FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Stikstof autoband
MarokkaanseHeldzaterdag 24 mei 2014 @ 15:20
Hallo,

Mij werd aangeraden in mijn 4 nieuwe banden stikstof te doen.
Wie heeft dit? En wat zijn nou exact de verschillen van stikstof en normaal lucht?

Dank jullie wel alvast xx
Antariszaterdag 24 mei 2014 @ 15:22
Volgens mij is stikstof stabieler. Dus meer grip.

Xx terug.
MarokkaanseHeldzaterdag 24 mei 2014 @ 15:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:22 schreef Antaris het volgende:
Volgens mij is stikstof stabieler. Dus meer grip.

Xx terug.
Serieus? Nu je het zegt..
Oke, dank mijn vriend.
Hyperdudezaterdag 24 mei 2014 @ 15:23
Onzin voor normale auto's.
In lucht zit al 80% stikstof.
Gratis :P
Woelwaterzaterdag 24 mei 2014 @ 15:28
Je kan hem beter volspuiten met Pur, nooit meer lekke banden.
MarokkaanseHeldzaterdag 24 mei 2014 @ 15:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:28 schreef Woelwater het volgende:
Je kan hem beter volspuiten met Pur, nooit meer lekke banden.
Wat is Pur?
Woelwaterzaterdag 24 mei 2014 @ 15:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:28 schreef MarokkaanseHeld het volgende:

[..]

Wat is Pur?
Schuim dat hard wordt, dit spul:

full.jpg
MarokkaanseHeldzaterdag 24 mei 2014 @ 15:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:30 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Schuim dat hard wordt, dit spul:

[ afbeelding ]
Ja, maar dat rijdt niet comfortabel.
Dan gaan mijn billen pijn doen bij een drempel.
Sannr_zaterdag 24 mei 2014 @ 15:32
Zelfs bij de ANWB zijn ze er kennelijk niet helemaal uit.

Bij een check-up door de Ster Service kunnen uw banden gratis van stikstofvulling worden voorzien. Terwijl elders op de website van de ANWB een expert laat weten dat het nut van stikstof in banden niet aangetoond kan worden.

Volgens de voorstanders zou de spanning in een band met stikstof langer op peil blijven, omdat zuurstof viermaal zo snel naar buiten zou kunnen dringen als stikstof. Tegenstanders vegen dat argument terzijde omdat de lucht die we inademen sowieso al viermaal meer stikstof bevat dan zuurstof. Bovendien is een lege band voordat hij gevuld wordt met stikstof op dat moment gevuld met gewone lucht die zich vervolgens mengt met de toegediende stikstof. Bandengids.nl is een onafhankelijke leverancier van allerlei soorten banden en aangesloten bij de VACO, de overkoepelende organisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. Volgens een woordvoerder zou er op termijn wellicht enig voordeel behaald kunnen worden uit stikstof ten opzichte van lucht, maar is de toepassing van lucht in de praktijk vrijwel net zo goed. "Banden zijn niet potdicht, dus de inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een verschijnsel dat diffusie heet. Bij stikstof gaat dat ongeveer vijf keer zo langzaam als bij zuurstof, omdat de moleculen groter zijn. Bovendien bindt stikstof zich niet zo gemakkelijk met rubber en ijzer als zuurstof, zodat je minder snel oxidatie of roestvorming op de velgen krijgt. Daardoor kan een band op termijn ook minder goed op de velg sluiten."

Om die redenen lijkt het een goede zaak dat iedereen voortaan stikstof in plaats van zuurstof in zijn banden zou laten pompen.

Waarom doet dan niet iedereen dat? Een van de redenen is dat bandenfabrikanten geen voorkeur uitspreken vanwege technische en juridische redenen. Zo zijn banden in principe ontworpen om met lucht gevuld te worden omdat lucht overal in de hele wereld gratis voorhanden is. Je hebt alleen een pomp nodig om je banden op te pompen en geen tanks met stikstof. Daarvoor moet je naar een garage en het kost hoe dan ook iets meer om je banden met stikstof te laten vullen dan met lucht. "In theorie klopt het dat banden met stikstof langer op spanning blijven. Maar dan heb je het over maanden. De meeste mensen controleren hun bandenspanning nooit, dat gebeurt vaak alleen bij de apk."

Terwijl alle betrokkenen het op dit punt roerend eens zijn: van essentieel belang voor de levensduur van de banden en uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning. "Maar ook als je banden met stikstof gevuld zijn mag dat geen reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden."

De conclusie van Bandenwinkel: "Stikstof kan geen kwaad, maar in de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed."

Nog belangrijker dan de juiste spanning is de algehele conditie van de band. Die hangt samen met de ouderdom van de band. Die is er op af te lezen, namelijk via het serienummer dat meestal achter de letters DOT staat. Het gaat om de laatste vier cijfers. Staat daar 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Zo'n band is al te oud, want voor de veiligheid wordt als maximum zes jaar aangehouden. Met of zonder stikstof.

Schaamteloos gekopieerd van http://www.bndestem.nl/ex(...)al-meegaat-1.3588910
mvtzaterdag 24 mei 2014 @ 16:41
Het komt ook een beetje uit de racerij.
Het bovenstaande klopt helemaal, daarom is het voor straatbanden totaal niet van belang, je moet toch regelmatig je spanning controleren. Bij racebanden heb je het voordeel van een uniforme samenstelling van de inhoud van de band (alleen stikstof ipv een mengsel) waardoor je een controleerbaardere band hebt. Vooral het vocht in de lucht is vervelend. Dit gaat over van vocht naar gas naar gelang de temperatuur in de band. Waardoor hij opeens kan oplopen. En dat wil je niet in een raceband.
Maar in een straatband, merk je daar weinig van.
sijszaterdag 24 mei 2014 @ 17:02
als je je banden oppompt met gewone lucht , zit er 80 % stikstof en ongeveer 20 % zuurstof in ( en nog wat andere gassen) stel dat is 10 lter;

inderdaad diffuseert de zuurstof sneller uit de band dan stikstof, stel je pompt ze niet meer op en wacht tot die 20 procent zuurstof weggelekt is,( in ons voorbeeld 2 liter) dan vul je weer bij met lucht, die 2 liter bevat weer 80 % stikstof en 20 % zuurstof, (dat is dus 0, 4 liter zuurstof in ons voorbeeld) na verloop van tijd vul je die 0,4 liter weer aan, (ook weer 80/20) dan komt er nog maar 0,08 liter zuurstof in
enz enz

je ziet dus dat als je je banden gewoon op spanning houdt, het stikstof vanzelf het zuurstof verdrijft
Sannr_zaterdag 24 mei 2014 @ 17:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:02 schreef sijs het volgende:
als je je banden oppompt met gewone lucht , zit er 80 % stikstof en ongeveer 20 % zuurstof in ( en nog wat andere gassen) stel dat is 10 lter;

inderdaad diffuseert de zuurstof sneller uit de band dan stikstof, stel je pompt ze niet meer op en wacht tot die 20 procent zuurstof weggelekt is,( in ons voorbeeld 2 liter) dan vul je weer bij met lucht, die 2 liter bevat weer 80 % stikstof en 20 % zuurstof, (dat is dus 0, 4 liter zuurstof in ons voorbeeld) na verloop van tijd vul je die 0,4 liter weer aan, (ook weer 80/20) dan komt er nog maar 0,08 liter zuurstof in
enz enz

je ziet dus dat als je je banden gewoon op spanning houdt, het stikstof vanzelf het zuurstof verdrijft
Maar dan vergeet je dat je banden ook slijten, en na een paar jaar sowieso weer moet vervangen. En dan ben je begin je weer met een band vol met gewone lucht (1 bar).
sijszaterdag 24 mei 2014 @ 17:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:10 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

Maar dan vergeet je dat je banden ook slijten, en na een paar jaar sowieso weer moet vervangen. En dan ben je begin je weer met een band vol met gewone lucht (1 bar).
en daar is dus helemaal niets mis mee

het extra betalen voor een stikstofvulling is ( zie ook overige posts hierover) dus zonde van je geld

(1 bar is wel erg weinig voor een autoband hoor)
Sannr_zaterdag 24 mei 2014 @ 17:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:13 schreef sijs het volgende:

[..]

en daar is dus helemaal niets mis mee

het extra betalen voor een stikstofvulling is ( zie ook overige posts hierover) dus zonde van je geld

(1 bar is wel erg weinig voor een autoband hoor)
Als je begint met oppompen is ie 1 bar, daarna hopelijk wel meer :p

En och, als ie iets beter op spanning blijft zou je daar iets aan slijtage mee kunnen winnen, maar je kan ook af en toe je spanning controleren in plaats van alleen bij de APK, daar win je meer mee. Maar ben je daar te lui voor, en kan je bijna gratis stikstof krijgen, dan ach, waarom niet?
Mano_zaterdag 24 mei 2014 @ 19:25
Stikstof-moleculen zijn groter dan zuurstof-moleculen en zouden daardoor theoretisch minder makkelijk ontsnappen door het 'poreuze' rubber. Maar in de praktijk is het verwaarloosbaar. Onderzoeken laten een verschil zien van hooguit een paar procent, wat onder meetafwijking valt.
the85mczondag 25 mei 2014 @ 07:36
Ik had eens begrepen dat het voordeel van stikstof is dat er geen water(damp) in zit. In lucht zit dat wel.
Die waterdamp kan voor relatief groot drukverschil zorgen als je koude of warme banden hebt.
Maar het schijnt dat in de racerij geen water in stikstof zit, maar bij de bandenboer wel. En dan is het hele voordeel van stikstof weg..
JumJummaandag 26 mei 2014 @ 16:53
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
mvtdinsdag 27 mei 2014 @ 14:57
quote:
10s.gif Op maandag 26 mei 2014 16:53 schreef JumJum het volgende:
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
Ik zou dan eerder helium in je banden doen en het lachgas in je cilinders inspuiten
eXplorer1dinsdag 27 mei 2014 @ 15:24
Mensen die dit geloven, geloven ook in race-bougie's die 20pk meer geven.
DonJamesdinsdag 27 mei 2014 @ 15:57
quote:
10s.gif Op maandag 26 mei 2014 16:53 schreef JumJum het volgende:
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
JumJumdinsdag 27 mei 2014 @ 15:59
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
_O-
eXplorer1dinsdag 27 mei 2014 @ 16:19
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
aahhhhhhh -->>> http://www.geenstijl.nl/m(...)iks_aan_de_hand.html
Ferdinsdag 27 mei 2014 @ 16:43
Wie weet zetten ze er slechts zo;n groen dopje op, welke klant laat de inhoud van zijn band nacontroleren door een chemicus?
DS4dinsdag 27 mei 2014 @ 18:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:20 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Hallo,

Mij werd aangeraden in mijn 4 nieuwe banden stikstof te doen.
Wie heeft dit? En wat zijn nou exact de verschillen van stikstof en normaal lucht?

Dank jullie wel alvast xx
Als het voor hetzelfde geld is val je je geen buil aan stikstof. Maar zeker op de openbare weg is het een beetje flauwekul.
Hyperdudedinsdag 27 mei 2014 @ 19:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 18:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

...Maar zeker op de openbare weg is het een beetje flauwekul.
Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
DS4dinsdag 27 mei 2014 @ 19:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
^O^
house_is_a_feelingdinsdag 27 mei 2014 @ 22:10
Ik heb net velgen overgenomen van iemand waar drie stuks een groen dopje hebben en één een zwarte.

Kan ik controleren of hier stikstof in zit?
Kan ik het straks bijvullen met gewone lucht?

En ja, die dopjes gaan weer allemaal dezelfde kleur krijgen want dit ziet er natuurlijk niet uit.
eXplorer1dinsdag 27 mei 2014 @ 22:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:10 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ik heb net velgen overgenomen van iemand waar drie stuks een groen dopje hebben en één een zwarte.

Kan ik controleren of hier stikstof in zit?
Kan ik het straks bijvullen met gewone lucht?

En ja, die dopjes gaan weer allemaal dezelfde kleur krijgen want dit ziet er natuurlijk niet uit.
Nee dat merk je (bijna) niet en dat is ook de meestverkomende stelling in dit topic.
shootercasdinsdag 27 mei 2014 @ 22:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
koude lucht :7 *
.Neovo.dinsdag 27 mei 2014 @ 22:25
Geen idee of je het kan controleren. Als je toch stikstof in je banden wil, dan laat je het er toch gewoon in pompen, ook al zat het er wel of niet in.
Ja, je kan er gewoon normale lucht in pompen, dat bestaat voor 78% uit stikstof.

78% stikstof, 21% zuurstof, 1% andere meuk

Ik hen ook stikstof in m'n banden (omdat ik het gratis kan laten doen), maar merk niet echt veel verschil met rijden op gewone lucht. Je auto gewoon een paar keer langer laten uitrollen, en je hebt dezelfde besparing als rijden op "brandstofbesparende" stikstof.
Ou-Tannudinsdag 27 mei 2014 @ 23:38
als ik nou 50 cent moet lappen om er gewone "lucht" in te krijgen of 50 cent voor stikstof.. of t nou helpt of niet.. weet wel dat banden met stikstof langer op druk lijken te blijven :)
T42woensdag 28 mei 2014 @ 20:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:23 schreef Hyperdude het volgende:
Onzin voor normale auto's.
In lucht zit al 80% stikstof.
Gratis :P
waar ik mijn banden haal is stikstof vullen ook gratis
Hyperdudewoensdag 28 mei 2014 @ 21:18
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:34 schreef T42 het volgende:

[..]

waar ik mijn banden haal is stikstof vullen ook gratis
Jij krijgt ook alles voor niks.
Kan je nog een cheape Medieval Madness voor mij regelen? ;)
T42donderdag 29 mei 2014 @ 16:13
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Jij krijgt ook alles voor niks.
Kan je nog een cheape Medieval Madness voor mij regelen? ;)
verschuren beek en donk + google
DonJamesdonderdag 29 mei 2014 @ 16:15
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:34 schreef T42 het volgende:

[..]

waar ik mijn banden haal is stikstof vullen ook gratis
"GRATIS 78% STIKSTOFVULLING VOOR UW BANDEN!!"
T42donderdag 29 mei 2014 @ 16:16
quote:
10s.gif Op donderdag 29 mei 2014 16:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

"GRATIS 78% STIKSTOFVULLING VOOR UW BANDEN!!"
Actie.jpg
happinessfordogsdonderdag 29 mei 2014 @ 16:18
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 07:36 schreef the85mc het volgende:
Ik had eens begrepen dat het voordeel van stikstof is dat er geen water(damp) in zit. In lucht zit dat wel.
Die waterdamp kan voor relatief groot drukverschil zorgen als je koude of warme banden hebt.
Maar het schijnt dat in de racerij geen water in stikstof zit, maar bij de bandenboer wel. En dan is het hele voordeel van stikstof weg..
Dit klinkt best logisch.
Sounddragondonderdag 29 mei 2014 @ 17:38
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 16:16 schreef T42 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ja, dat verdienen ze terug op die uitlijn'controle'; elke keer dat ze een afwijking constateren ben je de sjaak voor een tientje of 6 - 7 ofzo :')

Enneh, de bandenboer vult die banden uit dezelfde soort stikstofflessen als een F1 team dat doet denk ik. Wat wél zou kunnen, is dat een F1 team die banden monteert en oppompt in een ruimte gevuld met stikstof.. dan zit ie wél vol met 100% N2
T42donderdag 29 mei 2014 @ 19:26
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, dat verdienen ze terug op die uitlijn'controle'; elke keer dat ze een afwijking constateren ben je de sjaak voor een tientje of 6 - 7 ofzo :')

Enneh, de bandenboer vult die banden uit dezelfde soort stikstofflessen als een F1 team dat doet denk ik. Wat wél zou kunnen, is dat een F1 team die banden monteert en oppompt in een ruimte gevuld met stikstof.. dan zit ie wél vol met 100% N2
die hoef je niet af te nemen ;) je kunt ook alleen de vulling nemen.
Diqiu-Longzaterdag 10 juni 2017 @ 14:53
Tegenwoordig is het vaak gratis: ik heb het eergisteren, gratis bij Profile laten doen omdat ik FBTO klant ben. Anders zou ik ook gewone lucht erin gedaan hebben.

Maar ik denk wel dat de banden er langer door op spanning blijven, alleen het bijvullen dien je dan toch met gewone lucht te doen. Of je moet steeds terug naar de garage....
Ferzaterdag 10 juni 2017 @ 15:42
Maar als ze de band monteren op de velg, zit er ook al lucht in. Zuigen ze dat dan eerst eruit? Anders heb je nog 40% lucht 60% stikstof.
Diqiu-Longzaterdag 10 juni 2017 @ 16:23
Volgens mij zuigen ze dat er wel uit ja, ze hebben daar apparatuur voor.
#ANONIEMzaterdag 10 juni 2017 @ 16:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
als ik nou 50 cent moet lappen om er gewone "lucht" in te krijgen of 50 cent voor stikstof.. of t nou helpt of niet.. weet wel dat banden met stikstof langer op druk lijken te blijven :)
voor het zelfde geld zou ik sws stikstof nemen.
pvdplanetzaterdag 10 juni 2017 @ 18:32
Wat een onzin, rij al jaren op lucht en dat gaat prima.

Ga eens vaker spanning controleren, daar heb je wat aan
devlinmrzaterdag 10 juni 2017 @ 18:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:23 schreef Hyperdude het volgende:
Onzin voor normale auto's.
In lucht zit al 80% stikstof.
Gratis :P
78%
devlinmrzaterdag 10 juni 2017 @ 18:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:20 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Hallo,

Mij werd aangeraden in mijn 4 nieuwe banden stikstof te doen.
Wie heeft dit? En wat zijn nou exact de verschillen van stikstof en normaal lucht?

Dank jullie wel alvast xx
Dikke onzin
Sounddragonzaterdag 10 juni 2017 @ 18:40
IK VIND... het gelul.. goeie marketing, eurootje per band, en geen hond die kan checken of ze zelf die flessen niet vullen met perslucht. daarbij zijn die groene ventieldoppies kotslelijk.

Lekker niet doen.. je gaat ook niet thuis al je bekabeling vervangen voor goud, omdat dat nóg beter zou kunnen werken als koper. Het werkt prima -> don't fix it.
pvdplanetzaterdag 10 juni 2017 @ 19:35
Als je er nou helium in zou doen, wat gebeurd er dan?
Sounddragonzaterdag 10 juni 2017 @ 19:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:35 schreef pvdplanet het volgende:
Als je er nou helium in zou doen, wat gebeurd er dan?
:')
Resistorzaterdag 10 juni 2017 @ 19:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:35 schreef pvdplanet het volgende:
Als je er nou helium in zou doen, wat gebeurd er dan?
Dat vliegt
SPOILER
zo door je ventiel heen omdat het ventiel er niet voor gemaakt is. En door de poriën van het rubber, te kleine moleculen.
PluggieODzaterdag 10 juni 2017 @ 20:26
Stikstof verhaal plus groene dopjes is onzin.

Gebakken lucht idd.
Jadatiszondag 24 september 2017 @ 21:49
Omdat dit topic in 2014 gestart is , en in juni 2017 weer op gereageerd is , vind ik toch dat ik nog mijn bijdrage nog kan doen.

Zal hier copie geven van document dat ik daarover gemaakt heb, en waar ik het zelfs omdraai, dat vullen met gewone lucht zelfs beter is.
Ook kort door de bocht, maar veel verhalen van bandenspecialisten neemt ook een loopje met de waarheid.


Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!

A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.

B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .

C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.

Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.

Aanvulling: Zuurstof gaat ongeveer 3x sneller dan Stikstof door de band, maar dit betekent niet dat na een bepaalde tijd er ook 3x zoveel drukverlies is als je de band met pure zuurstof zou vullen , en andere band met pure stikstof.
Als bijvoorbeeld de druk tot de helft is afgenomen ( na jaren) dan gaat er nog maar de helft per tijdseenheid doorheen.
De wet van Dalton ( niet de gebroeders) zegt dat ieder gas in een mengsel zich gedraagt als was het het enige gas in .
Dit betekent voor de druk dat je moet spreken van partiële druk., verder in dit verhaal afgekort Pp, Zuurstof O2 , Stikstof N2
Even voor de simpelheid , lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof, en luchtdruk 1 bar.
Dan Pp N2= 80% van 1 bar is 0,8 bar Pp N2.
Dan Pp O2 =20% van 1 bar is 0,2 bar Pp O2.
De lege band bevat lucht 1 bar , want je meet de overdruk nul bar boven de omgevingsdruk.
Vul je tot 4 bar , dan is de druk in de band 5 bar.
Vul je met 100% N2 dan zit er in de band 4+0,8= 4,8 bar Pp N2 en 0,2 bar PpO2 in de band ,
Buiten de band zoals boven genoemd . dat betekent 96% N2 en 4% O2.
Dan is de partiële overdruk N2 4 bar en Pp O2 overdruk nul, en zal er dus geen zuurstof per saldo uit de band gaan , alleen stikstof.

Nu gaan we de band proberen met 100% stikstof gevuld te krijgen.
dit kan benaderd worden door enkele cicli vullen en weer leeg laten lopen, en weer opnieuw vullen met 100% stikstof uit een cilinder. Het is namelijk niet mogelijk een band vacuüm te trekken.
Maar goed we gaan uit van 4 bar overdruk gevulde band met 100% stikstof dus nul % zuurstof.

Dan in de band, 5 bar Pp N2 en 0 bar Pp O2 .
Buten de band 0,8 bar Pp N2 en 0,2 bar Pp O2
Overdruk beide gassen N2 4,2 bar en O2 -/- 0,2 bar . tezamen weer 4 bar overdruk.
Dan zal er dus Stikstof uit de band gaan en !!! Zuurstof naar binnen de band gaan!!!!.
Ja echt waar er gaat dus zuurstof van buiten de band , naar binnen de band, wat het drukverlies door stikstof wat uit de band gaat een ietsepietsie tegengaat.

Genoeg wel weer voor een post, verwerk dit eerst maar eens, vooral het laatste , dat zuurstof van buiten naar binnen de band
Zo kun je ook rekenen voor als je de band met gewone lucht vult, en als je dus 3x zo snel zuurstof dan stikstof diffuseren door de band aanhoudt, dan kan je vergelijken wat drukverlies wordt in de zelfde tijdseenheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jadatis op 24-09-2017 22:10:47 ]
bluemoon23zondag 24 september 2017 @ 23:01
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Sounddragon het volgende:
Enneh, de bandenboer vult die banden uit dezelfde soort stikstofflessen als een F1 team dat doet denk ik. Wat wél zou kunnen, is dat een F1 team die banden monteert en oppompt in een ruimte gevuld met stikstof.. dan zit ie wél vol met 100% N2
dat van die ruimte met stikstof lijkt mij redelijk vergezocht ;)
Garages/bandenbedrijven die veel aan stikstofvullingen doen, die doen dat vaak niet met losse flessen.
Dat is een dure grap op de lange termijn.
Die zullen eerder een stikstofgenerator hebben.

En het vochtgehalte van die stikstof hangt dan weer af van de perslucht wat gevoed word naar de stikstofgenerator.
Heb je een complete luchtdrooginstallatie die een dauwpunt van -60 haalt, of een simpele waterafscheider, dat verschilt nogal natuurlijk ;)

Bij mij op het werk staat ook een stikstofgenerator :W
Sounddragonzondag 24 september 2017 @ 23:27
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 23:01 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

dat van die ruimte met stikstof lijkt mij redelijk vergezocht ;)
Garages/bandenbedrijven die veel aan stikstofvullingen doen, die doen dat vaak niet met losse flessen.
Dat is een dure grap op de lange termijn.
Die zullen eerder een stikstofgenerator hebben.

En het vochtgehalte van die stikstof hangt dan weer af van de perslucht wat gevoed word naar de stikstofgenerator.
Heb je een complete luchtdrooginstallatie die een dauwpunt van -60 haalt, of een simpele waterafscheider, dat verschilt nogal natuurlijk ;)

Bij mij op het werk staat ook een stikstofgenerator :W
als je het ding monteert zit er dus al lucht in, dus 100% stikstof gaat al niet meer lukken ;)
Sounddragonzondag 24 september 2017 @ 23:28
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:49 schreef Jadatis het volgende:
Omdat dit topic in 2014 gestart is , en in juni 2017 weer op gereageerd is , vind ik toch dat ik nog mijn bijdrage nog kan doen.

Zal hier copie geven van document dat ik daarover gemaakt heb, en waar ik het zelfs omdraai, dat vullen met gewone lucht zelfs beter is.
Ook kort door de bocht, maar veel verhalen van bandenspecialisten neemt ook een loopje met de waarheid.


Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!

A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.

B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .

C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.

Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.

Aanvulling: Zuurstof gaat ongeveer 3x sneller dan Stikstof door de band, maar dit betekent niet dat na een bepaalde tijd er ook 3x zoveel drukverlies is als je de band met pure zuurstof zou vullen , en andere band met pure stikstof.
Als bijvoorbeeld de druk tot de helft is afgenomen ( na jaren) dan gaat er nog maar de helft per tijdseenheid doorheen.
De wet van Dalton ( niet de gebroeders) zegt dat ieder gas in een mengsel zich gedraagt als was het het enige gas in .
Dit betekent voor de druk dat je moet spreken van partiële druk., verder in dit verhaal afgekort Pp, Zuurstof O2 , Stikstof N2
Even voor de simpelheid , lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof, en luchtdruk 1 bar.
Dan Pp N2= 80% van 1 bar is 0,8 bar Pp N2.
Dan Pp O2 =20% van 1 bar is 0,2 bar Pp O2.
De lege band bevat lucht 1 bar , want je meet de overdruk nul bar boven de omgevingsdruk.
Vul je tot 4 bar , dan is de druk in de band 5 bar.
Vul je met 100% N2 dan zit er in de band 4+0,8= 4,8 bar Pp N2 en 0,2 bar PpO2 in de band ,
Buiten de band zoals boven genoemd . dat betekent 96% N2 en 4% O2.
Dan is de partiële overdruk N2 4 bar en Pp O2 overdruk nul, en zal er dus geen zuurstof per saldo uit de band gaan , alleen stikstof.

Nu gaan we de band proberen met 100% stikstof gevuld te krijgen.
dit kan benaderd worden door enkele cicli vullen en weer leeg laten lopen, en weer opnieuw vullen met 100% stikstof uit een cilinder. Het is namelijk niet mogelijk een band vacuüm te trekken.
Maar goed we gaan uit van 4 bar overdruk gevulde band met 100% stikstof dus nul % zuurstof.

Dan in de band, 5 bar Pp N2 en 0 bar Pp O2 .
Buten de band 0,8 bar Pp N2 en 0,2 bar Pp O2
Overdruk beide gassen N2 4,2 bar en O2 -/- 0,2 bar . tezamen weer 4 bar overdruk.
Dan zal er dus Stikstof uit de band gaan en !!! Zuurstof naar binnen de band gaan!!!!.
Ja echt waar er gaat dus zuurstof van buiten de band , naar binnen de band, wat het drukverlies door stikstof wat uit de band gaat een ietsepietsie tegengaat.

Genoeg wel weer voor een post, verwerk dit eerst maar eens, vooral het laatste , dat zuurstof van buiten naar binnen de band
Zo kun je ook rekenen voor als je de band met gewone lucht vult, en als je dus 3x zo snel zuurstof dan stikstof diffuseren door de band aanhoudt, dan kan je vergelijken wat drukverlies wordt in de zelfde tijdseenheid.

goed verhaal, lekker kort..
vannellemaandag 25 september 2017 @ 04:44
quote:
14s.gif Op zondag 24 september 2017 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goed verhaal, lekker kort..
Kort hangt van de leestijd af, ga er van uit dat iemand niet voor niks zo veel moeite doet.
Heb je bijvoorbeeld dit al gelezen of was je al afgehaakt met je eigen mening?

quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:49 schreef Jadatis het volgende:
Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.
Sounddragonmaandag 25 september 2017 @ 10:31
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7

[ Bericht 46% gewijzigd door Sounddragon op 25-09-2017 10:36:29 ]
Annemaandag 25 september 2017 @ 11:26
quote:
3s.gif Op maandag 25 september 2017 10:31 schreef Sounddragon het volgende:
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 04:51 schreef vannelle het volgende:
Mooi verhaal, lekker kort ook.
Sounddragonmaandag 25 september 2017 @ 13:15
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 11:26 schreef Anne het volgende:

[..]


[..]

Degene die het betreft doet er gegarandeerd weinig mee :D _O-
blomkemaandag 25 september 2017 @ 17:17
quote:
3s.gif Op maandag 25 september 2017 10:31 schreef Sounddragon het volgende:
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7
Waarom? Stikstof is inert bij kamertemperaturen en bindt zich niet in/aan lichaamscellen. Je krijgt het op den duur benauwd door te weinig zuurstof, maat dat het toxisch is.......???
Sounddragonmaandag 25 september 2017 @ 19:29
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Stikstof is inert bij kamertemperaturen en bindt zich niet in/aan lichaamscellen. Je krijgt het op den duur benauwd door te weinig zuurstof, maat dat het toxisch is.......???
'Benauwd'... U serious? :o

Je gaat er gewoon heel erg deaud van hoor.. minder dan 16% zuurstof en het is een kwestie van tijd (minuutje of 10)...alles boven 90% stikstof is één keer goed ademhalen, dan is het gewoon klaar.
blomkemaandag 25 september 2017 @ 21:30
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 19:29 schreef Sounddragon het volgende:
alles boven 90% stikstof is één keer goed ademhalen, dan is het gewoon klaar.
Ach man, ik zoveel boven vloeibare stikstof gewerkt, nooit een punt om het in te ademen.
Sounddragonmaandag 25 september 2017 @ 21:39
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Ach man, ik zoveel boven vloeibare stikstof gewerkt, nooit een punt om het in te ademen.
Ok.