Zelfs bij de ANWB zijn ze er kennelijk niet helemaal uit.
Bij een check-up door de Ster Service kunnen uw banden gratis van stikstofvulling worden voorzien. Terwijl elders op de website van de ANWB een expert laat weten dat het nut van stikstof in banden niet aangetoond kan worden.
Volgens de voorstanders zou de spanning in een band met stikstof langer op peil blijven, omdat zuurstof viermaal zo snel naar buiten zou kunnen dringen als stikstof. Tegenstanders vegen dat argument terzijde omdat de lucht die we inademen sowieso al viermaal meer stikstof bevat dan zuurstof. Bovendien is een lege band voordat hij gevuld wordt met stikstof op dat moment gevuld met gewone lucht die zich vervolgens mengt met de toegediende stikstof. Bandengids.nl is een onafhankelijke leverancier van allerlei soorten banden en aangesloten bij de VACO, de overkoepelende organisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. Volgens een woordvoerder zou er op termijn wellicht enig voordeel behaald kunnen worden uit stikstof ten opzichte van lucht, maar is de toepassing van lucht in de praktijk vrijwel net zo goed. "Banden zijn niet potdicht, dus de inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een verschijnsel dat diffusie heet. Bij stikstof gaat dat ongeveer vijf keer zo langzaam als bij zuurstof, omdat de moleculen groter zijn. Bovendien bindt stikstof zich niet zo gemakkelijk met rubber en ijzer als zuurstof, zodat je minder snel oxidatie of roestvorming op de velgen krijgt. Daardoor kan een band op termijn ook minder goed op de velg sluiten."
Om die redenen lijkt het een goede zaak dat iedereen voortaan stikstof in plaats van zuurstof in zijn banden zou laten pompen.
Waarom doet dan niet iedereen dat? Een van de redenen is dat bandenfabrikanten geen voorkeur uitspreken vanwege technische en juridische redenen. Zo zijn banden in principe ontworpen om met lucht gevuld te worden omdat lucht overal in de hele wereld gratis voorhanden is. Je hebt alleen een pomp nodig om je banden op te pompen en geen tanks met stikstof. Daarvoor moet je naar een garage en het kost hoe dan ook iets meer om je banden met stikstof te laten vullen dan met lucht. "In theorie klopt het dat banden met stikstof langer op spanning blijven. Maar dan heb je het over maanden. De meeste mensen controleren hun bandenspanning nooit, dat gebeurt vaak alleen bij de apk."
Terwijl alle betrokkenen het op dit punt roerend eens zijn: van essentieel belang voor de levensduur van de banden en uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning. "Maar ook als je banden met stikstof gevuld zijn mag dat geen reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden."
De conclusie van Bandenwinkel: "Stikstof kan geen kwaad, maar in de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed."
Nog belangrijker dan de juiste spanning is de algehele conditie van de band. Die hangt samen met de ouderdom van de band. Die is er op af te lezen, namelijk via het serienummer dat meestal achter de letters DOT staat. Het gaat om de laatste vier cijfers. Staat daar 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Zo'n band is al te oud, want voor de veiligheid wordt als maximum zes jaar aangehouden. Met of zonder stikstof.
Schaamteloos gekopieerd van
http://www.bndestem.nl/ex(...)al-meegaat-1.3588910