abonnement Unibet Coolblue
pi_141979516
Ik ga me er ook voor open stellen hoor. Als je dat niet zou doen zou het een lang jaar worden.

quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2014 20:15 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar zo alles op voorhand doodanalyseren is wel heel pessimistisch. Ga gewoon op 1 september onbevangen die klassen in, niet zo zuur allemaal.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_142084508
Op mijn school stuurt de directie actief om zo LB/LC-docenten met een eerste graads bevoegdheid voor minder dan 50% in de bovenbouw te krijgen. Op deze manier zorgen ze er voor dat collega's geen gebruik kunnen maken van het entreerecht. Hoe gaat dat bij jullie op school?
  woensdag 9 juli 2014 @ 10:35:07 #228
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142084647
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 10:28 schreef i-pod het volgende:
Op mijn school stuurt de directie actief om zo LB/LC-docenten met een eerste graads bevoegdheid voor minder dan 50% in de bovenbouw te krijgen. Op deze manier zorgen ze er voor dat collega's geen gebruik kunnen maken van het entreerecht. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Dit was te verwachten, en ook bij ons gebeurt het. Althans, de mensen die structureel al bovenbouw gaven worden "voorgetrokken" op nieuwe mensen en op de rest. Creatief roosteren/verdelen zodat de meeste mensen recht hebben op LD wordt niet toegestaan / actief ontmoedigd.

Ook hangt het af van het totale aantal bovenbouwuren dat er is. Bij Engels hebben we ca. 45 uren bovenbouw, dat is sowieso teveel voor met zijn tweeën op de lange termijn zeker gezien de groei van de komende jaren in de bovenbouw (het zal gaan oplopen richting 60 uur), dus wordt ook een nieuwe collega in LD positie gebracht in de urenverdeling (heb ik wel voor moeten vechten met de directie ;) )
Kwak
pi_142085169
Bij ons gebeurt het ook. Mijn school had erop gerekend dat het entreerecht niet door zou gaan, en komt nu in de knoei met de functiemix. Dus er is wel overlegd met de docenten, en een oplossing gezocht. Welke dat is, ga ik hier niet openbaar neer zetten ivm herkenbaarheid.
pi_142085613
Als het Rijk extra middelen beschikbaar zou stellen om het entreerecht goed toe te kunnen passen, zou het geen probleem zijn. Maar dat blijft momenteel nog achter. Scholen staan al in het negatief en wanneer er ineens 20% nieuwe LD'ers (ik noem maar een willekeurig getal) bijkomen wordt het alleen maar erger.
  woensdag 9 juli 2014 @ 14:12:28 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142091665
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 10:28 schreef i-pod het volgende:
Op mijn school stuurt de directie actief om zo LB/LC-docenten met een eerste graads bevoegdheid voor minder dan 50% in de bovenbouw te krijgen. Op deze manier zorgen ze er voor dat collega's geen gebruik kunnen maken van het entreerecht. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Op mijn school doen ze dat niet, maar ik weet van een school in mijn nabije omgeving dat ze bij veel vakken de verdeling zo hebben gemaakt dat de meesten 40% bovenbouw of minder hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142091709
Dat klinkt allemaal heftig zeg.

Bij ons is de schooldirectie juist van mening dat het inderdaad een "recht" is. Ook worden er geen collega's die er al langer werken voorgetrokken of actief meer dan 50% uren in de bovenbouw ontmoedigen.

Laatst heb ik de vraag gesteld of men iedereen die er recht op had dat wel kon geven. Dat leek geen probleem ondanks hevig nodige bezuinigingen.
Dus ik ben heel benieuwd wanneer er meer informatie komt, want heb wel mijn twijfels ivm de vage functiemix. Dat geeft nog ruimte voor interpretatie en aantallen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_142091758
oops, dubbel
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 9 juli 2014 @ 14:22:18 #234
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142092039
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:13 schreef merry77 het volgende:
Laatst heb ik de vraag gesteld of men iedereen die er recht op had dat wel kon geven.
Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142092191
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.
Dat is straks bij ons dus wel het geval ja.
  woensdag 9 juli 2014 @ 15:07:33 #236
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142094006
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.
ja, dat is bij ons dus echt een probleem... we moeten heel erg veel bezuinigen de komende 2 jaar, en de school is een groeischool dus we hebben altijd te maken met voorfinanciering (het tekort is er vooral daardoor, en door redenen die ik ivm herkenbaarheid niet zal noemen. weinig laakbaars aan overigens, het kon niet anders. de school is in 10 jaar tot 1400 leerlingen geggroeid uit het niets...)
Kwak
pi_142094842
Andere vraag: weet iemand wanneer de resultaten op de website Vensters voor verantwoording worden geupdate met de resultaten van afgelopen schooljaar?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_142129836
Het gekke blijft dat directies door manipulatief roosteren mensen de mogelijkheid ontnemen om van hun entreeRECHT gebruik te maken. Ik vraag mij echt af of dat mag.

Zijn er collega's met dezelfde problemen die daar iets aan proberen te doe en hoe?
pi_142131310
Je kan de vakbond inschakelen, maarja, of die echt effectief iets kunnen. Het standpunt van de vakbond staat toch wel tegenover de (financiële) belangen van scholen. Ik denk dat het voor een heel aantal scholen gewoon flinke tekorten op gaat leveren, die niet gecompenseerd worden. En dan moeten er dus mensen weg.

Het verschil tussen LB en LD top is toch voor de werknemer al 1200 euro bruto per maand(fulltime). Voor de werkgever ligt dat dus nog een stukje hoger.
pi_142131393
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 09:51 schreef i-pod het volgende:
entreeRECHT
Je hebt het recht op LD als je structureel het merendeel lesgeeft in de bovenbouw en die bevoegdheid hebt.
Je hebt geen recht op LD als je niet meer dan 50% in de bovenbouw zit.

Er wordt dus geen recht ontnomen. Er wordt er voor gezorgd dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Hoe vervelend ook, de schoolleiding staat volledig in haar recht.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:25 schreef merry77 het volgende:
Andere vraag: weet iemand wanneer de resultaten op de website Vensters voor verantwoording worden geupdate met de resultaten van afgelopen schooljaar?
Geen idee
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_142131425
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:03 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Je hebt het recht op LD als je structureel het merendeel lesgeeft in de bovenbouw en die bevoegdheid hebt.
Je hebt geen recht op LD als je niet meer dan 50% in de bovenbouw zit.

Er wordt dus geen recht ontnomen. Er wordt er voor gezorgd dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Hoe vervelend ook, de schoolleiding staat volledig in haar recht.
Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.
  donderdag 10 juli 2014 @ 11:12:44 #242
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_142131600
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:04 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.
Het entreerecht is volgend jaar alweer overboord, dus het is toch een wassen neus. Daarnaast bewijst toptalent zich op basis van functioneren en niet op basis van een bevoegdheid en de urenverdeling.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_142131657
quote:
3s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:12 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Het entreerecht is volgend jaar alweer overboord, dus het is toch een wassen neus. Daarnaast bewijst toptalent zich op basis van functioneren en niet op basis van een bevoegdheid en de urenverdeling.
Maar veel leidinggevende durven geen onderscheid te maken als het gaat om functioneren. Vaak zijn teamleiders docenten die doorgegroeid zijn naar die functie. Durf je oud-collega's maar eens te confronteren met hun professionaliteit.
Helaas gebeurt dit veel te weinig.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 10 juli 2014 @ 11:53:09 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142132612
Dat verbod op aanstellingen van minder dan 0,5 is trouwens ook een dolle. In de sectie nederlands moet hier iemand verplicht een dag inleveren omdat anders het overschot een te lage vacature zou opleveren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142138898
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:04 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.
Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.

:')
pi_142146818
Nogmaals mijn vraag.

Ik werk als ziektevervanger en gedeeltelijk regulier.
Nu heb ik recht op die 20% nieuwe-docentenregeling, maar die krijg ik volgens school alleen over mijn reguliere uren.

Dus de 0,44 vervangingsuren die ik heb krijg ik niet die 20% over, totdat overspannen collega zich definitief deeltijdonslag neemt (iedereen weet nl. dat ze die 0,44 niet meer gaat werken, maar staat niet formeel vast).
Klopt het wat mijn school doet?
pi_142148747
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 15:12 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.

:')
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 15:12 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.

:')
Niet per sé, maar academici hebben nu eenmaal veel meer opties buiten het onderwijs. Op de havo/vwo-school waar ik nu werk wil je het percentage niet weten.

En voor mij doet opleidingsniveau ertoe, ja.
pi_142150766
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 20:24 schreef YourAsset het volgende:

[..]

[..]

Niet per sé, maar academici hebben nu eenmaal veel meer opties buiten het onderwijs. Op de havo/vwo-school waar ik nu werk wil je het percentage niet weten.

En voor mij doet opleidingsniveau ertoe, ja.
Ik zeg niet dat opleidingsniveau ertoe doet. Er schuilt alleen in veel grotere groepen mensen talent dan alleen in WO-opgeleiden. Dat zou je als leraar toch moeten weten.

Daarnaast werken er genoeg mensen in de bovenbouw die ik absoluut nooit als talent zou omschrijven.

En daarbij komt: zoveel opties hebben alle academici nou ook werk niet. Wat kan iemand nou met een WO-opleiding Nederlands, Frans, Duits, geschiedenis enz. naast het onderwijs om een beetje een boterham op de plank te krijgen? Wiskunde e.d. staan uiteraard buiten kijf en hier en daar de uitzondering (Balkenende of Rutte), maar grosso modo.
pi_142154014
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 21:08 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat opleidingsniveau ertoe doet. Er schuilt alleen in veel grotere groepen mensen talent dan alleen in WO-opgeleiden. Dat zou je als leraar toch moeten weten.

Daarnaast werken er genoeg mensen in de bovenbouw die ik absoluut nooit als talent zou omschrijven.

En daarbij komt: zoveel opties hebben alle academici nou ook werk niet. Wat kan iemand nou met een WO-opleiding Nederlands, Frans, Duits, geschiedenis enz. naast het onderwijs om een beetje een boterham op de plank te krijgen? Wiskunde e.d. staan uiteraard buiten kijf en hier en daar de uitzondering (Balkenende of Rutte), maar grosso modo.
Ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd (BA, nog geen MA, volgt snel), en ik kan juist heel erg veel kanten op. Ik vind het onderwijs alleen veel leuker en daarom ben ik nu docent Nederlands. Maar dat ik verder geen opties heb is echt je reinste onzin.
pi_142162725
Dat komt als je eenmaal een jaar of tien als leraar hebt gewerkt ;)
Nee, dat is overdreven, ik vond na tien jaar leraarschap ook gewoon ander werk, maar heb wel veel gezien dat mensen 'vast zaten'. Ofschoon werkervaring in het onderwijs erg van nut kan zijn voor andere sectoren wordt dat door werkgevers en recruiters vaak niet zo gezien. Dus kan het onderwijs als fuik fungeren: te lang leraar = voor altijd leraar. Dat is voor niemand goed: niet voor de leraar die is uitgekeken op zijn beroep, niet voor de leerlingen die van hem les krijgen.

Daarom zou ik, ofschoon ik zelf dus wel meteen na mijn studie als leraar begonnen ben, studenten nu aanraden het om te draaien: eerst werkervaring opdoen in een andere sector, minstens vijf jaar, en dan overstappen naar het leraarschap. Mocht je dan na een tijdje toch weer het onderwijs uit willen, dan zijn je opties wat ruimer. Vijf jaar ervaring opgedaan hebben in beroep A en daarna tien jaar beroep B geven wellicht niet zo heel veel kansen om beroep A weer op te pakken, maar altijd meer dan wanneer die vijf jaar er niet waren geweest. En een CV met A en B geeft ook betere kansen op willekeurig beroep C: je kunt bredere werkervaring laten zien.

Het is gewoon een feit dat het onderwijs in komen doorgaans niet zo moeilijk is. Zeker bij tekortvakken word je met open armen ontvangen. Dus op je 45e kun je altijd nog besluiten leraar te worden. Maar probeer op je 45e maar eens het onderwijs uit te komen. Hotel California. En dan moet je dus nog 22 jaar werken.

[ Bericht 2% gewijzigd door ShadyLane op 11-07-2014 10:08:35 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')