Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Veel eerstegraders komen niet direct uit de schoolbanken. Ik ook niet, heb eerst een andere baan gehad met de daarbij behorende vaste lasten.
Dan een master doen betekent een flinke financiële klap. Doorgaans worden investeringen in studie wel degelijk teruggezien in looneisen en gemiddeld salarisniveau. Alleen in het onderwijs dus niet echt. Je wordt ook geacht daar minder mee bezig te zijn want je doet het immers voor de kinderen. Ofzo.
Wat belasting betreft: lesgeven in de onderbouw is pedagogisch zwaarder, zeker op vmbo, maar sorry, de lesvoorbereiding en lesstof zijn echt een fluitje van een cent. Er wordt ook veel meer met methode materiaal gewerkt, althans in mijn vak.
Ik vind de bovenbouw lezen intellectueel en mentaal uitdagender. Ik moet veel tijd steken in toets en materiaal ontwikkeling, en de lessen zelf vergen op dat gebied meer. Niet dat ik niks ontwikkel voor de onderbouw maar qua niveau kan ik dat in veel kortere tijd. Ook de lessen zijn veel makkelijker in dat opzicht, soms bijna en relax momentje.
Als ik zie hoe moeilijk de collega's in de onderbouw soms doen over het aanpassen en printen van wat onderbouw methode toetsen (compleet met werkverdelingen) dan is dat echt niet vergelijkbaar met wat mijn collega en ik in de bovenbouw maken en doen elke periode.
En als ik dan pleit voor vernieuwende methodes of het uitproberen van dingen en het maken van lessen, of als de school een intensief onderwijsverbeteringstraject wil invoeren kun jij wel raden wie het allemaal altijd veel te druk hebben daarvoor.
Ik klaag juist zelden heb en gloeiende hekel aan due typische docentenkamersessies. Maar ik "neem" wel mijn entree recht en had het gevoel dat te moeten verantwoorden. Verder niks.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 10:26 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.
Wat jij noemt over jouw vakgroep, hoe terecht ook, is jouw waarneming op jouw school. Op vele andere scholen zijn er ook genoeg eerstegraders die er de kantjes vanaf lopen, niets of onvoldoende voorbereiden, geen contact maken met de leerlingen etc, geen vernieuwende onderwijsmethodes gebruiken, zich niet interesseren voor feedback of evaluatie van resultaten. Dan houdt dat argument van 'mentaal zwaarder' natuurlijk geen stand. (Alhoewel dit voor de gemotiveerde eerstegraads docent vermoedelijk wel zo is, dat ben ik met je eens)
Daarnaast blijft het voor veel 2egraders ook een onterecht gevoel wanneer zij al 10 jaar 'de moeilijkste klassen' draaien, waar veel 1e graders met een bocht omheen lopen omdat ze anders overspannen raken, ineens worden gepasseerd door een 22-jarige MEd. die even wat uurtjes in havo-4 komt geven. Niet dat dit in de praktijk heel veel gebeurd, maar op de letter gelezen had het entreerecht daar wel voor kunnen zorgen.
Ik denk dat er gewoon een goede balans moet komen tussen 1e en 2e graads werk, en dat er ook niet constant onderscheid moet worden gemaakt. Tuurlijk, een eerstegrader heeft doorgaans langer gestudeerd en weet waarschijnlijk meer van z'n vak. Maar er zijn ook tweedegraders die soms voor twee of drie vakken bevoegd zijn. Die zijn dan niet per definitie minder waard, maar soms lijkt dat wel zo.
Nu was het juist de functiemix dat daar meer balans in kon brengen. En hoewel die mix ook z'n minpunten heeft, bracht het wat meer carrièreperspectief met zich mee. Maar alsnog vind ik al dat geklaag altijd maar, van alle groepen in het onderwijs, soms wel ongelofelijk vervelend. Nooit is er iets goed... Het lijkt alsof ik er nu een beetje aan mee doe, maar ik was oprecht geïnteresseerd in je argumentatie.
Als ik actief een portfolio moest zou bijhouden, zou ik volgens mij voor eeuwig bedanken voor die LD-schaal en lekker in LB blijven. Dat is toch het verschrikkelijkste wat je een docent kunt aandoen?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:40 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dit is natuurlijk helemaal waar. Het idee is mooi, maar ze hadden er andere voorwaarden aan moeten verbinden. Zo vind ik bijvoorbeeld dat een docent in LD ook elk jaar moet 'bewijzen' dat hij daar terecht in zit. Portfolio bijhouden, echt goede functionerings- en beoordelingsgesprekken met eventueel consequenties. Overigens kunnen scholen natuurlijk dit soort voorwaarden ook zelf bedenken. Want niemand, ook een schoolleiding niet, zit te wachten op een slecht functionerende LD-er met examenklassen.
Bij portfolio gingen ook eerst mijn nekharen overeind staan, maar dat is meer de distant memory van de hel die I.CL0N heetquote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.
Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
ik ben 4 jaar geleden begonnen nu scheiden nog slechts 3500 van de 5000 woorden literatuurstudie mij van mijn diploma. iets waar ik me totaal niet toe kan zetten met 270 pagina's proefschrift nog vers in t geheugen, maar wat echt voor de zomer moet gebeuren.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 18:33 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ICLON moet je gewoon even achter je laten. Het slijt. Het is bij mij alweer bijna tien jaar geleden dat ik ICLON deed. .
Op zich heb ik daar niet zoveel probleem mee. In mijn ervaring is een portfolio vooral een onzinnig verhaaltje over jezelf, wat vooral zich toespitst tot in het in het straatje lullen van de beoordelaar. Maar als je het meer serieus invult, dan kan ik begrijpen waar je heen wilt.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.
Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelfquote:Op zondag 15 juni 2014 16:48 schreef maya1987 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben Maya en ik ben op dit moment bezig met mijn LiO stage en hoop snel zelf aan de slag te kunnen als docent Voor een opdracht ben ik op zoek naar docenten die een aantal vragen zouden willen beantwoorden (o.a. over leren leren, het mentorschap, methoden, dat soort dingen)
Zou iemand mij willen helpen?
Dus onbevoegd, maar wel LD?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 18:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben 4 jaar geleden begonnen nu scheiden nog slechts 3500 van de 5000 woorden literatuurstudie mij van mijn diploma. iets waar ik me totaal niet toe kan zetten met 270 pagina's proefschrift nog vers in t geheugen, maar wat echt voor de zomer moet gebeuren.
alle andere studiepunten zijn sinds december eindelijk binnen combi werk/promotie/I.CL0N is niet ideaal zogezegd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 09:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dus onbevoegd, maar wel LD?bevoegd vóór de zomer, dus bevoegd LDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
Dat is ook zo. Thanks!quote:Op dinsdag 17 juni 2014 22:08 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelf
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Deze week mijn voorlopige normjaartaak voor volgend jaar ontvangen. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; door allerlei andere taken en een verrekening van een flinke bak overuren van de afgelopen twee jaar, blijven er waarschijnlijk nog maar twee klassen over om les aan te geven.
Er komen veel interessante klussen op mijn pad, maar ik vind lesgeven juist ontzettend leuk om te doen...
^^ dat ja! ik kan me niet voorstellen hoe ik op onze school zoveel taken zou kunnen stapelenquote:Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
ah ja, takenstapeling wordt actief ontmoedigd hier, en overuren meestal uitbetaald of liefst nog voorkomen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 23:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...
Ik gebruik ze (40, bij 0,8 aanstelling) volledig voor betaald ouderschapsverlof. Wel fijn! Dat gezeur over dat die 50 uur ipv de 24 uur trekkingsrecht en wassen neus zijn omdat je ze bijna niet uit kan laten betalen vijf ik dan ook maar gedoequote:Op donderdag 19 juni 2014 08:32 schreef Franny_G het volgende:
Dat is wel bijzonder ja, TSE. Op de meeste scholen krijg je inderdaad maar heel weinig uren voor zulke taken en overuren worden uitbetaald e.d.
Hebben jullie wel al gehoord over de gevolgen van de nieuwe CAO mbt de werkdruk? Iedereen krijgt 50 uur om in te zetten voor werkdrukverlaging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |