelateerd.
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Ja, dezelfde familie, maar ik heb geen enkele Heuff in mijn voorouders zitten
Maar hun voorouders en mijn voorouders Versteegh zijn zoveel met elkaar verwant dat we waarschijnlijk toch een link hebben.
Eens zien, heb jij Versteegh, Van Rijnberk, Van Steenis, Van Meeteren, van Gameren en/of Van Brummelen in je voorouders?
De eerstgenoemde in de link, J.A. Heuff, de historicus en schrijver, is een volle neef van mijn overgrootmoeder. Ze waren beiden kleinkinderen van M.J. Versteegh en G.J. van Rijnberk, de eerste Versteegh'en die op Teisterbant woonden
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 8 januari 2015 @ 13:26:26 #299
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_148465007
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 09:29 schreef Natalie het volgende:
Heeft iemand van de users hier ook familie uit het voormalig Nederlandsch-Indië?
En zo ja: welke regio?
Ik heb de Regerings Almanak van Nederlandsch-Indië hier liggen, volledig, dus mocht ik wat kunnen nakijken, laat het me weten :)
Staan daar Gordinou de Gouberville's in? Mijn grootvader is geboren in Modjokerto maar in de 19e eeuw gingen ook wel familieleden daarheen met de marine.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 januari 2015 @ 13:43:39 #300
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148465647
quote:
6s.gif Op donderdag 8 januari 2015 13:21 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Jullie zijn iig al familie, straks ook nog bloedverwanten?

[..]

[..]

Ja, volgens mij hadden we dat al eens vastgesteld :)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_148470663
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 09:45 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Oh, ik zit met een Brandts Buijs die naar Indië ging, daar kinderen kreeg en waar ik weinig van weet.
Blora, op Java, kind geboren rondom juni 1910, wrs. naam Oscar, zoon van Ludwig Felix Richard Paul Cornelis Alijander Brandts Buijs en Agnes Camille Else Schleinitz.
Verder zoek ik nog informatie over de broer van LFRPCA: Ludwig Paul, hij zou getrouwd zijn met een inlandse, in mijn gegevens alleen bekend onder de naam M. Roemahisah. Hun zoon Paul Ludwig is bij mijn weten 9 oktober 1916 geboren te Soekaboemi, Java
Bluesdude heeft al kunnen helpen met Oscar, zie ik!
Qua evt. andere kinderen: ik ga kijken of ik nog meer kinderen kan vinden van Ludwig & Agnes + de huwelijksaantekening + evt. kinderen van Ludwig Paul en zijn vrouw.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')