abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_140418876






  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 mei 2014 @ 22:25:34 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140447810
Mooi spul :Y Vooral die schorpioenvlieg ^O^

Twee gevalletjes Oh hai.

Een keer met een sprinkhaan
Oh Hai by Ouwesok, on Flickr

En een keer met een zuringwants
Oh Hai by Ouwesok, on Flickr

De groene kever uit het vorige deel is ook achterhaald, het is een Donacia clavipes die het zonder Nederlandse naam moet stellen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 mei 2014 @ 23:22:14 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140451102
Platbuiken met de Sigma Scalematic 3.5/200mm

Vrouwtje in tegenlicht
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Nog een vrouwtje
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

En een mannetje
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 mei 2014 @ 23:57:11 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140453069
Een kraamwebspin die heerlijk met d'r eicocon in het zonnetje zit

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 00:25:48 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_140454365
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:57 schreef Ouwesok het volgende:
Een kraamwebspin die heerlijk met d'r eicocon in het zonnetje zit

[ link | afbeelding ]Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr
O+
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_140457750
Mooie foto Ouwesok.
  woensdag 28 mei 2014 @ 14:22:58 #8
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_140467858
Aangezien mijn Tamron 55-200 ook het label MACRO heeft mag ik ook in dit topic aanschuiven 8-) !



Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 Di II LD op een Canon EOS 50D
Hmz...
pi_140470180
Tamron 180mm macro op een Nikon D600.

Omdat het buiten hard regent ben ik maar binnen gaan spelen met de nieuwe lens.

Dooie vlieg uit vensterbank als vrijwilliger:


Protesteerde ook niet:


Liep iedere keer weg maar kon toch 1x een pasfoto maken:


Zat op een schelp:


Verrekt klein schelpje:
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 mei 2014 @ 20:55:00 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140483284
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:30 schreef MaGNeT het volgende:
Tamron 180mm macro
Wensglas :Y

quote:
Omdat het buiten hard regent ben ik maar binnen gaan spelen met de nieuwe lens.

Dooie vlieg uit vensterbank als vrijwilliger:
[ afbeelding ]

Protesteerde ook niet:
[ afbeelding ]

Liep iedere keer weg maar kon toch 1x een pasfoto maken:
[ afbeelding ]

Zat op een schelp:
[ afbeelding ]

Verrekt klein schelpje:
[ afbeelding ]
Uiterst bemoedigend :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140496210
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wensglas :Y

[..]

Uiterst bemoedigend :Y
Met een statief, alle tijd om scherp te stellen, afstand aan te passen en voldoende kunstlicht valt het me niet tegen, die eerste probeersels.

Buiten, in het wild, door m'n knieën gezakt bij een bezig bijtje moet ik nog zien wat ik er uit weet te krijgen. Maar dat is de hobby.

Heb een goede macro-flitser op m'n verlanglijstje staan maar ik zal me deze zomer eerst moeten behelpen met een eenvoudige LED-flitser van DX.com.
  donderdag 29 mei 2014 @ 01:31:01 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140496397
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 12:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je toch wilt macrosnuffelen, waarom dan niet zoals Clayton1 en nog een paar hier, een setje automatische tussenringen en gewoon lekker spelen met wat je al had ?
Kost je een paar tientjes en levert urenlang speelplezier op en naar óf blijft het bruikbaar wat je er ook maar aan macrozut bij koopt óf het leed blijft tot die paar tientjes beperkt als macro niet je ding blijkt.
Een paar tussenringen zorgt voor een vergrotende werking ofzo? Mjah, ik weet niet. Dan zit je daar weer mee te klooien, en ik weet niet of het resultaat dan echt geweldig is.

Aan de andere kant kan ik nog niet echt een aankoop van 150-200 euro rechtvaardigen voor iets waar ik best mee wil spelen, maar de vraag is hoe vaak ik er echt speciaal mee op stap ga...

Daarnaast weet ik niet voor welke camera ik dan zou willen investeren in een macro-lens: de FZ200, wat waarschijnlijk toch mijn 'meeneem' camera zal worden, want breed inzetbaar, of de Nikon D5200, die theoretisch betere kwaliteit foto's zou moeten leveren, maar dan zit je dus met verschillende lenzen...

Die spin is cool btw...
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 mei 2014 @ 12:16:19 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140502569
quote:
99s.gif Op donderdag 29 mei 2014 01:31 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Een paar tussenringen zorgt voor een vergrotende werking ofzo? Mjah, ik weet niet. Dan zit je daar weer mee te klooien, en ik weet niet of het resultaat dan echt geweldig is.

Aan de andere kant kan ik nog niet echt een aankoop van 150-200 euro rechtvaardigen voor iets waar ik best mee wil spelen, maar de vraag is hoe vaak ik er echt speciaal mee op stap ga...

Daarnaast weet ik niet voor welke camera ik dan zou willen investeren in een macro-lens: de FZ200, wat waarschijnlijk toch mijn 'meeneem' camera zal worden, want breed inzetbaar, of de Nikon D5200, die theoretisch betere kwaliteit foto's zou moeten leveren, maar dan zit je dus met verschillende lenzen...

Die spin is cool btw...
Investeren wordt het nooit tenzij je er geld mee denkt te gaan maken. Voor de hobby blijft het gewoon geld-over-de-balk-gesmeten en voor een gezonde hobbybeleving vind ik dat je dat tot een leefbaar minimum moet beperken.
Gaan we even de mogelijkheden door.
1 Voorzetlens.
Met een goeie voorzetachromaat kun je zowel die Panny als je Nikon wat bijziender maken. Levert doorgaans hele leuke mogelijkheden op en bij een kwaliteitsvoorzetachromaat komt er prima beeld uit.
De kostenpost moet je, wederom voor een goeie, op zo'n 80 euro houden en eventueel nog een paar voor een adapterringetje zodat je ermee op beide camera's kunt
2 Tussenringen
Een setje automatische tussenringen hoeft niet meer dan zo'n vier a vijf tientjes te kosten, is echter alleen bruikbaar voor je Nikon. Het 'geklooi' valt enorm mee als het automatische ringen zijn (dus met contacten) en je kunt het voorzichtig opbouwen en toch al best gekke dingen doen zonder er ook maar één extra ding bij te hoeven kopen. Met de huidige zoomlenzen in combinatie met tussenringen heb ik al hele leuke dingen zien ontstaan, kwalitatief is de terugval niet zo groot als ie vroeger was.
3 Macrolens.
Reken op een uitgave (nee, geen investering) van minstens 350 hele euro's. Macrotechnisch heb je dan wel het leukste dat je vinden kan, maar het kan zuur worden als je na een jaar dat ding terug vindt en de conclusie trekt dat macro misschien toch niet zo je ding was.
en het erge is dat je dan nog verre van de eerste zou zijn en ook verre van de laatste bent die dat overkomt

Concluderend zou je inderdaad voor een (goeie) voorzetlens moeten gaan waarbij dat 'goeie' niet vaak genoeg benadrukt kan worden. Als je begint met enkelvoudige voorzetlenzen (spotgoedkoop) vind je macro in minder dan geen tijd niet leuk meer wegens kwaliteitsrompslomp
in combinatie met een achromaat levert zo'n enkelvoudige voorzetter dan soms wel weer leuke dingen op, maar da's voor later
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 29 mei 2014 @ 12:25:44 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140502934
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 12:16 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Investeren wordt het nooit tenzij je er geld mee denkt te gaan maken. Voor de hobby blijft het gewoon geld-over-de-balk-gesmeten en voor een gezonde hobbybeleving vind ik dat je dat tot een leefbaar minimum moet beperken.
Gaan we even de mogelijkheden door.
1 Voorzetlens.
Met een goeie voorzetachromaat kun je zowel die Panny als je Nikon wat bijziender maken. Levert doorgaans hele leuke mogelijkheden op en bij een kwaliteitsvoorzetachromaat komt er prima beeld uit.
De kostenpost moet je, wederom voor een goeie, op zo'n 80 euro houden en eventueel nog een paar voor een adapterringetje zodat je ermee op beide camera's kunt
2 Tussenringen
Een setje automatische tussenringen hoeft niet meer dan zo'n vier a vijf tientjes te kosten, is echter alleen bruikbaar voor je Nikon. Het 'geklooi' valt enorm mee als het automatische ringen zijn (dus met contacten) en je kunt het voorzichtig opbouwen en toch al best gekke dingen doen zonder er ook maar één extra ding bij te hoeven kopen. Met de huidige zoomlenzen in combinatie met tussenringen heb ik al hele leuke dingen zien ontstaan, kwalitatief is de terugval niet zo groot als ie vroeger was.
3 Macrolens.
Reken op een uitgave (nee, geen investering) van minstens 350 hele euro's. Macrotechnisch heb je dan wel het leukste dat je vinden kan, maar het kan zuur worden als je na een jaar dat ding terug vindt en de conclusie trekt dat macro misschien toch niet zo je ding was.
en het erge is dat je dan nog verre van de eerste zou zijn en ook verre van de laatste bent die dat overkomt

Concluderend zou je inderdaad voor een (goeie) voorzetlens moeten gaan waarbij dat 'goeie' niet vaak genoeg benadrukt kan worden. Als je begint met enkelvoudige voorzetlenzen (spotgoedkoop) vind je macro in minder dan geen tijd niet leuk meer wegens kwaliteitsrompslomp
in combinatie met een achromaat levert zo'n enkelvoudige voorzetter dan soms wel weer leuke dingen op, maar da's voor later
Zeer duidelijk :) Thanks ^O^

Ik heb nog even om er over na te denken, maar dan denk ik idd dat ik voor een goede voorzetlens zal gaan, want 80-100 euro is nog te overzien. :)
pi_140504540
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 12:16 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Investeren wordt het nooit tenzij je er geld mee denkt te gaan maken. Voor de hobby blijft het gewoon geld-over-de-balk-gesmeten en voor een gezonde hobbybeleving vind ik dat je dat tot een leefbaar minimum moet beperken.
Gaan we even de mogelijkheden door.
1 Voorzetlens.
Met een goeie voorzetachromaat kun je zowel die Panny als je Nikon wat bijziender maken. Levert doorgaans hele leuke mogelijkheden op en bij een kwaliteitsvoorzetachromaat komt er prima beeld uit.
De kostenpost moet je, wederom voor een goeie, op zo'n 80 euro houden en eventueel nog een paar voor een adapterringetje zodat je ermee op beide camera's kunt
2 Tussenringen
Een setje automatische tussenringen hoeft niet meer dan zo'n vier a vijf tientjes te kosten, is echter alleen bruikbaar voor je Nikon. Het 'geklooi' valt enorm mee als het automatische ringen zijn (dus met contacten) en je kunt het voorzichtig opbouwen en toch al best gekke dingen doen zonder er ook maar één extra ding bij te hoeven kopen. Met de huidige zoomlenzen in combinatie met tussenringen heb ik al hele leuke dingen zien ontstaan, kwalitatief is de terugval niet zo groot als ie vroeger was.
3 Macrolens.
Reken op een uitgave (nee, geen investering) van minstens 350 hele euro's. Macrotechnisch heb je dan wel het leukste dat je vinden kan, maar het kan zuur worden als je na een jaar dat ding terug vindt en de conclusie trekt dat macro misschien toch niet zo je ding was.
en het erge is dat je dan nog verre van de eerste zou zijn en ook verre van de laatste bent die dat overkomt

Concluderend zou je inderdaad voor een (goeie) voorzetlens moeten gaan waarbij dat 'goeie' niet vaak genoeg benadrukt kan worden. Als je begint met enkelvoudige voorzetlenzen (spotgoedkoop) vind je macro in minder dan geen tijd niet leuk meer wegens kwaliteitsrompslomp
in combinatie met een achromaat levert zo'n enkelvoudige voorzetter dan soms wel weer leuke dingen op, maar da's voor later
Niet vergeten dat een macrolens ook voor andere doeleinden geschikt is! Ik heb de Canon 60mm macrolens en dit is ook een erg scherpe fijne portretlens...
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 mei 2014 @ 15:32:16 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140508309
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 13:19 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

Niet vergeten dat een macrolens ook voor andere doeleinden geschikt is! Ik heb de Canon 60mm macrolens en dit is ook een erg scherpe fijne portretlens...
De nieuwere macro's (nieuw is bij mij van na 1990 :') ) zijn inderdaad goeie allrounders.

Die oudere Komines die ik gebruik zijn dat totaal niet, die tekenen op langere afstanden zelfs vrij matig, zodra je echter binnen de anderhalve meter zit veranderen ze op slag in hele goeie macro's.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140521511
Er was niet zo heel veel te zien vandaag maar hetgeen wat er was blijft wel lekker stil zitten met dit weer. Deze zweefvlieg (volgens mij een kommazweefvlieg soort) bleef rustig zitten op een bloemblaadje ;)

pi_140521956
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:21 schreef Amphibian het volgende:
Er was niet zo heel veel te zien vandaag maar hetgeen wat er was blijft wel lekker stil zitten met dit weer. Deze zweefvlieg (volgens mij een kommazweefvlieg soort) bleef rustig zitten op een bloemblaadje ;)

[ afbeelding ]
Gave plaat, wat voor gear heb je hiervoor gebruikt?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 mei 2014 @ 22:36:08 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140522174
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:21 schreef Amphibian het volgende:
Er was niet zo heel veel te zien vandaag maar hetgeen wat er was blijft wel lekker stil zitten met dit weer. Deze zweefvlieg (volgens mij een kommazweefvlieg soort) bleef rustig zitten op een bloemblaadje ;)

[ afbeelding ]
Wow _O_

Ik was vandaag in 'vogelsetup' vertrokken en naar later bleek een beetje ten onrechte, er waren meer insecten dan ik had verwacht (meer dan vogels in elk geval) en wat er zat was inderdaad niet al te beweeglijk.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140522614
De camera is hier de tas niet uit geweest vandaag.
Het weer speelde niet mee in brabant
#35.
pi_140525319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:31 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Gave plaat, wat voor gear heb je hiervoor gebruikt?
Deze is geschoten met de mp-e 65mm lens en een macro flitser op een EOS 650D van Canon. Een heel gaaf macro objectief maar alles wat verder dan 10cm van de lens af zit krijg je er niet mee op de foto ;)
pi_140534792
Wat voor statieven gebruiken jullie eigenlijk?
pi_140541235
Deze dame (of meneer) was me te snel en ik kon maar twee foto's maken


Deze bleef echter lang genoeg zitten:


En deze zijn nsfw:


[ Bericht 4% gewijzigd door Pollewoppie op 30-05-2014 16:26:51 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 mei 2014 @ 16:17:48 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140541701
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 16:03 schreef Pollewoppie het volgende:
Deze dame (of meneer) was me te snel en ik kon maar twee foto's maken
[ afbeelding ]

Deze bleef echter lang genoeg zitten:
[ afbeelding ]

En deze trok speciaal voor mij zijn jasje uit:
[ afbeelding ]
Eh, die laatste, dat zijn er twee :Y
en ze hebben hun broek er ook bij uitgetrokken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140541935
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 16:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Eh, die laatste, dat zijn er twee :Y
en ze hebben hun broek er ook bij uitgetrokken
Toch
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 mei 2014 @ 16:36:55 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140542213
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 16:26 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

Toch
Yupz, such is life :')

Net als deze beide distelboktorren hoewel het vermoeden rijst dat die onderste een distelgeittor is
Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140548592
Wie helpt me met identificeren? :D

Vandaag geschoten in Lauwersmeergebied met de Tamron 180mm.
Eerste keer met een macro-lens in het wild dus flink wat missers, al doende leer je.

Had alleen de zon als lichtbron, hopelijk komt m'n macro flitsgeval uit Hongkong snel :P



























[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2014 20:36:10 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 mei 2014 @ 21:18:08 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140550753
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 20:18 schreef MaGNeT het volgende:
Wie helpt me met identificeren? :D

Vandaag geschoten in Lauwersmeergebied met de Tamron 180mm.
Eerste keer met een macro-lens in het wild dus flink wat missers, al doende leer je.

Had alleen de zon als lichtbron, hopelijk komt m'n macro flitsgeval uit Hongkong snel :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die drie laatste zijn van een gewone doodgraver
Daarboven een snuitkever (ondersoorten zijn lastig aan te duiden)
Daarboven een zweefvlieg (die enorme facetogen), ook hiervan in Nederland meer dan driehonderd soorten, even nazoeken dus in de soortenhoek van waarneming.nl
Boven die zweefvlieg een bladhaantje, vermoedelijk een elzenhaantje (maar ook even in die soortenhoek kijken)
Dan een hommel
Bovenaan een blauwtje waarvan ik vermoed dat het een icarusblauwtje is(onderscheid wordt pas zichtbaar als ie dicht is).

Even wat nuttig linkspul, ook om te zien wat er in je regio zoal wordt waargenomen
waarneming.nl , even wat rondklikken en je leert hem wel gebruiken.
het soortenhoekje van waarneming
gardensafari waar heel veel uitleg over beestjes in staat, wel gericht op de tuin maar natuurgebieden zijn een soort hele grote tuin.

Zo, en nu eens mijn geheugenkaarten leegtrekken, in twee uur tijd weer meer dan tweehonderd opnamen gemaakt van allerhande insecten.

Goed lensje trouwens die Tamron.
Hou er met een macroflits op zo'n 180mm rekening mee dat er nogal wat licht het zwerk inwaait omdat je nogal ver van je onderwerp af zit. Soms merk je dat al met een ringflits op een 90mm. Het is net of al die hulpmiddelen op een 50mm macro zijn berekend.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 mei 2014 @ 22:41:59 #29
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140554196
Even een leermomentje voor wie de rietkragen in duikt: Als er van die pluimen aan de snuit zitten is het een mannetje en die steken niet.
Hebben ze normale antennes dan zijn het vrouwtjes en die steken dan weer wel.

Een dansmug

Chironomidae by Ouwesok, on Flickr

en een dansvlieg, een zilvervlekdansvlieg deze keer.

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140558869
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 20:18 schreef MaGNeT het volgende:
Wie helpt me met identificeren? :D

Vandaag geschoten in Lauwersmeergebied met de Tamron 180mm.
Eerste keer met een macro-lens in het wild dus flink wat missers, al doende leer je.

Had alleen de zon als lichtbron, hopelijk komt m'n macro flitsgeval uit Hongkong snel :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie foto's, vooral de laatste 2 en het zonlicht is erg mooi op de foto's! Een macro flitser is erg handig maar ik mis bij mijn foto's toch het mooie natuurlijke zonlicht als ik de foto's hier zo voorbij zie komen. Maar je ontkomt al vrij snel niet aan een flitser bij hoge vergrotingen en minder weer. Misschien moet ik op zonnige dagen de flitser maar thuis laten :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 22:41 schreef Ouwesok het volgende:
Even een leermomentje voor wie de rietkragen in duikt: Als er van die pluimen aan de snuit zitten is het een mannetje en die steken niet.
Hebben ze normale antennes dan zijn het vrouwtjes en die steken dan weer wel.

Een dansmug

[ link | afbeelding ]Chironomidae by Ouwesok, on Flickr

en een dansvlieg, een zilvervlekdansvlieg deze keer.

[ link | afbeelding ]Empis opaca by Ouwesok, on Flickr
Goed om te weten :7 Ik vind ze er altijd maar buitenaards uitzien, vooral die langpootmuggen.

Vandaag eindelijk een spring spinnetje tegengekomen en misschien wel 20 minuten een goeie foto van proberen te maken :') Daarna maar met rust gelaten, kreeg er ook een lamme arm van :') Maar gelukkig zitten er toch wel een paar leuke platen tussen :)
pi_140558904
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:21 schreef Amphibian het volgende:
Er was niet zo heel veel te zien vandaag maar hetgeen wat er was blijft wel lekker stil zitten met dit weer. Deze zweefvlieg (volgens mij een kommazweefvlieg soort) bleef rustig zitten op een bloemblaadje ;)

[ afbeelding ]
Fraai werk weer van iedereen, @Ouwesok, hoe groot zijn die boktorren eigenlijk?
Van die canon ep-e65 kom ik wel vaker extreme voorbeelden van waar je steil van achterover slaat. Zoals deze.
pi_140558935
dubbel
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 mei 2014 @ 00:57:14 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140559289
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:42 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Fraai werk weer van iedereen, @Ouwesok, hoe groot zijn die boktorren eigenlijk?
Die distelboktorren zijn vrij groot, tot zo'n drie centimeter (ex antennes).

quote:
Van die canon ep-e65 kom ik wel vaker extreme voorbeelden van waar je steil van achterover slaat. Zoals deze.
Lijkt me een gevalletje focusstacking. De MP-E65 vergt een totaal andere benadering als een 'gewone' macrolens. Het spul onder dat linkje is daar een goed voorbeeld van.
Ik ben al enige tijd bezig om iets te vinden dat tussen zo'n MP-E65 en een gewone macrolens in hangt waarmee je dan in het gebied tussen de 1:1 en de 1:3 kunt spelen, maar dat valt niet echt mee.
Je kunt met vergrotingslenzen heel ver gaan qua macro, alleen wordt dat geheel nogal onhanteerbaar en lastig scherp te stellen, zelfs met een EVF.
Volgende stop zou wel eens een 28mm in retrostelling kunnen gaan worden met een constructie erachter waarmee ik het diafragma kan sluiten. Zoiets is redelijk eenvoudig bij elkaar te vergaren en is in financieel opzicht nauwelijks uitdagend. Ermee leren werken is dan wél weer een uitdaging :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140559457
Flinke boktorren dus! Het knappe van Amphibian lijkt me dat het om levende have gaat en het in mijn voorbeeld over op de kurk gespelde exemplaren.
pi_140561264
Het is net als met iedere andere hobby: je wil altijd meer :P

Voorlopig kan ik me nog wel even uitleven op dat 1:1 gebeuren, daarbij wat experimenteren met m'n TC en opvulringen.
pi_140561382
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 21:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die drie laatste zijn van een gewone doodgraver
Toch leuk om te zien dat mama met de kids op stap is ;)

Naja, ben blij dat ik niet met die mijten op m'n rug hoef te leven :{

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-05-2014 02:59:47 ]
pi_140564857
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die distelboktorren zijn vrij groot, tot zo'n drie centimeter (ex antennes).

[..]

Lijkt me een gevalletje focusstacking. De MP-E65 vergt een totaal andere benadering als een 'gewone' macrolens. Het spul onder dat linkje is daar een goed voorbeeld van.
Ik ben al enige tijd bezig om iets te vinden dat tussen zo'n MP-E65 en een gewone macrolens in hangt waarmee je dan in het gebied tussen de 1:1 en de 1:3 kunt spelen, maar dat valt niet echt mee.
Je kunt met vergrotingslenzen heel ver gaan qua macro, alleen wordt dat geheel nogal onhanteerbaar en lastig scherp te stellen, zelfs met een EVF.
Volgende stop zou wel eens een 28mm in retrostelling kunnen gaan worden met een constructie erachter waarmee ik het diafragma kan sluiten. Zoiets is redelijk eenvoudig bij elkaar te vergaren en is in financieel opzicht nauwelijks uitdagend. Ermee leren werken is dan wél weer een uitdaging :')
Op zich is de mp-e 65 nog wel te hanteren als gewone macro lens in de 1:1 en 2:1 range. 3:1 kan nog net en daarboven wordt het inderdaad studio werk en focus stacken zoals in dat voorbeeld. En dat is eigenlijk ook meer voor extreme details zoals facetogen, de meeste onderwerpen krijg je bij 1:1 al "compleet" in beeld.

Het spring spinnetje, achteraf gezien is het bloemblaadje wel erg fel aanwezig :P

pi_140582221
Vandaag ook even bezig geweest.
Allen met 3 tussenringen 66mm en 70-200 daarop.
Larf lieveheersbeestje,


Dansvlieg, (denk ik),


Wants op een auto,


En onder het motto NSFW,


Ik weet niet wat dit zijn,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 mei 2014 @ 23:16:27 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140584842
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 22:10 schreef Clayton1 het volgende:

Ik weet niet wat dit zijn,

Blader even een klein eindje terug, dit zijn die kevers die geen Nederlandse naam hebben maar terugvertaald vanuit het Fries best 'riettorren' zouden kunnen heten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140588246
Ziet er gevaarlijk uit :P

  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 12:18:53 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140593817
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 01:23 schreef MaGNeT het volgende:
Ziet er gevaarlijk uit :P

[ afbeelding ]
Wow _O_
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140593887
Heb bij DX.com vandaag wat leuke dingen besteld om m'n bestaande Metz AF58 flash creatiever te gebruiken. Het is allemaal compact materiaal dus kan met gemak mee in de foto-tas.



En dat allemaal voor prijsjes waar je bij een fotozaak amper een lensdoekje voor kan kopen.
Er zit een hoop troep tussen maar met de reviews en wat "gezond verstand" heb ik toch al heel veel spullen gehaald bij DX die niet direct uitelkaar vielen ;)
pi_140594071
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wow _O_
Dank je :@ Is pas m'n 3e "fieldday" met een macro-lens.

Ik vond vooral de timing perfect, hij was net op een bloem geland en zat mooi voor me, vol in de zon.

Zou Nikon hier in het nadeel zijn? Ik schiet met 1600-3200 ISO om op f/16 nog een onbewogen plaatje te krijgen en met hoge ISO's heb ik altijd het idee dat Canon net een stapje meer kan.

Lightroom weet er dan gelukkig nog wel wat van te maken.
Meer licht zal ook wonderen doen denk ik, kan de ISO weer wat omlaag.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 12:35:51 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140594214
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dank je :@

Ik vond vooral de timing perfect, hij was net op een bloem geland en zat mooi voor me, vol in de zon.

Zou Nikon hier in het nadeel zijn? Ik schiet met 1600-3200 ISO om op f/16 nog een onbewogen plaatje te krijgen en met hoge ISO's heb ik altijd het idee dat Canon net een stapje meer kan.

Lightroom weet er dan gelukkig nog wel wat van te maken.
Meer licht zal ook wonderen doen denk ik, kan de ISO weer wat omlaag.
Het is vooral als je net met een nieuwe lens begint te macro'en zaak om scherpe plaatjes boven gedoe over ruis en zo te stellen. Zodra je er handigheid in krijgt gaan die ISO's en daarmee de ruis vanzelf naar beneden en zo niet dan toch, met de NEX zit ik ook vaak in die ISO-range te werken en ook de Alfa is mijn hoeveelheid treffers groter sinds ik me wat minder zorgen over de ISO's maak.

Ik ben benieuwd hoeveel winst je nog gaat halen met de flits en die DX-speeltjes. Het zou met een 180mm wel eens een verrassing kunnen opleveren :Y
Met de 90mm en een flitser voorzien van opzetjes scoor ik vooral veel wegvliegers omdat mijn zichtbaarheid beduidend toeneemt.
niet dat mijn kop er zoveel dikker op wordt maar met van die grote witte dingen voor je uit kom je op insecten toch wat intimiderender over
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140594597
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:35 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het is vooral als je net met een nieuwe lens begint te macro'en zaak om scherpe plaatjes boven gedoe over ruis en zo te stellen. Zodra je er handigheid in krijgt gaan die ISO's en daarmee de ruis vanzelf naar beneden en zo niet dan toch, met de NEX zit ik ook vaak in die ISO-range te werken en ook de Alfa is mijn hoeveelheid treffers groter sinds ik me wat minder zorgen over de ISO's maak.

Ik ben benieuwd hoeveel winst je nog gaat halen met de flits en die DX-speeltjes. Het zou met een 180mm wel eens een verrassing kunnen opleveren :Y
Met de 90mm en een flitser voorzien van opzetjes scoor ik vooral veel wegvliegers omdat mijn zichtbaarheid beduidend toeneemt.
niet dat mijn kop er zoveel dikker op wordt maar met van die grote witte dingen voor je uit kom je op insecten toch wat intimiderender over
Ik hoop ook dat het werkt met die speeltjes en anders komt er (ooit) toch wel een fatsoenlijke macro-flitser.

Ik heb ook nog over zoiets zitten nadenken, met een klein statiefje:
http://www.dx.com/p/aputu(...)-309430#.U4sFPPmSxQI

Kunnen standaard Sony lithium accu's op en dan heb je mss wel een leuke bak licht.

Voorlopig genoeg uitgegeven.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 12:55:12 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140594692
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik hoop ook dat het werkt met die speeltjes en anders komt er (ooit) toch wel een fatsoenlijke macro-flitser.

Ik heb ook nog over zoiets zitten nadenken, met een klein statiefje:
http://www.dx.com/p/aputu(...)-309430#.U4sFPPmSxQI

Kunnen standaard Sony lithium accu's op en dan heb je mss wel een leuke bak licht.

Voorlopig genoeg uitgegeven.
Hou er bij LED-speeltjes rekening mee dat insecten nogal op lichtwisselingen reageren, een flitser werkt in dat opzicht veel effectiever.
Zelfs insecten die erg slecht zien zullen nog reageren op die bak licht die ineens op ze gericht staat. Anders dan konijntjes blijven ze dan niet zitten
Nou weet je gelijk waarom stropers nooit met lichtbakken op insecten jagen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 13:00:50 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140594832
Ondertussen in het Flevolandse struikgewas.

Een paar beestjes met de NEX en de Canon FD 3.5/50mm waarmee je echt dicht bij de beestjes moet gaan om er iets leuks uit te toveren.

1 Een halve boktor
Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr

2 Een gewone rode bladloper
Xylota segnis by Ouwesok, on Flickr

3 en een gele strontvlieg
en dat geel is dan meer de vlieg dan de stront
Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140596096
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:00 schreef Ouwesok het volgende:
Ondertussen in het Flevolandse struikgewas.

Een paar beestjes met de NEX en de Canon FD 3.5/50mm waarmee je echt dicht bij de beestjes moet gaan om er iets leuks uit te toveren.

1 Een halve boktor
[ link | afbeelding ]Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr

2 Een gewone rode bladloper
[ link | afbeelding ]Xylota segnis by Ouwesok, on Flickr

3 en een gele strontvlieg
en dat geel is dan meer de vlieg dan de stront
[ link | afbeelding ]Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr
Vet!
Zo'n boktor staat ook nog op m'n verlanglijstje :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 13:53:41 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140596213
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vet!
Zo'n boktor staat ook nog op m'n verlanglijstje :)
Dat kan met een langere macrolens nog wel eens een uitdaging worden, ze zitten meestal tussen het gebladerte en zijn met een korte macro het aangenaamst te belagen waarbij je dan weer tegen hun goeie waarnemingsvermogen aanloopt, ze hebben je nogal snel in de smiezen en kunnen dan ineens verdacht hard lopen en lijken prima te kunnen inschatten waar jij met al je spullen nou net niet kunt komen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140598358
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat kan met een langere macrolens nog wel eens een uitdaging worden, ze zitten meestal tussen het gebladerte en zijn met een korte macro het aangenaamst te belagen waarbij je dan weer tegen hun goeie waarnemingsvermogen aanloopt, ze hebben je nogal snel in de smiezen en kunnen dan ineens verdacht hard lopen en lijken prima te kunnen inschatten waar jij met al je spullen nou net niet kunt komen :')
Misschien kan ik er ééntje overtuigen om te blijven zitten :P
Vinden is dan wel een vereiste.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 21:15:17 #51
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140609491
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 15:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien kan ik er ééntje overtuigen om te blijven zitten :P
Vinden is dan wel een vereiste.
Vinden is niet moeilijk, het is niet voor niks de distelboktor, waarbij gezegd mag zijn dat ze naast op distels ook bijzonder graag op brandnetels vertoeven. Meestal zijn het die enorme sprieten die ze verraden.

Niet alles wat wit is is ook een koolwitje. Dat ding hieronder is bijvoorbeeld een berkenoogspanner, een vlindertje zo groot als een icarusblauwtje.

Cyclophora albipunctata by Ouwesok, on Flickr

Cyclophora albipunctata by Ouwesok, on Flickr

Cyclophora albipunctata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140611875












Met tussenringen en handglas Tamron 103A
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 22:01:45 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140612312
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:55 schreef Clayton1 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met tussenringen en handglas Tamron 103A
Goed dagje gehad zo te zien :Y

Die weidebeekjuffers _O_
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140612630
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Goed dagje gehad zo te zien :Y

Die weidebeekjuffers _O_
Ja was de moeite waard, en dat allemaal met het handje gedraaid, incl de vluchtfotos
#35.
pi_140612914
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:06 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ja was de moeite waard, en dat allemaal met het handje gedraaid, incl de vluchtfotos
Mooi ^O^ !
pi_140613432
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:11 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Mooi ^O^ !
Thx, ben er ook wel blij mee
#35.
pi_140614213
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:55 schreef Clayton1 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met tussenringen en handglas Tamron 103A
Wow die eerste waterjuffer _O_ En vooral het mannetje dan ;)

En die springspin had ik graag voor mijn lens gehad, mooie beesten zijn dat. Wellicht laten ze zich met prooi iets makkelijker fotograferen :)
pi_140614482
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:33 schreef Amphibian het volgende:

[..]

Wow die eerste waterjuffer _O_ En vooral het mannetje dan ;)

En die springspin had ik graag voor mijn lens gehad, mooie beesten zijn dat. Wellicht laten ze zich met prooi iets makkelijker fotograferen :)
Die weidebeekjuffers was een show op zich,

Springspinnen genoeg in mijn tuintje
#35.
pi_140615161
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:38 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die weidebeekjuffers was een show op zich,

Springspinnen genoeg in mijn tuintje
Hier niet helaas, of ik weet niet waar ik moet kijken. Af en toe zie ik er eentje in/tussen de klimop maar daar kunnen ze zich ook weer makkelijk in verstoppen als ik te dichtbij kom. Of ze springen op mijn lens...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 22:59:18 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140615677
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:06 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ja was de moeite waard, en dat allemaal met het handje gedraaid, incl de vluchtfotos
Illustreert wel mooi hoe veelzijdig die Tamron 103A is, één van de meest onderschatte zoomlenzen waarmee het voor de verandering eens wél goed macro'en is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140615713
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:50 schreef Amphibian het volgende:

[..]

Hier niet helaas, of ik weet niet waar ik moet kijken. Af en toe zie ik er eentje in/tussen de klimop maar daar kunnen ze zich ook weer makkelijk in verstoppen als ik te dichtbij kom. Of ze springen op mijn lens...
Je ziet ze inderdaad moeilijk. Het schijnt zelfs dat je ze kunt voeren, bladluis aanbieden met een pincetje
#35.
pi_140615847
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Illustreert wel mooi hoe veelzijdig die Tamron 103A is, één van de meest onderschatte zoomlenzen waarmee het voor de verandering eens wél goed macro'en is.
Ben er ook heel blij mee, en dat voor 4 euro op een rommelmarkt. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 juni 2014 @ 23:23:41 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140616916
Hommels zijn makkelijk en moeilijk tegelijk. Moeilijk omdat ze continue bewegen, makkelijk omdat ze eenmaal in zo'n rozenstruik geland de indruk wekken zo stoned als een garnaal te worden en voor helemaal niks meer op de vlucht te willen.
Nadeeltje is wel dat dat je die vervaarlijke stekert zoals Magnet die al eerder te pakken had niet echt lekker meer in beeld krijgt.

Tot op je strot in het genot
Bombus lucorum by Ouwesok, on Flickr

Naastenliefde in het struikgewas
Bombus pratorum by Ouwesok, on Flickr

Gemoedelijk sfeertje bij de weidehommels :')
Bombus pratorum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140617356
Het was hommeles.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 01:06:47 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140619640
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:35 schreef MaGNeT het volgende:
Het was hommeles.
En daar dan op in zoemen :')

Dan maar weer wat dansvliegen, wederom zilvervlekdansvliegen en ondanks het hoge Black&Dekker-gehalte van de snuit doen ze helemaal niks.

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 2 juni 2014 @ 11:42:03 #66
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_140626107
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  maandag 2 juni 2014 @ 17:30:12 #67
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_140637554
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_140639982
quote:
staat in de tekst zelf:
quote:
There are no electrical contacts in the extension tubes. Exposure has to be adjusted manually
  maandag 2 juni 2014 @ 19:07:51 #69
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_140640677
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 18:48 schreef m1st1g het volgende:

[..]

staat in de tekst zelf:

[..]

De titel en het contact dat ik met de verkopende partij had suggereerde het tegendeel.

Welke set kan ik dan beter kopen?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_140640761
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2014 19:07 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

De titel en het contact dat ik met de verkopende partij had suggereerde het tegendeel.

Welke set kan ik dan beter kopen?
Geen idee, ik doe geen macro. De beste adviseur op dat gebied is in mijn ogen Ouwesok.

even gekeken op dealexteme. Volgens mij zou deze wel autofocus ondersteunen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2014 19:17:22 ]
  maandag 2 juni 2014 @ 19:22:00 #71
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_140641289
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 19:09 schreef m1st1g het volgende:

[..]

Geen idee, ik doe geen macro. De beste adviseur op dat gebied is in mijn ogen Ouwesok.

even gekeken op dealexteme. Volgens mij zou deze wel autofocus ondersteunen.
Bedankt.

Even afwegen of de AF-ondersteuning mij pak en beet ¤ 100,- waard is.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 19:27:23 #72
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_140641549
De AF is het punt niet, die raakt doorgaans in de war zodra je zo dichtbij komt, scherpstellen doe je toch vooral door dichterbij of verderaf te gaan. De meeste moderne objectieven hebben echter geen ring meer voor diafragma en als je dat niet vanaf de camera kan instellen ga je dat snel missen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  maandag 2 juni 2014 @ 19:29:33 #73
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_140641661
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 19:27 schreef Barbaaf het volgende:
De AF is het punt niet, die raakt doorgaans in de war zodra je zo dichtbij komt, scherpstellen doe je toch vooral door dichterbij of verderaf te gaan. De meeste moderne objectieven hebben echter geen ring meer voor diafragma en als je dat niet vanaf de camera kan instellen ga je dat snel missen.
Goede aanvulling.

Ik kan zowel met mijn camera als 1 van mijn objectieven (vaste brandpuntafstand) de diafragma instellen dus dat is geen probleem.

Maar AF is dus nutteloos als ik je zo hoor.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_140644484
Ik lees al een lange tijd mee (om voornamelijk te leren), maar ben nu enthousiast geworden om ook een bijdrage te leveren. Ik heb afglopen weekend mijn nieuwe Raynox DCR-250 getest. Geplaatst op mijn Nikon 85mm micro. Niet perfect, wel veel lol gehad. Flink oefenen!


1


2


3


4


5


6


7


8


9


10


11
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 20:38:32 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140644893
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 19:09 schreef m1st1g het volgende:

[..]

Geen idee, ik doe geen macro. De beste adviseur op dat gebied is in mijn ogen Ouwesok.

even gekeken op dealexteme. Volgens mij zou deze wel autofocus ondersteunen.
Even op ebay snorren, staan er zat die wel AF ondersteunen en voor redelijk geld

Die AF is inderdaad niet zozeer het ding, veel belangrijker is dat automatische tussenringen het mogelijk maken om het geopend diafragma in te stellen waardoor macro ineens een stuk leuker wordt.
Daarnaast blijft bij elke Nikon ook de lichtmeter gewoon werken als de camera met de lens kan communiceren en da's zo her en der ook best prettig.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 2 juni 2014 @ 21:27:41 #76
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_140647556
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 20:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Even op ebay snorren, staan er zat die wel AF ondersteunen en voor redelijk geld

Die AF is inderdaad niet zozeer het ding, veel belangrijker is dat automatische tussenringen het mogelijk maken om het geopend diafragma in te stellen waardoor macro ineens een stuk leuker wordt.
Daarnaast blijft bij elke Nikon ook de lichtmeter gewoon werken als de camera met de lens kan communiceren en da's zo her en der ook best prettig.
Bedankt, die moet ik hebben!

Wel makkelijk als de camera de lichtmeting e.d. kan doen, diafragma en sluitertijd kan ik verder zelf wel instellen, behalve bij mijn allround objectief.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 21:30:39 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140647717
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2014 21:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Bedankt, die moet ik hebben!

Wel makkelijk als de camera de lichtmeting e.d. kan doen, diafragma en sluitertijd kan ik verder zelf wel instellen, behalve bij mijn allround objectief.
Wel even goed doorzoeken, het linkje was een voorbeeldje, je ziet prijsvariaties van zo'n dertig dollar voor exact hetzelfde setje tussenringen.
Even goed kijken dus en opletten dat er contacten in zitten (zowel op de foto als in de specs, 't blijft ebay)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140648487
Ik kwam een gele variant tegen.


Die laatste zwarte kever van ecvh, wat is dat voor een?, die heb ik ook geschoten vanavond jammer genoeg niet goed genoeg.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 21:49:32 #79
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140648702
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 21:45 schreef Clayton1 het volgende:
Ik kwam een gele variant tegen.
[ afbeelding ]

Die laatste zwarte kever van ecvh, wat is dat voor een?, die heb ik ook geschoten vanavond jammer genoeg niet goed genoeg.
Die zwarte kever is een kniptor

Die groengele zijn weer totaal andere kevertjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140648858
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 21:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die zwarte kever is een kniptor

Die groengele zijn weer totaal andere kevertjes.
Oke een kniptor.

Ik bedoelde eigenlijk op die gele dat ik die alleen nog maar in het groen heb gezien.
#35.
pi_140649134
Dit piepkleine vliegje zat te snoepen van de bloemen in mijn tuin, samen met een hoop "gewone" vliegen en zweefvliegen.


Volgens mij een dansvlieg soort?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 22:02:22 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140649471
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 21:52 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Oke een kniptor.

Ik bedoelde eigenlijk op die gele dat ik die alleen nog maar in het groen heb gezien.
Dit zouden ze moeten zijn

Als je die lijst met snuitkevers even doorakkert zal je opvallen dat je de meeste nog niet hebt gefotografeerd :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140649893
quote:
Die laatste zwarte kever van ecvh, wat is dat voor een?, die heb ik ook geschoten vanavond jammer genoeg niet goed genoeg.
Ik heb eigenlijk heel vaak geen idee wat ik aan het fotograferen ben...
pi_140650052
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 22:09 schreef ecvh het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk heel vaak geen idee wat ik aan het fotograferen ben...
Ik ook niet , maar als je je daar in gaat verdiepen(een beetje) is het ook wel weer leuk en leerzaam.
Er zijn prima website om erachter te komen wat je op de plaat vastgelegd hebt.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 juni 2014 @ 22:49:44 #85
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140651908
Dat verdiepen komt vanzelf wel, al was het alleen maar om de soorten te leren kennen zodat je er in het struikgewas beter op kunt gaan anticiperen.
Het gevaar zit er dan weer in dat je meer tijd bezig bent met het determineren van je vangsten dan met het fotograferen zelf :')

De nimfjes van de sabelsprinkhanen zijn inmiddels tot twee maal zo groot leverbaar, ik ging ze te lijf met de Alfa500 en de Tamron 90mm en voor de echte gevechten met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm

Echt meewerken is er nog niet bij :')
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Maar de aanhouder wint :7

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140652464
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 22:49 schreef Ouwesok het volgende:
Dat verdiepen komt vanzelf wel, al was het alleen maar om de soorten te leren kennen zodat je er in het struikgewas beter op kunt gaan anticiperen.
Het gevaar zit er dan weer in dat je meer tijd bezig bent met het determineren van je vangsten dan met het fotograferen zelf :')

De nimfjes van de sabelsprinkhanen zijn inmiddels tot twee maal zo groot leverbaar, ik ging ze te lijf met de Alfa500 en de Tamron 90mm en voor de echte gevechten met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm

Echt meewerken is er nog niet bij :')
[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Maar de aanhouder wint :7

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Mooie opnames van de kleine springers
#35.
pi_140656318
Komt weer een hoop moois voorbij :)

Kijk alweer uit naar een (zonnig?) pinksterweekend!
pi_140684264
Niet echt macro maar ja,

Zien sprinkhanen er zo uit van boven? nooit geweten.


En dit is voor mij ook een raadsel, het wemelde van die beestjes.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 juni 2014 @ 22:23:44 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140686627
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:39 schreef Clayton1 het volgende:
Niet echt macro maar ja,

Zien sprinkhanen er zo uit van boven? nooit geweten.
[ afbeelding ]

En dit is voor mij ook een raadsel, het wemelde van die beestjes.
[ afbeelding ]
Lijkt ie hier een beetje op :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140686912
quote:
Yep, ik had ook op die site gekeken. :@
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 juni 2014 @ 22:58:39 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140727524
Nog maar eens een paar van de afgelopen dagen.

Snuitkevertjes.

Keertje met de NEX en een 50mm
Polydrusus sericeus by Ouwesok, on Flickr

Keertje met de Alfa en de 90mm
Polydrusus sericeus by Ouwesok, on Flickr

En weer eens een stel dambordvliegen die de soort in stand tracht te houden
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140760993
Ondanks de wind heb ik een paar leuke gescoord.

Roofvlieg met prooi,



Zweefvliegje,


Monstertje,
#35.
pi_140761951
Een zweefvlieg, een bloem en minimale scherptediepte...

pi_140762108
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:10 schreef Amphibian het volgende:
Een zweefvlieg, een bloem en minimale scherptediepte...

[ afbeelding ]
Fraaie plaat hoor.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 juni 2014 @ 22:27:02 #95
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140762697
We zijn weer lekker bezig allemaal ^O^

Afgelopen weekend in de Amsterdamse waterleidingduinen krioelden er allerhande mini-sprinkhaantjes (sprinkkuikentjes) door het gras. Soorten heb ik nog niet kunnen vaststellen. Ze waren nog geen centimeter lang

In de smaken naturel
Sprinkhaantje by Ouwesok, on Flickr
en om fotografen te treiteren steken ze dan dat achterpootje zodanig uit dat ie uit de scherpte valt

En paprika
Sprinkhaantje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 juni 2014 @ 00:41:09 #96
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140767976
Uit de categorie 'maffe insecten' de wilgendansvlieg 8)7

Empis borealis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140771001
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 00:41 schreef Ouwesok het volgende:
Uit de categorie 'maffe insecten' de wilgendansvlieg 8)7

[ link | afbeelding ]Empis borealis by Ouwesok, on Flickr
Vaag beest :D
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 juni 2014 @ 20:56:45 #98
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140815138
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 00:24 schreef MaGNeT het volgende:
Komt weer een hoop moois voorbij :)

Kijk alweer uit naar een (zonnig?) pinksterweekend!
Het viel vandaag even flink tegen op een locatie die normaal vergeven is van de insecten, weinig dieren dus die voor zover aanwezig door de warmte ook nog eens bijzonder druk en schuw waren.
Hopelijk morgen betere resultaten.

Nog een paar juffertjes van afgelopen weekend, volgens mij beide azuurjuffers (nee, geen azijnjuffers) maar binnen het totaal van de juffers is het nog lastiger determineren dan fotograferen.

Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140816751
Het viel hier ook erg tegen met insecten,

Wel deze bijzondere exemplaren tegengekomen.

Larve van de Distelschildpadtor.

#35.
pi_140827528
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het viel vandaag even flink tegen op een locatie die normaal vergeven is van de insecten, weinig dieren dus die voor zover aanwezig door de warmte ook nog eens bijzonder druk en schuw waren.
Hopelijk morgen betere resultaten.

Nog een paar juffertjes van afgelopen weekend, volgens mij beide azuurjuffers (nee, geen azijnjuffers) maar binnen het totaal van de juffers is het nog lastiger determineren dan fotograferen.

[ link | afbeelding ]Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr
De kleuren van die tweede zijn echt :9 _O_ ! Is het kopje niet helemaal scherp of ligt dat aan mijn laptopscherm?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juni 2014 @ 12:11:29 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140827624
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2014 12:07 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

De kleuren van die tweede zijn echt :9 _O_ ! Is het kopje niet helemaal scherp of ligt dat aan mijn laptopscherm?
Een van de uitdagingen bij een waterjuffer is om hem helemaal in de scherpte te krijgen. Ze zijn namelijk breder dan ze lijken en je krijgt te maken met een soort wet van behoud van ellende. Heb je de voorste vleugeltjes in de scherpte, dan valt de staart er buiten of het dichtsbijzijnde oog. Heb je dat dichtsbijzijnde oog te pakken, dan valt de staart of de meest opvallende vleugeldelen zichtbaar weg en diafragmeren helpt daartegen nauwelijks.
Ook bij deze ligt zoals je al aangeeft het rechteroog in het twijfelgebied en eigenlijk helpt het alleen door van zo dichtbij te fotograferen dat je alleen dat rechteroog als onderwerp hebt omdat het dan minder rampzalig is als de rest van het beestje buiten de scherpte valt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140827662
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 12:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een van de uitdagingen bij een waterjuffer is om hem helemaal in de scherpte te krijgen. Ze zijn namelijk breder dan ze lijken en je krijgt te maken met een soort wet van behoud van ellende. Heb je de voorste vleugeltjes in de scherpte, dan valt de staart er buiten of het dichtsbijzijnde oog. Heb je dat dichtsbijzijnde oog te pakken, dan valt de staart of de meest opvallende vleugeldelen zichtbaar weg en diafragmeren helpt daartegen nauwelijks.
Ook bij deze ligt zoals je al aangeeft het rechteroog in het twijfelgebied en eigenlijk helpt het alleen door van zo dichtbij te fotograferen dat je alleen dat rechteroog als onderwerp hebt omdat het dan minder rampzalig is als de rest van het beestje buiten de scherpte valt.
Helder! Niettemin zou ik deze afdrukken en ophangen. Die kleuren zijn echt prachtig *O* !
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juni 2014 @ 20:51:49 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140843117
Drie keer met de Sigma Scalematic 3.5/200mm waarmee je als het niet zo warm is als vandaag makkelijk buiten de aandacht van de libel blijft.

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Punt 'tik' (het eind van je scherpstelring) levert nog altijd een halve libel op op zo'n 90cm, de tweede ring heb ik hier nog niet ingezet, dan kan het nog closer maar begint het geheel wat lensfouten te geven.

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Vandaag had ik in elk geval weer libellen, ze waren echter zelfs te wakker om met de 200mm te belagen. Daarom maar op andere manieren, maar dat komt nog.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juni 2014 @ 21:32:05 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140845373
Dit weekend maar eens wat extra effort zetten op mijn Komine macro's, de 90 en 135 gingen mee op libellenjacht en dat viel niet bepaald mee, de hoge temperatuur maakte de beestjes bijzonder scherp en beweeglijk waardoor ik er heel wat heb zien wegvliegen.

Gelukkig zag ik er zo af en toe ook een landen en bij een vroege glazenmaker heb je dan een halve minuut om er iets van te maken, daarna is ie sowieso vertrokken.
Met de 135mm

Totaalschot
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En dan een stap naar voren voor een halve libel
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

En daarna is ie weg.

Platbuiken zijn over het algemeen iets minder fijnbesnaard, behalve als het warm is. Desalwelteplus gewoon proberen. Eerst weer met de 135mm.
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Daarna een keer met de 90mm die er mede dankzij de andere hoek een totaal ander plaatje van maakt.
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 juni 2014 @ 12:58:55 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140866958
De andere aanvliegroute voor een juffer, gewoon op zijn snuit

Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Of je zoekt een vrouwtje dat iets smaller gebouwd is

Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140931180
Ook hier dieren in verschillende stadia,



#35.
pi_140931664
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:37 schreef Clayton1 het volgende:
Ook hier dieren in verschillende stadia,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste is nice ^O^ !
pi_140931703
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:45 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Die laatste is nice ^O^ !
Thx
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 juni 2014 @ 21:48:53 #109
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140931907
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:37 schreef Clayton1 het volgende:
Ook hier dieren in verschillende stadia,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed spul weer ^O^

Bij die larven altijd even je belichtingscorrectie iets naar de min-kant draaien, op een of andere manier triggeren die beesten overbelichtingen.

Ik zie trouwens net dat ik er eentje dubbel heb gepost bij die serie platbuiken. Daarom toch nog even wat de Komine 90mm er van maakte.
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140932283
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Goed spul weer ^O^

Bij die larven altijd even je belichtingscorrectie iets naar de min-kant draaien, op een of andere manier triggeren die beesten overbelichtingen.

Ik zie trouwens net dat ik er eentje dubbel heb gepost bij die serie platbuiken. Daarom toch nog even wat de Komine 90mm er van maakte.
[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Thx voor de tip,
Jou leuke evolutie serie bracht mij op dit idee, de 3e van boven is nieuw de andere had ik nog staan
#35.
pi_140936686
Afgelopen weekend wat foto's genomen rond de vijver in de tuin. Het stikte van het leven en vooral veel azuur- en vuurjuffers. Helaas zijn ze inderdaad moeilijk te fotograferen, enorm schrikkerig, en een goede compositie en scherptediepte is ook een ding... Ik heb wel een paar foto's met scherpe ogen maar met die uitpuilende ogen is zelfs de rest van de kop/lichaam onscherp(er) :P

Stiekem hoopte ik ook op een uitkruipende libel maar die heb ik helaas nog niet gezien. Gelukkig stikte het ook van de slankpootvliegjes, wat een mooie beestjes zijn dat ^O^

pi_140970959
Nog een slankpootvlieg met iets in zijn bek. Ik denk een prooi, maar het lijkt wel op een "onvolgroeid" beestje/vliegje/larve :P

pi_140971997
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 22:16 schreef Amphibian het volgende:
Nog een slankpootvlieg met iets in zijn bek. Ik denk een prooi, maar het lijkt wel op een "onvolgroeid" beestje/vliegje/larve :P

[ afbeelding ]
Holy crap... Als ik er op klik wordt hij nóg groter :D
pi_140972082
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 22:16 schreef Amphibian het volgende:
Nog een slankpootvlieg met iets in zijn bek. Ik denk een prooi, maar het lijkt wel op een "onvolgroeid" beestje/vliegje/larve :P

[ afbeelding ]
Ik vind hem vet _O_ !
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 juni 2014 @ 23:16:46 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140974241
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 22:16 schreef Amphibian het volgende:
Nog een slankpootvlieg met iets in zijn bek. Ik denk een prooi, maar het lijkt wel op een "onvolgroeid" beestje/vliegje/larve :P

[ afbeelding ]
Die ogen _O_
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 juni 2014 @ 00:44:31 #116
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140977920
Niet echt diep macro maar toch, afgelopen dagen lieten zich veel kleine vossen zien waar het verder met de vlinders allemaal een tikkeltje tegenvalt, ik heb er wel eens meer gezien.

Aglais urticae by Ouwesok, on Flickr

Aglais urticae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140980775
Oké jongens, zo moet het:

http://thomasshahan.com/#photos

_O_


Én: vandaag verwacht ik mijn:



*O*
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 juni 2014 @ 09:45:29 #118
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140982123
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 08:25 schreef MaGNeT het volgende:
Oké jongens, zo moet het:

http://thomasshahan.com/#photos

_O_

Hij is in elk geval bijzonder helder over zijn manier van werken en hij werkt met uitermate eenvoudige spullen :Y

Hadden we hier maar zulke springspinnen als in Oklahoma :9~

quote:
Én: vandaag verwacht ik mijn:

[ afbeelding ]

*O*
Da's goei spul ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140985336
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 08:25 schreef MaGNeT het volgende:
Oké jongens, zo moet het:

http://thomasshahan.com/#photos

_O_
Die foto's van hem zijn echt prachtig. En volgens mij maakt hij ook focus stacks uit de losse hand, echt knap.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 juni 2014 @ 12:09:10 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140985737
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:56 schreef Amphibian het volgende:

[..]

Die foto's van hem zijn echt prachtig. En volgens mij maakt hij ook focus stacks uit de losse hand, echt knap.
Wat ik er vooral sterk aan vind is dat hij geen 'spullenfotografie' bedrijft en onder aan zijn 'about'-pagina een advies geeft dat van mij had kunnen zijn. Begin met een setje tussenringen(vrij vertaald)

Ik ga in elk geval de komende tijd ook weer eens met omkeerringen spelen, eens kijken wat ermee haalbaar is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141002308
Wat testshots met de Metz macro-flash gemaakt in de achtertuin.
Helaas zijn m'n Eneloop AAA batterijen nog niet binnen dus heb ik de afstandsbediening van de TV moeten roven. En die waren helaas niet zo heel krachtig meer, dus was het lang wachten tussen de shots.









Dit spinnetje met vliegje was zo klein dat ik de oogjes pas op de foto ontdekte:


Voordeel macro flash:
+ diafragma kan probleemloos op > f/32 dus meer scherp
+ ISO kan weer naar 100-200
+ altijd genoeg licht

Nadeel macro flash:
- door laadtijd is burst niet te gebruiken
- kleuren en spiegelingen zijn bij sommige insecten niet mooi of minder natuurlijk
- lucht in achtergrond wordt donker (kan ook voordeel zijn)

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2014 20:43:27 ]
pi_141002633
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 12:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat ik er vooral sterk aan vind is dat hij geen 'spullenfotografie' bedrijft en onder aan zijn 'about'-pagina een advies geeft dat van mij had kunnen zijn. Begin met een setje tussenringen(vrij vertaald)

Ik ga in elk geval de komende tijd ook weer eens met omkeerringen spelen, eens kijken wat ermee haalbaar is.
Ik verheug me nu al op m'n tussenringen in combinatie met m'n Tamron 180mm :)
pi_141004883
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 08:25 schreef MaGNeT het volgende:
Oké jongens, zo moet het:

http://thomasshahan.com/#photos

_O_

Én: vandaag verwacht ik mijn:

[ afbeelding ]

*O*
Wat is het voordeel van deze ring t.o.v.?

http://www.ebay.com/itm/R(...)&hash=item1c3565641b
#35.
pi_141006586
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:20 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat is het voordeel van deze ring t.o.v.?

http://www.ebay.com/itm/R(...)&hash=item1c3565641b
T.o.v. wat? :)
pi_141006721
die ringen waar de link naar verwijst
#35.
pi_141007800
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 21:54 schreef Clayton1 het volgende:
die ringen waar de link naar verwijst
Ik heb ringen besteld bij DX.com voor Nikon, verwacht ze over een dikke week.
Maakt niet veel uit denk ik?
pi_141007822
pi_141008200
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb ringen besteld bij DX.com voor Nikon, verwacht ze over een dikke week.
Maakt niet veel uit denk ik?
Oke, bedoel je zo, ik dacht die ring die in dat plaatje staat. vandaar de vraag het verschil.
#35.
pi_141008231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:06 schreef MaGNeT het volgende:
[ afbeelding ]
Erg gave plaat ^O^
#35.
pi_141008339
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:10 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Oke, bedoel je zo, ik dacht die ring die in dat plaatje staat. vandaar de vraag het verschil.
Ik zie alleen m'n nieuwe ringflitser in een plaatje, mss heb ik jouw plaatje gemist? :)
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:10 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Erg gave plaat ^O^
Dank :) Hij zat op het raam, hield de camera onder een hoek en zag de spiegeling.
pi_141008637
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie alleen m'n nieuwe ringflitser in een plaatje, mss heb ik jouw plaatje gemist? :)

[..]

Dank :) Hij zat op het raam, hield de camera onder een hoek en zag de spiegeling.
Weet ik veel dat het een ringflitser is ik dacht een macro ring :)
#35.
pi_141008891
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:14 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Weet ik veel dat het een ringflitser is ik dacht een macro ring :)
Ah, daar was het misverstand :D

Het is een Metz macro-flitser. Niet zozeer een ringflitser, hij heeft 2 richtbare flitsbuisjes :)
Kan tot 72mm Ø dus past mooi op de Tamron 180mm.
pi_141009152
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah, daar was het misverstand :D

Het is een Metz macro-flitser. Niet zozeer een ringflitser, hij heeft 2 richtbare flitsbuisjes :)
Kan tot 72mm Ø dus past mooi op de Tamron 180mm.
haha idd,

en dat is een serieuze lens. :) mooi spul
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 juni 2014 @ 22:49:45 #134
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141010982
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb ringen besteld bij DX.com voor Nikon, verwacht ze over een dikke week.
Maakt niet veel uit denk ik?
Hopelijk heb je wel automatische tussenringen besteld anders krijg ik al een begin van het idee waar de lol ophoudt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141011487
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hopelijk heb je wel automatische tussenringen besteld anders krijg ik al een begin van het idee waar de lol ophoudt.
Ja, de duurdere met contacten ;-)
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 juni 2014 @ 23:01:30 #136
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141011598
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, de duurdere met contacten ;-)
* Ouwesok opgelucht ademhaalt ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141011726
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 23:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

* Ouwesok opgelucht ademhaalt ^O^
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets doms doe.
pi_141038046
Ik heb een week geleden ook extension-ringen gekocht, maar gewoon de cheap ass versie. Ik heb sowieso altijd alles op manual dus dat auto dan niet meer werkt vind ik niet zo interessant. Deze zijn gemaakt met D5000 met Tamron 70-300, en 28mm extension.



pi_141045729
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 17:44 schreef Nemephis het volgende:
Ik heb een week geleden ook extension-ringen gekocht, maar gewoon de cheap ass versie. Ik heb sowieso altijd alles op manual dus dat auto dan niet meer werkt vind ik niet zo interessant. Deze zijn gemaakt met D5000 met Tamron 70-300, en 28mm extension.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo'n pissebed ziet er best vaag uit van dichtbij :P
pi_141045792
O+

  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 juni 2014 @ 21:10:26 #141
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141045856
Dat 'automatische' behelst niet zozeer het scherpstellen maar de sturing van je diafragma, met open diafragma stelt een reflex veel makkelijker en trefzekerderder scherp dan op werkdiafragma.
Op die spiegellozen die ik gebruik kun je dan weer gewoon met diafragma dicht scherpstellen

Keertje met de NEX en de Canon 3.5/50mm en het grootste macrodrama, de langpootmug waarvoor je nooit scherptediepte genoeg hebt

Prionocera turcica by Ouwesok, on Flickr

Het andere uiterste, met de Pentax K20D en de Tamron 8/500 spiegeltele op een viervleklibel jagen. Op hele warme dagen is dit bijna de enige manier om ze te pakken te krijgen en zelfs met een supertele zijn ze nog bijzonder vluchterig

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 juni 2014 @ 21:12:20 #142
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141045944
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 21:09 schreef MaGNeT het volgende:
O+

[ afbeelding ]
_O_ _O_ O+

Het blijven de spinnen met het grootste knuffelgehalte :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141056186
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 21:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

_O_ _O_ O+

Het blijven de spinnen met het grootste knuffelgehalte :Y
Het was wel een bezig baasje, liep maar rond.
Trof hem op de vensterbank, heb hem over laten lopen naar een stukje papier en dat dan zo draaien dat hij in de camera keek. Hele korte momenten om scherp te stellen en dan net geluk hebben dat er een paar acceptabel waren.

Ze zijn ook erg klein dus het is sowieso lastig om te zien of je de ogen scherp hebt.
pi_141059921
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 21:10 schreef Ouwesok het volgende:
Dat 'automatische' behelst niet zozeer het scherpstellen maar de sturing van je diafragma, met open diafragma stelt een reflex veel makkelijker en trefzekerderder scherp dan op werkdiafragma.
Ik moet toegeven, dat het diafragma niet is in te stellen mis ik wel. Maar het was een financiele overweging om de goedkope ringen te bestellen: Als ik meer geld moet uitgeven koop ik liever een lens erbij speciaal voor macro-fotografie, maar dat geld heb ik nu niet. Maar als ik jou foto's zo zie denk ik, liever vandaag dan morgen nog zo'n lens erbij :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 juni 2014 @ 10:58:44 #145
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141065717
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 01:19 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ik moet toegeven, dat het diafragma niet is in te stellen mis ik wel. Maar het was een financiele overweging om de goedkope ringen te bestellen: Als ik meer geld moet uitgeven koop ik liever een lens erbij speciaal voor macro-fotografie, maar dat geld heb ik nu niet. Maar als ik jou foto's zo zie denk ik, liever vandaag dan morgen nog zo'n lens erbij :)
Kijk eens naar wat Clayton1 met een setje ringen van vier tientjes en zijn 'gewone' lenzen klaarspeelt. Een goeie macrolens voor Nikon, dus waarmee je wél zeggenschap over je diafragma hebt en je lichtmeter wél werkt hakt voor minstens zo'n driehonderd euro op je banksaldo in(en soms nog meer).
Start je met zo'n setje ringen en grijpt het je alsnog zo aan dat je uiteindelijk een macrolens erbij koopt, dan blijven die ringen gewoon bruikbaar. Blijkt na enige tijd macro toch niet zo je ding te zijn dan is de schade tot een tientje of vier beperkt gebleven en blijken die ringen ergens in de toekomst misschien nog wel een keer praktisch te zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141068304
Ik ben al een poostje bezig met macrofotgrafie maar het ontbrak me tot nu toe aan kennis, geld en een goede body (qua camera hè, qua lichaam ben ik net als elke FOK!'er een jonge god).
Wat kennis betreft probeer ik zoveel mogelijk te leren, m.b.t. de centen zit ik nog steeds te wachten op het schip met geld en qua body kan ik prima vooruit met de D5000 die ik nu heb.

Ben een jaar of vijf, zes geleden begonnen met een hele obscure oude camera van m'n pa, een dingetje met een kleine vaste lens. Het beste wat je daarmee kon schieten waren dit soort plaatjes:


Daarna kwam er een Sony DSC-R1, ook een toestel met een vaste lens. Het enige wat echt super was aan dat ding waren de kleuren, heb tot op heden geen camera gezien met zulke mooie levendige kleuren. Met de R1 kan je dit soort foto's maken:






En wat ook leuk is, is experimenteren met oude rotzooi: Van een oude verrekijker en een potje heb ik eens een constructie gemaakt waardoor je met de Sony R1 dit kon schieten:




Ik heb het Ebay-linkje met de extensions ringen mét autofunctie bij de favorieten gezet, binnenkort maar even bestellen. En ondertussen doorsparen voor een eckte macro-lens want ik wil ook zulke foto's als die van jullie kunnen maken :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 juni 2014 @ 13:15:11 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141068405
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:10 schreef Nemephis het volgende:
Ik ben al een poostje bezig met macrofotgrafie maar het ontbrak me tot nu toe aan kennis, geld en een goede body (qua camera hè, qua lichaam ben ik net als elke FOK!'er een jonge god).
Wat kennis betreft probeer ik zoveel mogelijk te leren, m.b.t. de centen zit ik nog steeds te wachten op het schip met geld en qua body kan ik prima vooruit met de D5000 die ik nu heb.

Ben een jaar of vijf, zes geleden begonnen met een hele obscure oude camera van m'n pa, een dingetje met een kleine vaste lens. Het beste wat je daarmee kon schieten waren dit soort plaatjes:
[ afbeelding ]

Daarna kwam er een Sony DSC-R1, ook een toestel met een vaste lens. Het enige wat echt super was aan dat ding waren de kleuren, heb tot op heden geen camera gezien met zulke mooie levendige kleuren. Met de R1 kan je dit soort foto's maken:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En wat ook leuk is, is experimenteren met oude rotzooi: Van een oude verrekijker en een potje heb ik eens een constructie gemaakt waardoor je met de Sony R1 dit kon schieten:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb het Ebay-linkje met de extensions ringen mét autofunctie bij de favorieten gezet, binnenkort maar even bestellen. En ondertussen doorsparen voor een eckte macro-lens want ik wil ook zulke foto's als die van jullie kunnen maken :)
De meeste macro's maak ik momenteel met een Panasonic G1 die je voor relatief weinig geld kunt kopen. Middels adapters past daarop ongeveer alles wat ooit aan lenzen is gemaakt en op die manier hou ik de kosten aardig binnen de perken en er komt op zijn tijd heel leuk beeld uit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141069294
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De meeste macro's maak ik momenteel met een Panasonic G1 die je voor relatief weinig geld kunt kopen. Middels adapters past daarop ongeveer alles wat ooit aan lenzen is gemaakt en op die manier hou ik de kosten aardig binnen de perken en er komt op zijn tijd heel leuk beeld uit.
Niet naast je schoenen gaan lopen, maar je bent wel een voorbeeld voor mij: Lekker improviseren en toch mooie foto's maken. Dat vind ik een veel leukere aanpak dan dure dingen kopen, op een knopje drukken en klaar.

Wat ik trouwens ook ontzettend leuk vind aan macrofotografie van insecten is dat je door je lens vanalles ziet gebeuren wat je gewoonlijk nooit kan zien omdat het te klein is: Gisteren heb ik gezien hoe een wesp zich zat te wassen - voorpootjes nat maken en dan z'n kop schoonmaken. Dat was zo leuk om te zien dat het me niet eens interesseert dat de foto's ervan mislukt waren.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 juni 2014 @ 15:06:06 #149
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141071105
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:53 schreef Nemephis het volgende:

Wat ik trouwens ook ontzettend leuk vind aan macrofotografie van insecten is dat je door je lens vanalles ziet gebeuren wat je gewoonlijk nooit kan zien omdat het te klein is: Gisteren heb ik gezien hoe een wesp zich zat te wassen - voorpootjes nat maken en dan z'n kop schoonmaken. Dat was zo leuk om te zien dat het me niet eens interesseert dat de foto's ervan mislukt waren.
De lol van het fotograferen in de natuur begint al voor je je camera voor je oog hebt. Een jagende libel is bijvoorbeeld prachtig om te volgen, het gaat in een letterlijk moordend tempo waarbij je letterlijk de muggenpootjes en vleugeltjes om je oren vliegen.

En inderdaad, macro en closefocus is geen uitgesproken spullenfotografie*, je kunt heel veel met heel weinig wat ook in die eerder aangehaalde website met die vrolijke springspinnen te zien is.
*Afgezien van ultra-slowmotion-video is nagenoeg alles in beeldmaakland met eenvoudige middelen te bewerkstelligen. De meeste vogelopnamen maak ik met een lens die inmiddels twintig jaar oud is, zijn vaste reserve is nog een paar jaar ouder.

Qua macro-voor-weinig ben ik iets aan het voorkoken met omkeerringen en een spiegelloze camera. Alleen nog uitzoeken hoe ik de succesfaktor zo hoog mogelijk kan opschroeven en dan maar eens wat spullies vergaren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141074883
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 21:10 schreef Ouwesok het volgende:
Dat 'automatische' behelst niet zozeer het scherpstellen maar de sturing van je diafragma, met open diafragma stelt een reflex veel makkelijker en trefzekerderder scherp dan op werkdiafragma.
Op die spiegellozen die ik gebruik kun je dan weer gewoon met diafragma dicht scherpstellen

Keertje met de NEX en de Canon 3.5/50mm en het grootste macrodrama, de langpootmug waarvoor je nooit scherptediepte genoeg hebt

[ link | afbeelding ]Prionocera turcica by Ouwesok, on Flickr

Het andere uiterste, met de Pentax K20D en de Tamron 8/500 spiegeltele op een viervleklibel jagen. Op hele warme dagen is dit bijna de enige manier om ze te pakken te krijgen en zelfs met een supertele zijn ze nog bijzonder vluchterig

[ link | afbeelding ]Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Erg mooi die libel! En die langpootmuggen zijn inderdaad drama. Fotografeer je ze van de zijkant dan zit er 9 van de 10 keer een poot voor z'n ogen :P

Hier een vlieg dat over zijn ogen begon te wrijven na de eerste shot, waarschijnlijk verblinde ik hem met de flitser. Sowieso leken afgelopen weekend meer insecten daar last van te hebben of jaagde ik ze juist weg na 1 shot terwijl me dat voorheen nog niet was opgevallen. Soms zie je dan nog net een half insect in beeld of helemaal niets. Blijkbaar zijn ze sneller dan de sluitertijd :P

pi_141084141
Een of ander zwart beestje,


Het wemelt hier van deze spinnen,


Dit beestje was echt een mini ,


En van deze wist ik niet wat de mooiste is,




Allen met tussenringen en Tamron 55-200

Als iemand weet wat voor dieren het zijn hoor ik het graag, ik kon ze niet terugvinden.
#35.
pi_141088740
Wat komen er hier mooie foto's voorbij.
Vandaag zat er een spinnetje op de tuintafel, camera gepakt en statief
en dit was het resultaat:

Gecropt uit deze:


Clayton, jij hebt de smaak ook goed te pakken van macro!
pi_141109857
@ Amphibian: _O_ wouw!
Mijn flits doet het niet met extensionringen dus ik zie die beesten zich wassen door lens - zo grappig om te zien - maar kan het niet scherp vastleggen.

@Clayton: Die laatste mooi gekleurde beesten zijn libelles. De rest weet ik niet. Probeer te focussen op ogen dan worden je foto's het mooist. Wat dat betreft vind ik de derde libelle-foto het mooiste.

@Oeje: Die is mooi geworden! En wat scherp!

Ik ben nog even op pad geweest met D5000 met Tamron 70-300 met 21mm extension. Zonnig maar bewolkt, dus je blijft aan het frotten met instellingen.

[1] Wist je dat libelles wifi hebben?


[2] Hij (of zij) had geen zin om te blijven zitten, foto mislukt - maar toch weer niet


[3] Boobytrap!


[4] ..maar het liep goed af


[5] Op de onderkant van esbladeren zaten allemaal kleine beestjes (en op de bovenkant een grote)


[6] Mr. Badass


[7] ..en z'n neef


[ Bericht 9% gewijzigd door Nemephis op 15-06-2014 15:07:39 ]
pi_141118616
Vanmiddag een paar uurtjes rondgelopen bij de Ganzenpoel in de Drents-Friese Wold.

Er kroop en vloog het één en ander rond dus heb er zo'n 900 foto's geschoten.
Had geen andere lensen mee behalve de Tamron 180mm en als flitshulpje de Metz macro flash.

Zet nu de RAW-files naar m'n PC over, hopelijk zit er wat bruikbaars tussen :)

Naast tal van insecten liepen er ook een paar wilde koeien rond (Sayaguesas en Tudanca's).

[ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-06-2014 19:30:49 ]
pi_141126593
Leuk werk is dat, foto's uitzoeken }:| maar 't hoort er ook bij. 't wordt pas leuk als je foto's gelukt blijken te zijn.

Ik heb net in het de laatste zonnestralen nog even de familie kakkerlak pissebed lastig gevallen:


Sommigen wilden wel op de foto..


..maar anderen.. :N


[ Bericht 3% gewijzigd door Nemephis op 15-06-2014 21:52:04 ]
pi_141127426
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2014 21:27 schreef Nemephis het volgende:
Leuk werk is dat, foto's uitzoeken }:| maar 't hoort er ook bij. 't wordt pas leuk als je foto's gelukt blijken te zijn.

Ik heb net in het de laatste zonnestralen nog even de familie kakkerlak lastig gevallen:
[ afbeelding ]

Sommigen wilden wel op de foto..
[ afbeelding ]

..maar anderen.. :N
[ afbeelding ]
Dat zijn pissebedden
#35.
pi_141128342
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 21:39 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat zijn pissebedden
Je hebt helemaal gelijk..

Lens-vraag: Ik zit te Google'n naar macro-lenzen maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een goede betaalbare macrolens voor Nikon? Merk maakt niet uit, mag tweedehands, ongeveer 2 á 300 euro.
pi_141128530
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 19:23 schreef MaGNeT het volgende:
Vanmiddag een paar uurtjes rondgelopen bij de Ganzenpoel in de Drents-Friese Wold.

Er kroop en vloog het één en ander rond dus heb er zo'n 900 foto's geschoten.
Had geen andere lensen mee behalve de Tamron 180mm en als flitshulpje de Metz macro flash.

Zet nu de RAW-files naar m'n PC over, hopelijk zit er wat bruikbaars tussen :)

Naast tal van insecten liepen er ook een paar wilde koeien rond (Sayaguesas en Tudanca's).
En het resultaat:















































  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 juni 2014 @ 22:01:49 #159
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141128949
quote:
Dat gaat heel verdienstelijk daar :Y

Flitsertje werkt ook prima mee zo te zien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 juni 2014 @ 22:07:37 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141129351
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2014 21:51 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk..

Lens-vraag: Ik zit te Google'n naar macro-lenzen maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een goede betaalbare macrolens voor Nikon? Merk maakt niet uit, mag tweedehands, ongeveer 2 á 300 euro.
Als je de échte macrolenzen van nu neemt (dus niet zoomlenzen met een 'macro'-stand) dan kun je eigenlijk niet fout gaan. Een macrolens heeft een redelijke rechttoerechtaan-constructie, de grootste uitdaging is het mechanische stuk en dat is bij allemaal gewoon dik in orde.
Aanraders:
Tamron DI 2.8/90mm DI
Sigma 2.8/105mm
Tokina AT-X 2.8/100mm
Allemaal best wel voor bij de 300 te vinden, al zou ik voor dat geld gewoon iets meer uittrekken en een nieuwe kopen, loop je geen enkel risico.

Ook een Micro-Nikkor 105mm zou ik niet laten liggen, maar de meest recente versies zijn zelfs gebruikt nogal aan de prijs.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141130005
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat gaat heel verdienstelijk daar :Y

Flitsertje werkt ook prima mee zo te zien.
Werkt prima :) Heb er een setje AAA batterijen (Panasonic Eneloop Pro) in zitten en die konden met gemak de hele middag het flitsertje van sap voorzien. M'n reserve-setje niet eens hoeven aanspreken.

Ben vooral blij met de laatste foto's. Met een 180mm zijn die Libellen eigenlijk niet te benaderen maar na wat voorzichtig kruipwerk bleef deze zitten. Af en toe vloog hij weer op en ving ondertussen zelfs nog een vlindertje dat hij begon op te peuzelen.
M'n eerste echte Libelle foto :)
pi_141130140
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Werkt prima :) Heb er een setje AAA batterijen (Panasonic Eneloop Pro) in zitten en die konden met gemak de hele middag het flitsertje van sap voorzien. M'n reserve-setje niet eens hoeven aanspreken.
Wat heb je voor flitsertje? linkje
#35.
pi_141130259
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:16 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat heb je voor flitsertje? linkje
http://www.metz.de/en/fla(...)uct-information.html

Voordeel is dat ik nu met lage ISO en m'n diafragma op f/32 minder ruis en meer scherpte krijg.
Nadeel is dat bij sommige insecten of hoeken het licht ongewenste spiegelingen veroorzaakt, het is dus wat experimenteren.
pi_141130450
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

http://www.metz.de/en/fla(...)uct-information.html

Voordeel is dat ik nu met lage ISO en m'n diafragma op f/32 minder ruis en meer scherpte krijg.
Nadeel is dat bij sommige insecten of hoeken het licht ongewenste spiegelingen veroorzaakt, het is dus wat experimenteren.
en het kost een aardige duit zie ik.
#35.
pi_141130504
Mooie foto's zeg Magnet! Vooral de kleuren van deze O+


quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je de échte macrolenzen van nu neemt (dus niet zoomlenzen met een 'macro'-stand) dan kun je eigenlijk niet fout gaan. Een macrolens heeft een redelijke rechttoerechtaan-constructie, de grootste uitdaging is het mechanische stuk en dat is bij allemaal gewoon dik in orde.
Aanraders:
Tamron DI 2.8/90mm DI
Sigma 2.8/105mm
Tokina AT-X 2.8/100mm
Allemaal best wel voor bij de 300 te vinden, al zou ik voor dat geld gewoon iets meer uittrekken en een nieuwe kopen, loop je geen enkel risico.

Ook een Micro-Nikkor 105mm zou ik niet laten liggen, maar de meest recente versies zijn zelfs gebruikt nogal aan de prijs.
^O^ dankje
pi_141130581
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:20 schreef Nemephis het volgende:
Mooie foto's zeg Magnet! Vooral de kleuren van deze O+
[ afbeelding ]

[..]

^O^ dankje
Die is idd mooi.
#35.
pi_141130623
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:20 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

en het kost een aardige duit zie ik.
Binnenkort hoop ik ook mijn budget-ringflitser van DX.com binnen te krijgen.
Kost 35 Euro ofzo.

Ook daar ga ik flink mee experimenteren, ben vooral benieuwd naar de licht-opbrengst.
pi_141130754
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Binnenkort hoop ik ook mijn budget-ringflitser van DX.com binnen te krijgen.
Kost 35 Euro ofzo.

Ook daar ga ik flink mee experimenteren, ben vooral benieuwd naar de licht-opbrengst.
Wel even laten weten hoe het werkt - als het goed werkt kunnen we 'm ook kopen :P
pi_141130780
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:23 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Wel even laten weten hoe het werkt - als het goed werkt kunnen we 'm ook kopen :P
Dat dus, linkje?
#35.
pi_141131028
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:24 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat dus, linkje?
http://www.dx.com/p/meike(...)a-93857#.U54BnUzxqcE

Ben benieuwd.
pi_141131099
Ik heb deze gekocht voor de grap,

http://www.ebay.com/itm/L(...)&hash=item233b83a275

Lachen.
#35.
pi_141131250
quote:
Op Ebay staan ze ook voor 29 $, moet ik eens onthouden
#35.
pi_141131815
@ Ouwesok

Heb je enig idee wat dat bij-achtige beestje is (foto 14)?
pi_141131951
Ik denk een wolbij
#35.
pi_141132147
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:41 schreef Clayton1 het volgende:
Ik denk een wolbij
Ah, met een zoekactie op "zwart gele vleugels" kwam ik uit op een:

Penseelkever (Trichius Zonatus)
http://www.ahw.me/indexkevers.html

Het was een heel relaxed beestje, liep ook zo over op een takje dat ik bij hem hield en hij leek totaal niet onder de indruk.
pi_141132382
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah, met een zoekactie op "zwart gele vleugels" kwam ik uit op een:

Penseelkever (Trichius Zonatus)
http://www.ahw.me/indexkevers.html

Het was een heel relaxed beestje, liep ook zo over op een takje dat ik bij hem hield en hij leek totaal niet onder de indruk.
Je hebt gelijk, die site gebruik ik ook veel om dieren terug te vinden
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 juni 2014 @ 22:49:55 #177
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141132438
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Binnenkort hoop ik ook mijn budget-ringflitser van DX.com binnen te krijgen.
Kost 35 Euro ofzo.

Ook daar ga ik flink mee experimenteren, ben vooral benieuwd naar de licht-opbrengst.
Over dat laatste kan ik de boel al spoileren, die is niet bijster hoog als je 'echte' flitsers bent gewend, dit is een ring met ledjes. Daarbij is de kleur van het licht best wel een uitdaging, maar dat is allemaal wel weg te balancen.
Ik heb er inderdaad ook een en eigenlijk vergeet ik hem steeds mee te nemen het struikgewas in. Voor zover ik het ding nu ken zou je er met een korte macro wel wonderen mee kunnen verrichten, maar die dingen staan bij mij stelselmatig op de NEX en die heeft geen accessoireschoen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141132968
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Over dat laatste kan ik de boel al spoileren, die is niet bijster hoog als je 'echte' flitsers bent gewend, dit is een ring met ledjes. Daarbij is de kleur van het licht best wel een uitdaging, maar dat is allemaal wel weg te balancen.
Ik heb er inderdaad ook een en eigenlijk vergeet ik hem steeds mee te nemen het struikgewas in. Voor zover ik het ding nu ken zou je er met een korte macro wel wonderen mee kunnen verrichten, maar die dingen staan bij mij stelselmatig op de NEX en die heeft geen accessoireschoen :')
Ik verwacht er niet veel van voor het geld maar de resultaten zal ik hier zeker plaatsen :)
En als het niets is dan is het jammer van de 32 Euro nogwat ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 juni 2014 @ 23:01:35 #179
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141133172
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik verwacht er niet veel van voor het geld maar de resultaten zal ik hier zeker plaatsen :)
En als het niets is dan is het jammer van de 32 Euro nogwat ;)
Mijn indruk is dat ie best wel bruikbaar is, maar niet zoals een ringflits. Een van de grootste bezwaren die ik aan die LED-ringen vind zitten is het fenomeen dat je eigenlijk je eigen onderwerpen op de vlucht jaagt als je ze de volle bak geeft.
Er zit ook een stand op die doet denken aan een flits en waarbij de LED's even voor de duur van de belichting gaan branden, aangestuurd door je flitscontact. Alleen heb je bij die stand weer niet het voordeel van extra instellicht.
en zo is het altijd wat
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141133313
IK heb er geen verstand van, maar met zo`n zonnig weer flitsen????
#35.
pi_141133953
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:03 schreef Clayton1 het volgende:
IK heb er geen verstand van, maar met zo`n zonnig weer flitsen????
Draai je diafragma maar eens naar f/32, je ISO naar 100/200 en je sluitertijd naar 1/200e.
Maak een foto en meld je dan weer hier :P
pi_141134106
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Draai je diafragma maar eens naar f/32, je ISO naar 100/200 en je sluitertijd naar 1/200e.
Maak een foto en meld je dan weer hier :P
Ja maar waarom zou ik dat doen?
#35.
pi_141134167
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:15 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ja maar waarom zou ik dat doen?
Omdat je dan ziet dat je een flitser nodig hebt bij die instellingen.
pi_141134302
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:16 schreef m1st1g het volgende:

[..]

Omdat je dan ziet dat je een flitser nodig hebt bij die instellingen.
Ja dat snap ik, maar waarom die instellingen? en flitser gebruiken.Overdag heb je dat toch niet nodig met zo`n weer.
Maar goed zoals ik zeg, ik heb er geen verstand van, (beginneling)
#35.
pi_141134772
De scherpte - diepte is bij makro opnamen nogal klein waardoor je het diafragma zo klein moet maken om het hele onderwerp scherp te krijgen, het nadeel is dus dat je licht verliest.
pi_141134927
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:28 schreef m1st1g het volgende:
De scherpte - diepte is bij makro opnamen nogal klein waardoor je het diafragma zo klein moet maken om het hele onderwerp scherp te krijgen, het nadeel is dus dat je licht verliest.
Maar dan toch alleen maar in schaduw of schemer.Overdag met volle zon toch niet,
#35.
pi_141135245
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:30 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Maar dan toch alleen maar in schaduw of schemer.Overdag met volle zon toch niet,
Daarom: zet je camera maar eens op die settings en kijk dan of je nog genoeg licht hebt ;)

Zie sluitertijd, diafragma en ISO als een driehoek.
Als je onder gelijke omstandigheden 1 van de drie aanpast, zal je één van de 2 overige instellingen ook iets moeten aanpassen.

Als dat dat donkere foto's oplevert dan kan je dat bijvoorbeeld compenseren met: meer licht.
  zondag 15 juni 2014 @ 23:43:49 #188
290156 Kekster
Portugoal!
pi_141135677


[ Bericht 100% gewijzigd door Kekster op 15-06-2014 23:44:20 ]
  zondag 15 juni 2014 @ 23:44:13 #189
290156 Kekster
Portugoal!
pi_141135707
Verkeerde topique ;)
pi_141174551

#35.
pi_141180389
quote:
Ik slaap niet meer :{
pi_141180966
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 23:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik slaap niet meer :{
waarom niet
#35.
pi_141186372
Was die spin net z'n poten aan het scheren?.. :P
pi_141222318
Nu ik nog eens inzoom, vind ik dit toch het vriendelijkst kijkende insect van zondag :P

pi_141384607
Glibberig,


Hie kiek oe an,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 juni 2014 @ 21:38:29 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141384811
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Glibberig,
[ afbeelding ]

Hie kiek oe an,
[ afbeelding ]
Goeie vliegenkop :Y
Het is altijd net of zo'n kop met vetertjes in elkaar hangt 8)7

Morgen ook maar weer eens op kleinebeestjesjacht :Y Het lijkt er helemaal weer voor te worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141384936
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Goeie vliegenkop :Y
Het is altijd net of zo'n kop met vetertjes in elkaar hangt 8)7

Morgen ook maar weer eens op kleinebeestjesjacht :Y Het lijkt er helemaal weer voor te worden.
Thx,
ja er hoort eigenlijk een knoopje bovenop.

Men zegt het idd, Camera ook maar eens opladen.
#35.
pi_141400215
Die vlieg vind ik erg goed Clayton. Pakkende kleuren en de scherpte op de juiste plaats.
pi_141400253
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:34 schreef Cockwhale het volgende:
Die vlieg vind ik erg goed Clayton. Pakkende kleuren en de scherpte op de juiste plaats.
Dit.
Die slak is een beetje een saaie foto maar je kan het beest wel mooi zien.

Ik ben op tijd opgestaan want het zou zulk mooi weer worden.. het regent :'(
pi_141400323










De vlieg is helaas bij de kop en ogen niet geheel in focus. Daar baalde ik behoorlijk van. De laatste foto is nog niet gecropt aangezien ik er nog niet uit was wat het beste leek. Enige suggesties zijn welkom ;)
pi_141413831
Misschien nog een klein stukje van de rechterkant en bovenkant weg croppen? In ieder geval zou ik zelf meer ruimte over houden in de richting die de vlieg op kijkt dan achter de vlieg, maar dat is nu ook al het geval.

Hier ook een vlieg die rustig bleef zitten waardoor het lukte om hem 3x te vergroten. De voorkant van de lens zit dan misschien 10cm van de vlieg verwijdert en het wordt dan al een hele opgave om hem te "vinden" in de zoeker, ga je per ongeluk te veel of te snel naar voren dan jaag je het beestje weg :)

pi_141424558
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:40 schreef Cockwhale het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De vlieg is helaas bij de kop en ogen niet geheel in focus. Daar baalde ik behoorlijk van. De laatste foto is nog niet gecropt aangezien ik er nog niet uit was wat het beste leek. Enige suggesties zijn welkom ;)
Probeer eens niet alles in het midden te zetten.
#35.
  FOK!fotograaf zondag 22 juni 2014 @ 21:35:42 #203
245494 Peter_Aragorn
pi_141425342
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:40 schreef Cockwhale het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De vlieg is helaas bij de kop en ogen niet geheel in focus. Daar baalde ik behoorlijk van. De laatste foto is nog niet gecropt aangezien ik er nog niet uit was wat het beste leek. Enige suggesties zijn welkom ;)
Mooie shots, maar zoals eerder gezegd: probeer niet alles in het midden te zetten :) Hierbij eentje van mij:

A half heart by Peter vd Ham, on Flickr

Geschoten met mijn DIY Macro lens :)
pi_141425348
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 17:57 schreef Amphibian het volgende:
Misschien nog een klein stukje van de rechterkant en bovenkant weg croppen? In ieder geval zou ik zelf meer ruimte over houden in de richting die de vlieg op kijkt dan achter de vlieg, maar dat is nu ook al het geval.

Hier ook een vlieg die rustig bleef zitten waardoor het lukte om hem 3x te vergroten. De voorkant van de lens zit dan misschien 10cm van de vlieg verwijdert en het wordt dan al een hele opgave om hem te "vinden" in de zoeker, ga je per ongeluk te veel of te snel naar voren dan jaag je het beestje weg :)

[ afbeelding ]
Netjes hoor. ^O^
#35.
pi_141425387
Kleine rode weekschildkever,
#35.
pi_141425506
Die ogen, Amphibian.. lekkere crop ook.

Dit vind ik een mooie foto:


Ik zag vorige week een docu van een kerel die in een oerwoud met een lightbox en twee externe flitsers aan weerzijden insecten fotografeert, daar doet dit me aan denken.
Ik wilde dat zelf ook doen - ik kan alleen m'n lightbox nergens vinden 8)7 volgens mij ligt 'ie nog bij m'n ouders..

Het weer is niet ideaal voor macrofotgrafie van beestjes, te weinig zon en teveel wind - de takken zwiepen op en neer. Maar op de brugleuning zat een mooi torretje:




..en even verder op een vlieg


Sommige bloemen zijn ook mooi
pi_141425606
quote:
Kleine rode weekschildkever
Oe nice! Die heb heb je groots weergegeven! ^O^
pi_141425837
quote:
2s.gif Op zondag 22 juni 2014 21:39 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Oe nice! Die heb heb je groots weergegeven! ^O^
Thx.

Grappig was. ik zag hem op dat grasstrooitje zitten tussen het gras, ik kon er niet goed bij. Ik heb voorzichtig die stengel geplukt en op een bankje gelegd. en hoppa
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 22 juni 2014 @ 23:23:43 #209
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141432036
Uit de categorie wat-zien-ik-nou-weer. De Sintjacobsvlinder, een van de leukste voorbeelden dat een rups geen idee geeft van de vlinder die er uiteindelijk van komt.
Niet echt macro, maar op het end van de instelring van mijn 400mm's.

De rupsen op het Sint-Jacobs-kruiskruid

Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr

En de vlinder
Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141461345
Ik zag vandaag een gaaf beest, het leek wel een vliegende schorpioen! Volgen het internet een Panorpidae. Helaas zat 'ie in de schaduw op een plek waar ik moeilijk bij kon dus de foto's zijn niet gelukt... Hopelijk zie ik er snel nog eentje als ik m'n fototoestel bij me heb
Het is een onschuldig beestje maar hij ziet er indrukwekkend uit.




Er kwam ook nog een vlinder voorbij
pi_141466746
Jammer dat dit monster er net niet helemaal opstaat
Maar wel zijn haken.


Het blijven aandoenlijke beestjes,


i'll be watching you
#35.
pi_141466841
[quote]2s.gif Op maandag 23 juni 2014 19:35 schreef Nemephis het volgende:
Ik zag vandaag een gaaf beest, het leek wel een vliegende schorpioen! Volgen het internet een Panorpidae. Helaas zat 'ie in de schaduw op een plek waar ik moeilijk bij kon dus de foto's zijn niet gelukt... Hopelijk zie ik er snel nog eentje als ik m'n fototoestel bij me heb
Het is een onschuldig beestje maar hij ziet er indrukwekkend uit.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het heet dan ook niet voor niets Schorpioenvlieg.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 juni 2014 @ 21:53:26 #214
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141468437
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 21:21 schreef Clayton1 het volgende:
Jammer dat dit monster er net niet helemaal opstaat
Maar wel zijn haken.
[ afbeelding ]

Het blijven aandoenlijke beestjes,
[ afbeelding ]

i'll be watching you
[ afbeelding ]
Zowel voor dat bovenste ding als voor die zebraspin geldt dat ze mooier in beeld komen als je ze van de zijkant of de voorkant fotografeert.
Die bovenste is dan wel weer fraai qua scherpte en vormweergave :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141468527
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 21:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zowel voor dat bovenste ding als voor die zebraspin geldt dat ze mooier in beeld komen als je ze van de zijkant of de voorkant fotografeert.
Die bovenste is dan wel weer fraai qua scherpte en vormweergave :Y
Neem de tips weer mee.
#35.
pi_141509685
Een hongerige vlieg. Jammer genoeg is zijn vleugel net niet helemaal scherp :P

De zwarte achtergrond komt door de flitser in combinatie met een hele korte sluitertijd. Soms mis ik het zonlicht wel of een rustige groene achtergrond, maar ja onder die flitser kom ik niet uit ;)

pi_141557025
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 21:23 schreef Clayton1 het volgende:
Het heet dan ook niet voor niets Schorpioenvlieg
Weer wat geleerd :) Vandaag was 'ie niet thuis in ieder geval - sowieso weinig insecten gezien. Zal toch nog net iets te hard waaien.
Van alle foto's van vanmiddag is deze overgebleven, de rest was afdeling shift-del, weet u het zeker, ja anders vroeg ik het niet. Een langpootmug, overal muggepoten..
pi_141593863
Vanavond in mij eigen tuintje geschoten.

Zweefvlieg, kon niet kiezen welke ik zou posten



Weet niet wat dit is,


Springspin,


Roofvlieg


Met tussenringen en Tamron 55-200
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 juni 2014 @ 22:00:11 #220
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141594537
Die roofvlieg is fraai geworden :Y

Mooi te zien dat bij het uitdenken van de roofvlieg de afdekplaten aan de zijkant lijkt te zijn vergeten :')
Bij sommige libellen lijkt de motorkap te missen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141594868
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:00 schreef Ouwesok het volgende:
Die roofvlieg is fraai geworden :Y

Mooi te zien dat bij het uitdenken van de roofvlieg de afdekplaten aan de zijkant lijkt te zijn vergeten :')
Bij sommige libellen lijkt de motorkap te missen
Dank je, ben er ook blij mee, goed resultaat met ringen van een paar tientjes.
en uit de hand geschoten.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 juni 2014 @ 00:48:37 #222
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141603461
Snuitkevers

Phyllobius maculicornis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141637211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:51 schreef Clayton1 het volgende:
* knip *

Roofvlieg

Met tussenringen en Tamron 55-200
Zo, die heb d'r mooi op gekregen! Van heul dichtbij?
Hoeveel mm ringen heb je daarvoor gebruikt?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 00:48 schreef Ouwesok het volgende:
Snuitkevers
Wat een lekkere scherptediepte! Gij voyeur!
pi_141638876
Weet iemand toevallig of je een macro objectief met extentions kan uitbreiden en zo ja, met macro extentions of normale extentions?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2014 @ 10:23:58 #225
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141639279
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 09:41 schreef Cockwhale het volgende:
Weet iemand toevallig of je een macro objectief met extentions kan uitbreiden en zo ja, met macro extentions of normale extentions?
Met een macro kun je alles wat met een gewone lens ook kan en qua macrospeeltjes zelfs nog beter ook omdat er zoveel optische kwaliteit in zit dat het allemaal wel wat hebben kan voor je grenzen overschrijdt.

Daar ligt ook de basis van hoe ik meestal adviseer om je setje macrospeeltjes op te bouwen.
Begin met een setje tussenringen en leer die kennen, dan blijft het nog goedkoop.
Eventueel kun je nog iets met een goeie voorzetlens doen, gaat ook nog niet veel kosten en werkt met alles wat je al had.
Koop je daarna omdat het je maar niet loslaat een macrolens, dan kun je gewoon ook al die speeltjes blijven gebruiken die je al had en het wordt er alleen maar macro'er op :Y
Ik ga er in elk geval even vanuit dat je dat met 'extentions' bedoelt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141640303
Ik heb al een macrolens. Het ging me erom of je een macro lens nog met extentions kan uitbreiden, en zoja welk type. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2014 @ 12:02:50 #227
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141640929
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:29 schreef Cockwhale het volgende:
Ik heb al een macrolens. Het ging me erom of je een macro lens nog met extentions kan uitbreiden, en zoja welk type. :)
Maar wat versta je precies onder 'extentions' :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141641123
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 12:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Maar wat versta je precies onder 'extentions' :?
Extention tubes
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2014 @ 12:13:16 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141641164
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 12:11 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Extention tubes
In dat geval kan ik je geruststellen, die kun je gewoon aan een macrolens toevoegen :Y

Ga echter niet voor zes euro op de eerste rang zitten en koop wel een setje ringen met contacten zodat je met open diafragma kunt instellen en waarmee je lichtmeting nog gewoon werkt.
en wat je er dan aan scherpstelhulp bij krijgt is mooi meegenomen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141641421
Moet je dan macro extention tubes hebben of normale als je ze toevoegd aan een macro lens?

Nog aanraders voor Canon toestellen/lenzen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juni 2014 @ 13:37:45 #231
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141643258
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 12:26 schreef Cockwhale het volgende:
Moet je dan macro extention tubes hebben of normale als je ze toevoegd aan een macro lens?

Nog aanraders voor Canon toestellen/lenzen?
Tussenringen, of in goed Nederlands 'extension tubes' zijn altijd bedoeld voor macro ongeacht of je er een macro- of een andere lens op zet.
Verwar ze niet met een teleconverter die je alleen gebruikt om van een goeie lens een slechte lens te maken.

Zoek voor de goeie tussenringen even op Ebay of zo maar vergewis je er wel van dat je een set met contacten hebt, anders is de pret er vrij snel af.
Reken op zo'n vijftig euro aan kosten wat ik voor het plezier wat je ervan kunt hebben niet eens zo belazerd veel geld vind.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141647902
Oké, bedankt voor de hulp :)
pi_141660948
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 02:40 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Zo, die heb d'r mooi op gekregen! Van heul dichtbij?
Hoeveel mm ringen heb je daarvoor gebruikt?

[..]

Wat een lekkere scherptediepte! Gij voyeur!
Alle drie de ringen = 65 mm
#35.
pi_141661701
Zweefvliegje,


Zijn grote neef,




Ook deze weer met 65mm tussenringen en Tamron 55-200
#35.
pi_141665020
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:38 schreef Clayton1 het volgende:
Zweefvliegje,
[ afbeelding ]

Zijn grote neef,
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook deze weer met 65mm tussenringen en Tamron 55-200
Mooie foto's, vooral die derde.

pi_141665296
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:59 schreef oeje55 het volgende:

[..]

Mooie foto's, vooral die derde.

[ afbeelding ]
Waar heb je die mee gemaakt?
#35.
pi_141665537
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:05 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Waar heb je die mee gemaakt?
Met de canon EF 100mm 1:2.8 USM en de canon 550D
pi_141699355
Resultaten viel zwaar tegen vandaag.ondanks deze zijn best aardig





Wie weet wat dit voor dier is?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 juni 2014 @ 21:49:32 #239
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141700031
Toch nog aardig geworden.

Ik zat vandaag ook eerst met heel veel wegvliegers, mijn afkeer van voetbal werd echter beloond toen tijdens de wedstrijd de wind er ineens helemaal uitging en ik me nog een half uur redelijk totalloss heb weten te schieten. Maar dat komt nog.

Eerst eentje van de afgelopen week toen ik tegen zonsondergang ineens een lekker doorgegroeide springspin op de achterdeur ontdekte. Veel beroerder had ie niet kunnen gaan zitten, maar gelukkig is de ISO3200 van de NEX nog goed bruikbaar :Y
Op volle opening met de Canon 3.5/50mm SSC macro op een tussenring van 28mm

Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141700494
Steekt mooi af bij dat blauw
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 juni 2014 @ 01:30:09 #241
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141712315
edit: ik zal geen foto's meer aan mensen opdringen

[ Bericht 92% gewijzigd door Ouwesok op 01-07-2014 21:56:47 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 30 juni 2014 @ 07:48:12 #242
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141714163
TVP
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 30 juni 2014 @ 12:07:18 #243
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_141718372
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 07:48 schreef shiznuts het volgende:
TVP
Kom maar op met die foto's
Hmz...
  maandag 30 juni 2014 @ 17:54:42 #244
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141729500
Okay okay. :@ Ff een half uurtje de botanische tuin onveilig gemaakt. Drie redelijke pic(k)s:



Mweh, nog niet helemaal je-van-het. Ook nogal de invloed van de wind onderschat. :P Beestjes bewegen en bloemen waaien heen en weer. En probeer maar eens dichtbij te komen zonder dat zo'n ding wingvliegt. De laatste tijd doet m'n E-M1 ook heel vaag met exposures, in een hele normale situatie moet je 3 stops negatieve exposure compensation gebruiken wil je iets normaal belichten. Soms gaat het wel goed. Beetje kut dat je niet op de metering kunt vertrouwen, moet ff kijken waar dat nu aan ligt, want zo verneuk je momenten die geen herkansing bieden.
Maar goed, met de Olympus ED 60mm f/2.8 Macro heb ik weer iets leuks om mee te spelen. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 juni 2014 @ 18:09:03 #245
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141730006
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 17:54 schreef shiznuts het volgende:
Okay okay. :@ Ff een half uurtje de botanische tuin onveilig gemaakt. Drie redelijke pic(k)s:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mweh, nog niet helemaal je-van-het. Ook nogal de invloed van de wind onderschat. :P Beestjes bewegen en bloemen waaien heen en weer. En probeer maar eens dichtbij te komen zonder dat zo'n ding wingvliegt. De laatste tijd doet m'n E-M1 ook heel vaag met exposures, in een hele normale situatie moet je 3 stops negatieve exposure compensation gebruiken wil je iets normaal belichten. Soms gaat het wel goed. Beetje kut dat je niet op de metering kunt vertrouwen, moet ff kijken waar dat nu aan ligt, want zo verneuk je momenten die geen herkansing bieden.
Maar goed, met de Olympus ED 60mm f/2.8 Macro heb ik weer iets leuks om mee te spelen. :D
Fraai lensje :Y

Toch eens kijken wat ie mag kosten *O*
quote:
<crtrl+alt+5> 599
-O-
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 30 juni 2014 @ 18:15:25 #246
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_141730287
Neuh, geen 599,- hoor. :o Hij was 'maar' ¤469,47 (amazon.co.uk). :P
Ging tussen die en de Panaleica DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8 ASPH OIS...
Nativemountwise niet veel andere opties. Of je moet full manual gaan met Nikon of vintage/legacy glas. :Y
Die tweede was een piepklein vliegje, dus die is nog wel aardig, de rest is 't toch niet helemaal geworden.
Maar aldoende leert men, dus 't zal vanzelf wel wat worden.
Heb sinds kort ook een jaarkaart voor de Schönbrunner dierentuin en die hebben ook wel wat insectenkasten en een tropentuin (ben benieuwd of je lens dan niet gaat beslaan :+ ).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 juni 2014 @ 18:31:13 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141731095
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 18:15 schreef shiznuts het volgende:
Neuh, geen 599,- hoor. :o Hij was 'maar' ¤469,47 (amazon.co.uk). :P
Ging tussen die en de Panaleica DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8 ASPH OIS...
Nativemountwise niet veel andere opties. Of je moet full manual gaan met Nikon of vintage/legacy glas. :Y
Die tweede was een piepklein vliegje, dus die is nog wel aardig, de rest is 't toch niet helemaal geworden.
Maar aldoende leert men, dus 't zal vanzelf wel wat worden.
Heb sinds kort ook een jaarkaart voor de Schönbrunner dierentuin en die hebben ook wel wat insectenkasten en een tropentuin (ben benieuwd of je lens dan niet gaat beslaan :+ ).
Meestal hebben ze bij dat soort dingen wel van die warmeluchtblazers, in Amazonica in Blijdorp in elk geval wel.
Als ik daar vlinders wil gaan treiteren en het is niet al te warm buiten hou ik meestal een van mijn camera's speciaal voor Amazonica, die blijft opgetuigd en wel in de tas zitten en wordt bij de entree even warmgestookt, niet alleen de frontlens, maar ook de rest van de lens en vooral ook de rest van de camera. Kost even tijd en mensen kijken raar als je je camera lijkt te grillen, maar daarna heb je geen centje pijn meer. Met een spiegelloze scheelt het dan weer dat die makkelijker opwarmt dan een SLR.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 30 juni 2014 @ 19:00:20 #248
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_141732314
Leuke platen ^O^ ! De belichting bij die bij O+ !
Hmz...
pi_141740596
Sprinkhaantje,
#35.
pi_141761223
Ik had gisteren eventjes de beschikking over een Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro. Had geen tijd om de natuur in te gaan dus deze keer een model uit de vensterbank dat perfect stil zit RIP aan de nabestaanden :P



Een macrolens is nu behoorlijk gestegen op mijn verlanglijstje, zeg maar :D
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 juli 2014 @ 14:15:28 #251
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141763761
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:05 schreef Nemephis het volgende:
Ik had gisteren eventjes de beschikking over een Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro. Had geen tijd om de natuur in te gaan dus deze keer een model uit de vensterbank dat perfect stil zit RIP aan de nabestaanden :P

[ afbeelding ]

Een macrolens is nu behoorlijk gestegen op mijn verlanglijstje, zeg maar :D
Ik kan me er iets bij voorstellen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_141784719
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:05 schreef Nemephis het volgende:
Ik had gisteren eventjes de beschikking over een Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro. Had geen tijd om de natuur in te gaan dus deze keer een model uit de vensterbank dat perfect stil zit RIP aan de nabestaanden :P

[ afbeelding ]

Een macrolens is nu behoorlijk gestegen op mijn verlanglijstje, zeg maar :D
overweeg een setje tussen ringen ,kun je ook lekker mee uit de voeten en scheelt je een boel geld.
Mocht je het later echt geweldig vinden kun je nog een macrolens kopen, en die tussenringen kun je gewoon blijven gebruiken.
Mijn fotos zijn allemaal gemaakt met tussenringen.
#35.
pi_141785561
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:17 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

overweeg een setje tussen ringen ,kun je ook lekker mee uit de voeten en scheelt je een boel geld.
Mocht je het later echt geweldig vinden kun je nog een macrolens kopen, en die tussenringen kun je gewoon blijven gebruiken.
Mijn fotos zijn allemaal gemaakt met tussenringen.
Eeuhm.. waarmee denk je dat ik de foto's heb gemaakt die ik eerder had gepost? ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_141785603
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:29 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Eeuhm.. waarmee denk je dat ik de foto's heb gemaakt die ik eerder had gepost? ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:)
#35.
pi_141829766
Een Schorpioenvlieg,
#35.
pi_141859223
Gave beesten die schorpioenvliegen. Hier een vuurjuffer:

pi_141867569
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:10 schreef Amphibian het volgende:
Gave beesten die schorpioenvliegen. Hier een vuurjuffer:

[ afbeelding ]
Wow, mooie plaat hoor. ^O^
#35.
  zondag 6 juli 2014 @ 10:59:33 #258
36616 Clayton1
Sláinte
pi_141962025
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 juli 2014 @ 22:09:45 #259
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141985531
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 10:59 schreef Clayton1 het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie runderdaas :Y Focus goed op de ogen, voorste voetjes in de scherpte en zo, mooi plaatje kortom.
Voor een volgende toch nog wel even kijken wat je een klein beetje ruisonderdrukking kunt doen bij het nabewerken, het komt nu wel wat prominent in beeld en het laat zich vrij goed uit de weg ruimen.

Vlak voor het begon te gieten hier bleek er in de tuin een steenrode heidellibel een schuilplekje te zoeken, tijd genoeg dus om even een camera erbij te pakken.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 6 juli 2014 @ 22:19:10 #260
36616 Clayton1
Sláinte
pi_141986013
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 22:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mooie runderdaas :Y Focus goed op de ogen, voorste voetjes in de scherpte en zo, mooi plaatje kortom.
Voor een volgende toch nog wel even kijken wat je een klein beetje ruisonderdrukking kunt doen bij het nabewerken, het komt nu wel wat prominent in beeld en het laat zich vrij goed uit de weg ruimen.

Vlak voor het begon te gieten hier bleek er in de tuin een steenrode heidellibel een schuilplekje te zoeken, tijd genoeg dus om even een camera erbij te pakken.

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Dank,
zal er de volgende keer op letten.
Hij bleef lekker lang zitten,even statief erbij gehaald. kon hem goed in beeld krijgen, jammer genoeg stonden er wat settings niet goed dus een vrij groot deel is mislukt.
Blijkt dat die beesten nog lelijk kunnen bijten.

en die libel heb je ook mooi op de korrel zeg. ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Clayton1 op 06-07-2014 22:27:29 ]
#35.
pi_141989703
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 22:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mooie runderdaas :Y Focus goed op de ogen, voorste voetjes in de scherpte en zo, mooi plaatje kortom.
Voor een volgende toch nog wel even kijken wat je een klein beetje ruisonderdrukking kunt doen bij het nabewerken, het komt nu wel wat prominent in beeld en het laat zich vrij goed uit de weg ruimen.

Vlak voor het begon te gieten hier bleek er in de tuin een steenrode heidellibel een schuilplekje te zoeken, tijd genoeg dus om even een camera erbij te pakken.

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
_O_

Doet me denken aan deze:





Maar bij die van jou komen de ogen veel mooier uit :)

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-07-2014 23:54:14 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 juli 2014 @ 20:26:50 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142018496
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 23:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

_O_

Doet me denken aan deze:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maar bij die van jou komen de ogen veel mooier uit :)
Om die ogen er mooi in te krijgen geldt: laag en close waarbij ik het geluk had dat de libel iets boven ooghoogte zat en ik er met de 50mm erg dicht bij kon.

Hooibeestjes dan maar.
Soms heb je het geluk dat ze van de grond af komen, iets hoger neerstrijken en dan goed te fotograferen zijn en dan moet je toeslaan want in hun normale omgeving, vlak aan de grond, zijn ze nagenoeg niet fatsoenlijk voor de lens te krijgen.

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 juli 2014 @ 20:30:54 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142060696
Juffertje tussendoor

Coenagrion pulchellum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 juli 2014 @ 20:27:46 #264
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142148862
Geen idee wat dit is, maar zes pootjes en dus fotografeerwaardig. Wie 't weet mag het zeggen.

Unknown insect by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142218634
Een hommel onder de dauw,


Het Landkaartje,


Het Groot dikkopje,


Schorpioenvlieg,
niet helemaal 100%, maar het blijven mooie beestjes.
#35.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 21:32:07 #266
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_142218732
Kwam gister in de trein een wesp tegen, had alleen m'n mobieltje mee. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_142218952
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 21:32 schreef shiznuts het volgende:
Kwam gister in de trein een wesp tegen, had alleen m'n mobieltje mee. :P
[ afbeelding ]
Beetje bewerken, kan het nog een betere plaat worden.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2014 @ 11:36:45 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142236020
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 21:32 schreef shiznuts het volgende:
Kwam gister in de trein een wesp tegen, had alleen m'n mobieltje mee. :P
[ afbeelding ]
Pijnlijk als je weet dat je ergens anders een m4/3-tuigje met die Zuiko 60mm hebt liggen 8)7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 13 juli 2014 @ 11:54:04 #269
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_142236421
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 11:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Pijnlijk als je weet dat je ergens anders een m4/3-tuigje met die Zuiko 60mm hebt liggen 8)7
Psies. :'( En hij was denk ik nat v/d regen want hij bewoog heel rustig en had absoluut geen haast.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2014 @ 12:42:18 #270
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142237490
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Een hommel onder de dauw,
[ afbeelding ]

Het Landkaartje,
[ afbeelding ]

Het Groot dikkopje,
[ afbeelding ]

Schorpioenvlieg,
niet helemaal 100%, maar het blijven mooie beestjes.
[ afbeelding ]
Lekker bezig zo ^O^ ^O^

Momenteel is de invasie van gele soldaatjes weer volop aan de hand. Zoek een schermbloemige en nagenoeg gegarandeerd loopt het er vol met die schattige weekschildkevertjes die slechts één collectieve hobby schijnen te hebben :')

Met de Alfa en de Tamron 90mm

Op zoek naar....
Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr

En dan...
Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr

Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr

Manual dan met de Panny G1 en de Komine 2.8/90mm
Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2014 @ 14:02:51 #271
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142239794
En dan ligt je hele macrospul aan de diverse acculaders, dus pakken we even een combi die ik op de een of andere manier te weinig inzet, de Pentax met de Sigma 2.8/50mm macro die ik een keer in een opwelling kocht.

Eerst maar eens oefenen op een vlieg die even op zijn kant is gaan liggen :')

Victim by Ouwesok, on Flickr

Die moest de komende week maar eens wat meer gebruikt gaan worden :Y die Sigma wel te verstaan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142240616
Die vlieg mag ook wel even aan de lader :+
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2014 @ 14:27:32 #273
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142240673
quote:
2s.gif Op zondag 13 juli 2014 14:25 schreef Nemephis het volgende:
Die vlieg mag ook wel even aan de lader :+
Krijg je de kans niet voor, na een kwartiertje hadden zijn collegae er al een verdwijntruc mee gedaan :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142267510
Gisteren kon ik even een setje tussenringen uittesten op m'n D600 en de Tamron 180mm.

Het effect is zelfs bij zo'n 180mm toch nog behoorlijk :)

(niet bijgesneden, alleen verkleind)

Zonder tussenring:


Met setje tussenringen:
pi_142267884
En met die tussenringen hoef je bij een klein spinnetje ook ineens niet meer te croppen:



Deze "huisvlieg" hoefde alleen een beetje rechtgezet te worden:



En bij de wesp moest ik zelfs iets meer afstand nemen:



Deze was van vandaag, zonder tussenringen en dus wel gecropt:



Nog een andere pose aangenomen:



Een verrekt klein vliegje:



En die worden dan weer gevangen door dit soort kleine spinnetjes:



Het was een 10 minuten testshoot in de tuin dus niets bijzonders maar het geeft wel goed aan wat er met tussenringen te winnen is :)

Nu maar hopen dat die DX.com ringen eindelijk eens aankomen O+

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2014 00:27:05 ]
pi_142273501
Hmm, deze kan ik zo snel niet vinden, iemand een idee wat het precies is?

  maandag 14 juli 2014 @ 09:57:08 #277
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_142274392
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 juli 2014 @ 11:23:38 #278
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142276269
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 08:30 schreef MaGNeT het volgende:
Hmm, deze kan ik zo snel niet vinden, iemand een idee wat het precies is?

[ afbeelding ]
Da's een hoornaarzweefvlieg. Lijkt op een hoornaar (maar is maar half zo groot) maar is een onschuldige zweefvlieg.
Er zijn nogal wat zweefvliegen die het uiterlijk van 'gevaarlijke' insecten hebben en zich op die manier bijzonder oneetbaar opstellen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 juli 2014 @ 11:54:57 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142277037
Uit de opbrengst van gisteren, een akkerdisteldansvlieg 3x woordwaarde

Empis livida by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142278213
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 23:59 schreef MaGNeT het volgende:
Nu maar hopen dat die DX.com ringen eindelijk eens aankomen O+
Ik vind ook dat ze moeten opschieten want ik ben ook benieuwd wat het verschil met die ringen nou is :)

Ik heb nog een vlieg met paarse poten gefotografeerd, op mijn ouders' tuintafel met bloemen-tafelkleed, met D5000, Tamron 70-3000 met 21mm extension. 't Bijzondere was dat insecten telkens naar de dezelfde kleur geprinte bloemen gingen.
pi_142295292
De vlinders hingen afgelopen weekend weer in allerlei mogelijk posities in de vlinderstruik. Uiteraard meestal niet rechtop of buiten bereik van de camera. Het viel me nog mee dat ze opvallend rustig waren en zich makkelijk lieten fotograferen. In plaats van weg te vliegen gingen ze gewoon door met snoepen. Zo ook deze jongen, volgens mij een kleine vos maar ik weet het niet zeker. Volgende keer maar extra foto's schieten voor identificatie :)

  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 juli 2014 @ 22:19:18 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142302835
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 19:52 schreef Amphibian het volgende:
De vlinders hingen afgelopen weekend weer in allerlei mogelijk posities in de vlinderstruik. Uiteraard meestal niet rechtop of buiten bereik van de camera. Het viel me nog mee dat ze opvallend rustig waren en zich makkelijk lieten fotograferen. In plaats van weg te vliegen gingen ze gewoon door met snoepen. Zo ook deze jongen, volgens mij een kleine vos maar ik weet het niet zeker. Volgende keer maar extra foto's schieten voor identificatie :)

[ afbeelding ]
Fraai portretje geworden.

Meestal als ze bezig zijn met zo'n vlinderstruik zijn ze goed te benaderen en niet half zo wegvliegerig als wanneer ze hun territorium verdedigen. Wat ook scheelt is de temperatuur, naarmate het warmer wordt worden insecten en dus ook vlinders scherper en dientengevolge ook vluchterigerder.

Vanmiddag in de Oostvaardersplassen bij gebrek aan groot wild en vogels dan maar het de kleine beestjes gaan spelen. Onderstaand Icarusblauwtje hield me daarbij best wel een half uurtje bezig, voornamelijk met het wachten tot ie eindelijk weer eens wilde gaan zitten.

Eerste pogingen met good-old Scalematic, de 3.5/200mm die voor dit soort beestjes gemaakt lijkt te zijn.

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

En als je dan geluk hebt gaat ie even open

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142303311
Er komen weer mooie platen voorbij zeg. ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 juli 2014 @ 22:35:48 #284
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142303858
Na enkele pogingen ook nog eens de Alfa erbij gepakt met de Tamron 90mm. Het toch al nerveuze vlindertje was daarmee nog lastiger te benaderen, toch na enkele minuten schiet je zomaar een keer redelijk raak

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

En ook hier weer een keer met de vleugeltjes open. Jammer van die slagschaduw maar in de natuur staan nou eenmaal wel eens dingen in de weg :')

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142304047
Ziet er weer goed uit!
pi_142308062
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 22:35 schreef Ouwesok het volgende:
Na enkele pogingen ook nog eens de Alfa erbij gepakt met de Tamron 90mm. Het toch al nerveuze vlindertje was daarmee nog lastiger te benaderen, toch na enkele minuten schiet je zomaar een keer redelijk raak

[ link | afbeelding ]Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

En ook hier weer een keer met de vleugeltjes open. Jammer van die slagschaduw maar in de natuur staan nou eenmaal wel eens dingen in de weg :')

[ link | afbeelding ]Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Meer dan redelijk hoor, heel fraai en hele mooie kleuren (zowel het beestje als de foto's) ;)

Afgelopen weekend ook nog deze citroenvlinder op de foto gezet. Liet zich niet echt afschrikken maar had toch een voorkeur voor de wat hoger gelegen bloemen in mijn aanwezigheid...

Dit keer in natuurlijk licht.


  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 juli 2014 @ 00:26:59 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142347924
Net als Atalanta's, Dagpauwogen en nog een paar van die grote vlinders zie je de Gehakkelde Aurelia af en toe in zo'n uitgesproken territoriumstemming. Ze zitten dan op een plek met overzicht en vallen alles aan wat in de buurt komt, of het nou soortgenoten zijn, vogeltjes, pluizen van planten of nietsvermoedende voorbijgangers.
Dat aanvallen gaat voor een vlinder niet verder dan tegen de belager aan te vliegen. Bij vogeltjes is dat soms niet handig aangezien die dikwijls niet vies zijn van een verse vlinder

Gelukkig had ik versterkte broekspijpen aan dus kon ik de vlinder vastleggen wat bij zo'n buitje territoriumdrift relatief eenvoudig gaat, de vlinder strijkt steeds op dezelfde plekken neer en op grond van zijn kleur vind je hem vrij makkelijk terug.

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142354194
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 00:26 schreef Ouwesok het volgende:
Net als Atalanta's, Dagpauwogen en nog een paar van die grote vlinders zie je de Gehakkelde Aurelia af en toe in zo'n uitgesproken territoriumstemming. Ze zitten dan op een plek met overzicht en vallen alles aan wat in de buurt komt, of het nou soortgenoten zijn, vogeltjes, pluizen van planten of nietsvermoedende voorbijgangers.
Dat aanvallen gaat voor een vlinder niet verder dan tegen de belager aan te vliegen. Bij vogeltjes is dat soms niet handig aangezien die dikwijls niet vies zijn van een verse vlinder

Gelukkig had ik versterkte broekspijpen aan dus kon ik de vlinder vastleggen wat bij zo'n buitje territoriumdrift relatief eenvoudig gaat, de vlinder strijkt steeds op dezelfde plekken neer en op grond van zijn kleur vind je hem vrij makkelijk terug.

[ link | afbeelding ]Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr
Mooie foto's weer ^O^

Blijkbaar hebben ze niet zo'n last van brandnetels...

Ik vroeg me laatst al af waarom één (of meerdere) vlinders zo dicht langs mijn hoofd raasde. Blijkbaar dus territoriumdrift en ook mensen worden zo te zien niet geschuwd :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 juli 2014 @ 20:55:39 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142375669
Soms is het even niet anders en heb je of die macro niet bij je, of je weet dat tegen tijd dat je hem in stelling hebt die vlinder al lang en breed is verdwenen.
En dan doe je het even met wat je hebt.

Een landkaartje in een vrij donkere omgeving met de Panny G1 en de Tamron 103A
Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Een bont zandoogje met de Pentax K20 en de Cosina 5.6-8/100-500mm die opvallend dichtbij kan
Pararge aegeria by Ouwesok, on Flickr

En een distelvlinder met de EOS30D en de Tokina AT-x 5.6/400mm, die voor een 400mm ook bijzonder dicht op het onderwerp kan.
Vanessa cardui by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142377997
De wind was gelukkig wat minder vandaag, dus de macrospullen weer opgezocht.

Een vlinder, Ik denk een landkaartje.


Springspin,



Wielwebspin, mooi te zien zijn de kaken.



En wie weet wat dit is mag het zeggen,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 juli 2014 @ 23:22:55 #292
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142382802
Die wielwebspin heb je er fabeltastisch op staan. Ook hier zou de boel weer een beetje ruisonderdrukking kunnen hebben.

De vlinder lijkt me een Atalanta gezien zijn kleuren en vooral zijn kop.

En dat laatste beest......geen idee 8)7

Toch maar weer eens een oefeningetje met de Sigma 2.8/50mm macro op de Pentax. Lensje heeft een beetje een alles-of-niks-karaktertje en je moet wel errug dicht op die vlieg kruipen

Lucilia caesar by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142393931
Gisteren ook een spin in de tuin die net aan het dineren was :)

even de macro lens erbij gepakt (canon 100mm 2.8) en wat plaatjes geschoten.

spider having dinner by Flipmoehoe, on Flickr

spiderman by Flipmoehoe, on Flickr

spider blue sky by Flipmoehoe, on Flickr
pi_142399279

Wow dat is een mooie plaat geworden! Epic battle!

quote:
Lensje heeft een beetje een alles-of-niks-karaktertje..
Mooie foto, mooie kleuren en lekker scherp. Leuk lensje, als je 'm op precies de goede plek houdt als je op het knopje drukt ;)
pi_142409933
Vanmiddag/vanavond foto's geschoten bij Grootegast, hopelijk zit er wat moois bij.
pi_142413788
KLIKBAAR 8-)





















  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 17 juli 2014 @ 23:34:35 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142423123
Mooi spul allemaal. Binnenkort toch eens naar de Wieden, die dikkopjes vind je hier in Flevo'tjesland niet.

Wat ik vanavond tijdens mijn rietkraagexcercities in overmaat vond waren sprinkhanen in soorten en maten. Hier alvast een voorproefje.

Omocestus viridulus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142424121
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
Mooi spul allemaal. Binnenkort toch eens naar de Wieden, die dikkopjes vind je hier in Flevo'tjesland niet.

Wat ik vanavond tijdens mijn rietkraagexcercities in overmaat vond waren sprinkhanen in soorten en maten. Hier alvast een voorproefje.

[ link | afbeelding ]Omocestus viridulus by Ouwesok, on Flickr
Samen met de libellen vind ik die de leukste kopjes hebben _O_

Mooie foto!
pi_142471215
Gisteren op pad geweest met de Nikon D5300 en de Tamron 180mm er op geschroefd. Zal zo de foto's gaan bekijken. Lekkere lichte combi :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 juli 2014 @ 10:15:27 #300
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_142471718
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 09:33 schreef MaGNeT het volgende:
Gisteren op pad geweest met de Nikon D5300 en de Tamron 180mm er op geschroefd. Zal zo de foto's gaan bekijken. Lekkere lichte combi :)
Gisteren maakte dat nogal het verschil, zal vandaag ook het geval zijn. Ik deed gisteravond ook de beste zaken met de 200mm op de Panny waarbij me opviel dat er eigenlijk nauwelijks kleine insecten waren en degenen die je zag waren dan door de temperatuur weer te druk om fatsoenlijk op te kunnen richten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_142471900
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 10:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Gisteren maakte dat nogal het verschil, zal vandaag ook het geval zijn. Ik deed gisteravond ook de beste zaken met de 200mm op de Panny waarbij me opviel dat er eigenlijk nauwelijks kleine insecten waren en degenen die je zag waren dan door de temperatuur weer te druk om fatsoenlijk op te kunnen richten.
Veel ADHD inderdaad.

Trof ook nog een gele heidelibelle met kapotte vleugels, het beestje heeft nog een paar minuten op m'n wijsvinger gezeten (hij liep er zo op over) en keek ondertussen druk om zich heen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')