abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 10 juni 2017 @ 20:26:14 #51
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171604064
Stikstof verhaal plus groene dopjes is onzin.

Gebakken lucht idd.
pi_173977303
Omdat dit topic in 2014 gestart is , en in juni 2017 weer op gereageerd is , vind ik toch dat ik nog mijn bijdrage nog kan doen.

Zal hier copie geven van document dat ik daarover gemaakt heb, en waar ik het zelfs omdraai, dat vullen met gewone lucht zelfs beter is.
Ook kort door de bocht, maar veel verhalen van bandenspecialisten neemt ook een loopje met de waarheid.


Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!

A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.

B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .

C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.

Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.

Aanvulling: Zuurstof gaat ongeveer 3x sneller dan Stikstof door de band, maar dit betekent niet dat na een bepaalde tijd er ook 3x zoveel drukverlies is als je de band met pure zuurstof zou vullen , en andere band met pure stikstof.
Als bijvoorbeeld de druk tot de helft is afgenomen ( na jaren) dan gaat er nog maar de helft per tijdseenheid doorheen.
De wet van Dalton ( niet de gebroeders) zegt dat ieder gas in een mengsel zich gedraagt als was het het enige gas in .
Dit betekent voor de druk dat je moet spreken van partiële druk., verder in dit verhaal afgekort Pp, Zuurstof O2 , Stikstof N2
Even voor de simpelheid , lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof, en luchtdruk 1 bar.
Dan Pp N2= 80% van 1 bar is 0,8 bar Pp N2.
Dan Pp O2 =20% van 1 bar is 0,2 bar Pp O2.
De lege band bevat lucht 1 bar , want je meet de overdruk nul bar boven de omgevingsdruk.
Vul je tot 4 bar , dan is de druk in de band 5 bar.
Vul je met 100% N2 dan zit er in de band 4+0,8= 4,8 bar Pp N2 en 0,2 bar PpO2 in de band ,
Buiten de band zoals boven genoemd . dat betekent 96% N2 en 4% O2.
Dan is de partiële overdruk N2 4 bar en Pp O2 overdruk nul, en zal er dus geen zuurstof per saldo uit de band gaan , alleen stikstof.

Nu gaan we de band proberen met 100% stikstof gevuld te krijgen.
dit kan benaderd worden door enkele cicli vullen en weer leeg laten lopen, en weer opnieuw vullen met 100% stikstof uit een cilinder. Het is namelijk niet mogelijk een band vacuüm te trekken.
Maar goed we gaan uit van 4 bar overdruk gevulde band met 100% stikstof dus nul % zuurstof.

Dan in de band, 5 bar Pp N2 en 0 bar Pp O2 .
Buten de band 0,8 bar Pp N2 en 0,2 bar Pp O2
Overdruk beide gassen N2 4,2 bar en O2 -/- 0,2 bar . tezamen weer 4 bar overdruk.
Dan zal er dus Stikstof uit de band gaan en !!! Zuurstof naar binnen de band gaan!!!!.
Ja echt waar er gaat dus zuurstof van buiten de band , naar binnen de band, wat het drukverlies door stikstof wat uit de band gaat een ietsepietsie tegengaat.

Genoeg wel weer voor een post, verwerk dit eerst maar eens, vooral het laatste , dat zuurstof van buiten naar binnen de band
Zo kun je ook rekenen voor als je de band met gewone lucht vult, en als je dus 3x zo snel zuurstof dan stikstof diffuseren door de band aanhoudt, dan kan je vergelijken wat drukverlies wordt in de zelfde tijdseenheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jadatis op 24-09-2017 22:10:47 ]
pi_173979301
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Sounddragon het volgende:
Enneh, de bandenboer vult die banden uit dezelfde soort stikstofflessen als een F1 team dat doet denk ik. Wat wél zou kunnen, is dat een F1 team die banden monteert en oppompt in een ruimte gevuld met stikstof.. dan zit ie wél vol met 100% N2
dat van die ruimte met stikstof lijkt mij redelijk vergezocht ;)
Garages/bandenbedrijven die veel aan stikstofvullingen doen, die doen dat vaak niet met losse flessen.
Dat is een dure grap op de lange termijn.
Die zullen eerder een stikstofgenerator hebben.

En het vochtgehalte van die stikstof hangt dan weer af van de perslucht wat gevoed word naar de stikstofgenerator.
Heb je een complete luchtdrooginstallatie die een dauwpunt van -60 haalt, of een simpele waterafscheider, dat verschilt nogal natuurlijk ;)

Bij mij op het werk staat ook een stikstofgenerator :W
  zondag 24 september 2017 @ 23:27:38 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173979858
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 23:01 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

dat van die ruimte met stikstof lijkt mij redelijk vergezocht ;)
Garages/bandenbedrijven die veel aan stikstofvullingen doen, die doen dat vaak niet met losse flessen.
Dat is een dure grap op de lange termijn.
Die zullen eerder een stikstofgenerator hebben.

En het vochtgehalte van die stikstof hangt dan weer af van de perslucht wat gevoed word naar de stikstofgenerator.
Heb je een complete luchtdrooginstallatie die een dauwpunt van -60 haalt, of een simpele waterafscheider, dat verschilt nogal natuurlijk ;)

Bij mij op het werk staat ook een stikstofgenerator :W
als je het ding monteert zit er dus al lucht in, dus 100% stikstof gaat al niet meer lukken ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 24 september 2017 @ 23:28:06 #55
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173979872
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:49 schreef Jadatis het volgende:
Omdat dit topic in 2014 gestart is , en in juni 2017 weer op gereageerd is , vind ik toch dat ik nog mijn bijdrage nog kan doen.

Zal hier copie geven van document dat ik daarover gemaakt heb, en waar ik het zelfs omdraai, dat vullen met gewone lucht zelfs beter is.
Ook kort door de bocht, maar veel verhalen van bandenspecialisten neemt ook een loopje met de waarheid.


Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!

A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.

B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .

C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.

Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.

Aanvulling: Zuurstof gaat ongeveer 3x sneller dan Stikstof door de band, maar dit betekent niet dat na een bepaalde tijd er ook 3x zoveel drukverlies is als je de band met pure zuurstof zou vullen , en andere band met pure stikstof.
Als bijvoorbeeld de druk tot de helft is afgenomen ( na jaren) dan gaat er nog maar de helft per tijdseenheid doorheen.
De wet van Dalton ( niet de gebroeders) zegt dat ieder gas in een mengsel zich gedraagt als was het het enige gas in .
Dit betekent voor de druk dat je moet spreken van partiële druk., verder in dit verhaal afgekort Pp, Zuurstof O2 , Stikstof N2
Even voor de simpelheid , lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof, en luchtdruk 1 bar.
Dan Pp N2= 80% van 1 bar is 0,8 bar Pp N2.
Dan Pp O2 =20% van 1 bar is 0,2 bar Pp O2.
De lege band bevat lucht 1 bar , want je meet de overdruk nul bar boven de omgevingsdruk.
Vul je tot 4 bar , dan is de druk in de band 5 bar.
Vul je met 100% N2 dan zit er in de band 4+0,8= 4,8 bar Pp N2 en 0,2 bar PpO2 in de band ,
Buiten de band zoals boven genoemd . dat betekent 96% N2 en 4% O2.
Dan is de partiële overdruk N2 4 bar en Pp O2 overdruk nul, en zal er dus geen zuurstof per saldo uit de band gaan , alleen stikstof.

Nu gaan we de band proberen met 100% stikstof gevuld te krijgen.
dit kan benaderd worden door enkele cicli vullen en weer leeg laten lopen, en weer opnieuw vullen met 100% stikstof uit een cilinder. Het is namelijk niet mogelijk een band vacuüm te trekken.
Maar goed we gaan uit van 4 bar overdruk gevulde band met 100% stikstof dus nul % zuurstof.

Dan in de band, 5 bar Pp N2 en 0 bar Pp O2 .
Buten de band 0,8 bar Pp N2 en 0,2 bar Pp O2
Overdruk beide gassen N2 4,2 bar en O2 -/- 0,2 bar . tezamen weer 4 bar overdruk.
Dan zal er dus Stikstof uit de band gaan en !!! Zuurstof naar binnen de band gaan!!!!.
Ja echt waar er gaat dus zuurstof van buiten de band , naar binnen de band, wat het drukverlies door stikstof wat uit de band gaat een ietsepietsie tegengaat.

Genoeg wel weer voor een post, verwerk dit eerst maar eens, vooral het laatste , dat zuurstof van buiten naar binnen de band
Zo kun je ook rekenen voor als je de band met gewone lucht vult, en als je dus 3x zo snel zuurstof dan stikstof diffuseren door de band aanhoudt, dan kan je vergelijken wat drukverlies wordt in de zelfde tijdseenheid.

goed verhaal, lekker kort..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173981293
quote:
14s.gif Op zondag 24 september 2017 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goed verhaal, lekker kort..
Kort hangt van de leestijd af, ga er van uit dat iemand niet voor niks zo veel moeite doet.
Heb je bijvoorbeeld dit al gelezen of was je al afgehaakt met je eigen mening?

quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:49 schreef Jadatis het volgende:
Ik heb dit verhaal express zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.
  maandag 25 september 2017 @ 10:31:26 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173983502
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7

[ Bericht 46% gewijzigd door Sounddragon op 25-09-2017 10:36:29 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173984201
quote:
3s.gif Op maandag 25 september 2017 10:31 schreef Sounddragon het volgende:
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 04:51 schreef vannelle het volgende:
Mooi verhaal, lekker kort ook.
  maandag 25 september 2017 @ 13:15:30 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173986035
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 11:26 schreef Anne het volgende:

[..]


[..]

Degene die het betreft doet er gegarandeerd weinig mee :D _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173990098
quote:
3s.gif Op maandag 25 september 2017 10:31 schreef Sounddragon het volgende:
Het schijnt trouwens dat je van teveel stikstof snuiven een flinke hersenbeschadiging op kunt lopen.. Een beetje vergelijkbaar met jarenlang chronisch teveel zuipen.
Het is dan net een beetje of het slachtoffer een serieus bord voor zijn harses heeft |:( 8)7
Waarom? Stikstof is inert bij kamertemperaturen en bindt zich niet in/aan lichaamscellen. Je krijgt het op den duur benauwd door te weinig zuurstof, maat dat het toxisch is.......???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 september 2017 @ 19:29:17 #61
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173992498
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Stikstof is inert bij kamertemperaturen en bindt zich niet in/aan lichaamscellen. Je krijgt het op den duur benauwd door te weinig zuurstof, maat dat het toxisch is.......???
'Benauwd'... U serious? :o

Je gaat er gewoon heel erg deaud van hoor.. minder dan 16% zuurstof en het is een kwestie van tijd (minuutje of 10)...alles boven 90% stikstof is één keer goed ademhalen, dan is het gewoon klaar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173995637
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 19:29 schreef Sounddragon het volgende:
alles boven 90% stikstof is één keer goed ademhalen, dan is het gewoon klaar.
Ach man, ik zoveel boven vloeibare stikstof gewerkt, nooit een punt om het in te ademen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 september 2017 @ 21:39:42 #63
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173995887
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Ach man, ik zoveel boven vloeibare stikstof gewerkt, nooit een punt om het in te ademen.
Ok.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')