abonnement Unibet Coolblue
pi_141048726
Ik denk dat een mix van verschillende typen docenten juist interessant kan zijn. De één houdt ervan om zich breed te ontwikkelen en is breder inzetbaar, de ander specialiseert zich liever in een specifiek onderwerp en is daardoor minder breed inzetbaar maar kan misschien wel meer diepgang bieden. Bestaat er in het voortgezet onderwijs eigenlijk zoiets als een 'gastles'? In het hoger onderwijs is het heel gebruikelijk om een docent van buiten de eigen universiteit te vragen om een college over een specifiek onderwerp te verzorgen.

Ik vind het trouwens interessant om te zien hoe er bijvoorbeeld in de buitenschoolse opvang met kinderen wordt omgegaan. Daar zijn veel minder regels aan gebonden dan aan het primair onderwijs en ik zie juist daardoor leerpraktijken ontstaan die ik graag veel meer in het formele onderwijs zou zien. Zo zit mijn zoontje op een buitenschoolse opvang met leidsters die allemaal niet alleen gekwalificeerd zijn om kinderen op te vangen, maar die zich ook op een ander gebied ontwikkeld hebben. Dat kan om Scandinavische cultuur gaan, maar bijvoorbeeld ook yoga, koken, houtbewerking, drummen of acteren. Ze kunnen de kinderen allemaal dus iets anders bieden en voor vrijwel elk kind zit er wel iets interessants tussen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141065138
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 18:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Veel eerstegraders komen niet direct uit de schoolbanken. Ik ook niet, heb eerst een andere baan gehad met de daarbij behorende vaste lasten.

Dan een master doen betekent een flinke financiële klap. Doorgaans worden investeringen in studie wel degelijk teruggezien in looneisen en gemiddeld salarisniveau. Alleen in het onderwijs dus niet echt. Je wordt ook geacht daar minder mee bezig te zijn want je doet het immers voor de kinderen. Ofzo.

Wat belasting betreft: lesgeven in de onderbouw is pedagogisch zwaarder, zeker op vmbo, maar sorry, de lesvoorbereiding en lesstof zijn echt een fluitje van een cent. Er wordt ook veel meer met methode materiaal gewerkt, althans in mijn vak.

Ik vind de bovenbouw lezen intellectueel en mentaal uitdagender. Ik moet veel tijd steken in toets en materiaal ontwikkeling, en de lessen zelf vergen op dat gebied meer. Niet dat ik niks ontwikkel voor de onderbouw maar qua niveau kan ik dat in veel kortere tijd. Ook de lessen zijn veel makkelijker in dat opzicht, soms bijna en relax momentje.

Als ik zie hoe moeilijk de collega's in de onderbouw soms doen over het aanpassen en printen van wat onderbouw methode toetsen (compleet met werkverdelingen) dan is dat echt niet vergelijkbaar met wat mijn collega en ik in de bovenbouw maken en doen elke periode.

En als ik dan pleit voor vernieuwende methodes of het uitproberen van dingen en het maken van lessen, of als de school een intensief onderwijsverbeteringstraject wil invoeren kun jij wel raden wie het allemaal altijd veel te druk hebben daarvoor.

Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.

Wat jij noemt over jouw vakgroep, hoe terecht ook, is jouw waarneming op jouw school. Op vele andere scholen zijn er ook genoeg eerstegraders die er de kantjes vanaf lopen, niets of onvoldoende voorbereiden, geen contact maken met de leerlingen etc, geen vernieuwende onderwijsmethodes gebruiken, zich niet interesseren voor feedback of evaluatie van resultaten. Dan houdt dat argument van 'mentaal zwaarder' natuurlijk geen stand. (Alhoewel dit voor de gemotiveerde eerstegraads docent vermoedelijk wel zo is, dat ben ik met je eens)

Daarnaast blijft het voor veel 2egraders ook een onterecht gevoel wanneer zij al 10 jaar 'de moeilijkste klassen' draaien, waar veel 1e graders met een bocht omheen lopen omdat ze anders overspannen raken, ineens worden gepasseerd door een 22-jarige MEd. die even wat uurtjes in havo-4 komt geven. Niet dat dit in de praktijk heel veel gebeurd, maar op de letter gelezen had het entreerecht daar wel voor kunnen zorgen.

Ik denk dat er gewoon een goede balans moet komen tussen 1e en 2e graads werk, en dat er ook niet constant onderscheid moet worden gemaakt. Tuurlijk, een eerstegrader heeft doorgaans langer gestudeerd en weet waarschijnlijk meer van z'n vak. Maar er zijn ook tweedegraders die soms voor twee of drie vakken bevoegd zijn. Die zijn dan niet per definitie minder waard, maar soms lijkt dat wel zo.

Nu was het juist de functiemix dat daar meer balans in kon brengen. En hoewel die mix ook z'n minpunten heeft, bracht het wat meer carrièreperspectief met zich mee. Maar alsnog vind ik al dat geklaag altijd maar, van alle groepen in het onderwijs, soms wel ongelofelijk vervelend. Nooit is er iets goed... Het lijkt alsof ik er nu een beetje aan mee doe, maar ik was oprecht geïnteresseerd in je argumentatie. :)

:)
pi_141065149
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 16:26 schreef -J-D- het volgende:

bedoelt.

Sjit, heb ik nu een punt aftrek? ;)
  zaterdag 14 juni 2014 @ 10:30:59 #79
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141065198
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:26 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.

Wat jij noemt over jouw vakgroep, hoe terecht ook, is jouw waarneming op jouw school. Op vele andere scholen zijn er ook genoeg eerstegraders die er de kantjes vanaf lopen, niets of onvoldoende voorbereiden, geen contact maken met de leerlingen etc, geen vernieuwende onderwijsmethodes gebruiken, zich niet interesseren voor feedback of evaluatie van resultaten. Dan houdt dat argument van 'mentaal zwaarder' natuurlijk geen stand. (Alhoewel dit voor de gemotiveerde eerstegraads docent vermoedelijk wel zo is, dat ben ik met je eens)

Daarnaast blijft het voor veel 2egraders ook een onterecht gevoel wanneer zij al 10 jaar 'de moeilijkste klassen' draaien, waar veel 1e graders met een bocht omheen lopen omdat ze anders overspannen raken, ineens worden gepasseerd door een 22-jarige MEd. die even wat uurtjes in havo-4 komt geven. Niet dat dit in de praktijk heel veel gebeurd, maar op de letter gelezen had het entreerecht daar wel voor kunnen zorgen.

Ik denk dat er gewoon een goede balans moet komen tussen 1e en 2e graads werk, en dat er ook niet constant onderscheid moet worden gemaakt. Tuurlijk, een eerstegrader heeft doorgaans langer gestudeerd en weet waarschijnlijk meer van z'n vak. Maar er zijn ook tweedegraders die soms voor twee of drie vakken bevoegd zijn. Die zijn dan niet per definitie minder waard, maar soms lijkt dat wel zo.

Nu was het juist de functiemix dat daar meer balans in kon brengen. En hoewel die mix ook z'n minpunten heeft, bracht het wat meer carrièreperspectief met zich mee. Maar alsnog vind ik al dat geklaag altijd maar, van alle groepen in het onderwijs, soms wel ongelofelijk vervelend. Nooit is er iets goed... Het lijkt alsof ik er nu een beetje aan mee doe, maar ik was oprecht geïnteresseerd in je argumentatie. :)

:)
Ik klaag juist zelden :7 heb en gloeiende hekel aan due typische docentenkamersessies. Maar ik "neem" wel mijn entree recht en had het gevoel dat te moeten verantwoorden. Verder niks. :)
Kwak
  zaterdag 14 juni 2014 @ 13:25:33 #80
428718 Kushiel
Dat kan....
pi_141068620
Ik heb boven en onderbouw lesgegeven en ook examenklassen. Bovenbouw/examenklassen vond ik de drukte meer pieksgewijs ( se's) in de onderbouw vond ik de druk veel verspreider. Je hebt meer toetsmomenten, ze hebben nog meer begeleiding nodig zitten nog meer met zichzelf in de knoop.

Ik had collega's die alleen bovenbouw deden en gewoon elk jaar dezelfde lessen draaiden zonder innovatie tenzij die van een collega kwam en onderbouwdocenten die elk jaar het meest uit hun lessen haalde.
Speak softly and carry a big stick
pi_141106091
Hi collega's!

Goed nieuws; ik kan waarschijnlijk toch-alsnog- een jaartje blijven op mijn huidige school. Gaat weer lekker last-minute allemaal maar goed 8-)

CAO vraagje: ze willen me komend jaar ongeveer 9 uur regulier bieden en 9 uur ziektevervaging waarvan er zeer waarschijnlijk 5 ook regulier worden.

Nu krijg ik de 20%-nieuwe docenten regeling, maar deze gaat volgens school alleen over de reguliere uren. Ik heb maandag/dinsdag gesprek met de rector.
Ik wilde zelf nl. voorstellen om de ziektevervanginguren die regulier worden met terugwerkende kracht als regulier te zien zodat ik daar ook die 20% over krijg. Iemand ervaring hiermee?
pi_141113743
Hallo allemaal,

Ik ben Maya en ik ben op dit moment bezig met mijn LiO stage en hoop snel zelf aan de slag te kunnen als docent :) Voor een opdracht ben ik op zoek naar docenten die een aantal vragen zouden willen beantwoorden (o.a. over leren leren, het mentorschap, methoden, dat soort dingen)

Zou iemand mij willen helpen? :)
pi_141199509
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 17:40 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dit is natuurlijk helemaal waar. Het idee is mooi, maar ze hadden er andere voorwaarden aan moeten verbinden. Zo vind ik bijvoorbeeld dat een docent in LD ook elk jaar moet 'bewijzen' dat hij daar terecht in zit. Portfolio bijhouden, echt goede functionerings- en beoordelingsgesprekken met eventueel consequenties. Overigens kunnen scholen natuurlijk dit soort voorwaarden ook zelf bedenken. Want niemand, ook een schoolleiding niet, zit te wachten op een slecht functionerende LD-er met examenklassen.
Als ik actief een portfolio moest zou bijhouden, zou ik volgens mij voor eeuwig bedanken voor die LD-schaal en lekker in LB blijven. Dat is toch het verschrikkelijkste wat je een docent kunt aandoen?
pi_141204245
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.

Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 17 juni 2014 @ 18:30:29 #85
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141208978
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.

Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
Bij portfolio gingen ook eerst mijn nekharen overeind staan, maar dat is meer de distant memory van de hel die I.CL0N heet :P

Bewaren van lesideeen en materiaal en ook wel reflectie daarop (informeel, eerder meerdere versies, niet uitgeschreven) doe ik idd uit mezelf :Y en als je dat samenvoegt is het ook een portfolio.
Kwak
pi_141209124
Ja, ICLON moet je gewoon even achter je laten. Het slijt. Het is bij mij alweer bijna tien jaar geleden dat ik ICLON deed. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 17 juni 2014 @ 18:40:31 #87
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141209486
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:33 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ICLON moet je gewoon even achter je laten. Het slijt. Het is bij mij alweer bijna tien jaar geleden dat ik ICLON deed. :o .
ik ben 4 jaar geleden begonnen :') nu scheiden nog slechts 3500 van de 5000 woorden literatuurstudie mij van mijn diploma. iets waar ik me totaal niet toe kan zetten met 270 pagina's proefschrift nog vers in t geheugen, maar wat echt voor de zomer moet gebeuren.

alle andere studiepunten zijn sinds december eindelijk binnen :7 combi werk/promotie/I.CL0N is niet ideaal zogezegd.
Kwak
pi_141213356
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.

Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
Op zich heb ik daar niet zoveel probleem mee. In mijn ervaring is een portfolio vooral een onzinnig verhaaltje over jezelf, wat vooral zich toespitst tot in het in het straatje lullen van de beoordelaar. Maar als je het meer serieus invult, dan kan ik begrijpen waar je heen wilt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2014 23:12:45 ]
pi_141223069
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 16:48 schreef maya1987 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben Maya en ik ben op dit moment bezig met mijn LiO stage en hoop snel zelf aan de slag te kunnen als docent :) Voor een opdracht ben ik op zoek naar docenten die een aantal vragen zouden willen beantwoorden (o.a. over leren leren, het mentorschap, methoden, dat soort dingen)

Zou iemand mij willen helpen? :)
Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelf :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_141234625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:40 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik ben 4 jaar geleden begonnen :') nu scheiden nog slechts 3500 van de 5000 woorden literatuurstudie mij van mijn diploma. iets waar ik me totaal niet toe kan zetten met 270 pagina's proefschrift nog vers in t geheugen, maar wat echt voor de zomer moet gebeuren.

alle andere studiepunten zijn sinds december eindelijk binnen :7 combi werk/promotie/I.CL0N is niet ideaal zogezegd.
Dus onbevoegd, maar wel LD? :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 18 juni 2014 @ 11:41:08 #91
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141239188
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 09:02 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dus onbevoegd, maar wel LD? :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bevoegd vóór de zomer, dus bevoegd LD ;) :7
Kwak
pi_141259845
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 22:08 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelf :)
Dat is ook zo. Thanks! :)

Mijn vragen;

Met welke methode(n) werken de mentoren hier?
Wat zijn daar de voor- en nadelen aan?

Wat wordt er bij jullie op school gedaan aan het 'leren leren'?

Hoe wordt er bij jullie op school omgegaan met leerlingen met gedrags- en leerproblemen?
Hoe ziet de begeleidingsstructuur er uit?

Hoe wordt er met leerlingprofielen omgegaan?

Dat zijn ze wel. Dank alvast, mocht iemand hier antwoord op willen geven :) :)
  woensdag 18 juni 2014 @ 20:52:23 #93
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_141261569
Deze week mijn voorlopige normjaartaak voor volgend jaar ontvangen. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; door allerlei andere taken en een verrekening van een flinke bak overuren van de afgelopen twee jaar, blijven er waarschijnlijk nog maar twee klassen over om les aan te geven.
Er komen veel interessante klussen op mijn pad, maar ik vind lesgeven juist ontzettend leuk om te doen...
pi_141263359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Deze week mijn voorlopige normjaartaak voor volgend jaar ontvangen. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; door allerlei andere taken en een verrekening van een flinke bak overuren van de afgelopen twee jaar, blijven er waarschijnlijk nog maar twee klassen over om les aan te geven.
Er komen veel interessante klussen op mijn pad, maar ik vind lesgeven juist ontzettend leuk om te doen...
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
  woensdag 18 juni 2014 @ 22:02:15 #95
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141265915
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
^^ dat ja! ik kan me niet voorstellen hoe ik op onze school zoveel taken zou kunnen stapelen :D
Kwak
  woensdag 18 juni 2014 @ 23:11:37 #96
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_141270514
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...
  woensdag 18 juni 2014 @ 23:31:23 #97
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141271566
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 23:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...
ah ja, takenstapeling wordt actief ontmoedigd hier, en overuren meestal uitbetaald of liefst nog voorkomen.

voor zorg en begeleiding krijg je trws nog maar weinig uren ook...
Kwak
pi_141277999
Dat is wel bijzonder ja, TSE. Op de meeste scholen krijg je inderdaad maar heel weinig uren voor zulke taken en overuren worden uitbetaald e.d.

Hebben jullie wel al gehoord over de gevolgen van de nieuwe CAO mbt de werkdruk? Iedereen krijgt 50 uur om in te zetten voor werkdrukverlaging.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_141278540
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juni 2014 08:32 schreef Franny_G het volgende:
Dat is wel bijzonder ja, TSE. Op de meeste scholen krijg je inderdaad maar heel weinig uren voor zulke taken en overuren worden uitbetaald e.d.

Hebben jullie wel al gehoord over de gevolgen van de nieuwe CAO mbt de werkdruk? Iedereen krijgt 50 uur om in te zetten voor werkdrukverlaging.
Ik gebruik ze (40, bij 0,8 aanstelling) volledig voor betaald ouderschapsverlof. Wel fijn! Dat gezeur over dat die 50 uur ipv de 24 uur trekkingsrecht en wassen neus zijn omdat je ze bijna niet uit kan laten betalen vijf ik dan ook maar gedoe :+
Kwak
pi_141278578
Oh, dat is heerlijk, kwak, dat je het daarvoor kunt inzetten. Ik gebruik het nu voor kinderopvang. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')