abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:20:54 #1
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_140313327
Hallo,

Mij werd aangeraden in mijn 4 nieuwe banden stikstof te doen.
Wie heeft dit? En wat zijn nou exact de verschillen van stikstof en normaal lucht?

Dank jullie wel alvast xx
pi_140313368
Volgens mij is stikstof stabieler. Dus meer grip.

Xx terug.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:23:45 #3
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_140313403
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:22 schreef Antaris het volgende:
Volgens mij is stikstof stabieler. Dus meer grip.

Xx terug.
Serieus? Nu je het zegt..
Oke, dank mijn vriend.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:23:54 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_140313407
Onzin voor normale auto's.
In lucht zit al 80% stikstof.
Gratis :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:28:09 #5
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140313518
Je kan hem beter volspuiten met Pur, nooit meer lekke banden.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:28:24 #6
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_140313522
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:28 schreef Woelwater het volgende:
Je kan hem beter volspuiten met Pur, nooit meer lekke banden.
Wat is Pur?
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:30:13 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_140313550
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:28 schreef MarokkaanseHeld het volgende:

[..]

Wat is Pur?
Schuim dat hard wordt, dit spul:

  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:32:13 #8
417037 MarokkaanseHeld
Come here mijn litte macaron.
pi_140313582
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:30 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Schuim dat hard wordt, dit spul:

[ afbeelding ]
Ja, maar dat rijdt niet comfortabel.
Dan gaan mijn billen pijn doen bij een drempel.
pi_140313600
Zelfs bij de ANWB zijn ze er kennelijk niet helemaal uit.

Bij een check-up door de Ster Service kunnen uw banden gratis van stikstofvulling worden voorzien. Terwijl elders op de website van de ANWB een expert laat weten dat het nut van stikstof in banden niet aangetoond kan worden.

Volgens de voorstanders zou de spanning in een band met stikstof langer op peil blijven, omdat zuurstof viermaal zo snel naar buiten zou kunnen dringen als stikstof. Tegenstanders vegen dat argument terzijde omdat de lucht die we inademen sowieso al viermaal meer stikstof bevat dan zuurstof. Bovendien is een lege band voordat hij gevuld wordt met stikstof op dat moment gevuld met gewone lucht die zich vervolgens mengt met de toegediende stikstof. Bandengids.nl is een onafhankelijke leverancier van allerlei soorten banden en aangesloten bij de VACO, de overkoepelende organisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland. Volgens een woordvoerder zou er op termijn wellicht enig voordeel behaald kunnen worden uit stikstof ten opzichte van lucht, maar is de toepassing van lucht in de praktijk vrijwel net zo goed. "Banden zijn niet potdicht, dus de inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een verschijnsel dat diffusie heet. Bij stikstof gaat dat ongeveer vijf keer zo langzaam als bij zuurstof, omdat de moleculen groter zijn. Bovendien bindt stikstof zich niet zo gemakkelijk met rubber en ijzer als zuurstof, zodat je minder snel oxidatie of roestvorming op de velgen krijgt. Daardoor kan een band op termijn ook minder goed op de velg sluiten."

Om die redenen lijkt het een goede zaak dat iedereen voortaan stikstof in plaats van zuurstof in zijn banden zou laten pompen.

Waarom doet dan niet iedereen dat? Een van de redenen is dat bandenfabrikanten geen voorkeur uitspreken vanwege technische en juridische redenen. Zo zijn banden in principe ontworpen om met lucht gevuld te worden omdat lucht overal in de hele wereld gratis voorhanden is. Je hebt alleen een pomp nodig om je banden op te pompen en geen tanks met stikstof. Daarvoor moet je naar een garage en het kost hoe dan ook iets meer om je banden met stikstof te laten vullen dan met lucht. "In theorie klopt het dat banden met stikstof langer op spanning blijven. Maar dan heb je het over maanden. De meeste mensen controleren hun bandenspanning nooit, dat gebeurt vaak alleen bij de apk."

Terwijl alle betrokkenen het op dit punt roerend eens zijn: van essentieel belang voor de levensduur van de banden en uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning. "Maar ook als je banden met stikstof gevuld zijn mag dat geen reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden."

De conclusie van Bandenwinkel: "Stikstof kan geen kwaad, maar in de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed."

Nog belangrijker dan de juiste spanning is de algehele conditie van de band. Die hangt samen met de ouderdom van de band. Die is er op af te lezen, namelijk via het serienummer dat meestal achter de letters DOT staat. Het gaat om de laatste vier cijfers. Staat daar 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Zo'n band is al te oud, want voor de veiligheid wordt als maximum zes jaar aangehouden. Met of zonder stikstof.

Schaamteloos gekopieerd van http://www.bndestem.nl/ex(...)al-meegaat-1.3588910
  zaterdag 24 mei 2014 @ 16:41:44 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_140315517
Het komt ook een beetje uit de racerij.
Het bovenstaande klopt helemaal, daarom is het voor straatbanden totaal niet van belang, je moet toch regelmatig je spanning controleren. Bij racebanden heb je het voordeel van een uniforme samenstelling van de inhoud van de band (alleen stikstof ipv een mengsel) waardoor je een controleerbaardere band hebt. Vooral het vocht in de lucht is vervelend. Dit gaat over van vocht naar gas naar gelang de temperatuur in de band. Waardoor hij opeens kan oplopen. En dat wil je niet in een raceband.
Maar in een straatband, merk je daar weinig van.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_140316280
als je je banden oppompt met gewone lucht , zit er 80 % stikstof en ongeveer 20 % zuurstof in ( en nog wat andere gassen) stel dat is 10 lter;

inderdaad diffuseert de zuurstof sneller uit de band dan stikstof, stel je pompt ze niet meer op en wacht tot die 20 procent zuurstof weggelekt is,( in ons voorbeeld 2 liter) dan vul je weer bij met lucht, die 2 liter bevat weer 80 % stikstof en 20 % zuurstof, (dat is dus 0, 4 liter zuurstof in ons voorbeeld) na verloop van tijd vul je die 0,4 liter weer aan, (ook weer 80/20) dan komt er nog maar 0,08 liter zuurstof in
enz enz

je ziet dus dat als je je banden gewoon op spanning houdt, het stikstof vanzelf het zuurstof verdrijft
pi_140316601
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:02 schreef sijs het volgende:
als je je banden oppompt met gewone lucht , zit er 80 % stikstof en ongeveer 20 % zuurstof in ( en nog wat andere gassen) stel dat is 10 lter;

inderdaad diffuseert de zuurstof sneller uit de band dan stikstof, stel je pompt ze niet meer op en wacht tot die 20 procent zuurstof weggelekt is,( in ons voorbeeld 2 liter) dan vul je weer bij met lucht, die 2 liter bevat weer 80 % stikstof en 20 % zuurstof, (dat is dus 0, 4 liter zuurstof in ons voorbeeld) na verloop van tijd vul je die 0,4 liter weer aan, (ook weer 80/20) dan komt er nog maar 0,08 liter zuurstof in
enz enz

je ziet dus dat als je je banden gewoon op spanning houdt, het stikstof vanzelf het zuurstof verdrijft
Maar dan vergeet je dat je banden ook slijten, en na een paar jaar sowieso weer moet vervangen. En dan ben je begin je weer met een band vol met gewone lucht (1 bar).
pi_140316726
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:10 schreef Sannr_ het volgende:

[..]

Maar dan vergeet je dat je banden ook slijten, en na een paar jaar sowieso weer moet vervangen. En dan ben je begin je weer met een band vol met gewone lucht (1 bar).
en daar is dus helemaal niets mis mee

het extra betalen voor een stikstofvulling is ( zie ook overige posts hierover) dus zonde van je geld

(1 bar is wel erg weinig voor een autoband hoor)
pi_140316816
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:13 schreef sijs het volgende:

[..]

en daar is dus helemaal niets mis mee

het extra betalen voor een stikstofvulling is ( zie ook overige posts hierover) dus zonde van je geld

(1 bar is wel erg weinig voor een autoband hoor)
Als je begint met oppompen is ie 1 bar, daarna hopelijk wel meer :p

En och, als ie iets beter op spanning blijft zou je daar iets aan slijtage mee kunnen winnen, maar je kan ook af en toe je spanning controleren in plaats van alleen bij de APK, daar win je meer mee. Maar ben je daar te lui voor, en kan je bijna gratis stikstof krijgen, dan ach, waarom niet?
  zaterdag 24 mei 2014 @ 19:25:21 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_140320230
Stikstof-moleculen zijn groter dan zuurstof-moleculen en zouden daardoor theoretisch minder makkelijk ontsnappen door het 'poreuze' rubber. Maar in de praktijk is het verwaarloosbaar. Onderzoeken laten een verschil zien van hooguit een paar procent, wat onder meetafwijking valt.
pi_140336425
Ik had eens begrepen dat het voordeel van stikstof is dat er geen water(damp) in zit. In lucht zit dat wel.
Die waterdamp kan voor relatief groot drukverschil zorgen als je koude of warme banden hebt.
Maar het schijnt dat in de racerij geen water in stikstof zit, maar bij de bandenboer wel. En dan is het hele voordeel van stikstof weg..
pi_140390622
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
  dinsdag 27 mei 2014 @ 14:57:21 #18
17061 mvt
blame Canada
pi_140427699
quote:
10s.gif Op maandag 26 mei 2014 16:53 schreef JumJum het volgende:
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
Ik zou dan eerder helium in je banden doen en het lachgas in je cilinders inspuiten
We were to understand there would be pie and punch?
pi_140428842
Mensen die dit geloven, geloven ook in race-bougie's die 20pk meer geven.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140430233
quote:
10s.gif Op maandag 26 mei 2014 16:53 schreef JumJum het volgende:
Ik laat altijd lachgas in de banden doen, door de zwevende werking van lachgas komt de auto iets meer van de grond af waardoor de rolweerstand minder wordt en je daardoor dus zuiniger rijdt. Het andere voordeel is dat je altijd lachend in je auto rijdt. Het werkt echt super!
Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
pi_140430294
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
_O-
pi_140431079
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik laat ze altijd vullen met Zyklon B, maar ik rij dan ook in een Duitser.
aahhhhhhh -->>> http://www.geenstijl.nl/m(...)iks_aan_de_hand.html
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140432137
Wie weet zetten ze er slechts zo;n groen dopje op, welke klant laat de inhoud van zijn band nacontroleren door een chemicus?
.
pi_140436120
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:20 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Hallo,

Mij werd aangeraden in mijn 4 nieuwe banden stikstof te doen.
Wie heeft dit? En wat zijn nou exact de verschillen van stikstof en normaal lucht?

Dank jullie wel alvast xx
Als het voor hetzelfde geld is val je je geen buil aan stikstof. Maar zeker op de openbare weg is het een beetje flauwekul.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 19:39:05 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_140438696
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 18:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

...Maar zeker op de openbare weg is het een beetje flauwekul.
Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_140439299
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
^O^
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_140446988
Ik heb net velgen overgenomen van iemand waar drie stuks een groen dopje hebben en één een zwarte.

Kan ik controleren of hier stikstof in zit?
Kan ik het straks bijvullen met gewone lucht?

En ja, die dopjes gaan weer allemaal dezelfde kleur krijgen want dit ziet er natuurlijk niet uit.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140447488
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:10 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Ik heb net velgen overgenomen van iemand waar drie stuks een groen dopje hebben en één een zwarte.

Kan ik controleren of hier stikstof in zit?
Kan ik het straks bijvullen met gewone lucht?

En ja, die dopjes gaan weer allemaal dezelfde kleur krijgen want dit ziet er natuurlijk niet uit.
Nee dat merk je (bijna) niet en dat is ook de meestverkomende stelling in dit topic.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140447653
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Gebakken lucht dus eigenlijk. :P
koude lucht :7 *
een vraag is geen vraag meer als je het antwoord al weet!
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:25:30 #30
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_140447806
Geen idee of je het kan controleren. Als je toch stikstof in je banden wil, dan laat je het er toch gewoon in pompen, ook al zat het er wel of niet in.
Ja, je kan er gewoon normale lucht in pompen, dat bestaat voor 78% uit stikstof.

78% stikstof, 21% zuurstof, 1% andere meuk

Ik hen ook stikstof in m'n banden (omdat ik het gratis kan laten doen), maar merk niet echt veel verschil met rijden op gewone lucht. Je auto gewoon een paar keer langer laten uitrollen, en je hebt dezelfde besparing als rijden op "brandstofbesparende" stikstof.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')